ואולי באמת אין אלוהים? |נאנח|פטל.
אוליחולת שוקולד
וכמובן במידה ויש אלהים, האם יש לזה השלכות מעשיות
למה חיים אחר המוותצ'יאל
משמעותיים יותר מאלוקים?
כי זה נוגע לנו, התשובה לשאלה הזאתחולת שוקולד
אלהים או לא אלהים זה יותר תיאורטי
גם שאלת האלהים נוגעת לנו.צ'יאל
היא משפיעה על מחוייבות מוסרית, דתית, השגחה, שכר ועונש וכו'.
נכון, אבל פחותחולת שוקולד
אני חושב שהפוךצ'יאל
מה המשמעות בחיים אחר המוות בלי אלהים?
מה המשמעות של דברים בכלל בלי אלהים?
דברנראשון, אני לא מחפשת משמעותחולת שוקולד
דבר שני, משמעות לא קשורה לאלהים, אני משתדלת להיות אדם טוב לא כי הוא מצפה לזה ממני אלא כי אני מאמינה שזה מב שנכון,
וחיים אחר המוות זה טוב?צ'יאל
משמעות תלויה באלהים. אין דבר כזה "מה שנכון" בלי מקור סמכות שיגדיר מה נכון ומה טוב.
אני מאוד מקווה שטוב שםחולת שוקולד
במיוחד שאם הוא באמת כל יכול אז הוא בחר משום מה לעשות הרבה רע ואני לא חושבת שאפשר "לסמוך" עליו לכאורה בהגדרה של נכון וטוב
ואולי רע שם?צ'יאל
איך אפשר לדעת אם לא מאמינים באלהים?
זה לא "לסמוך עליו". הוא מגדיר וקובע מה טוב ומה רע.
אבל גם אם מאמינים באלהיםחולת שוקולד
וגם אמונה באלהים היא רק אמונה אז גם ככה לא *יודעים* שטוב שם
ואני לא מסכימה עם ההגדרות שלו לטוב ורע למרות שאני רק בשר ודם והוא אל
תלוי באיזה אלהים מאמיניםצ'יאל
אם מאמינים באלהים מצווה ושופטט צדק, לאדם טוב יהיה טוב שם.
מה זה לא להסכים עם הגדרה? אם את באה למדינה זרה ואומרים לך ששם לא חוקי ללעוס מסטיק, שייך לא להסכים? החוקים נקבעים ע"י המחוקק. כך גם הטוב והמוסר - נקבעים ע"י המחוקק של העולם - אלהים.
וודאי ששייך לא להסכיםחולת שוקולד
גם אם בפועל אני לא אלעס מסטיק, לפחות לא ליד ניידת משטרה
לא הבנתיצ'יאל
את יכולה לא להסכים שזה החוק שם? אני לא מדבר על לציית לחוק, האם שייך לטעון שהחוק שונה?
לא, אני לא טוענת שהחוק שונהחולת שוקולד
אני לא יכולה לטעון שהוא הגדיר חוקים אחרים אבל אני כן יכולה לא להסכים עם החוקים האילו-עם הגדרת הטוב ורע שלו
הוא לא מגדיר מה טוב ומה רע אלא מה החוק, אולי החוק שהוא הגדיר הוא רע?
המדד לטוב ורע הוא המוסרצ'יאל
המוסר מחייב רק בתוקף אמונה. האמונה באלהים היא מה שגורם למחוייבות מוסרית. אז לא שייך לטעון שמה שאלהים הגדיר כטוב הוא למעשה רע, כי אין קריטריון מחייב למדוד את המעשה.
אבל אם הוא מצווה עליחולת שוקולד
איך את מודדת אם משהו מוסרי?צ'יאל
לפי אמות המידה *שלי*חולת שוקולד
סתם העדפה אישיתצ'יאל
את לא רוצה לרצוח (ולא רוצה גם שאחרים ירצחו).
אני רוצה לאכול שוקולד.
מוחמד רוצה לרצוח.
איפה המחוייבות פה? זה לא מוסר.
מה הקשר למחוייבות?חולת שוקולד
פשוט מאוד
מה זה אומר שזה לא מוסריצ'יאל
שזה גורם לך נקיפות מצפון?
שאת לא רוצה לעשות את זה?
מכיר את הסיפור על ר' סעדיה גאון והמקל?פסידונית
היום אני מבינה אותו.
לאצ'יאל
מה הסיפור?
לא מוצאת מקור עכשיו אז לא חשובפסידונית
העיקרון הוא שיש דברים שבהם you know it when you see it
כמו אהבה
כמו כאב
כמו טוב ורע
ואפשר להתבחבש שנים ולהביא ערימות על גבי ערימות של הוכחות לוגיות מהודקות ורהוטות
ובסופו של דבר זה בולשיט.
יש טוב, יש רע, יש אהבה ויש כאב ואתה יודע מהם מעצם היותך אנושי.
סה טו.
אבל צריך כמה שנים טובות בשביל לזרוק את כל הערימות ההן לפח.
זה לא מחייבצ'יאל
בשביל מחוייבות מוסרית חייבים מקור מחייב. אלהים למשל.
סבבהפסידוניתאחרונה
שניהםחולת שוקולד
טובצ'יאל
אם לי זה לא עושה יסורי מצפון, ואני רוצה לעשות את זה, מה הבעיה?
העניין הוא....... {נאנח גם}על התפר
שזה לא אם מישהו ספציפי ונפרד ממך, מין ישות שנמצאת למעלה שאתה קורא לו "אלוהים" שקיים או לא קיים...
העניין הוא לא אם אלוהים הזה קיים או לא קיים, כי זה סתם ויכוח של מחשבות, על מחשבה, שקיימת ישות מסוימת, שם למעלה..
העניין הוא שהקיום הוא אלוהים.
הישות הזו שאתה קורא לה אלוהים נמצאת במחשבות,
ומחשבות זו יצירה אנושית.
"הקיום הוא אלוהים" - או כל מילה אחרת שבא לך לבחור במקום המילה אלוהים - זו חוויה, זו לא חשיבה על מה שאתה קורא לו אלוהים, זו חוויה את מה שקוראים לזה אלוהים.
מותר לי לומר לך שאחרי ה"חיים לאחר החיים" כולם מבינים מה הם. ושזה לא דומה לכאן?
בכל מקרה, זה לא כזה גרוע. גם אנשים אתאיסטים שמאמינים שיש רק את מה שיש בתוך העור שלהם וזהו, הם בסך הכל משחקים מחבואים בעולם, וזה לא כזה איום ונורא, זה פשוט לשחק מחבואים ברצינות, בדיוק כמו שילד משחק מחבואים במלוא הרצינות.
אבל גם בגישה שלךחולת שוקולד
ברור שאחרי החיים כבר יודעים אבל עכשיו לא, וזה מפחיד, לפחד זה גרוע וברור שגם אתאיסטים מפחדים בסוף לא להיות
אבל אני לא חווה אותו, הוא לא מוחשיחולת שוקולד
את חווה אותו כי את חווה את עצמך.על התפר
איזה סוג של ידע אתצריכה לקבל כדי לדעת שהוא טוב?
אני לא מתחברת לגישה הזאתחולת שוקולד
אם הייתי רואה שהוא מתנהל בצורה מושלמת (כולל לא להיות נסתר ולא לתת לנו להאמין בדתות שונות) הייתי יודעת שהוא טוב, כל עוד זה לא ככה אני לא יודעת את זה ואפילו יודעת שהוא לא (שיש בו צד רע בנוסף לטוב)
לדעת זה רק אחרי חוויה, זה בכל הישות שלךעל התפר
אני רוצה לקחת אותך לשני ציטוטים על אלוהים, מתקופת השואה.
הציטוט הראשון של אלי ויזל בספר לילה עמ' 45, אני אכתוב כאן עם העיבוד של קארן ארמסטרונג בספר ההיסטוריה של אלוהים עמ' 387 בפרק מותו של אלוהים. - בכוונה עם העיבוד שלה כי עם העיבוד שלה זה יותר ארסי.
"באחד הימים תלו אנשי הגסטאפו ילד קטן. גם אנשי האס.אס. לא חשו בנוח לנוכח תלייתו של ילד לעייני צופים. ויזל נזכר כעבור שנים שאותו ילד, שפניו נראו כ"פני מלאך בעל עניים נוגות", שתק, היה חיוור כסיד וכמעט שווה נפשכשעלה לגרדום. מאחורי ויזל שאל אחד מן העצירים האחרים: "איפה אלוהים? איפה הוא?" נדרשה מחצית השעה עד שיצאה נשמתו של הילד, וכל אותה העת נגזר על העצירים להסתכל בפניו. אותו גבר שב ושאל: "איפה אלוהים עכשיו?" וויזל שמע קול עונה בקרבו: איפה הוא? הוא כאן - הוא נתלה על הגרדום הזה.
הציטוט השני לקוח מאתי הילסום בספר "השמיים שבתוכי". זה מילים שהיא כתבה במחנה באושוויץ ששם היא מתה. הציטוטים הם מעמודים 104, 110.
"אני מוכנה לכול, מוכנה ללכת לכל מקום שאלוהים ישלח אותי אליו, בכל מצב שאקלע אליו, ועד לרגע מותי אמשיך להעיד על יופיים ומשמעותם של החיים, אמשיך להצהיר שלא אלוהים הוא האחראי למה שקורה עכשיו, אלא אנחנו...
רק דבר אחד הולך ומתבהר לי: אם אתה לא יכול לעזור לנו, אנחנו צריכים לעזור לך, ובכך נעזור גם לעצמנו. זה הדבר היחיד שעוד נוכל להציל, וזה גם הדבר היחיד שחשוב באמת: נוכחותך בתוכנו...
ועם כל פעימת לב הולכת ומתחזקת בי ההכרה: אינך יכול לעזור לנו, אנחנו צריכים לעזור לך ולהגן עד טיפת דמנו האחרונה על מקום משכנך בתוכנו."
יש כאן שני תפיסות של אלוהים. שני דרכים להביע את מה שהם קוראים לו אלוהים.
בדרך הראשונה, אלי וויזל חוטא בתפיסה שלו, הוא מבקש אלוהים שלא קיים, מן סבא בשמיים שיעזור לו. אני לא מבקר אותו - ככה חינכו אותו להאמין. שיש סבא בשמים שיעניש אותו או יעזור לו. שהוא מקשיב שהוא מתגלה. שהוא עוזר. שהוא קיים. שהוא מעל כולם.
ואלוהים הזה מת בגרדום.
כי כל מה שלא אמיתי מת מתי שהוא.
אז הכל ימות.
ובתפיסה השניה אלוהים הוא אנחנו, הוא בתוכנו. כשיש רוע זה לא בגלל אלוהים זה כי אין אלוהים. זה כי יש אגו. זה כי יש פחד. ואלוהים קיים בתוכנו. אתי התנדבה לחולים וגוססים במחנה הריכוז וסטבורק, והיא אומרת שאלוהים הוא אנחנו. לא משהו מעבר. זה התפקיד שלנו להיות שם, ולהביא את אלוהים שבנו. ואת זה היא כתבה כשהיא רואה את המוות שלה מחכה ליד.
לא ידעת אני לא מסכימה עם זהחולת שוקולד
( גם לא כל הרוע בעולם הוא אנושי, יש אסונות טבע ודברים שלא תלויים בנו)
אלוהים קיים בתוכם מעצם קיומם.על התפר
מוות לא בהכרח רע.
גם מוות של אדם קרוב.
גם מוות של ארוע גדול.
כי אין דבר כזה מוות באמת.
יש שינוי, מaעaבר, לימוד.
מוות הוא חלק מהחיים, הוא לא סוף.
והוא יכול להיות מתוק.
זה לא כזה רע למות.
פשוט לאנשים ולישראלים הכי מכולם, יש אמונות מאוד מכבידות וטעונות שגורמות לדברים להיות כאלה "רעים".
סתם דוגמא, במזרח ובהודו האמונות על מוות 180 מישראל.
אני מסכימה לגבי המוות והאמונותחולת שוקולד
אני הבנתי אחרת את האמירה על המוות בגרדוםפסידונית
את צודקתעל התפר
וויזל עצמו איבד שם את האלוהים ששומע, שמקשיב, שעוזר, שנמצא למעלה ומכוון, שמגן. את דמות הסבא. זה פשוט טקסט שמדגיש לעומק את הקונפליקט שלו, כי הוא לא איבד את ה"אמונה", אבל הוא איבד את הסיפורים שיוצרים ומלבים אותה. ועד כמה שאני יודע, עד סוף חייו הוא חי עם המקום הקונפליקטואלי הזה.
https://www.google.com/amp/s/www.haaretz.co.il/amp/blogs/shaharilan/BLOG-1.2994327
קיים משו שהוא לא חומר?חוני המעגל פינות
קיים משהו שהוא לא תודעה?פסידונית
חד משמעית כן.חוני המעגל פינות
אם הכל היה רק תודעה לא היה עניין במורכבות.
ברור שהתודעה רוכבת על קיום חיצוני...
תסביר את עניין המורכבות?פסידונית
(לגבי הסוף, מסכימה. אבל זאת טענה הרבה יותר חלשה מ'הכל חומר')
אם הכל זה התודעה שלי אין סיבה שהאטום יהיה ככ מורכבחוני המעגל פינות
ואם הכל זה חומר יש סיבה שהוא יהיה מורכב?פסידונית
מזכירה לך שגם אני קיימת

למה אין סיבה להניח ישויות חומר עצמאיות ויש סיבה להניחחוני המעגל פינות
ברור. אם הבית צריך לשאת משקל הוא צריך להיות חזק ומורכב. אם הבית הוא לא מעבר להשתקפות במוח שלי הוא צריך להיות מורכב כמו בית בהשתקפות זיכרון של מחשב, יותר מכך זה בזבוז מיותר...
מה.פסידונית
טכנית.חוני המעגל פינות
אתה מדבר מתוך ההיכרות שלך עם החומר הקייםפסידונית
אין הכרח שהוא יהיה כזה.
אמירה ריקה. על מה אני אדבר אם לא על דברים שאני מכיר?חוני המעגל פינות
מוזמן בכיףפסידונית
לא הבנתיצ'יאל
מה הכוונה - לא היה עניין במורכבות?
הבעיה היאחוזר
שאני יודע שהוא קיים
כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי
ואז
יש את תורתו ומצוותיו
ואם לא
אז שאלות פילוסופיות
שבסופן
הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי
ואז הבחירה לצאת
לשחרר מהכל
תמיד תהיה מלווה באשמה.
ואז זה כבר לא שווה את זה
ואז אני נשאר באותו מצב
לופ.
מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
נו ו?נעמי28
השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28
למגזר שממנו הגיעו.
אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.
לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
ברורזיויק
איבעיא להוימח שם עראפת
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם
תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?
כבר אין לי אותםנעמי28
השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.
כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.
אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .
אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.
למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים
לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו
, טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...
צצצטויוטה
טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
.
כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה
בא לי כבר לשחרר.
לתת להכל לקרוס.
להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא.
מבין את הקושימתנחל חייכן
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
איזה חג מוגזםנעמי28
סיימנו עכשיו סדר שני.
מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶
יו'ט שני של גלויות?משה
ממש קשוחמתנחל חייכן
זהו כמעט נגמרנעמי28
תודה לאל שיש את מי לארח.
אי אפשרהגיבן מנוטרדהם
לעשות רק יום טוב אחד?
אתם ישראלים לא?
לא, בעלי לא.נעמי28
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק
אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה