גזענות בציבור הדתי לאומי- "ההיית או חלמתי חלום?..."מזמור לאל ידי
גזענות של רגילים
*
א. אפתח ברשותכם בשני סיפורים.
הראשון הוא מעשה שמספרים אצלנו תמיד במשפחה, על דוד שלי שהגיע בילדותו לאימו ודיווח לה בהתרגשות שהילדים האחרים מספרים שעומדים להגיע ליישוב "דוסים".
"דוסים?" חזרה סבתא שלי בשעשוע. "ומה אנחנו, לדעתך?"
"אנחנו?" אמר דוד שלי. "אנחנו רגילים".

ב. את השני סיפר לי פעם חבר שלי, שניגש יחד עם תלמידים נוספים לראש הישיבה התיכונית שלו, מחנך מוכר ומוערך, והם העלו בקשה: אולי מדי פעם בתפילת ערבית של ליל שבת, יתפללו בנוסח ובמנגינה הספרדיים.
"נוסח ספרדי?" אמר הרב, "זה מתאים לשבת זכור, לא לשבת רגילה".

ג. במשך רוב שנות חיי היה לי ברור שאין גזענות בציבור הדתי-לאומי.
בציבור החרדי ישנם בתי ספר וישיבות לספרדים ולאשכנזים, אין שידוכים בין העדות, המפלגות נפרדות והמתחים בין העדות גלויים וידועים. אצל החילונים הנושא היה נוכח בדורות הקודמים, וכיום כבר הרבה פחות. ואצלנו? בכלל לא. סיפור מהעבר. מעולם לא חשבתי שמישהו שווה פחות או יותר בגלל המוצא שלו. מעולם גם לא שמעתי אמירה כזו מאף רב, איש ציבור או כל דמות שעניינה אותי, במפורש או ברמז. לא שמעתי ביטויים גזעניים. בערך חצי מחבריי לישיבה שנשואים למישהי מעדה אחרת.
בישיבות התיכוניות לומדים יחד תלמידים מכל העדות, ואיש לא מסנן על רקע עדתי או מגדיר "מכסה". הזמן היחיד שבו החבר'ה הספרדים צריכים לוותר בחלק מהמקומות, הוא בימים הנוראים – כשהתפילה בנוסח אשכנזי, והם צריכים לבחור בין הנוסח מהבית ובין ויתור על ראש השנה בישיבה (ויש שיאמרו שזה בכלל לא הפסד). גם בישיבות ההסדר והגבוהות המצב בסדר גמור. תלמידים מכל העדות, ר"מים מכל העדות (באופן אישי, שניים מארבעת הר"מים שלי הם בני עדות המזרח), בסעודות שבת שרים את השירים האשכנזיים הקלאסיים וגם את הפיוטים הספרדיים. בימים הנוראים יש אצלנו מניין אשכנזי ומניין ספרדי, ובתפילות ערבית נוסח משולב, כך שאף אחד לא צריך לוותר על שום דבר. בהקפות בשמחת תורה יש שירים כאלה וכאלה. אידיאלי. אין שום שד בבקבוק.
כששמעתי בישיבה התיכונית קצת דיבורים על גזענות, היה לי ברור שהם מדמיינים. אולי נהנים לשמר תחושת קיפוח. כשחבר בישיבה הגבוהה סיפר שמישהו לא רצה לבוא ללמוד אצלנו, כי לא קל להיות ספרדי בישיבה אשכנזית, באמת ובתמים לא הבנתי על מה הוא מדבר. זו לא ישיבה אשכנזית, זו ישיבה רגילה, שיש בה אשכנזים וספרדים ותימנים ואתיופים.
ברוב היישובים כבר מזמן נגמלו מהמחשבה שנעשה בית כנסת אחד, שישמש מעין כור היתוך (אשכנזי) וכולם יתפללו בו. יש בית כנסת אשכנזי, בית כנסת ספרדי וגם בית כנסת תימני. זה נראה אידיאלי – כל אחד יכול להתפלל בנוסח שלו, ובלי שעדה אחת תצטרך לכופף את מנהגיה.

ד. רק בשלב מאוחר הבחנתי בתופעה מעניינת – ביישובים רבים בכל הפרסומים, בלוחות המודעות וגם בשיח היומיומי בפי התושבים, ישנם "בית הכנסת התימני", "בית הכנסת הספרדי" ו..."בית הכנסת המרכזי". מהו בית הכנסת המרכזי? מתפללים בו העולים ממרכזיה?
אז בית הכנסת האשכנזי הוא "המרכזי", ובו מתקיימים בדרך כלל הכינוסים והשיעורים המיוחדים, וזה של עדות המזרח הוא "המיוחד". לעתים קרובות הוא גם בקומה התחתונה, והוא קטן יותר. כמובן, יאמר לך כל תושב ותיק, הגודל אינו מבטא חשיבות, פשוט יש ביישוב הרבה יותר אשכנזים. ובכל זאת, אם נבדוק מאיפה הגיע סבא של כל אחד מהמתפללים, נמצא לא מעט ספרדים בבית הכנסת המרכזי, אבל כמעט אף פעם לא את ההיפך.
וכשחושבים על זה, פתאום מבינים (רבים מהקוראים ודאי מגלגלים עכשיו עיניים ואומרים: בוקר טוב אליהו; יפה שלקח לך עשרים ושש שנים לשים לב) – ברוב הישיבות תפילות שבת והקריאה בתורה הן בניגון האשכנזי. החבר'ה מעדות המזרח צריכים ליישר קו מדי שבת בשבתו ומדי חודש בחודשו. למה זה ככה? ואיך פספסתי את זה עד היום?

ה. התשובה פשוטה: לא שמתי לב כי כמו אותו ילד קטן מהסיפור בסעיף א', תמיד הנחתי כמובן מאליו שזה הנוסח "הרגיל".
אנחנו לעולם לא אומרים שמוצא אחד טוב מהאחר, שמישהו צריך לשנות את מנהגיו, בטח שלא להתבייש בשם המשפחה שלו. בכנות ובתמימות אנחנו חושבים שאנו חפים מגזענות. אבל הנחת היסוד העמוקה של הציונות הדתית, היא ש"רגיל" פירושו אשכנזי, ובנוסף יש אצלנו מקום שווה לחלוטין גם ללא רגילים. אותו ראש ישיבה שאמר שתפילה ספרדית מתאימה לשבת זכור, לא אומר את זה מתוך זלזול. הוא באמת תופס שהתפילה הספרדית היא משהו שונה, שמתאים לתאריך שבו עושים דברים מיוחדים, אבל לא ליומיום.
אפשר להצביע על סיבות היסטוריות הגיוניות לתופעה הזו: מה שאנו מכנים "הציונות הדתית" צמח מתוך תנועת "המזרחי" האירופית. הרב קוק היה אשכנזי, וכמוהו הרב סולובייצ'יק, רוב הדור הראשון של תלמידיהם ורוב אנשי גוש אמונים. באופן טבעי כשאותם תלמידים הקימו ישיבות ובנו יישובים חדשים, הם הנהיגו בהם את נוסח בית אביהם. אפשר לומר, להצדיק, לפלפל. אבל זה לא ישנה את המציאות. עברו חמישים שנה, ודור שלישי צומח כאן עם אותן נקודות מוצא, עם אותן מנגינות, עם אותה מנטליות.

ו. אחת לכמה זמן עולים לכותרות כנסים שאף אחד מהדוברים בהם אינו ספרדי. המארגנים אומרים בתמימות שהם פשוט הזמינו אנשים שהתאימו לנושא הכנס, ובמקרה כולם אשכנזים. להפך, הם אומרים, המצקצקים הם הגזענים. בעיניהם מוצאו של האדם הוא שיקול – ואותנו זה פשוט לא מעניין.
אני מאמין להם. ובכל זאת, האם קורה שמתארגן כנס, וכל הדוברים בו ספרדים? ואם לא – מה זה אומר? האם יש כה מעט רבנים ואישי ציבור ספרדיים בולטים בציונות הדתית?
ומה לגבי ראשי ישיבות, אולפנות, מדרשות? כדי לכתוב את המאמר הזה הלכתי לבדוק את הנתונים, ואני מודה שהופתעתי. מעט שבמעט ראשי מוסדות בולטים ורבני יישובים בציונות הדתית הם מעדות המזרח. אפילו ר"מים – פה אחד מתוך שמונה, שם שניים מתוך עשרה. ישיבות שבראשן עומדים רבנים ספרדים, לעתים קרובות מקבלות את התואר "ישיבה ספרדית", והנה שוב מצאנו את עצמנו עם "ישיבה רגילה" ו"ישיבה ספרדית".
כלומר, לא רק שה"רגיל" הוא בעצם לבן והשחור הוא השונה. מסתבר שלאשכנזי יש גם יותר סיכויים להצליח.

ז. ופה אנו מגיעים לעוד עניין – ועדות קבלה.
אני לא רוצה להיכנס לעובי הנושא, אלא להצביע על נקודה: כשתלמיד מתראיין בפני רב, כאשר משפחה יושבת מול שלושה חברי יישוב ותיקים, מה שמשנה הוא לא רק הנתונים היבשים והמדידים, אלא בעיקר שאלת הרושם שעושה הנבחן על היושבים מהצד השני של השולחן.
האם אפשר לסמוך על מחנך מצוין, שחושב שתפילת ערבית ספרדית מתאימה לשבת זכור, שיסתכל על תלמיד מעיירת פיתוח שמדבר בחי"ת ועי"ן גרוניות, בדיוק כמו על בחור אשכנזי מיישוב בבנימין – או שאולי הוא יחשוב שהשני נראה כמו מי ש"יותר יסתדר" בישיבה? ומה הסיכוי שמשפחה אשכנזית תיראה לוועדת הקבלה "מעט יותר מתאימה" למנטליות של היישוב? הם לא יאמרו שהם גזענים, אפילו לא לעצמם. ביושר גמור הם יספרו שהמועמד נפסל כי הוא פחות מתאים; אדם אחר עם שם משפחה זהה יתקבל בשמחה, זה פשוט עניין של מנטליות. כלומר, אותו אדם צריך להיות קצת יותר "אשכנזי".
ואם נלך צעד אחורה – האם נער שמגיע לישיבה, ומגלה שהיא "אשכנזית עם מקום שווה לספרדים", ירצה ללמוד בה, או שיעדיף ללכת למוסד אחר, אולי עם רמה לימודית קצת פחות גבוהה, שבו הוא חלק מהמיינסטרים? האם משפחה ספרדית תרצה לגור ביישוב אשכנזי (שאפילו לא יודע שהוא כזה), או שתעדיף למצוא מקום אחר?
הראשונים להיפגע מכל אפליה הם כמובן המופלים, אבל בשלב הבא נמצא כל הציבור. אנחנו חושבים שכל עניין המוצא והעדות הוא כבר סיפור נשכח, אבל בפועל מפסידים המון אנשים טובים בגלל שמרנות וקיבעון מחשבתי. העולם התורני שלנו חסר, העולם התרבותי שלנו חסר. וזה בא לידי ביטוי אפילו בקלפי.

ח. אני לא רוצה לחזק את תחושת הקיפוח של אף אחד. אם המאמר הזה ייצר שיח של פילוג וכעס, של "אנחנו" ו"הם", טוב לו שלא נכתב. אני כותב כי התרבות שלנו מאמינה שהדרך לתקן עוול, היא קודם כול לדבר עליו. מסתבר שיש רבים כמוני, שלא מודעים לכך שאנחנו מקיימים, הלכה למעשה, "גזענות של רגילים".
והצעד הבא הוא תיקון איטי של המצב. למשל, ר"מ או גבאי בישיבה יכול לקחת על עצמו משימה: שהתפילות בישיבה (ערבית של שבת, שחרית, מוסף וקריאת התורה) יתחלקו באופן הוגן, על פי אחוזי ההתפלגות העדתית בישיבה. ועוד שינוי קטן: "בית הכנסת האשכנזי" במקום "המרכזי". זה נשמע סמנטי, אבל בפעם הבאה שיחלקו את תקציב היישוב, אולי יחשבו לשים קצת יותר בבית הכנסת הספרדי, כי הוא כבר לא ניצב מול "המרכזי".
ואני לא רוצה להציע שינוי פלסטי, מזויף, "העדפה מתקנת" שתקדם אנשים רק בגלל מוצאם. אבל כאשר שני מועמדים בעלי איכויות זהות מתמודדים על משרת ר"מ או רב יישוב, ואחד מהם הוא בן עדות המזרח – הבחירה דווקא בו יכולה להיות שיקול. לא בשבילו, למען דור שלם שלא תמיד מודע לכך שהוא מחפש השראה.

(פורסם בעיתון בשבע)

@קרדיט: אברהם אליצור
הכל עניין של מי הרוב....מישהו כל שהוא
אני גדלתי במקום בו הרוב ספרדים ולכן תמיד הייתי חריג .
אכן הציבור הד"ל במובן הפוליטי והישבתי הוקדם ע"י אשכנזים ולכן סגנון הלימוד בישיבות נוסח התפילות וגם הצוות הם ברובם אשכנזים

אבל מעולם לא הייתה שנאה אנשים התחתנו אחד עם השני הרבה יותר מהציבור החרדי ולכן בעוד דור כבר לא יזכרו מי ספרדי ומי אשכנזי כולם מעורבבים ....
בישיבות חדשות יותר נוסח התפילות ע"פ החזן
והשונות בצוות הר"מים גדלה...

בקיצור לנסות להוליד הר מעכבר מת...
ודק, יש מקום לשיפור וברוך השם שיש נישואים רבים בינעדתייםארלט

והגלות יוצאת מאיתנו יותר ויותר. גאולה שלמה בקרוב.

צודק 10000000 אחוז!!!!!!!!!!!!!כהנא צדק!!!


לא מסכימה בכלל.ואולי...
איפה שאני גדלתי בכלל התפללנו ספרדי בבית הספר ועד היום הנוסח תקוע לי. אבא שלי ועוד הרבה חבר'ה אשכנזים רבנים של בתי כנסת ספרדים ואחים שלי מתפללים המון בספרדי. וכנל להפך, אצלנו גם רבע כיתה היתה אתיופית, חינכו אותי 3 שנים אתיופיות, ואפילו המדריכה בסניף. אולי זה דבר שנמצא במקום של הכותב. אבל למה להכליל את כל הציונות הדתית?
בכל מקום בעולם זה ככהאהבה.אחרונה
מציאות שתמיד היתה ואנשים מנסים לשנות אותה לאט וזה יפנ, אבל ברור שיראו הבדלים.
ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשהאחרונה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

אולי יעניין אותך