פתקא טבא, נו, איך היה סדר העבודה?הָיוֹ הָיָה

@שחר אורן

@אדם כל שהוא.

 

אני אמרתי כמובן אתה כוננת.. ומידי פעם, כשנשאר לי זמן, את הקטעים המקבילים באמיץ כח. (ומרוב שרצו אצלינו בסוף, לא יכלתי לנגן כראוי את תתן אחרית... )

יש שלושה הבדלים משמעותיים ששמתי לב אליהם.

א. באתה כוננת יש ארבע פעמים את סדר הוידוי וההשחוואה שבמקדש, בין הפעם הראשונה לשניה יש שוב, ובה לא משתחווים.

ב. באתה כוננת מתוארים 4 הזיות, ובאמיץ כח רק 2.

ג. באתה כוננת יש לפני ההזיות את סדר תפילתו של כה"ג, והיא קצרה מאוד. ובסיום הסדר יש "כשם ששמעת מפיו כן מפינו תקשיב" ואז את התפילה הארוכה. ואילו באמיץ כח רק בסיום הסדר כתוב "כך היתה תפילתו של כה"ג" ואז את התפילה הארוכה, בנוסף - באמיץ כח יש את התפילה על אנשי השרון, ובאתה כוננת היא נעדרת.

 

אגב, היכתם על הלב באמירת "חטאתי עויתי פשעתי" שבוידויו של כה"ג?

 

לאשטות_ניק_בנשמה

אגב, היכתם על הלב באמירת "חטאתי עויתי פשעתי" שבוידויו של כה"ג?

 

אנחנו לא נוהגים

מה הכוונה "לא נוהגים"? יש "מנהג שלא לדפוק"?הָיוֹ הָיָה


אנחנו לא דופקים..חושבת שגם ברוב הסידורים לא כתוב לדפוקסטגדיש
באמת? לא נתקלתי במחזור כזה.הָיוֹ הָיָה

מה שאני ראיתי זה או התעלמות, או שכתוב לדפוק.

 

ברוב המחזורים לא כתוב לדפוקסטגדיש
לפחות לא בזה של רינת ישראל והאשכנזים..
כמו שאמרתי, התעלמות.הָיוֹ הָיָה

אבל לא נתקלתי בהוראה אקטיבית לא לדפוק.

תמניםשטות_ניק_בנשמה

מה ציפית

אם אין מנהג שלא, למה השאלה בהודעה הפותחת?ילדה של אבא

ואצלנו לא מכים

לא יודעת למה.

 

אולי המנהג לא התפשט.

 

(ולא תימנים)

כי יש כאלו שפשוט לא "נוהגים שכן".הָיוֹ הָיָה

כלומר, בעיקרון אנשים פשוט לא דפקו.

יש מהאחרונים שהעירו כן לדפוק.

יש כאלו ששומעים להם, ויש שלא...

אבל להגדיר את זה כמנהג שלא לדפוק, זה יותר מידי.

אא"כ יחדשו לי שיש מקור שכותב שלא לדפוק

לעניות דעתי זה דווקא מנהג שכן לדפוקסטגדיש
לפי מה שהבנתי הכהן הגדול הוציא ידי חובה בווידויו את כל עמ"י, אז לא היה צריך לדפוק. היום זה הפך למנהג בגלל שאין כהן גדול שיוציא אותנו ידי חובה
א גם במקדש כ"א התוודה. ב' יש את הוידוי הרגילהָיוֹ הָיָה

לגבי הקטע הזה - הפשטות היא שלא צריך כי זה לא וידוי אלא "סיפור דברים", ורק שיש שחידשו כן לדפוק ולכוון גם לתשובה.

 

וגם במקדש היו מתוודים כ"א, אי אפשר לצאת ידי חובה בוידוי.

נכון אבלסטגדיש
הוידוי של הכהן הגדול היה יותר כללי ולכן לא היה חובה לדפוק
גם לפי איך שכתבה @ילדה של אבא כאן למטה לגבי פניני הלכה..
מענייןילדה של אבא

פעם ראשונה שנחשפתי למנהג הזה.

נראה לי זה הולך איפה שיש מסורת או יחידים שקיבלו על עצמם.

 

לא מוזכר בהרבה ספרים נפוצים בדורנו, לכן אין מודעות לזה.

 

(לדוג' בפניני הלכה שנפוץ במחוזותינו לא כתוב להכות: ז – הלכות יום הכיפורים – פניני הלכה )

מוזכר ב"יסוד ושורש העבודה". ספר חשוב מאוד.הָיוֹ הָיָה

היום יצאו לאור גם מחזורים על פיו, וכמובן שמוזכר בהם.

מחפשת..ילדה של אבא

http://www.daat.ac.il/daat/vl/yesodveshoresh/yesodveshoresh12.pdf

 

עמוד רמג-רמד על סדר העבודה

עמוד רלט- רמ על הוידוי

 

לא רואה שום דבר על הכאה.

אשמח שתאיר את עיני.

לא מוצא כעת.הָיוֹ הָיָה

רגיל למהדורה אחרת. ואיננה לפני.

טוב, אשמח בהמשך.ילדה של אבא

 

אם אראה מקור, אולי שנה הבאה..

 

(כמובן שבבית המקדש..)

אם אמצא, בע"ה.הָיוֹ הָיָה

אם תהיי במקדש תכי בכל מקרה, כי כל הסיבה שכיום לא מכים זה כי זה "סיפור דברים", ולא הוידוי עצמו..

סתם תהיהילדה של אבא

אז בעצם- אם מחר בית המקדש יבנה (למה לא?) הדיון הזה מיותר.. 
(ויש לו עוד 364 ימים להיבנות..)

 

 

 

 

*תובנה יפה.

 

תהיה נהדרת, התשובה היא:הָיוֹ הָיָה

שבכל מקרה זה לימוד תורה ודיון על הלכה ומנהג ישראל. גם אם ביהמ"ק היה בנוי כעת למולנו לא הייתי נמנע מלדון בזה.

 

 

 

לגבי הסוגריים - הן כבר בישר משיח לרבי יהושע בן לוי שהוא יבא היום.

 

 

 -אם בקולו תשמעו.

יפהילדה של אבא

ראש של גמרא..

 

ולא אכחיש, נראה לי שגם אותי זה היה מעניין.

בתור אחת שהתפללה השנה אשכנזי..עובדת ה בשמחה????

אנ יכולה לומר שממש מפחיד או מוזר תאמתי הרגשתי בכנסיה...

פתאום כולם נשכבים על הריצפה כמו ערבים התחלתי להלחץ!

סתאם סדר העבודה אבל לא הייה כ"כ ארוך. ואנחנו לא מכים על הלב שאנחנו אומרים אשמנו בגדנו.

 

אוי ווי...הָיוֹ הָיָה

איך בכנסיה? אלקי האלוקים ואדוני האדונים.....

ואם כבר, במסגד משתחווים, לא בכנסיה (כמו שציינת - ערבים..)

ובכלל, ספרדים ג"כ משתחוים, אז איפה היית כל שנה...

 

 

 

ונ.ב. אם משתחווים כמו שצריך (פישוט ידיים ורגליים), ולא כאילו עושים כפתור בבריכה, זה לא נראה ערבי.... (מעניין מה דעת @שחר אורן (איפה אתה?) ו @אנא עבדא דקב"ה על זה..)

ב"השחר אורן

אצלנו החזן ג"כ אמר 'אמיץ כח' (הן כי זה מנהג המקום והן כי זה יותר קצר).

 

לא הבנתי? באתה כוננת יש ארבעה וידויים? הכה"ג היה מתוודה שלוש פעמים.

לגהי ההזאות, אכן המחבר החליט שאין צורך לחזור עליהן, גם ב- 'אשוחח נפלאותיך' שלו מפורטות רק שתי הזאות.

אני לא יודע לגבי 'אתה כוננת' אבל התפילה באמיץ כח היא לא באמת תפילת הכה"ג אלא תפילה שמבוססת עליה בצורה כלשהיא.

 

אכן כמו שחשבת אני משתחווה בפישוט, אני חושב שגם @אנא עבדא דקב"ה אבל אני לא סגור על זה).

לגבי ההכאות על הלב, לא, למה לעשות את זה?

איזה יופי...הָיוֹ הָיָה

אז מתפללים אצלכם אשכנז או ספרד? כבר התבלבלתי

 

באתה כוננת הפייטן חוזר ומספר שוב על הוידוי הראשון. עיי"ש.

 

ההכאות על הלב - מקורם ביסושה"ע, שאע"פ שאי"ז אלא סיפור דברים, מן הראוי לכוון גם על עוונותינו.

 

עוד חידת בקיאות ביסושה"ע - היה הבדל בין הרגשתך בכריעת עלינו להרגשתך בכריעת העבודה? 

 

ויפה על ההשתחוואה, יש לך מקום?

לרוב מתפללים ספרד כמנהג רוב החזניםשחר אורן

אבל, המנהג המקורי של המקום הוא אשכנז.

 

 

טוב, בהזדמנות.

 

 

מעניין, התלבטתי אם לכוון על העוונות והחלטתי שלא, אבל לא עלה במחשבתי להכות על הלב.

 

לא.

אממ.. יש לנו כאן בעיה..הָיוֹ הָיָה

היות ומנהגינו מן קדמת דנא לענות זה לזה לפי שורות, ובלי מספור.

נוצרה כעת אי הבנה. על מה הולך ה"לא" שלך מתוך שתי השורות האחרונות שלי? ומה בנוגע לחברתה?

 

ואם מכוונים על העוונות - ממילא פשוט לדפוק, לא?

 

(אמרת פעם שהישיבה מתפללת ספרד, כעת אמרת שהחזן עשה אשכנז, ואז אמרת שהמנהג הוא אשכנז אבל בד"כ ספרד לפי רוב בחזנים, התלבלבתי.)

אז נמספרשחר אורן

א. הלא מוסב על השורה האחרונה והסק מכאן את השאר.

 

ב. לא בהכרח.

 

ג. מנהג הישיבה ספרד, הייתי בבית ושם המנהג המקורי היה אשכנז עד שהגיעו הרבה אנשים חדשים שמתפללים ספרד.

הָיוֹ הָיָה

א. מה יש לי להסיק? המקום לא רלוונטי לגבי ההבדל בהרגשה.

ואיך באמת השתחווית אם אין מקום?

 

ב. אכן, אבל מושכל ראשון.

 

ג. אהה, עכשיו הבנתי...

תסיק מכאן למה מוסבת השורה האחרת.שחר אורן


אבל חסרה לך שורה...הָיוֹ הָיָה

אני שאלתי חמש שאלות, ואתה ענית ארבע.

אוי, לא שמתי לב ששאלת על מקוםשחר אורן

אז מחדש- 

א. לא הרגשתי הבדל בהשתחוויות.

ב. כן, התפללנו בחוץ.

הָיוֹ הָיָה

א. אז לשנה הבאה - ביסושה"ע כתוב (הוא היה ליטווא'ק, זה בסדר...) להבדיל הבדל עצום ביניהן, שהשתחוואת עלינו היא בשמחה אין קץ על שזכינו להיות מבני היכלא דמלכא וקירבנו לעבודתו וכו'... ואילו בג' השתחוואות העבודה יכניס בליבו מרירות עצומה על אשר לא זכינו וכו'...

 

ב. ומה בכל שנה?

טוב (אייי, איפה אנא עבדא שינזוף בך שאני בכלל חסיד).שחר אורן

בשנתיים האחרונות הייתי בישיבה ויש בית מדרש גדול, לפני זה אני לא כ"כ זוכר, אבל כנראה הסתדרתי איכשהו.

אתה חסיד אתה? של מי?הָיוֹ הָיָה

טוייב, ב"ה...

מיילא אם אנא עבדא היה חבדניק...הָיוֹ הָיָה

הליובאוויטשערס ידועים בדעתם שבעצם כל עמ"י הוא ליובאוויטשער, רק שלא כל אחד יודע את זה בנתיים.....

 

 

אבל גם אנא עבדא עושה מכ"א חסיד?

 

(כיוון שזה תגובה לעצמי - מתייג אותך שתראה @שחר אורן)

לא, רק ממני.שחר אורן

הוא טוען שאני בעצם חסיד וכל מי שחושב שאני ליטוואק לא באמת יודע מה זה חסידות (אני מנסה לגרום לו להגיב).

אז אני לא יודע מה זה חסידות? שיזהר לו ממני....הָיוֹ הָיָה

או שאני אל יודע מי זה שחר.

גם אפשרות..

 

(אנחנו באמת צריכים להכיר..)

טוב - ראיתי לנכון להגיב...אנא עבדא דקב"ה

אני לא אכנס לדיון על חסידות.

בגדול שחר חסיד של הקאצקער ושל הרב חזקי גנץ. בגלל שזה קאצק אז רוב העולם קורא לזה ליטאים...

שחר קאצקער? הָיוֹ הָיָה

@שחר אורן, זה נכון?

 

 

 

כך אומריםשחר אורן

תחליט לבד אם אתה חושב שזה נכון או לא.

אני באופן כללי נמנע מלהגדיר את עצמי, אבל לא אכחיש שבעבר הייתה לקוצקער השפעה עמוקה עלי.

טוב...הָיוֹ הָיָה

אני לא ראיתי.

 

אבל כפי שציינתי, עלינו להכיר.... מי יודע מה אגלה...

מה לא ראית?שחר אורן


קאצק'ייטהָיוֹ הָיָה


זה היה בזמנים יותר קדומיםשחר אורן

השם נשאר.

חשבתי שאפשר להשתחוות בפישוט רק בהר הביתניק כמעט בלי ראש


לא, אפשר להשתחוות על אבן רק בהר הבית.שחר אורן


אז למה רוב האנשים לא משתחווים בפישוט?ניק כמעט בלי ראש


.....הָיוֹ הָיָה

מנהג שהשתרש.

אפשר להשתחוות בפישוט בהתקיים התנאים הבאים:הָיוֹ הָיָה

חציצה.

הטיה.

 

אליבא דההגהות אשר"י, וכך נהגו, בהתקיים שניהם, ואליבא דשאר הראשונים - בהתקיים אחד מהם:


(כעיקרון זה מסודר אחרת: שהשחוויה בכלל מותרת ע"י אחד או שניים (בהתאמה) מתוך השלושה הבאים: לא פישוט, הטיה, חציצה. כשמתרגמים את זה ל"איך מותר בפישוט" נשאר הנ"ל)

 

ובהר מרום הרים משתחוים בפישוט, ללא חציצה, ובלי הטיה.

אאל"טשחר אורן

הטיה זה תולדה של לא פישוט.

 

ולגבי הר הבית, יש דעות שזה נכון רק בעזרה.

לא, זה כלל נפרד. מצד ה"אפיים".הָיוֹ הָיָה

רק בעזרה? לא הכרתי, ואל שמעתי שנהוג כך בין העולים היום.

טובשחר אורן

אכן, נוהגים כדעה הרווחת.

מעניין. מי הצדדים במחלוקת?הָיוֹ הָיָה

לא חל ע"ז ספד"א לחומרא?

אני לא יודע.שחר אורן

כנראה שחושבים שמוכרע כדעה הזו, בכ"מ אאל"ט הרב ליאור אומר להטות את הראש, אבל יכול להיות שזה בגלל ספק בגבולות.

צריך לברר עם הרב ליאור, יתכן שהמטרה היא לייצר ס"ס.הָיוֹ הָיָה

אא"כ באמת מוכרע.

 

אבל אם לא מוכרע, ויש לו ספק בגבולות, הסתבכנו שוב,  כי הס"ס לחומרא והס"ס לקולא מתקזזים זע"ז.

הוא לא מדבר כלל על ההטיה. לא הבנתי.הָיוֹ הָיָה


הוא מדבר על האם ההשתחוויה מותרת רק בעזרה או בכל הר הבית.אדם כל שהוא

(בסוף דבריו).

אוי, לא שמתי לב לתוכן ההודעה שלי שעליה הגבת.. הָיוֹ הָיָהאחרונה

חשבתי שעל הכותרת....

הבעיה בהשתחוויותקרובה
זה שאי אפשר במקביל לראות מה הגברים עושים 😶

ממש הפתעת אותי שאמורים לעשות אחרת.

לא נורא. גם ככה להשתחוות ברחוב היה מביך🙈. מקווה שזו הייתה הפעם האחרונה בעזה.

לאלא...הָיוֹ הָיָה

הגברים ברובם עושים מה שאת חושבת.  

את יכולה להיות מופתעת מכך שאמרתי שככה עיקר הדין, אל תהיי מופתעת מהמנהג כי הוא בדיוק מה שחשבת.

 

ואם תתאמצי, תוכלי לראות את הגברים....

 

מה כזה מביך ברחוב, הרי כולם מסביבך גם משתחווים....

איך בדיוק אני יכולה לראות? קרובה
בזום? לא כשר אצלינו.

פעם הצלחת לראות אישה משתחווה כשאתה משתחווה בצד הגברים?

זה מביך ברחוב כי אין מחיצה מסודרת, וגם ככה היה אתגר להיעלם מעיניי עלם חמד🙈

מה הבעיה?הָיוֹ הָיָה

כורעת שניה אחרי, או קמה שניה לפני, לא בעיה.

 

 

לראות אשה משתחוה לא יצא לי, גם כי משתדל לא לעקוב במבטי אחרי נשים.. וגם כי טכנית העזר"נ היא למעלה/מאחורה ולא הפוך...

 

ממ.. העלם ההוא לא השתחווה בעצמו?

בעיה, היות ואני הולכת לאחורי העזרת נשיםקרובה
כדי שיהיה מקום להשתחוות.

ובמנייני חצרות, אין לי אפשרות לצאת מהחצר כדי לראות.


החמוד עבר מקום לאחורי, כך שלא אני צפיתי עליו. ובכל מקרה עברתי שוב מקום, כדי שלא יראה אותי.
אהה.הָיוֹ הָיָה

צר לי..

 

אני תימנייה. לא ספרדיה אני לא מכירה את זה לפני..עובדת ה בשמחה????


תימנים לא משתחוים בסדר העבודה?הָיוֹ הָיָה


נשארים זקופיםעובדת ה בשמחה????


הפסד כולו שלכם...הָיוֹ הָיָה

לפחות פעם בחיים זכית...

ניראל שהשתחוותי?? נישארתי זקופה!עובדת ה בשמחה????


ברצינות? זה ממש אסור!!!אסור להשאר זקוף כשהציבור משתחווה!הָיוֹ הָיָה


מה אתה רוצה? שאני יעשה?עובדת ה בשמחה????

תמיד אמרתי שאיך שהתיימנים מתפללים זה מוזר.

 

בשמונה עשרה כל פעם בקטע "אלוהי נצור.." שיש עשה למען.. אז מרימים את העקבים ככה טיפה (כמו בקדוש קדוש קדוש) ואנחנו לא מתפללים עם רגלים צמודות מתפללים רק עם עקבים צמודים.

