מה מגדיר דבר כחלק מהתורה?שחר אורן


לא הבנתי את השאלהניב שטרן


הייתה לי תחושה שזה לא יהיה הכי ברורשחר אורן

מוסכם על כולם שגמרא היא חלק מהתורה והארי פוטר לא, מה הופך את הגמרא לתורה שאין בהארי פוטר?

כי רב אשי ורבינא למדו הרבה תורהניב שטרן

והספר שלהם עוסק בענייני קדושה 

הארי פוטר לא....

מה הם אותם ענייני קדושה שבהם עוסק הספר?שחר אורן


הממ. אפשר להסביר את זה ככה:ניב שטרן

התורה היא התורה, נכון?

המשנה היא מדברת על התורה אז גם היא קודש.

הגמרא מדברת על המשנה אז גם היא קודש

התוס' כותב על הגמרא אז גם הוא קודש

תוס' ראש כותב על התוס' אז גם הוא קודש

וכו'

אז כל ספר שמדבר על התורה נחשב חלק מהתורה?שחר אורן

רק התורה או כל התנ"ך?

אז הספרים של אורנה בורדמן נחשבים לימוד תורה?שחר אורן


לא מכיר את הספרים של אורנה בורדמןניב שטרן


אז מלכים ג'?שחר אורן

ולא, אני לא בונה על זה שתכיר אותו, תקרא עליו בויקיפדיה.

 

אני מכיר אורנה בורדמןריק סאנצ'ז


אתה מוזמן לענות למה ששאלתי.שחר אורן


נראלי אפשר להסביר -ריק סאנצ'ז

כל ספר שמטרתו היא  ללימוד התורה  או קודש נחשב חלק מהתורה

 

ספר שנכתב למטרות קריאה - נשאר ספר קריאהריק סאנצ'ז


מה ההבדל בין קריאה ללימוד?שחר אורן


קריאה-לכיף לימוד-לידע לימוד תורה-עבודת ה'פיקאר


אתה מגדיר מושג באמצעות עצמושחר אורן

זה לא מקדם אותנו.

מה קשה? קריאה זה קריאהריק סאנצ'ז


בשביל להנותריק סאנצ'ז


ללמוד בשביל ללמודריק סאנצ'ז


ציינתי כבר שלא מגדירים מושג באמצעות עצמו?שחר אורן


אז איך אני אגדיר?ריק סאנצ'ז


אתה יודע מה זה קריאהריק סאנצ'ז


כן, קריאה זה להסתכל על אותיות ולהבין מה הן אומרות.שחר אורן


קריאהניב שטרן

קריאה היא תהליך קוגניטיבי מורכב של פענוח סמלים לשם הפקת משמעות ו/או יצירת משמעות

אמרת את מה שאמרתי במילים אחרות.שחר אורן


בעמצעות מונחים אחרים.שחר אורן


אני חושב שזה תלויניב שטרן

אם הוא לא "היהודים באים" (יעני שהוא מזלזל בתנ"ך) אני חושב שכן מקבלים עליו שכר כלשהו של לימוד תורה (בהתאם למאמץ ולכמות החומר שהספקת...)

מענייןשחר אורן

ולמה אם הוא מזלזל בתנ"ך זה משנה?

בוא נגיד שזה עוד גדר למצווהניב שטרן

כלומר יש שני גדרים:

א. שיהיה קשור לתורה (הממ. אפשר להסביר את זה ככה: - נוער וגיל ההתבגרות)

ב. שלא יסתור את ההלכה (כי אם זה מזלזל בתנ"ך זה מנוגד להלכה)

למה משהו שסותר את ההלכה לא נכלל בתורה?שחר אורן


כי זה ההגדרה של מה שלא נכלל בתורהניב שטרן


סליחה על הניצלו"ש...יוני קדוש

לא להכיר את ספרי אורנה בורדמן זה כמו לא להכיר את ספרי חיים ולדר.
הספרים שלה הם חובת קריאה  לכל נער יהודי!!

כאילו שלקרוא חיים ולדר זו חובה מדאוריתאניב שטרן


מנהג ישראל דין הוא ;)גאלאטס


לא אמרתי שזו חובה דאורייתאיוני קדוש

התייחסתי רק לכך שאמרת שאתה לא מכיר את ספרי אורנה בורדמן

בסדר,ניב שטרן

התכוונתי לזה שאמרת כמו לא להכיר את חיים ולדר, כאילו חיים ולדר וכו'

לא אורנה בורדמן מעניין וחיים ולדר לאפיקאר

לא יודע למה קראתי את הספרים שלו

האמת שכן..משתדלת בד"כ
בעצם נראה לי שכל דבר שעושים אותו לשם שמים או בדרכו זה בדרך התורה...
זה אולי לא משתווה ללימוד גמרא אבל זה גם קדוש
אז התורה היא דבר סובייקטיבי?שחר אורן


למה?משתדלת בד"כ
התורה היא ברורה מה נכון לא לעשות ומה לא עושים אין באמצע תעשו מה שאתם חושבים
כי מה שמגדיר את התורה הוא אם עושים את זה לשם שמיים.שחר אורן


אבל לא כל דבר אפשר לעשות לשם שמיםמשתדלת בד"כ
כל דבר, גם עבירהניב שטרן


מה?שחר אורן

ולמה לא?

כימשתדלת בד"כ
אתה לא יכול לגנוב לשם שמים כי זה נגד רצון ה'
לא אמרת מה.שחר אורן


כעיקרון סוג של יצאתי מפה, אבל מדי פעם קופצת..באולפנה...
לא הבנתי מה הקשר הארי פוטר הטמא ועבודה זרה הזה.
לתורה? ( יכול להיות שלא הבנתי אותך נכון..)
אני לא מבינהאני❤

מה הבעייה בהארי פוטר?

ואווו יש רשימה לזה..באולפנה...
מה ההבדל?שחר אורן

זו כל השאלה שלי.

לא הבנתי..באולפנה...
א. את לא צריכה להיתפס להארי פוטר, זו הייתה רק דוגמא.שחר אורן

ב. מהי אותה תורה שהארי פוטר לא יכול להיות קשור אליה.

אוקי.באולפנה...
עדיין לא הבנתי את הדוגמא הזאת.
מה הכוונה " אותה תורה"?
כתבתשחר אורן

"לא הבנתי מה הקשר הארי פוטר הטמא ועבודה זרה הזה. לתורה?"

מה זו התורה הזו? ולא, אל תעני לי דבר ה', כי השאלה היא מה נכנס לקטגוריה הזו.

..באולפנה...
מה הכוונה " מה נכנס לקטגוריה" .. ופשוט סתם לא הבנתי נכון.
איזה דברים נחשבים לתורה ואיזה לא.שחר אורן


בתכלסהפילוסופית

הגמרא היא פירוש על המשנה, והמשנה היא התורה שבע"פ שמבארת את התורה שבכתב אז בתכלס הגמרא היא הפירוש של התורה שבע"פ חוצמזה הגמרא מביאה ציטוטים מהתורה והמשנה שמראות על קשר ביניהם ואילו הארי פוטר לא (לפחות לדעתי...(בתכלס לא קראתי הארי פוטר ב"ה אז לא בדיוק מכירה אבל מכירה ת'אוירה..)) אם לא חושבים כמוני תכתבו

אז רק מה שנכתב כפירוש הוא חלק מהתורה?שחר אורן

והעובדה שספר מצטט ספר אחר לא הופכת אותו לחלק מאותו ספר.

זה אומר שהוא קשור אחד לשניהפילוסופית

ומדבר עליו. בתכלס כל ההלכה נגזרת מהגמרא שנגזרה מהמשנה שכפי שאמרתי היא התושבע"פ. לא רק כל עולם היהדות הוא חלק מהתורה כמו המדרש על רבי עקיבא שהוציא תלי תלין של הלכות מכל תג ותג בתורה...

ושתדעו שהתורה נקראת גם תורת חיים הכל קשור לחיים שלנו גם בריאת העולם שכביכול לא קשורה...

זה מסביר יותר?הפילוסופית


נכון, אבל זה לא הופך אותו להיות חלק ממנו.שחר אורן

לא הבנתי את כוונתך במשפט הבא- "לא רק כל עולם היהדות הוא חלק מהתורה כמו המדרש על רבי עקיבא שהוציא תלי תלין של הלכות מכל תג ותג בתורה..."

כל עולם היהדות מושתת על התורה ובעצם רמוז בתורה. גם הדבריםהפילוסופית

שכתובים בגמרא רמוזים בתורה... החכמים לא המציאו סתם. את התורה שבכתב אי אפשר להבין בלי התורה שבע"פ ואותו דבר הפוך... וכפי שהזכרתי כמה פעמים הגמרא היא חלק מהתושבע"פ. ואם האי הבנה היא המשפט עצמו אז אתה צריך לקרוא זאת כך: "לא רק (זה) כל עולם היהדות הוא חלק מהתורה כמו המדרש על רבי עקיבא שהוציא תלי תלין של הלכות מכל תג ותג בתורה..."

מה שניתן בנבואה למשה רבינו..אדם כל שהוא

בכתב ובעל פה, והפרשנות שלו, [במובן הרחב] שנעשית מתוך נאמנות לאותה מסורת.

וגם תקנות חכמים, שקיבלו את הסמכות מאותה תורה, ועוסקות בהרחבה והגנה על קים מצוותיה, נכללות בתורה.

