כתבו כמו מצה...
מצה מתפוררת, מצה עם שוקולד, מצה מצויירת על כריכה של הגדה, מצה שנאפית בחפזון עד היציאה ברכוש גדול, מצת אפיקומן שלא נמצאה עד היום, הולכת ומתעפשת לה מתחת למיטה.
דבררו אותה, ספרו עליה, תנו לנו להזדהות איתה.
קדימה!
והיא חיכתה להיאפות בלשכה
ותכל'ס שהיא לא הייתה מיוחדת,
תמיד היו כאלו שנתנו אותה לאות תודה, כקרבן נדבה
וכ"כ כיף היה לה לדעת שהיא לא ניתנה בגלל סיבה מסוימת
היא נאפתה רק כי אותו האיש נדבנו ליבו
היא הייתה מילה נרדפת לתודה
ועכשיו היא מצה שרויה בצער
לרוב היא אפילו לא זוכה להיות כזית כזה מהודר של 30 גר' למען הסר ספק
לרוב היא סתם מצה שרויה, מצה בריי עלוב
מצה שרויה המבושלת לאחר האפיה
וכן, יש עליה ווטו, חלק מהקהילות כ"כ מפחדות מפניה!
וזה עצוב לה שלא זוכרים את יקר גדולתה ותפארת עברה
אף על פי כן...
אז זהו! הגיע הרגע! יד מחוספסת הושטה לעברי והרימה אותי בחרדת קודש, והעיניים הסתכלו עלי במבט בוחן. לא סתם מבט, מבט עמוק, מיוחד, כזה שרואה הרבה מעבר... רואה את כל התלאות שעברתי, את כל השמירות, האיסורים, והייסורים שעברתי בדרך עד שהגעתי לכאן... עד שהגעתי למדרגה הקדושה של מי שאני.
אינני באה להתגאות. רק לספר לכם על הדרך שעברתי עד לכאן. מה אתם חושבים לעצמיכם?! שזה קל להגיע לכזאת מדרגה?! שזה קל להיות כ"כ קדושה?!?! בשביל להגיע לכאן צריך לעבור הרבה... הרבה מאד אפילו.
כבר מרגע לידתי נשמרתי.
"כל כבודה בת מלך פנימה" הסבירו לי הורי, ושמרו אותי בבית מיוחד, שמור, ומוגן. שאף על פי ששדה היה, נראה היה כחממה. כמקום שמור, המוגן מעיני זרים. חינכו אותי "להסתפק במועט" ומשלב מסוים, אפילו טיפת מים אחת לא נתנו לי. וגם אחר כך... בבת אחת ניתקו אותי מביתי, תלשו אותי מארץ מולדתי, ועיצבו אותי כרצונם ללא טיפת מים מיותרת, ללא טיפת חמלה.
והאש... האש החמה שלהטה בכל עוז. אוי... מה נורא היה הדבר! את גדילתי עצרה האש, ולא נתנה לי להשמין כלל. צנומה ורזה השאירה אותי... עם כוויות, וסימני פחם שחרחרים. "ייסורים מכפרים" שחו לי הכל. אך אני, רק להימלט רציתי, רק לתפוס רגלי ולברוח ככל אשר תישאני הרוח.
אך מה לי שחה לכם כל זאת??! הרי בסופו של דבר, הכל היה שווה! כן... כל הסבל, הייסורים והמכות, הם אלו שהביאו אותי הנה. הם אלו שהעלוני במדרגות הקדושה, והביאוני להיות מי שאני, עם חותמת גדולה המעידה על מעלתי וקדושתי.
לפתע הרגשתי לא יציבה. ניסיתי להסתדר, ולצעוק לעזרה, אך בעל היד כאילו חרש היה, ואת צעקתי לא שמע. היד נעה במהירות לימין ולשמאל ולרגע נראה היה לי, ששכחה כי אני מונחת בחיקה.
הרגשתי את עצמי נשמטת. נופלת במהירות מסחררת מטה. "הצילוווווווווו" שמעתי צעקה חזקה. על אף הסחרחורת ניסיתי לראות מי הוא בעל הצעקה, אך לא ראיתי מאומה. ושוב שמעתי זעקה מהדהדת, ושוב הסתכלתי סביבי תוהה. עד שלפתע חדרה לראשי ההבנה. אני! אני היא הנופלת! אני היא הצועקת!
נפלתי. רגליים רמסו בי בלי חמלה. גלגלי מכוניות שעטו מעלי בלא שימת לב, וילדי חמד רכים בעטו בי כמשחק. ניסיתי לצעוק לעזרה. אך אנשים לא שתו ליבם אלי. עסוקים היו בענייני החג הקרב ובא. ורק אני... רק אני שכבתי לי בודדה. המון אדם היה סביבי, אך בכל זאת, בודדה הייתי. מנסה לחבר חלק לחלק. לרפא את המכות, לאחות את השברים.
עם המכה, עוד הייתי יכולה להתמודד. הרי מורגלת במכות אני. אך עם השבר?!? עם האובדן?!? עם הנפילה הרוחנית??!!?
ושוב קדושה כבר לא הייתי. רק חתיכות חתיכות של שברים. סתם אחת הנתונה למרמס. והכאב הלם, והצער הדהד, ודבר לא נשאר. רק לשאת עיניים למרומים ולשאת תפילה.
ולדעת... כן, לדעת שאף על פי ששבורה אני, ולמרות שלא אעלה על שום שולחן כמצות מצווה, אף על פי כן, מצה אני.
אף על פי כן... גרסת קינוח
אז זהו! הגיע הרגע! יד מחוספסת הושטה לעברי והרימה אותי בחרדת קודש, והעיניים הסתכלו עלי במבט בוחן. לא סתם מבט, מבט עמוק, מיוחד, כזה שרואה הרבה מעבר... רואה את כל התלאות שעברתי, את כל השמירות, האיסורים, והייסורים שעברתי בדרך עד שהגעתי לכאן... עד שהגעתי למדרגה הקדושה של מי שאני.
אינני באה להתגאות. רק לספר לכם על הדרך שעברתי עד לכאן. מה אתם חושבים לעצמיכם?! שזה קל להגיע לכזאת מדרגה?! שזה קל להיות כ"כ קדושה?!?! בשביל להגיע לכאן צריך לעבור הרבה... הרבה מאד אפילו.
כבר מרגע לידתי נשמרתי.
"כל כבודה בת מלך פנימה" הסבירו לי הורי, ושמרו אותי בבית מיוחד, שמור, ומוגן. שאף על פי ששדה היה, נראה היה כחממה. כמקום שמור, המוגן מעיני זרים. חינכו אותי "להסתפק במועט" ומשלב מסוים, אפילו טיפת מים אחת לא נתנו לי. וגם אחר כך... בבת אחת ניתקו אותי מביתי, תלשו אותי מארץ מולדתי, ועיצבו אותי כרצונם ללא טיפת מים מיותרת, ללא טיפת חמלה.
והאש... האש החמה שלהטה בכל עוז. אוי... מה נורא היה הדבר! את גדילתי עצרה האש, ולא נתנה לי להשמין כלל. צנומה ורזה השאירה אותי... עם כוויות, וסימני פחם שחרחרים. "ייסורים מכפרים" שחו לי הכל. אך אני, רק להימלט רציתי, רק לתפוס רגלי ולברוח ככל אשר תישאני הרוח.
אך מה לי שחה לכם כל זאת??! הרי בסופו של דבר, הכל היה שווה! כן... כל הסבל, הייסורים והמכות, הם אלו שהביאו אותי הנה. הם אלו שהעלוני במדרגות הקדושה, והביאוני להיות מי שאני, עם חותמת גדולה המעידה על מעלתי וקדושתי.
לפתע הרגשתי לא יציבה. ניסיתי להסתדר, ולצעוק לעזרה, אך בעל היד כאילו חרש היה, ואת צעקתי לא שמע. היד נעה במהירות לימין ולשמאל ולרגע נראה היה לי, ששכחה כי אני מונחת בחיקה.
הרגשתי את עצמי נשמטת. נופלת במהירות מסחררת מטה. "הצילוווווווווו" שמעתי צעקה חזקה. על אף הסחרחורת ניסיתי לראות מי הוא בעל הצעקה, אך לא ראיתי מאומה. ושוב שמעתי זעקה מהדהדת, ושוב הסתכלתי סביבי תוהה. עד שלפתע חדרה לראשי ההבנה. אני! אני היא הנופלת! אני היא הצועקת!
נפלתי. ושכבתי לי בצד בודדה. ניסיתי לצעוק לעזרה. אך אנשים לא שתו ליבם אלי משום שעסוקים היו בענייני החג הקדוש. ראיתי את חברותי על השולחן מגשימות את ייעודם, ונאכלות בקדושה ובטהרה . ורק אני... רק אני שכבתי לי בודדה. המון אדם היה סביבי, אך בכל זאת, בודדה הייתי. ילדי חמד רכים הילכו בחדר ופניהם צהלו. "פניהם צהלו"... אך פני חפו. בושה הייתי במצבי, חרפה מילאה את ליבי, וכלימה את פני. נשאתי בליבי תפילה חרישית לריבון העולמים, שיעזור... שיגן... שיושיע.
לפתע יד קטנה הושטה לעברי ותפסה בי בחוזקה. התלהבתי לרגע. אבל רק לרגע. כי מסתבר ששמחתי הייתה מוקדמת מידי. הועברתי מיד ליד, וממקום למקום, חטפתי מכות, עד שלבסוף הונחתי בארון חשוך, ושוב... שוב הייתי בודדה.
שכבתי שם רגע... ועוד אחד... ועוד... ועוד... נצח, וקולות שירה מרוחקים חדרו אלי מבעד לערפל... עד שלפתע אור חזק סנוור את פני. יד הושטה לעברי ותפסה בי. היד רעדה קלות, אך בכל זאת הרגשתי בטוחה, משום שרעד של התרגשות היה זה, ומקהלה חזקה של קולות הכריזה "צפון!"
ושוב... עברתי מיד ליד, ומאדם לאדם. אך עתה, הרגשתי שיש תכלית, יש מטרה.
ופיות קדושים נגסו בי בטהרה, ופיות קדושים שחו עלי בהתרגשות. " לשם ייחוד קודשא בריכו ושכינתיה.. הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות אפיקומן..."
"ויהי נועם ה' עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו"
מביע כ"כ טוב את 'ההרגשות' שלו
להתעטר
בשקט בחוץ בפנים
קצת יצירת אטמוספירה אחרת
להרגע להתייחד ומאיליו זה מקרין
עושה מעשה נערות מסלסל בשערו
הוא המושלם הוא מקרין הוא בשלב אחר
מגלה ה' בפועל
במעשה בתנועה
יש לו צדק מיוחד
יש לו שם
יש לו אומץ
אי אפשר להתעלם
מעבר לכל החלומות יש שם אמת
נו אז מה עכשיו נשחט עוד עיר?
נפקיר עוד אחת?
-מגע של בית אבא-
אנוכי ערב את הנער
תפילה חרישית
פיצוץ
'ויגש אליו'
חור שחור
ליט לה מגרמה כלום
הוציאו כל איש
ויבך..
(קצת הרבה מבולגן אבל אשמח לתגובות @ימח שם עראפת
"עולם מכוער מאוד"
-
אוויר הרים צלול כיין, סיפרו לתרים
רקיע עמוק ועמוס כוכבים הניבט מפסגות ההרים
אבדה לה הדרך, התפתלה בין צוקים
נשברו אמיתות, אותיות, מספרים
שותים כיום משקה חריף ומקיאים בצד שולחן
נערות מסלסלות בשערן ופוזלות הצידה בארס
מי שיעמוד באמצע הרחוב יישמע נהרות יישאו קולן
את הביוב השוצף, המגבונים לסתימות, הצואה השקרים והרפש
מצאנו בעדשת הטלסקופ:
העולם קטן מאוד
ייקטן עוד ונבעט בו במיאוס
נשכח נזעם נפצע ונתמוגג
הענקים יוצאים להפלגה, בעיניהם ברקים
ההמון על המזח צוחק וגונח
מוכר הקרח מחלק להמונים
בשביל מה שמו גרוגרת בגרונך
אם לא כדי להטביע צעקה נואשת
אתה יוצא מן הדלת ומנשק מזוזתו
של עולם מכוער מאוד
(לטיפשים)
את האדמה הזאת, כן, כאן
עם האנשים האלה, הקמוטים
מחשבות יתבטאו במילים
רצונות כמוסים ייתגלו במבוכה
למאוויים הגדולים תוצמד שפלות
תאווה ערמומית וחולה תלווה לכל אצילות
תאהבו את האדמה הזאת
תצדיקו אותה, תשבחו אותה, כן
תירקבו מבדידות אם תוותרו עליה
היא שלכם ובשבילכם
אם תתגעגעו אל הכוכבים
אם נשמתכם תתפקע מרוב כאב
אם האנושי יהרוג בכם את הנשגב
אתן בכם את אותותי מכותיי ומופתיי
לחזור לשורה!
ימח שם עראפתאחרונה(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה
ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.
לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.
לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד
האברבנאל מסכים עם דבריי.
ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.
תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.
האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.
(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).
ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש
האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.
אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?
ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.
כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.
בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'
האם מהתנך מלכות זה מוסד חיובי?
זה לא בדיוק התחושה מספר מלכים ושמואל.
מזכיר, אבל מתכוון לשלטון שלנו.
ב. האם זה מחייב דווקא כשושלת?
הפסוקים וחז"ל מפורשים על למשל מינוי יהודי למלכות ורק גבר.
האם זה אומר שאסור להצביע מן התורה למפלגה בה יש מישהו לא יהודי ברשימה?
ומה לגבי מפלגה עם נשים?
אלא שאנחנו סוברים אחרת כיום כמפורש במגוון תשובות בנושא, וממילא באותו אופן אפשר לומר לגבי התפיסה של השלטון ומי שם.
מהתנך מלכות זה לא מוסד חיובי,למעט מלכות בית דוד הנזכרת כמוסד חיובי. שנכרתה איתו ברית עולם.
אני לא מבין בי"ג עיקרים. אבל אם אתה סובר שתמיד יבחר ראש ממשלה מתוך צאצאי בית דוד ל4 שנים ויתחלף. אולי זה כלול באמונה בחזרת מלכות בית דוד.
מה אתה מכוון ב"כסא דוד עבדך" וב"את צמח דוד" וב"שמחינו במלכות בית דוד"?
האיסור למנות אשה זה רק למנוי למלך, לא למושל כמו השופטים. לגבי מושל יש פוסקים שאומרים שאם האשה יותר טובה מהגבר , מותר למנותה. ובוודאי שח"כ אינו מלך. אבל נראה שיש איסור למנות ראש ממשלה גוי
לא כל כך הבנתי. יש נבואות מפורשות על הברית עולם עם בית דוד ונבואות שיחזור להיות מלך בישראל מבית דוד לנצח. אם אתה מפרש מלך בתור ראש ממשלה אז יכול להיות.
אין חיוב דווקא לשושלת. השאלה אם מינוי ל4 שנים זה מלך
מכוון לשלטון יהודי עצמאי ולא לפרטים.
ראש ממשלה הוא לא מלך וזה היתרון הגדול.
זה לא רק דין בראש ממשלה אלא כל מינוי על הציבור כמפורש ברמב"ם.
(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,
ופדיתם מבני בצרה.
ירשת ארצך לכוננה,
מחצת מחלת באף עברה.
קיבצת עמך במהרה,
יסדת כסאך בקריה בחורה.
שמך נודה, לך נאה,
בהלל לשוררה
הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.
בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...
"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.
אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.
"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!".
היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.
"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.
"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך".
עכשיו היא כבר ממש נמסה...
טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות.
מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם.
בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה.
בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??
אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!
אני הנני כאינני(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)
האמת שעלה לי קטע לראש, אבל לא מצאתי אותו. (בגדול הרעיון שלו זה שאהבה זאת אמת. שני אנשים שיודעים שיש ביניהם רק אמת ומרחב בטוח בשבילה)
מצאתי כמה דברים אחרים ששמרתי.
אצרף שניים מהם.
ועוד אחד, יותר במציאות (זה לא נותן לי להעלות אז אתמלל):
זוגיות | עידית ברק
כל הזמן הולכים
זה לקראת זו.
ישנם ימים שנפגשים
ישנם ימים שלא.
אני מרגישה חופשייה
אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית
אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,
ארקוד עם הנעלמים , בחושך
אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור
אולי יש עליי gps
ואני דוהרת לי איתו,
משחקת בחופש
ואולי לא.
אולי אני באמת חופשייה.
אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.
אני חופשייה.
יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.
רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.
בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.
כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.
הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.
הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.
כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.
בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.
כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.
הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.
הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.
היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.
רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.
הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.
היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.
יש פה מטפאורות יפות.
נהניתי לקרוא
משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן
ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.
נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר
באמת כואב.