אז בסך הכל מה אני? דתי? לא דתי?די שרוט

לפני שתשאלו מה זה משנה מה אתה, ובשביל מה צריך תיוגים כאלה ואחרים אענה שבתכלס, זה לא שזה חשוב. זה יותר מעניין אותי.

 

מצד אחד, כן צמתי.

ואני כן מניח תפילין.

ואני כן שומר את רוב השבת (מה זה רוב? אני כן אפעיל מזגן כשחם מידי. או שלא אשתגע אם חלילה שכחתי את האור של המקרר דולק)

ואני כן מאוד מאוד מאוד מאוד אוהב את הדת בצורה האורטודוקסית שלה.

 

מצד שני, אני אוהב את הדת בצורה האורטודוקסית שלה אבל רק כשאחרים שומרים עליה.

ומצד שני אמנם את יום כיפור צמתי, שזה נתפס כאחד מ ה-יסודות של הפרקטיקה.

 

מצד שני, במהלך חיי הנישואין עברתי לא מעט על "אשת איש" (אפשר לומר שבהסכמה) שזה נחשב עוד יותר אחד מ ה-יסודות של הפרקטיקה.

 

אני כן הולך לבית הכנסת בשבת. ואפילו לכל התפילות.

אבל לא שומר בין בשר לחלב.

 

נכון, אני הרבה יותר "לא דתי" מאשר "כן דתי". כנראה.

 

אבל השאלה היותר מחודדת היא האם אני בעצם טרמפיסט?

האם אני רוכב על אלה שכן שומרים את הדת ואני רק שומר על מה שפחות מפריע לי לשמור?

 

האם זה עושה אותי אדם פחות טוב בגלל שזה אולי סוג של ניצול?

 

 

אני רקימ''ל

יש ערבוב (ולאו דווקא בלבול, כי הערבוב מובנה) בין השיוך הסוציולוגי לדתי.

 

וזה ערבוב שהרבה מאנשי הרצף/ התפר מתמודדים איתו - יש דברים בחברה הדתית שמושכים ויש שמרחיקים, ויש דברים בדת שמושכים ויש שמרחיקים.

 

בכל אופן, יש הרבה מקום להתפלסף בדברים שהעלית אבל זה הדבר הראשון שעלה לי וזה קשור לעניין הניצול ששאלת עליו.

 

ואגב, אתה נשמע אדם מאוד מעניין. 

חן חן. חן חן.די שרוט

לגופו של עניין, אני אוהב לדמות את זה לצבא.

 

בכל צבא יש את "הגרעין הקשה" של הלוחמים הפיזיים. רעיונית, צבא לא יכול להתקיים בלי לוחמים וכן יכול להסתדר בלי ג'ובניקים. 

 

לא כולם חייבים להיות לוחמים בשביל להיות חיילים. לא לכולם זה מתאים. וזה לא עושה את הג'ובניקים פחות חיילים מהלוחמים.

 

ככה אני תופס את הדת והאורטודוקסיה.

 

הדתיים הם הלוחמים, והלא דתיים הם הג'ובניקים. 

ואף אחד מהם לא ילך "לגהנום" אם הוא קיים.

 

 

אממימ''ל

זו תפיסה שמאוד נוטה להגדיר את הדת כסוציולוגית מעיקרה (זה גם משתקף מההודעה הראשונה שלך, ועכשיו אני גם מבין אותה טוב יותר).

האמת נכון, זאת הגדרה סוציולוגית בעיקרה.די שרוט

כנראה שהדת נתפסת בעיני כדבר סוציולוגי.

וכאן נשאלת השאלהימ''ל

אדם שבלב הוא כופר גמור אבל מקיים מצוות למהדרין מסיבה חברתית או בגלל תועלת גשמית כלשהי - הוא דתי?

ומה עם אדם שמקיים את כל המצוות בהידור ומשתתף בכל המנהגים הציבוריים, אבל כשהוא בחדרי חדרים הוא לא שומר בכלל - דתי?

בקיצורימ''לאחרונה

בעיניי יש משהו קצת פרדוקסלי בהגדרת דת כמאחד חברתי במובן חיובי.

 

כלומר; מובן למה מישהו ירצה להמציא דת כדי לאחד קבוצה כלשהי (לצורך ליכוד אתני או שליטה), אבל אם מישהו מתוך הקבוצה יראה בה דבר שמטרתו לאחד - המשמעות היא שמדובר בדבר שקרי, או לכל הפחות מלאכותי, להתאחד סביבו. באותה מידה היה אפשר להתאחד סביב כל אמונה שקרית אחרת.

(אמנם יש אפשרות לא פרדוקסלית אם מחשיבים את הדת כמורשת, אבל אז גם הערך של השימור קיימת רק כפולקלור)

הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך