ההסתדרות, נראלי שלא צריך להוסיף עוד מיליםאריך וייס
צריכים מפלגה שכל מטרתה היא לפרק את ההסתדרותספק
שתהיה הסכמה גורפת שלא עושים שום דבר לפני ואחרי - אלא פשוט מפרקים את כנופיית הפשע הזאת אחת ולתמיד ואז הולכים לבחירות כדי להקים ממשלה שתעסוק בנושאים אחרים.
זו הסכנה הקיומית הכי גדולה על מדינת ישראל כרגע.
בג"צ לא ייתןמיכאלצ
אתה לא יכול לעשות כלום בלי לטפל בבג"צ. רק אחרי שתטפל בהם, תוכל לפתור את שאר בעיות האנושות.
אממ כי בגץ משבית את המשק בגלל שהמגזר הציבוריאריך וייס
מה הסיפור שלכם עם בגץ? ₪@_&
בג"צ מאוכלס על ידי סוציאליסטים שמאלניםמיכאלצ
ולכן לא ייתן את ידו לא למה שהימין הביטחוני רוצה, ולא למה שהימין הכלכלי רוצה. פשוט מאוד.
מפחיד לחשוב שאנשי הציונות הדתית...אוהב אי והעם 2
בפרשות השבוע האחרונות יש עדות מובהקת לכך שהיהדות דוגלת בדרך האמצע בכל מצב ובכל סוגיה חוץ מכמה דברים ספציפיים.
חבל שזאת היא האווירה הכללית אצלכם.
היהדות לא דוגלת בהקמת ארגוני פשע דוגמת ההסתדרותספק
וזה בנפרד מהעובדה שהיהדות היא קפיטליסטית.
יהדות זה דרך האמצע!!אוהב אי והעם 2
עוד מימי ההסכם בין שבט זבולון לשבט יששכר.
להזכירך כל אזרח בישראל עדין מקבל במישרים או בעקיפין 3000 דולר תרומות מחוץ לארץ. אז אם אתה חושב שמדינת ישראל היא קפיטליסטית אז אתה חי בסרט.
מדינת ישראל היא לא קפטלסטיתאריך וייס
מדינה שתלויה בתרומות לעולם לא תהיה קפיטליסטית.אוהב אי והעם 2
מאיפה המספר של 3000 דולר?אדם כל שהוא
פחות או יותר..אוהב א"י והעם 1
תרומות הם חלק משמעותי של תקציבי מוסדות שבמדינה נורמלית מוסדות אלה ממומנים על ידי משלמי המיסים.
בתי חולים, אוניברסיטאות, קרנות שונות, תגלית ועוד...
לדוגמא פרוייקט חיילים בודדים ממומן בחלקו על ידי תרומות. מה עשתה מדינת ישראל ? הגדירה חיילים לא בודדים ממשפחות קשות יום כחיילים בודדים כדי שיהנו מתרומותץ אלה.
זה נכון שיש תורמות, אבל לא כל כך הרבהאריך וייס
הנתונים לגבי תרומות מחו"ל שמגיעות לעמותות בישראל בשנה..אדם כל שהוא
אם תחלק אותם למספר הנפשות, נראות בסדר גודל של עשירית מהסכום שהזכרת.
רק מרמור יוצא ממךעוזר ישראל
כרגיל יושב רגל על רגל באוסטרליה ומתנשא על אלה שמקיימים מצוות יישוב ארץ ישראל בכל יום.
ידידי את המושג מרמור עזבתי ממזמן....אוהב אי והעם 2
ליבי ליבי לכל האנשים הללו.
אני יודע שזה קצת מכעיס אותך שאני אומר זאת אבל אתה יודע שזאת האמת לאמיתה.
לא. יהדות היא קפיטליסטית.ספק
אני לא מקבל שום דבר מתרומות מחו"ל - אבל שוב, תרומות זה דבר קפיטליסטי לחלוטין.
הדוגמאות שלך ל"סוציאלים" הן בפועל התגלמות הקפיטליזם.
זה די משעשע.
לול. תרומות זה קומוניזם אם "כופין על הצדקה" (שו"ע)אמסניפציה
יהדות היא קומוניסטית, ויש בה כפיה לכל אורך הדרך על כל דבר אפשרי, יש בה חיוב וחובה לעזור לזולת (לא רשות), חיוב וחובה לתרום כסף למקדש, להפריש אחוזים כהנים, להפריש אחוזים ללויים, להפריש לעניים, יש בה רשות למלך לקחת אנשים בניגוד לרצונם לעבודת המלך, ויש בה עונשים כבדים מאוד ואפילו מוות למי שנואף או עובד עבודה זרה או מחלל שבת.
יהדות היא קפטיליסטית.ספק
אין שום דבר יהודי בלתת צדקה מגזל.
ביהדות יש איסור על מצווה הבאה בעבירה.
אפילו על לולב גזול אסור לברך.
אין שום חיוב להפריש לעניים ומשפט המלך מבהיר בדיוק לאלו מטרות מותר למלך לגבות כסף מנתיניו.
בית דין שהרגה אדם בשבעים שנה נקראת בי"ד קטלנית.
התנאים כדי להרוג אדם לפי דין תורה הם בלתי אפשריים ורק נועדו להצביע על חומרת המעשה.
תרומות למשכן הן "איש אשר ידבנו ליבו".
החיובים היחידים הם מעשר ללויים - שזו משכורת ולא צדקה ופעם ב-3 שנים, רק חקלאים, חייבים לתת 9% לעניים.
רק חקלאים, פעם ב-3 שנים, 9%... ככה זה היה אצל סטאלין, לא?
מי שאומר שיהדות היא קפיטליסטית, הוא מכחיש יהדותאמסניפציה
מכחיש תורה שבכתב, תורה שבע"פ, משנה, גמרא, רמב"ם, שו"ע. נקודה.
לבי"ד יש סמכות גמורה ואף חובה לכפות אדם לתת צדקה, זה מופיע בשו"ע.
גם אם קשה לך להתמודד עם עובדות הברורות שפירטתי, הכחשת האמת היא פשע קודם כל נגד עצמך. אדם שמשקר לעצמו פושע נגד עצמו ומונע מעצמו להמודד רעיונית ושכלית עם מציאות ועובדות.
מי שאומר שהתורה היא לא קפיטליסטית הוא כופר בעיקרספק
בשטעטלים כפו על הצדקה פרנסי הקהילה או הרב - ומי שלא התאימה לו הקהילה, עזב.
איך כתב הרמב"ם בלשונו זהב?
"עיר שיש בה ישראל". כך פותח הרמב"ם את דבריו.
הרמב"ם, כידוע, נהג לדייק בדבריו.
כלומר, לא מדובר בעיר של ישראל וודאי שלא במדינה יהודית - אלא שטעטל בגולה.
לא רלבנטי למצב היום.
כל השטויות שכתבת רק מוכיחות שאין לך מושג על מה אתה מדבר ושאתה כופר בעיקר.
אתה לא יכול לחוות את דעתך על היהדותאמסניפציה
עד שיש לך מושג קלוש בה. מי שמתהדר בחוסר ידיעת השו"ע, הוא בור ועם הארץ וכל טיעוניו באשר למהות היהדות הם כטיעוני סוחר קראק כושי בהארלם על מכניקת קוונטים.
אגב, אותו דבר נכון באשר לידיעותיך בנושאי כלכלה וחברה.
מעניין שאתה מחווה את דעתך על היהדות למרות שאתה כופר.ספק
כך גם השטויות שאתה כותב (אני מתקשה לקרוא להן "דעות" או "עמדות") בכל נושא אחר.
גיחיאמסניפציה
האמת היא, שבשביל להיות כופר צריכים ללמוד קודם.ספק
אתה סתם עם הארץ.
אין קשר בין הדוגמאות האחרונות שלך לשאלת קפיטליזם/סוציאליזםעוד סתם אחד
כי קפיטליזם של "ספק" זה אנרכיזם קפיטליסטי של מוריי וראנדאמסניפציה
שכולל בתוכו חופש מוחלט לעשות מה שרוצים, בבחינת "האדם האוטונומי". לא קפיטליזם רגיל ונורמלי שכולנו מכירים.
אני מבין שאתה גם לא יודע מה זה אנרכיזם.ספק
טוב נו, אתה גם לא יודע מה זו תורה.
התורה איננה ליברטריאנית, אבל גם לא קומוניסטית..אדם כל שהוא
העשיר מחויב בצדקה ומתנות עניים, אבל יכול להישאר עשיר, יש שכיר ובעל בית, ואין שום חובה שהכלכלה תנוהל בצורה ריכוזית דווקא.
מבחינת "ספק" כל מה שאינו ליברטריאניזם רדיקלי זה קומוניזםאמסניפציה
אפילו לגבות מיסים בכפיה זה "קומוניזם".
מעולם לא כתבתי את זה. למעשה, הבעתי עמדה הפוכה במקרים מסוימיםספק
כלומר, אתה לא רק כופר בעיקר, אלא גם שקרן.
נ.ב.
למה יש לי הרגשה שאתה "הסטורי"?
אותם שטויות, אותו סגנון, שקרים דומים...
התורה היא קפיטליסטית מבחינה כלכלית.ספק
מבחינות אחרות, היא לא ליברלית מצד אחד אבל מצד שני, "דין תורה" הוא משהו שמאוד קשה לממש ולא בכדי. (כדי להוציא אדם להורג צריכים ששני עדים יתרו באדם שמבצע את העבירה תוך כדי ביצוע העבירה - כשאין קשר בין העדים שפוסל אותו, חוקרים אותם ברמת צבע הבגדים ואחרי כל זה, חייבים שדיין אחד יזכה את הנאשם. לא ריאלי בעליל).
זה בעיקר ענין של מוסר ולא של אכיפה.
יש הרבה מאוד חופש פרט והאחריות, הסופו של דבר, מוטלת על האינדיבידואל.
בתיאוריה, יש "עיר הנידחת" - לא במציאות.
"שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך" - לא כתוב "שמע בני מוסר שר חינוכך ואל תיטוש תורת ראש ממשלתך".
למתנות עניים, אין אפילו שיעור. (יש הדרכות מה היא עין טובה ועין רעה - לפאה, למשל, אין בכלל שיעור - אבל אין חיוב).
בסופו של דבר, זה מוטל על האדם הפרטי.
מעשר עני הוא 9% בכל שלוש שנים. זה 3% בשנה.
למלך יש סמכות לגבות מסים רק לצרכים מאוד ספציפיים - כל היתר הם "גזלנותא דמלכא".
התורה נמצאת מאוד קרוב לקצה הקפיטליסטי-ליברלי.
״כל ישראל ערבים זה לזה״ זה מושג מאוד קפיטליסטי נכון?אוהב אי והעם 2
נכון. זה מושג קפיטליסטי. אין סתירה בין ערבות הדדית לקפיטליזםספק
מעניין שקפיטליסטים תורמים הרבה יותר לצדקה מאשר סוציאליסטים. (אולי זה קשור לעובדה שקפיטליסטים עובדים ולא מנסים לגנוב כל הזמן מאחרים).
למי שיש כסף ויש לו מחשבה קפיטליסטית ....אוהב אי והעם 2
לא בכדי יהודי עשיר ירא שמיים יודע שהכל בא מבורא עולם ולכן הוא תורם בדחילו ורחימו מתוך גישה צנועה שהוא בעצם שליח של הקדוש ברוך הוא.
ערבות הדדית זה רעיון אחר לגמרי.
לא במקרה בבירת הקפיטליזם, ארצות הברית , מתנגדים לבריאות ציבורית למשל.
כמו שאמרתי דרך האמצע היא דרכה של היהדות . קפיטליזם זה בפרוש לא דרך האמצע.
הוא תורם למי שהוא מוצא לנכון.ספק
זה הכסף שלו וככה הוא יתרום אותו.
לא מוצא חן בעיניך? תרוויח אתה ותרום למי שאתה רוצה.
בארה"ב, ההוצאה הציבורית כאחוז מהתל"ג על בריאות ציבורית היא הגבוהה בעולם - וכן, אנשים מתנגדים לזה כי בריאות ציבורית לא עובדת בשום מקום בעולם.
לא בארץ, לא באנגליה, לא בארה"ב ולא בשום מקום אחר.
זה רעיון גרוע שעובדתית, דופק את כולם.
דרכה של היהדות היא קפיטליזם.
בינתיים, כל ה"הוכחות" שהבאת לעמדתך, מוכיחות למעשה את ההיפל הגמור ממה שאתה מנסה לטעון. (ע"ע הסכם זבולון ויששכר).
בא ואשאל אותך: האם קפיטליזם זה דרך האמצע?אוהב אי והעם 2
קפיטליזם זה הטוב.ספק
"ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע"
לא ענית לי אבל הבנת את המסראוהב אי והעם 2
הקב"ה נותן לאדם את הכח - לממש אותו, זה תלוי באדם.ספק
"ואמרת בלבבך כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה".
אדם צריך להגיד את זה.
"וזכרת את ה' א-לוקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל".
את הפוטנציאל הקב"ה נותן - את מה שאדם משיג, הוא משיג באמצעות מימוש הפוטנציאל. זה כבר תלוי בבנאדם.
ועל פי הדרך שהוא ינהג...אוהב אי והעם 2
אין לאף אחד מונופול על האמת ולכן יש יהודי עשיר שרוצה לקנות בתים בחברון באפן חוקי כמובן למרות שזה גורם חיכוך וחוסר דו קיום אבל הוא מאמין באמונה שלימה שזוהי הדרך
הנכונה.
מנגד יש יהודי עשיר שהוא רודף שלום כאהרון הכהן ותורם כספים רבים לפרוייקטים של דו קיום בין יהודים לערבים.
שני היהודים האלה הם יראי שמיים ומאמינים שהם לא נותנים את זה ישירות מידם אלה הם שליחים של הקדוש ברוך הוא וזה תפיסה לגמרי לא קפיטליסטית.
שני היהודים הללו תורמים מרצונם החופשי - זה קפיטליזם מוחלט.ספק
אבל מתוך יראה שזה רצונו של הקדוש ברוך הוא וזה....אוהב אי והעם 2
קפיטליזם זה ״אני ועוצם ידי״.
כאשר בא לכאן שליח לאסוף תרומות לישיבות או עמותות בארץ ישראל הוא מקבל תרומות מכל מי שהוא פונה אליו בלי לשאול שאלות. כל אחד תורם כפי יכולתו להבדיל מהמציאות העגומה שיש בישראל ששם ישנם חוגים מסיימים שדוחים אותו בבוז בקריאות שילך לצבא וכדומה. זה עוד אספקט מכוער של ראיה קפיטליסטית שחצנית קיצונית כמובן.
אל תטעה אני לא קומוניסט אני טוען שיהדות זה דרך האמצע כפי שמסביר אותה היטב הנשר הגדול הוא הרמבם
זה לא משנה. זה עדיין מרצונו החופשי.ספק
זה לא משנ האם הוא רוצה ובוחר לעשות כך בגלל אמונה דתית כלשהי או בגלל שהוא חושב שכך הוא יירצה את אל הגשם שייתן לו בריכה בחפירה שבחצר ביתו.
קפיטליזם לא נכנס למערכת השיקולים הפרטיים של האדם - זה עניינו שלו.
השאלה היחידה המעניינת היא הם מדובר ברצון חופשי של האדם ובבחירה שלו.
כל השאר, לא רלבנטי.
ואולי בעיניך זה מכוער לא לתרום לחרדים - באופן אישי, אני לא תורם לחרדים.
למה?
כי בגללם גוש קטיף נחרב.
הם היו יכולים לעצור את זה אבל הם בחרו שלא לעשות זאת בעבור בצע כסף.
הם רוצים עכשיו כסף?
שיילכו להתפלל על הקבר של אריק שרון שייתן להם עוד.
זה היופי בקפיטליזם - יש השלכות למעשים.
אין כאן "דרך האמצע" - יש טוב ויש רע. יש חיים ויש מוות.
קפיטליזם זה טוב.
מעניין שאתה קורה לעצמך ספק...אוהב אי והעם 2
עברנו לניתוחים פסיכולוגיים עכשיו?ספק
לא! אני פשוט למד מדבריך שאצלך הכל שחור ולבן טוב ורע וזה בסדראוהב אי והעם 2
"ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע"ספק
נכון. לא תמיד....אוהב אי והעם 2
אנחנו רק ילודי אשה שבאנו מטיפה סרוחה.
בכלכלה אנחנו יודעים.ספק
אולי אתה יודע. אני לא.אוהב אי והעם 2
אז שב ולמד.ספק
כמו שאמרתי זה לא ענין של לימוד זה ענין של תפילה!!...אוהב אי והעם 2
זה תירוץ. אפשר ללמוד מההיסטוריה וממה שקורה בעולםספק
יש טוב וחיים- קפיטליזם שקידם ופיתח את העולם כמו ששום דבר מעולם לא עשה ויש רע ומוות - בריה"מ, ונצואלה וסין (לפני שהונהג שם שוק חופשי).
ומה עם האמצע? שבדיה, אוסטרליה, אוסטריה וכדומה?אוהב א"י והעם 1
אתה במקרה מזכיר כאן מדינות שהן קפיטליסטיות מאוד.ספק
אוסטרליה מקום רביעי במדד החופש, שבדיה 22 ואוסטריה קצת פחות - 29.
אולי תרצה להזכיר גם שוויץ וניו-זילנד...ספק
מקומות 3 ו-5 בהתאמה...
אלה לא מדינות קפיטליסאיות. אני חי באחת מהם.אוהב א"י והעם 1
רמת המיסים די גבוהה אבל הכסף חוזר לאזרח בצורה נכונה.
הן מדינות קפיטליסטיות מאוד. זה לא סותר מיסוי גבוהספק
יש הבדל בין שוק חופשי למדיניות רווחה.
אגב, המיסוי הגבוה בשבדיה הוא גם על השכבות החלשות.
זה מדהים איך כשכולם משלמים מסים גבוהים, אז לא רק ל-20% מהאזרחים אכפת לאן הולך הכסף שלהם.
בטוח בריאות ממלכתי זה בטח לא קפיטליזם.אוהב א"י והעם 1
כאן כל אזרח מקבל שרותי בריאות מלאים.
אם אתה עובד אז מורידים לך 1.5ֵ% מס בריאות.
כאן מקבלים דמי הבטלה כל זמן שאתה לא עובד.
הרשויות דואגות לחפס לך עבודה כך שאי אפשר להשאר מובטל.
לסרבני עבודה פשוט לא משלמים כסף.
הבן שלי סטודנט באוניברסיטה ומקבל קצבה דו שבועית.
זה אמנם לא קומוניזם אבל בטח שזה לא קפיטליזם.
זה גם לא סוציאליזם - זה נקרא "רווחה"ספק
קפיטליזם זה שוק חופשי.
וכמו בכל מקום, השירות הציבורי הוא עלוב וכל מי שיש לו מספיק כסף עושה ביטוח פרטי.
ומשלמים דמי אבטלה אלא אם תסרב לקחת עבודה שלא בא לך לקחת - כלומר, לפחות דורשים מהאדם השתדלות ומאמץ.
זה לא קשור לקומוניזם או קפיטליזם - זו מדיניות רווחה שעליה כולם משלמים המון.
בסופו של דבר, השוק חופשי.
סוציליזם בתרגום חופשי לעברית זה חברתי.אוהב א"י והעם 1
וזה גם נקרא מדיניות רווחה.
אתה יכול להמציא הגדרות חדשות אם בא לךספק
אל תצפה מאחרים לאמץ אותן.
סוציאליזם זה מעורבות ממשלתית בכלכלה. (זה כביכול "חברתי").
רווחה זה משהו נפרד ואחר.
ובריאות ממלכתית לדוגמא זה לא מעורבות כלכליתאוהב א"י והעם 1
תלוי בביצוע.ספק
סיכום...אוהב א"י והעם 1
קפיטליזם- מינימום מעורבות ממשלתית, מינימום מיסים.
קומוניזים- מכסימום מעורבות ממשלתית, מינימום מיסים.
סוציליזים/מדינת רווחה- מעורבות ממשלתית בחינוך,בבריאות, בבטחון,
בתחבורה הציבורית ועוד. מגיניות מיסים מדורגת.
מסכים?
לפי ההגדרות שהמצאת... כמובן שהן לא נכונות...ספק
קפיטליזם - מינימום מעורבות במשק. שוק חופשי.
קומוניזם - הלאמה מוחלטת של אמצעי הייצור וקביעת חוקי עבודה נוקשים כולל קביעת משכורות שכולן ממשלתיות.
סוציאלים - מעורבות ממשלתית שכוללת הלאמת חברות לא ריווחיות, קביעת חוקי עבודה נוקשים, חסמי ייבוא ועוד.
מדינת רווחה - מדיניות שעושה שימוש בכספי מסים כדי לממן לכלל האזרחים שירותים מסוימים שלרוב כוללים בריאות, חינוך ועוד.
אין קשר בין סוציאליזם\קפיטליזם למדיניות רווחה.
לרוב, הקשר נעשה בטעות במדינות שבהן המיסוי הוא מאוד דיפרנציאלי - מה שפוגע בשוק. (במיוחד מס החברות, אבל לא רק).
לעומת זאת, במדינות קפיטליסטיות מאוד דוגמת דנמרק או שבדיה, קיימת מדיניות רווחה והמיסוי שם הוא על כלל התושבים והוא די קרוב להיות מס שטוח.
אין שום דבר "סוציאליסטי" בלמסות את העשירון התחתון בכמעט 50% מהכנסותיו...
מימון שירותים זה מעורבות ממשלתית ולכן....אוהב א"י והעם 1
....מדינת רווחה היא לא מדינה קפיטליסטית.
טוב , לפי דעתך היא גם לא סוצייליסטית.
רוב המדינות המערביות הם כאלה.
המדינה הקפיטליסטית היחידה כיום זה ארצות הברית.
ישראל בטח לא מדינה קפיטליסטית למרות שבזמן שלטון הליכוד
היא מנסה להתחפס לכזאת.
זה לא מעורבות ממשלתית בשוקספק
המדינה גם מגינה על הגבולות באמצעות הצבא - זו גם מעורבות ממשלתית.
אז לפי השטויות שאתה כותב, כל מדינה שמחזיקה צבא היא סוציאליסטית...
רווחה לא קשור לסוציאליזם או קפיטליזם.
למעשה, הדרך היחידה לקיים מערכת רווחה סבירה היא באמצעות שוק קפיטליסטי ככל האפשר - כמו במדינות הנורדיות.
ואני נדהם מהבורות שלך בנושא.
ארה"ב ממוקמת במדד החופש הכלכלי במקום ה-17.
אפילו לא בעשיריה הפותחת.
ארה"ב היא המדינה שמוציאה הכי הרבה כסף כאחוז מהתל"ג על בריאות ציבורית בעולם!
לכתוב שהיא המדינה הקפיטליסטית היחידה היום זה פשוט קשקוש על גבול ההזיה.
זה בערך כמו לקרוא לצפון קוריאה "רפובליקה".
ישראל היא לא מדינה קפיטליסטית כי אסור יש כאן חסמי ייבוא, ועדי בריוני עובדים מקומבנים, רגולציות מטורפות שנועדו בעיקר להעשיר אנשים עם כח, שוק המזון בנוי מלא במוצרים בפיקוח עם חלוקת מכסות למושחתים ועוד.
אנחנו במקום ה-27 בעולם במדד החופש הכלכלי.
כלומר, יכול להיות יותר גרוע, אבל מצבנו רע ובגלל זה מחיר המלפפונים והעוף קופץ עכשיו לפני החג ובגלל זה היה מחסור בביצים לפני פסח.
בגלל זה גם היה מחסור בחמאה במשך שנה וחצי.
ואגב, ארה"ב... משהו מעניין...ספק
בשנים האחרונות יש נהירה המונית של אזרחים ממדינות "כחולות" למדינות "אדומות".
קליפורניה על הסוציאליזם וה"רווחה" שלה הפכה להיות שיאנית ארה"ב בהומלסים ובכל שנה כ-100,000 תושבים נוטשים אותה לטובת מדינות כמו טקסס.
אותו הדבר קורה בניו-יורק.
ההגירה למדינות הללו היא בעיקר מחוץ לארה"ב בקרב "חולמים" מבחוץ.
אם בוחנים רק את אזרחי ארה"ב, ניו-יורק וקליפורניה ננטשות והמדינות האדומות הופכות לאטרקטיביות.
כלומר, בהינתן הבחירה הפשוטה, אנשים מעדיפים קפיטליזם ושוק חופשי. (וכן, גם מיסוי נמוך ולא דיפרנציאלי).
טוב אם ארצות הברית זה לא קפיטליזם אז אני בעד קפיטליזםאוהב א"י והעם 1
מקום 17 בעולם. יחסית קפיטליסטיתספק
אבל לכתוב שהיא "היחידה הקפיטליסטית בעולם" מעיד על בורות תהומית וחוסר מוחלט של היכרות עם המציאות.
