מזועזע. נותרתי ללא מיליםכלי פשוט
תוכל להעתיק? חסוםצהרים
יוכי ברנדס - ובחרתם בשיוויוןעץ הזית
חמישי, מרץ 7, 2013 - 22:47
ובחרתם בשוויון
כשיום האישה החל להכות שורש בארצנו, התייחסתי אליו כאל מהדורה נוספת של יום האם ויום האהבה. כמה אני שמחה להודות בטעותי. עולי חבר העמים, שייבאו אותו אלינו, הרחיקו ממנו נרות ריחניים ולבבות מנצנצים, והנהיגו בו בדק בית יסודי בנושא מעמד האישה. עדיין יש מקומות עבודה שעורכים ביום הזה תצוגות אופנה וסדנאות איפור, אך בשיח הציבורי הוא הולך ותופס את מקומו כיום של חשבון נפש, שנועד לחדד את המודעות הפוליטית והחברתית לזכויות הנשים בישראל.
חשבון הנפש הציבורי ביום האישה בא לידי ביטוי בתחומים של חקיקה, השכלה, זכויות עבודה, שוויון בשכר, וגם בתחום התרבותי. אנחנו נתבעים להישיר מבט נוקב אל תרבותנו ולחשוף את כל מה שלא טוב בה. חברה שאינה מעזה להיות ביקורתית כלפי תרבותה, גוזרת עליה ניוון וכליה.
אז דווקא משום שהתרבות היהודית חשובה לי, אני לא מוכנה להצטרף למקהלת חסידיה השוטים שמזמזמת בקול אחיד כמה היהדות טובה לנשים. היהדות אינה טובה לנשים. יש בה הלכות רבות שמקפחות את זכויותינו, ושפע של אמרות וסיפורים שמציגים אותנו באור שלילי ונלעג. זה לא אומר שהיהדות רעה, או שמי שיצרו אותה היו רעים. זה רק אומר שהיא תרבות עתיקה, שנוצרה והתפתחה במשך אלפי שנים על ידי אנשים שחיו בחברה פטריארכלית.
ההומניזם הליברלי נולד לפני כמאתיים שנה, ועד היום לא הוגשם שוויון מלא בין המינים גם במתקדמות שבמדינות. אז איך אפשר לצפות שהמסורת שלנו, שרוב יוצריה חיו ופעלו בתקופות קדומות, תתייחס לנשים כאל בני אדם שווי זכויות? באלף הראשון לפני הספירה נחקק בתורה חוק שמתיר לאב למכור את בתו הקטנה לשפחה, במאות הראשונות לספירה תיקנו חז"ל את ברכת "שלא עשני אישה" ופסקו ש"קול באישה ערווה", ובמאה ה־16 נקבע בשולחן ערוך ש"צריך אדם להתרחק מהנשים מאוד מאוד". אין לי טענות כלפי מי שיצרו את החוקים הללו (טוב, רק קצת), הם משקפים את זמנם ואת תקופתם. אבל יש לי טענות קשות ביותר נגד מי שנחלצים לסנגר עליהם ומנסים להוכיח בשלל הסברים ותירוצים שמדובר בחוקים מיטיבים שמשפרים את מעמדן של הנשים במשפחה ובחברה.
נשים פסולות לעדות
שיעורי יהדות רבים למדתי בחיי, אך אחד מהם זכור לי כשיעור מכונן ששינה את יחסי להלכה. הנושא היה "נשים פסולות לעדות". הרב נכנס לכיתה עמוס בספרים, הקריא הלכה אחר הלכה, ובסוף השיעור פרס את ידיו לצדדים, נאנח אנחה עמוקה ואמר: הייתי רוצה לפסוק שנשים מותרות לעדות, אך אין בנמצא הלכה שאוכל להתבסס עליה. באותם הימים עוד לא העזתי להשמיע את קולי ברמה, אבל אני זוכרת את הצעקה שצעקתי בתוך ליבי: משום שפוסקי ההלכה חיו לפני מאות שנים, אתה שולל ממני היום זכויות אדם בסיסיות? איך זה יכול להיות שבכל תחומי החיים אני יכולה להתפתח ולצמוח ללא מגבלה, ודווקא בתרבותי שלי נגזר עלי להישאר מאחור?
עם הזמן, כשהעזתי לומר את הדברים בגלוי, היו תועמלני היהדות מניפים מולי ידיים מבטלות ומזמרים בבוז שורקני: איזה שטויות את מדברת, הרי ידוע שהיהדות מרוממת את הנשים. "ברוך שלא עשני אישה"? נו, באמת, הנשים נעלות על הגברים, לכן הן פטורות ממצוות מסוימות. הגברים מברכים על כך שזכו לקבל יותר מצוות, זה הכל, איך את לא מבינה דבר פשוט כזה?
ואז, כשכבר נואשתי מן הסיכוי למצוא אנשי הלכה שמתמודדים בכנות עם מעמדה הנחות של האישה ביהדות, התגלגלה לידי חוברת של מורה נערץ בישיבת מרכז הרב ומייסד תנועת "נאמני תורה ועבודה". וכך הסביר ד"ר יחזקאל כהן, איש אשכולות עתיר ידע ואמיץ, שאפילו מקהלת מסנגרי היהדות לא הצליחה להשתיק: המקורות ההלכתיים נוצרו בתקופות ששערי הלימוד נחסמו בפני הנשים, ולכן השכלתן והתפתחותן השכלית נותרו נחותות. פוסקי ההלכה התייחסו אל "האישה שלפניהם" בבואם לקבוע את אורחות החיים בחברה היהודית. אילו הם היו מכירים את הנשים של ימינו, פסקי ההלכה שלהם היו שונים.
נשים אינן מצטרפות למניין
דבריו האמיצים של ד"ר יחזקאל כהן ז"ל התפרסמו לפני יותר מ־30 שנה. ומה השתנה מאז? התנועות הלא אורתודוקסיות פתחו את שערי היהדות בפני נשים באופן מלא, ואילו היהדות האורתודוקסית, הגם שבחלקים ממנה חלה התקדמות מסוימת, עדיין מדשדשת בתוך עולם הלכתי מפלה וממדר. אפילו רבני צהר, חוד החנית של הרבנות הפתוחה והמתונה, שומטים ידיהם בייאוש, כאותו הרב בשיעור, ופוסקים בצער: נשים אינן מכהנות כדיינות, נשים אינן פוסקות הלכה, נשים אינן מצטרפות למניין. אנחנו רוצים, באמת שאנחנו רוצים, אך ההלכה אינה מאפשרת לנו.
ואני, שכבר מזמן לא חונקת בתוכי את הצעקה, אומרת לכם, רבנים יקרים: מעמדן השוויוני של הנשים בחברה הוא עובדה מוגמרת. מה שלא הושג עדיין, יושג בקרוב. אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורנית. ההלכה תוכל להיות נוכחת בחיינו רק אם תובילו אותה לשוויון מלא בין המינים. אם תהססו ולא תעזו, היא תאבד את הרלוונטיות שלה ותנשור מתוך התרבות היהודית. לא בטוח שזה רע, אולי עדיף ליהדות להיוותר ללא ההלכה, אולי זה תנאי הכרחי להפיכתה לתורת חיים. אבל אתם, הרבנים, שאינכם יכולים לראות את היהדות בלעדיה, חייבים להזדרז. אם תשאירו על כנן את ההלכות שמפלות נשים, בעוד שניים־שלושה דורות אולי תהיה לכם הלכה, אבל כמעט לא יהיה מי שינהג לפיה. גם לא גברים.
היום 8 במארס, יום האישה הבינלאומי. הביטו במראה, פוסקי הלכה נכבדים, ושאלו את עצמכם בכנות אם באמת עשיתם כל מה שאתם יכולים למען זכויות הנשים. בידיכם לעשות מעשה שהוא חשוב לנשים, וחשוב עוד יותר לעתיד היהדות.
הנה נתונים לפניכם היום השוויון והטוב - האפליה והרע. ובחרתם בשוויון.
תודהכלי פשוט
עוד לפני שדיברתי על התוכן עצמו והנחות היסוד שלה
פעם חשבתי שהיא אמנם כופרת, אבל חכמה ולוגיקניתהָיוֹ הָיָה
אם אשה משכילה, והיא משכילה, טוענת ש''קול באשה ערווה'' זה קיפוח נשים, אז צריך להודות שהיא מאותו ז'אנר שמאבד ת'שכל כשמדובר ביידישקייט ומערביות.
רואים פה שיש לה מגמה מראש להוכיח שההלכה לא שוויונית.כלי פשוט
מדגישה כמה פעמים בצורות שונות
שלא לדבר על מידת המחויבות שלה וההבנה שלה את ההלכה
איפה אתה רואה את זה?ultracrepidam
איפה אתה רואה מגמתיות בשלב הראשוני?
להיפך, היא התחילה מהתחושה שההלכה לא שוויונית, ואז עברה לתחומים אחרים וניסתה לשנות גם את ההלכה.
נו כתבתי, שהיא מתחילה מגישה שההלכה לא שוויונית. מראשכלי פשוט
איפה אתה רואה את זה?ultracrepidam
כי זה בפסקה הראשונה שלה?
זה לא אומר שהיא התחילה מזה, זה אומר שהיא חשבה שכדאי לשים את זה בפסקה הראשונה
לא מתחילה את הכתיבה, הגישה שלה מתחילה משםכלי פשוט
לדוגמא (יש עוד) :
"ואז, כשכבר נואשתי מן הסיכוי למצוא אנשי הלכה שמתמודדים בכנות עם מעמדה הנחות של האישה ביהדות".
=
יש לאשה מעמד נחות ביהדות, אני מחפשת אנשי הלכה שמכירים בכך, אך לא מוצאת. משמע הם לא מתמודדים בכנות.
עד שהיא מצאה "אנשי הלכה" כלבבה. גישה שממשיכה לאורך כל המאמר.
אבל היא לא התחילה משםultracrepidam
היא הגיעה למצב של תחושה כזאת וחיפשה מישהו שמזדהה עם זה
זכותך. אני הסקתי אחרת. הנה הקטע המלאכלי פשוט
שיעורי יהדות רבים למדתי בחיי, אך אחד מהם זכור לי כשיעור מכונן ששינה את יחסי להלכה. הנושא היה "נשים פסולות לעדות". הרב נכנס לכיתה עמוס בספרים, הקריא הלכה אחר הלכה, ובסוף השיעור פרס את ידיו לצדדים, נאנח אנחה עמוקה ואמר: הייתי רוצה לפסוק שנשים מותרות לעדות, אך אין בנמצא הלכה שאוכל להתבסס עליה. באותם הימים עוד לא העזתי להשמיע את קולי ברמה, אבל אני זוכרת את הצעקה שצעקתי בתוך ליבי: משום שפוסקי ההלכה חיו לפני מאות שנים, אתה שולל ממני היום זכויות אדם בסיסיות? איך זה יכול להיות שבכל תחומי החיים אני יכולה להתפתח ולצמוח ללא מגבלה, ודווקא בתרבותי שלי נגזר עלי להישאר מאחור?
עם הזמן, כשהעזתי לומר את הדברים בגלוי, היו תועמלני היהדות מניפים מולי ידיים מבטלות ומזמרים בבוז שורקני: איזה שטויות את מדברת, הרי ידוע שהיהדות מרוממת את הנשים. "ברוך שלא עשני אישה"? נו, באמת, הנשים נעלות על הגברים, לכן הן פטורות ממצוות מסוימות. הגברים מברכים על כך שזכו לקבל יותר מצוות, זה הכל, איך את לא מבינה דבר פשוט כזה?
ואז, כשכבר נואשתי מן הסיכוי למצוא אנשי הלכה שמתמודדים בכנות עם מעמדה הנחות של האישה ביהדות, התגלגלה לידי חוברת של מורה נערץ בישיבת מרכז הרב ומייסד תנועת "נאמני תורה ועבודה". וכך הסביר ד"ר יחזקאל כהן, איש אשכולות עתיר ידע ואמיץ, שאפילו מקהלת מסנגרי היהדות לא הצליחה להשתיק: המקורות ההלכתיים נוצרו בתקופות ששערי הלימוד נחסמו בפני הנשים, ולכן השכלתן והתפתחותן השכלית נותרו נחותות. פוסקי ההלכה התייחסו אל "האישה שלפניהם" בבואם לקבוע את אורחות החיים בחברה היהודית. אילו הם היו מכירים את הנשים של ימינו, פסקי ההלכה שלהם היו שונים.
לא תחושה. עמדה שלא העזה לבטאכלי פשוט
רק בוא נהיה קצת יותר ברורים.מי האיש? הח"ח!
מבחינתה אין שום "מגמה מראש".
מבחינתה פסלות אישה לעדות היא הלכה לא שיוויונית, גם אם לדעת מי מאיתנו היא טועה או שמחזיקה באכסיומה לא מקובלת.
כן, כי אתה מתעלם משאר הדוגמאות.הָיוֹ הָיָה
אני רק מנסה לחדד נקודה.מי האיש? הח"ח!
מדובר להבנתי על התנגשות בין מערכות של אכסיומות.
זה מזכיר לי איך בזמנו ראיתי כתובת שרוססה על קיר בתחנת האוטובוסים המרכזית של נתניה בנוסח (ובאיות) "ללכת בציניעות".
אני יכול איכשהוא להבין ששגיאת הכתיב נבעה אולי מהגייה מסויימת במוצא מסויים, אבל אולי במערכת אכסיומות אחת זה יתפרש כדבקות ראויה להערכה, ובמערכת אחרת יתפרש כאירוניה עצמית שנונה במיוחד.
סיפור יפה. שום קשר למה שטענתי.הָיוֹ הָיָה
הקשר הוא שאף פעם אי אפשר לדעת מה מכלול האכסיומות.מי האיש? הח"ח!
הרי אדם בוחן כל עניין במשקפיו הפרטיות.
גם אם כל משתתפי הפורום הזה יסכימו ביניהם על נורמות הצניעות עד קצה קוצו של יו"ד, זה לא אומר שמדובר במערכת אכסיומות משותפת ודאית, על אחת כמה וכמה כשבוחנים מה מישהו או מישהי בחוץ חושבים ומפרסמים.
מסכים. נו ואז?הָיוֹ הָיָה
אני טוען שההלכה מזלזלת בגברים. כי אסור לי להסתובב ברחוב בלבוש אדם הראשון. נו..
אין לטעות כאן.מי האיש? הח"ח!
אכן זו ההבנה הפרטית שלה.
אני פשוט רציתי להבהיר שהזעזוע נובע ממערכות האכסיומות הפרטיות שאנחנו מכירים, אבל כנראה שמה שעובר לברנדס בראש זה דברים שונים לגמרי, בוודאי לגבי פרשנות לטקסט התורה שבעל פה (מושג שכשלעצמו הרי מחייב אותנו לזהירות סופר גבוהה, כי ודאי כל העניין כולו היה אמור להיות תלוי לימוד ושיעור מאב לבן ומרב לתלמיד, עם הקפה גדולה ונרחבת, ולא רק מה שנוסח ונטבע במטבע בשישה סדרים), וגם לגבי האווירה שאופפת את הטקסט.
יפה. כי ההלכה לא יכולה להיות שוויונית, היא נכתבה ע"י גבריםכלי פשוט
ולפני אלפי שנים, לפני תקופת הנאורות הנוכחית מבית מדרשם של מרתין לותר, חבריו וממשיכי דרכו.
אני רואה בזה מגמה סמויה, גם אם היא לא חיפשה בעצמה את המגמה הזאת, המגמה מצאה אותה.
לא הבנתי כל כך את הסילוגיזם.מי האיש? הח"ח!
טענתך היא "ההלכה... נכתבה על ידי גברים ולפני אלפי שנים" ומכאן (גרירה לוגית מחוייבת) => "לא יכולה להיות שוויונית".
אבל ראשית, עצם משמעותה של השוויוניות נובעת כאן ממערכת של אכסיומות (היינו, בכלל צריך להחליט מהי שוויוניות), ושנית עדיין הקפיצה הלוגית דורשת איזה שהוא הסבר.
הנחת היסוד שלה, לא שליכלי פשוט
כן, זה בהחלט יכול להיות הסילוגיזם שם.מי האיש? הח"ח!
תודה על ההבהרה.
גם אני. לכן @ultracrepidam הזעזועכלי פשוט
אגב, אם החלטת להיחסם לאתרים שונים, למה אתה מבקש לקרואעץ הזית
יש לי חסימה של רימון, אני לא בוחר ספציפית את מה לחסום.צהרים
למה מזועזע?ultracrepidam
חדש לך שיש אנשים שזו השקפתם?
וצריך לזכור שחלק מהתלונות שלה נכונות, וזה דבר טוב שנלמד מה אנחנו יכולים כן לאפשר לאנשים לעשות אם חשוב להם.
היה לי חדש לראות מאיזה מקום זה נובע אצלה, ועד היכןכלי פשוט
הדברים מגיעים.
בהחלט
השורה האחרונה שלך לא קשורה להבעת הזעזוע שלי. בכלל לא הנושא שפתחתי.
לדעתי היא בכלל לא מספיק פמיניסטיתנוגע, לא נוגע
הולכת
וזורעת פשתן
ושוזרת ממנו רשתות
וצדה צבאים
ומאכילה מבשרם לילדים חרדים שליברמן דופק
ועושה מעורם מגילות
וכותבת עליהם חמשת חומשי תורה
והולכת מעיר לעיר
ומלמדת את הבנים והבנות
את כוונת התורה האמיתית
זה מראה את שורש הבעיה-
"אם תהססו ולא תעזו, היא (ההלכה) תאבד את הרלוונטיות שלה ותנשור מתוך התרבות היהודית. לא בטוח שזה רע, אולי עדיף ליהדות להיוותר ללא ההלכה, אולי זה תנאי הכרחי להפיכתה לתורת חיים"
עצובשפרינצא בוזגלו
במקום לחפש את התועלת שמצוות צניעות, וייחוד, וכן גם איסור קול באישה ערווה מעניקות לה- היא בועטת.
היא לא היא עוצמת עיניים, שכן יש שיוויון מסויים. כל מצווה שקשה לאישה באופן אקטיבי, קשה גם לגבר באופן פסיבי.
לאישה אסור לשיר? לגבר אסור לשמוע. לאישה אסור לחשוף את גופה? לגבר אסור להיחשף וכן הלאה..
לגבי עדות- באמת קשה לי. אישה נאנסה (נניח) והיא לא יכולה להגן על עצמה ולהעיד.
אבל מה אכפת לה? כרגע במילא אין סנהדרין, ואני מניחה שכשתהיה סנהדרין החכמים שישבו בה יבינו לנפש העם ורוח התקופה, ובוודאי שהם יתירו.
ובמקרה שלא, יש צילומי מסך ![]()
זה לא נחשב עדותאור וחיים
עדות זה להעיד על אחרים. הדוגמא שהיית צריכה לתת זה אישה שרואה אישה אחרת נאנסת, והיא לא יכולה להעיד.
בעל דין יכול להגן על עצמו, בין איש ובין אישה.
אולי כדאי ללמוד את ההלכה לפני שדנים בנושא הזה. יש הרבה מה לעיין בזה. ובכלל לא ברור שלא יקבלו עדות אישה על זה.
מה המטרה של להביא את זה כאן?לגיטימי?
ככל הידוע לי, יוכי ברנדס תפוסה (וגם לא מגדירה את עצמה דתית).
יש פורום מקביל שנקרא בית מדרש, ולי זה נראה דיון ששייך לשם.
חשבתי ששייך לכאן, בגלל הענין של נשים פסולות לעדות ועודכלי פשוט
חשבתי לעורר דיון בנושא הבדלים בין גברים לנשים. נושא שעולה כאן תדיר.
לא הבהרתי מספיק אך חשבתי שיקחו את זה לשם.
בעיניי זה לא שייךלגיטימי?
וסתם מחרחר מריבות.
ואסביר:
הבאת כאן דיעה מסוימת, וחווית את הרגשתך שהיא מזעזעת.
לא הבאת שום טענה לגופו של עניין, מה מזעזע, לאילו נקודות אתה מתנגד ולמה.
לא כך מעוררים דיון...
לצערי, בניגוד לנושאים אחרים שיש עליהם דיונים כאן, נוצרה בפורום לטעמי אווירה מאוד לא נעימה בנושאים הללו, שלא מאפשרת לי מרחב להתבטא, אז אני מנסה להתרחק מדיונים כאלה.
בגלל שיש כאן מחלוקת השקפתית, בעיניי שייך לפורום בית מדרש.
אם השאלה שלך היית שקיים פער בין התפיסת עולם שלך לשל מי שאתה יוצא איתה, זה בעיניי כן שייך לכאן. מה שהבאת, לא. (וכך גם על דיונים אחרים כאן).
לא מסכים. בפורום דתי לגיטימי להציג את השקפתי שגישתה אינהכלי פשוט
במסגרת המציאות הפלורליסטית כל אחד יכול להביע את דעתו, אבל ברגע שזוהי דעתו- זו אינה דעת תורה.
ולכן מכיון שהמקורות שהיא מתבססת עליהם להנחות היסוד שלה אינם תורניים-
אין פה שום קשר להלכה. ומי שטוען שיש, לא מאמין במושג הלכה ולא מבין אותו.
הבאתי את זה כדי שיפתחו דיון כתוצאה מכך, בסגנון "מה הייתם עונים/ כיצד הנושאים האלה מסתדרים מבחינתכם".
לא הבהרתי עצמי מספיק אך אני חושב שזה שלקחת את השרשור למקום אחר והוא אינו מוצא חן בעיניך- זה בסך הכל הסבר מדוע אני הבאתי את השרשור הזה כאן, ואת לא.
לגיטימי בעיני
עולים פה גם נושאים שלא קשורים במישרין ללנ"ו אבל נוגעים מסביב. גם זה בעיני. לא מוצא חן בעינייך, שני את כללי הפורום. רק כדאי שתעשי את זה מתוך רצון הרוב.
יש כאלו שבדיוק זו הנקודה אצלםהָיוֹ הָיָה
ומי שחושב אחרת, הוא סותם פיות וחסיד של החרמות וכו' וכו'
באפשרותו של כל אחד לעצב את תפיסת עולמו על פי עצמו.כלי פשוט
אפילו המילה יכול מתאימה כי יש לו שכל וה' לא יזרוק עליו אבן כשהוא יחשוב מה שבא לו ונוח לו לחשוב.
אבל יש גם כללים בפורום דתי.
אני יכול להמציא שלפי דעתי תמונה לא צנועה לא סותרת את הדת ולכן להביא אותה כאן,
אבל אני לא אוכל לעשות את זה כאן, כי ברור לכל שיש מוסכמות ברורות שלא חוצים אותם גם בשם הדת.
לא רואה שום הבדל ביחס למצב הזה שאני מביע זעזוע כאילו הקונצנזוס אמור להסכים איתי. מניח שבפורום דתי- בהחלט כן.
.
ומי שזה פוגע ברגשותיו שאין פה ביטוי לצדדים פלורליסטיים מוגזמים שלא מוסכמים על חכמי התושבע"פ, נשמע לי שמתאים לו יותר להימצא בפורומים אחרים. יש עוד דברים חוץ מערוץ 7
אני איתך בנושאהָיוֹ הָיָה
הנקודה היא אחרת בעיניילגיטימי?
זה כמו להביא מאמר של רוגל אלפר לפורום ארץ מולדת. לא סביר שיתפתח שם דיון רציני.
אין לי בעייה שתביע את הזעזוע שלך.
לגיטימי שכל אחד יציג כאן את דעתו.
אני לא אומרת שעצם הדיון הוא חסר ערך.
אבל אתה מביא מישהי שממש לא בקונצנזוס, לא מגדירה את עצמה כדתיה ושומרת הלכה בכלל -
האם יצא לך להיפגש עם מישהי בעלת דעות כאלה למטרת נישואין?
האם מלכתחילה היית נפגש עם מישהי שלא מגדירה את עצמה דתיה ושומרת הלכה?
בעיניי, אם את רוצה באמת לאתגר את תפיסת העולם שלי - תביא לי מקור שמקובל על הציבור שאנו שייכים לו. בדיוק בגלל שאנחנו נמצאים בפורומים של ערוץ 7, אני מצפה שנקודת היציאה לדיון תהיה אחרת לחלוטין.
ככל הידוע לי אין כללים מנוסחים לפורום, וזה גם לא דמוקרטיה.
אם אני רוצה להביע את דעתי על גזירות ליברמן, לא אעשה את זה בבמה הזאת. יש פורומים אחרים שיותר מתאימים לכך.
כך נראה לי.
אני חושב שזה דווקא יעילהָיוֹ הָיָה
הרי יש כאן בנות שטוענות שהיהדות שובניסטית וכו' (......), זה דווקא נאה שתראינה איך זה נראה כשנכנסים לנרטיב הזה.....
דווקא נשמע לי פחות יעילadvfb
רצף הפמיניזם הוא לא אחיד. יכולות להיות המון מניעים שונים ומשונים לאחוז בפמינזם ויש סוגים שונים של פמיניזם, כמו כן פמיניזם דתי.
אז במקום לקחת עמדה מסויימת ולשייך אותה למכלול רחב של פמיניזם ולהשוות אותה לפמיניזם רדיקלי מסויים, פשוט כדאי להתמקד ולהתמודד מולה בלי להקצין אותה.
(כמו כן, אין מה לשייך את התגובה שלי הזאת לתגובות אחרות שלי בנושא או שלא בנושא)
אני לא חושב שיש פה בת אחת שתגיד שהיהדות בכללה היא שובניסטית.
אולי יהיו פה בנות שיגידו דברים שזה יכול להשתמע מהן אבל הן לא ירצו להגיע למסקנה הזאת (וזה בסדר הדעה שלהם אולי לא נכונה או לא מגובשת דיו או לא מוסברת בצורה שרגילה לי או לך ולכן היא יכולה להתפרש בצורה אחרת ממה שהיא)
מי דיבר על פמיניזם? מי טען שכל הפמיניזם אותו דבר?הָיוֹ הָיָהאחרונה
אין לי בעיה עם פמיניזם, יש לי בעיה עם בנות שטוענות שהתורה שובניסטית. וכן, יש כאן בנות כאלו. אז שלא תשאלנה מה הטעם בהצגת מראה מולן: ככה זה נראה.
אני ראיתי צורך בהבאת הדברים ותרומה לדיונים כאן.כלי פשוט
..advfb
חוסר הבנה בתורה, חוסר הבנה בשרשרת הפסיקה, וחוסר הבנה בנשיםחושבת בקופסא
נשים וגברים שווים בערך שלהם אבל שונים בהתנהגות שלהם וזה משנה את החובות הרוחניות שלהם.
"לכבוד יום האישה" (שזה סתם זמן רנדומלי בשנה שבחרו בשמאל כדי למצוא סיבה להקריא את דף המסרים שלהם. אותו דבר בדיוק לגבי חודש הגאווה, חודש היסטוריית השחורים, יום נראות הטרנסג'נדרים, "they day", ועוד שטויות שכאלו שברוך ה' עוד לא עשו עלייה) היא מחפשת קולות שיאשרו את המסקנה שהיא כבר בחרה מראש- שצריך להתעלם שרשרת הפסיקה ולמחוק כל הבדל הלכתי בין גברים לנשים, ומאיימת על "מסנגרי היהדות" שאנשים לא ישמרו אותה אם לא ייכנעו לדרישותיה.
מה יש לומר? אין מושג לה קלוש על הנושא שהיא באה אליו בדרישות ואיומים.
כדאי שגם אנחנו נאמץ את החוצפה הזאת- נקבע את "יום הבייניש" שבו נעלה את נושא זכויות לומדי התורה ואיך מדינת ישראל לא תשרוד בשנים הקרובות אם כל אזרח לא יכרע ברך בפני הבייניש הקרוב לאזור מגוריו ויקנה לו ספר חדש בכל יום.
זאת הרמה של הטיעון שלה, פשוט איומים ריקים.
תודה על ההתייחסות המחכימהכלי פשוט
כשם שספריה צהובים ושטחיים, הטורים שלה לא כל שכןshaulreznik
אני לא בא לזלזל בה. פשוט הופתעתי מהגישה שלה, חשבתי שזה נובעכלי פשוט
מחשיבה ולא מהנחות יסוד מומצאות שאף אחד לא יוכל חס וחלילה לשכנע אותה שהן לא נכונות ויש אנשים ותנועות שלימות שדאגו להכניס לה אותן לראש מסיבות ידועות.
לא צריך לייחס חשיבות בכלל למה שהיא כותבתחצילוש
יש אימלוק?תורם דם
בושה וחרפהאלפיניסטית
לפחות שתנסה להסתיר שהמטרה שלה היא למחוק ולייתר את ההלכה בלי קשר לנשים או גברים...
לבנותמישהי 1
בתור גבר אומרדרייב
בהחלט חשוב תמונה מושקעת שמציגה אותנו בטוב, וגם אני מביא כזאת.
אבל חייב גם שתהיה משקפת ומציאותית.. לא פילטרים ומשחקים עם זוויות וכאלה.
זה עלול לגרום הרבה תסכול מדייטים ראשונים מביכים בו סתם מחכים לברוח ברגע שמנומס מספיק. (לא שזה מעלה גדולה לגבר כזה, אבל כך עובד העולם)
הצד השני מצפה לרחל כמו בתמונה ואז מגיעה לאה..
^^Seven
שידכתי לחבר של בעלי מישי ובפגישה הגיעה מישהי מאוד מאוד מלאה
ממש לא ראו את זה בתמונה שהעבירה
החבר הזה נסע שעה נסיעה כדי להפגש איתה ובסוף זה היה ברור שהפגישה הלכה לפח כי זה נפל כבר על זה
הוא כמובן כיבד ונשאר עד סוף הפגישה
אבל חייב להעביר תמונה תואמת מציאות..חבל על שניכם
מה זה קניות אונליין?חסדי הים
ביום בו הבנים יפסיקו לפסולמישהי 1
או יפסיקו לבקש תמונות אז דבריי יהיו מיותרים.
עד אז אני גאה להגיד לבנות- דאגו לאינטרסים שלכן,שיהיו לכן הצעות.
(אני לא שדכנית.אני מדברת כחברה שמנסה לעזור)
בנות לא צריכות לספק יצרים שטחיים שלחסדי הים
גברים. לא ככה האידיאל להתחתן.
אני לא אומר מה לעשות מבחינה פרקטית.
פשוט עצובפצל"פ
לא חושבת שזה נכון גם לבנים?לגיטימי?
כל הקטע הזה של תמונות יכול להיות מורכב ומסובך.
לא כולם מרגישים שיש להם בכלל תמונה וואו.
לא כולם רוצים בכלל לשתף תמונה שלהם.
בכנות, את חושבת שיש מישהי שמשתפת תמונה ואומרת - הנה אני ביודעין ומתוך כוונה ברורה משתפת תמונה מכוערת שלי?
האם נראה לך שמי שבוחרת תמונה, אומרת לא אכפת לי מהתמונה, זאת פשוט התמונה האחרונה שלי?
האם נכון לשתף דווקא תמונה מאירוע, או אולי יש שיקולים אחרים שבעקבותיהם בוחרים דווקא תמונה מחיי היום יום?
האם את, כשדכנית, מסוגלת לכבד בחירה כזאת?
יכול לומר לך שזה בדיוק המצב אצליבחור עצוב
מחפש תמונה עדכנית יחסית ושולח. אין לי כח לכל ההתעסקות הזו.
ובאמת שהגיע הזמן להפסיק עם כל מחול השדים סביב התמונות.
מבינה אותך מאודמישהי 1
אני לא שדכנית אלא חברה שמנסה לעזור לחברות שלה ולא התחתנתי צעירה בכלל וגם אני שנאתי כל כך את זה
אבל
כש'עברתי צד' והתחלתי לשדך פשוט הזדעזעתי מכמה בנים פוסלים על תמונה. בחורות שהן זכיה בלוטו פשוט נפסלות בחור אחר בחור והן לא יודעות את זה כי זה עוד לא הגיע לשלב שאני מציעה להן והן מתייבשות תקופות
ונשרף לי הלב
אז אני כותבת כאן כדי שיגיע לכמה שיותר בנות מהממות- תעשו הכל כדי לצאת הכי טוב שלכן!!
ומי שכתב פה שקר החן- בא לי להגיד אנחנו פועלים בתוך הכללים של העולם הזה שיש בו גם מקום לשקר החן.
ולגבי הפניה לבניםמישהי 1
שטויותבחור עצוב
להבנתי זה ממש מדרוןזיויק
ואין לי דעה מגובשת בנושא
כל הכבוד על המאמציםכלה עצבנית
אבל פעם אחת ביקשו סתם עוד תמונה יותר טובה וזה עצבן אותי אז חברה שלי צילמה אותי מחזיקה דף שמסתיר את הפנים וכתוב עליו
"והיו עיניך רואות את מוריך (ישעיהו ל, כ)"
אני ממש לא מסכימה איתךהפיאחרונה
יש לי חברות הרבה מעל היופי הממוצע
דווקא שהן שולחות תמונות מאירועים/ צילום מקצועי לגברים יש תחושה של איום
לעומת זאת שהן מחייכות למצלמה בסלפי חמודי או שמצלמים אותן שותות קפה בבוקר או בטבע מתי שרואים את היופי הטבעי זה הכי כובש
בהנחה והן נראות טוב בלי איפור
. בלי אודם בלי תסרוקות בלי שטויות ..הכי פשוט
הכי אומרים כן..
ותתפלאו לנשים יפות הרבה יותר מאתגר למצוא
הרבה פעמים הצעתי לגברים והן דווקא פסלו על שטויות כמו על מקום וכו' .. ( וזה היה נראה לי קטנוני אבל לא התערבתי ) ובדיעבד הם ספרו לי שלא היה להם אומץ להגיד להצעה כזו טובה ( כי גם הפרטים שלהן טובים) כן.
אז גברים אומרים הרבה יותר מהר כן להצעה לבחורה שנראת ממוצעת - חמודה מאשר בחורה יפיפיה .
זה לא שהם לא רוצים אותה .. הם מרגישים איום או בדייט מקטלגים אותה כסנובית
לא יודעת אם שמעת אבל תשאלי חברה שלך הכי יפה שאת מכירה תשאלי אותה מה קורה אצלה בדייטים
ותבני ששם זה הכי כואב
קשרים בעיצוב דעות וההשקפות: איך קשריםחסדי הים
השפיעו על העיצוב השקפות ודעות שלכם בכללי? למדתם פעם משהו מעצב מהמדוייט? פרידה בקשר גרמה לכם לעצב דעות הפוכות?
זה מעניין שבארה"ב יש עכשיו את כל המחלוקת בימין לגבי תמיכה בישראל או דווקא לגנות. יש משפיען אחד ימני שיחסית קיצוני נגד ישראל, והוא מספר שאחד הרגעים המכוננים היה ויכוח עם ופרידה ממישהי שהתחילה בתהליך גירות, ועכשיו היא קשורה לבית הלבן ומשפיעה שם בעד ישראל.
מעניין מה איתכם לגבי השפעה של דעות או ריחוק מהדעות של המדוייט?
יש המון השפעהultracrepidam
כמו כל אדם שמכירים ואפשר ללמוד ממנו
בטח אם יש הרבה חוויות משותפות ושיחות עומק
בהחלט, היו אנשים שהמפגש איתם הוביל אותילגיטימי?
לשינוי בתפיסות ובעמדות שלי לגבי כל מיני דברים.
פחות בדברים פוליטיים...
לדוגמא? גם בעולם הדייטים?בחור עצוב
אצלי זה יותר השפעה במה שמעניין אותיחסדי הים
כןרק נשמה
לא בהכרח שינוי אבל כן דיוק ועיסוק בערכים חשובים ומשמעותיים שהיו נראים לי פשוטים מובנים מאילהם ופתאום כשלצד השני ברור כל כך משהו שלי לא כזה סגור זה פתח להתבוננות והתעמקות בנושא
וממילא נראה לי שגם שינויים קלים מתרחשים בהתעצבות הכללית שלי כאדם אחרי כל פעם שהיתה לי התבוננות כזאת
חוצמזה שאני נורא מנסה לקחת משהו טוב מכל הפגישות שהיו לי מתוך אמונה שה' שלח אותם בשבילי אם לא להתחתן אז כדי להשתפר וללמוד משהו
כןכלה עצבנית
שאלה מקסימהadvfb
לאחרונה יצאתי עם בחורה שהרגשנו פערים מסויימים בהשקפה הדתית (עניין יותר של ניואנסים, לא הכי גרונדזים)
מרגיש שזה נתן הפרייה מסויימת, זה אתגר אותי וזה זה הוסיף טוב בהקשר הזה, בהחלט למדתי מזה על עצמי.
מצד שני, שנינו אנשים שאוהבים לדבר על השקפה ויצא שלא מצאנו את זה בתור נושא משותף בגלל השוני בעניין ולשנינו זה היה בסדר גמור.
בהחלט יצא לי בעבר להתרם בעניין הזה, אפילו קניתי ספר שמישהי ספרה לי שהיא קוראת אותו... אבל לא זוכר הרבה פעמים כאלה.
תודה. לי קרה כמה וכמה פעמים שקראתיחסדי היםאחרונה
ספרים שהמדוייטים המליצו, או שחקרתי תחום או נושא מסויים שעניין אותן.
משפחה פחות דתייה בדייטים.יובללל
חבר'ה אני צריך ייעוץ.
אני די חדש בעולם הדייטים. לא מזמן הציעו לי מישהי שאני מכיר מלפני כמה שנים כשעבדנו ביחד לתקופה מסוימת. אני יודע שהיא בעלת אישיות מיוחדת ובעלת מידות, ולפי מה שהבנתי מחברה שלה היא גם התקדמה יותר מבחינה תורנית (צניעות כמובן וכו).
אבל בסוף, למרות שהיא כן נשמעה לי כיוון טוב, החלטתי לא ללכת על זה בגלל המשפחה שהיא באה ממנה. היא באה ממשפחה חוזרת בתשובה, אבל לא כל כך חזקים בדת, כמה אחיות חילוניות וכו. וזה דבר שהפחיד אותי להיכנס אליו. אני רוצה שאישתי תהיה אישה מאוד תורנית (ואני גם משתדל להיות כזה), וזה לא כל כך היה נראה לי הכיוון.
אני מאוד חושש שאולי איבדתי פה משהו טוב, אבל מה לעשות? הרגיש לי שזה מורכב לי מדי!!
מה דעתכם? כמה משקל לתת לדבר כזה?
יש מצב שאיבדת. אבללגיטימי?
א. מתחנתים גם עם המשפחה. בין אם אנחנו רוצים, ובין אם לא - כולנו באים ממשפחה ומרקע מסוים. ברוב המקרים, זה גם אומר שתהיה אינטראקציה בין המשפחה שתקים למשפחת המוצא, ברמה ובתדירות כזאת או אחרת.
האם זה אומר שהיא עצמה לא תורנית? איפה רבקה גדלה? רחל ולאה? וכו' וכו'
ב. מורכבות אפשר למצוא בכל מקום. אף אחד לא מבטיח לנו חיים קלים.
ג. יכול להיות שיכלת לבנות איתה בית תורני נהדר - אבל זה ממש לא אומר שלא תוכל לבנות משהו דומה עם מישהי אחרת. ב"ה יש בנות תורניות רבות, ותוכל עם לא מעט מהם לבנות משהו טוב, ואפילו יותר מזה. הכל פוטנציאלי כל עוד זה לא נעשה...
א. מאוד מסתייג מהביטוי הזהadvfb
מה זה אומר מתחתנים עם המשפחה?
בנאדם לא מנהל זוגיות עם המשפחה.
כן מנהל מערכת יחסים מסיומת שצריך לתת עליה את הדעת, אך היא בשום מקרה לא חתונה.
גם אין יותר מדי כלים להעריך את מידת המורכבות ביחס למשפחת המוצא.
לפעמים יכול להיות פערים מאוד גדולים אבל שמסתדרים מעולה, לפעמים להיפך.
תמיד כיף שדברים משותפים, זה פשוט.
לא זוגיות, אבל בהחלט שזה מרכיב חשוב בולגיטימי?
בתור מישהו חדש בעולם הדייטים, הוא אולי מדמיין לעצמו שיפגוש בקרוב את הנסיכה שלו, והם יחיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה.
כלומר,
אני חוששת שיש כאן דברים שהוא לא לוקח בחשבון:
לאיזה סוג של קשר אני מצפה עם חמי וחמותי? עם הגיסים והגיסות?
האם נוסעים אליהם לשבתות וחגים? איך זה נראה?
האם יהיו מפגשים משפחתיים? מה התוכן שלהם?
האם הדודים וסבא וסבתא שותפים פעילים בגידול הילדים? (בייביסיטר וכו')?
האם הנ"ל הם גם משענת כלכלית?
כמובן שאפשר להמשיך לדבר על מערכות יחסים לא בריאות - כמו התערבות בזוגיות וכו'. אנחנו לא חיים במציאות סטרילית, ואני בטוחה שאם תלך לפורומים המקבילים תמצא שרשורים על בעיות בתוך המשפחה.
בעיני יש מחירים לשני הכיוונים - בין אם נמצאים בקשר (וצריך להגדיר משהו), ובין אם נמצאים בניתוק (מה המסר שזה מעביר לילדים?)
מסכימה איתך שאין דרך להעריך את המורכבות, ובטח כשאין לנו מושג מה צופן העתיד.
אבל זה טעות בעיני לחיות בתודעה שאנחנו נחיה בבועה שזה רק שנינו והילדים שיבואו...
באמת לא טוב להכנס לפנטזיות וחלומות ורודיםadvfbאחרונה
זה נכון מאוד, לאו דווקא בהקשר הזה. כמובן שבכל דבר שקשור לזוגיות.
זה מעגל יחסית חיצוני.. אבל כמובן חשוב לתת עליו את הדעת.
לא מבין למה ענית בהקשר הזה, הרי השואל אמר שהוא דווקא דחה הצעה על רקע משפחתי. משמע, הוא מבין שזה נושא רגיש שיכול להיות משמעותי.
נראה לי שיותר מועיל להגיד מה כן ולא מה לא בהקשר הזה.
לכן השאלות הללו שהבאת הן נועדו רק כדי להבין שזה יכול מורכב.
כמו שאת בעצמך אמרת, קשה מאוד לענות על השאלות האלה, אם בכלל אפשרי לענות עליהם..
לכן, נראה לי שיש צורך בשאלות בירור ביחס למקום החשיבות של השואל ביחד לנושא.
שאלות שיעוררו להבין מה היחס שלו לזה וה המקום אותו הוא צריך לתת לנושא.
מה זה משנה מאיזה משפחה היא באה?תוהה לעצמי
סליחהיובללל
לא יוצר חיכוכים בכללתוהה לעצמי
את כל ההלכות שנוגעות לכולם כמו שבת כשרות וכו' נוהגים לפי בעלי, שחלק מהדברים עושה כמו המשפחה שלו בחלק מחמיר יותר. מה שנוגע רק אלי כמו צניעות זה עניין שלי.
ברור שהמקום התורני שלה משנה, אבל נשמע שהיא החזקה. המקום התורני של המשפחה לא משנה בכלל בעיני.
לגיטימי אבלזיויק
תהיה מודע לזה שמה שחשוב זה האדם העצמו, והסביבה שלו זה בנוסף. גם האבות והאמהות לא תמיד היו עם משפחה 100 אחוז...
תחשוב על ההורים והאחים של אברהם. אח של יצחק... אח של יעקב... המשפחה של רבקה... ושל רחל ולאה..
..יובללל
נכון ולכן נשאר פה עניין האופיזיויק
אני חושב שיש לתת משקל למשפחה.אדם פרו+
לאו דווקא רק בפן התורני.
לאחרונה עלו לי מחשבות, שמבחינה מסויימת
בפרט אצל אשה, יותר חשוב לי המשפחה שלה
מאשר היא.
אין לי כוחות סוס להסביר את עצמי
אבל לפי מה ששמתי לב אשה זה המון
עניין של הרגלים, והיא רוצה להמשיך את מה
שהיה בבית שממנו באה.
אולי זה רק מהניסיון מהזוית הצרה שדרכה
אני רואה את המציאות, סה"כ הייתי נשוי לאשה אחת.
אבל גם לפי המקורות,
כתוב בשולחן ערוך לישא
בת תלמיד חכם, ולא ישא בת עם הארץ.
המיקוד לא עליה, אלא על הבית ממנו הגיעה.
וגם אם החליטה לשנות כיוון
מי יודע כמה שנים, וכשהיא תתעייף
תזכר במנהגי הוריה.
אני יודע רציתם לשמוע שהכל אפשרי
וכל מה שאתם צופים בסטטוסים של מוטיבציה
אבל בתכלס האנשים לא כאלה גמישים
ולא כאלה חזקים.
מה דעתכם?
מענייןיובללל
יש כאלה שחשוב להם יותר ויש כאלה שפחות חשוב להםadvfb
תאמת אני לא יודע כל כך למה זה ככה.
תקח דף ועט ותרשום לעצמך את כל החששות שעולים ותראה אם אתה יכול להתמודד איתם.
המטרה של המשימה הזאת ליצור אצלך יותר בהירות ופחות להתבחבש ולהתבלבל בגלל חוסר הבהירות
חשוב שתקרא את זההמצפה לישועה
יכול להיות שכבר כתבו בדומה
תמיד יש שונו בין אנשים ומורכבות ויתרונות וחסרונות לכל אחד בעיניו לפי ענייניו.
החשש מאוד מובן אבל עם חששות צריך להיפגש ולא לברוח כדי לראות במה האם יש ממה לחשוש.
תפגוש את הבחורה תשמע ממנה על המשפחה שלה על היחס שלהם למקום שלה...
גם לא הייתי מעלב את זה בכלל בהתחלה.
תראה שיש ביניכם התאמה וכו'
אולי זו אשתך?
ומשם כבר תגיע לנקודב הזאת...
האם מדובר באנשים קשים שיש להם רק את הדרך שלהם זו בעיה והאמת שזה לא משנה אם הם דתיים מאוד או לא בכלל.
אנשים קשים זו התמודדות
וגם בזה כשיש זוגיות טובה ונכונה אפשר לדעת איך לנהל את הדבקים בצורה ישרה וחכמה
בהצלחה וה יתן לך עצה טובה
עונה בתור בעלת תשובההמקורית
שהתחתנה עם בעל תשובה - המשפחה לא קשורה לרמת הרוחניות של האישה. בכלל. מה שקשור זה ההחלטה שלה איפה להיות וכמה היא נחושה להישאר שם ולא להיות מושפעת.
הקשר היחיד למשפחה, זה כמה הם גמישים ביכולת להכיל את השוני ואם לא אזמה היא חושבת לעשות עם זה. ואת זה כדאי לבדוק ולברר כי אם זה בכיוון טוב ויש פתיחות - זה מעולה.
המשפחה שלי אפילו לא שומרים שבת חוץ מאחות אחת (ואנחנו משפחה גדולה) ואף אחד לא היה מהמר בחוץ שאני לא נראית דתייה מבית
נכון, זה אומר שעושים החלטות שהרבה פעמים הן לא פוטוגניות מבחוץ כזוג אבל הן כן תואמות את אורח החיים שבחרנו.
ואגב,גם בתוך משפחות דתיות ודוסיות יש הבדלים בהרבה דברים שצריך להכיל. אזלא בטוחה שיש לך איך לברוח מזה
איזה כיף שענית את התשובה הזאת מהמקום שלךadvfb
זה כואבהפי
להוציא את החנוכיה ולראות שהדברים שביקשת משנה שעברה לא התגשמו .. לחשוב שהתפילות לא נענות לך שנה ועוד שנה ו..
למרות שממש התכוונתי אז אז יותר מזה? אני לא אצליח..להתפלל יותר חזק.
ואז
לחשוב על כמה שהעם הזה עובר והכל מתחבר
ואולי זה הולך לשם ?
גאולה כללית ופרטית
חג שמח
לכל המקווים לישועה לעם למשפחה לכם..
אמן ואמןadvfb
בעז"ה ישועה קרובה ממשית!חסדי הים
מאז ששמעתי על הטבח הנורא אני בוכה. ב'מעוז צור' שרתי בבכי ובכלל פרצתי בבכי ב'נקום נקמת דם עבדיך' והוספתי לאומה הרשעה את ישמעאל.
אבל ב"בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ כִּי הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכֹרִי הוּא".
הבכי מטהר את ה'יסוד' להכל, ומביא מהר לידי זיווג, כדברי החתם סופר.
הבכי הוא כמו מקווה לרצון, ומעלה את הרצון למקום גבוה וטהור, וכמו שמאריך הרב קוק באורות הקודש חלק ג' על עליית הרצון כמטהרת את מידת ה'יסוד'.
כשרצון נפגש עם רצון נוצר זיווג.
כל עם ישראל קדושים וטהורים, כפך השמן הטהור של הכהן הגדול, כמו שכתוב בעין אי"ה שבת.
ה' תרחם על כולנו! אנחנו ראויים!
נכון ממשהפי
3>ברוקולי
😶זיויק
ליבי איתך, כואבארץ השוקולד
נכון , יש גם טובהפי
גם הטוב הוא פה אצלנו , אצל כל אחד
רק נותר לנו למשוך אותו
מבין?
כן. מבין..בנות מרכלות עלי
אני מגיב במקומו הוא לא נמצא פה הרבה
כן, מביןארץ השוקולד
כואב ואמן!! מחזקת ממש.פצלשי"ת
🥺❤️מבולבלת מאדדדד
חנוכה שמח🥰
אמן(:הפי
😢בחור עצובאחרונה
המהירות של שוק השידוכיםadvfb
ברגע שהוואטסאפ נכנסל חיינו דברים עוברים מהירות האור כמעט.
לחכות כמה ימים להצעה זה נראה משהו שכמעט לא אפשרי,
מה דעתכם על זה?
למה אתה מתכוון ב"לחכות להצעה"?לגיטימי?
מישהי כתבה ליadvfb
אשלח לך הצעה ביום ראשון, ביום רביעי שלחה לי את הפרטים, וזה כבר לא היה רלוונטי..
כאילו זה נשמע לי הכי הגיוני לחכות קצת, אבל בגלל שהפלטפורמה של הוואטסאפ היא כל כך מהירה הקצב מתאים בהתאם.
קלטתי שמבחינתה זה כנראה לגיטימי לכתוב "אשלח לך הצעה" ואז לשלוח עוד 3 ימים.. ומבחינתי זה לא. לא בגלל איזו תפיסת עולם, אלא פשוט כי השוק מאוד מהיר.
אין לי שום סיבה לחכות להצעה 3 ימים ואני יודע שגם היא יכולה להגיד לי "אה היא בדיוק נתפסה" או סתם אגלה שאני לא חושב שאנחנו מתאימים.
העניין הוא שאנשים נתפסים ונפרדים בצורה מהירה מאוד ולכן גם ככה המהירות שאנשים מפגינים.
ברור לי שלפני הפלטפורמה של הוואטסאפ הדברים זזו הרבה יותר לאט ולאנשים היה גם יותר סבלנות
אני לא בטוחה שזו הפלטפורמהלגיטימי?
אולי זה יותר הצורה.
מי שהציעה לך - ידעה שהבחורה בכלל פנויה ביום ראשון? יכול להיות שמלכתחילה היא לא ביררה את זה איתה?
ממה שאני יודעת אין נוהל מסודר. נכון שמקובל יותר שקודם הוא אומר "כן" לפני שהיא מודעת לעניין בכלל, אבל זה ממש לא תמיד ככה. יש בנות שמעדיפות להישאל קודם. הרבה פעמים אם משדכים מכרים, את הצד שמכירים שואלים קודם.
באופן אישי אומר שאני לא מרגישה יותר מידי ככה. לא זכור לי שקרה לי מה שאתה מתאר.
