הייתי בגלילנקדימון
האם ראית את ההר המשתפל הזה?
את אחיו, את חביריו?
האם ראית את העצים, את הצללים,
מתחתיהם - הספסלים?

והדרכים, והשבילים הרחבים,
על צלע הר - החצובים?
האם ראית כי קרנו לקראתך,
כמו הכינו את עצמם אך ורק למענך?

והערוץ המתחפר, השובב,
האם לכד הוא עינייך - הנלבב?
האם ראית איך התחתר,
משל צייר עצמו יותר?

ואת חמדת ימים ראית;
לב אגם בתוך בקעה?
הר מירון, היא לו תחתית,
זו כינרת מתוקה?



טוב, אז השיר נכתב שלבים שלבים ותחנה תחנה במהלך נסיעה לגליל. בסך הכל, לא מספיק מוצא חן בעיני. יש מלא לשפר אבל לא מצליח לי..
תהנו מזה בנתיים. אולי ישתדרג, אולי ייכנס פשוט ככה למחברת
אה, ותקראו בלשון שפונה לנקבה. זה יותר יפה
...רחל יהודייה בדם
איזו שפה גבוהה,
כתיבה מתוקה...
יש הערות/הארות?נקדימון
אל תהססי בבקשה
...רחל יהודייה בדם
חבריו במקום חביריו ⁦⁩, זה לכד את מבטי מהקריאה הראשונה⁦...
חוץ מזה, אין הערות
עיבוד אחרנקדימון
שיניתי קצת.. נראה לי שאולי זה איבד משהו והרוויח משהו אחר.. תוהה, שואל, מתלבט. לא אוהב.
תנו פה הערות. המהסס ייפסל.



האם ראית את ההר המשתפל הזה?
את אחיו, את חבריו?
את ציפורי השיר אשר ירשו את מגוריו?

ובמדף הסלע, מעל שפר,
האם ראית את העצים, את הצללים,
מתחתיהם - הספסלים?

הנוף פרוס, הבחנת?
והדרכים, והשבילים הרחבים,
על צלע הר - החצובים?

גם חיוך קטן נתפס;
האם ראית כי קרנו לקראתך,
כמו הכינו את עצמם אך ורק למענך?

והערוץ המתחפר, המתחתר,
השובב,
האם לכד עינייך - הנלבב?

ואת חמדת ימים ראית;
לב אגם בתוך בקעה?
הר מירון - היא לו תחתית,
זאת כינרת מתוקה.
...רחל יהודייה בדם
אני יכולה להבין על מה דיברת כשאמרת שנראה לך שאולי זה איבד משהו והרוויח משהו אחר..
שניהם יפים ומתוקים,
לא יודעת איך להסביר את זה אבל השני יש בו יותר בהירות , פחות מעורפל.
ושוב,שניהם יפים
ושואלנקדימון
אני חושב שעיקר הבעיה היא בבית הרביעי, הוא לא ממש זורם במשקל.. אבל הוא ממש חשוב בעיניי..
אם נגיד אחליף את המשפט הראשון לזה: "והחיוך המשתפך" זה יעזור להמשך הבית?

והחיוך המשתפך,
האם ראית כי קרנו לקראתך,
כמו הכינו את עצמם אך ורק למענך?

המשפטים קצת מסורבלים עם ריבוי ההברות,
אבל אני לא מצליח לשנות את זה וגם לשמור על הכוונה

ואני סקרן אם המשחק מילים של "החצובים" פוגש אחרים או רק אותי
...רחל יהודייה בדם
כשכתבתי "השני" לא התכוונתי "האחר".. אלא העיבוד החדש
שיש בו משהו בהיר יותר
לא הבנתי בדיוקנקדימון
אני אכן שואל בתגובה ההיא ביחס לעיבוד השני..
...רחל יהודייה בדם
בעיניי הבית הרביעי דווקא טוב.


בנוגע לחצובים, עכשיו אני מבינה שכנראה מדובר למשחק מילים של גם מקום וגם תיאור..
לא הבנתי את זה בלי שאמרת כי אני לא מכירה את המקום
לא מקוםנקדימון
זה משחק על חצובים-חצופים;
כמובן תיאור טכני על דרך שנפרצה בעמל,
אבל גם מרמז על "החוצפה" כלומר העזות והצומי שהם דורשים, שהם מבטאים בעצם היותם
...רחל יהודייה בדם
הבנתי,אוקיי חידשת לי, לא רע חידושים
נפלא ומתוקבין הבור למים
בדכ אני צריכה להיכנס לשיר כדי לחוות דעה
קראתי כמה וכמה פעמים, הכל ביחד וכל בית לחוד, זה נהדר

אהבתי את השינוי האחרון עם החיוך, מרגיש (לי) שהרעיון מועבר כך יותר במדויק (וגם מתאים לבתים קודמים משתפל- משתפך. אני אוהבת שתבנית חוזרת על עצמה)
כמו"כ, זה לא אמור להמשיך ביחיד? >

והחיוך המשתפך,
האם ראית כי קרנו לקראתך,
כמו הכין עצמו אך ורק למענך?

יש אולי שינויים קלים בניסוח שעברו לי חלק יותר, אבל זה כבר עניין של טעם לא של איכות
ואלו רזולוציות נמוכות יותר

אני אוהבת לוותר על מילים כמו הזה/כזה ושאר דיוקים
או לוותר/להוסיף שאלה במקומות בהם השאלה מובנת או לחלופין להדיש אותה

האם הבחנת בהר המשתפל?
באחיו, בחבריו?
וכו
/
ראית את העצים, את הצללים?
/
הנוף פרוס, האם הבחנת?
/
מציעה: אולי החצובים > הנחצבים?

בעיקרון, בלבלתי פה את המוח, או ניסיתי בחוצפה לשנות שיר שטרחת עליו כדי שיעבור לי חלק בקריאה/הכנסתי נגיעות שלי
התנצלותי הכנה אם לא לכך התכוונת
שיר כיף!
תודה עליו

נ.ב.
הבית החמישי פשוט יפה
וואונקדימון
קודם כל, תודה רבה ממש על התגובה הארוכה.

לגבי היחיד, אז בנוסח המקורי זה מוסב על השבילים והדרכים. אחרי שקצת סיגננתי אז ייתכן שזה לא מספיק ברור אבל עדיין זו הכוונה. החיוך הוא הטרמה לפנים הקורנות של השבילים.

לגבי "הזה" וכאלה, אז השיר נועד להיות די ספציפי, כי הוא נכתב על מה שראיתי בפועל, וזה כאילו אני מצביע על ההר בזמן השיר.
המילה "האם" מתאימה לי למשקל ולקצב, וגם גורמת לשיר להיות מאופק קצת. בעצם השיר הוא לב נרגש שלא יכול להתאפק מלשתף, והסגנון הזה מאפק את הריצה שבו.

לגבי "החצובים" אז הסברתי בתגובה אחרת שיש שם משחק מילים. אבל זה גם יותר יפה בעיניי.

והבית החמישי, טוב, אז דווקא אותו אני הכי פחות אוהב. הוא מאולץ לי, ולא מתחרז טוב, והחצי השני שלו נכתב רק אחרי שחזרתי הביתה ולא מול הנוף..

ותרגישי בנוח לגמרי עם ההערות שלך. זה בדיוק מה שרציתי, זה מעודד שיח ועוזר לי להבין יותר את השיר של עצמי. ממש תודה על ההשקעה.
תמיד תגיבי ככה
לגבי בית 5נקדימון
חשבתי לשנות את שני המשפטים האחרונים שיהיה ככה:

ואת חמדת ימים ראית;
לב אגם בתוך בקעה?
אל קול קורא אוזנך הטית,
זה הבא קמעא קמעא?

רומז לתנאים שהילכו בבקעת ארבל, על יד כינרת, וראו איילת השחר המפורסמת וכך היא גאולתן של ישראל וכו׳.
וגם זה מתייחס לשמיעה במקום לראייה שהייתה בכל השיר, וזה נראה לי קצת פותח את הסיומת.. השמיעה למרחקים של ההווה.
סתם מתפלסף..
בנתיים זו רק אופציה, עדיין חושב
אהבתיבין הבור למיםאחרונה
לענ"ד בהחלט שיפור

לפעמים לא טוב לחשוב יותר מידי (:
מניחים לשיר ואחכ כשחוזרים אליו בראש נקי, נהיה ברור יותר איך לסיים את השיר יפה
בטח בכיףבין הבור למים
זה התחביב שלי בערך (:

[אפשר אם תרצה לחדד>
וחיוכם המשתפך]

אני חושבת שיש רמה מסוימת של מקצב, פסיחות ומשקלים שתלויה בקריאה מה שדי אינדיבידואלי ומשתנה

משעשע לשמוע על הבית החמישי
ומעודד גם, מהמקום שלי שמעלה לעיתים שירים שהוא מסופק בהם
...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויקאחרונה
שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
...רחל יהודייה בדםאחרונה
כואב.
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

נוגע.

נשמע קצת כואב

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

אולי יעניין אותך