כופר? או מעין משיח?
דונו
כופר? או מעין משיח?
דונו
אע"פ שאין עיתותי בידי חשוב לי להגיב, כמובן לא אליך, כיון שאיני יודע אם אתה מגיב מתוך טיפשות או רשעות (או שמא שניהם יחד?), וכמובן שאין טעם להתווכח עם סכלים. תגובתי היא עבור אלו הקוראים ועלולים ליפול בפח, וא"כ תגובתי היא מדין "לפני עיוור".
הסרטון הנ"ל הוא מבית היוצר (ככה"נ, בערך אותם שקרים) של הספר "דת הציונות" - אשר בקצרה ממש נכתב ע"י אדם שכנראה נקרא אברהם חזן. אותו אדם, אשר הוא כלי המחזיק צירוף מעניין של בורות, חוצפה ורשעות, קיבל לפי דבריו בהיתר לשקר, וא"כ ודאי שאין במה להתייחס לדבריו.(מה גם שאינם נכונים)
כיוון שזמני מורה עלי לקצר, הבאתי מספר קישורים עבור הקוראים:
-q-689689-689&catid=85&Itemid=100512">Rav Oury Cherki website
אם כבר, אני מוחה!
הרב אברהם חזן הגיב לכל מי שהתנגד לו. לא מצאתי אצלו שום שקר
חבל לקרוא לכל מי שמקבל את דברים "רשע", או "סכל".
בכל אופן, הסרט "הרצל והציונות" נעשה ע"י הרב אמנון יצקח לשיט"א!
בכל על מי בדיוק אתה מוחה? על מי שהיה מוכן לנמר את ישראל?
ומה תגיד על הרב שטנרבוך שליט"א (מעדה חרדית).
הוא אמר ששי לשנוא תא הרצל יותר מהיטלר?
לגבי אברהם חזן כבר עניתי ואיני רואה צורך להגיב.
לגבי מבזה הרבנים שהזכרת אחריו, אני גם לא טורח להגיב, ערבך ערבא צריך.
ולגבי הרב שטרנבוך, אע"פ שבניגוד לשנים הקודמים הוא פוסק ולמדן, אך מה לעשות שדעתו בנושאים הלאומיים היא קיצונית, ואין שום סיבה שאלך לפיו.(ועל הציטוט הספציפי הזה - ישתקע ולא יאמר)
מה הכוונה ב'תינוק שנשבה'? חוצמזה אאל"ט הוא פעם היה מזרוחניק.
בכל מקרה, לאדם שמבזה באופן שיטתי גדולי ישראל, מציג עובדות שקריות ביודעין, בטענה שיש לו היתר לשקר - אז אני קורא לו רשע.
הוא מביא המון תיעודים לדבריו.
דרך אגב, יש לספר הכמה של הרב סילמן.
וקראתי את כולם!!
שיפתח אתר "אזמרך בלאומים" או בהגדרתו מלא הענווה "הסברה יהודית לציבור הדתי לאומי" חמוד אברהם הזה.
מצ"ב ההתכתבות של החצפצוף עם הרב שרקי:
http://www.yoel-ab.com/katava.asp?id=21
וכן התייחסותו של הרב מלמד לספר של החצפצופון אברהם חזן:
אבל כמובן שכמו שאמרת אברהם הגיב לכל מי שהתנגד לו, אצרף את תגובת השקרן גם כן כדי שיהיה לך במה להשתעשע.
http://www.yoel-ab.com/katava.asp?id=80
וכן שאר ההבלים של אברהם האהבל שניסה להרעיב שצף חצף על הרב מלמד באובססיביות מטופשת אחר כך:
http://www.yoel-ab.com/articles_search.asp?sword=%E0%EC%E9%F2%E6%F8%20%EE%EC%EE%E3
ואם תקשו עלי איך אני מכנה כך בשמות רב חשוב בעל אתר למרות שמתנגד לדעתי? ובכן אברהם החצוף והשקרן מחבר הספר "דת הציונות" טכנית, איננו רב, וכן האיש ששם לו כרב כביכול, אותו אדם שנזרק מישיבת "מרכז הרב" בשל מידות רעות, גם הוא איננו רב, וגם אותם גדולי ישראל שהוא אומר שהתירו לו לשקר למרות פסוקים מפורשים כנגד השקר, אינם גדולי ישראל כנראה, הראיה שהתירו לו לשקר, ועוד בשקרים כל כך גלויים לעין שכל אדם עם גישה למנוע החיפוש "גוגל" יכול להפריך בנקל, ובעיקר הוא מבזה את גדולי ישראל האמיתיים, שאינם מתירים לשקר, למשל הרב קוק, על כן, אני מכנה בשמות "רב" חשוב זה, ששמו האמיתי הוא "השקרן החצוף אברהם חזן האהבל מחבר ספר השקרים דת הציונות"ולא "הרב יואל אלחנן" .
חבל שנפלו דגים תמימים רבים ברשתו של רשע.
הזהר בגחלתן שלא תכוה וכו'.
חבל חבל אוי טאטא! למה כ"כ להקל בכבוד חכמים? לבלום את הפה, בבקשה!!! על זה נחרב הבית,על שנאת חינם! פשוט לבכותתת!!!!
אמר דברים רעים על הרב קוק (לא רוצה להזכיר בכלל)
וזה תוך כדי שהוא "סומך" על דברי הרב אלחנן וסרמן שהוכחו כמוטעים ..
הוא טען שתלמיד המבובהק של בעל "חפץ חיים" וודאי זיהר מקבלת לשון הרע:
אם זה הראיות שלו.
במחילת יושבי הפורום, שיילך לעזאזל.
"רוצה לזכות את הרבים" איזה מילים יפות....
לזכות במה? בזלזול במרן הרב? בזלזול ברצי"ה? בזלזול בכל גדולי התורה? בזה הוא "מזכה הרבים"???
אין לי אלא לצטט בדברי הרב עובדיה "מוטב לו נהפכה שלייתו על פניו, מוטב לו לא היה חוזר בתשובה".
ולוואי שיתקיימו בו כל הקללות במהרה בימינו, ולא ימשיך לטנף את אויר ארצנו.
אבל במקר הזה, כיוון ששי לו את כל ההוכחות וחורמ רב ביד - אז הכל בסדר. רבותיו לא סתם הורו לו מה שהורו. זה לא שרבותיו התירו לו לשון הרע סתם ככה.
(משה מ. ש.) ומאז הוא הקדיש את חייו למלחמה ברצי"ה, באביו, ובדרכו, ולהשמצתם, ואף העמיד לו תלמיד נאה בדמות מיודעינו חזן, שכבר העמיד בעצמו תלמיד בדמות מתנצל,
אין מה לומר, דור הולך ודור בא ותורה משתבחת מדור לדור...
למעשה ממה שאני יודעת הרב שטינמן זצ"ל היה רבו עד שנפטר וכרגע אני לא כ"כ יודעת אבל אני רואה שהוא הרבה מתייעץ ושואל את הרב קנייבסקי שליט"א. וגם יש את החובה מהתורה של הוכח תוכיח והוא פועל לפי איך שצריך להוכיח מהתורה, כמו שעושים זאת שאר הגדולים. ומי הורה לך לבזות את גדולי ישראל?. זה לא שעשה משהו שלא נעשה, הרבה גדולים וחשובים עושים זאת ,כמובן, לפי ההלכה.
בכול אופן, מי התיר לכול הגדולים האחרים שיוצאים על אותם רבנים? למה אתה לא מתייחס אליהם? כנראה שיש סיבה.
תחזור בתשובה, גם את אתה צודק זה לא מצדיק את מה שאתה עושה לו בכול זאת יש לו תורה וזכוית לרוב, הקב"ה לא יוותר למי שמזלזל ומבזה בכבוד תלמידי חכמים ובמיוחד אלו שהחזירו את בניו לדרך התורה. תמיד היו ויהיו מחלוקות בין גדולי ישראל אם אנחנו בוחרים ברב מסוים אין היתר לזלזל בשני. לשון הרע זה מסוכן מאוד. אתה חולק עליו? בסדר. רוצה להוכיח אותו? גם בסדר. אבל יש דרך לעשות זאת, קודם כול זה אחד על אחד וכמובן בצורה מכבדת כי הוא הרב.
ירבו כמותך בישראל!
מי שכל פועלו הוא ללמד ילדים ונערים תמימים לבזות את כל גדולי ישראל, אז נשמתי מרגישה בסדר למרות שהיא חולקת עלייך...
הפוך, חוששני שאם לא אמחה כראוי באותו נבל או אז אהיה בצרות כלפי שמיא....
רק ח ב ל שלא תצטער אח"כ, אני באמת מאמינה שאתה בא ממקום טוב ולרצון להעמיד את האמת, אבל לפעמים צריך להיות חכם ולא צודק. יש כול כך הרבה סכנות בביזוי חכמים שאני מעדיפה לוותר. יש רבנים שהם יתדיינו ביניהם ובמיוחד שמעורבים פה גם רבותיהם שהם גדולי ישראל. אם זה לא הרב שלי אין לי מה להתערב, יש מספיק גדולים וחשובים שיכולים להוכיח וכו' במקרה הצורך. אני לעומתך רואה תמיכה בו מצד הרבנים הגדולים והחשובים שאני הולכת על פיהם, ועוד שגם הם יוצאים נגד אותם רבנים אבל אי לא יצא נגדם, למה לי לסכן את עצמי בעבירות כ"כ חמורות? די לי במה שמוכיחים הרבנים.
ו"להחזיר אותנו בתשובה",
אז כן, אמחה בו, מדוע גברתי הצדקנית לא מוחה בו על זלזולו בגר"ע יוסף, בגר"מ שטרנבוך, ברב זצ"ל???
רק כבודם של חזן ואמנון חשוב לך?
הוא אשר אמרתי - נסיון עקר של מתנצל להסתייע מניק אנונימי...
בפועל לא מעורב כאן שום גדול בישראל, יש כאן צמד עמי ארצות שוטים וגסי רוח שמזלזלים בכל גדולי ישראל, ואתה, מתנצל, מתעקש להביאם כאן ככלב השב על קיאו. אז בהחלט אכתוב בחריפות, איני רואה את עצמי כלל כמסתכן בכך בעבירה כלשהיא, הפוך, עבירה היא לשתוק על בזינם של גדולי ישראל על ידי הנבל שכאן....
אך לדעתי אין תמשיך בדיון
נדמה שכל אחד מאוד קבוע בדעתו
אני דיי מתחיל להתחרט שפתחתי את התיבת פנדורה הזאת
אכן חבל, אבל כמובן שאני לא בונה על לשכנע אותו, אלא למנוע ממישהו שיקרא את זה ליפול ברשתו.
אכן הכי עדיף זה למחוק לגמרי את השרשור @ימ"ל, תודה.
הספד של הגר"י וינברג על הרצל.(שהושמט מכל מיני נסיבות ואכמ"ל)
למחות בו.
אין לי מה לדבר איתך.
אני מוחה!
זה ספר שקיבל הסכמה של הרב סילמן (אחד מגדולי ישראל).
ואתה שב לך עם החזן הזה שר"י...
במקום למחות על כבודו של הכסיל הזה, לך תמחה בו על כבודם של כל מי שהוא זלזל בהם
הוא תלמיד חכם, והביא את היסבות שלו למה שדהוא כתב על הרב קוק. דרך אגב, הוא לא שלל מי ממנו תאור "רב" לגמרי, אלא כתב לו אות ר'. לצאת ידי חובה כל הדעות...
אז למה תלמידו המובהק (הרב אלנחן וסרמן הי"ד) היה כל כך נגד הרב קוק, בניגוד לדעת רבו?
זה שהוא כותב שם שהרב אברהם חזן שליט"א קביל היתר לשקר - זה לא אומר שהוא הביא ראייה לדבריו.
בעוד שחזן מעודו לא מסר ולו שיעור תורה אחד, והוכח כרשע מרושע חסר יראת שמים, והרב שרקי הוא ת"ח ידוע שרבים רבים שומעים ממנו אינספור שיעורים.
בער, נחשף קלונך.
קראת את החיבורים שלו?
אני, לעמות זה, שמעתי את אורי שקרי מדבר כפירה: אמר שאין קשר בין דקירות להתחזקות בתורה אלא יש להתזחק בקרב מגע. ממש לעניין, מה אני אגיד לך.
והרב שרקי לעומתו הוא ת"ח ויר"ש, אבל אתה מזלזל בו כי הוא רח"ל "ציויני", טיפשון שבעולם....
זה נחשב מקור? בחייאת דינאק...
ואם הבאת בהמשך את הגר"מ שטרנבוך, אספר לך כי באזניי שמעתי את אמנונוש הלז קורא אותו "מוישי שטרנבוך, המשוגע מהר נוף"....
וכל דרשותיו מלאות חירופים וגידופים כלפי כל גדולי התורה שלא יישרו איתו קו, ומעולם לא הוכיח ידע תורני כלשהוא מלבד איך עובד הגיהנם. - אינו רב, נקודה.
מספיק רבנים אמיתיים ישנם, אשר רחוקה דרכם מדרכי יותר מרחוק המזרח מן המערב, ומכבדם אני בכל גינוני כבוד, כדוגמת הגר"מ שטרנבוך עצמו, אבל יש גבול, לא כל הרוצה ליטול את השם יטול, גם אם יש לו מצנפת עם פונפון ולשון מושחזת.
הרב עובדיה הוא "שום גדולי תורה", הרב שטרנבוך הוא "שום גדולי תורה"... רק אמנון הטיפש והרשע הוא גדול בתורה לפי ה"קנה מידה הנכונים שלך", אומלל שכמותך..
אתה מזלזל במי שמעשיו לשם שמים, ולא נתספ על עבירה אחד. בניגוד לאלה שאני יכול להביא לך עליהם הרבה דברים...
הרי עליהם דיברתי, ולתגובתי הגבת!
טיפת בושה אין לך, גם הרב עובדיה והרב שטרנבוך נהיו רשעים בעיניך, העיקר להגן על שני עוכרי ישראל, הצמד חמד אמנון את חזן...
ולא רק בזה
לגבי הרב שטררבוך שליט"א, לא יודע על מה אתה מדבר, הרב אמנון שליט"א מצטט את השו"ת שלו
על סמך מה הרב עובדיה מקבל שלון הרע מנכדו, ונותן לו הוראה להפשיל את הרב אמנון? בלי לשמעו א הרב אמנון? ככה שופטים אנשים, ונותנים הוראה של "להשפיל"?
וזה לא רק זה.
למה במקום לצאת נגד מחפוד - הוא אמר לרב אמנון שליט"א שזה לא התפקיד שלא להתעסק עם מחפוד
אני רק ציינתי עובדות. לא ארמתי דברים על הרב עובדיה שאתה (ברוב חצפתך!) העזרת לומר על הרב אמנון יצקח לשיט"א. אז תעריך את זה. לרמות שאתה התוקף כאן, ואני רק מגן על כבודו של צדיק מפני העוול שנעשה לו. לא משנה ע"י מי.
ואני אכן מזלזל ואמשיך לזלזל בטינופת הזה הקרוי אמנון, איני רואה בזה חוצפה, טול קורה מבין עיניך. שאני אעריך????
ובמיוחד שיש פה תועלת (לנקות את הצדיק - הרב אמנון יצחק שליט"א, שהוא ממש לא חייב להיות קרבן של הרב עובדיה, רק בגלל שמחזיקים ממנו)
וזה כן משנה. מי שמתיחל בזלזול - שלא יצפה ממני לכפות על רבותיו. במיוחד שמדובר בעבירות שגרמו לאחרים לחטוא. ולעקור תורה מישראל.
מי אתה בכלל? אפס אפסים? כמה מהתורה שהוא למד אתה למדת???
הוא רשע ואמנון צדיק?
לא צריך ש"אני אצפה ממך לחפות על רבותי" (אגב, כדאי שתמעיט בשגיאות כתיב..) אלא שאם אתה ירא שמיים וחרד על כבודם של גדולים, לא ממש מסתדר לזלזל ברב עובדיה ולכבד את האהבל ההוא.
לא משתשמש בלשון של זלזול (בניגוד אליך).
מה זה משנה כמה תורה למד הרב עובדיה? בגלל זה העבירה שלו - פתאום לא עבירה? בגלל התרוה אשר למד? מה הקשר? שופטים את המקרה על פי הלכה, לא על פי כמה תרוה למד פלוני אלמוני.
אני מוחה בך!
מה הרב אמנון יצקח שליט"א עשה לך?!]

מישהו פעם בדק אם הוא יודע משנה ברורה?
מה הוא עשה לי? זלזל בכל מי שכן יודע שמנ"ב, בניגוד אליו, זה מה עשה לי.
וכן, הרב אמנון יצחק שליט"א ידוע משנה ברורה (שעמתי את הרב מצטט).
לא זיזיל בכל מי שידוע, אאל במי שזילזל בו, או החטיא את הרבים.
לרב אמנון יצחק שליט"א, וכן אוכל מהשחיטה שלו. הרב אמנון יצחק הולך רק אחריו הוראות רבותיו והסכמותיו. אתם לא יודעים על מי מדובר בכללללללל, זה אדם שאין סוף לזכויות שלו, לפעמים הוא תקיף, אני מסכימה אבל הכול מתוך קנאות לה' ומתוך יראת שמיים טהורה. תמיד היו בעם ישראל אלו שהם יותר דין ואלו שהם יותר חסד, גם הרב עובדיה יוסף זצ"ל זי"ע היה תקיף לפעמים ואמר נגיד על מישהו שהוא רוצה אשה עם פאה שהוא רשע. במקרה שלנו לא רק הרב אמנון יצחק שליט"א יוצא על רבנים אלא עוד רבנים כגון הרב מוצפי שליט"א והרב יצחק זילברשטיין שליט"א והרב אליעזר בן דוד שליט"א ועוד ועוד גדולים. לכן לפני שפותחים פה על הרב אמנון יצחק יש לעשות חקירה עמוקה לפחות כפי שהוא עושה. ועוד דבר שתמוה בעיני הוא שלא ראיתי פוצה פה נגד מי שדיבר על הרב אמנון יצחק שליט"א בתקופה שרק גינו אותו והוא שתק במשך משהו כמו שנתיים נראה לי, רק כשהוא מגן על כבודו וגם לא באותו אופן שגינו אותו אז קמים אנשים. מפה אני מבינה שזה לא קנאות באמת לשם שמים. והרב אמנון יצחק לטעמי הוא הפנחס של הדור. מי שחולק מותר לו, אבל בבקשה נא לא לדבר בלי לדעת לעומק לא לסמוך רק על דיבורים ולא לקבל לשון הרע, זה איסור! שלא לדבר על הפצת לשון הרע. באמת שהדברים האלו לא באים בקטע מתריס אלא יותר מתוך כאב שהשרץ הוכשר.
אני מכיר טוב את אמנון ואת דבריו, ולא מאתמול הוא מזלזל חופשי חודשי בכל מי שבא לו בטוב, ר' חיים שליט"א מעולם לא הפנה אליו לקבל ברכה....
הבנאדם הזה כל החיים מבזה רבנים ולא לחינם כל הרבנים יצאו נגדו בשנים שדיברת עליהם, והוא ממש לא שתק אז אלא כינה אותם בשמות - לרב עובדיה הוא דיבר בלי הרב, לרב יצחק יוסף הוא קרא "איציק" לרב אברהם יוסף "אבריימי פפושדו" ורב אהרן בוטבול "בוטבול השדרן" לרב שטרנבוך "מוישי מהר נוף" אם זה הפנחס שלך, מה זה זמרי?
שום קנאות לדבר ה' ושום יראת שמיים, פקעת של גאווה מסריחה ונודפת...
איפה ראית את הרב אמנון קורא לרב עובדיה בלי תוא "רב? אם כבר, מה שקרה במציאות - זה בדיוק הפוך... (אפשר להראות).
לגבי הרב חיים קנייסקי שליט"א
לאיציק (שזיזלזל בו גם), ולאברהימי פפושדו יש סיבה (מחחטיא את הרבים בחמץ בספח ויים סנכך, ועוד איסורים)
הבאת ראיה מהרצאה שלו.. חדש לך שהוא שותל אנשים בה? שם מישהו שיגיד שהגר"ח שלח אותו, למען הרבות כבודו...
ואיזה יופי, לרשימת הרבנים שאתה חושב שהם רשעים נוספו אכן גם הגר"י והגר"א יוסף, בנוסף לאביהם הגר"ע ולגר"מ שטרנבוך שכבר טענת שהם רשעים, העיקר הכבוד של אמנון וחזן, ממש שני לוחות הברית....
זה לא חדש. זה קים כבר עשרות שנים? ראית רכבים שנסועים ארח יהרכב של הרב אמנון יצחק שליט,א?
ומה הקשר עכשיו לרכבים?
חבר שלי שהיה משתתף הרבה בהרצאות שלו, ביקשו ממנו העוזרים של אמנון שישאל שאלה מסויימת בשיעור, ויאמר כך וכך וכו'... ב"ה הוא סירב והבין במי מדובר מאז עזב אותם ב"ה.
רק ככה מגיעים לאמת. אי אפשר להחליט משהו בלי לחקור. וכמבון, לדון לכף זכות איפה שאפשר. במיוחד את תלמידי חכמים.
אוסף ההבלים האלו אינם בקיאות בחומר אלא הגיגי בטנך הכואבת...
לרבנים בברלין, מיסודו של ר' עזריאל הילדסהיימר,
הגאון ר' אברהם אליהו קפלן, בספר "בעקבות היראה".
"סוף דבר, ככל שגדלה אמונתי באלקים, גברה שייכותי לציונות"
בסוף מאמר ארוך על הרצל, בו הוא מאריך לבאר שאע"פ שהיה תינוק שנשבה וחטא וכו', מ"מ גילה לבדו עניין עמ"י והשתדל על זה בכל מאודו וכו', עיי"ש.
אומר אף אני סוף דבר, כי אם ישאלוני במחיצת מי ארצה לישב, עם הרצל או עם אברהם חזן, כמובן שאענה שעם הרצל, בטוחני שמקומו עליון הרבה משל אברהם חזן, אשר כל י"ב חודש יישרף וייעשה עפר תחת כפות רגלי הצדיקים, ולסוף גהינם כלה והוא אינו כלה, אכי"ר.
אני הייתי מעדיף להיות עם מי שמפיץ את האמת ומונע מכשול, ולר עם מי ששנא את הדת, וגרם לרבים מעם ישראל לסטות מהדרך.
אכן, בחירה שלי....
בעיני הראי"ה והרצי"ה והרב ניסים והחשק שלמה והגרא"א קפלן, עדיפים על פני שני השוטים שהבאת שכל הוויתם בעולם זה לבזות את כל התלמידי חכמים שאינם שייכים לכת סאטמר.
הרצל היה ניצוץ מב"י ולא גרם שום מכשול לשום יהודי, ואף לא שנא את הדת, אני לא קונה את הלוקש'ן שמטיפים הכמרים החרדים בדרשות ראשון שלהם.
ל"אל תען". אין סיבה להמשיך את הויכוח.
לא הגזמת
כזה טמא ניצוץ של כזה קדוש?
"כמרים חרדים"? זאת הערכה שלך לרבנים חרדים?
בושה שאתה חולק ממי ששלמה המלך (עליו השלום) אמר עליו "וְלֹקֵחַ נְפָשׂוֹת - חָכָם" (משלי יא, ל).
מעיד אני עלי שמיים וארץ, כי ע"פ קבלת הגאון, הרצל הינו ניצוץ מב"י. ומי שאומר אחרת - אות הוא ומופת, כי לא יד לו ולא רגל לו ואין שריד במגוריו לתורת הקבלה שקיבלנו מבית מדרשו של הגר"א.
רשע בלי שום של ספק. אבל על רבנים חופשי יוצא.די עם הצביעות דיי!
ברור שזה אתה, וכן, על הרצל אגן כי הוא ניצוץ מב"י ע"פ קבלת הגר"א וכמו שביאר מרן הרב,
ואת אמנון הרשע והשווטה אמשיך לבזות....
מי שבעיניו אמנון וחזן הם יותר מהראי"ה והחשק שלמה מוילנא, הוא כסיל מושלם.
פעם הבאתי סיכום של הרב שרקי בצמ"ע על הרצל, אבל מנהל פורום זה הזדעזע אז עד עמקי נשמתו אז מכיוון שאינני רוצה לזעזע אותו שוב אפנה אותך פשוט לאתר הרב שרקי.
ויש דבר פחות ידוע (שמעתי מהרב שרקי)
שהרב עקיבא יוסף שלזינגר (עי"ש) זצל
הכין תכנית מדינית, דומה לשל הרצל, לפני הרצל
והרבנים לא קיבלו
אז אמר ש"הקליפה כבר תעשה זאת"..
אז מה שקורה שהרבנים לא עושים זאת, והיה מספיק זמן מאז החלו עליות גדולות יחסית,
מישהו נעלה (יחסית, ולא מבחינה דתית) כמו הרצל, עשה זאת
מרגיש צורך להתנצל
לא התכוונתי שזה יצור מחלוקת וביזוי ת"ח כ"כ גדולה...
נראה לי שחלא'ס עם זה..
@ימ"ל, בבקשה תמחוק את כל השרשור המטורלל הזה מכאן, דחוף, ותשלח את המחזיר בתשובה למקום אחר...
על בזיוי (אמיתי) של הרב אברהם חזן שליט"א, והרב אמנון יצחק שליט"א.
או שאתם יש לכם סמכות להחליט דמו של מי מותר, ושל מי - לא?
אדם שאומר על אחד מגדולי הדורות האחרונים שהוא רשע... לא צריך בכלל להתייחס לדבריו על אחת כמה וכמה שלו לצדד בו..
כנ"ל לגבי אמנון יצחק, שאין רב כמעט שלא ביזה.
וכאשר גדול הדור (הרב עובדיה זצ"ל) אמר עליו משהו מבחינתך המילה שלו לא שווה כלום אלא הפוך...
אין מה להתדיין איתך, אשמח אם לא תגיב לי.
הרבה רבנים אמרו על רבנים אחרים שהם רשעים ואפיקורסים ואפילו רפורמים בקיצור דברים לא נעימים, אז הם כבר לא רבנים? ובנוסף מי קבע מי גדול ממי? איך אפשר לדעת? בגלל שיש לו תואר כזה או אחר? לא נראה לי.. שתדע שהרבה רבנים אומרים מילים כאלו תקיפות על רבנים אחרים. ולא מדובר פה בסתם אדם אלא תלמיד חכם
הראי"ה היה מגדולי דורו
וכן הרב עובדיה זצ"ל
לגבי אברהם חזן.. מי מכיר אותו בכלל?
ואמנון יצחק..? שכל שנה אומר שטויות על גוג ומגוג, והיום על תאוריית קונספירציה אווילית, נוסע בלימוזינות וזה ממש על קצה המזלג ספק אם הוא למד בכלל ברבנות..? מניין זכה לתואר הזה "רב"? מיוטיוב?
הרבנות היא זאת שנותנת תואר של רב? אז מה שהוא נוסע בלימוזינות? אז הוא נהנתן? יש הרבה רבנים שחיים ברווחה. מה עם זה שהוא כול הזמן עושה תעניות ארוכות? כמה רבנים כאלו יש?. יש רבנים שמתנגדים לראי"ה אז מה איתם? אני מדברת על גדולי עולם! הרבה מהעולם החרדי מתנגד אליו. אבל בכול אופן אין ספק שהוא תלמיד חכם עצום. הרב אמנון יצחק לא אומר שטויות הוא אומר מה שכתוב. הגיע הזמן שתתחיל ללמוד ברצינות. להתעסק בעיקר ולא בדברים כאלו!
הכל מודעים לגדלותו התורנית העילאית של הרב קנייבסקי אשר בגיל 17 סיים את כל הש"ס..
ספק אם אמנון בכלל סיים מסכת אחת
העובדה שהוא יודע לדרוש לא בהכרח הופכת אותו לת"ח בזה הרבה אנשים מתבלבלים..
יש היום תופעה גדולה של "רבני יוטיוב" שמחזקים חילונים הם יודעים לדרוש -כן האם זה הופך אותם לתלמידי חכמים... ? ספק.
רוב העולם החרדי אז והיום התנגד לראי"ה, ועם זאת כיבדו אותו מאוד ובכל זאת כינו אותו גדול דור ודוגמאות יש למכבר..
אמנון לא הוציא ספר תורני אחד.. וכל בר דעת מבין שהשיעורים שלו ממוחזרים ומרוכבים בעיקר מדיבורים על תאוריות קונספירציה ודיבורי רפש על תלמידי חכמים.
למה? כי אין לו משהו אחר להציע, לא לו ולא לקהל שלו.
אם הוא לא הוציא ספר אז הוא לא תלמיד חכם? יש כאלה דורשים ויש כאלה כותבים ספרים ויש כאלה גם וגם ויש כאלו שלא זה ולא זה וזה לא מראה אם מדובר בתלמיד חכם או לא. בשביל לדרוש צריך ללמוד תורה. הדרשות שלו מכוונות לכולם גם לדתיים וגם לחילוניים. בשיעורים שלו הוא אומר דברי תורה. נראה שלא שמעת את השיעורים שלו...
לסיכום מיציתי את הדיון הזה. אמרתי מה שאמרתי. תהיו זהירים בדבריכם זהוווו
וכי אתה יודע כמה תורה יש לו? אם הוא חוזר בתשובה אז אין לו את היכולות להיות תקיף? אדרבה הוא יודע מה זה עולם חילוני ובוחר בדרך התורה. מקום שבעלי תשובה עומדין וכו. לא משווים חלילה. כולם קדושים
ימ''לאחרונהלא עקבתי אחרי השרשור אבל קיבלתי דיווחים וראיתי מספר תגובות, אז אני שב ומזכיר:
אין שום היתר להשתלח ו/או לזלזל ברבנים בפורום.
אפשר לחלוק ולבקר, אפילו נחרצות, אבל בכבוד או לפחות לא בזלזול.
מאחר והשרשור נלקח לכיוון הזה הוא ננעל ובהמשך יימחק.
כמו כן, להבא ניק שיחזור על התנהגות כזו ייחסם מכאן.
…ברור שהם קיימים אבל:
כל מי שנשען עליהם פוטר עצמו מפשפוש במעשיו.
רבנים צריכים לדבר יותר על פשפוש במעשים ופחות על חשבונות שמיים.
אתה מניח הנחות וקובע דברים ואז מאשים.
קוראים לזה איש קש.
אין אפשרות מחיקה (אבל אתה יכול לבקש שימחקו ואז ימחקו) אבל אתה יכול לערוך את התגובה ולכתוב 2 נקודות או 2 תווים במקום. כולל הכותרת. לדוגמא (..)
ממשה.
שכחתי מזה - מחילה (כאילו אני גרמתי בטעות שאתה לא תוכל למחוק, בזה שהגבתי לך)
רש"י בפרשת מקץ (מב, לח) מביא את דברי המדרש (מדרש רבה, בראשית צא), שיעקב קרא לא אהב את ההצעה של ראובן "את שני בניי תמית אם לא אביאנו אליך", וקרא לו "בכור שוטה".
הרד"ל בהגהותיו למדרש (אות יד), מציין שהביטוי "בכור שוטה" מופיע בגמ' בפרק יש נוחלין, לגבי אדם שהיה קורא לבנו בכור שוטה, והמשמעות היא שהוא בכור מאמא ואינו ראוי לנחלה כפולה. כך - אומר הרד"ל - גם יעקב כינה את ראובן כבכור שאינו הבכור העיקרי (בגלל שהוא מבני לאה שאינה עקרת הבית, או בגלל שהוא הפסיד את הגדולה כשחילל יצועי אביו).
תכלס, לא הבנתי מה המשמעות של הביטוי הזה ביחס לראובן בהקשר הזה. האם הוא לא יכול להיות שוטה גם אם הוא לא בכור? האם בכורים הם בהכרח יותר/פחות שוטים? ומה הקשר לעניין של נחלה ובכור מאמא (לפי הרד"ל)?!
במעט שחיפשתי לא מצאתי הסבר ברור ומניח את הדעת.
טובות, ותמיד זה נכשל אצלו.
מעשה בלהה נועד לקנאות לכבוד לאה, ובסוף קרה מה שקרה.
ניסה להציל את יוסף ולא הצליח.
מנסה לשכנע את יעקב אבל זה הצעה טפשית יחד עם אחריות וטוב לב.
ראובן מייצג את מידת החסד שבמלכות, כמו החסד שהיא המידה הפותחת והבכורית, שהיא נטיה טובה אך גולמית חסרת גבולות וצורה מוגמרת (בניגוד למידת הדין), כך תפקידו של ראובן בעם זה להיות הפותח, היוזם (בכורי אתה כוחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עז), אבל לא המנהיג. כי הוא לא יכול להנהיג כי הצעותיו טובות הלב לא מגובשות ולא אפקיביות. הוא מהיר ופזיז וחסר גבולות "פחז כמים" ולכן נשללה ממנו הבכורה "אל תותר", מה שהכי התבטא בחטא מעשה בלהה שם היה פזיז לקנאות לכבוד אימו.
בטומאה, לדורות זה מתגלם בדתן ואבירם שלא מסוגלים לקבל מרות וגבולות. קרח מערער על חוסר השיוויון, בעוד דתן ואבירם על עצם השלטון "כי תשתרר עלינו גם השתרר" הם הדמות של האנרכיסטים שלא מקבלים מרות וגבולות "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו" לפי חזל זה דתן ואבירם הניצים.
גם בשופטים שבט ראובן חי לעצמו ולא מגיע להזמנת דבורה להלחם בסיסרא, כי הוא לא מקבל מרות. והוא לא יושב רק בתחום גבולות נחלתו אלא מתפשט עם צאנו מתישהו עד נהר פרת (כנראה בתקופת שלמה) לפי דברי הימים
האמת שזה היה כיוון החשיבה שלי. ש"בכור שוטה" הוא לא אדם רגיל - מונהג. אלא בכור, שכן מנסה ליזום ולהנהיג, אך לא מצליח להביא תוצאות טובות.
אני שייכתי את זה לפחדנות מסוימת שמתלווה לפעולות של ראובן. הוא רוצה להציל את יוסף אז מציע שיזרקו אותו לבור עם נחשים ועקרבים... ורוצה שיילכו להביא אוכל לחיי המשפחה ומציע להרוג את ילדיו...
הכל: כוונה טובה ותוצאה מסובכת, לפתור בעיה בבעיה אחרת. יתכן שזה גם מה שעשו בני ראובן כשבנו מזבח בעבר הירדן - הכוונה להיות בקדר, אבל הפרקטיקה היא של היפרדות - בדיוק הפוך מהמטרה.
(את הרעיון של פחדנות כבעיה במנהיגות, מציין הרב חיים שמואלביץ בשיחות מוסר שלו)
עכשיו ראיתי ב"סדר הדורות" התייחסות לביטוי "בכור שטן" (חכם, יצירתי), לעומת "בכור שוטה". אבל הדבר עוד צריך בירור.
בכל מקרה, כל הדברים שלי (ואולי גם שלך) לא מעוגנים בספרות. אז אם יש למישהי מקורות - זה ממש יהיה נחמד!
נראה כמו הדס אבל בעצם הוא לא.
כך גם ראובן, נראה כמו בכור אבל יעקב כבר החליט לנשל אותו ולהעביר את הבכורה ליוסף.
שהוא לא בכור כי הוא לא יודע להכניס את הצדקות שלו לגבולות, בחינת החסרון של מידת החסד . לא כי הוא צדיק יותר מדי (שזה אולי דבר שנכון לבנימין, לוי או כלאב, שהם צדיקים גמורים ולא בעלי תשובה. לא לראובן). "פחז כמים אל תותר" משום שאתה ממהר ופזיז לזרום כמים, אל תותר
אגב ראובן זה חסד. שמעון זה דין.
באמת תיאורטי מדי ולא שייך למציאות.
אבל חסד לעומת התפארת הוא חלקי ולא משלב את כל הערכים.
אז על לוי (שמיוצג על ידי תפארת שבמלכות) אפשר לומר שלא זכה למלכות כי הוא צדיק מדי. או על יוסף (יסוד) או בנימין (יסוד שבמלכות) גם כן, כי הם צדיקים גמורים ולא בעלי תשובה. לעומת יהודה ודוד שהם מלכות ובעלי תשובה.
אבל ראובן (חסד שבמלכות) ושמעון (גבורה/דין שבמלכות) מייצגים ערכים חלקיים ולכן קוללו.
של אל תהיי צדיק מדיי
שאול המלך היה מדיי מושלם לעם ישראל, ולכן השם גילגל שמישהו אחר, לכאורה ירוד ממנו ישלוט.
בניגוד לדוד שלא נמנע מ"ללכלך את ידיו בדם שפיר ושליה כדי לטהר אשה לבעלה" כלומר ללכלך את ידיו בהתמודדות עם הרשעה בעולם הזה , כדי לטהר את המציאות הארצית של כנסת ישראל (אשה) להקב"ה (לבעלה) כדי שלא יהיה מצב של "כטומאת הנידה היתה טומאתכם לפני". רק בדרך של דוד אפשר לטהר לתקן ולקדש את הארציות ולבער את הרשעה, ורק אצל דוד ניתן לומר שעם ישראל טהור בכל צדדיו גם הגשמיים וגם הרוחניים.
זה ממש לא בגלל שהוא פחד לממש בעולם המעשה. אלא בגלל שהוא מצא גרעין אמת אפילו ברע מוחלט כגון עמלק.
עיין פסקה תמד בקובץ א
שזה כמובן קרה בגלל צדקותו שריחם
בגמרא ששווה לאבות. על שאול לא.
שאול רוחני יותר מדוד, אבל לא קדוש יותר.
בדיוק כמו שישראל עדיפים על המלאכים, על אף שהמלאכים רוחניים יותר.
זה נכון שמה ששאול מייצג (את עצם מלכות ישראל ואת האבות) גדול יותר מדוד. אבל בזכות שאול אז מה ששאול מיצג נשאר עם דוד, כשבית דוד מולך על כל ישראל כמלך ישראל ולא רק מלך יהודה
אין לך מקורות למה שאתה אומר ואתה רק מדבר מהרגש. ולא שזה מפתיע כולם זוכרים ואוהבים את דוד המלך.
אבל מה לעשות שחז"ל קבעו לא פעם אחת ולא פעמיים ששאול גדול מדוד.
"אלוקי דוד". על שאול לא.
ואעש לך שם כשם הגדולים אשר בארץ, נאמר על דוד שדומה לאבות.
כל זה בגמרא.
דוד היחיד שמזמן בסעודה בעתיד לבוא, לא האבות ולא משה ואהרון ויהושע.
תפתח מלכים, ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל וכדומה. ברור משם שדוד גדול
מה שהוא מייצג (עצם המלכות בעם ישראל) גדול יותר ממלכות בית דוד
מסכת מועד קטן טז ב
"וידבר דוד לה' את דברי השירה הזאת ביום הציל ה' אותו מכף כל אויביו ומכף שאול אמר לו הקב"ה לדוד דוד שירה אתה אומר על מפלתו של שאול אלמלי אתה שאול והוא דוד איבדתי כמה דוד מפניו"
רש"י - "אבדתי כמה דוד - שהוא צדיק ממך"
ובפשטות חז"ל שם אומרים שאם דוד היה מקבל את המזל של שאול לא היה לו שום סיכוי.
פסקה תמד קובץ א
"שאול היה יותר גדול מדוד, ולכן בעצם נשמתו האירה מדת הרחמים גם על עמלק. אבל זו היא מידה שהיא רק מכשרת מלוכה, מאירתה לתקופה, ואינה יכולה להמשיכה, מפני חשכת העולם, ומתוך כך אינה יכולה להעלות את העולם. אבל חסידי עולם צריכים להיות בכל דור, אוחזרים במדותיו של אברהם ברעיון, שחסדם מתפשט על הכל, ומוצאים הם את הטוב בכל מקום, ותורת חסד על לשונם"
בזוהר יש המון הפלאות על שאול המלך,
ובמסכת סנהדרין איפשהו בדף ס כמדומני כתוב ששאול היה גדול הדור אחרי ששמואל הנביא נפטר, ומכשנפטר שאול דוד המלך נהפך לגדול הדור - משמע ששאול גדול ממנו גם בתורה.
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך ג' בטבת תשפ"ו 23:06
שאול צדיק מדוד, הכונה ששאול הוא בחינת צדיק גמור (כמו בנימין שמת בעטיו של נחש) ודוד בעל תשובה שהרי חזר בתשובה על חטאיו.
ובעלי תשובה גדולים מצדיקים.
גם הגמרא אומרת שהסיבה שאומרים אלוקי טברהם ולא אלוקי דוד זה כי דוד נפל בחטא והאבות לא. כלומר ההבדל בין האבות (ויוסף בנימין ושאול איתם) לדוד זה שדוד הוא בעל תשובה.
ואמנם אומרים מגן דוד ולא מגן יצחק ויעקב.
מה שהרב קוק אומר זה ששאול מושלם יותר מדוד. אבל הוא אומר במפורש ששאול לא יכול להעלות את העולם ודוד כן. ומכיוון שמטרתו של עם ישראל זה להעלות את העולם ולהשתלם לא להיות מושלם, ואילו מושלמים הקב"ה לא צריך כי הוא עצמו כבר מושלם (עיין אורות הקודש על שלימות והשתלמות) - אז יוצא שדוד חשוב יותר משאול.
המלכות חשובה יותר מהיסוד על אף מגבלתה.
מה שהרב קוק כותב מסתדר עם מה שכתבתי - שאול חי בעולם אידאי ומושלם ורואה את הטוב שבעמלק, ומפני זה מפחד לרדת לבוץ העכור של העולם הזה ולתקן אותו. בעולם מושלם באמת לא הורגים את עמלק כי הוא טוב. אבל שאול בורח מתיקון העולם החסר לעבר העולם האידאי המושלם, ובעצם מזניח את העולם הזה, ובסוף פקידיו (כמו דואג) משתלטים עליו והורגים את נוב (לא שאול הרג אלא דואג, פשוט שאול הזניח את העולם הזה עד שהוא גדל פרא והגולם קם על יוצרו).
כמובן שהחטא של שאול מגיע מגדולתו - אבל הוא איבד את המלכות בגלל זה, וגרם בעקיפין לנוב לההרג.
זה כמו צדיק שישאר מושלם ולא ילכלך את הידיים במפגש עם רשעים להעלותם, אז בסוף לחובתו תזקף העובדה שהוא הפקיר את הרשעים ולא תקן אותם והם התדרדרו. ברור שזה הגיע מצדקותו היתרה. וייתכן שזה תפקידו בעולם, אבל את המלכות הוא איבד.
מבחינת היררכית משפיע-מקבל, אז האבות משפיעים על יוסף ומשה שמשפיעים על שמואל שמשפיע על שאול שמשפיע על דוד.
דוד הוא המקבל האחרון הסיכום בחינת כל הנחלים הולכים אל הים, ולכן לו נאה לברך בזימון לעתיד לבוא, כי כוס של ברכה זה הכלי קיבול של השפע.
ולכן דוד הוא החשוב אחרי האבות כי הוא בחינת המלכות כנסת ישראל, הלבנה המקבלת שלית מגרמא כלום.
השאלה מי יותר גדול שאול או דוד, זה כמו השאלה מי יותר גדול, יוסף או דוד
(וברור שיוסף או בנימין גדולים משאול. ויוסף גדול מיהודה. אבל דוד גדול מיהודה(וגם מיוסף) דוד גדול מיהודה כמו שאברהם גדול משם ועבר)
לא ברור לי מאיפה הבאת בעטיו של נחש.. מדובר רק על 4 דמויות מאד ספיצפיות שאול לא אחד מהם וזה ממש לא קשור לנושא. תלך 5 תגובות שלי אחורה ותראי שהוכחתי את מה שאמרתי מההתחלה. שאול היה צדיק מדיי לעולם הזה. הסיבה שדוד מלך היא כי הוא יותר מתאים לעולם הזה.
בעלי תשובה לא גדולים מצדיקים זו מחלוקת ידןעה ואתה שוב עושה סלט במקום להודות שטעית ולסגור את זה
הוא הנציג של מלכות בנימין.
דוד מתאים יותר לעולם הגשמי, והעולם הגשמי יהיה לנצח. לכן ודןד עבדי נשיא להם לעולם.
כל עניינו של עם ישראל זה לעשות שכינה לה' בתחתונים בעולם הגשמי. אז דוד גדול יותר. כשם שישראל גדולים ממלאכים. כי מלאכים כמו שאול לא מתאימים לעולם הזה.
דוד אחד מ7 הרועים (אברהם יצחק יעקב משה אהרון יוסף דוד), שאול לא.
אני לא חוזר בי. דוד חשוב יותר. שאל את איתן האזרחי.
שאול ללא ספק היה גדול מדוד, במשמעות יחסית לא (רק) במשמעות אובייקטיבית, זה מבואר בפירוש בגמ' מו"ק שהוא ציטט. גם ברש"י שם משמע שזה עניין של מזל - אבל מבחינת השוואה שאול גדול מדוד.
גם בפשטות כשלומדים ביומא "כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמרי' סייעי'", משתמע שבעיקרון שאול היה יותר ראוי (ציינתי קודם שיחה מאוד יפה של ר' חיים שמואלביץ, אם תרצה אחפש אותה ואציין מקור).
לא אומרים אלקי דוד לא בגלל החטא אלא שהחטא הוכיח שדוד לא ראוי לדרגה הזו. זה פשוט בגמ'. הרי גם הגמ' עצמה אומרת שלא היה דוד ראוי לאותו מעשה, אז לא יתכן שהחטא יהיה סיבה למשהו. (מצד שני גם כתוב שדוד נענש על אותו מעשה, גם בתנך - בהתייחס לטווח המידי, במות הבן ובמרד אבשלום וכו, וגם בחזל - שלא היה רודף אחד אלף, וש"לא תהא לך זאת לפוקה - מכלל דאיכא אחריתי", שמשתמע שהיה פגם מהותי בסיפור בת שבע.
מה שלא יהיה, לא בגלל זה אנחנו לא מזכירים את דוד בשמ"ע.
חשוב, אלא רוחני יותר.
מלאכים גדולים מישראל, ובכל זאת ישראל חשובים יותר.
בגמרא כתוב שדוד שואל את ה למה אומרים אלוקי אברהם ולא אלוקי דוד, משמע לוחא חטאו היו אמורים לומר אלוקי דוד.
אבל עדיין אומרים מגן דוד ולא מגן יעקב ומגן יצחק.
ועיין ב" ואעש לך שם כשם הגדולים אשר בארץ"
גם עדיפות היא לא חד משמעית. למשל חכם עדיף מנביא הרב קוק מסביר שחכם יותר יעיל מנביא, לא גדול יותר.
לא אומרים אלוקי דןד כי כל עניינו של דוד זה בעל תשובה שגדול יותר מצדיק גמור (ולכן ה גלגל שיחטא כדי שיהיה בעל תשובה). מצד שני הוא פחות אידאלי כי הוא כבר לא צדיק גמור, אלא יותר מופיע את המלכות ולא את התפארת.
לכן לא אומרים אלוקי דוד אבל כן מגן דוד.
אולי שאול עדיף מדוד, אבל דוד חשוב יותר
אני מתלבט האם לשחרר ולהרפות מכך שבמובן מסוים אני עם הארץ בכל הנוגע לספרות התורנית (תנך, משנה, גמרא, רמבם, טור בית יוסף שוע, קיצור שוע, משנה ברורה..) אני חושב שבכל אחד מאלו, אני נפגשתי לכל היותר רק עם 10%..
ופשוט ללמוד מה שאני אוהב, שזה כמובן כולל גם את כל הספרות הבסיסית פשוט לא על הסדר, לא בקביעות.. וכולל גם לימוד אמונה, לימוד סוגיות ונושאים בעיון.(למשל, אני לא ככ בקיא בהלכות מגילה, אבל ללמוד בעיון האם נשים מוציאות ידי חובה גברים במגילה זה נושא שאני אשמח לעיין בו.. )
וכמובן, יש גם אפשרות להחליט להתמסר ולהשקיע זמן וכוחות לפחות באחד מספרי היסוד... על חשבון לימודים שאני אוהב..
אלא שאז יש לשאול לאיזה ספר להתמסר תחילה? הכי בסיסי? הכי אהוב מבין כולם? ומה בסיסי יותר? תנך מסתמא או הלכה בשל חשיבותה למעשה?.
מכירים מישהו שסוג של מיפה וחילק את ספרות היסוד לפי קושי?
נגיד, ספרים בתנך שיותר קלים. מסכתות שיותר קלות.
אולי שעה/שעה וחצי זה זמן שניתן לעבוד בו בשני צירים?
אולי את ספרות הבסיס נניח תנך או חלק ממסכתות השס עדיף ללמוד בעזרת שיעור/שטיינזלץ/שוטנשטין ואת הלימוד העצמי שיש בו יותר עמל להשאיר למקום שליבי חפץ?
אשריכם..
לכן אשמח שמי שמסכים יתגבר על העצלות והשעמום ויגיב תגובה ולו קצרה ביותר של "מסכים/מסכימה". כמובן להרחיב או לחלוק זה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב..
זמן מה אני חושב על כך שהתורה/היהדות היא משהו מסובך/מורכב.
היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה/חד מימדית אך למעשה היא מסובכת יותר..
אני חושב שזה בגלל שיש מתח בין גדולי ישראל/בחזל ביחס לכל מיני ערכים.
אמונה תמימה מול שכל וחקירה, נס מול טבע ביטחון מול השתדלות.
מוסר אנושי לעמת אלוקי. עד כמה ללמוד/להתרחק מהגוים.
מהי צניעות. מהי ענווה. מהי תפילה. שינוי הרצון.
היחס לחכמה הכללית. היחס למיסיטיקה. וכו וכו..
וממילא הרבה אנשים כולל אני קצת קרועים ומסתבכים להבין מה רצונו של הקב"ה ביחס לכל אלו..
אולי גם תורם לזה שיש ביהדות מושגים קיצוניים , אחד מהם שעולה לי הוא למשל "עבירה לשמה" שקצת שוברת את חוקי המשחק ומעלה אפשרות שלפעמים ניתן לסטות מן המסגרת הרגילה ושוב זה ביטוי לכך שעבודת ה' היא מורכבת ויש בה עקרונית בכל אופן, גם פן של לחטוא, לעבור על ההלכה..
גם בלי המושג עבירה לשמה יש הרבה התלבטות האם לדבוק בפורמליות של ההלכה או בכוונה/תכלית שמאחוריה מה שיוצר עוד מחלוקות וכו..
לא הצלחתי לכתוב את טיעוניי ברמה של מאמר קצר בהיר ומסודר אבל מקווה שבכל זאת הטיעון הובן.
חנוכה שמח!!...
הוא המכנה משותף לכולם
במקור אני בטוח שהכל היה יותר פשוט, נהיר, קל וברור
המורכבות נובעת מטשטוש הגבולות בין מה שחובה מהתורה או מהמשנה, לבין חומרות שהפכו עם הזמן להלכות שלא היו במקור.
- הרבה מאוד חומרות שנקבעו כ-"גדרות" ששומרות על הזהות היהודית בגלות. כמו איסורי אכילת בישולי גויים, פת עכו"ם, יין נסך, ועוד.
- הלכות טהרת המשפחה נעשו מורכבות ומסובכות מאוד, לעומת המקור בתורה. הפער כאן הוא עצום: חומרות רבי זירא, טומאה וטהרה של יולדת בתורה לעומת ההלכה כיום
- חומרות בולטות נוספות: המתנה בין בשר וחלב, קטניות בפסח לאשכנזים, וכמובן חשמל.
בעיית החשמל היא מורכבות שההלכה לא פתרה, אלא העמיסה עליה שלל איסורים שבכלל לא היו בתקופה הקדומה.
יש אינספור הלכות שנוצרו מתוך מחשבה על מראית עין, צביון של האדם הדתי, מדרון חלקלק.
והנקודה הכי כואבת - הבעיה הגדולה של חוסר יכולת של פוסקי הדור לבטל הלכות שנקבעו בזמנים אחרים למרות שהמציאות השתנתה לבלי הכר.
הירושלמי אומר "אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה"
גם בהלכה, גם בתחומים אחרים, יש אינסוף דעות של רבנים והוגים. ועל דעת זה התורה ניתנה. במקום לסבך ולקרוע, המגוון הזה יכול לאפשר לכל אחד למצוא את המקום שלו. למצוא את הדרך שמתיישבת על הלב שלו, לשמוע ולקרוא רבנים ואנשים שהדברים שלהם טובים עבורו. אבל אחרים אומרים אחרת? "מה לי בזה, זה מעשה שלו, וזה מעשה שלי"
בגדול אני חודב שיש שני דברים שמנחים את התפיסה שלי כיהודי דתי, שלא מאפשרים שום פתרון:
1. אני מאוד מסכים עם האמירה ש80% ממה שאנחנו עושים זה לא הדברים עצמם שהאלוהים בורא עולם ציווה או ביקש. המון זה חששות, גזרות, חומרות, ניפוחים במקומות שבכלל לא רלוונטים מבחינה הלכתית, או דברים שסתם מסבכים את האדם הדתי.
מצד שני, כדי לפתור את זה צריך גב מאוד חזק וקונצנזוס רציני כדי להכריע בשאלות מהותיות, מחד, וצריך לפתוח הרבה תיבות פנדורה ולשחוט הרבה פרות קדושות מאידך. כך שקשה לי להאמין שיהיה מצב של הכרעה כזו שהיא טובה - בעיקר מבחינה ציבורית.
2. יש שאלה מהותית שכל הסמן מנקרת אבל לעולם לא תיענה כראוי (לפחות לא על יגי אורתודוקסים פשוטים כמוני), והיא: מה קורה מאחורי הפרגוד, מה באמת באמת אלוהים הגדול חושב כשהוא רואה מה הולך כאן, ומה תכלס הוא היה רוצה שיקרה (וגם, האם הוא פועל שזה אכן יקרה)?
אז לשאלה הזו אני לא יודע לתת תשובה מלאה, אבל אני כן חושב שניתן להחליט שהשינויים הרבים שקורים בעולם, משנים גם את הציפייה מהאדם המאמין. אם בעת העתיקה, אדם מאמין היה צריך הרבה מאוד שעות ביום כדי לקיים יהדות מאוד מאוד רזה - שהיא עיקר הדרישה האלוקית, כיום היהדות הרזה הזו יכולה לקחת לכל אדם איזה שעה-שעתיים במקסימום. אבל כמונוטאיסט אני מאמין שהדת צריכה להקיף את חיי האדם, אז אולי באמת אנשים לא מקיימים את היהדות הרזה, הבסיסית הנכונה, אבל הם רוב היום עסוקים בדת וזה כן הרצון של האלוהים.
זה בגדול, מקווה שאני מובן...
מס. 12 בעיקרי האמונה:
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּו בְּכָל יום שֶׁיָּבוא.
על 2 אני לא מסכים איתך.
לפי הנתונים הידועים מהעולם העתיק, לפני שתיקנו להתפלל 3 תפילות ביום לאחר חורבן בית המקדש, כדי לייצר תחליף רוחני לעבודת המקדש שנפסקה, שגרת היום של האדם הרגיל היתה חקלאית או עבודה אחרת.
לכהנים והלויים היו מטלות קודש - וגם זה לא לכולם בו זמנית.
המצווה הייתה פשוט "לעבוד את ה' בלבבכם". היו כאלו שהתפללו פעם ביום, והיו כאלו (כמו דוד המלך או דניאל) שבחרו להתפלל שלוש פעמים, אך זו הייתה בחירה אישית ולא חובה הלכתית.
הדת סובבה מאוד את האשם, והקהילה הייתה מאוד סביב הפולחן הדתי. ברור שעשו עוד הרבה דברים אבל החיים עצמם היו חיים דתיים.
תדמיין חקלאות שכוללת איסור כלאיים, חיוב שמיטה ותרומות ומעשרות וקורבנות. הרבה פעולות בחיי היומיום מחייבות או נותנות הזגמנות לקורבן. אנשים מאוד חיים את זה.
בעידן המודרני אתה יכול לשמור את כל המצוות הבסיסיות בלי כמעט לעשות כלום...
חביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה
2. צורת חשיבה כזו לא נכונה. אין לנו בכלל מושג להגדיר מה זה אומר "מאחורי הפרגוד" בלתי אפשרי להגדיר את ה' או מחשבותיו, כך שהשאלה "מה ה' חושב" לא מתחילה. הגישה היא איך הבורא מתגלה בתוך עם האלוקים, עמו ונחלתו. כלומר הוא מתגלה בתורה שהאומה קיבלה על עצמה לדורותיה - התורה שבעל פה עם ש"ס ופוסקים. או בניסוח פתח אליהו - מלכות פה,תורה שבעל פה קריה לה.
אני מדבר על הווה אמינא, מה הייתי אומר לולא כל מיני הנחות.
אתה מדבר על מסקנות לאחר ההתחבטויות הנפשיות וההסתכלות על המציאות
והתמונה הגדולה (שלעולם לא נשיג אותה בשלמותה כי היא אינסופית) היא הדרך להתחבר למי שצייר אותה.
אחרי שמבינים את זה, אפשר לעבור לנסיון להבין מה המקום של כל דבר.
ממליץ ללמוד את מאמר ייסורים ממרקים של הרב, וכן לקרוא את המבוא של הספר בין החסידות לראי"ה של הרב שילת.
אפשר להסביר סתירות שונות באופנים שונים, לדוג':
1. כל הבנה מדברת על רובד אחר, וכל ההבנות הן דרך להתחבר למקור האחדותי שמאחורי הדברים. זה כמו שאין סתירה בין זה שחבר שלך מצחיק וקל דעת לפעמים לבין זה שהוא חכם ורציני, אלו דרכים שונות בהן המהות שלו מתגלה אליך.
2. לפעמים קל לראות את המכנה המשותף. לדוג', מי שתופס את הבריאה כחידוש, כלומר שקיומנו לא היה מוכרח והיינו יכולים לא להיות, לא רואה סתירה מהותית בין טבע לבין נס כי שניהם מחודשים, הטבע מחודש ביחס לה' והנס מחודש ביחס לטבע.
3. לפעמים הבנה מסויימת מזככת את הדעת ומנקה את השטח כדי שהבנה אחרת תובן בצורה נכונה.
אני חושב שיש שני עקרונות שאם הולכים איתם אז הדרך ברורה יותר- להבין שיש אחדות אלהית מאחורה ולחפש אותה, ולהבין שהאלהות הזו היא דינאמית. אנחנו לא מתעסקים בסתירות בין מושגים, אלא בהבנה של משהו "חי", שמכיל "סתירות" מעצם הגדרתו, שמתגלה פעם ככה ופעם ככה. הנגזרת של זה היא לדעת איך להתנהל כיצורים חיים כאן בעולם (לדוג' היחס בין בטחון לאקטיביות).
במילים אחרות, צריך לאחד כמה שניתן בין התפיסה הנבואית לתפיסת החכמה. בין החוש שמרגיש את האחדות והדינאמיות לבין השכל שרוצה שהדברים יהיו מוגדרים ומובנים. השילוב ביניהם מפרה מאוד ופותח פתח ליותר הבנה שכלית ויותר דבקות נשמתית. וזו בדיוק העבודה של דורנו, אחרי גלות ארוכה ארוכה. ובכך נזכה ל"וחד מינן כי סליק להתם עדיף כתרי מינייהו".
דוג' נוספות- תפילה. בתפילה יש גם תיקון של האני (מידות וקרבת ה') בזכות העמידה מול ה', אבל בוודאי שיש גם מימד שה' מתגלה אלינו כ"מישהו" שבאמת מרחם על בנו שכואב לו וצועק אליו.
תורה. התורה היא ספר חוקים וסיפורים שהגיעו אלינו בצורה של התגלות אלהית (בניגוד למדע שהגיע דרך חקירה שלנו). לכן ממילא היא גונזת בתוכה כח של התגלות אלהית וכח של השפעה אלהית על המציאות. זו המהות שלה.
בתורה מופיע עשרות פעמים איסורים וציווים שונים לגבי עבודה זרה, לקורא בן זמנינו נראה שאין לאיסורים אלו שום שייכות אליו ומאידך קשה לי לתפוס שחלק כ"כ אינטגרלי בתורה לא שייך אלינו כלל ?
גם עבדים ושפחות, לקט, שכחה ופאה, קורבנות, הבאת הביכורים
מצד שני - בתורה אין את השגרה שיש לנו היום: 3 תפילות ביום.
הכל השתנה מאז ירדה התורה מהר סיני
האם קל בעניך לומר שכל עניני עבודה זרה שבתורה לא נכתבו אלא לדורם שהיה שטוף בע"ז אבל באלפיים השנים האחרונות שבטל יצר ע"ז הדברים אינם רלוונטים כלל? (אני חושב שאין לדמות בין תורת הקורבנות, עבדים ושפחות וכדומה ששייכים לזמנינו באופן תיאורטי ובין יצרא דע"ז שבטל כליל מן העולם)
שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?
(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)
האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?
זו אפשרות א'.
מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.
מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?
אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין. ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע. ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.
ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע
יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.
ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.
ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.
https://www.herzog.ac.il/vtc/tvunot/mega1_ybn.pdf
לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.
הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.
גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?
ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?
יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)
כנראה שבשני המקרים ה' גלגל שיהיה איזה הכרח שאנחנו לא מודעים אליו.
יתכן שיוסף חשש לשלוח שליח לאביו, כדי שזה לא יתפס כמרידה במלכות או משהו כזה (שהוא עדיין קשור לעבריות. אפשר למצוא רמז לזה במה שנאמר בסופו של דבר- וְהַקֹּ֣ל נִשְׁמַ֗ע בֵּ֤ית פַּרְעֹה֙ לֵאמֹ֔ר בָּ֖אוּ אֲחֵ֣י יוֹסֵ֑ף וַיִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּבְעֵינֵ֖י עֲבָדָֽיו- משמע שהייתה הו"א שזה בעייתי).
אבל אז השאלה היא למה כשהאחים באו אל יוסף הוא לא סיפר להם מייד שהוא יוסף ואמר להם לבשר לאביו שהוא חי כשהם חוזרים.
נראה לומר ככה:
וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַֽחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ מְרַגְּלִ֣ים אַתֶּ֔ם לִרְא֛וֹת אֶת־עֶרְוַ֥ת הָאָ֖רֶץ בָּאתֶֽם.
יוסף נזכר בזה אז (כי לא כתוב "ויוסף זכר"). לכן מסתבר שהגעת האחים הייתה שינוי כיוון בשביל יוסף, והוא הבין שהוא צריך להביא להתגשמות החלומות, כנביא שהוטלה עליו משימה (זו לא הייתה נבואה ממש, לכן יוסף ההיה יכול להתעלם מהחלומות עד הגעת האחים (ואולי לחשוב שהם רק היו הגורם לכך שהאחים ימכרוהו והוא יגיע למצרים)).
יוסף מבין שהתגשמות החלומות זה לא השתחוויה של כבוד, אלא של הסכמה- שהאחים יבינו את תפקידו וחשיבותו ושילכו בדרך שהוא מתווה. זה מסומל בערבותם בעבור בני רחל. ולכן הוא מתכנן את כל העניין עם בנימין. כמובן שלא שייך לספר ליעקב עד שהמשימה תושלם.
מה שנשאר להבין זה מה חשב יוסף עד שהאחים באו למצרים, ואולי זו גם תהיה סיבה נכונה יותר למה הוא לא הודיע ליעקב שהוא חי.
אם ניכנס ל"ראש" של יוסף, ונסתכל על דברים מתוך מבטו (האמוני, כפי שאנו נוכחים לדעת בפרשה זו ובפרשה הבאה)- ה' גלגל אותי למצרים וניתק אותי ממשפחתי, נמכרתי לעבד ואז ה' העלה אותי, ואז שוב הפיל אותי לבור תרתי משמע והעלה אותי משם למקום הכי גבוה שאפשר.
השתלשלות האירועים מראה שמי שפועל פה זה ה' ואסור לי לנסות שום דבר שהוא לא חלק מהתכנית שה' מתווה לי. אם אני מודיע לאבי שאני חי, זה יחבר שוב את המשפחה, וזה יגרור שינוי מהותי כלשהו, ולכן אסור לי לעשות זאת. אני עדיין מאמין בדרך של יעקב אבא, ואולי מה שיקרה בסוף זה שאני אתקן את מצרים (מבני חם ש"עבד עבדים יהיה לאחיו"), או לפחות אהיה הנשיא העברי המכובד של מצרים והתפקיד יעבור לבניי, בד בבד עם זה שאחיי וזרעם יבנו את שלטונם בארץ ישראל. בסופו של דבר נתחבר יחד ונשפיע על כל העולם (תפקידו של אברהם).
קשה על זה ממה שכתבת לגבי ברית בין הבתרים. אבל מי אמר שהם חשבו שזה יתקיים בדורם או בדורות הסמוכים אליהם ולא הרבה זמן אחרי? (אגב, מה ההכרח לומר שהם בכלל ידעו על ברית בין הבתרים? אי אפשר לומר שאברהם לא גילה זאת לאף אחד?)
"ויוסף ישית ידו על עניך" כלומר יעצום את עיניך כשתמות.
בנ"י פרו ורבו מאוד עוד לפני פטירתו של יעקב:
וַיֵּ֧שֶׁב יִשְׂרָאֵ֛ל בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֑שֶׁן וַיֵּאָחֲז֣וּ בָ֔הּ וַיִּפְר֥וּ וַיִּרְבּ֖וּ מְאֹֽד׃ וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה׃
רשב"ם- ישית ידו על עיניך: על ענייניך וצרכיך, ישתדל לעשותם, כדכתיב ישית ידו על שנינו.
הפירושים שאנחנו קוראים מבוססים בד"כ על מה שקרה בפועל, לא בטוח שככה יעקב הבין את הדברים בשעה שהם נאמרו לו.
בפשטות יעקב חשב- אנוכי ארד עמך מצרימה, ואנוכי אעלך גם עלה (בעודך חי), ויוסף ישית ידו על עיניך (כפירוש הרשב"ם דלעיל).
ואנכי אעלך בתור גופה.
יוסף אומר פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי
ואנוכי אעלך בתוך גופה זה פירוש למפרע של הדברים. יתכן שיעקב חשב גם על הפירוש הזה כשהדברים נאמרו לו, אבל הוא לא חשב שזה הפירוש היחידי.
כלומר תהפוך לגוי גדול, ואתה (כלומר הגוי הגדול) תעלה ממצרים.
הפך לגוי גדול הוא מנוע מלצאת ממצרים כאדם חי.
ואם תאמר שב17 שנה הם כבר הפכו לאלפי איש (מה שלא סביר, וזה עדיין לא "גוי גדול"). אז אולי יעקב חשש שהכנענים כבר לא יסכימו לקבל אלפי איש בארץ כנען, בעוד שפרעה נתן להם מקום. מה גם שהיה להם מקום מרעה משובח, בעוד שבכנען ייתכן שאין מקום למקנה כל כך גדול שכבר גדל מאז שהם התיישבו
שבסופם הוא כבר יהיה גוי גדול (או לפחות עם בסיס איתן להפוך לכזה אחרי לא הרבה זמן) שיכול לחזור.
כשהוא הגיע לגיל 147 והרגיש שהוא עומד למות, הוא הבין למפרע אחרת את דברי ה' אליו.
היא שמבחינת יוסף, יעקב היה שותף במכירה, הוא זה ששלח אותו לאחים.
לבבי השאלה השניה, הפשט הוא שהוא רצה לראות אם האחים חזרו בתשובה
יש שמקשרים את אופי ההדלקה למשפחה ולביתיות. עם המדרש על הגזירה של היוונים שגרמה לעקירת דלתות הבית וכו
כשהייתי קטן שמעתי גם דבר תורה חמוד, שהדרך שלנו להאיר את המרחב בקודש היא לא ביציאה לכיכר העיר, אלא שאני מאיר אור קטן אצלי ואז גם ההוא ממול מאיר אצלו וכן הלאה
(כלומר, אלו טיעונים רעיוניים שיכולים להעניק משמעות לגישה ההלכתית שלא אוהבת הדלקה בברכה שלא בבית או בבית הכנסת)
כשיהודה המכבי כבש את ירושלים והמקדש, או כשהיוונים עשו הסכם עם שמעון שהוא משוחרר מכל כפיפות להם ומכל מס?
הכוונה מבחינה תורנית הלכתית.
שהרי מצינו שגם בימי השופטים שהעלינו מס לאומות או בימי חזקיהו או צדקיהו שהעלינו מס לאשור ובבל, זה עדיין היה נחשב מלכות או עצמאות (עובדה שלא אומרים הלל על מרידת שאול בפלישתים, או חזקיהו וסנחריב). לעומת ימי זרובבל או נחמיה שאז היינו כפופים לגמרי לאומות וזה לא עצמאות. או כדברי עזרא
" ואת מלכינו שרינו כהנינו ואבתינו לא עשו תורתך ולא הקשיבו אל מצותיך ולעדותיך אשר העידת בהם . והם במלכותם ובטובך הרב אשר נתת להם ובארץ הרחבה והשמנה אשר נתת לפניהם לא עבדוך ולא שבו ממעלליהם הרעים. הנה אנחנו היום עבדים והארץ אשר נתתה לאבתינו לאכל את פריה ואת טובה הנה אנחנו עבדים עליה. ותבואתה מרבה למלכים אשר נתתה עלינו בחטאותינו ועל גויתינו משלים ובבהמתנו כרצונם ובצרה גדולה אנחנו"
וגם "כי עבדים אנחנו ובעבדתנו לא עזבנו אלהינו ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס לתת לנו מחיה לרומם את בית אלהינו ולהעמיד את חרבתיו ולתת לנו גדר ביהודה ובירושלם".
וגם מצינו שהורדוס ואגריפס נחשבים מלכים שהרי קוראים את התורה בהקהל. למרות שכפופים לרומא. בניגוד לזרובבל שלא נחשב מלך.