#תחומים בעיצוב גרפי -
בדפוס : אריזות , קטלוג (מרובה הדפים שנדפס הכי הרבה בעולם), מגזין , ספרים , עיתונים , שלטי חוצות , ניירת (? לא ברור), ואופנה (כנראה עיצובים שמודפסים על הבגדים, לא עיצוב הבגדים עצמם, שזה כבר תחום בפע"צ בתוך המטריה היותר גדולה שנקראת "תקשורת חזותית")
במסך : מחשבים (ווב) , סלולר (מובייל) , ממשקים (ux,ui, נקרא גם עיצוב אינטרקטיבי כמדומה , וענין הui זה עיצוב "האתר הבסיסי" , כלומר האובייקטים השונים שמרכיבים את האתר, כמו סמל החברה או איזה אימג' שקופץ וכדו , לפני המודעות השונות שמוצגות באתר, אבל גם לא עוסק בממשק עצמו, וענין הux זה חווית משתמש כלומר "עיצוב הממשק עצמו" , ואת מבנה הממשק מעבירים למתכנתים שייצרו את התוכנה עם הממשק שעיצבנו), טלווזיה (פרסומות בטלווזיה) , מסכי חוצות, עמדות שירות (כמו כספומט וכדו) .
#משרות בעיצוב גרפי - אכתוב בהמשך, אם יהיה לי כוח .
#מקומות עבודה -
20 אחוז ממקומות העבודה זה "משרדי עיצוב" (בעבר הם היו מתמחים בעיקר בדפוס ומיתוג, אבל כיום לאט לאט הם חייבים גם מעצבים בתחום של הדיגטל, כי כיום חייבים להפנים "שאי אפשר להפריד בין דפוס לדיגטל בסיסי !!, אם כי כמעט ולא עוסקים ב ui,ux) ו"משרדי פרסום" (שכחלק מ"השיווק המילולי" שלהם , הם חייבים גם עיצוביות) ,
לעומתם 80 אחוז הנותרים זה באמצעות "חברות שונות" במשק, בין אם זה חברות הייטק שמפתחות מוצר דיגטלי, ובין אם זה חברות אחרות בהייטק ושאינם הייטק כמו בתי חולים סופרים וכדומה , כל טלה מחזיקות גרפיקאיים משלהם (יש בדגש על ui,ux, ויש שצריכות רק דפוס ודיגיטל) , וכן גם "משרדי פרויקטים" (שהם מתמחים בעיקר בui,ux, ובעצם נותנים שירות בתחום הזה לחברות שאינם רוצות להחזיק גרפיקאים משל עצמם) , אלו הם 80 אחוז מנתח מקומות העבודה ! (כמובן שלא נכללה בזה האפשרות לעבוד "כעצמאי") .
#שכר למתחילים -
מבוסס על סקר מקצועי , אבל צריך להבין שגם וותק קטן מעלה הרבה את המשכורת ממב שכתוב כאן .
חברות מוצר, כלומר הייטק (בפרט אם המוצר דיגטלי) - בין 10 ל12
חברות פרויקטים - גם בין 10 ל12
סטארטפים - בין 8 ל10 (אבל יש להם את מעלות ייחודיות להם)
משרדי פרסום - גם בין 8 ל10 (כיום כשאין קורנה)
משרדי עיצוב - בין 7 ל8
חברות מסחריות שאינן הייטק (בתור "מעצב הבית") - בין 7 ל13 , זה אינדוידואלי לחברה שבה תעבדו, כמה אמצעים יש לה, וכמה רצון להשקיע בגרפיקאי .
חוץ מחלוקת העבודה מבחינת "מקומות עבודה", יש גם חלוקה מבחינת "תחומי העבודה" -
"מעצבי ui,ux" מרוויחים הרבה יותר "ממעצבי דפוס ומסך" ,
ו"מעצב למסך בלבד" (גם בלי ui,ux) מרויח יותר "ממעצב לדפוס בלבד" (אומנם בזה , לכאורה העיצוב למסך בסיסי, הוא מבוסס על אותם יסודות של עיצוב לדפוס, ומעצב למסך שלא יודע לעצב לדפוס , זה מעלה חשד על רמה נמוכה, וצ"ע) .
[ שאלת עצמאי או שכיר - נראה להבנתי שלעצמאי יש את המעלה של "החופש", לעבוד מכל מקום , באיזה שעות שהוא רוצה (ובהחלט שייך להתפרנס בתור גרפיקאי עצמאי, מדורי הדרושים מלאים בבקשות עיצוב גרפי, מה שאין בהרבה מקצועות!),
אך החיסרון לרוב הוא "השכר" שהוא או יותר נמוך, וגם אם בסופו של דבר אתה מרוויח כמו שכיר זה בצורה לא קבועה (מה שמשליך גם על בקשת הלוואות מבנקים !!), אתה גם מפסיד תנאים סוציאלים רבים, דמי אבטלה (שמתורגמים להפסד כספי) , ועוד חסרונות שאפשר למנות שסובבים סביב כסף (ראו בהרצאה) .
ולכן השכר הוא חיסרון של העצמאי , לעומת הגרפיקאי השכיר שמעלתו היא השכר , וחיסרונו הוא חוסר חופש ,
זב באופן כללי תמיד יש יוצאים מן הכלל, שגם עובדים כשעצמאים וגם מרויחים שכר מטורף,
מ"מ, בשנתיים הראשונות תמיד נכון לעבוד כשכיר (כדברי המרצה) ] עיקרם של הסוגריים המרובעים האלה, הוא הבנה שלי , בדרך אפשר בלבד!, בשונה מכל הנתונים האחרים, שנאמרו על ידי מרצה בכיר בתחום .
#הגדרת המקצוע -
קודם כל הוא אומר שעיצוב גרפי זה "תוכן קריאטיבי" ולא רק שימוש בתוכנות (יש בזה משחק מילים של תוכן מול תוכנה),
וזה מובן מאיליו , אך השאלה מה ההגדרה של הקריאטביות בעיצוב גרפי,
הוא מגדיר אותה "כרעיון", קורא לזה גם מידע או מיתוג , כלומר העברה של מידע אודות המוצר אל הלקוח, והעברת מידע זה היסוד אך כמובן שיש פרקטיקות של העברת מידע בצורה הנכונה ביותר, כך שיעורר ענין גדול בלקוח ,
לאור הגדרה זאת , הוא אומר שעיצוב גרפי זה לא אומנות !!, כי אומנות שמה את האומן במרכז, לתת לו לבטא את ההשראה שלו אישית , ואילו עיצוב גרפי שם את הלקוח במרכז .
לענ"ד , לאחר ההערכה עצומה לכבוד המרצה , אני חושב שההגדרה שלו היא נכונה חלקית , אבל יש בה טעות חמורה ביותר !! ,
אין ספק שעיצוב גרפי זה אומנות !, אלא שהיא אומנות עם כבלים על ידי האומן, כלומר יצירה אומנותית לכל דבר, עם הסתייגויות מידי פעם , אבל לא בגלל ההסתיגויות שישנם , זה מאבד מכל הערך האומנותי שבו, זה עדיין עונה להגדרה אומנות .
ואבאר זאת יותר בהרחבה -
בתחילה צריך קודם כל להגדיר מה זה אומנות ,
אומנות בקצרה זה ביטוי של "השראה" מופשטת , השראה, כלומר יצירה שאינה מגיעה מבחירה מודעת של האדם, לעומת מקצועות שאינם אומנותיים, שהם מגיעים מבחירה מודעת של האדם ,
רק בעל השראה נקרא "אמן אמיתי" ! ,
עכשיו צריך להבין שעיצוב גרפי זה להשתמש בשתי תנועות גם יחד , תנועה ציורית אומנותית , שמבטאת את ההשראה של הגרפיקאי, וגם תנועה שיווקית לעורר ענין במוצר ,
כלומר התנועה הראשונה היא אומנות לכל דבר, שכן שמה את המעצב במרכז !, ורק התנועה השניה שמה את הלקוח במרכז,
וכל יצירה גרפית משולבת משתי התנועות האלה .
ואם כן אני מסכים שאפשר לומר - שעיצוב גרפי זה יצירת אומנות "חסרה" , לעומת ציור למשל שהוא אומנות "שלמה" , עם זה אני מסכים , כי כפי שאמרתי מקודם על ידיו של האמן הגרפיקאי קשורים כבלים שיווקיים ... , אבל היא כן יצירת אומנות .
וצריך להבין בצורה חדה , שבעיצוב גרפי האומנות עצמה היא חלק מהשיווק של המוצר, אלא שהוא צריך הגבלות מסויימות ,
ועל כן כל מי שמעצב בלי אקט אומנותי-ציורי , הוא לא מעצב גרפי אמיתי !!, גם אם הקראטיביות שלו מבחינה שיווקית היא מטורפת, ויש לו כל מיני רעיונות מדהימים שיכולים לעורר את הלקוח , בסופו של דבר אם הפן האומנותי-ציורי לא קיים בעבודה , אז עיקר השיווק הויזואלי חסר מן הספר !! (אפשר אולי לקרוא לזה פירסום , אך לא עיצוב גרפי),
ואת מקצוע העיצוב גרפי אפשר לתאר בתור ענף של הציור ! .
@לך דומיה תהילה @אורות מאופל, @יש נשמה למדינה, @נחמיה17, @חסדי הים, @חידוש , @אדם כל שהוא, @כבתחילה, @פעם הייתי עוגי, @ק"ש, @ד., @נפש חיה., @מבשר שלום, @והוא ישמיענו, @צהרים,
@אורות. , @נחמיה17 , @חסדי הים, @חידוש ,@אדם כל שהוא ,@כבתחילה , @פעם הייתי ניקית , @ק"ש , @נפש חיה. , @מבשר שלום , @והוא ישמיענו , [@134930 , @הרמוניה|צהרים] , @לך דומיה תהילה , @יש נשמה למדינה