יש 16 מדינות קפיטליסטיות ממנה (כולל דנמרק, למשל).
באופן לא מפתיע, קיימת קורלציה גבוהה בין מדד הפיתוח האנושי למדד החופש הכלכלי.
חוסר האהדה שלי לקפיטליזם נובע מהכרותי את אורח החיים ....אוהב א"י והעם 1
...בארצות הברית.
מעניין שהאמריקאים עצמם מעדיפים את המדינות הקפיטליסטיות יותרספקאחרונה
שבתחומי ארה"ב ובורחים מגן העדן הסוציאליסטי של קליפורניה לטקסס הקפיטליסטית.
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
מה פתאוםזיויק
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.
בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים. איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?
מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?
אני לצערי לא מכיר.
עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב
פשוט לא נתפס

ביבירועישםטוב
ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת -
יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.
למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.
בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".
עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.
אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה
כי נראה שלא.
מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.
אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.
עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח
חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.
אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.
במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.
אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.
הסברתי את דבריך לנקדימון, לא כתבתי מה דעתיהסטורי
לגופם של דברים:
א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.
אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.
ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.
ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.
ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.
ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.
ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.
את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).
שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.
חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
דביל.ימח שם עראפת
הרתעה היא דבר דינמי, ואפשר להחזיר אותה בקלות.
עונש מוות למחבלים זו הרתעה מצויינת למשל.
לא כל הערבים הם אוייבים, נכון. כל אלה שנמצאים בישראל- הם אוייב נקודה. לא כולם פגעו בנו, נכון. אבל כלל האוכלוסייה הפלסטינית מחפה על הפשע, ולא מוקיעה מתוכה את המחבלים. להיפך, הם מרוממים אותם ומגדלים אותם ומחנכים את ילדיהם על ערכיהם.
הוי שוטה, ערבי אחד באוסטרליה הציל מטבח גדול יותר. חסיד אומות העולם. מליוני ערבים אחרים רצחו אותנו שוב ושוב בשנים האחרונות, תקפו אותנו באין ספור מלחמות, והערבי הבודד ההוא ישנה את המאזן?!?!
תיפח רוחך רשע אדיוט ושקרן!
שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11
💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:
1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.
ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.
( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)
2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד, מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,
שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.
האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?
אני בטוח שלא ראיתם.
ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.
וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.
האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?
לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.
3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,
כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?
הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?
4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.
אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?
ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".
מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.
🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ, יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,
ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?
אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".
כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה
גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.
ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.
אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות.
ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11
לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של תחילת ואמצע דצמבר מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות
ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,
פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר
ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס
שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד
כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי
מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה
או לפחות תשתנה שם רוח המפקד
אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון
ספוילרזיויק
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה
ומתנערים מזה.
עכשיו יש להם מפקד חדש
שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד
חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:
כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.
בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב, ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).
כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.
לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.
מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד
כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.
הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.
הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון
ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.
הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.
בפעם הבאהברגוע
ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם
אולישלג דאשתקד
באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.
ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.
לא הבנתיאוהב כל יהודי
נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,
אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,
אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,
מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,
כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,
עוד לא ראיתי
אסביר לךשלג דאשתקד
אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.
לגופו של עניין:
אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.
ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.
מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).
עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.
אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.
כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.
זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.
עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד
אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.
כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.
ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד
כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.
כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:
"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:
יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.
וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,
סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.
וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,
יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;
שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,
וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.
וְאַתֶּם,
מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)
רש"י שם:
"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
הרמב"ם שם:
"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.
ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."
הרב עובדיה מברטנורא שם:
"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:
שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"
הטור:
"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.
ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.
וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.
ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.
ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)
הבית יוסף:
"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)
"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)
רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.
מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר
בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.
אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.
חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד
מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד
לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.
(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...
זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)
זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.
לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.
(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)
לא מצדיק רק מסבירדרור אל
אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.
הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.
כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.
זה בערךדרור אל
ברור שלא הינו בקלות מוותרים.
אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה
שאני קצת עובד בו.
אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
צר לישלג דאשתקד
אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.
עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.
אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).
כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.
נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

