טוב אז אני חדש בפורום הזה...אנא עבדא דקב"ה

אני כותב יחסית הרבה (בעיקר טורי דעה והגיגים ולא שירים), בעבר הייתי כותב שירים אך הפסקתי, עכשיו כשחזרתי לכתוב שירים גיליתי שיש לי שריטה חזקה שמקשה נורא:

כשאני מתחיל לכתוב אני יודע בדיוק מה אני רוצה, אני כותב שורה, ועוד שורה ואז מתחילה לי מנגינה, שלא יוצאת מהראש, משבשת לי את כל השיר, מבלגנת לי את הראש, משפטים שרציתי לא נכנסים, היא  משנה לי את כל המשמעות והמסר שרציתי להעביר בשיר...

 

יש לכם רעיון או עצה?

 

אני אכתוב פה את השיר בכדי שתראו עד כמה זה יוצא בלאגן:

(הערה חשובה - השיר נכתב מתוך משבר בעבודת ה')

 

ככל שאני מתקרב למטרה

אני מרגיש שאני מגיע עוד שניה

אבל אחרי זה אני רואה שזה בעצם לא קרה

אני מרגיש שאני בגשם, אבל אין מטריה

 

אני רץ תמיד אליך

זה כל רצוני

אבל יכול להיות שאולי

אני כבר לא אני

 

התפילה זה לא כמו פעם

זה לא בוער, משהו תקוע

והתשובה שעשיתי

ממנה שכחתי אחרי שבוע

 

ככל שאני מתקרב יותר

אני מרגיש יותר רחוק

אבל אבא, אני לא רוצה לוותר

חבק אותי, כי אני לך תינוק

 

כי בעצם

איפה אני איפה, איפה אתה

את כל כך גבוה

ואני רק יורד מטה

 

אבל אבא, זה קשה לי

אני רוצה אליך להיות קרוב

להרגיש וגם לשמוח

ממך לירא, אותך לאהוב

 

לממש את תפקידי

ואותו להעריך

לא להתעסק בשטויות

לעשות מה שצריך

 

אנא ה' כי אני עבדך

בנך, אהובך

בן אמתך

פתחת למוסרי

 

תן לי להרגיש שהכל זה רק אתה

תן לי לשמוע שמכל דבר יוצא קולך

תן לי לדעת שאת תפילתי שמעת

כי אני אך ורק עבדך (לא היה לי חרוז טוב...)

 

לפעמים אני חושב שאני עושה לך טובה

או שאני עושה מצוות בשביל לצאת ידי חובה

אבל באמת, זה פשוט לא אני

אבא, הושיעני!

 

מרוב מחשכים אני לא רואה את האור בקצה המנהרה

אני לא רוצה ניצוץ, אני רוצה בעירה

להבין שאני לא עושה מה שעולה ברוחי

להבין שבאמת אין דבר כזה כוחי

 

ככל שאני מתקרב אני מרגיש יותר רחוק

אני במסע ללא מים, ואין בי כח עוד לצעוק

גם הלב שלי כבר איננו איתי

והראש? זה לא ראש של אדם דתי

 

כל כך קשה ואני לא רואה אור

תן לי אבא, את זה לעבור

ולראות שבאמת לממלכה יש מלך ענק ועצום

ומי שלא רואה את זה, הוא כנראה רדום

 

לכל דבר יש ניצוץ אלוקי שאותה מחייה ומהווה

ואתה - אין לך מושג של זמן, עבר, עתיד,  הווה

ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין

אני רוצה לחיות, לעבוד ולהאמין

 

תסלח לי שאני לא כל כך בסדר

בסופו של דבר אני עפר ואפר

אני צלם שמצלם, את התמונה הלא נכונה

אני כל כך רוצה להיות מלא באמונה

 

לא ראיתי כאן שום בלבול, שיר מתוק ומאודמאוד נוגעניצוץ.
חרוזים יפים
אני דווקא אהבתי.. יש בו אמת וטוהר..ים סוער


...רחל יהודייה בדם
אני דווקא אוהבת את זה בדיוק ככה,לא רואה פה בלבול, יכול להיות שאתה מערבב קצת בין בלבול לסערה..יש בזה טוהר שנוגע כל כך ללב...
זה לא בדיוק סערה, התחלתי לכתוב ומיד עלתה לי מנגינת ראפ...אנא עבדא דקב"ה

זה נורא ביאס אותי כי זה משנה את כל השיר... אני גם מרגיש שהשיר ארוף מידי וחוזר על עצמו...

...רחל יהודייה בדם
אני מבינה למה אתה מתכוון, לפעמים צריך לעצור רגע ולהירגע ואז להמשיך... לפעמים להדליק שיר שנותן השראה וממקד אותך...זה מה שאני בדרך כלל עושה..
כשאני כותב שיר אני חייב רוגע נפשי, אם אני פותח שיר זה מפריעאנא עבדא דקב"ה

כשאני כותב שיר אני חייב רוגע נפשי, אם אני פותח שיר זה מפריע לי להתרכז, אם אני עושה קצב עם הידיים אז זה משנה את השיר, השיר נכתב בשלוש-ארבע לפנות בוקר רק כשהיה לי שקט...

..רחל יהודייה בדם
הבנתי, מוכר, אז אולי כשאתה רואה שאתה מתחיל להיות פחות רגוע, גם אם אתה באמצע, תעצור ותחכה שהרוגע ישוב אליך ואז תמשיך... יכול להיות אומנם שזה ייקח לך יותר זמן לסיים שיר ככה אבל אם תעשה את זה תרגיש הרבה יותר טוב עם כל שיר שתוציא... מקווה שעזרתי במשהו
המנגינה שמגיעה אליך היא מתנה יקרה מאדאהבה.

וקוראים לה השראה. אל תנסה להתעלם ממנה, כי אז היא אכן תבלבל אותך. תקשיב לה, תקשיב ללב. תזרום עם מה שאתה מגלה.

ככה אנחנו מגלים את עצמינו.

מלנסח ולחשוב על זה קודם יכול לצאת לך מאמר. אבל אתה לא רוצה מאמר, אתה רוצה לב. אתה רוצה אומנות. תתחבר לעצמך.

מנגינות זה מתנה מדהימה.

...little princeאחרונה

אני דווקא מסכים אתך. הכתיבה שלך קולחת והשיר באמת "ראפי" כזה. אבל רצית משהו אחר נכון? והיית במקום מסויים שממנו באת לכתוב את השיר. אתן לך שני רעיונות שאולי יעזרו.
א. לכתוב קודם לא כשיר, כרשימה אישית את מה שאתה חווה. הכתיבה כשיר מכניסה אותנו לפעמים מייד לחרוזים כללים ומקצבים, וכמו שאתה מתאר אצלך זה ממש בקיצוניות וגורם לכל המקום הפנימי שבו היית להיפגע. תכתוב פשוט מה שאתה מרגיש, כמו יומן. תכתוב פשוט(הלוואי וזה היה פשוט) את החוויה שלך ואחר כך תנסה להעביר אותה לשיר  אחרי ש"תפסת את הרגע" בלי שהמקצב השתלט.

ב. לכתוב שיר עם מעט מילים שמרכזות יותר את מה שאתה עובר. אתן דוגמה לסגנון כזה:

נפש מתנודדת
סחופת חול ורוחות
רוצה מנוחה
רוצה הצלחה
חוף מבטחים
איים של שמחה

וזה כואב
שאת מבוקשה 
לעולם לא משיגה
ואין איזון
ואין כיוון
ויש ניוון
ואין הצלחה

לי הסגנון הזה מאוד עוזר לזקק את החוויה מבלי להיכנס למקצב שמחייב אותי לכללים מסויימים ומוציא אותי מהאמת שלי.
בהצלחה!


 

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויקאחרונה
שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
...רחל יהודייה בדםאחרונה
כואב.
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

נוגע.

נשמע קצת כואב

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

אולי יעניין אותך