[אני לא בטוח שזו הגדרה רחבה ומדוייקת, אבל זה לפחות נותן תמונה כללית].

טוב לפחות סיימנו את הדיון הזההפילוסופית

מאד מייגע מה אני יגיד לכם הדיונים האלה (מזיע)

 

זה מדהים כמה רעש עשינו... 🧐שפרינצא בוזגלו


וואלה איזה מתאים תגובות דיון מסעיר תודה @שחר אורןהפילוסופית


בשמחה.שחר אורןאחרונה


שהוא חלק מההכוונה בעבודת ה'...עבד ה'.


אפשר יותר פירוט?שחר אורן


זה די ברורהאחרון שבעם

כתוב בתורה במפורש כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם דין לדין ובין נגע לנגע וכו' וקמת ועלית ועשית ככל אשר יגידו לך (הציטוט מהזיכרון) לא תסור וכו'.

התורה נתנה סמכות לחכמים לקבוע ולפרש בתורה כפי עומק דעתם ועל פי זה תיקבע התורה ותוגדר התורה.

כמו כן התורה הטילה על החכמים חובה נוספת של עשו משמרת למשמרת בעבור שבני אדם לא יבואו להיכשל ולעבור על דברי התורה.

אם כך ברור שדברי הגמ' שהיא קיבוץ של דברי החכמים הסמוכים ושלוחיהם בקשר לפירוש התורה, למוסר ולהלכה יש להם תוקף, מבורא העולם, וגם לדברים שממבט ראשוני ניראים תמוהים כגון אגדות חז"ל יש פרשנויות עמוקות כמו שכתבו הראשונים ובראשם הרמב"ם בריש פ' חלק.

ובל נשכח שהתורה ופירושיה מועברים מרב לתלמיד ומהתלמיד לתלמידו כך שגם במובן ההגיוני של ההיסטוריה הם אלו שיש להם את מירב הנתונים של דברי אלוקים שנמסרו למשה בפירוש התורה.

במעבר מהפסקה השלישית לרביעיתשחר אורן

הוספת איכשהו את המוסר ואת אגדות חז"ל, מה הקשר ביניהם לבין הדינים המתוארים בפסקאות שלפני כן?

בוודאי, ואף אשמח....עבד ה'.

כאשר אתה לומד שו"ע הוא מכוון אותך לחיים, כאשר אתה קורא הארי פוטר הוא לא מכוון אותך לכלום.

כל מהותה של התורה היא דרך החיים שלך - כאשר אתה לא מקיים אותה אתה "לא חי"...

ולכן כל דבר שהוא מכוון אותך כיצד ללכת בדרך התורה (לעבוד את ה'), נחשב כחלק מהתורה, סיפורים על דוד המלך אף הם בחלקם יכולים להיות חלק מהתורה (כמובן לא איזה סיפורים מופרכים שלא יודע מי המציא אותם, אלא ספרים מהמקורות, וגם שם צריך לראות...) - הם מספרים לך על מעלתו ודרכו ואתה לומד מזה - מנגד גם אם תלמד איך הארי פוטר התנהג, הוא לא הלך בדרך התורה אז זה לא משנה... 

 

מה שכן יש דברים שעוזרים בעבודת ה' - אבל זה דורש כנות מירבית! ועבודה עצמית ועוד דברים, ראה ההערה סופית...  כשאני קורא הארי פוטר,ישן,אוכל, זה כי אני רוצה או כי אני יודע שזה עוזר לי בעבודת ה'? וזהכמובן נושא אחר, (הערה סופית) ואפשר לפתוח עליו שרשור חדשקורץ

שמת לב שההגדרה שלך מעגלית?שחר אורן

התורה היא דבר שמכווין אותך, אבל לא כל דבר שמכווין אותך אלא רק דבר שהולך בדרך התורה (שהיא?).

וודאי שהיא מעגלית, כי היא חופפת!!!עבד ה'.

תורה זה מה שמשה רבנו נתן לנו בהר סיני, ולתורה הזאת יש חלקים שכולם ביחד יוצרים את התורה!!!

ואנו צריכים לדעת מה זה התורה ומה זה לא - כמובן שלא על דעת עצמנו אלא על דעת גדולי עולם - שהם הוסמכו לכך...

אתה בטוח שהבנת למה כוונתי במעגלית?שחר אורן

"תורה זה מה שמשה רבנו נתן לנו בהר סיני, ולתורה הזאת יש חלקים שכולם ביחד יוצרים את התורה!!!" 

אז חמישה חומשי תורה וזהו?

הבנתי,עבד ה'.

וודאי שלא, כתבתי שיש חלקים שהם - גמ',משנה,נ"ך,וכו' והם ביחד יוצרים את התורה, אך כמובן שיש עוד דברים הארי פוטר,ואנא לא עראף מה עוד, שהם אנו לא יודעים אם הם כן או לא(בתור אנשים פרטיים) ולכן באו גדולי עולם ועשו גדר, מה הוא דבר שהוא תורה ומה הוא לא - אם בספרים עסקינן יש בטור ובב"י לגבי קריאת ספרים בשבת, תוכל לעיין שם ולהבין יותר לעמוק את העניין (לפחות כך נראה לי - אינני מכירך במציאות...)

אתה כתבת שתורה זה מה שמשה רבנו נתן בסינישחר אורן

זה חמישה חומשי תורה.

נכון, אבל לא כתבתי שזה רק חח"ת...עבד ה'.

הוא לא נתן רק את החמישה חומשי תורה, הוא נתן גם את התורה שבע"פ...

גם את השו"ע?שחר אורן


אין לי בעיה לענות,עבד ה'.

אבל לא אענה, כי זאת לא הייתה שאלתך, לשאלתך קיבלת תשובה?

אז אשמח שתענה.שחר אורן


צריך להסתכל בהיגיון שעומד מאחורי הדברים.האחרון שבעם

תכליתה של התורה היא ללמד ולהדריך את האדם להגיע לשלמות, הדרך הזאת לא נמצאת רק במצוות והדינים  המעשיים היא נמצאת בסיפורי המקרא בנביאים ועוד,

דוגמא לדבר שואל רש"י הראשון על התורה שאמורים להתחיל את התורה מהמצווה הראשונה ולשם מה הזכירו את בריאת העולם. והדבר אומר דרשני שהרי בריאת העולם היא חלק אינטגרלי ומרכזי ביהדות ואיך אפשר שלא להזכירו? כותב על כך המהר"ל בגור אריה ששאלת רש"י הייתה מדוע מזכירים את זה בתורה שנקראת כך מלשון הוראה ודברים שאין הם נוגעים להוראה שיגיעו בצורה אחרת (כמו שלא מוזכרת הפלתו של אברהם לכבשן האש וכו') ומתשובת רש"י רואים אנו שגם כוח מעשיו הגיד לעמו גם זאת נחשבת כהוראה, ולא רק מצוות נחשבות ככאלה.

ואם כך אם רוצים אנו לדעת את הדרך כיצד להגיע לשלמות ולקרבת ה' שכל תכלית התורה והמצוות הם לשם כך כמו שמופיע בפסוקים מפורשים, אז עלינו ללמוד ולקבל הדרכה מאלה שהגיעו לדרגות ההם (כמו שכותב המסילת ישרים בדבריו על גן המבוכה), כאלו שפעלו ועסקו בדברי האלוקים וביכולתם להדריך אותנו ולתת לנו טיפים, כדי לעשות את רצון ה' בצורה מושלמת. כי תורה ומצוות לבד יכולים ליצור גם נבל ברשות התורה.

והדברים ברורים כי חז"ל הם אלו שעוררו אותנו על החובה לנצל את הזמן ושלא לבטל תורה, ואם הם מכניסים בדבריהם כל מיני אגדות וכו' כנראה שיש בהם תכלית תורנית נצרכת לעבודת ה'.

ומה לעשות שאת כל אלו לא תוכל למצוא אצל ג'י קי רולינג.

נ.ב טוב שאתה מעורר את הנושא  

באופן פשוט התשובה של רש"י היאשחר אורן

שספר בראשית נכתב כשטר חזקה לעמ"י, לא כהוראה למשהו.

ואשמח להסבר על האופן בו ניתן להוציא הוראות מסיפורי התורה (מעניין לשאול, האם ניתן באותו אופן להוציא הוראות מהארי פוטר?).

והאם הספר "האדם מחפש משמעות" שמלמד את האדם להגיע לשלמות גם הוא חלק מהתורה?

אני שאלתי אם קיבלת שאלה לתשובתך (הקודמת)?עבד ה'.


לא באופן מלא.שחר אורן


מה לא?עבד ה'.


לא קיבלתי תשובה באופן מלא.שחר אורן


על מה לא קיבלת תשובה?עבד ה'.


לשאלה מהי תורה.שחר אורן


כתבתי לך מקודם...עבד ה'.

מה גם התורה לא ניתנת (בפשטות) להגדרה, היא נרחבת, אבל מה שכן אפשר להגדיר הגדרתי כבר...

 

בחירה שלך אם להבין את זה או להתעלם אין לי מה יותר מידי להוסיף, וטעם לדבר למי שאני לא יודע אם הוא רוצה לשמוע בכלל או סתם להתפלסף...(מבקש סליחה אם פגעתי בלשוני ח"ו,פשוט הייתי חייב לשים לזה סוף)

טוב, בהצלחה.שחר אורן


מקווה שתגיע לחקר האמת, האמיתית....עבד ה'.

כמובן הכל בעזרת ה'....

אני גם.שחר אורן


ולא נפגעת נכון??עבד ה'.


אני מרחיבה בנושא ספרות.שפרינצא בוזגלו

כל מהלך המצוטט דברי תורה- יש בו משום התורה, אך הוא לא יחשב כספר קודש.

ישנם שלושה סוגים של ספרי חול גויים:
*רעל גמור- ספרי רומנטיקה (לא אומר שאין אהבה- אומר: היזהרו מן החיקיים!), כפירה, עבודת אלילים ופולחן הסיבות, אלימות ורציחה, טרגדיה, 

*ניוטרל- ספרי טכניקה, מדעים מדויקים, מוזיקה, הוראות שימוש,בריאות הגוף והנפש.

שעליהם נאמר- חוכמה בגויים תאמין.

*טוב ורע- ספרים שהכיוון הכללי שלהם די בונה וחיובי, הן מצד המוסר המפורש, הן מצד הרוח, חלק מספרות הניו אייג'.


ספרות יהודית:

ישנם ספרים דתיים/חרדים, שהקשר בינם לבין היהדות מקרי בהחלט.

אותם ספרים נכללים תחת אותה השפעה של כל ספר גויי אחר, אך ישנם ספרים שנכתבו ברוח תורנית.
ספרים שרוח חכמים נוחה מהם- ספרים אלו בהחלט יוכלו להיות בונים במידה דומה לשל התורה.

מסר הניתן ע"י המחשה וחיבור יחדור עמוק וישפיע- זה דומה למוזיקה שנחשבת לשפת הנפש.

כתיבה היא פריקת רגשות, אם הפריקה והמסר המועבר ע"י חיוביים-

האנרגיות שנרגיש במהלך הקריאה יתאימו לאנרגיות ששודרו ע"י הסופר.

לפי דעתי, הדבר שהופך כתיבה לתורנית- הוא דעת המחבר, השקפותיו, ותוכן הכתיבה- אם היא כוללת ציטוט מקורות.

נראלי שבנושא הזה נוהגים- 'חדש אסור מן התורה' ללא שימת לב אפילו.

מה שנכתב- מועבר הלאה, ולא- אין זו תורה (ככה זה נראה מפרספקטיבה חיצונית.).

 

אז מה שמגדיר תורה זה המחבר?שחר אורן


הדבר שלפי דעתי מגדיר תורה זה המחבר.שפרינצא בוזגלו

משום שהתורה נמסרה והועברה מדור לדור, ומי שיודע את דעת התורה, הוא רק אחד שטרח להקשיב לה.

והוא זה שכשיר להעביר אותה הלאה.

כי התורה הרי בנויה בשכבות של פירושים למקורות, וכך עוד הרבה- עד שניתן להוריד את התנ"ך לגובה העיניים.

לולי היה ניתן לתת לתורה פרשנות- לא היה ניתן לנו לעסוק בה, שהרי ללא הפירושים היא הייתה נשארת כמו תורת הקבלה,

שרק יחידי סגולה יכולים/מצליחים ללמוד אותה באמת.

לסיכום: מחבר תורני, יכול להיות רק אדם שלמד והחכים מספיק בכדי להעביר הלאה- ואם הוא לא יודע מספיק, התורה שלו אינה תורנית/רוחנית.

אז אם ר' חיים קנייבסקי יכתוב ספר בישול את תתייחסי לזה כתורה?שחר אורן


תראה מה כתבתי:שפרינצא בוזגלו

ציטוט:

לפי דעתי, הדבר שהופך כתיבה לתורנית- הוא דעת המחבר, השקפותיו, ותוכן הכתיבה- אם היא כוללת ציטוט מקורות.

אז אם בספר הבישול הזה יהיו משובצים פסוקים?שחר אורן


אז יהיה בו דעת תורה...שפרינצא בוזגלו

ואפילו חסידיו של ר' חיים יעוטו על הספר, והוא יהפך לרב מכר...

אבל הוא כבר לא יקרא ספר בישול, הוא יקרא פנינים ורצפטים ממטבחו של הרב.

את תברכי ברכות התורה לפני הקריאה בו?שחר אורן

(בחלק הבישולי, לא בפסוקים).

לא,שפרינצא בוזגלו

אבל לא מברכים לפני כל לימוד- אלא בבוקר ומוציאם ידי חובה את כל הלימוד היומי, 

ועל החלק הבישולי לא הייתי מברכת- כי הוא לא נכלל בגדר תורה.

ואם לא היה לך שום דבר אחר ללמוד באותו יוםשחר אורן

היית מברכת לפניו?

על החלק התורני, אני חושבת שאפשר- אבל הייתי שואלת רב.שפרינצא בוזגלו


אז לא כל הספר מוגדר כלימוד תורה?שחר אורן

לפני זה השתמע שכן.

הספר מוגדר כתורני, לא כולו כלימוד תורה.שפרינצא בוזגלו


כלומר?שחר אורן


יש הבדל,שפרינצא בוזגלו

בחלק הקולינרי של הספר- נושבת רוח התורה, היא משתמעת עקב שיש חלק תורני מפורש שמשלים אותו, אך הוא לא תורני.
אם תפריד את דפי המתכונים מהפנינים של הרב, תוכל לזרוק אותו לפח.

 

 

ואם אגזור את הפסוקים מספרי חסידות, אוכל גם אותם לזרוק לפח?שחר אורן


לא,שפרינצא בוזגלו

משום שתורת החסידות מקורה בשאר התורות שביהדות.

כמו כן, אני הבנתי שישנם כאלה שמחשיבים את תורת החסידות לתורה שבע"פ.

כלומר?שחר אורן


שתורת החסידותשפרינצא בוזגלו

ע"פ דעות מסוימות (פעם למדתי, לאזוכרתאיפה) היא חלק מתורה שבע"פ.

והרבי מלובביץ' כותב: שעניני תושבע"פ באים ומתגלים על ידי בנ"י.

 

וע"פ הדעות האחרות?שחר אורן

כלומר כל דבר שיהודי כותב נחשב תורה שבע"פ?

דבר שמבוסס על התורה,שפרינצא בוזגלו

שמוסיף זווית עכשווית ומעניינת על מה שנכתב בעבר, נחשב לחידוש תורה.

לא יודעת זה שאלה שכדי להתייעץ עם מישו מבוגר שמבין בזה יותרהפילוסופית

ממנו. אבל בכל אופן ספרים שדנים בתורה ומדברים עליה בעצם הווייתם הם ספרים תורניים שמוגדרים לימוד תורה. תכלס גם היי הרב זה ספר תורני שהוא כלימוד תורה למרות שהוא לא מדבר רק על התורה אלה על העולם התורני בכלל...

מה זו התורה שספרים צריכים לדבר עליה?שחר אורן

כדי להחשב לימוד תורה.

מזתומרת? לא הבנתי את השאלההפילוסופית


תורה זה מה שנמסר לנו, אנחנו אמנם יכולים ללמוד- אך לא להמציאשפרינצא בוזגלו

איננו יכולים להוסיף עליה, אך לשמחתינו יש בה גם מחלוקות- כך שתמיד אפשר למצוא למה להתחבר.

קרי- חמישה חומשי תורה?שחר אורן


גם הנביאים והכתובים שהם נבואות שיצאו מפי ה'הפילוסופית

וגם על המשנה הגמרא הקיצוש"ע והמפה וכן הלאה כל ספרי הקודש שיש לך בספריה בסלון הם דברי אלוקים חיים

הם ניתנו ע"י ה'? חשבתי שהמחברים שלהם חברו אותם.שחר אורן


הרבה מהמחברים עצמם ספרו שבעת הכתיבההפילוסופית

(בדורות המוקדמים יותר) הם קבלו מעין השראת שכינה, רוח הקודש ובעזרתה כתבו את הספר שלהם  גם הספרים שחוברו בתקופה הנוכחית היא דברים שנאמרו למשה מסיני כתוב את זה איפושהו...

גם סופרים ומשוררים גויים העידו דברים כאלו.שחר אורן

"גם הספרים שחוברו בתקופה הנוכחית היא דברים שנאמרו למשה מסיני כתוב את זה איפושהו..."  

איפה?

לא זוכרת צריך לבדוקהפילוסופית

ואגב הסופרים והמשוררים לא היו בדיוק בדרגה של הרבנים שלנו ולא כל מה שהם אומרים הוא נכון

איזה סיבה יש לך להניח שהם משקרים?שחר אורן

נשמח לקרוא.

אותה הסיבה שאתה לא מאמין שהנצרותהפילוסופית

היא דת האמת

תקרא את כל ההודעההפילוסופית


קראתי, אא"כ ערכת.שחר אורן


בנאדם אני לא ערכתי אבל מה שבאלךהפילוסופית


אז קראתי את כל ההודעה.שחר אורן


בדקתי המושג הלכה למשה מסיני הוא ביטויהפילוסופית

לכל הדברים שנאמרו למשה בנוסף לתורה שבכתב. אז בהרבה ספרים עתיקים וחדשים מוסיפים את המילים האלו שזה אומר שזה בעצם בא מהמסורת...

הלכה למשה מסינישחר אורן

לא בהכרח אומר את זה, יש מקומות בגמ' שזה מציין הלכה חשובה, אבל אין הכוונה שהגיעה  במסורת.

זה מה שאני הבנתי...הפילוסופית


אז הבנת לא נכון.שחר אורן


אז מה אתה מבין?הפילוסופית


הוא משמש בכל מיני הקשרים לציין כל מיני דברים.שחר אורן


לא יודעת נניח נאמר על העופות שצריכים מסורת הלכה למשה מסיניהפילוסופית


על אילו עופות?שחר אורן


הטהוריםהפילוסופית


לא אמרתי שזה בכלל לא משמש בפירוש הזהשחר אורן

רק שלא תמיד. 

(אגב אני לא בטוח שבהקשר של העופות הטהורים זה אכן המקרה, אבל שוין).

טוב זה לא באמת קשור אבל כמו שנאמרהפילוסופית

פה איפה שהו (בדיון הזה ספיציפית) כל מה שנכתב על התורה גם אם אתה לא רואה בינהם קשר הוא חידושי תורה ומסתמה הוא חלק מהתורה...

זה עדיין לא מספיק נכון? לא שכנע אותך....

זה לא עניין של לשכנע, מסתמן שהדיון הזה פילוסופי מאשר מעשי.שפרינצא בוזגלו


א. אם אני לא רואה קשר ביניהםשחר אורן

כנראה שהם לא באמת נכתבו על התורה.

למה מה שנכתב על התורה הופך להיות חלק ממנה?

הוא לא בהכרח הופך להיות חלק ממנה,שפרינצא בוזגלו

כמו שכתבתי זה תלוי הרבה במחבר, אם הוא דמות- יתכן שכתבו יהפוך ל'תורה',

ואם לא, מסתמן שיהיה זה- 'סתם' (ח"ו) דבר תורה/חידוש.

 

אני חוזרת ומצטטת: הדבר שהופך כתיבה לתורנית- הוא דעת המחבר, השקפותיו, ותוכן הכתיבה (מרחיבה: שיהיה ע"פ המקורות)"

נכון אבל לא בהכרח הופך לחלק מהתורה פשוט תורניהפילוסופית


תוכלי לפסק?שפרינצא בוזגלו


דבר ראשוןהפילוסופית

כל הספרים נבראו באיזה שהוא מובן בידי ה' כי מי הכניס את המחשבות לראש של אנשים? ה' לא? 

דבר שני אולי הם לא חלק של התורה ממש במובן שזה כתוב בספר דברים פרשת ראה בשלישי.... אבל הם אוחזות יד ביד עם התורה כתו התושבע"פ והתורה שבכתב זה יותר רציונלי?

ולא לשכוח תורה שבע"פשפרינצא בוזגלו


הוספתי המשנה והגמרא... ראי הבפנוכו של ההודעההפילוסופית


כן כתבתי את זה לפני שקראתי, סליחה.שפרינצא בוזגלו


אם הספר נכתב למטרות הנאה - הוא נחשב קריאהריק סאנצ'ז


חכמי ישראל מגדירים את זהגאלאטס


וההגדרה של חכמי ישראל היא?שחר אורן

תן לי לנחש- אנשים שלמדו תורה?

דבר ראשוןגאלאטס

זוהי כבר הגדרה אחרת

 

 

דבר שני ניחשת יפה. ההבדל הוא שהם למדו תורה מרבותיהם שהיו חכמי ישראל וכן הלאה עד למשה רבנו.

 

כלומר זה בא במסורת ממשה שלמד מהקב"ה מהי תורה

מה הגדרה אחרת?שחר אורן

ההבדל ביחס למה?

 

אז בשביל לדעת מהי התורה באופן עצמאי ולא תלוי באנשים אחרים אני פשוט צריך ללמוד מספיק אצל חכמים?

ואחרי שלמדת אצל חכמים הרבה זמן ואתה יודע הרבה תורהניב שטרן

ואתה מגדיר את זה כתורה אז כן.

אלא אם כן יחרימו את הספר שלך כל שאר הרבנים

או שהוא נוגד את ההלכה

טובשחר אורן

למה אם שאר הרבנים יחרימו אותי זה משנה? אני גם רב (היפוטטית, לא באמת).

כי הם יותרניב שטרן

"אחרי רבים להטות"

אחרי רבים להטות הוא כלל שעוסק בענייני נורמותשחר אורן

לא בעינייני עובדות.

מי קבע?ניב שטרן

סתם, הלכה זה עובדה והלכה נוטה אחרי רבים

הלכה היא לא עובדהשחר אורן

עובדה זה מה שקייים בעולם.

הלכה זה הוראות איך להתנהג.

 

אתה לא חושב על העובדה הנכונהניב שטרן

עובדה ההפך מדעה, לא עובדה ההפך ממדע בדיוני

לא נכוןשחר אורן

עובדות זה מה שקיים במציאות ונורמות זה מה שראוי לעשות, דעה יכולה להיות קשורה לשניהם.

לאניב שטרן

כי אני לא יכול לומר שלדעתי יש חדי קרן בעולם, זה פשוט לא נכון

זה שזה לא נכון לא אומר שאתה לא יכול להגיד את זהשחר אורן

אם תגיד את זה זו תהיה דעה לא נכונה בקשר לעובדות.

הגדרה אחרתגאלאטס

זה היה התייחסות לדברים שכתבת לאנשים אחרים שלא מגדירים דבר בעצמו... לא באמת חשוב

 

לגבי ההבדל - לא כ"כ משנה זה היה בעיקרון ההבדל בין מה שאמרתי לבין למה ששאלת. אבל עזוב.

 

 

 

את השאלה עצמה לא כ"כ הבנתי אבל את הרעיון אולי אז אני עונה:

אי אפשר באמת (ואולי גם בכלל) ללמוד תורה ללא מסורת. כלומר עצם הלימוד מהי תורה, איך לומדים, מהן סברות נכונות ומהן לא, זה דבר שצריך ללמוד מחכמי ישראל, או בשמם היותר מקובל - רבנים.

אם לא לומדים מרבנים עלולים להגיע לתפיסות מעוותות בתורה (זכה נעשית לו סם חיים לא זכה נעשית לו סם מוות - כלומר יש אפשרות שאדם לומד תורה וזה לא טוב)

 

זה חלק מהעניין בשימוש תלמידי חכמים, המסורת איך עושים ומה עושים (או במקה שלנו - איך לומדים ומה לומדים).

 

ד"א המשנה הראשונה במסכת אבות מתייחסת בדיוק לזה - המסורת שמשה קיבל תורה מסיני וכו' רק בגלל המסורת אנחנו יכולים ללמוד מאותם חכמים שאמרו לנו את דבריהם במשנה

כשאתה אומר חלק למה אתה מתכוון?להיות בשמחה!!!


שהוא נכלל בתוך התורה.שחר אורן


הסברzoom pro
לא היה לי כוח לקרוא את כל התגובות, אבל אם הבנתי אותך נכון הייתי רוצה לחדד:
מי קבע שרש"י הוא גאון והולכים ולומדים על פיו, וקאסוטו הוא כופר ויש לשרוף את הספרים שלו?
כנ"ל לגבי שאר ספרי הקודש וההלכה- שני ספרים שעוסקים בתורה מי קובע מה ספר הלכה ומה ספר כפירה?

נראלי התשובה היא:
1. חכמי ישראל שבאותו דור ובדורות שאחרי. הם למדו הרבה תורה ומבינים ומנהיגים בהכוונה של הלימוד.
2. רוח התורה, מושג קצת מעורפל, אבל ברור שיש כיוון לתורה, לרעיון של היהדות ולכן ספרים שלוקחים את התורה לכיוון אחר אפילו לא מבטלים מצוות, הם בעצם ספרי כפירה.

הערה: יש ספרים שעשו להם עוול, כמו מורה נבוכים, ספרי רבי נחמן, ספרי הרמח"ל ועוד..
ועדיין לא מוציא את הבעיה מספרים מסויימים אחרים שברי שכפירה.
לא מדויקשחר אורן

השאלה שאתה שואל היא- איך יודעים מתוך מי שעוסק בתורה האם הוא טוב או לא?

 

השאלה שלי היא- מה זה התורה?

יש לי השערה:שפרינצא בוזגלו

התנ"ך היהודי+ הספרות התורנית היהודית= ספרי חוקים לצורת חיים אופטימלית,

זו בעצם התשובה הבנאלית.

אך אולי יתכן כי תורה זה דבר סובייקטיבי?

כי הרי גם בתורה יש מחלוקות, אולי...

מהי אותה ספרות תורנית יהודית?שחר אורן


כל ספרות הפירושים, והתוספות, על התורה שבע"פ ובכתב.שפרינצא בוזגלו

נכלל בתוכם כל ספר חדש- שמבוסס על המקורות והוסיף עליהם דעות, פירושים, ורעיונות, אך לא שינה.

כלומר?zoom pro
מה שאני הבנתי ממה שאמרת זה איזה ספרים מוגדרים כספרי הלכה ואיזה ספרים לא כלולים כספרי הלכה..
נכון, וגם הסברתי מה גורם לספר להיות תורני.שפרינצא בוזגלו


אז לא הבנת נכוןשחר אורן

השאלה שלי היא מגדיר דברים כ- 'תורה' (עם כל הנפקא מינות המשתמעות מכך).

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך