אחרי שמועצת הלול שילמה למגדלי העופות כסף כדי שלא יגדלו עופותספק
עבר עריכה על ידי מרדכי בתאריך כ"ג באב תש"פ 05:41

מה שגרם, כצפוי, לעליית מחירי העוף - אלון שוסטר, שר החקלאות, פנה למשרד האוצר בבקשה להטיל פיקוח על מחירי העופות...

 

פשוט לא ייאומן!

מועצת הלול שילמה למגדלי העופות 4 מליון שקלים כדי שאלה לא לגדל עופות ע"מ שיווצר מחסור ומחירן יעלה, ועכשיו, כשהוא באמת עלה, שר החקלאות מבקש להטיל פיקוח על המחירים - כן, אותו פיקוח נהדר שהוביל למחסור בחמאה וביצים לפני פסח... 

 

עכשיו אתם יכולים להמשיך להתווכח אם צירופו של הרב רפי פרץ לימינה יועיל לאלקטורט של בנט או לא...  


רגע, ביצים זה אוכל שמי שעני לא יוכל לקנות יותר? גם עוף?אריך וייס
עבר עריכה על ידי מרדכי בתאריך כ"ג באב תש"פ 05:40
אה, הרב רפי פרץ עדיף מבנט. את מי זה מעניין עניים, בטח לא את מי שפה.
לא הבנתי מה הרב רפי אשםזה רק אני
הוא לא אשם, אבל זה כ"כ מגוחךספק

אנשים מתווכחים בלהט אם בנט צריך את הרב רפי ברשימה או לא בזמן שעובדי הנמלים שדדו אתמול עוד כמה מאות מליונים על חשבון יתר האזרחים שקורסים כלכלית, עומד להיות מחסור בביצים בר"ה בגלל השוק הקומוניסטי המונהג במדינת ישראל, מחירי העופות עולים כי מועצת הלול משלמת לחקלאים כדי שלא יגדלו עופות, המדינה משלמת לאנשים כדי שלא יעבדו, הסתדרות המורים מאיימת (כרגיל) שלא לפתוח את שנת הלימודים ואין שום תכנית כלכלית כרגע מלבד להעביר את החובות שלנו לילדים ולנכדים שלנו - אבל זה מאוד מאוד חשוב אם הרב רפי הוא נטל או נכס על רשימת ימינה...  

 

אחרי זה אותם אנשים בדיוק קוראים לציבור הדתי-לאומי לצאת מהמגזריות... 

????‍♂️משה
אני מסכיםזה רק אני
למפלגות הציונות הדתית אין משנה כלכלית רצינית, הפעולות שלהם הם בעיקר בתחום הדתי והמדיני-ביטחוני (שבו הם דווקא יצאו יפה מ"המגזריות").
אבל לדעתי אתה טועה כשאתה מייחס את הבעיה לציונות הדתית, בישראל באופן כללי האזרחים, וכנראה כתוצאה מכך גם חברי הכנסת, לא מדברים על כלכלה, איני חושב שיש מפלגה אחת בכנסת כיום שהנושא הכלכלי הוא פן מרכזי ואפילו תת מרכזי במצע שלה, את הציבור בישראל זה כנראה לא מעניין כל כך, לפחות לא כמו הביטחון והדת ואם זו בעיה כלל ציבורית אי אפשר לטעון לאוזלת היד של הציונות הדתית דווקא.
זה שכולם ככה, זה לא תירוץספק

אני גם לא רואה אף מפלגה אחרת עוסקת בכזאת אובססיביות (וברמה כזאת של גועל נפש) במי יהיו המקובמנים שייכנסו לרשימה. 

 

גם בתחום הדתי, אין יציאה מהמגזריות. בביטחוני, אין להם שום השפעה או עמדה ייחודית כלשהי. 

 

את הציבור בישראל זה מתחיל עכשיו, לעניין. 

במשך שנים על גבי שנים התנהלה הכלכלה בישראל בצורה פושעת וחסרת אחריות ועכשיו, כשסוף סוף הציבור מתחיל להבין את זה בזכות משבר הקורונה שפוצץ את הבועה הזאת - כאן עסוקים בלריב על הרב רפי - כן או לא. 

 

מפלגות אחרות מתחילות לדבר על כלכלה (גם אם לפעמים בכיוונים הרי אסון) - לא רואה עכשיו את יאיר לפיד וחבריו רבים על "אלעזר שטרן - נטל או נכס?". 

זה לא עניין של תירוץזה רק אני
אתה מאשים את המגזר, ואת משתמשי הפורום בסקטוראליות יתר מפני שאינם עוסקים ודנים בנושאים כלכליים, אבל זה לא "אשמת" הציבור הדתי, הציבור הכללי לא עוסק בכלכלה והציבור הדתי לא שונה ממנו.
אני לא יודע למה בציבור הישראלי השיח הכלכלי כל כך מועט למרות שזה נושא שמאוד משפיע על כל אחד, אולי בגלל שהנושא מסובך ובבתי הספר לא מלמדים אותו וממילא הציבור לא מוצא את ידיו ורגליו במושגים כמו דירוג אשראי, תל"ג וכדו' ולכן הבטחה של פוליטיקאי שידאג לתחום כלכלי מסוים תזכה לקול ענות חלושה משום שהציבור לא מבין מה הוא רוצה.
זה כן. אם רוצים לדאוג לאזרחי מדינת ישראל ולא למגזר מסויםספק

אז זה המקום להתחיל. 

בעיני, זה שאף אחד לא עושה כלום בנושאים הללו לא פוטר את מי שמודע להם להתחיל לעשות. 

אני מבין שיש צורך לשים את זה פה פעם נוספתמרדכי
לא זוכר ששמת את זה בפעם הראשונה... למה זה קרה רק עם ביצים?..ספק
עבר עריכה על ידי ספק בתאריך כ"ג באב תש"פ 10:05

זה ממש מסקרן, אתה לא חושב?

(כלומר, זה קרה גם עם חמאה, אבל אז נחתם צו שמאפשר ייבוא חופשי ומאז יש חמאה מכל הסוגים ומכל המינים בסופרים ובשפע. המחיר אפילו נמוך יותר מהמחיר המפוקח! אולי הצרכנים הישראלים החזירים גם אגרו חמאה?). 

 

המחסור לא היה בגלל אגירה - כמה פעמים עוד אנשים יחזרו על השטות הזאת? 

המחסור היה כי לא היו מספיק. 

ברגע שהתחיל המחסור, אנשים התחילו לאגור - לא להיפך. 

להאשים את הצרכנים שהם קנו יותר מדי - זה פשוט מגוחך!

יצרן צריך לשמוח כשצרכנים קונים המון ולהגביר את קצב הייצור. ככה יצרנים עושים כסף. 

ראית פעם את אוסם מאשימים את הצרכנים שהם קונים יותר מדי ביסלי? זה נראה לך כמו משהו שסביר שיקרה? 

אם יהיה מחסור, אוסם יגבירו את קצב הייצור. זה האינטרס שלהם שהצרכנים יקנו כמה שיותר. 

 

מדהים שבמוצרים אחרים, אם יש מחסור ואפילו אם אנשים מתחילים לאגור בעקבות המחסור הזה - הוא נעלם כעבור יומיים. 

בארה"ב גם היה מחסור בביצים שהסתיים בתוך שבוע (למעט אזור המפרץ בקליפורניה שם גם יש חוקים ססוציאליסטים בנוגע לביצים - לא כמו כאן, אבל יש). 

כאן, היה מחסור בנייר טואלט שנגמר בערך בתוך יומיים. אף יצרנית של נייר טואלט לא האשימה את הצרכנים. 

 

איך אתה (או שאול אמסטרדמסקי) מסביר את זה?

יש משהו שמייחד את הביצים מהשארמרדכי

בס"ד

 

בפסח השימוש בביצים גדל באופן משמעותי, יותר מאשר ביסלי או כל מוצר אחר. הרי זה אחד הרכיבים הכי משמעותיים בכל מאכל כמעט שיש בפסח, ובכמויות הרבה יותר גדולות מאשר בשאר השנה. לכן תמיד בפסח יש עלייה בצריכה ועל אחת כמה וכמה כאשר נכנסים לסגר שאף אחד לא ידע אז כמה הוא ימשך ואם הוא יחמיר עוד יותר.

 

בלי ביסלי, אפיפיות ואפילו מצות (למעט ליל הסדר ולחם משנה בשבת ובחג) אפשר להסתדר כל הפסח. בלי ביצים, זה כבר בלתי אפשרי.

 

גם ההשוואה לנייר טואלט אינה נכונה בעיני. הרי נייר טואלט לא מתקלקל ויכול להיות קיים במחסנים גם במשך שנים. לעומת זאת לאגור ולשמור ביצים לאורך שנים זה לא דבר שאפשר לעשות. לכן ברגע שיש מחסור, אפשר לפתוח את המחסנים של נייר הטואלט ותוך מספר ימים לחסות על הכל. אם יש לך ביצים שהיו מאוכסנים במחסן אפילו חודש, כבר לא ניתן לשווק אותם.

באמת?ספק

ואף אחד לא מצפה לזה למרות שזה קורה שנה אחרי שנה? לא נראה לך קצת תמוה? 

ולא רק זה... אכלוסיית מדינת ישראל גדלה בכ-5% מאז 2018 אבל מכסות הביצים נשארו זהות בשנתיים האחרונות ולא הוגדלו - אז אם היה מחסור השנה, מה לדעתך זה אומר לגבי השנה הקרובה? 

בכלל, למה יש צורך במכסות? חוץ מליצור מחסור במוצר מסוים, את העלאת המחיר שלו ואת הירידה באיכות שלו - מה הן תורמות בדיוק? 

 

ואין עליה בביקוש למצות? 

אתה בטוח? 

כי אני יודע בודאות שהיתה עליה בביקוש למצות לעומת שנים קודמות - ועליה משמעותית. 

 

מדהים שלא היה מחסור באף מוצר אחר!

 

בנייר הטואלט החל מחסור - כלומר, לא היה גם במחסנים - אבל הוא נסגר כעבור יומיים בגלל הייצור המוגבר. 

לעומת זאת, למרות המחסור, מדינת ישראל השמידה ביצים של לולנים שחרגו ממכסת הייצור שלהם. 

 

שמע, משום מה, המחסור תמיד קיימים בשווקים שמונהלים ומפוקחים ע"י מדינת ישראל בצורה קומוניסטית. 

הסיבה שהיה מחסור בביצים היא בדיוק אותה הסיבה שאנשים עמדו בתור ללחם ברוסיה... אני מניח שאנשים שם פשוט קנו יותר מדי לחם ואגרו אותו במקפיא... 

 

חוץ מזה, בארה"ב גם היה מחסור בביצים - והוא נסגר אחרי שבוע. 

כל מה שאתה טוען כאן לגבי ביצים בישראל והיכולת לאחסן אותן - נכון גם לגבי הביצים בארה"ב, לא? 

זה לא שבארה"ב יש סופר-ביצים שיכולות להחזיק מעמד ארבע שנים ללא קירור, נכון? 

 

אז איך אתה מסביר את זה שבארה"ב לא היה מחסור שנסגר כ"כ מהר באותו המוצר בדיוק? 

ואני אוסיף עוד דבר אחד שחשבתי עליו כעת -מרדכי

בס"ד

 

ברגע שבעלי הסופרים והמרכולים הבינו את הבעיה, מתישהו באמצע פסח, והתחילו להגביל את קניית הביצים (כל אחד לפי הקריקטוריונים שלו) זה השלב שהמשבר התחיל להתייצב ולאט לאט להיגמר. ברגע שבעל המכולת המקומית במקום שבו אני הייתי, החיל להגביל תבנית למשפחה, אז אם הייתה מגיע בערב עדיין היו נשארים לך ביצים (ואם הייתה מגיע בסוף היה והיה נשאר, אז בכלל יכולת להתפנק עם תבנית נוספת). 

 

מכולת נוספת שאני מכיר מכרה מלכתחילה 30 ביצים (M) ללקוח, לא יותר ולא פחות, והיום להם ביצים כמעט לאורך כל המשבר, וכך היה בעוד מקומות נוספים ששמעתי עליהם. לכן וודאי שיש פה קשר למצב שאנים אגרו מלכתחילה מלא ביצים וזה מה שהוביל בין היתר למחסור.

עובדתית, זה לא נכון.ספק

המשבר נגמר אחרי שהמכולות מספרד, פורטוגל ואוקראינה הגיעו ושווקו.

לא שניה אחת לפני כן. 

בעלי החנויות החלו להגביל את רכישת תבניות הביצים לאחת ללקוח עוד לפני פסח. 

המחסור נמשך עד שבוע לאחר הפסח. 

לוח הזמנים לא מסתדר עם התירוץ הזה. 

 

הייתי בלא מעט חנויות בהן היתה הגבלה של תבנית אחת ללקוח עוד לפני פסח - וגם שם לא היו ביצים אחרי שעתיים. 

 

לוח הזמנים לא מסתדר עם התירוץ הזה.

מצטער, נסה לחשוב על משהו אחר. 

 

אולי במכולת קטנה שמשרתת 20 אנשים, לאפשר לאנשים לקנות 30 ביצים היה משאיר לכולם 30 ביצים - אבל עשה לי טובה - זה לא מספיק באף שנה לסעודת ליל הסדר עבור משפחה קטנה. 

עוגה סטנדרטית של פסח היא 6-8 ביצים. 

2 עוגות, ביצה לכל קערת ליל סדר, סלט ביצים - והופ, 30 ביצים נעלמו כלא היו. לא נשארו אפילו ביצים למצה-בריי במוצאי חג ראשון... 

הגבלה של 30 ביצים לאדם בפסח, זה מחסור מטורף. 

 

כך אני מכיר מכמה וכמה מקומותמרדכי

בס"ד

 

יכול להיות שהיו מקומות שבהם זה היה אחרת

אולי ביישובים קטנים. (אני זוכר שבהר ברכה היתה חמאה)ספק

בערים ובסופרים גדולים - מה שתיארתי הוא בדיוק מה שהיה. 

האמן לי, הייתי צריך לדאוג לביצים גם למשפחתי וגם לחמותי שלא יצאה אז מהבית. 

זו היתה משימה מאוד לא פשוטה וביקרתי בלא מעט סופרים. (כן, בזמן הקורונה, הסתובבתי בסופרים וחיפשתי ביצים... זו כבר לא סתם אי נוחות, אלא סכנת נפשות של ממש). 

 

מה שכתבת לא מסתדר עם לוח הזמנים. 

שאלה:ספק

המצב בישראל כרגע הוא כזה: 

1. הביצים כאן הן כמעט הכי יקרות במערב. (מקום רביעי, אם אני זוכר נכון. יותר מפי 3 ממחירן בארה"ב). 

2. האיכות שלהן ירודה - לפי משרד החקלאות, כשליש מהביצים נגועות בסלמונלה. (בערך פי 100 יותר מהמדינות מהן אנחנו מייבאים ביצים במידת הצורך). 

3. אנחנו סובלים ממחסורים קבועים באספקת הביצים אחת למספר חודשים. 

 

השאלה היא כזאת:

האם אתה לא סבור ששחרור השוק ופתיחתו לתחרות ישפר את המצב הקטסטרופלי שבו נמצא שוק הביצים נכון להיום?

תלוי מה אתה מגדיר פתיחת השוקמרדכי

בס"ד

 

כל עוד זה פה בארץ, אז יש מה לשנות את הנהלים. בנוגע לייבוא אני כבר יותר נוטה להתנגד (בנושא הזה)

גם וגם.ספק

אתה חושב שייבוא לא יוביל להורדת מחירים ושיפור האיכות? (כמו שקרה עם החמאה - למרות המחיר המפוקח). 

לאפשר למשפחות עניות לקנות מזון יותר בזול זה לא חשוב? 

 

ואיך "נהלים" עוזרים - גם אם מדובר רק בארץ? 

 

ומה עם המחיר? למה לעזאעל לא אכפת לנו מעניים?אריך וייס
שיבחרו בין אבוקדו לביצים... הם רוצים גם וגם??? חזירים...ספק

ותמונות של אננס הם יכולים לראות בגוגל... 

 

מישהו הרי צריך להגן על מגדלי הביצים הלא יעילים במדינת ישראל. 

מה הגישה שלך ביחס ליבוא באופן כללי?אדם כל שהוא


בימים כאלה אני מודה לקב"ה על כך שלא מייצרים יותר סוסיתא...ספק

בחום הזה, ממש לא היה מתאים לי לנהוג ברכב עם מאוורר שמחובר לדשבורד אחרי ששילמתי עליו חצי מליון שקל...  

אני תמיד בעד לתת עדיפות קודם כל לתוצרת כחול לבןמרדכי

בס"ד

 

אם התוצרת הישראלית לא מספיקה ויש מחסור מאותו המוצר, רק אז להתחיל לייבא. קל וחומר בנושא החלקאות.

כמובן שבמצב כזה צריך להגיע לאותם מועצות וארגונים ולהציב להם תנאי שבו המחירים יהיו הוגנים (גם להם וגם לצרכן) ואם יש תחום שבכל זאת בוחר להפקיע מחירים, אז להתחיל לייבא.

 

זה על רגל אחת, כי אין לי את הזמן כעת להאריך.

אבל אי אפשר לדאוג ל"מחירים הוגנים" ושלא יהיה מחסור.ספק

עשרות שנים של ניסיון סובייטי וזה פשוט לא עובד. 

לא ברוסיה, לא בונצואלה ולא בישראל. 

במדינות עם שוק חופשי - אין אף פעם מחסור וגם המחירים שם זולים יותר. זה פשוט עובד. 

 

גם מהו בדיוק מחיר הוגן? מה הוגן במחיר שנקבע בצורה שרירותית ע"י פקיד? 

 

למה צריכים להגן על תוצרת גרועה ולא יעילה כחול-לבן? למה שבמקום לעשות משהו שהישראלים לא טובים בו, לא נייבא ושאותם ישראלים ימצאו לעצמם תעסוקה חדשה? 

למה הביצים כאן צריכות להיות כמעט הכי יקרות בעולם המערבי?

למה אין עכשיו אבוקדו בחנויות ומסעדות סושי ומסעדות מקסיקניות סופגות מכה כלכלית קשה? במה דמם של מגדלי האבוקדו סמוק יותר מדמם של בעלי המסעדות? 

למה הישראלי הממוצע צריך להאמין שאננס גדל בקופסת שימורים? כי איזה חקלאי מקומבן החליט שישראל היא מדינה בעל אקלים טרופי?

 

למה חקלאות זה "קל וחומר" ביחס לכל תחום אחר? כי "ביטחון תזונתי" אין ולא יהיה כאן לעולם. 

 

במקום להתעקש לייצר מה שאנחנו לא טובים בו - למה שלא נייצר מה שאנחנו כן טובים בו ונייבא את כל השאר? 

 

בדיוק בגלל זה אנחנו המדינה השמינית הכי יקרה בעולם - כי אנחנו מתעקשים לייצר דברים שאנחנו גרועים בהם בגלל רגשות רומנטיים כלפיי החקלאות כחול-לבן בלי שום סיבה אמיתית. 

בדיוק בגלל זה, העניים סובלים הכי הרבה. 

זה כבר גובל בנאביותאריך וייס

למה לקבל מוצרים גרועים במחיר גבוה? 

 

כל הנושא של הפיקוח הוא בדיחה, בתחילת הקורנה היה איזה אחת ששקלה להטיל פיקוח על מיסכות. המחיר שהוצע היה 3.4 שקל למסיכה פשוטה. כמה עולה היום מיסכות? מה היה קורה אם היה פיקוח?

מה שיפה בסיפור הזה הוא היופי במנגנון של קביעת המחיר ע"י השוקספק

כשהיו מעט מסיכות והיה מחסור בהתחלה - לפני שקצב הייצור בכל העולם עלה - המחיר היה גבוה אז אנשים קנו מעט.

ברגע שנגמר המחסור וקצב הייצור הדביק את הביקוש, המחיר צנח ועכשיו המסיכות הן כבר כמעט בחינם. 

 

כלומר, מנגנון קביעת המחיר ע"י השוק החופשי דאג לווסת את המחסור מצד אחד והוריד דרמטית את המחיר ברגע שקצב הייצור הדביק את הביקוש. 

 

מה שכן, זו חרפה שאין מפעל מסיכות כחול-לבן!!!

חייבים להקים מפעל כזה ולחסום ייבוא של מסכיות זולות מסין!!!

אין ברירה - חייבים להיות מסוגלים לספק לאזרחי ישראל ביטחון היגייני... אם יהיה חרם ונהיה תלויים רק בייבוא, כולנו נידבק בקורונה...  

מחירים גבוהים זה לאו דווקא עניין של הוגנות...אדם כל שהוא

אם אתה צריך לשלם לעובדים במפעל יותר מאשר המפעל המתחרה בסין או בטורקיה, אין לך יתרון משמעותי שמצליח לשפר את המוצר או להוזיל עלויות, וגם עלות ההובלה לא מכסה את ההפרש - המוצר שתייצר יהיה יקר יותר ממוצר דומה שמיובא.

 

אם תמנע יבוא, אז גם אם לא יווצר מחסור, הצרכן ישלם מחיר יקר יותר.

אם תאפשר יבוא, כנראה שהמפעל בארץ ייסגר [אא"כ הוא יצליח להסב את עצמו למוצר שבו יש לו יתרון וכדו']. 

 

בנוסף, אם תצליח להקטין מאוד את היבוא, אז גם הביקוש בארץ למטבע זר ירד מאוד, ואיתו יפגעו הענפים הכלכליים שמבוססים על יצוא.

אצלנו הגבילו, ושוב ושוב תוך חצי שעה בערך כבר לא היו ביציםמ.א.
אגב, גם היתה עליה מאוד גדולה בביקוש למצות - אבל לא היה מחסורספק

באורח פלא, למרות שאנשים קנו הרבה מצות והיתה עליה גדולה מאוד בביקוש (של כ-15%) - לא היו חסרות מצות. 

בכל סופר היו מדפים על גבי מדפים של מצות. 

 

איך אתה מסביר את הפלא הזה ולמה הוא לא התרחש גם בהקשר של הביצים?  

 

אם זה היה בגלל השוק החופשי...אדם כל שהוא

הייתי מצפה שבמצב של עלייה לא צפויה בביקוש, ייקרה בדיוק מה שקרה עם המסכות -

מחסור, עליית מחירים, עלייה בייצור, ירידת מחירים [שיכולה לרדת יותר מהמחיר הראשוני].

אלא שבמצות לפסח, ייקרו בעיקר השלבים הראשונים, כי התפוקה של המפעלים בזמן הקצר עד פסח מוגבלת, ואין יצרני ענק בחו"ל שיכולים לקנות מהם בהתראה קצרה, ועד שהמפעלים יוכלו להגדיל תפוקה, יעבור הפסח.

 

אז למה בביצים היה מחסור ובמצות לא?

יש לי השערה - בביצים, לפני פסח מייבאים ביצים, והמצב בעולם הקשה על היבוא שהיה אמור להיות ממדינות שנפגעו אז קשה.

אבל מצות מייצאים לפני פסח, ואם נתקעה סחורה, היא נשארה בארץ והגיעה לשוק המקומי.

מה שקרה הוא שיצרניות המצות חזו את העליה בביקושספק
והתאימו מבעוד מועד את ההיצע.

הקורונה לא פגעה בייבוא של כלום. בשום שלב לא היה מחסור באף מוצר מיובא כולל דגים טריים, למשל.

פשוט כשיש מחסור בביצים, המדינה מטפלת בזה וזה לוקח המון זמן ומבוצע בחוסר יעילות.
לא רק שכל הפרוייקט לקח זמן -בינתיים, בארץ, השמידו ביצים של לולנים שחרגו מהמכסה שהוקצבה להם.

אגב, אם היו ביצים מיותרות, ניתן היה לייצא גם אותן - אבל בגלל בשיטה הסובייטית הנהוגה בארץ, הן כ"כ יקרות, שאף אחד בשום מקום בעולם לא יקנה אותן.
מה הייתה הסיבה לעליה, וממתי הם חזו אותה?אדם כל שהוא


שהרבה ישראלים נשארו בארץ במקום להיות בחו"לספק

ושמסעדות היו סגורות כך שרוב האנשים הסתמכו על האוכל שהם מכינים בבית. (בבית אנשים אוכלים מצה-בריי. במסעדות, אנשים אוכלים פסטה מקמח תפו"א). 

 

הם חזו אתה העליה לפני הפסח והגדילו את הייצור. 

מאפיות מצות עובדות במשך חודשים רבים על השבוע של פסח..אדם כל שהוא

איך בסוף התקופה הזו, הם הצליחו להגדיל משמעותית את ייצור המצות?

ולגבי בתי המלון בחו"ל, אני משער שחלק גדול מהם קונים מצות מהארץ.

ולמרות שהשוק המוסדי קרי מסעדות ובלי מלון היו סגוריםאריך וייס
היה עדיין מחסור בבצים.

אתה כותב ביחס למה שכתבתי, או בלי קשר?אדם כל שהוא

אם ביחס למה שכתבתי -  "בתי המלון בחו"ל, אני משער שחלק גדול מהם קונים מצות מהארץ" אז אני משער שבתי המלון בחו"ל לא קונים ביצים מהארץ.

אם בלי קשר - אותם אנשים שלא אכלו בשוק המוסדי, היו צריכים לאכול במקום אחר. [מלבד תיירים מחו"ל שלא הגיעו, אבל מולם יש  הרבה מאוד ישראלים שלא יצאו לחו"ל, או שחזרו].

 

קמח כשר לפסח שאופים ממנו מצות הוא מוצר בפיקוח, בניגוד...אדם כל שהוא

לאלכוג'ל ומסכות.

ובאלכוג'ל ומסכות היה מחסור, ובמצות לא.

 

[אני לא באמת טוען שבזכות הפיקוח לא היה מחסור במצות, אבל מנגד גם לא מקבל את הטענה שכל מחסור הוא תוצאה של פיקוח ורגולציה].

קמח הוא מוצר שלא מתקלקל אם מאוחסן כראויספק

אז אין מחסור כי המחסנים מלאים. יש אח"כ שנה להשלים חוסרים במחסנים. 

 

המחסור באלכוג'ל ובמסיכות נגמר בתוך שבוע בערך והמחיר צלל. 

לנו עוד יש חבילה של 50 מסיכות שקנינו ב-100 שקלים. היום המחיר הוא 10 שקלים. 

 

ואסור לשכוח שאותו מחסור באלכוג'ל ומסיכות נבע מזינוק חד בצריכה בכל העולם בצורה כמעט מיידית - ועדיין, השוק החופשי פתר את המחסור מאוד מאוד מהר. 

 

אתה חושב שאם היו מכניסים את המסיכות לפיקוח - כפי שהציעו כמה חברי כנסת פופוליסטיים - יש סיכוי שהייתה יכול לקנות היום מסיכה ב-10 אגורות? 

 

ואגב, מחיר המצות היה יורד דרמטית אם לא פיקוח המחירים. 

לכל מוצר יש מאפיינים מיוחדים...אדם כל שהוא

לאלכוג'ל וכפפות הייתה עליית ביקוש עולמית, וביצים זה מוצר שא"א להגדיל ייצור בצורה מיידית, כיוון שא"א להעביד את התרנגולות במשמרת נוספת, וצריך לגדל תרנגולות חדשות, ויש עוד מאפיינים ייחודיים לתחומים כאלה ואחרים, כמו הזמן שניתן לשמור את המוצר ועוד.

 

אני לא חושב שזו דרך הסקת מסקנות ראויה, לייחס כל מחסור במוצר בפיקוח לכך שיש עליו פיקוח, וכל מחסור במוצר שאינו בפיקוח לסיבות אחרות, להתפעל מכך שהמחסור במוצר בלי פיקוח נפתר במהירות, ולייחס את זה לנפלאות השוק החופשי, להתעלם מכך שמחסור במוצר המפוקח גם הוא נפתר במהירות, ובוודאי לא ליחס את זה לנפלאות השוק המפוקח.

 

אני לא חושב שהיה צריך להטיל פיקוח על מחירי האלכוג'ל והמסכות, וחושב שזה היה מחריף את המחסור בהתחלה.

אבל, אני לא רואה איזה תמריץ כלכלי להורדת המחירים בהמשך היה נפגע מהפיקוח, ולכן נראה לי שירידת המחירים בהמשך הייתה מתרחשת גם עם פיקוח [והופכת את הפיקוח ללא רלוונטי].

 

לגבי המחסור הארוך בחמאה, אני מסכים שהוא כנראה תוצאה של פיקוח, ולא הייתה סיבה שיקרה בשוק חופשי.

לא כאלה שרלבנטיים לענין.ספקאחרונה

לאלכוג'ל ומסיכות היתה עליה פתאומית בביקוש - והפלא ופלא, היום הם עולים גרושים. (תוך זמן מאוד קצר המחסור נסגר). 

ועובדה שבארה"ב היה מחסור בביצים והוא נסגר שם בתוך פחות משבוע - אז כנראה שכן אפשר להגדיל את הייצור או לייבא ממדינות שכנות, ולא בהיסטריה לארגן מטוסי ביצים - אלא באופן קבוע. כמו בכל מקום אחר.

אפשר גם לייבא ביצים מעוד מדינות חוץ מפורטוגל, אוקראינה ואיטליה. אפילו את הביצים בירדן אפשר להעביר תחת פיקוח וטרינרי - אלא שמועצת הלול לא רוצה שנייבא משם כי זה קל מדי. 

 

זו הדרך בה מסיקים מסקנות. 

בודקים מהו הדבר האחד המשותף באופן עקבי לכל מוצר שנוצר בו מחסור, מתייחסים למנגון ולנזק שהוא יוצר ומכירים בעובדה שפיקוח על מחירים והגבלת ייבוא גורמים למחסור. 

המחסור בביצים לא נפתר במהירות. המחסור בחמאה לא נפתר במהירות. המחסור באבוקדו לא נפתר במהירות. 

ומדובר על מחסורים שיש רק בישראל ולא בשום מקום אחר בעולם. 

המחסור בנייר טואלט - נפתר בתוך יומיים בישראל. 

מצד שני - המחסור הכלל עולמי באלכוג'ל ובמסיכות נפתר מאוד מאוד מהר למרות שאפילו לא היה מאיפה לייבא בגלל שהדרישה היתה כלל עולמית. 

 

אין דרך אחרת להסביר את זה.

 

ברגע שיש פיקוח על המחיר, למעשה המדינה תיאמה מחירים וזה יהיה המחיר הקבוע. 

אתה יכול לראות את זה למשל בחמאה - אף אחד לא מחר חמאה במחיר נמוך ממחיר הפיקוח למרות שחמאה מיובאת נמכרת במחיר זול יותר היום. 

וזה לא רק ענין פסיכולוגי - אלא גם תפעולי. אם יש פיקוח על מחירים אז החברה המייצרת לא תתייעל כיוון שההתייעלות לא שווה את הרווח אותו היא תקבל. 

חברות בשוק חופשי משקיעות רווחים בהתייעלות - אם יש מחיר מפוקח, אז עד שהחברה תחזיר לעצמה את מה שהיא השקיעה בהתייעלות, יעבור יותר מדי זמן וזה לא משתלם. 

לכן המחלבות בארץ נחותות לעומת המחלבות בשאר העולם - כך שיותר זול לייבא חמאה מחו"ל מאשר לייצר אותה בארץ למרות ההובלה בקירור. 

לכן הלולים בארץ הם לולי זבל שנגועים בסלמונלה - כי ללולנים אין שום אינטרס או אפילו יכולת, לשדרג את הלולים לסטנדרט מערבי. 

 

בשוק חופשי אין מחסורים אלא אם יש קטסטרופה כלל עולמית - וגם אז, השוק מסתגל מאוד מהר והמחסור נפתר. 

ברגע שהמדינה מתחילה להתערב - אז אין ביצים, אין חמאה, אין אבוקדו, אין שמנת, אין לחם אחיד לא פרוס וכו'. 

 

הסיבה לכך היא גם די פשוטה: 

למה שפקיד כלשהו יידע טוב יותר איך השוק צריך לעבוד מאשר הכוחות שמייצרים את אותו השוק? 

מאיפה אתה מביא את המידע הזהה-מיוחד

גם ששילמו

וגם פיקוח

 

אתה יכול למצוא הכל בעצמך בגוגל או ברשתות החברתיותספק

אם אתה עוקב אחרי האנשים שעוסקים בזה. 

כולל מסמכים רשמיים, כמובן. 

אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
הבעיה היתה ונשארה איוש המועמדים - ליצור נבחרת שתהיה מקובלת ואטרקטיבית על פלח משמעותי מציבור הבוחרים, שתוכל לזכות במספיק מנדטים כדי להגיע לייצוג הולם בכנסת.  
מה פתאוםזיויקאחרונה
לוגית, אם לכל אחד היה תקציב, הרבה יותר היו רצים והיה לך היצע גדול יותר. בלי לקבוע אם זה מצב טוב יותר או להפך.
עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
בהחלט הגיע הזמן לדוןשדמות בחולות

גם בזה.

 

השאלה היא כמה יש עוד לחדש?

 

מיותר. נתחיל ישר מזריקות בוץנקדימון

אין מה לדון בזה.

צריך עובדות הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם, צריך אכיפה (ועובדות לגביה הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם), וצריך שכל אחד יחנך בבית את עצמו ואת ילדיו.


נגמר. הלאה לפוליטיקה הזולה הבאה.

נוראזיויק
מה אכפת לנו מה קורה באוסטרליה?איתן גיל
חבל שלא מכבדים וכותבים בפורום כשכאן שבת...הסטורי
וואי לא שמתי לבזיויק
ועוד ניק עם שם כזה... מזעזע
הוא כותבקעלעברימבאר
מאוסטרליה , כשהוא כתב היה שם יום חול עדיין. הוא דתי שומר שבת
לא עדיין, אלא כבר יצאה שם שבת. וזה לא מכבדהסטורי
שזה יופיע כך בפורום שכתב היום ב16:15. לא בכל הודעה הוא מציין שהוא יורד שירד לאוסטרליה.
מנהלי ערוץ 7 לא יכולים לסגור את האתר והפורום בשבת?קעלעברימבאר
לא יודע וזה לא משנההסטורי
מינימום של דרך ארץ מצד יורד, זה לא לנפנף.
אהזיויק

מה יהודי עושה בחוץ לארץ?? 🤨

האמת שגם מי שבחלל מעל ארץ ישראל אז השמש אצלו יכולהקעלעברימבאר
לשקוע בשעה אחרת. השאלה איך מתחשבים בזמנים הלכתית בחלל, והאם להיות בחלל מעל הארץ זה נחשב יציאה מהארץ
אגב, מי שגר סמוך לקו התאריך יכול בגלל לדלג על שבת.ספק

לפי חלק מהדעות, לפחות... נדמה לי שבתקופת מלחמת העולם השניה, יהודים שברחו ליפן לא ידעו באיזה יום לשמור שבת... 

 

זה לא הנושא אבל אנחנו עדין בגלות…סיעתא דשמייא1

… אנחנו מתפללים שלש פעמים ביום באופן הזה.

עוד לא החליטו לשנות את הנוסח.

זה ממש לא תירוץ להשאר בחו"ל. האם בגללקעלעברימבאר

שאנחנו מתפללים השיבה שופטינו אז זה מתיר לעוות צדק ומשפט?

 

גם אין קשר בין שינוי הנוסח לשאלה אם אנחנו בגלות. כן נפסק לא לקרוע על ערי יהודה וירושלים כי הם בשלטון ישראל, ונפסק לומר הלל בברכה ביום העצמאות כי יצאנו בו מעבדות לחירות (כלומר סיום שעבוד מלכויות סיום הגלות)

לא רוצה לפתח את הנושא כאן אבל על כל…סיעתא דשמייא1
… מה שכתבת יש עדין חילוקי דעות בתוכינו ולאף אחד אין מונופול על האמת לכן עובדתית המציאות לא כל כך תואמת למה שהצגת.
גם אם אנחנו תיאורטית בגלות, עדיין יהודיקעלעברימבאר

צריך לגור בארץ.

גם סטמר לא נמנעים מלגור בארץ

מוכן לשים כסף שהוא לא דתיארץ השוקולד
וגם לא באוסטרליה
הוא דתי מאוסטרליה, אתה יכול לבקש ממנוקעלעברימבאר
פירוט בפרטי גם
אני בטוח שגם זה וגם זה הוא לאארץ השוקולד
בא נתערב על כרטיס טיסה.סיעתא דשמייא1
כרטיס חד כיווני לארץ ישראל🙂קעלעברימבאר
דתי לא, שומר שבת אולי.ימח שם עראפת
זה היה בטעות מן הסתםקעלעברימבאר
זו לא פעם ראשונה וכבר העירו לו על זההסטורי
פשוט פתח צי את הטלפון….סיעתא דשמייא1

… עם יציאת השבת וקראתי חדשות נוראות על מוות בתאונת דרכים של איש יקר שזכיתי להכיר אותו ואת משפחתו בביקורי בארץ ובאופן ספונטני כתבתי את מה שכתבתי מתוך סערת רגשות. מצטער אם גרמתי למישהו עגמת נפש.

לגופו של עניין תרבות הנהיגה בארץ היא זוועתית, האכיפה רשלנית וקורבנות תאונות הדרכים בארץ זה לא גזרה מהשמיים.

כשליחנו (או שליח השטן) לאוסטרליהאיתן גיל

מצופה ממך לעדכן אותנו, איך נאכפים חוקי התנועה בארץ הקנגורו.

יש הרבה יותר אכיפה…סיעתא דשמייא1

…ניידות ממושבות נמצאות בכל פינה לזהות נהגים שנוסעים ללא רשיון , ללא משמעת נתיבים, ללא נתינת זכות קדימה וכדומה. . מצלמות מהירות ונסיעה באור אדום יש בכל פינה .

הכל עניין של הפניית תקציבים למקומות הנכונים.

אני שומע כל הזמן פרסומות חסרות תכלית של הרלב"ג ושואל את עצמי למה להוציא תקציבי פרסום יקרים במקום לתקצב יותר ניידות, מצלמות ועוד אמצעים יעילים לפתרון הבעיה.

אני שואל את עצמי באמת,ימח שם עראפת

אם יש ניידות בכל פינה, כיצד קרה הפיגוע הנורא אתמול?!

על ראש הקנגרו בוער הכובע.


 

 

 

 

 


 

בישראל משקיעים את תקציבי המשטרה במלחמה נגד טרור, כי עם כל הכבוד לקנגרו שלך להם אין אוכלוסיית אוייב היושבת בתוכם.

האם כבר הזכרתי שאתה אידיוט?

שאפו!נקדימון

("כובע" בצרפתית)

אם מדינה שמנוסה במלחמה נגד טרור....סיעתא דשמייא1

...לא מצליחה ממש להפסיק אותו מה אתה מצפה ממדינה שלא מנוסה?

אגב הייתי שם. משמאלי מישהו נהרג ומימיני מישהו נפצע. לא נעים.

זה רק מוכיח שהסכסוך הוא דתי ולא על חתיכת אדמה וכל מי שמעלה את הנושא

הטריטורילי מסית את ויכוח ומסכן את קיומה של המדינה.

מקימי המדינה בהסכימם על גבולות החלוקה המצחיקים הבינו את זה.

בגין וממשלתו שנכנעו לרוקדי סבסטיה לא הבינו את זה.

הסכסוך הוא דתי ולכן גם בהסכםקעלעברימבאר

שלום הערבים לא ייכנעו, ולכן בטחונית אנחנו חייבים לשלוט ולשבת ביו"ש, אחרת תל אביב תהפוך לעוטף פלסטין.

 

בזכות סבסטיה והחוות אבו מאזן לא מצליח להשתלט על יו"ש.

 

שום מתנחל לא מתיישב כדי לשכנע את הערבים, אלא כדי להשתלט על השטח על אפם וחמתם האיסלאמיסטית.

 

ואפשר להפסיק את הטרור- על ידי הרתעה או גירוש

ימח שם עראפת
אופצייה ג': להוציא אותם להורג
לא אלמן ישראל!!!!סיעתא דשמייא1

כמו שהלכנו מחיל אל חיל דרך גבולות החלוקה המצחיקים

כך היינו יכולים ללכת לולי "שלטון המהפך" שמאז הווסדו ועד

היום מוליך אותנו מדחי לדחי.

יהודי נוהג בחוכמה רק כאשר הוא מקיים את האיזון הנכון

בין השתדלות לבין בטחון בשם. עם המהפך אבדנו את האיזון הזה.

את ההרתעה אבדנו ממזמן וגרוש זה פנטזיה...סיעתא דשמייא1אחרונה
... וגם לא כל הערבים הם אוייבים. לא במקרה השם שלח  לנו ערבי להציל אותנו מטבח הרבה יותר גדול.
גם אוויל מחריש חכם יחשב. במקרה שלך לא בטוח,ימח שם עראפת

אבל בכל אופן היה עדיף שתשתוק.


מר אוויל, אתה טענת שאצלך במדינה יש ניידת בכל פינה, ושבישראל צריכים ללמוד מהקנגרואים שלך לאן להעביר את התקציבים, הווי אומר למשטרת התנועה.

אני הסברתי לך שבניגוד למדינת הקנגרואים שלך, בישראל יש אוכלוסיית טרור שעבור המלחמה בה מקצים את רוב תקציבי המשטרה. וכאמור, לא ראינו ניידות בכל פינה כשמחבלים ירו באמצע הרחוב.


ובכן, בישראל יו"ש ועזה חיים כ7 מליון מחבלים פוטנציאלים. כמות האזרחים היהודים בישראל גם היא כ7 מליון.


ובכן, ביחס שכזה המדינה המנוסה במלחמה נגד טרור נאבקת באוכלוסייה השווה לה בגודלה. להצליח להפסיק טרור של אוכלוסייה ששווה לך, זה קשה עד בלתי אפשרי, ואף על פי כן איננו רואים פיגועי ראווה שכאלה בכל יומיים.

זאת כמובן מבלי להזכיר את העובדה כי אנו מוקפים במדינות אוייב, ובהם מליארדי אוייבים נוספים.


לעומת זאת, במדינת הקנגרואים שלך, יש בקושי מליון מוסלמים. מליון אחד מתוך 27 מליון קנגרואים. אז בהחלט יש לי ציפייה ממדינת הקנגרו שלך להפסיק את הטרור לחלוטין, ובטח שלא לאפשר ירי באמצע הרחוב, לעזאזל.


טוב מאד שהיית שם. אולי זה ייתן לך קצת שכל.


אוקיי, מהמשך דבריך נראה שעדיין אין לפיגוע השפעה חיובית.

ובכן, קנגרו, ברצונך להכריז את מה שידוע לכולנו- שזו מלחמת דת. ידוע.

אם כך, למה טענת בתוקף בעבר שצריך לעשות שלום ולמסור שטחים?!


"כתבת שכל מי שמעלה את הנושא הטריטוריאלי מסית את הויכוח ומסכן את המדינה." כמה דרמטיות! שמעו נא כל יושבי הפורום, אל תעירו ואל תעוררו כי אתם מסכנים את המדינה!!! מי ישמע! כבודנו הגנרלים!!

אז קודם כל, כותבים 'מסיט'. מסית זה אתה, אתה גם מסיט אותנו מהנושא, אתה מסיט אותנו מלהצטער על נפגעי לצער אחר, וד"ל. אבל אתה גם מסית כל העת כנגד המדינה הממשלה והעם, ימח שמך וזכרך שקרן חצוף.

אתה טוען שאלו שהסכימו על גבולות מטופשים הבינו שזו מלחמת דת. ואלו שהבינו שלהרחיב את הגבולות יהיה בטחוני יותר לא הבינו. ובכן, אין זאת אלא כי אתה לא הבנת, אדיוט.


ובכן, המלחמה היא מלחמת דת. לא מלחמה על אדמה. לכן יש להילחם בכל האמצעים העומדים לרשותנו, ולהגן על אדמותנו על מנת שלא נהיה בשר תותחים.

בגין וממשלתו שנכנעו לרוקדי סבסטיה הבינו זאת מצויין, ולכן הם נכנעו.


ימח שמך וזכרך רשע, גם כשצר המנבח מגיע עד אליך אתה עוד מנסך יין רעל.

בגין? אתה מפגין את בורותך ברבים?הסטורי

מי שהסכימו לפשרת סבסטיה, זה פרס שר הביטחון ורבין ראש הממשלה, ממש לא בגין.


לגופם של דברים:

ראשית: בריך רחמנא דייהבך לנא ולא יהבך לעפרא.

אולי זה הזמן לחשבון נפש. "ארץ ישראל נקנית ביסורים" לימדונו חז"ל, אבל אין שום עניין בייסורים על דבקות באדמת אוסטרליה הטמאה.


שנית: בדיוק להפך, הסכסוך הוא לא טריטוריאלי אלא אידיאולוגי-דתי ולכן שום פשרה לא תועיל. כל פשרה שלנו, רק תעודד אותם שהם קרובים למטרתם להשמיד אותנו.  יצאנו מעזה עם כאלו חלומות וורודים על סינגפור וקיבלנו מפלצת טרור שתקפה בראש ובראשונה את אלו שדאגו לה, את אלו שקנו לה ממתקים, שהתנדבו להסיע אותם לבתי חולים.

ההסכמה לחלוקה, לא היתה אידיאולוגית אלא כי זה עדיף על כלום. בפועל - ברגע שהערבים סירבו עשו מאמץ לכבוש כמה שיותר ולגרש משם את הערבים.

מה שצריך זה לא לתת להם שליטה - אלא לרסק אותם. לא לתת להם תקווה - אלא לייאש אותם.

סבסטיה כסמל....סיעתא דשמייא1

....הסחף בישוב גב ההר והסטיה מתוכנית אלון החל עם שלטון הליכוד.

את חוסר העקביות של "ממשלת המהפך" , פינוי סיני מחד והגברת התישבות בגב ההר,

אנו משלמים בדם עד היום. ושלא תכניס לי לעסק הזה את אוסלו בבקשה.

עם כל הכבוד המשאבים העצומים שמשקיעה מדינת ישראל במלחמה נגד טרור

לא מורידים את המוטיבציה של הצד השני הארור.

אם טרמפ ימשיך את תוכניתו אז מדינה נוספת תקום בארץ ישראל בגלל שלומיאליות מדינית של

הממשלה הנוכחית. 

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

אם תצליח להוריד את תקציבי הערבים כמעט לאפסנקדימון

אני אהיה מוכן בהחלט לשמוע על שלילת תקציבים מהחרדים.

שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקד

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה

אולי יעניין אותך