ב. ההתייחסות של החסידים כיום אל הרבי כמשיח.
ג. ההתייחסות של החסידים כיום אל הרבי כחי וקיים.
א. חב"ד זה הרבי. אף א' לא הוסמך ע"י הרבי לייצג אותו, או לדבר בשמו מעולם. לכן כאשר רוצים לברר מדוע "חב"ד" עושה או לא עושה משהו, צריכים לכל לראש לברר מהי עמדתו של הרבי בנדון. לשם כך יש לעיין במשנתו, ולכן הדברים דלהלן מתבססים ברובם על דברי הרבי בעצמו, בתוספת מקורות נוספים. שאר ההרגשים וכו', אין מקומם בבירור עמדתה של תנועת חב"ד.
ב. התייחסות החסידים אל הרבי כמשיח נובעת לכל לראש מדברי הרבי בעצמו. אצטט מספר ביטויים מתוך שלל גדול: 1. הרבי מגדיר (קונטרס בית רבינו שבבל) את ביתו – 770 כ"בית משיח", 2. הרבי חוזר ריבוי פעמים (לדוגמא שיחת ש"פ משפטים ה'תשנ"ב) על כך ש"משיח – מנחם שמו", ועוד ריבוי ציטוטים שבהם הרבי מרמז ברמזים עבים על היותו מלך המשיח.
כבכל סוגיא, מי שמעוניין לעמוד על עומקה, נדרש לא להסתפק בציטוטים בלבד, אלא ללמוד את הנושא לעומקו. ואכן תורתו של הרבי זמינה היום גם באינטרנט (http://otzar770.com/) ותוכל לעיין בשיחות בעיקר מהשנים ה'תשנ"א-נ"ב (1991-92) בהם הירבה הרבי לדבר על הנושא של הגאולה בכלל ועל היותו מלך המשיח בפרט. שיא השיאים הי' עידודו של הרבי (החל מקיץ ה'תשנ"א, ובעיקר משנים ה'תשנ"ג-נ"ד) לשירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!. הרבי לא הגביל את הדברים לתקופה או תאריך, ולכן הדברים הינם בתוקפת גם היום.
גם מבחינה הלכתית, הרמב"ם שהינו הפוסק היחיד שמתייחס הלכתית לנושא הגאולה, לא מתנה את היותו של מלך המשיח מן החיים, והגמ' אף מציינת זאת בפירוש: "אי מן חייא אי מן מייתי". ואכן, ישנו פס"ד של מאות רבנים (חלקם הגדול לא מרבני חב"ד) הפוסקים כי הרבי הוא מלך המשיח (http://www.psakdin.net/).
ג. כנ"ל לגבי ההתייחסות אל הרבי כמשיח, גם ההתייחסות אל הרבי כאל חי וקיים נגזרת מדבריו של הרבי. הרבי התייחס אל עצמו כאל 'הדור השביע' החל מהמאמר הראשון שנשא הרבי ביום קבלתו את הנשיאות, והכריז כי דורנו זה הוא הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה.
מכיוון שדורנו הוא דור הגאולה, והדור נקבע לפי הנשיא (שזו הסיבה שכאשר עלה הרבי לנשיאות החל הדור השביעי) – הרבי, לא ייתכן כי תהי' אצל הרבי פטירה, מכיוון שהסתלקות של הנשיא, מסיימת את הדור, היפך דברים של הרבי. נקודה נוספת אלי' התייחס הרבי היא כי ישנו הבדל מהותי בין קודמו – הרבי הריי"ץ לבינו (ראה באריכות בשיחת ש"פ יתרו ה'תשנ"ב) בכך שאצל הרבי הריי"ץ היתה הסתלקות הנשמה מהגוף, משא"כ אצל הרבי יהיו חיים נצחיים ללא הפסק בינתיים. מכל זה משמע ברור כי הרבי חי וקיים, וגם אם הדברים לא נראים בעינינו, הרי כפי שהרבי הזכיר בקשר להסתלקות של הרבי הקודם, זהו רק ניסיון לעינינו.
האמת שבצורה אחרת מפורשים הדברים בנוגע לצדיקים אחרים, כמו: דוד מלך ישראל חי וקיים, משה רבינו לא מת, יעקב אבינו לא מת, ואף מסופר כי רבי – רבי יהודה הנשיא, הי' מגיע לקדש אחר הסתלקותו ומוציא את בני הבית ידי חובה. אלא שאצלם מדובר ברובד רוחני וגשמי הקרוב אל הרוחני, משא"כ אצל הרבי מדובר בחייו הגשמיים כפשוטו.
המורם מכל הנ"ל הוא, כי הרבי פסק על עצמו כי הוא מלך המשיח והוא חיי וקיים, ולכן תנועת חב"ד לא מעלה על דעתה להעמיד ח"ו נשיא אחר במקום הרבי, אלא כולם עומדים מוכנים ודרוכים להתגלותו השלימה של הרבי מלך המשיח שליט"א תיכף ומיד ממש!
אכן רואים במוחש כי מאז ג' תמוז תנועת חב"ד גדלה בכל המישורים, הן במספר הבעלי תשובה שהתקרבו, הן בכמות המוסדות והבתי חב"ד שהוקמו, ולא כפי שכתבת שחב"ד צריכה לחזור אל עברה.