לא הבנת.הָיוֹ הָיָה

תעשי בחיים שלך כמו המנהג שלך, תהני.

 

אבל כשציבור משתחווים אסור להשאר עומד, כי זה נראה ככפירה במי שמשתחווים אליו. תדעי להבא.

אבל אבא שלי אמר לי שאצלינו לא נוהגים להשתחוותעובדת ה בשמחה????

אז אני לא משתחווה!

אבל לא כשאת בציבור.הָיוֹ הָיָה

זו ההלכה.

 

שוב, זה נראה ככפירה!!

 

 

(לא המצאתי את זה מהבטן שלי...)

אזמה? אני לא צריכה ליפול על הרגליים כל פעם שאניעובדת ה בשמחה????

רואה את כל הבית- נסת נופלל

 

את כן. כי זו ההלכה!!הָיוֹ הָיָה

יתכן ולא הייתי מובן קודם, אסביר את עצמי כעת היטב.

 

 

ההלכה קובעת, שבכל סיטואציה, בה אדם נמצא בציבור, והציבור כורע או משתחווה לה', עליו להשתחוות עימם, גם אם הוא בכלל גרוזיני, וגם אם הוא באמצע קינות לתשעה באב או קרובץ לפורים.

והטעם, כי אם כולם משתחווים, והוא לא משתחווה, הרי זה נראה ככופר במי שאליו משתחווים.

אוקיייי תרגע אתה נשמע נסער מאודעובדת ה בשמחה????

אם זו ההלכה אני ידע..

רגע אבל היו עוד שני גברים שלא השתחוו אז מה?

 

אני לא נסער.. הכל טוב... (אני רק קצת נחרץ...)הָיוֹ הָיָה

אותם גברים לא ידעו את ההלכה.

טובבבב אמרו לי שגם ספרדים לא משתחווים ככהעובדת ה בשמחה????


מה הכוונה "ככה"?הָיוֹ הָיָה

ספרדים כן משתחווים.

 

 

ואיך שלא יהיה, אם ייצא לך עוד פעם להיות בציבור שמשתחווים - תשתחווי, טוב?

טוב, זה מוזר לא שמעתי על בנים..הלב בוערר למלך


ייאי..הָיוֹ הָיָה

איזה כיף לי!

כעע יש לך מממש זכות שאמרתי את זה!!!עובדת ה בשמחה????


לא לכל אחד אני אומרתעובדת ה בשמחה????


פשיייי.. במה זכיתי?הָיוֹ הָיָה


שאמרתי לך כן המפקדעובדת ה בשמחה????


כן כן, זה מה שאני שואל, מה זכיתי שאמרת לי את זה...הָיוֹ הָיָה


אין תשובה?הָיוֹ הָיָה

לונורא, העיקר שבזכותי תקפידי.

על כל הריצפהעובדת ה בשמחה????


זה ממש בעיה לפי הרמב"ם להשתחוות לא במקדש ובמיוחד על ריצפת אבמאן דאמר


אנחנו נוהגים שהבנות רק משתחוות כאילו כמו שמונה עשרה..הלב בוערר למלך


כפי שהבנתי זה מגיע מענייני צניעות..הלב בוערר למלך


למה לא צנוע?עובדת ה בשמחה????


תכלס הייתי בטוחה שרק אנחנו ככה,הלב בוערר למלך

אבל מסתבר שלא..

 

היה עוד נשים בעזרת נשים, שלא קרעו על הרצפה..

תחשבי לבד...דמעה שקופה


אהההה הבנתצייייעובדת ה בשמחה????


דמעה שקופה

רק שאחיך לא יקרא את זה...

אני מבינה למה, הרגשתי כך גם.ילדה של אבא

לא ידעתי שיש מנהג כזה.

ובאמת תהיתי איך מתירים לנשים כך להשתחוות.

 

 

 

באמת למה? כבוד בית הכנסת? הרי זה רק נשים...קרובה
כעע בעזרת נשיםםעובדת ה בשמחה????


לא קשור נראה לי לכבוד בית הכנסת..הלב בוערר למלך

😕

 

אז למה כן? הרי אין שם בניםקרובה
אני לא יודעת,הלב בוערר למלך

רק חושבת..

 

שיש עיניינים של צניעות, שזה לאו דווקא קשור לקטע של הבנים...

באמת מעניין מאיפה זה מגיע..הלב בוערר למלך


^^^דמעה שקופה

אני גם חושבת כך.

 

זה לא מי יודע מה מתאים שאישה תשתטח.

גם להשתחוות?? נשמע לי מוגזם. מה לא צנוע חוץ ממראה?קרובה
את מרגישה בנוח להשתחוות ככה?דמעה שקופה


לא. מסיבות אחרות.קרובה
אבל לא מרגישה לא צנועה.

חוץ מזה שהתרגלתי כבר. אז לא מפריע לי.
מוזר, במקדש נשים היו משתחוות.הָיוֹ הָיָה

ושם זה לא היה בעזר"נ סגורה.

אז כשיש עזר"נ סגורה - קל וחומר.

באמת מעניין..הלב בוערר למלך


לא נכון סדר העבודה נאמר בישיבהמאן דאמר


אוי ווי ווי..הָיוֹ הָיָה


את מתכוונת במסגדשחר אורן

בכנסיה מרגישים כשמתפללים בבתי כנסת יקים (אמיתי).

מה ליקים ולכנסיה?הָיוֹ הָיָה

אגב, יש לי ידיד, תיקון מעולם התיקונים, שמשתוקק שבתי כנסיות ייראו כמו מסגד...

 

"מה זה כל הספרים האלו? מה זה פה? ספריה? והספסלים.. כאילו אולם הרצאות..... צריך חלל ריק, שטיח מקיר לקיר... זה תפילה!" דברי כתבנו.

המנגינות נשמעות כאילו נלקחו מכנסיה.שחר אורן

שילך לבתי כנסת קראיים.

אההמ.. האמת שיש משהו...הָיוֹ הָיָה

וואלה? ככה אצל קראים? ואנכי לא ידעתי.

אנחנו לא אמרנו את סדר העבודה.ניק כמעט בלי ראש

אחרי הכריעה השנייה דילגנו לאמת מה נהדר.

כנראה בגלל זה התפילה הייתה רק שעתיים וחצי.

|חופן את הראש בידיים|הָיוֹ הָיָה

איך אפשר?

דתיים נורמליים...ניק כמעט בלי ראש

דילגו כמעט על כל הפיוטים, ובקושי שרו.

נו נו.. מה אגיד לך...הָיוֹ הָיָה

איזה מין יום כיפור זה?

 

אבל חלילה לדון לכף חובה, קורונה וכל זה..

דווקא לא הרגשתי שמיהרו...ניק כמעט בלי ראש

חוץ מהפיוטים וסדר העבודה שלא אמרו, התפילה לא הייתה כל כך מהירה (יחסית).

 

כשאבא שלי היה בישיבה התיכונית, הם התפללו ביחד עם ישיבת הסדר, ואחרי עמידה ביוה"כ הוא הלך לחדר לישון לחצי שעה וחזר לחזרת הש"ץ.

ב"ה...הָיוֹ הָיָה

אבל בלי פיוטים וסדר העבודה... איזה מין יו"כ זה?

 

וואהו, כמה זמן היה שם עמידה? 

נכון...ניק כמעט בלי ראש

אמרתי אח"כ חלק מסדר העבודה בבית.

 

התפילה שם היתה שש שעות לפחות.

והחזן היה הרב דרוקמן (בערבית, מוסף ונעילה).

שלנו הייתה רק 4 שעותקרובה
והחזן טסססס
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך