בד"ת הללו ננסה בעז"ה למצוא כל שבוע בנ"ך קטע שקשור לפרשת השבוע ויכול להביא ערך מוסף על פרשת השבוע.
פרשת השבוע שלנו פרשת שופטים
*קטע:* מלכים א פרק י"א
ברשותכם,(וגם בלעדיה
) לפני שאתאר את הפרק אספר *סיפור אישי* קצר, לפני כשנה למדתי את תחילת ספר מלכים. היה מעניין, ממש נהנתי מהתיאור של מלכות שלמה, התרשמתי מההצלחה האדירה שלו ממש בכל תחום, התחלתי לחשוב על מה היה קורה אם זה היה כך בימינו ועוד ועוד. בעודי עובר עמוד אני נתקל בתחילת פרק י"א שנפל עלי בהפתעה גמורהספר מלכים א - פרק י״א פסוק א׳
וְהַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֗ה אָהַ֞ב נָשִׁ֧ים נָכְרִיּ֛וֹת רַבּ֖וֹת וְאֶת־בַּת־פַּרְעֹ֑ה מוֹאֲבִיּ֤וֹת עַמֳּנִיּוֹת֙ אֲדֹ֣מִיֹּ֔ת צֵדְנִיֹּ֖ת חִתִּיֹּֽת׃
אני אנסה לתאר את ההרגשה שהייתה לי באותו רגע,
"מה?! שלמה?! לאאאאאאא! הוא היה צדיק וטוב כל כך! למה? למה?"
זו נראית לי נקודה מצויינת לעצור את הסיפור
, הוא גם לא כזה מעניין ו...סתם סתם, נמשיך אותו לאחר הסברת הפרק כדי שתבינו את תחושת הזעזוע שהייתה שלי. באמת בפרק כתוב לגבי הנישואים של שלמה עם נשים נכריות רבות(700 נשים ו300 פילגשים! תמיד תהיתי איך זה עבד, מה כל אישה הייתה צריכה לחכות כמה שנים לתורה? נשמע הזוי לא? ) ולאחר מכן נשיו מטות את לבבו ומסיתות אותו לעבוד עבודה זרה ולבנות במות לעבודה זרה.
אוקיי אפשר להגיע *להמשך הסיפור*
זה היה לי כל כך מוזר! שלמה בנה את בית המקדש, הוא היה צדיק, זה מה שנהיה ממנו בסוף?
למזלי חז"ל והפרשנים מרגיעים אותנו. הבאתי את המלבי"ם כדוגמא אבל כמעט כל פרשן מזכיר את זה.
מלבי"ם לפסוק ד'
השאלות: איך יצוייר ששלמה החכם מכל האדם יאמין בשוא נתעה וילך אחרי הבלי אלהים אחרים....
באור הדבר שלא תחשוב שהוא עצמו עבד ע''ז ח''ו, רק שלא מיחה בנשיו שעבדו אלהים אחרים....
כלומר הוא לא מחה נגד נשיו שעבדו ע"ז אבל כמובן שהוא לא עבד ע"ז בעצמו.
אה יופי. נרגעתי. זה יותר טוב.
אבל משהו עדיין הציק לי, למה שהתנ"ך ירשום את זה בצורה כזאת מאשימה כלפי שלמה? הוא לא היה בסדר אבל זה לא מצדיק לרשום עליו דברים כאלה! כדי לענות נצטרך את
*הקשר לפרשה* : הקשר לפרשה לא מסובך ביותר, בפרשה שלנו מופיע במפורש את האיסורים שעליהם עובר שלמה, 1. איסור להרבות סוסים כדי שלא נחזור למצרים, שהייתה כנראה מקום חשוב במסחר בסוסים בתקופה ההיא.
2. איסור להרבות נשים. כדי שלא יטו את לב המלך לעבוד עבודה זרה.
(3. איסור להרבות כסף וזהב. שמתי אותו בסוגריים כי אין לו טעם וחז"ל בגמרא שתופיע בהמשך לא מתייחסים אליו גם כן.)
מה שמעניין זה שלמצוות הללו נרשם הטעם במפורש בתורה, דבר דיי נדיר.
טוב אז נחזור לשלמה, למה הוא עבר על האיסורים האלו? הוא בוודאי ידע עליהם!
חז"ל שוב באים לעזרתנו ומגלים לנו במסכת סנהדרין:
ואמר ר' יצחק מפני מה לא נתגלו טעמי תורה? שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן נכשל בהן גדול העולם כתיב (דברים יז, יז) "לא ירבה לו נשים" אמר שלמה: "אני ארבה ולא אסור" וכתיב (מלכים א יא, ד) "ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו".
וכתיב (דברים יז, טז) "לא ירבה לו סוסים" ואמר שלמה: "אני ארבה ולא אשיב" וכתיב (מלכים א י, כט) "ותצא מרכבה ממצרים בשש" וגו':
כלומר: שלמה אמר לעצמו: אני יודע שהטעם של המצווה לא תקף לגביי, אני בחיים לא אעבוד ע"ז ואחזיר את העם מצרימה, ולכן הוא עבר על המצוות הללו.
טוב, אז בואו נגיע *לתשובה*: שלמה, חשב שהוא לא יעבור על העברות שבגללן גזרו את הגזרות הללו, וחז"ל אומרים לנו שהוא באמת לא עבר עליהן, אבל התנ"ך רושם לנו שהוא כן עבר עליהם כי הוא רוצה ללמד אותנו מסר חשוב: אסור לעבור על החוקים, גם אם נראה לך שהם לא תקפים לגביך, גם אם זה לא מובן לך.
*שתי הערות* ונגמור,
*הערה אחת* : חשוב להדגיש ששלמה הוא אדם ענק שחז"ל בגמרא לעיל קראו לו "גדול עולם" אז כל מילה לא זהירה פה היא כמובן בטעות ולא בכוונה לפגוע בדמות האדירה.
*הערה שנייה* למסר הזה יש חשיבות גדולה מאוד אלינו, בתקופה שאנחנו נמצאים בה יש הרבה הגבלות, ויש כל מיני אנשים שחושבים יודעים יותר טוב מכולם ואומרים: "פה זה לא קיים..." "מה ההבדל בין 20 ל21?" וכל מיני טענות כאלו ואחרות, עלינו לזכור את שלמה ואת מה שלומדים ממנו, לא לעבור על הכללים אפילו אם לא יקרה כלום!
רפואה שלמה לכל עם ישראל!
נשמח לשמוע משוב על דברי התורה!
מוזמנים להפיץ!
שבת שלום ומבורך!
*(לא אני כתבתי! אני רק מפיצה!)*







