אתם מאמינים?מי?
במי? במה?ימ''ל

ביצר הרע! 

 

סתם

 

רוצה תשובה של כן ולא או את התשובה המלאה?

אני אשמח למלאה 😄מי?
ובכן,ימ''ל

התשובה הקצרה היא שכן, אבל אמונה מורכבת ולא בביטחון מלא (או מספיק, 3-4 במדד דוקינס).

 

בקצרה:

הבסיס הקשה של האמונה בקיום האל היא ההוכחה (השימוש במילה הוא רק בגלל ניסוח השאלה שם אבל הוא לא מדויק, כי זו לא באמת הוכחה שכן יש בה כשלים כמו משפט הקוף המקליד, אבל היא עדיין גורמת לי לנטות להאמין).

האמונה ביהדות, כלומר בתורה, היא כבר יותר מורכבת ורעועה. אבל היא מתבססת (בצורה לא ישירה וחלקה אמנם) על האמונה באל ועל ההנחה שיש מטרה בבריאה (ובאין אחת אחרת אמינה יותר), וגם על אמון, ובאריכות.

 

 

זה בגדול לגבי האמונה, ההלכה זה נושא נוסף שקשור בחלקו.

אוקי תודהמי?
מקווה שבאמת הבנתי עד הסוף..
אתה יכול להסביר קצת על היחס שלך להלכה?
מעניין אותי.
אתייחס בגדול מאודימ''ל

ההלכה היום שונה מאוד ממה שהיא אמורה היתה להיות במקורה.

היא עברה הרבה שינויים - חלקם 'לגיטימיים' ומקובלים וחלקם לא, חלקם רלוונטיים וחלקם לא.

 

בכל אופן ובלי להיכנס מדי לפן האישי בפורום הזה,

אני כבר הרבה שנים (אפילו כשהייתי ממש דוס) לא רואה את עצמי מחויב למיינסטרים ההלכתי (לא שבאמת יש כזה, ובכל זאת), ואיך שזה בא לידי ביטוי מושפע גם מהמקום האמוני כי יש לי פחות סובלנות לעיוותים שחלו.

לא ממש הבנתימי?
אתה חושב שההלכה צריכה להיות שונה? מאמין שרק חלק הוא הנכון? ושרק אותו צריך לקיים?
איך אתה מחליט איזה חלק?
כןימ''ל

ואיך אני מחליט זו שאלה טובה, שבשביל לענות עליה צריך להרחיב באיפה בעצם הבעיה.

 

בגדול כשיש הסתעפות עם הרבה שגיאות אז הפתרון הוא לחזור למקור (מהסיבה הזו מעשית אני כבר הרבה שנים נוהג לרוב לפי הרמב''ם, שזה פתרון חלקי).

אוקי מעניין. תודה.מי?
איך אתה מחליט איפה הבעיה בכלל?
היגיוןימ''ל

נתחיל מזה שיש כמה פסיקות הלכה שונות - זה כבר מראה שמשהו השתבש בדרך.

 

עכשיו אם את רואה שההלכה X, ואת פותחת את המקור של ההלכה וכתוב שם Y אז זה מראה שמשהו השתבש או לכל הפחות השתנה מסיבה כלשהי אז צריך לבדוק למה (הרבה שינויים נוצרו בגלל פרשנות, חלק בגלל שינוי במציאות, חלק בגלל טעויות אנוש ועוד ועוד).

מסכימהחולת שוקולד
דתיים יגידו לך שזה הכל ברוח הקודש ואילו ואילו דברי אלהים חיים, לרב אחד הוא אמר ברוח הקודש x ולרב אחר y, הם בחיים לא יגידו שהשונות בהלכה היא פשוט כי כל פוסק מפרש לפי ראות עיניו
כן. בבני אדם. בעולם. בטוב שקיים פה, גם כשקשה לראותruthi
באלוהים?
אין לי מושג.
בתורה?
לא.
במפלצת הספגטי המעופפת?
מאד מאד כן.
אהבתי 😁חולת שוקולד
ואם נניח שלא,מי?

מאיזה תקופה אתם מאמינים שההסטוריה של היהודים התחילה?
מאמינים שהתנך אמיתי?
שואל בתור מאמיןצ'יאל

למה השאלה על ההסטוריה והתנ"ך היא דווקא אם נניח שלא?

אמממי?
כי לתנך יש קשר ישיר עם אלוהים. כאילו, הוא מופיע בו, הוא בעצם ממנו. סוג של..
אז מעניין אותי איך מסתדר למי שלא מאמין באלוהים אבל כן מאמין בתנך .
ואם הוא לא מאמין בתנך אז שוב , מאיפה התחילה ההסטוריה היהודית?
תודה על התשובהצ'יאל

אני חשבתי מהכיוון ההפוך - גם מי שמאמין באלוקים עדיין אפשר לשאול אותו את השאלה הזאת.

למה אפשר?מי?
מי שמאמין, אז מאמין שהיהודים התחילו מאברהם לא?
כל השאלה זה אם לא מאמינים..
מי שמאמין - במה?צ'יאל

מי שמאמין באלוקים ובתורה מן השמים, לא בהכרח מאמין שכל מה שכתוב בה הוא תיאור הסטורי.
לדוגמא, הרבה מאוד מהציבור הדתי לא מאמין שתיאור הבריאה בספר בראשית הוא כפשוטו.

אבל תורה מין השמים כוללת תורה שבע"פחולת שוקולד
מי שלא מאמין שתיאור הבריאה הוא כפשוטו פשוט מפרש אותו בדרך אחרת לפי תורה שבעפ, זה הפירוש של התיאור ההיסטורי- שזה בעצם אותו דבר
לא הבנתיצ'יאל

אם מישהו מפרש זה אוטומטית נכנס לקטגוריה של תורה שבע"פ?

אז אם מישהו מפרש את סיפורי האבות כמשל (היתה קבוצה כזאת בזמן הרשב"א, הם היו הסיבה לחרם שלו על לימוד פילוסופיה). זה נכלל לדעתך בתורה שבע"פ?

כן, כמובן אם המישהו הזה בעל סמכות לפרשחולת שוקולד
לא חסרים פירושים ומדרשים של אנשים שנחשבים לגמרי מאמינים ואורתודוכסים, מרשי והרמבם ועד הרב עובדיה והרב אליהו
מה זה אומר בעל סמכות?צ'יאל

בשאלות הסטוריות? אם זה נכון, לא משנה מי אמר את זה. ואם זה לא נכון, גם.

בשאלות הלכתיות יש מימד של סמכות - כי הפוסק יכול גם לקבוע את ההלכה. מה זה שייך בשאלה עובדתית הסטורית?

לא רואה הבדלחולת שוקולד
הקב"ה נותן למי שפוסק הלכה את המחשבה לפרש דווקא כך, בדיוק כמו בפירוש ההיסטוריה
מענייןצ'יאל

איך נקבעת סמכות בתחום הזה לדעתך?

הרמב"ם כתב שכל דבר שכתוב בתורה ולא נוגע לעיקרי הדת אפשר לפרש שלא כפשוטו אם יש צורך חיצוני.

כמו שנקבעת בפסיקת הלכהחולת שוקולד
הכוונה של הרמבם היא שכל אדם יכול לפרש? ומה הכוונה "צורך חיצוני"
בפסיקת הלכה יש כלליםצ'יאל

על מי מותר לחלוק, איך מכריעים מחלוקת וכו'. בפרשנות סתם - אין.

הכוונה ראיה מספיק חזקה לכך שאי אפשר לפרש כפשוטו. הרמב"ם בעצמו התייחס לפסוקים שהפשט שלהם הוא שלהקב"ה יש גוף, מה שלא אפשרי פילוסופית.
ולשאלת קדמות העולם (אם העולם נברא (פשט התורה), או נוצר מחומר שתמיד היה (דעת אפלטון)).

אבל גם פסיקת הלכה זה פרשנות, לא?חולת שוקולד
זו פרשנותצ'יאלאחרונה

אבל יש לה כללים הרבה יותר ברורים ומוגדרים (ושלב הפרשנות די נגמר כבר).

כנראה שהיהודים התחילו מאברהםחולת שוקולד
בין אם יש אלהים ובין אם לא, בין אם התורה אלהית ובין אם לא, לסיפורי התנך יש כנראה בסיס היסטורי
אני אגיד לך איך מסתדרחולת שוקולד
מי שלא מאמין באלהים מאמין שמי שכתב את התנך הוא בן אנוש שהכניס לשם את אלהים (גם מי שכן מאמין יכול להאמין שאין קשר בין אלהים לתנך, וגם מי שכן מאמין שאלהים כתב את התורה יודע שזה רק חמשת חומשי תורה ולא כל התנך)
אפשר להאמין שסיפורי התנך כולל האלהיים אמיתיים ואפשר לא להאמין אבל זה שהם כתובים בתנך זאת עובדה
לא. רק במה שמוכח מעבר לכל ספק. לכן אני לא מאמין בקיום שלי.חוני המעגל פינות
הסבר? למען פשוטי העםחולת שוקולד
באלהים אני נוטה להאמיןחולת שוקולד
והשאלה היא לא רק אם הוא קיים או לא אלא גם האם ואיך הוא מנהיג את העולם, האם הוא כל יכול וכו'

בתורה- בגדול לא מאמינה אבל יש כמה נק' שטורדות את מנוחתי
סיפורים מיסטיים למיניהםחולת שוקולד
בית שנפגע כולו ורק ספרי הקודש נשארו שלמים, רב שחזה דברים ברוח הקודש והכל התקיים,
רב שהבית שלו התמלא נמלים והן לא התקרבו למקום שבו הוא ישב

וכו וכו
הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך