לשמוע דתל"ש, חילוני, ומישהוא עם נטיעות הפוכות?
מה יותר גרוע?באולפנה...
לא הבנתי את השאלה?משקפת
גם אני לאהפילוסופית
קודם כל כותבים- נטיות.שפרינצא בוזגלו
ובעיני דתל"ש הכי גרוע- כי הוא בבחינת 'דע את האויב'.
הוא יודע את הנקודות תורפה של הציבור ממנו הוא בא, ויודע להילחם (כשהוא רוצה) נגדנו דרכם.
אדם חילוני, מכיר אותנו רק מהתקשורת, הוא יכול להזיק מאד- אבל פחות מדתל"ש.
אדם בעל נטיות הפוכות- לא יכול לשכנע אנשים להיות כמוה, אז הוא לא מזיק.
ובכללי הוא לא בחר בכך, אז א"א להשמיץ ולכעוס עליו- מותר לתעב את המעשה, לא את בעל המעשה.
דתל"ש לא באמת יודע מה הוא עושה, הוא פשוט רצה להיות "חופשי"..עבד ה'.
אז הוא לא באמת יכול להלחם כי אין לו עם מה, הוא אולי יכול להביא כמה קושיות אבל על כולם יש תשובות, הבעיה היא שהוא לא רוצה לשמוע אותם אז הוא בורח...
תתפלא לשמוע שיש כאלו שבחרו במודע תשובות אחרות-שפרינצא בוזגלו
שמבחינתנו הן שגויות.
הוא מאמין בבטטות שבראו את העולם? שיערב לו.
הוא יכול לטעות, ועדיין זו תהיה האמונה שלו, והוא יהיה בטוח שהוא צודק.
אבל, זה לא אומר שזה טעות מבחינתו- וכל עוד אדם לא מודה בטעויות שלו עצמו, הוא לא יכול לחזור בו.
נדיר מאוד. מאוד. מאוד.הָיוֹ הָיָה
ברוב המקרים - חיפשו לעצמם חיים קלים, ומשקיטים את מצפונם בתירוצים...
שמעי סיפור
היה בחור בישיבת וואלוז'ין, שנשר מהדרך והתקלקל..
יום אחד הלך ברחוב, והנה הוא רואה מולו את ראש הישיבה הנערץ, גדול הדור, הנצי"ב זצ"ל,
במבוכתו, פנה אליו ואמר "כבוד הרב לא יראה אותי ככה, היו לי קושיות ולכן עזבתי, אם הרב יתרץ לי אותן - אחזור לדת"
נעץ בו הנצי"ב את עיניו ואמר: "על קושיות - אני מסוגל לענות, זה הרי תפקידי, ראש ישיבה אני, אם קושיות היו לך הייתי מתרצם בשמחה,
אך לא קושיות יש לך, כי אם תירוצים, חיפשת חיים קלים, והמצאת תירוצים
ועל תירוצים, מה לעשות, אינני מסוגל לתרץ"...
וגמרא מפורשת מצווחת ואומרת: "לא עבדו ישראל עבודה זרה אלא להתיר להם אשת איש"...
חמד הצדיק את אשת שכנו, אך מה יעשה והתורה אוסרת? מצא פיתרון, כפר בתורה...
הרי לך קלקול מתוך קושיות...
טוב, אז אני סתם מאמינה שנשארו אנשים חושבים- פה בעולם...שפרינצא בוזגלו
מה הקשר? חושבים יש, אבל גם תאייוועס יש...הָיוֹ הָיָה
תאייוועס. תאייוועס. תאייועס. זהו זה.
תאוות הן אלו שמובילות לכפירה בנימוקים כביכול לוגיים..
כשרוצים לזנות - מתרצים שהבעל והאשרה הם האלוהים...
"לא עבדו.. אלא..."
קשה לי להאמין שרק בגלל תאוות עוזבים הכל.שפרינצא בוזגלו
צריך פוש נוסף, של טראומה כלשהי למשל.
כנראה אינך יודעת כוחה של תאווה...הָיוֹ הָיָה
יש לי ניסיון עם אנשים שהודו לי לאחר מעשה שכל התירוצים היו כסות בשביל המצפון המנקר...
וזו גם גמרא, מה לעשות.
שמע, תאוות יש גם לי- ומלאאא.שפרינצא בוזגלו
אבל בקטע הזה אני חבדניקית, מוח שליט על הלב- אין ברירה.
מח שליט זה אידיאל, לא קביעת מציאות.הָיוֹ הָיָה
אם את חבדניקית את אמורה לדעת שכל הווארט כאן זה שזו הדרישה מאדם - להשליט את מוחו על ליבו, זו עבודה!
ושוב, אני בנתיים מאמין לגמרא (כל עוד שאני לא כופר בה בגלל תאוות...)
אז אני לא חבדניקית,שפרינצא בוזגלו
ועל כן יתכן ולקחתי מהעיקרון הזה את מה שעוזר לי לקיים מצוות ולעבוד את ה' בשמחה.
אוקי, אני מאמינה לגמרא- אבל היא לא מובנת לי.
איך אומרים?קרובה

הי הי הי! אני גדולה! |קול צפצפני|שפרינצא בוזגלו
מה הקשר?
יופי
קרובה

קיבלתי הוכחה שאת קטנה.
אני חושב שיש הרבה מאודהיום יהיה שמח
שאמנם לא היו מתדתל"שים אם לא היו להם תאוות כי אז לא היה להם סיבה למה לעזוב, אבל אני משוכנע שגם אם היה להם אמונה באמת באלוקים ובתורה הם גם לא היו עוזבים, אולי מוותרים לעצמם פה ושם, אבל לא עוזבים...
זה איזה שילוב של שניהם כנראה
זה פירוש המילה תירוץ..הָיוֹ הָיָה
הם משכנעים את עצמם בקושיות שלהם, נסגרים עליהם ולא מוכנים לפקוח עינים, וזה כי התאווה מובילה אותם.
זה לא נכון....היום יהיה שמח
העניין שברור שיש היגיון לבחור בלהאמין אבל יש גם היגיון שלא... וזה נכון שהרבה פעמים הסיבה שבוחרים בזה ולא בזה זה התאוות אבל זה הגיוני מאוד, כשיש לבנאדם ספק אז הוא מעדיף ללכת בדרך שהכי נעימה לו...
לא, אין שום הגיון בלא להאמין.הָיוֹ הָיָה
שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלו, שום אדם בר דעת לא יהיה מסוגל לקבל בכנות הנחה כפרנית.
זה לא שכשיש ספק בוחרים בדרך הנעימה, אלא שכשמחפשים דרך נעימה ממציאים שיש ספק ומנסים להשתכנע בזה.
ואתה זה שיודע אם זה נכון להאמין או לא להאמיןהיום יהיה שמח
בהתחשב בזה שיש מילוני אנשים חכמים מאוד שלא מאמינים זה קצת יומרני
כן..הָיוֹ הָיָה
ואתה יודע מה, יש לך קושיה בהחלט טובה, איך יתכן שאני החכם יותר משבע מליארד איש?
אז תקשיב טוב:
השבע מליארד האלו - שלוש וחצי מהם סבורים שהשלוש וחצי האחרים מטורללים לגמרי, והשלוש וחצי האחרים חושבים ככה על הראשונים
אז אני מסתכל ואומר - בכל מקרה, מתמטית, שלוש וחצי מטורללים,
עכשיו כ"כ נפקא מינה אם שלוש וחצי או שבע?
תתבונן..
חח אני מקווה שאתה לא רציניהיום יהיה שמח
קודם כל זה לא נכון שככה חצי חושב על חצי
דבר שני, גם אם כן זה לא אומר שזה נכון
דבר שלישי אם אתה חושב שהם יודעים מה הם אומרים אז גם אתה מהשבע מיליארד האלה
וחוץ מזה ההבדל בין 3 וחצי למיליארד הוא די גדול
אני בהחלט כןהָיוֹ הָיָה
וואלה? כבודו יברר מה דעת הנצרות על האיסלאם ומה דעת האיסלאם על הנצרות, מה דעת שניהם על הבודהיזם ומה דעת האתאיסטים על כולם ביחד....
3 וחצי מליארד חביבי, 3 וחצי מליארד, לא 3 וחצי אנשים.. 🤦♂️
הם חושבים שהם טועים לא מטורלליםהיום יהיה שמח
אבל אתה יודע שהם חושבים ככה גם על היהדות
לא חיזקת בזה את היהדות
לא הבנת....הָיוֹ הָיָה
זה שככה הם חושבים על היהדות זה מה שכבר אמרת מראש,
ועל זה עניתי לך - שלא מזיז לי מה הם חושבים על היהדות, כי ממילא הם בעצמם מטורללים.
תחשוב על הלוגיקה..
חחח כן סורי על הטעותהיום יהיה שמח
אפילו ששלוש מיליארד לפה שלוש מיליארד לשם זה לא משנה
ממש לאאני חושב שכולם לא מטורללים אלא טועיםמאן דאמר
והם יודעים שהם טועים כי הם מחפשים אמת ולא מוצאים אותה
אין הגיון בלא להאמין בכוח עליון.שפרינצא בוזגלו
אבל אותו הגיון שגורם לי להאמין בה' בדרך היהודית- יכול לגרום לי להאמין בו בדרך הנוצרית או המוסלמית להבדיל.
זה כבר להיכנס לוויכוח עצמוהיום יהיה שמח
והאמת היא שיש גם המון אתאיסטים לא טיפשים בכלל...
חוסר הגיון לא שווה טפשות.שפרינצא בוזגלו
חוסר היגיון לא שווה טיפשותהיום יהיה שמח
אבל הייתי מצפה מאנשים לא טיפשים שינהגו בהיגיון
גם זה לא נכון.הָיוֹ הָיָה
וגם אם זה היה נכון, עד כמה שידוע לי רוב האנשים שעוזבים את הדת לא ממש מתאסלמים או מתנצרים, הם פשוט הולכים לכייף...
האמת זה נכוןהיום יהיה שמח
אני לא באמת יודע, אבל אני מניח שהרבה פשוט אומרים לעצמם "אנחנו לא יודעים, אז חבל להתחיל לחפור.. פשוט נהנה וזהו"
נכון האתאיסתים הם המאמינים הכי גדולי אבל לעומק אחרמאן דאמר
הם לקחו את האידיאולוגיה שלהם נגד השכל
נכון אבל יש הטעיות וכמו שאתה יוצא מנקודת הנחה גם הם יוצאיםמאן דאמר
מנקודות הנחה אבל הפוכות
הם יוצאים מנקודת הנחה שהם רוצים כיף.. זה הכל.הָיוֹ הָיָה
ממש לא אולי זה השורש אבל זה ממש לא במודעמאן דאמר
זאת אומרת הם לא מודים שיש אלוקים בגלל האגו שלהם כי אם שי אז חייב להקשיב לו וכו'
מי שמבקש אמת מוצא אותה, מי שיש לו תאוות מתעלם ממנה.הָיוֹ הָיָה
אני אחזור ואביא את דברי הגמרא:
"לא עבדו ישראל עבודה זרה אלא להתיר להם אשת איש"
- הסיבה היחידה שמביאה אדם לכפור - היא התאוות שלו. כשהוא חושק באשת איש והתורה אוסרת - הוא אומר שהתורה היא שקר...
נכון אבל א זה לא קורה במודעמאן דאמר
ב יש הרבה כאלה שבשבילם הדות זה משהו שכופים עליך אז הם ברחו מזה
ג יש מלא טענות למי שרוצה להגיד שאין אלוקות
ד בריחה מהשאלות גורמת להבנה שבאמת אי אפשר או קשה להתמודד עם השאלות
(שלא אובן ח"ו לא נכון אני לא אומר שכל אחד עכשיו צריך ללמוד נצרות או אתיאיזם על מנת לפרוך אבל לא לפחד משאלות יש כאלה שששאלו ולא קיבלו תשובות או יותר גרוע נפנפו להם את השאלות ולכן ברחו)
ברור שלא, כבר אמרתי את זה.הָיוֹ הָיָה
בגלל התאוות אנשים משכנעים את עצמם בתירוצים שלהם..
ב. ונכון, יש כאלו שברחו בגלל כפיה, זה לא משנה את המ שאמרתי - שמתרצים תירוצים כדי לברוח מקושי וכדי לחיות בכיף
ג. ואין שום טענה שמחזיקה מים, רק הבל ורעות רוח
ד. מי בורח משאלות? אתה מוזמן לעבור על הכ"א שלי ולראות על כמה שאלות באמונה עניתי בפורום, אני חושב שזה בין כמה עשרות מרובות לבין מאה פלוס.
שוב פעם זה שאתה ענית לכמה ילדודס על שאלות באמונההיום יהיה שמח
לא הופך את זה לנכון...
העולם מלא באנשים קצת יותר חכמים מכמה נערים שלא ברור להם מה הם רוצים מעצמם
אתה שם לב שאתה מערבב?הָיוֹ הָיָה
זה שעניתי לא הובא כדי להוכיח שאני צודק, אלא במענה לזה שהוא אמר שמתעלמים משאלות.
ולגבי ה"עולם מלא" כבר עניתי לך.
פליז, תקרא במלואן תגובות לפני שאתה מגיב עליהן, למען הדיון יהיה ענייני ובוגר, ולמען לא תהיינה כאן מבוכות מיותרות.
מה? עם השלוש וחצי מיליארד?היום יהיה שמח
נו, הסברתי.הָיוֹ הָיָה
הרי מה הקייס שלך?
-הטענה: "מה, שבע מליארד איש מדברים שטויות? לא יכול להיות"
אז על זה אני אומר לך:
"צ'מע חביבי, אחרי כל השמיניות באויר שתעשה - יישארו לך איזה שלוש וחצי - ארבע מליאד איש שמוכרח להיות שמדברים שטויות,
ובכן, כל כך הגיוני בעיניך שרק שלושה וחצי ידברו שטויות אבל שבע לא?"
לא, אני מסכים שברור שיש נתח רציני מאוד מהעולםהיום יהיה שמח
שבסוף טועה, אבל אני לא חושב שיכול להיות שכל כך הרבה אנשים פשוט מדברים שטויות...
מה שאני אומר זה שזו הסתכלות לא נכונה לדעתי לומר- אני היחיד שהולך לפי ההיגיון וכל השאר סתם מתנהגים בטיפשות... יכול להיות שאתה משוכנע שאתה צודק, אבל לדעתי צריך גם כבוד לדעות אחרות...
אתה מתעלם מהבעיה שהצגתי.הָיוֹ הָיָה
זה שזו הסתכלות לא נאה בעיניך כבר אמרת, והסברתי לך למה זו הסתכלות ישרה ולוגית,
אני קצת הרבה לא מתחבר לטיעונים מוסריים במענה לטיעון לוגי, עמך ועם כלל העולם הסליחה.
אגב, הייתי מציע לך לשקול את עמדותיך בנושא עם רב, כי אתה עלול להילכד בכפירה גמורה חלילה, חבל. חבל.
אני לא חושב שהתעלמתי מהבעיההיום יהיה שמח
מה שעניתי זה שזה שבטוח יש 3 וחצי מיליארד שטועים לא הופך אותך לצודק...
הכבוד לדעות אחרות שאמרתי הוא לא נובע ממוסר, אלא מהידיעה שאנשים שחושבים אחרת ממך לא פחות חכמים ממך...
לא אמרתי שזה מה שהופך אותי לצודק.הָיוֹ הָיָה
אלא שזה מה שמעקר מתוכן את השימוש שלך בזה כדבר שמוכיח שאני "לא צודק"
זה בטח טענה מוסרית, כי את הלוגיקה פרכתי כבר, כנ"ל, להתעקש שעדיין זה "לא הגיוני שאנחנו הכי חכמים מכל העולם" זה כבר סתם טענות פסאודו מוסריות.
אחי ואני לא אמרתי שאתה לא צודקהיום יהיה שמח
סורי נדפק לי המחשבהיום יהיה שמח
קיצר, מה שאני אמרתי זה שאני לא חושב שזה הגיוני לזלזל בשעות אחרות.. לא שהדעה שאתה אומר היא לא נכונה
יתכן וגם טראומה.שפרינצא בוזגלו
כמו שאמר @היום יהיה שמח, זה מכלול.
טראומה יכולה להצטרף, אמת.הָיוֹ הָיָה
סתם כאקט פסיכולוגי, קורה.
לפעמים בנאדם חושב בגלל טראומה שהוא הינדיק
ולפעמים הוא חושב בגלל טראומה שאין אלוקים,
קורה.
אבל עובדה שיש יותר מידי אנשים שבורחים- כי היה להם רע.שפרינצא בוזגלו
הדת יפה בעיניהם, אבל כל פעם שהם מקיימים את המצוות, הם נזכרים ברב הרע שלהם,
מי שהיה אמור להאהיב עליהם את התורה והמצוות, ובמקום זה גרם להם לטראומה פחד ורתיעה.
גם זה נכון, כואב.הָיוֹ הָיָה
את גם חייבת לקרוא את הספרקרובה
מזה הספר הזה בכלל?נועה גבריאל
"מדוע דתיים עוזבים את הדת, וכיצד להתמודד עם האתגר".קרובה
צילמתי לך אותו פה לא מזמן, עם הסדין הוורוד היפה שלי. ואת בתמורה צילמת לי ספרי הרב קוק...
אהה כן...נועה גבריאל
של מי?שפרינצא בוזגלו
פאראנק מרגוליסקרובה
לכי תגגלי.
או כי הם קיבלו טראומה רצינית מהיהדותמאן דאמר
כמויות הטראומות בימינו הם מטורפותמאן דאמר
זאת אומרת אנשים שנפגשו עם דברים מזעזעים בלי מוכנות נפשית
או שכפו עליהם דברים שהמאיסו את התורה עליהם זה ממש פתחים ליצר
וואי בדיוק למדנו בנושא הזהעצמי החביבה
מאמר של הרב אלחנן וסרמן. הוא מסביר שם ממש יפה איך שהתאוות הם פשוט כמו שוחד בשבילנו ופשוט מעוורות את השכל שלנו מלראות את האמת הפשוטה שבאמונה. בעיקרון, האמונה היא הדבר הטבעי ביותר! כל אדם שקצת חושב יכול להגיע בכוחות עצמו למסקנה שיש מנהיג לבירה ושהוא מעורב במה שקורה פה ולכן מסתמא שהוא כתב אי אלו הוראות לעולם... אז למה לא כולם מאמינים? כי התאוות שלהם מעוותות את השכל הישר! לא במודע כמובן, אבל זה קורה. ואז פתאום יש המון הסברים מהסברים שונים של למה אני צודק והדת טועה, אבל השורש מעוות... לכן הציווי על האמונה הוא על הלב ולא על המח: "ולא תתורו אחרי לבבכם"- תכלס צריך היה לכתוב ולא תתורו אחרי שיכלכם או משהו כזה, אלא שהשכל הישר לא צריך אפילו לצוות אותו להאמין, זה טיבעי מבחינתו, הבעיה היא בתאוות שלנו וזה כבר קשור ללב...
טוב זה ממש בשלוף, למדתי את זה מזמן אבל אם את רוצה אני יכולה לסכם לך קצת יותר מסודר ונורמלי...
יישר כח, אכן הוא אחד מגדולי מעמידי העניין..הָיוֹ הָיָהאחרונה
וחלק ממה שכתבתי כאן בנוי על דבריו שם.
מאמר יסודי בהחלט, מומלץ לכל אחד.
לצערי את ממש צודק אם אנשים בעולם היו יותר חושביםמאן דאמר
העולם היה נראה אחרתתת
לעניות דעתי יש תערובת של שני הגורמיםבן חורין
בדרך כלל.
כשלאדם יש תאוות, אז הוא כבר ירה את החץ ועכשיו הוא מנסה לצייר את המטרה. אבל עבור כל אדם (וכל מצב נפשי) יש איזשהו גבול של כמה הוא מסוגל לרמות את עצמו, ולכן אם הוא לא מצליח לסמן את המטרה גם כשהוא ממש מתאמץ- אז הוא יכנע ויישאר במקומו.
וכאן נכנסות הקושיות שהופכות לתירוצים, גם אם לא מושלמים, שנועדו להראות שיש מטרה כלשהי מסביב לחץ (כלומר שיש היגיון בללכת אחרי התאוות שלו).
אגב, חשוב לציין שדבר כזה יכול לקרות גם עם קושיות נפשיות, כלומר קושיות שאינן על עצם האמונה, אלא חוסר שביעות רצון מהחויה הדתית. לפעמים כשאדם רוצה להיפרד ממישהו אז גם אם הוא יודע שהרבה מזה נובע מסתם מידות רעות למיניהן, הוא כבר ימצא את הדרך להשחיר את פניו של זה שהוא רוצה להיפרד ממנו, ולענייננו- להראות למה להיות דתי זה לחיות בזבל, ולמה הדתיים מושחתים, ושה' לא אוהב אותו, וכו'.
בכל מקרה ומקרה המנגנון עובד טיפה אחרת, אבל זה הרעיון הכללי.
לרוב האנשים יש מינימום של יושר אינטלקטואלי. מינימום זה לא תמיד מספיק.
אז איך זה, שמשומה- כל הדתל"שים שאני מכירה סבלו הרבה בעבר?שפרינצא בוזגלו
ובעצם כשהם נהיו חילוניים החיים שלהם הסתדרו (ככה זה נראה על פניו).
ולכן כשאני רואה אותם אני לא עצובה, ויותר מכך לחלקם אני ממש מפרגנת,
סופכלסוף אחרי החיים הזבל שהיו להם- הם מתחילים להינות, מה שהגיע להם מלכתחילה גם במסגרת הדת.
אז אם הם רק סבלו במסגרת הדת, אם הם ברחו מטראומה- אני לא יכולה להמנע מלאהוב אותם על כך.
*מספרים שהם סבלו....הָיוֹ הָיָה
נו באמת, זו כבר נאיביות אמיתית,
ברור שכל החברה'לך האלו עסוקים בלהסביר כמה הדת רעה ומגעילה וכל הדתיים אנשים זבל.. אז את ככה קונה את זה? ככתבם וכלשונם?
(ולגבי הסוגריים: רק שתדעי, שנדירים באמת הדתלשים שמצליחים בחיים, בד"כ הם מאבדים את שני העולמות)
וזה שאת לא עצובה זה ממש מזעזע. סורי.
גם בהנחה שאז הם סבלו וכעת לא, גם אם נניח שאכן כן, מה הקב"ה רצה? למה הוא ציפה? איך את יכולה לא להיות עצובה מזה ועוד לפרגן על זה? לפרגן??
שמע, זו הזווית ראיה שלי.שפרינצא בוזגלו
ככה אני חושבת, לו יהי- אולי אני נאיבית.
מה שבטוח שיהיה נאיבי מצידי להראות כמה אני לא נאיבית.
למה? כי ככה אמרו לך?הָיוֹ הָיָה
תנסי להתבונן בסיפוריהם. תראי כמה שנאה לשמה יש שם.
ואני מסכים, יש כאלו שבאמת עברו טראומה וסבלו וכו'
אבל ממש לא כולם
כל כך כל כך הרבה יש שעזבו כי התחשק להם
ועסוקים עכשיו בלהשמיץ ולהשמיץ ולהשמיץ, ולהראות כמה מסריחה הדת...
תקשיבי לסיפוריהם ברצינות, ותגידי אם זה נשמע אמין...
סיפרו לי?שפרינצא בוזגלו
יש לי חברות כאלה, ואני יודעת שמי שנשרה- זה באמת כי היה לה רע!
היא רצתה שיאהבו אותה, וההורים שלה משומה לא קיימו את מצוותם.
חברות זה לא אומר "רוב הדתלשים"...הָיוֹ הָיָה
מאוד קל, ומאוד "אין" לומר שהכל באשמת ההורים והמחנכים שלא מבינים את הצורך באהבה ובבלה בלה, אבל זו לא חזות הכל,
וגם אני מכיר נושרים, זה בסדר..
שמע, חברות זה אכן לא כולם.שפרינצא בוזגלו
אתה היית נוטש מקום רק כי יש לך תאווה למקום אחר?
אני חושבת שלא, אך אם בנוסף לתאווה הייתה טראומה- הייתה בורח.
לא כ"כ מהר מוותרים על קהילה מוסדות וחברים, מוותרים רק כשאין ברירה,
רק כשמרגישים שמישהו זורה מלח על הפצעים.
..הָיוֹ הָיָה
את חושבת שלא, הגמרא מעידה שזה מה שקורה...
וכמובן, זה גם מורכב, לא שבחור אומר "וואלה, באלי מריחואנה, ובשבת, יאללה בא נהיה חילוניים"..
ברור שזה תהליך, ברור שבנאדם מרגיש ומשכנע את עצמו (וזה ביצה ותרנגולת אינסופיים) שהדת היא לא מקום מתאים בשבילו, וכו' וכו'...
זה בעצם אותו דבר שהופך חילוני לדתי- רק בהפוך?שפרינצא בוזגלו
אגב חילוניות היא לא ע"ז.
למה?הָיוֹ הָיָה
חסרים אנשים שלמדו ועיינו והתבוננו והגיעו למסקנה אמיתית שצריך לחזור בתשובה?
ונכון שזה לא ע"ז, אז מה? הרעיון הוא אחד - כפירה ביהדות מגיעה מתוך תאוות. לא משנה מה עושים ברגע שכופרים - אם נהיים אתאיסטים או עובדי ע"ז או משהו אחר.
אתה מבין שבדיוק גם להיפך?שפרינצא בוזגלו
לא חסרים אנשים שחשבו והגיעו למסקנה שזו הדרך הנכונה, להם בעיקר- ואלו שהגדילו לעשות אף כופים את דרכם על כולם.
ממש לא.הָיוֹ הָיָה
אספר לך משהו: יש יהודי חכם שאני מכיר, עולה מרוסיה, גאון מחשבים, שחזר בתשובה בגיל מאוחר..
ויש לו חבר, יהודי שגדל בבית חסידי ופרק עול,
פעם אחת אמר לו אותו חבר: "נכון שרבים חוזרים בתשובה, אבל רבים גם עוזבים את הדת"
וענה לו היהודי החכם ההוא: "תראה את ההבדל בגילאים, כמה אנשים בגיל חמישים עזבו את הדת? כמה פרופסורים ומדענים וכו' וכו' דתיים עזבו פתאום את הדת? כמעט אפס. כל הנושרים נושרים בין גיל 15 ל25.. אצל החוזרים בתשובה - זה הפוך - כ"כ הרבה אנשים מבוגרים, חכמים, בעלי מקצוע... וכו'"
והאמת, שזו המציאות, חוזרים בתשובה, ברובם הגדול (חוץ מכלמיני שנתפסו ל"אורות" וומילא נושרים מחדש אחרי חמש שנים בתשובה..) עשו זאת מתוך עיון והתבוננות, לעומת הכיוון ההפוך - שהרוב המוחלט אפילו לא מתיימר לומר שעמל להבין.
ואגב, זו גם חלוקה הגיונית: אדם אל מקבל על עצמו עול כבד סתם, אין שום "נגיעה" שיכולה לגרום לאדם רציונאלי לחזור בתשובה בלי ביסוס, אבל לכיוון ההפוך - אוהו יש, עיר פרא האדם יוולד, אנשים מתים לחופש, ואז הם מבלבלים את המח כדי לזכות בו..
אוקי, פה כתבת משהו מעניין-שפרינצא בוזגלו
האנשים מתים לחופש, משמע יש אנשים שהיהדות כובלת אותם.
לחלקם בא חופש, אבל הם לא בורחים- כי יש להם יותר מה להפסיד מאשר להרוויח.
לחלקם כ"כ קשה, עד שלא משנה להם כלום- הם רוצים חופש.
ובורחים אליו.
ברורהָיוֹ הָיָה
אמת היא שמי שמתבונן וזוכה להבין ולחיות את היהדות כראוי - הוא הוא הבן חורין האמיתי.
אבל האם נתכחש לכך שכל כך הרבה אנשים טוענים שזה כובל? המציאות היא כזו - אנשים מתים לחופש, אבל לא חופש ערכי, אמיתי, חופש מהתאוות והשפלות, חופש מהרצונות הבהמיים.. לא את זה הם רוצים, הם רוצים לחיות כמו חיית השדה, לעשות מה שבא להם, ים בשבת? ים בשבת! אשת איש? אשת איש! מכל הבא ליד..
אכן כן, ממש ככה, לא מוצא מה החידוש הגדול כאן.
טוב, מסקנה שלך- אנשים עושים מה שבראש שלהם.שפרינצא בוזגלו
שלי- יש אנשים שחיים כך, כי זו הדרך היחידה שלהם להרגיש עם עצמם יותר טוב.
אני נאיבית? לפעמים...
מה יותר גרוע אדם שאוכל טרף או שאומר לשון הרע ?יתקאי
לא ניראלי שאפשר להשוות
אהבתי את ההשוואה! (בין הטרף ללשון הרע)900
אבל לעניות דעתי היא לא קשורה לכאן..
ברור!!! זה שאומר לשון הרע!!מאן דאמר
זה בין אדם לחבירו זה בין אדם למקום
מה אתה משווה??
שאלה לי אליך, פותחת השרשור:קרובה
כי אם את לא חזקה ולא מודעת ובטוחה באמיתות דבריך-שפרינצא בוזגלו
תוכלי להיות מושפעת.
ערכתי שם את הכותרת עכשיו. הסתכלי נא.קרובה
זה תרתי דסתרימאן דאמר
אם לאדם יש אמונה חזק הוא לא יושפע משאלות הפוך הם יניעו אותו לחקור
ולשרש מה שקנוי אצלו
כי זה מטמא את הנפש!באולפנה...
ועדיף לא להרגיל את האוזניים לשמוע אנשים כאלה..באולפנה...
מישאבאאבא
מישהוא עם נטיות הפוכות חד משמעית גם לפי חלק/כל הרבנים הוא לא מצטרף למניין
יואו ברור שדתל''שצבע לחיים
אני מכיר כמה חברים כאלה שאם הם מתחילים לדבר זה נגמר במכות![]()
אממכתום עולה????
ואז דתשלש
..אור חדש.
ואגב, נטיות הפוכות זה לא דבר שאדם בוחר בו. זה התמודדות נפשית שלא מגיעה מבחירה, אז אין אפילו מקום להשוות, כי אדם דתל"ש בלי לדון ח"ו בחר בדרך הזאת, כך גם אדם חילוני. אדם עם נטיות הפוכות לא בחר בזה, בשום צורה.
לא רע לשמוע אף אחד -ריק סאנצ'ז
אין לי בעיה לשמוע שום דעה שבעולם.
אם הם צודקים - אז מזל ששמעתי.
אם לא - אז אני צריכה להיות תשובה, ואני רק יחכים מזה.
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
..יהודי חסידיאחרונה
אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא
הפצות!!יהודי חסידי
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
וואודומיה תהילה
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי
וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
...יהודי חסידי
....יהודי חסידי
...יהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה
אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"
הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
מחפשים בני נוער לכתבהדבדב
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
אני חדשההרהמורניק
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
שלוםטאטע מלך העולם
יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.
ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?
רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...
תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!
זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini
אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.
כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.
האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?
האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?
או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?
העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.
מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה? (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)
אולי לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי?
אמממטאטע מלך העולם
זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...
אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם
הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...
בד"כ זה כן סותריהודי חסידי
אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?
לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.
אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם
זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...
אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...
עכשיו מבינים קצת יותר??
כן...יהודי חסידי
אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...
חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך.
וואי תודה!טאטע מלך העולם
אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??
ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה
אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...
כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...
בקיצור מורכב ביותר...






