אולי נחזיר את המעניין היומיבוז
הוא נעלם כי עזבתי את רדיט תכלס
אבל אין לי באמת כוח לחזור לשם
אין לי כוח לחזור לשום מקום
טובימ''ל
והפעם נדבר על @פאטה מורגנה


כולנו מכירים את הביטוי בהקשר הציורי של אדם ההולך במדבר השומם עייף וצמא ולפתע נגלה לעיניו נווה מדבר מוריק ונובע, ורק כשהוא לוגם מלא פיו חול הוא מגלה שלא מדובר בנווה אלא רק מדבר.
אנשים נוטים לחשוב שפאטה מורגנה הוא תעתוע פסיכולוגי שנוצר מתשישות וצמא. ובכן, לא היא - מדובר בתעתוע אופטי שאינו תלוי במצב הנפשי או הפיזי של הרואה.

למעשה ישנם שני סוגים של פאטה מורגנה:
ישנו מיראז' עליון וישנו מיראז' תחתון - המיראז' התחתון הוא תופעה שבה נראה על הקרקע מעין שלולית שבה משתקפים השמיים או עצמים שנמצאים מעבר לשלולית, אבל כשמגיעים לאותה שלולית היא נעלמת 'כאילו' לא הייתה (נהגים רואים את זה הרבה בכבישים בימים חמים, אם הם שמים לב). המיראז' העליון הוא תופעה שבה נדמה לאדם מעין עצם גבוה כדוגמת צוק או עץ, למרות שהוא לא באמת נמצא שם.

אז מה הוא בעצם המיראז'?

ראשית הקדמה:
הראייה שלנו היא למעשה קליטה של קרני אור שחורות מהסביבה שלנו - כל עצם מחזיר קרני אור (ברמת החזרה שונה) לסביבה שלו, העין קולטת את כל הקרניים שמתקבלות מהסביבה והמוח מתרגם אותם לתמונה תלת מימדית של הסביבה.
הקרניים באופן טבעי נעות בקו ישר מוחזרות מהעצם לכל הסביבה בצורה של גל (כמו אדוות במים), כך שלמעשה כל עצם מחזיר אור בצורה של רדאר (כמו האייקון של הווייפיי).
אבל במצבים מסוימים קרני האור (שהן למעשה קרינה אלקטרומגנטית של פוטונים ומושפעות מכוחות תרמודינמיים שונים כמו מסה) אינן נעות בהכרח בקו ישר, לדוגמה קרן אור שעוברת באוויר ואז במים תיקלט ע''י העין ככמגיעב כביכול ממקום שונה וכך ייראה כאילו כפית שנמצאת במים 'נשברת' בתוך המים.

נחזור למיראז'ים התחתון והעליון:
בימים חמים כאשר הקרקע מתחממת נוצרות שכבות שונות של טמפרטורה כך שהשכבה הקרובה לקרקע חמה יותר משמעליה והיא חמה יותר משמעליה וכן הלאה, במקומות ובימים קרים יותר נוצרת תופעה הפוכה כך שהשכבות הקרובות לקרקע קרות יותר מהשכבות שמעליהן.
בטמפרטורות גבוהות יותר קרן האור נעה יותר 'בחופשיות' ולכן הצווית שלב רחבה יותר, בטמפרטורות נמוכות יותר שצפיפות האוויר גבוהה יותר קרן האור נעה פחות בחופשיות ולכן 'מקצרת טווחים' והזווית שלה צרה יותר.
לכן: כאשר הקרקע חמה, קרניים שמגיעות אליה מעצמים בסביבה 'נשברות' לאט לאט לאורך השכבות ומשנות את הזווית שלהן בצורת קשת כעורה ועולות בחזרה לעיני העומד בצד השני של הקרקע - ולמעשה נראות לו כמו השתקפות משלולית. זה הוא המיראז' התחתון.
תהליך הפוך קורה כאשר האוויר שבשכבות שמעל הקרקע הולך ומתחמם ואז הקרניים החוזרות מהעצמים כלפי מעלה שבות ונשברות כלפי מטה ונדמות לרואה כאילו חזרו מעצם גבוה כמו צוק או עץ למרות שלמעשה הגיעו מגבעה קטנה או שיח נמוך. זהו הוא המיראז' התחתון.

מה שנקרא פאטה מורגנה זה למעשה המיראז' העליון. והוא כנראה נקרא כך על שם אחותו של המלך ארתור (מורגן לה פיי) שגרה במקום בו הייתה התופעה נפוצה.


עובדה מעניינת קשורה למחצה:
למעשה העין שלנו, שהתפתחה אבולוציונית מעוניין של דגים מהתקופה שכל החיים עדיין היו ימיים - עדיין מותאמת בבסיסה לראייה במים יותר מאשר באוויר ולכן צריכה לחות ורואה פחות טוב מאשר יצורים ימיים. זו גם הסיבה שיש לנו עפעף שלישי ומנוון בזווית העין - בדומה שיש לדגים (רק שאצלם הוא לא מנוון).
נראה לי שזה התגובה הכי ארוכה שלי אוור שנכתבה בטלפון 🙄ימ''ל
וסלחו לי אם יש שגיאות הקלדה, לא טרחתי לחזור להגיהה.
תמיד אני חושב שזה אירונישום וחניכה

שמבין המילים שהכי מועדות לטעות, בין דקדוקית ובין קצרנית (!), היא המילה 'להגיה' (!) על שלל הטיותיה.

הייייפסידונית
רציתי לציין את זה אתמול בפורום
מישהו כלב משהו על אשליית פאטנ מורגנה
אבל הייתי עייפה בשביל זה
רצית לציין את הכל או משהו ספציפי?ימ''ל
את הכל, אני מניחה, אבל בצורה הרבה הרבה יותר כלליתפסידונית
ימל אני גאה בך מאד על ההישג הנכבד הזהבוז
באמת חבל על הזמן
במיוחד שאתה שונא להקליד בפלאפון

תודה רבה על ההסבר המחכים!
המורה שלי הסבירה לנו את זה כשהייתי ממש קטנה כי הייתי מתלהבת על השלוליות הנעלמות בכיתה ובנות חשבו שאני עובדת עליהן
וואו הזכרת לי קטע עצובפסידונית
כשהמורה לטבע לימדה אותנו בכיתה על פאטה מורגנה היא אמרה שזאת אשלייה פסיכולוגית.
אני האמונה על כתבי מארק טווין ידעתי שזה לא נכון ואמרתי לה שקראתי את זה בספר.
המורה אמרה באמת? מעניין, לא ידעתי. תביאי את הספר ואבדוק
בנקודה הזאת נתקעתי
מבישפאטה מורגנה
@ימ''ל כתבת יפה

הכוונה קרני אור חוזרות ולא שחורות כמובן

ארתור ההוא איטלקי? בויקי כתוב שזה בא ממקור איטלקי אבל לך תסמוך על ויקי

מה? עיניים של אדם התפתחו אבולציונית מעיינים של דגים?
יש לנו גם אב קדמון משותף?
כן, 'שחוזרות' כמובןימ''ל
קלקול אוטומטי ארור

זה הכינוי האיטלקי שלה.
מורגן לה פיי באיטלקית = פאטה מורגנה.

אני רואה שיש דרישה למעניין היומי בעניין אבולוציה
והתשובה היא כן (ע''פ ההנחה והעדויות המדעיות הנוכחיות).
כן!פאטה מורגנה
טוב בסוף לכל עולם החי אב קדמון משותף לכן האדם והבננה זהים גנטית ב50% נכון?
מה שיותר מעניין זה שבטח היהדות לא מחזיקה בעמדה זו. לפי הבנתי כל יצור נברא בצלמו?
מעניין האם גם האלוקים הוא 50% בננהבוז
תסבירי לפשוטי העם מה כוונתך?פאטה מורגנה
ובכן אם אנחנו 50% בננה ונבראנו בצלמו של אלוקיםבוז
בפן הרוחני אני מניחהפאטה מורגנה
מעניין אם יש דבר כזה בננה רוחניתבוז
@הנורמלית האחרונה שמעת פעם על בננה דאצילות?
לא.הנורמלית האחרונה
רק על חרטוטא דלעילא🤷‍♀️
באסהבוז
אם הייתי יודעת שאלוקים הוא קצת בננה יש מצב שהייתי מקיימת את המצוות ביותר שמח
אני אוהבת בננותבוז
תוסיפי לספירהפאטה מורגנה
מלכות שבתפוזבוז
וכשהקטנה פהפאטה מורגנה
צובעת את עצמה בכתום במקום את הדף זה מתיקות שבתפוז
או תסכול שבתפוז
הגמילה הזו הרסה אותי
אז הנה המעניין היומי שלי טיפות של אור
קטע של הרש"ר הירש שנתקלתי בו לא מזמן.
נכתב שנתיים(!) אחרי הוצאת 'מוצא האדם':



"השקפה חדשה שצפה ועלתה זה עתה מסבירה את כל צורות החי המרובות כתולדות של צורת אב אחת ראשונה ופשוטה ביותר ובלתי מורכבת. ולעת עתה אינה אלא השערה אשר אין לה עדים בין העובדות. ואולם אם השקפה זאת תהיה ביום מן הימים יותר מהשערה לא תקרא אותנו היהדות ליראת כבוד מפני החיה שהיא שריד משוער של נציגי צורת האב ההיא - כביכול אבי אבות אבותינו הנכבד. להפך, היהדות תלמד את בניה להעריץ מתוך הרגשה עמוקה יותר את האחד ויחיד. באשר לחכמת הבורא ויכולתו האין סופית הספיקה יצירת נבט אחד חדל צורה ומתן חוק של "התאמה ותורשה", כדי להוציא מתוך הערבוביה לכאורה נטולת סדר וחוק, אבל באמת כפופה לחוק וסדר - את כל שפע בעלי החיים למיניהם, הנבדלים כל כך זה מזה והקבועים כל כך בצורותיהם השונות...

אפילו מאות האלפים ומיליוני השנים אשר מדע הגיאולוגיה מפזר ביד נדיבה לא היו מבהילות את היהדות, לו גם היו יותר מהשערות... חז"ל מזכירים עולמות שקדמו לבריאת עולם זה ושקעו אשר בראם הקב"ה והחריבם עד שהוציא לאור את העולם הזה בדמותו ובסדריו. אבל מעולם לא העלו קבלת דעות אלו את דחייתן לדרגת עיקרי אמונה. כל תיאוריה הייתה כשרה בעיניהם אם לא פגעה ביסוד היסודות: "כל ראשית מאת ה'" גדולה מזו: רוחם לא הייתה נוחה משאלות של מה היה? מה יהיה? כי ראו בהן חקירות המתעלמות מגבולות הכרתנו וחסרות תועלת לתעודתם המוסרית של חיי אדם."
אמ;לקטיפות של אור
הוא לא מאוד מוטרד ממנה.
(הקטע תורגם מגרמנית, כמובן)
אף רב לא מאוד מוטרד מהמדעפאטה מורגנה
תמיד זה "אלו שני דברים שונים המבוססים על הנחות יסוד שונות לפיכך לא נכון להשוות ביניהם ועל כן אין סתירה"
פעם למדתי(אהבת עולם)
שהרש"ר הירש קיבל את תורת האבולוציה לגמרי.
לא זוכרת מקור🤷
בעקרון אפשר לקבל אותהפאטה מורגנה
עם הסברים כאלה ש"היו עולמות לפני" או שהעולם נברא כבר "זקן"

מה שסותר זה אביוגנזה שזה מוצא החיים
מדוע אביוגנזה עומדת בסתירה לתזת 'העולם הזקן'?שום וחניכה


כשמדובר על אקראיותפאטה מורגנה
גם אבולוציה סותרת את תיאורית העולם הזקןשום וחניכה

כשמדובר על אקראיות.

בקיצור, לא הבנתי למה השתנה דינה של האביוגנזה.

אני חושבתפאטה מורגנה
שבאבולוציה זה לא בהכרח אקראי
ואביוגנזה השיטה מבוססת על אקראיות
אקראיות היא מושג סובייקטיבי.שום וחניכה

לאדם מאמין (למעט אסכולות מסויימות לצורך העניין) כל אקראי הוא אשליה אופטית של כאוס מתוכנן.

אמממטיפות של אור
אם הכוונה היא "לא אכפת לי אם היה מעמד הר סיני, העיקר הסיפור עליו", אני מאוד מאוד מסוייג.

לכן בעיניי קריטי לדעת שבפרובנס של המאה ה-13, היה ויכוח ער על אלו קטעים מספר בראשית מותר לומר שהם משל
מעניין מאוד. לא הכרתישום וחניכה

בפסיקה הראשונה הוא משתמש במוטיב ששזור כמעט לאורך כל הספר 'אלוהים משחק בקוביות' של הרב ד"ר מיכאל אברהם - מתוך האבולוציה עצמה מוכח קיומו של האל.

:/טיפות של אור
לא הכי מחבב את הספר הזה.

יש שני ספרים שהיו בשבילי כמו מים קרים על נפש עייפה בנושא:
* הפרק על אבולוציה בספר של הרב זקס (השותפות הגדולה)
* הפרקים הרלוונטיים ב'לנבוכי הדור'
יש מצב שתאמלק גם את הפרק של הרב זקס?שום וחניכה


אני חושבת שהוא אומר (לא יודעת אם שם)פאטה מורגנה
שהמדע שואל למה זה קרה? מחפש את הסיבה
והתורה שואלת מה המהות, המטרה

את המדע אנחנו צריכים כדי להבין איך דברים עובדים, ואת היהדות כדי להבין מה המטרה של כל זה

ושהסתירה זה כמו להשוות בין סיפור לנאום. כלומר בין שני דברים שונים
אוף, לא אוהב את הטיעון הזה. הוא מתחמקשום וחניכה


הוא שאמרתיפאטה מורגנה
הדבר העיקרי שמקשה עלי בהסבר הזה,הגיגים בע"מ

זה הפירוט של התורה.

אם הסיפור הוא רק הדרך של התורה להסביר את המהות, אז בשביל מה הפירוט?

 האם המהות הייתה שונה אם התורה הייתה אומרת שמהללאל הוליד את ירד בגיל 66, במקום 65?

 

אני מניחה שיש המון בין השורותפאטה מורגנה
תלי תילים של הלכות על קוצו של יוד
אני בטוח.הגיגים בע"מ

אבל בסופו של דבר, אין מקרא יוצא מידי פשוטו. יש המון בין השורות, אבל (בעיקר) כשהתורה עושה רשימות, שה נראה שהיא גם מייחסת חשיבות לשורות, ולא רק למה שבניהם. שהיא רוצה ליידע אותנו שהיה איש בשם מהללאל, שהוליד בן בשם ירד, כשהוא היה בן 65.

היא גם מסבירה מהות. וגם עוד דברים אולי?פאטה מורגנה
אני אנסהטיפות של אור
(כמובן אני כותב מה שתפס אותי - לא מבטיח שזה שיקוף מדוייק)

הוא מתחיל בראשונים שאומרים שהם יכולים לקבל את האפשרות שהעולם קדמון. (כמו הרמב"ם המפורסם במורה ב כה)
שזה חשוב - כי אם הם לא הוטרדו מאינסוף שנים, אנחנו יכולים לחיות עם 14 מיליארד שנה.

הוא מספר *שבעקבות* הספרים של דוקינס יש היום תוכנות מחשב *שמשתפרות בעזרת אבולוציה*. גורמים להן אוטומטית כל פעם שינויים קטנים ונותנים להן להתחרות זו בזו.

זה הופך את הרעיון של "הקב"ה ברא את העולם בעזרת אבולוציה" להרבה יותר הגיוני.


לטעמי הספר מאוד מרשים בידע ובכנות שלו. ובפרק נוסף הוא נוגע בצורה מהממת במשמעויות הפילוסופיות של אבולוציה-בלי-אלוקים, ואתה מבין שבעצם אף אדם בעולם לא באמת מקבל אותן
נקודות החיכוך (לכאורה או שלא) בין האבולוציהשום וחניכה

לבין היהדות ממש לא מסתכמות רק בציר הזמן.

זה מכריח אותך לעקם ולפרש מחדש כמעט כל פסוק וכל מדרש עליו תניח את האצבע, בצורה אקראית כמובן.

 

 

מאוד מאוד מסכיםטיפות של אור
לכן הקטעים בלנבוכי הדור היו ככ חשובים לי.
(במשך שנים הסתובבתי על השאלה "אוקיי אז מה הנמשלללללל")
ואם התכוונת לרמב"םטיפות של אור
העקרון שהוא נותן שם הרבה יותר רחב מהנושא "העולם קדמון כן או לא".

אם אתה מכיר את המורה, ולאן לקחו אותו בפברונס; או את הכתבים של שרה קליין-ברסלבי, אתה בטח יודע למה אני מתכוון
נכון, אמנם הרמב"ם הציע מעין פרדיגמהשום וחניכה

המסוגלת להדוף כמעט כל סתירה לכתובים מהמציאות. אך אם לומר את האמת, למרות שכתב זאת מי שגדול, אין דעתי נוחה כ"כ בזה. זה נראה מאולץ ואפולוגטי מדיי. תסתכל פה ושם בפרשנות התנ"ך של ימי הביניים ותראה כמה מאמצים נעשו כדי לשקע בה את הפילוסופיה היוונית.

בפרובנס בכלל הלכו צעד קדימה. אפשר לומר שפסוקי התורה הפכו לחומר היולי.

 

ואת הכתבים של הגברת אני לא מכיר.

לגיטימיטיפות של אור
(לפעמים אני חושב שאם לא הייתי יודע שהיקום בנוי אחרת, הייתי משוכנע שהתורה בעצם התכוונה למה שאמר הרמב"ם אני הרגשתי שההסברים שלו נכנסים כמו כפפה ליד, והשאירו אותי כמה פעמים עם פה פתוח)

ומה אתה חושב על מה שכתב הרב ב'לנבוכי'?
למיטב זכרונישום וחניכה

הרב שם נוקט בגישת התכנון התבוני. לאמר: היתה אבולוציה, אך יד ה' היתה בה.

בין לבין הוא גם מפרש את פסוקי בראשית על הרקע הזה.

 

אלו דברים יותר קרובים לאמת לדעתי.

אני עצמי לא יודע להכריע עם עצמי בין הגישה הזאת לבין גישת העולם הזקן.

זה כמו חוט עם שני קצוות. אם את מושך בקצה זה (תכנון תבוני) אתה מאבד קצת מהיושרה התורנית, ואם אתה מושך בזה (עולם זקן) אתה מאבד קצת מהיושרה האינטלקטואלית (למה לברוא עולם זקן? למה להכניס למשוואה גורמים לא מוכרחים? וכד').

אני לפעמים גם מרשה לעצמי לתהות אם יש איזה גורם שיוכל מתישהו לגשר על שני אלו באלגנטיות. אני נוטה לחשוב שכן ואני נוטה לחשוב שהוא נמצא בתחום התודעה והקשר שלה למציאות.

מענייןטיפות של אור
(זה בסדר אם אני קצת אתעקש ואכנס לפרטים? אם לא תגיד ואני אפסיק )

א. לכאורה גם הרב מתחיל מהמורה הזה 🤔
ב. בפסקה שמתחילה "ואפילו אם נפרש עוד", ההסבר שהרב נותן נראה לך שונה מאוד (מבחינת ה"אי-נוחות" שלך) מההסברים של הרמב"ם?
אתה בעצם שואל למה דעתי נחה יותר מדברי הרבשום וחניכה

קוק מאשר דברי הרמב"ם.

אתה צודק שאין ביניהם לכאורה הבדל מהותי, ושניהם עשו ריסטרט מחשבתי למאמין בעקבות הגילויים החדשים שבכל דור. וזה אכן מייצר תחושה לא נוחה, סוג של כניעה כזאת, והתאמת הכתובים בעל כרחינו.  

אבל הסיבה שנעתי בחוסר נוחות למקרא דברי הרמב"ם הוא משום שהוא רצה לעשות רי-סטרט כפשוטו - שלא בטוח שהיה סטרט. ובכלל, שכמעט אין משמעות לכתובים, ואפילו אם יוכח שמה שכתוב עליו 'שחור' הוא לבן, נוכל לפרש את הכתוב כלבן. ואם עד עכשיו נאלצנו לבלוע את הצפרדע, זה כבר נראה מאולץ ותבוסתני מדיי.

 

ומכאן לשתי שאלותיך:

א. נכון, אך הוא עושה את זה רק כדי לייצר לגיטמציה לפריצת הזמן המסורתי של קיום העולם.

ב. לא וכן, וכדלעיל.

 

ולגבי הסוגריים - בודאי שבסדר.

תשובה טובהטיפות של אור
תוכל לפרט את הקשר לתודעה?פסידונית
המחשבות שלי מתפתחות לכיוונים מסקרנים, שאני לא בטוחה שאליהם התכוונת
אבל תשתפי אותנו טיפות של אור
(סתם, רק אם את רוצה)
עכשיו אני צריך לצאת, מקווה שבע"ה בהמשך. ובינתייםשום וחניכה

תסתכלי בשני המקומות האלו, אחד מהמקום השכלי, אולי הכי שכלי שיש. ואחד מהמקום החוויתי-מיסטי, שגם הוא מונח על רקע שכלי.

 

כאן תקראי בקצרה על התיאוריה שפיתח האיש שמוגדר כחכם בעולם.

וכאן (מדקה 1:13 בערך) תשמעי את התובנות של מישהו שלדעתו חווה את המימד הזה (כמובן שתסנני את רעשי הרקע שלא יהיו ערבים לאזנך): 

רק עכשיו מצאתי ממש את הזמן.שום וחניכה

אך לפני כן שתי הסתייגויות:

הסתייגות א': מאז שכתבתי את הדברים ראיתי שאני די בור ביחס לשאר החברים כאן בנושא הזה. אני קראתי 'על' וגם זה לפני כמה שנים, והם קראו 'את'. אז אני לא בטוח שלדברים שלי יהיה איזה משקל עודף. ואני כותב רק כדי לא לצאת בדאי.

הסתייגות ב': מכיון שמדובר בנושאים די עלומים ומעורפלים, המחשבות עליהם הם בעיקר אינטואיטיביות, ומאוד קשה להביא אינטואיציה לכדי ניסוח. תמיד היא תאבד מסה נכבדה ממשקלה הטבעי עד ההוצאה שלה לאור המילולי.

 

ולעניין: אם נקבל את ההנחה שלתודעה יש קשר ישיר למציאות, ויתירה מכך - שהיא מציאות בפני עצמה (בינתיים נקבל את זה כאקסיומה מבלי לדעת איך זה ומה זה) אז ממילא אפשר לומר שכל מחשבה וכל רעיון בעולם הוא מציאות בפני עצמה, ודברי התנא במסכת אבות: 'שאין לך דבר שאין לו מקום' יוארו באור מבהיק יותר ממה שהם. 

אם נקבל גם את ההנחה השנייה שכלל פסיפס התודעות ההוא חלק מתודעה אחת גדולה שהיא קשורה איכשהו לקב"ה (וכאן נצטרך לייחד מקום למושג 'מחשבה' ו'דעת' ביחס לאל, וידועים דברי הרמב"ם בזה. ומכל מקום מקרא מלא הוא: 'אל דעות ה'', ופשוטו - שהוא כולל את כל הדעות), אז ממילא נוכל לומר שכל מחשבה או רעיון שמישהו חשב או חושב, הוא בעצם מחשבה שלא רק שהקב"ה חפץ שתהיה בעולם (לשם קידום אינטרס אחר, או לצורך ביטוי ההפך ממנו וכו', כמקובל להסביר), אלא במובן מסויים היא שלו (כמובן ששוב זה יכול לקחת את הדיון למקומות מרתקים ואף אבסורדים, כמו למשל: איך רעיון האתאיזם הוא חלק מהאלוקות. וכיוצא בזה. כמו כן החירות והרצון החופשי יצטרכו לעבור מחודש).

 

אלא שאם כן יישאל - הכל טוב ויפה, אך הרי רעיון זה הוא דרך סלולה לפוסטמודרניזם מובהק, והרי מצאנו שהתורה חקקה בסלע טוב ורע, דרך טובה ודרך רעה, דעות טובות ודעות רעות.

וכאן נצטרך להשתמש בהשאלה במושג מסויים, המוזכר גם ב'נפש החיים' וגם 'בשער היחוד והאמונה' (ועוד), שישמש אותנו כמבוא לשלב הבא - 'ייחודא עילאה וייחודא תתאה'. לא ניכנס לעובי הקורה בזה, רק ניקח ממנו מה שצריך לעניינו. זה בעיקרון אומר שישנן שתי הסתכלויות על המציאות: איך שהקב"ה רואה אותה (הכל אלוקות), ואיך שאנחנו רואים אותה (פירוד). ומה האמת? אז לגבינו האמת היא בתווך - הוא רוצה שנחיה לפי איך שאנחנו רואים (שאם לא כן, לא היתה שום משמעות למצוות התורה - שהרי אין באמת דבר כזה אובייקט בפני עצמו שנקרא לולב ואין אובייקט בפני עצמו שנקרא תפילין וכו'), אך נדע שיש אמת עליונה יותר, שאמנם נדע שהיא ישנה, אך לאו דווקא ניישם אותה, לפחות לא בשלבים שלא הבשילו. ועל אותו משקל ניתן לומר שהרעיון הנ"ל של מכלול הדעות, הוא בבחינת ייחודא עילאה. אך התורה מדברת לפי ייחודא תתאה.

 

ואיך כל זה קשור לאבולוציה ולגיל העולם?

ניתן לומר על אותו משקל שאף על פי שישנה את האמת המדעית על היווצרות היקום והיווצרות החיים, הקב"ה מטעמו רצה שנחיה באמת (כבר ניגע בזה) אחרת, מטעמים שונים. אפשר להעלות אחד מהם - ציר זמן של 14 מליארד שנה לא כ"כ נתפס במוח האנושי, והגודל הזה מייתר כמעט כל הווה. האדם מאבד מחשיבותו העצמית ומחשיבות מעשיו, ואין טעם לתורה. לכן הוא 'ברא' (כנ"ל) קפסולה של זמן שהמוח האנושי יכול להלום אותה וממילא תהיה לו מוטיבציה לפעול בתוכה.

אז מה שכתוב בתורה לא באמת אמת? לא נכון, הרי דעה זו היא דעת אלקים שהונחלה למליוני יהודים אי שם, וברבות הזמן הונחלה גם בדלת האחורית לתודעתם של מליארדי אנשים בעולם. ומכיון שתודעה היא מציאות, זאת היא אמת שהיא גם אמת במציאות, והיא בבחינת ייחודא תתאה - זאת היא האמת שהקב"ה רוצה שנחיה בה (ולכאורה יש לקעקע את כל הבנין מדברי הכוזרי הנודעים 'חלילה לאל שתבוא התורה במה שידחה ראיה או מופת' וכו', ויש ליישב, ודו"ק). 

 

כאשר דמיתי כן היה. לא הצלחתי לבטא בדיוק את הלך המחשבה, וגם לא כללתי עוד כמה כיוונים שרציתי לכלול מחמת שזה כבר התארך יותר מדיי, אבל זה מה שיצא וגם זה טוב.

וכמובן אשמח לשמוע לאיזה כיוונים המחשבות שלך שוטטו.

או-אהטיפות של אור
הרבה יותר רדיקלי ממה שציפיתי.

אני אצטרך לקרוא שוב בזמן פנוי יותר
נהדר.פסידונית

(קצת חוששת להגיב על פוסט כזה בשעה כזאת אבל אם לא עכשיו אימתי אז סליחה אם לא אהיה מספיק בהירה או מבינה).

בהתאם לתפיסת העולם שלי לפיה הכל אלוקים, נראה לי טריוויאלי שגם כל הדעות שלו וממנו.

השימוש במושג ייחודא עילאה ותתאה (שלא הכרתי קודם) בהקשר הזה לגמרי קולע. 

מה שמעניין הוא שעצם הדיבור על כך שיש אמת עליונה שלא נועדה לנו בעצמו נראה כחלק מאמת כזאת. כמו בובה בתיאטרון שחושפת את העובדה שהקיר מאחוריה הוא תפאורה.

באופן דומה, תמיד חשבתי ככה גם על המצוות (וזה אולי עומד להישמע קצת, או הרבה, כפירתי, אם זה יפגע במישהו אמחק, אני מניחה); אתרוג חסר פגמים הוא לא באמת מהודר יותר, אבל רצה הקב"ה שנייחס חשיבות למצווה ונחשוב על אתרוג כזה כמהודר; יום בראש השנה לא באמת דנים אותנו לכל השנה הבאה - הרי הקב"ה הוא מעבר לזמן ולמקום - אבל הוא רוצה שנתייחס ליום הזה כאל היום שבו אנו נידונים. 

 

לעניין שונה - בהקשר למה שהזכרת בסוף, לגבי חוסר היכולת של אדם לתפוס תקופת זמן כזאת, בדיוק קראתי בשבת משהו די קרוב למופלא בעיניי, שעוזר לצמצם את הפער בין המציאות ליכולת התפיסה שלנו:

'... הוא סיפר להם על האישה אדמה. הוא אמר להם לתאר לעצמם שהאדמה - בת 4600 מליון שנה - היא אישה בת 46. האשה אדמה הייתה בת 11 כאשר האורגניזם החד-תאי הראשון הופיע. בעלי החיים הראשונים, יצורים כמו תולעים, הוםיעו כשהייתה בת 40. היא הייתה בת יותר מ-45 - רק לפני 8 חודשים - כאשר הדינוזאורים שוטטו בארץ. 

כל הציוויליזציה האנושית כפי שאנחנו מכירים אותה - התחילה רק לפני שעתיים בחייה של האישה אדמה'.

 

כמוני כמוך לגבי המוסגרשום וחניכה

- מה שכתבת שהדיבור על האמת האחרת הוא חלק מהאמת - זאת הברקה, אם כי תמיד יש לשמור על המתח הרצוי, שהאמת ההנהגתית לא תאבד מאורה כשרגא בטיהרא לעומת האמת העליונה, שהרי בסופו של דבר במתכונתה נבראנו. מה שמוביל אותי להערה הבאה.

- לגבי המצוות, נדמה לי שיש חילוק דק בין מה שאני חושב לבין מה שכתבת, והאמת היא שבשעות כאלו קשה לי 'לתפוס' אותו ולכתוב אותו.

- לגבי מה שקראת, ראיתי ממש לאחרונה מודל דומה בסדרה: Cosmos: Possible Worlds בפרק הראשון. שם הם עשו את זה בצורת לוח שנה שכל חודש בו הוא קצת יותר ממליארד שנים. אבל אני חושב שעדיין המחשבה לא נותנת מנוחה מהשוליות שלנו, אלא אם כן נכנסים לעומק לפנים מעומק, ולכן כנראה ההשגחה העליונה החליטה שפרט זה יחשף לאנושות דווקא כאשר הוכשרה להכלת רעיונות כאלו.

אני אשמח אם תוכל לפרט לגבי החילוקפסידונית


בגדולשום וחניכה

לשיטתך, אם הבנתי אותה נכון, ההסתכלות שלנו על המצוות (ואולי על המציאות בכלל) היא כעין פיקציה שהקב"ה רצה שננהג לפיה, וזה קצת קשה לי לחשוב על זה שהבורא רצה שנחיה בשקר, מועיל ככל שיהיה. זה נראה לא ציני מדיי כלפי נבראים, וגם לא הוגן. 

לדעתי זאת לא פיקציה זאת אמת, בין היתר מעצם זה שהוא גרם או רצה שנחשוב שזאת אמת.

או במילים אחרת - 'ייחודא תתאה' הוא אמת. אמת למקומה.

זאת יצירת אומנות מבחינה טרמינולוגית, אבלפסידונית

איך אמת הופכת להיות כזאת מעצם העובדה שהדובר רצה שנתייחס אליה לכזאת?

נו, את זה כבר הסברתי בהודעה הראשונהשום וחניכה

לגבי הקשר בין התודעה, בין הדעות, למציאות. אם ברירת המחדל האנושית, לפני שנכנסים להתפלספויות ומעקשים למינהם, שהמציאות קיימת, כנראה שהיא באמת קיימת. והוא הדין והוא הטעם למצוות.

 

וכתבתי 'בין היתר' כי נדמה לי שזה לא רק בגלל זה:

זה בהחלט משיק גם לדיון ההוא בדבר הצמצום כפשוטו או שלא. בגדול אפשר לומר שאת מייצגת את האסכולה של צמצום לא כפשוטו (או בעצם שאין באמת צמצום, דעה שלזכרוני יותר התחברת אליה, ונמצאו דברייך עיקביים ומכוונים), ודבריי מתכתבים יותר עם הגירסה של צמצום כפשוטו.

אין לי עכשיו מספיק ריכוז להבין את זה או להגיב, מאוחר יותר בעפסידונית


בא נחפור על תודעהטיפות של אור
בעיניי התודעה מאוד קשורה לשאלה של רוחניות.

דקארט די גרם לי מהפך. הוא שכנע אותי כליל שמטריאליזם זה שטויות (או לפחות הגירסה הפופולארית שלו, נניח של הובס ו"מחשבה היא חלקיקים שנעים במח").

בינתיים ממי שקראתי, הנקודה הזאת של דקארט מוסכמת על כל הפילוסופים מאז זמנו.


אבל אני יותר ספקטי בנוגע לקשר לבריאה. בתור מרכזניק אתה בטוח מכיר את רש"ט גפן. אבל הוא מכריז על עצמו כקאנטיאני. ואני עדיין נאבק להבין את בה"ט, אז אין לי ככ מה לתרום ⁦🤷‍♂️⁩
גירית הרבה את עצבי המוח בהודעה בזאתשום וחניכה

אבל מחוסר הזמן אסתפק רק בשאלה: מנין הנחת שאני מרכזניק?

אממממטיפות של אור
או שאמרת את זה באחד השרשורים עם חסדי, או שהבנתי ככה בטעות 🙈

בכל מקרה הסגנון שלך ככ מרכזניקי, בקטע הכי טוב שיש, שאם אתה לא אברך במרכז ראוי היה שתהיה
ממממשום וחניכה

מעניין מה זה סגנון מרכנזיקי.

עכ"פ אינני מרכזניק (ביקרתי שם פעמים ספורות), וגם אם כן אני לא כ"כ מודע לכך כנראה, מה שאומר שההגדרות האלו לא כ"כ מעניינות אותי. 

/מקבל את המוסר/טיפות של אור
לא הבנתי אם זה מעניין אותך או לא, אז אני אענה על השאלה

א' ידע תורני מרשים
ב' פתיחות לשיטות שונות מתורת הרב
ג' פתיחות לעולמות לא-תורניים
אבל
ד' להתייחס אליהם בלשון ישיבתית ולחשוב עליהם במושגים תורניים. שזה מקסים
נכון, הניסוח שלי לא היה ברור והוא נראה כסותר את עצמושום וחניכה

ואפרש:

ההגדרה אכן מעניינת, במיוחד שהיא נאמרה לגביי וזה מעניין מה אנשים חושבים עליי. ולכן כל מה שכתבת מעניין מאוד (והאמת שלא שמתי לב לד', לא ללשון ולא למושגים. מעניין כבר אמרנו?).

ומה שאמרתי שזה לא כ"כ מעניין אותי, כוונתי היא שכאשר אני בא לפלס ולעצב את דרכי, לא חשוב לי איך אוגדר ותחת איזו הגדרה אני עומד אצל אחרים.

בה''ט זה בעל הטוספות?פסידונית
(כנל מפי שום וחניכה - אין לי זמן, אשמח להיות חלק מהשיטות מתישהו בהמשך)
בעל הטוריםחדשכאן
(ביקורת התבונה הטהורה)טיפות של אור
(גם לי אין שמץ מה ההגיון בר"ת)
תפסת אותי ב"מוסכם על כל הפילוסופים"ריבוזום
יש דבר כזה? ודאי לא פירשתי אותך נכונה!

בדיוק בשבת קראתי חלק מלוגיקומיקס (שנמצא אצלי המון שנים ועזבתי אותו די בהתחלה בגלל חוסר נחת קיצוני מההתנהלות המוסרית של הגיבורים, אבל חזרתי אליו עם החלטה להתמקד במה שמעניין באמת. האם זה הגיוני? |תוהה לעצמו|. בכל אופן, חזרתי אליו-) ושם ברטרנד ראסל קובל באזני מי שתהיה אשתו מאוחר יותר על כך שהוא פנה ממתמטיקה לפילוסופיה בתקווה למצוא אמת, אבל הפילוסופים גרועים יותר מהמתמטיקאים: they are all "great", and they are all in total disagreement!
בדיוק קראתי על פרגה ראסל ווייטהד בהפילוסופים הגדולים ולאלףGeorge Maison
את האינסוף

כמובן ששוב לא הבנתי כלום

אבל מעניין מאוד מה ניסו החברה הללו לעשות
בדרך כללריבוזום
מדע פופולרי הוא לא הכתובת להבנה מלאה של דברים כאלה, בעיניי. כלומר, בשביל להבין מתמטיקה צריך ללמוד מתמטיקה; בשביל להבין פיזיקה צריך ללמוד פיזיקה. אלה דברים שדורשים זמן ומאמץ, כך שמחוק שימור הקושי נובע המשפט הראשון. הבעיה היא שלא הוכחתי את חוק שימור הקושי. (הייתי אומרת שתיקח אותו כאקסיומה אבל אני לא חושבת שהוא נכון בכלל.)
אין ספק. אני מחפש הסבר הכי בסיסי של ההקשרGeorge Maison
כדי שאוכל להסביר לעצמי בכמה משפטים לאיזה מפעל חיים בדיוק התמסר גוטלוב פרגה

אני לא חווה קושי דומה כשאני קורא על גאוס אוילר פרמה ושות'. בלי קשר לשליטה שלי בחומר
האמת שהתלבטתיטיפות של אור
על הניסוח.

התכוונתי לומר: מתוך הפילוסופים שקראתי מאז, כולל אלו שהתנגדו לו (לוק ברקלי יום פסקל לייבניץ קאנט ראסל ועוד כמה); ומתוך הרושם שקיבלתי על אלו שלא קראתי עדיין.


אחרי זה נזכרתי בפול צ'רצ'לנד. (שרק קראתי עליו ולא אותו)

אז אני אנסח מחדש: התובנה הזאת טבועה עמוק בכל הפילוסופיה המערבית, אולי למעט השוליים שבשוליים; ואילו רוב הביולוגים עיוורים לה (וגם אני הייתי כך, כאמור)


נדמה לי שזה וייטהוד שאמר שכל הפילוסופיה המערבית היא בעצם עיסוק בדואליות גוף-נפש.
בא לי להעיר משהו שבוער בי כבר הרבה זמןפסידונית

נראה לי עוגי כתב היום, בניסוח כזה או אחר, שדווקא מי שיודע יודע כמה הוא לא יודע

בכתיבה אצלך זה ניכר מאוד, בתוספת חוסר-יומרנות די מרשים

זה נקראריבוזום
אפקט דאנינג-קרוגר
יאי שימחתטיפות של אור
כי כל התגובה למעלה התלבטתי כמה אני עושה בדיוק הפוך.

אני לגמרי מעריך את הסגנון של ריבוזום, שמלא בהסתייגויות.

וזה לא קשור לכלום, אבל זה גם הסגנון של אוליבנדר בספר השביעי
אוליבנדר?פסידונית

באיזו סצינה?

כשהארי מתחקר אותו...טיפות של אור
אוהפסידונית

אני צריכה לקרוא את זה שוב

בנוגע לפול צ'רצ'לנדטיפות של אור
ודניאל דנט וכאלו, אני לא יודע אם הם באמת ראויים לתואר פילוסופים. אבל זה לא הוגן, כי לא קראתי אותם.


(ראיתי פעם מם שהולך ככה-
דניאל דנט: התודעה לא קיימת, היא אשליה.
מישהו: אשליה היא לא מצב תודעתי?
דנט: look my beard! I'm philosopher!)
תוכל לנסח במפורשריבוזום
את הטענה שאליה אתה מתכוון? כלומר, על מה לא מצאת שיש (לפחות אישים "משמעותיים") שחולקים? ללא ספק התעמקת בנושא הרבה יותר ממני.
אממממטיפות של אור
פסידו תסביר את זה יותר טוב ממני.

במילים שלי: שמחשבות הן לא זרם חשמלי שעובר בנוירונים; שרגשות הן לא הורמונים; אפילו אם הן נוצרות באופן חח"ע על ידם ולא יכולות להשפיע חזרה.

במילים אחרות: שאנחנו לא יכולים להכחיש שיש לנו תודעה; ושהתודעה הזאת היא לא חומר או תנועה של חומרים.


(שצבעים, קולות, ריחות וכו' קיימים במציאות לא פחות מכל אטום; ובכל זאת אף אחד מהם לא שייך לעולם *הפיזקלי*)
הסברת דווקא מעולהריבוזום
זה די מוזר לדון בשאלה "האם כל הפילוסופים מסכימים על -" (במיוחד כשהיא מתחילה להיות מושפעת מהשאלה "את מי נחשיב כפילוסוף באמת". בנוגע לזה - מהו הקריטריון שלך?)

מוזר לדון בשאלה כי היא לכאורה לא נוגעת בשום דבר מהותי.
מצד שני, הטענה שקשה למצוא משהו שפילוסופים מסכימים עליו היא לדעתי כן מהותית.

ועל כן, בהרגשה מוזרה, אבל בכל זאת: מי שכתב את הערך על דואליזם באנציקלופדיה של סטנפורד היה תחת רושם שונה לגבי הלך הרוח בפילוסופיה כיום:
...
although dualism has been out of fashion in psychology since the advent of behaviourism (Watson 1913) and in philosophy since Ryle (1949), the argument is by no means over.
...

בויקיפדיה, בערך על mind body problem והערכים המסתעפים וקשורים, מביאים את הדואליזם והמוניזם כשתי גישות שונות הקיימות בימינו.
(ויש כל-כך הרבה סוגים-של-, עם ניואנסים שונים, שאני חייבת להזדהות קצת עם @סלט והגישה שלה לפילוסופיה.)
ובעצם אתה התייחסתריבוזום
למטריאליזם דווקא, ולא לכל צורה של מוניזם, אז לא כתבתי טוב. אנחנו מגיעים אכן לשאלה מי נחשב פילוסוף, מפני שיש כמה שמות תחת contemporary materialism, אבל אני לא יודעת עדיין מה הקריטריון לפילוסוף.
רגע רגעטיפות של אור
גם מוניזם אומר שחומר זה לא מחשבה.
מוניסטים פשוט אומרים שחומר יכול לחשוב.
(ולכן זה חומר קסום ומופלא, ששונה מאוד מהחומר שהפיזיקאים מדברים עליו בדרך כלל).

הובס (גם בלוויתן וגם בהשגות על דקארט) אומר משהו אחר. שמחשבה זה מילה אחרת ל"תנועה של חלקיקים" במח.

ממה שאני מכיר - מאז דקארט עד פול צ'רצ'לנד אף *פילוסוף* לא חשב כך. ולעומת זאת המון ביולוגים וחוקרים אחרים חשבו כך, במיוחד במאה ה-19.

שוב - את פול לא קראתי, וכמעט לא מצאתי מידע על השיטה שלו באינטרנט. אני יודע שהיא נקראת "מטריאליזם אלמנטיבי", ומה שכן מצאתי זה אנשים שלמדו פילוסופיה וצחקו עליו
כן, תיקנתי אתריבוזום
זה אחר כך כמו שבטח ראית

1. לפי מה שהבנתי מוניזם לאו דווקא טוען כך, אלא מתאר כל תאוריה שאינה דואלית. כלומר, כל תאוריה שמתנגדת לטענה לפיה קיימים שני סוגים שונים של "ישויות" - החומרית, ממנה עשויות האצבעות המקלידות והטלפון הסלולרי שלי, ולעומתה הישות שהמחשבות והרגשות הן מסוגה.
זה כולל (א) מטריאליזם (מחשבות הן חומריות), מנגד - (ב) אין עולם חומרי, הכל תודעה (ברקלי?), אך גם (ג) - הן המחשבה והן הידיים והטלפון הם ביטויים של אותו סוג של ישות, אבל לא נכון לומר שהמחשבה היא אלקטרונים כמו שלא נכון לומר שאלקטרונים הם מחשבה, אלא גם אלה וגם אלה הם אותו משהו שלישי (זה דומה יותר למה שכתבת כנראה)


וממש בקצרה,

2. האבחנה שהעלית באמת מעניינת מאוד.

3. תהיות. האם נכון לחפש את האמת או ההבנה היותר בהירה דווקא אצל פילוסופים. בעבר? והיום? ואם זה השתנה אז מתי?
כאשרריבוזום
משפט כמו "מחשבה היא חומרית" נראה לי קשה בעצמו, כי לא ברור מה זה בדיוק חומרי - וגם זה מצריךמחשבה. אולי חומרי זה פשוט "משהו שאנחנו יכולים לצפות את התנהגותו* תחת תנאים ידועים"? בטוח נכתב גם על זה הרבה מאוד...

*לאו דווקא תחזית דטרמיניסטית, אפשר גם הסתברותית
באמת נכתב על זה הרבה טיפות של אור
וזה קשור הדוקות לשאלת הגוף-נפש.

לכן הוספתי "שהפיזקאים מדברים עליו"
..ריבוזום

א. נזכרתי שפילוסופיה מדכאת אותי. שכחתי כבר!

 

ב. אני מנסה להבין מה בכלל המשמעות של השאלה האם תודעה וחומר הם דברים ממין אחד או משני מינים שונים מהותית. אפשר לחשוב שהשאלה בניסוח אחר היא: האם כל תכונה או היגד שנכון לגבי חומר יהיה בהכרח נכון גם לגבי מחשבה ולהיפך? אבל בברור יש ביניהם משהו מבדיל, אחרת לא היינו קוראים לזה חומר ולזה מחשבה. כלומר, גם אם אלקטרון ופוטון שניהם פיזיקליים - יש ביניהם הבדלים, ולא כל מה שנכון לאחד נכון לשני. אז מה בדיוק אנחנו שואלים?

לכן היה נראה לי (בלי לקרוא מספיק בנושא, ובאמת אני חושבת שאתה המומחה לעניין כמו ש@שום וחניכה ציין. אני לא קראתי כמעט אף ספר פילוסופיה מבפנים, רק מעט מאוד-מאוד ביקורת התבונה הטהורה זכור לי.) שהשאלה היא לא האם הם משהו ממין אחד או ממינים שונים - שזה ניסוח אולי ריק מתוכן, כאמור - אלא האם התודעה חולקת עם דברים רבים אחרים ביקום את התכונה המרכזית אליה אנחנו שואפים במדע ואותה התרגלנו להשיג בסופו של דבר גם אם אחרי מאמצים, והיא חוקיות. או פיזיקליות כמו שניסתי להגדיר בהודעה הקודמת. ובמילים פשוטות: האם בהינתן התנאים המלאים בהווה ניתן יהיה לצפות את העתיד.

ג. עכשיו נכנסת השאלה מדוע שאלה ב' מעניינת. בהנחה שהניסוח שלי מקובל עליך. וכאן נראה שזה מפני שהתשובה "כן" לא משאירה מקום לאלמנטים חשובים בתפיסת העולם של אנשים רבים כמו בחירה חופשית. יש כאן נקודות אחרות? טוב, אולי גם סתם כך באופן תאורטי זה מעניין.

 

סתם מנסה לעשות קצת סדר במחשבות שלי ואתם הקורבנות.

 

@George Maison שאלת לגבי מפעל החיים של גוטליב פרגה. אני לגמרי לא מומחית בעניין וקראתי ממש מעט. אבל כל אימת שמנסה לחשוב על פילוסופיה כל-כך בולט שהשפה שלנו בעייתית ורב משמעית. המפעל שלו לפי מה שאני מבינה היה בעיקר ליצור שפה עשירה מספיק כדי לבטא טענות לוגיות שעל גביהן יהיה ניתן לפתח את המתמטיקה כולה, אבל שפה מדויקת וללא כפלי-משמעות. שמתמטיקאים באופן עקרוני לא יזדקקו לשפה הטבעית. אני לא יודעת מה היה מבחינתך קשה לגביו ושונה מאישים אחרים שהזכרת, כי את הנ"ל בוודאי קראת היכנשהוא בנוסח זה או אחר, כך שככל הנראה לא הייתי לעזר רב, ובכל זאת.

בעולם שכולו אטומים,טיפות של אור
חוקי ניוטון ומשוואות מקסוול;
מטאפיזיקה היא נונסנס, לא?

טוב, רע, אלוקים, חופש רצון, הישארות הנפש - לפח.

כולנו נלבש תגי 'דוקינס צודק' ונדון למה לא להתאבד.
אם את שואלתטיפות של אור
מה מרוויחים מוניסטים אחרים (שמבינים שקיימת תודעה) לעומת דואליסטים - אז את זה: שכאשר הגוף מת התודעה נעלמת. אא"כ אלוקים מתערב.

(אני בינתיים דואליסט ולא מתבייש בזה; גם פופר היה)
כן, זו דרך אחרת לנסח את השאלהריבוזום

כי היה נראה לי שהשאלה שיש לה משמעות היא בעצם מה שאתה התייחסת אליו כחשוב ביותר - האם מטריאליזם נכון או לא (וכמובן, זה כולל את כל החבילה שכתבת, ולא רק בחירה חופשית - אבל היא נראתה לי המכנה המשותף הרחב ביותר - חשובה להכי הרבה אנשים).

מפני שלא היתה ברורה לי המשמעות\חשיבות של "דבר" אחד שממנו עשויות גם המחשבות וגם החומר לעומת שני דברים שונים מהותית. (אולי רק שחומר יכול עקרונית להפוך למחשבה ולהיפך??!)

 

איך מוניזם נוגד את הישארות הנפש?

מטריאליסטים? לא עליהם דיברנו.

אידיאליסטים? איזה גוף מת?

נייטרלים? עליהם בטח דיברת, ואת זה לא הבנתי, אבל אני חושבת שמכיוון שקראתי במקורות מעובדים ומאוחרים (ויקיפדיה ואנציקלופדיית סטנפורד בעקר) אנחנו לא מתכוונים לאותם דברים. למשל, אצל סטנפורד הם לא כוללים את שפינוזה במוניזם נייטרלי. 

 

ובכן, מתברר, לפחות כך נראה מהמעט שקראתי לגבי ראסל, שהשאלה עניינה אותו בהקשר לוגי, והקשר שלה לבעיית הגוף-נפש היה רווח שולי.

מצד אחד זה מעניין, מצד שני הזמן הפנוי שיש לי כל-כך מצומצם

אני פוחדטיפות של אור

שזה שוב עניין של שיום.

 

אולי הם משתמשים במילה "מטריאליזם" במובן הרחב?

(נניח "התודעה נוצרת על ידי החומר").

 

 

מכיוון שאני כאמור לא מכיר מספיק תאוריות עכשוויות,

אני ארמה ופשוט אשים כאן תגובה של מישהו שכן למד פילוסופיה.

הוא מתייחס לצ'רצ'לנד (שאומר שאין דבר כזה תודעה)

 

אני פוחדתריבוזום

שהלכתי לאיבוד

 

(לא הצלחתי להבין את הכוונה שלך. למה דווקא מטריאליזם נראה לך בבלבול-שיום (או למה דווקא הוא המוקד הרלוונטי בבלבול), למה דווקא בכיוון הזה, איך זה קשור לשאלה כיצד מוניזם סותר הישארות הנפש. |מבולבל|)

 

ננסהטיפות של אור

דקארט הסיק מהדואליזם שלו, בצורה די הגיונית,

שאין לנו סיבה לחשוב שהרוח מתה עם הגוף.

אלוקים יכול להחליט להשמיד אותה בדיוק באותו רגע, אבל בעיקרון.

 

 

מאז דקארט קמו הרבה שיטות לא-דואליסטיות *שלא כפרו בתודעה*.

להיפך, חלק מהם ממש חידדו שצבעים וכו' קיימים רק בתודעה.

(ולא בעולם הפיזיקלי).

 

 

את מזהה מטריאליזם-מוניסטי עם "אין דבר כזה תודעה".

שזה נכון אולי לביולוגים מסויימים או לביהבוריסטים,

 

אבל אני חושב שהכוונה לכל מי שמצד אחד הוא לא דואליסט,

ומצד שני לא אידאליסט.

למשל, מי שחושב שהתודעה נוצרת (בצורה קסומה כלשהי) על ידי החומר.

ואז הגיוני, שהתודעה נעלמת כשהגוף מת.

סדר לעצמי (אין אפילו חובת נימוס לקרוא)ריבוזום

את מזהה מטריאליזם-מוניסטי עם "אין דבר כזה תודעה".

שזה נכון אולי לביולוגים מסויימים או לביהבוריסטים,

 

מקודם כתבת הפוך: 

אולי הם משתמשים במילה "מטריאליזם" במובן הרחב?

(נניח "התודעה נוצרת על ידי החומר").

 

אז לא היה לי מובן.

 

אבל אני חושב שהכוונה לכל מי שמצד אחד הוא לא דואליסט,

ומצד שני לא אידאליסט. למשל, מי שחושב שהתודעה נוצרת (בצורה קסומה כלשהי) על ידי החומר.ואז הגיוני, שהתודעה נעלמת כשהגוף מת.

 

"כל מי שמצד אחד הוא לא דואליסט,

ומצד שני לא אידאליסט" - אבל היי, אי אפשר לקרוא למוניזם נייטרלי כמו של ראסל מטריאליזם. לא כך?

 

 

טוב, פשוט יש פה בלאגן שלם של הגדרות. אני חושבת לעשות סדר. אתייחס לדברים שקראתי עליהם ולדברים שאתה הזכרת (חלק מהשמות לכן קצת מומצאים לצורך העניין):

 

מטריאליסטים "כבדים": כאלה שמבחינתם אין תודעה (מודה שלא מצליחה בדיוק לתפוס את זה, אבל אולי רק כי זה נשמע לי מופרך). כהוגה לדוגמא נתת את צ'רצ'לנד.

 

מטריאליסטים \ פיזיקליסטים: יש דבר כזה תודעה. יש מחשבות, יש כאב, יש רגש, חוויות של מראה, שמיעה וכו'. אבל כל הנ"ל נכללים בעולם הפיזיקלי. אנחנו לא יודעים להסביר אותם עדיין כי הם מסובכים, אבל אם היינו ממש חכמים יכולנו לצפות את ההתנהגות שלהם כמו כל מערכת פיזיקלית.

 

דואליזם: התודעה היא מין דבר שונה מהותית מהחומר, דבר מטפיזי שבאופן פלאי "מתקשר" עם הפיזי.

 

מוניזם: כל תיאוריה שבניגוד לדואליזם גורסת "קיום" של מין דבר אחד בעולם, ולא שניים. יש כמה סוגים של מוניזם אשר שונים מאוד זה מזה.

(1) אידיאליזם - הדבר האחד שקיים הוא מטפיזי, החומר הוא בתודעה בלבד.

(2) מטריאליזם "כבד"

(3) מטריאליזם \ פיזיקליזם

(4) מוניזם נייטרלי - בניגוד לאידיאליזם, לפיו אנחנו אוחזים בקצה המטפיזי ואומרים שהכל תודעה, ובניגוד למטריאליזם בו אנו אוחזים בקצה החומרי והכל חומר, מוניזם נייטרלי אומר שאמנם יש מין דבר אחד בעולם, אבל הדבר הזה הוא לא תודעה במהותו ולא חומר במהותו, אלא יכול להתארגן באופן מסוים כחומר ובקונפיגורציה אחרת כתודעה. יש כמה סוגים של מוניזם נייטרלי. דוגמא אחת להוגה שהחזיק בעמדה זו: ראסל.

 

 

 

(כך שאתה מבין שכאשר התייחסת ל

"כל מי שמצד אחד הוא לא דואליסט,

ומצד שני לא אידאליסט."

אבל לא מטריאליסט "כבד",

ומבחינתך זה היה 

"למשל, מי שחושב שהתודעה נוצרת (בצורה קסומה כלשהי) על ידי החומר.

ואז הגיוני, שהתודעה נעלמת כשהגוף מת."

מבחינתי זה היה מוניסט נייטרלי - ושם לא ראיתי את הסתירה להישארות הנפש))

 

 

עכשיו, לגבי אותו

"מי שחושב שהתודעה נוצרת (בצורה קסומה כלשהי) על ידי החומר."

(שהבנתי שזה למשל שפינוזה?)

אם התודעה הזו נוצרת באופן קסום מהחומר אבל מקבלת "חיים משלה", כלומר, יש רצון חופשי ולא מדובר בפיזיקליזם - האם זה לא דואליזם? דואליזם מוזר, אבל מבחינת ההגדרות היבשות הנ"ל. או שהחומר עצמו הוא בעצם לא פיזיקלי באמת, אבל מתבטא ככזה, ואז זה מין מוניזם נייטרלי.

 

מה שאני תמהתי קודם לכן זה אכן מה המשמעות של כל הנ"ל פרט להשלכה של בחירה במטריאליזם לעומת שלילה שלו. כי ההשלכות של זה אכן ברורות. ולנגד עיניי היו הדואליזם מול מוניזם עם מוניזם ניטרלי באופן שהצגתי אותו (כזה שלאו דווקא לפיו התודעה נוצרת על ידי החומר).

 

וכל זה קורה כשקוראים הגדרות קצרות בלי להתעמק ולהבין בנושא, ואז ברור שלא מבינים מה המשמעות של כל זה או למה זה טוב ולמה לא לשאול מלכתחילה האם יש בחירה חופשית,כאשר זה בכלל לא מה שעמד לנגד עיני הוגי השיטה.

במילים אחרות, חפרתי סתם. אבל כן למדתי תוך כדי כמה דברים חדשים והכרתי דברים שהייתי רוצה ללמוד עליהם עוד.

סליחה...

את כותבת מסודר מאודטיפות של אור

הלוואי עליי. אז רק שלוש הערות

 

 

א. מודה שלא הבנתי מה הפוך במה שכתבתי.

אבל זה לא נראה לי חשוב, אז לא משנה.

 

ב. את מניחה שכל הדברים שאפשר "לצפות את ההתנהגות שלהם",

הם מטריאלים או פיזיקליים.

זה נשמע לי משונה מאוד. כנראה ראית את זה בסטנפורד ופספסתי את זה?

 

ג. אני אצטט את לוק בתגובה הבאה, ובאמת אשמח אם תגידי איפה את ממקמת אותו. אולי זה יסביר כמה דברים

א. באמת לא חשובריבוזום

ב. זו כן נקודה חשובה עבורי, והיא לא משהו שקראתי אלא רעיון שפשוט היה נראה לי איכשהוא בסיסי.

זה לא הנחה שכל מה שאפשר לצפות את ההתנהגות שלו הוא פיזיקלי, זו יותר הגדרה של המושג פיזיקלי.

מה זה אומר "חומרי"? מה זה "פיזיקלי"? וממילא - מה אנחנו רוצים לומר כשאנחנו אומרים שדבר מה (התודעה) הוא אינו חומרי \ פיזיקלי?

אלקטרון הוא חומרי? מה לגבי פוטון?

כל העניין של מדע הפיזיקה הוא בהינתן מצב ידוע של מערכת, לנבא את המצבים שלה מאותה נקודה והלאה. המערכת תהיה מה שתהיה, אם מדע הפיזיקה יוכל לתת לנו את זה - הוא עשה את שלו. אני פשוט לא יודעת איזו הגדרה טובה יותר אפשר לתת למושג הזה, בעולם שבו החומר הוא מזמן מאוד מופשט ומתמטי גם כך. בטח ובטח שאי אפשר לומר שדבר "פיזיקלי" זה מה שרואים \ אפשר לגעת בו \ תופס נפח \ יש לו מסה. אשמח לשמוע את רעיונותיך המושכלים יותר משלי בנידון.

 

עכשיו קראתי חלק מהערך על פיזיקליזם בסטנפורד, לצערי הרעיונות שם לא מזכירים בכלל את מה שכתבתי. זה נראה כמו הגדרות הרבה יותר מתסכלות ומעגליות, אבל אני מרגישה שאני מדברת יותר מדי על דברים שלא למדתי מספיק לעומק.

 

ג. אשמח

זה בעייתי משהוטיפות של אור

כל ההגדרות של חומר נוצרו ממש במקביל לדיון שלנו.

 

התפיסה של הפיזיקה המודרנית התפתחה באותם שנים,

ומה שכותבים דקארט, לוק (שהיה חבר של ניוטון) וכו' ממש יצרו את ההגדרות שאנחנו משתמשים בהם בפיזיקה.

הממריבוזום

יש את ההיבט ההיסטורי של ההתפתחות של הגישות, אבל עדיין מתייחסים לכל הגישות כרלוונטיות בפילוסופיה היום. אז למה הכוונה ב"חומר"? האם ההגדרה תהפוך את האבחנות בין הגישות למוזרות מנקודת מבט מודרנית?

א. נדמה ליטיפות של אור

שאיפושהו בערכים שהפנית אליהם, באמת היה כתוב

שיש הטוענים שהפיזיקה העכשווית טורפת את הקלפים.

 

~~

 

ב. אני חושב שעד סוף המאה ה-19,

לכל ההגדרות והתפיסות השונות ששימשו את הפיזקאים

מתאימים הדברים שכתב ראסל (ב-1912):

 

"התכונות היחידות אשד המדע מונה בחומר הן המצב בחלל והכח
להתנועע לפי חוקי התנועה. המדע אינו שולל שאפשר שתהיינה לחומר גם סגולות אחרות זולת אלו, אולם אם הן קיימות אין הן מועילות לאיש המדע ואינן מסייעות לו כלל וכלל להסביר את התופעות".

 

 

אולי כך: לכל העצמים בפיזיקה יש תכונות שקשורות רק למיקום במרחב ולתנועה -

 

צורה, גודל, יצירת תנועה בגופים אחרים (צמודים או רחוקים), מוצקות [=המניעה מחומר אחר להימצא באותו מקום], תדירות ומשרעת (של גל) וכו'.

 

 

~~

 

 

ג. את מכניקת הקוונטים אני מכיר רק מעט, ואת המיתרים בכלל לא.

אני לא בטוח שהדברים של ראסל לא תקפים לגביהן;

 

אבל בכל אופן, אני חושב שהנקודה שחשובה לי נכונה גם אליהן:

כאב, צלילים, צבעים, רעב, תחושת חום וכו' שייכים אך ורק להכרה,

ולא קיימים בכלל בעולם הפיזיקלי (עד כמה שאני מבין)

אנסה להסביר את קו המחשבה שליריבוזום

ולמה קשה לי עם הגדרה כזו. אם כי אני מרגישה שהדברים שאני כותבת הם לפעמים מובנים מאליהם ולפעמים חסרי טעם. כל הנושא גורם לי להרגיש שאני חושבת בלולאות.

 

אפשר לנסות להגדיר מה זה פיזיקה היום - אפשר פשוט לומר שזה אוסף המונחים שנמצאים בספרי פיזיקה או מיוצגים על-ידי משתנים במשוואות, או משהו בסגנון הזה. אבל האם זו הגדרה טובה לעניינינו? זאת אומרת, היתה אולי תקופה שאנשים חשבו שהכוכבים הם לא "פיזיקליים" אלא מין ישויות רוחניות \ נשגבות. ואחר-כך הכניסו אותם יפה-יפה למשוואות והם נעשו כן-פיזיקליים. 

כשאנחנו מסתכלים על העולם ומנסים להבין אותו אנחנו רואים כל מיני דברים, וביניהם אנחנו מסתכלים על התודעה שלנו ושואלים מה היא ואיך היא קשורה לכל היתר. והשאלה היא האם לומר שאי אפשר להסביר אותה במושגים שיש בפיזיקה היום זה מספיק כדי לומר שהיא שונה מהותית מאותם דברים יותר פשוטים, שאנחנו כן יודעים להסביר? הרי זו בעצם כל השאלה.

אפשר לומר שרק מכיוון שהמדע שלנו טרם הגיע לרמה כזו, אזי המושגים שמעניינים אותו לא כוללים את המושגים שרלוונטיים לתודעות. בספרי ביולוגיה כמובן מופיעים הרבה מושגים שלא קיימים בספרי פיזיקה וכל אחד יסכים שניתן לעשות להם רדוקציה למושגים פיזיקליים, זה רק מייגע ומסובך.

אוקיי, נניח רובוט שיודע לדבר או לענות על שאלות טריוויה "לעניין", אנחנו יודעים ויכולים להסביר שהוא פיזיקלי לפי ההגדרה של ראסל - דרך מערכת הבינה המלאכותית שלו, הזיכרון שלו שבסוף הם חשמל וכו'. מישהו מהעבר הרחוק לא היה יודע לומר שהדבר הזה הוא פיזיקלי - זה היה נראה כמו כישוף. 

אז אני לגמרי מבינה את ההבדל, ושהתודעה היא משהו אחר - היא תחושה, והיא לא אצל אחר שמחצין רק התנהגות - את עצמינו אנחנו *חשים*, ולגמרי לא מובן "איך תודעה יכולה להופיע פתאום בחומר", אבל נראה לי שזה נשאר ברמה אינטואיטיבית. אני לא מזלזלת כלל ברמה האינטואיטיבית, אבל אני לא רואה איך אפשר לשכנע אתה את מי שטוען אחרת: שזה לא מובן, וזה מסובך, אבל אולי מישהו מהעתיד יוכל להסביר לנו בדיוק את הרדוקציה.

זה השלבטיפות של אור

שאני אומר לך "אז תקראי את דקארט "

 

או את בעיות הפילוסופיה של ראסל. עושה את העבודה אותו דבר.

(זו תשובה מעצבנתטיפות של אור

אז אני אספר על עצמי.

 

בהרגשה שלי, גיליתי שהפילוסופיה הרבה יותר ברורה ובהירה ממה שציפיתי. שהיא מסדרת את "ההרגשה האינטואטיבית" לתוך שלשלאות של מילים, מושגים, מחשבות.

 

 

אבל "ההוכחות" של דקארט לא לחלוטין הסירו את הספיקות שלי.

 

רק כשקראתי ספר ועוד ספר, שכולם מקבלים את ההבחנה שלו;

כשקראתי דיונים שלמים שבעצם מתחילים ממנה;

אז ההבחנה הזאת הפכה מאוד ברורה וודאית לי. לא בגלל ש"הרבה אנשים חשבו ככה", אלא כמו שלתרגל נוסחה מסויימת, גורמת להגיון שלה להיות ברור עבורך).

לא תשובה מעצבנתריבוזום

רק חותמת יפה את הדיון.

בהחלט אזכור את ההמלצה והפרשנות אם יבוא זמן שהשאלה תהפוך ל"דוחקת" (לא צפוי כל עוד יש ילדים קטנים, אני מניחה )

כן מסקרן אם החוויות שלנו היו דומות אם הייתי מנסה לצאת למסע הזה - אני כרגע די סקפטית לגבי יחסי פילוסופיה-אני.

 

תודה! |קד|

תראו, חבר'השום וחניכה

האמת שהפסקתי לעקוב בשלב מסויים אחרי שכבר השרשור הסתרך לו בלי סוף.

אבל עכשיו נזכרתי שלפני כשש שנים היה פה שני שרשורים של מופים (מי זוכר?) שהתעסק בנושאים שמשיקים למה שאתם דנים בהם, וגם ריבוזום (וגם אני) כתבה שם את הגיגיה.

אז מכיוון שלא היה לי כח לעבור פה על הכל, יהיה מעניין להשוות למה שכתבה אז.

מי זוכר?ריבוזוםאחרונה

לא אני! וואו...

(את מופים כן, את השרשור ומה שכתבתי בו לא זכרתי... )

הערת לפני כןטיפות של אור
שאת לא מבינה למה תפיסה מסויימת לא נחשבת דואליסטית.

זה הזכיר לי משהו...

בויקי עברית כתוב:טיפות של אור

'לוק מסרב להכריע בין גישות דואליסטיות לבין גישות הנוקטות במוניזם מטריאליסטי'.

 

 

 

מכיוון שהספר בספרייה, אני מתרגם מאנגלית.

 

"האם אלוקים אינו יכול לגרום לחומר לחשוב, זה יותר ממה שהאדם יכול לדעת. שכן אינני רואה בכך שום סתירה, שהישות-החושבת-הנצחית הראשונה, או הרוח הכל-יכולה, תוכל, אם תרצה בכך, לתת לקבוצות מסוימות של חומר חסר-מחשבה ברואות, מורכבות יחד כפי שראתה לנכון, כמה מעלות של תחושה, תפיסה ומחשבה.

 

עם זאת, כפי שאני חושב שהוכחתי, (הפניות...), זה לא פחות מסתירה להניח שהחומר (שהוא בבירור בטבעו חסר תחושה ומחשבה) יכול להיות אותה ישות חושבת-ראשונה-נצחית..."

 

(מסה על שכל האדם, ספר 4, פרק 3 סעיף 6)

 

 

 

אממ. אין לי כח לתרגם עוד 😅 

הוא אומר שהוא לא יכול גם להוכיח שהאפשרות השניה מוטעית, שהחומר והרוח ("הדבר שחושב") הם שני עצמים שונים נפרדים (כמו שאמר דקארט).

 

ושהוא לא מפקפק שיכולים להיות גם רוחות ללא חומר.

 

 

 

כשהוא מוכיח את קיום אלוקים, הוא אומר שככל שאנחנו תופסים, גופים-חסרי-מחשבה יכולים רק להתנגש ולהזיז גופים אחרים, ותנועה יכולה ליצור רק תנועה.

 

לכן אם בהתחלה היו רק גופים חסרי-מחשבה, גם מליון שנים של התנגשויות לא היו יכולים להעניק להם מחשבה, תחושה, ותפיסות של כאב או צלילים.

(אני לא הייתי קוראת לזהריבוזום

מוניזם מטריאליסטי, מפני שהחשיבה והתודעה כאן הם לא חומריים בעצמם, אלא ניתנה לחומרים מסוימים יכולת שלדבריו במהותה אינה חומרית.)

טיפות של אור

וזה כל מה שרציתי להגיד קודם -

 

יכול להיות שסטנפורד וויקי

מכנים 'מוניזם מטריאליסטי' 

דעות שאת היית מחשיבה כדואליסטיות.

ובכןטיפות של אור
1. את בהחלט צודקת, אבל כאן זה באמת עניין של שיום.

(נניח ליבוביץ' מחלק את הגישות בצורה אחת, ובויקי מחלקים אותם אחרת.

בשבילי מוניזם זה בעיקר לוק; מה שתארת ב(ג) זה שפינוזה (שלא קראתי ולא אקרא אבל גם אצלו החומר די קסום); ואת ברקלי אני פשוט מכנה אידאליזם)

3. זו שאלה טובה
ואמממטיפות של אור
בנוגע להגדרה פילוסוף - ובכן, נלך על הגדרה אופרציונלית: כל מי שויקי מתארת כפילוסוף
אוקייטיפות של אור
אחרי חצי שעה של קריאה אני צריך להוסיף עוד הסתייגות.

ההערכה שלי התבססה גם על שני הספרים של ליבוביץ, שהוקסם משאלת הגוף נפש; ועוד כמה מקורות שניונים כאלו ('בעיות הפילוסופיה' של ראסל וכדומה)


אבל אני לא יודע אם משהו השתנה בנושא בעשורים האחרונים - ויש עוד זמן עד שאני אגיע לחצי השני של המאה העשרים
דווקא אם איני טועה בהוכחת הקוף מן הים יש מספראריך וייס
בעיות. אם אני זוכר טוב אז זו התאוריה הנחשבת פחות נכונה לעומת השניה( שאיני זוכר את שמה)
בהקשר הזהשום וחניכה

המקור הראשון שעולה לי לראש הוא משפט עלום שמובלע בתוך מדרש במסכת ברכות (סא: ):

 

"משל, למה הדבר דומה - לשועל שהיה מהלך על גב הנהר, וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום, אמר להם: מפני מה אתם בורחים? אמרו לו: מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם. אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה, ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם?...".

 

מה?? זה רמז למשהו?

אני חושב שיש לך מה ללמד אותנו גם בלי רדיטארץ השוקולד
ואם לא בא לך ללכת לנבכי הזיכרון, יש את ויקיפדיה
חשבתם שיהיה טוב?!תתעלמו ממני
הצחקתם אותי...
לא רק חושבארץ השוקולדאחרונה
אלא בטוח.


מאחל רק טוב גבר

ורק משתי מילים אני הכי פוחדנועה.

ראש השנה

בעעע

לא אוהבת. ועוד חג של יומיים

חלום שלי לטוס לחו'ל לכל החגיםםם

מבאס לשמועמקפיצים נטושים

אני דוקא די אוהב אותו

למה אוהב?נועה.
ימי רוממות מיוחדיםמקפיצים נטושיםאחרונה

עם תפילות מרוממות

וואי, מבאסארץ השוקולד
מאחל שתהיה שנה טובה בהרבה
אמן!!נועה.
החלטתי עכשיו להקפיץ כל פורום ישן ומוזר שאני רואהמקפיצים נטושים

ולתהות על קנקנו, אז מה זה הפורום הזה?

מממ.. תודהמקפיצים נטושיםאחרונה

יחסית מסביר. קצת. אולי.
ספסל אחורי של אוטובוס משהו..

חשט?אורה2x
!!!ריבוזום
מה שלומך?
תקשיבייייאורה2x

אני עוברת על המסרים פה והשיחות אישיות.. כמה דרמות!! ואני לא זוכרת כלום! מביך למדי.

ולמה כשאני נכנסת לשיחה עם פצלש כתוב לי שהיא מחוברת?!


מה איתך?

המפגש טד יצא לפועל?

עוד אפשר להירשם? 😇

ריבוזום

האחרון שניסינו להרים לא, למיטב זכרוני...

אבל היו שניים שכן, והם גם היו ממש טובים! בכלל הפורום הזה היה איכותי, אחותי |נוסטלגי|

ועדיין איכותיארץ השוקולד

כתבנו פה כל דבר איכותי שהיה בשנה האחרונה, אפשר לראות בקלות כמה זה

וואו, התגעגעתיארץ השוקולד
מה שלומך???
וואיזיויקאחרונה
אין לי כוח לשבת הקרובהנועה.

מלא אנשים שבאים להתארח ועושים מלא רעש ברחוב ומשאירים בלאגן ולכלוך...

לא כזה מגניב לבוא לפה

ואם אנשים קוראים פה- צריכה המלצהנועה.
לסדרות או תוכן כלשהו קליל ומצחיק...
ספרים - ספרי אריך קסטנרארץ השוקולד
סרטונים קצרים - אנדרדוס, ברדק, אלה של האקדמיה ללשון העברית
הנה 3 המלצותעשב לימון

סדרות של כאן ארכיון- קרובים קרובים, סטרייט ולעניין.

בפייסבוק- עמוד בשם "הקופסה- רק דברים טובים", יש בו בדרך כלל קטעים מצחיקים מסרטים ישראלים ישנים..

מבאסארץ השוקולד
מקווה שהשבת איכשהו עברה סביר?
כן ב"הנועה.
לפחות זהארץ השוקולדאחרונה
והנה עוד בנאדםריק סאנצ'ז

שמגיע לפורום נטוש ותוהה על טיבו

 

והנה חיוך השמש העולה נפרש על פנינוהוד444
הנה עוד אחד
מזדההבאליןאחרונה
מישו זוכר מה הניק האחרון של שוברת גלים?שירה ניקוד

או- מישהו שמכיר אותה במציאות יודע מה שלומה?

תמסרו לי שנזכרתי והתגעגעתי

מה קורה פורום טרוליםםםםםםם????אריק מהדרום

אולי יעניין אותך