לפעמים קורה שפתאום יש מבול של הצעות, ואז אני אומרת - שאני בדיוק מבררת, או בדיוק בתחילת קשר, ואולי בעתיד הקרוב זה יהיה רלוונטי.
ואני קצת נרתעת מה"שוק". המילה הזאת לא באה לי בטוב בהקשר הזה..
אין נוהל רישמי, יש נורמותadvfb
אני אומר שזאת הפלטפורמה, בגלל שלעשות "העבר" בוואטסאפ זה לוקח חצי שנייה ולהתקשר בטלפון זה לוקח יותר זמן, אנשים צריכים להתפנות לזה ריגשית.
ובלי קשר לאם היא ידעה או לא ידעה (במקרה הזאת אני מניח שהבחורה לא קיבלה פרטים שלי אבל נעשה בירור אם היא פנויה) - הקצב שפרטים עוברים דרך מיזמים, קבוצות וואטסאפ, שדכנים הוא קצב מסחרר. יש לי חבר שהתחתן לפי כמה שנים משידוך שנעשה ע"י 4 שדכניות וואטסאפ שונות שכל אחת שלחה לחברה שלה. וואטסאפ זאת תקשורת מאוד מהירה, תקשורת איטית כמעט ולא היתה מאפשרת לדבר כזה לקרות.
ובאמת, בדרך כלל אני מעדיף שלא יבררו אם הבחורה פנויה, כי אם היא לא פנויה יהיה לי דרך לדעת אם אני רוצה לחזור לי שהציע שינסה לאחר זמן שוב לבדוק לי אם התפנתה. וגם, זה לוקח זמן ואין לי סבלנות לזה. מעדיף לגלות שהיא תפוסה, מאשר לחכות עוד את הזמן הזה שיכול לקחת יומיים גם.
אולי את חווה את זה אחרת כי יש לך יותר סבלנות ממני, גם יכול להיות. אולי כי לפעמים מציעים לך אחרי שהבחור אישר, מה שכמעט בחיים לא קרה לי. לכן הניסיון במקרה כזה הוא לא הסבלנות, כי הבחור כבר אישר.
אסביר את ההקשר בו אני אומר את המילה "שוק".
אני לא מתייחס לשידוכי וואטסאפ בתור דבר עמוק ולכן אני מרשה לעצמי להביא ביטוי מאוד שיטחי שלדעתי די תואם את השיטה הזאת.
כן, אני חושב שזה כלי, שברגע שיודעים את היתרונות והחסרונות שלו, אין סיבה שבעולם לא להשתמש בו בעת הצורך.
לרגע לא התכוונתי חלילה לדמות את כל מחפשי הזוגיות למיניהם כמוצרים בשוק. מה לעשות שבשיטה של כרטיסים זה חלק מהעניין וכמובן, חלילה אסור להשליך את זה על האנשים עצמם.
השימוש בכלי הזה לא גורם לזלזל באנשים, הוא כן בעיני מבטא מגבלה אינטגרלית בשימוש בו.
לגבי וואצאפ וטלפון צודק.מוקי_2020
"שלעשות "העבר" בוואטסאפ זה לוקח חצי שנייה ולהתקשר בטלפון זה לוקח יותר זמן, אנשים צריכים להתפנות לזה ריגשית."
יש לי קצביה, שכל פעם שהיה צריך לעשות הזמנה, זה נעשה דרך הטלפון.
אני רק מהמחשבה שאני מפריע למישהו באמצע עבודה מסויימת או שהוא עם לקוח בחנות.
זה כבר גורם לי לחשוב 3 פעמים לפני שאני מזמין.
מרגע שאפשר להזמין דרך אפלקציה,
אני מזמין הרבה יותר, הזמנות קטנות במקום אחת מרוכזת (חנות קרובה מאוד).
אבל לא הבנתי משהו.
מה הבעיה שלך להמתין 3 ימים ?
אני מנסה להבין אם אתה מכוון למשהו כללי או שזה רק משהו נקודתי שמפריע -לך-.
יכול להסביר ?
אם יגידו לי "תקשיב, נכיר לך מישהי שאנחנו חושבים שהיא מתאימה לך, אבל תמתין שבועיים"
אז אני לא מבין באיזה מקרה אני אגיד "לא, לא, שבועיים אני לא ממתין". מה אכפת לי "להמתין" ?
יכול להסביר. לצרכי מחקר כמובן.
אין עליךadvfb
אני יכול להשיג הצעות בצורה יחסית מהירה ולכן אם אדם חושב שאחכה להצעה שלו אז כנראה שהוא טועה.
זה שה"שוק" עובד בצורה מאוד מהירה גורם לי לחוסר סבלנות, לפעמים מוצדק ולפעמים שלא, ביחס לעיכוב בהצעות.
אין בעיה שישלח לי הצעה עוד שבועיים, שלא יחשוב שאני אחכה. יום יומיים כנראה שאחכה אם זה מישהו שאני סומך עליו.
נדמה לי שהבנתי.מוקי_2020
אבל שואל כדי להיות בטוח.
כי באמת נושא השידוכים זה דבר מרתק וגם חשוב.
כרגע לא בשימוש אישי שלי, אבל זה יכול להשתנות ביום אחד.
כשאתה אומר "שלא יחשוב שאני אחכה",
זה אומר שאם אתה כן מסכים "לחכות" שבועיים,
אז אתה למעשה מתחייב לא לצאת לדייטים אחרים, להמתין להצעה ואז להחליט אם אתה נפגש או לא עם אותה הצעה ?
הבנתי נכון ?
כןadvfb
אני לא חושב שאף אחד לא יסכים סתם לעצור שבועיים אז זה זמן יחסית מוגזם אבל כן הבנת.
ישר כוח!
תודהלגיטימי?
באמת נראה שגברים ונשים חווים את זה אחרת.
אני באמת כמעט תמיד מקבלת (ומבקשת..) רק אחרי שהצד השני אישר. [בהנחה שזה פנייה דרך צד ג]
וזה בעצם אומר שהצד השני פנוי ומעוניין. אבל זה גם אומר שיש מצב שאני לא פנויה, או לא מעוניינת. וגם שמבחינתי יכולות לעבור תקופות שבהם אין לי שום הצעה, כאשר בפועל יכול להיות שהיו כאלה שביררו והחליטו שלא...
תודה על ההסבר על השוק.
נתקלתי בשדכני וואטסאפ שפשוט מעבירים כרטיסים, בלי לקרוא יותר מידי. אבל מסתבר שגם להם יש הצלחות - אבל אף אחד מאלו שאני קיבלתי בדרך הזאת לא היו רלוונטיים.
זה עדיין צורם לי המילה הזאת, וזה לא שיש לי פתרון קסם לאיך אפשר לעשות את זה יותר טוב..
מסתבר שאני מאוד רגיל לאיך זה הולךadvfb
שיש כרטיסים, שהם מנסים לשווק משהו, וברור שיש מאוחריהם אדם עם סיפור שלם, אבל הכרטיס עצמו הוא לא הבנאדם. לכן אני אולי מרגיש בנוח עם המונח שוק. למרות שגם יכול להיות שאצלי השימוש הזה יכול ליצור חוסר נוחות בהקשרים כאלה ואחרים.
נראה לי גם חשוב לומר שעצם הפלטפורמה של הכרטיסים (גם בוואטסאפ, אבל גם במיזמים שונים) היא פלטפורמה מאוד מוגבלת ולכן גם אם השדכן הוא מעולה ומקסים עדיין יהיה בזה מימד פחות "אנושי" וממילא מאוד מוגבל. ובודאי, התחושה האישית היא גם חשובה שמתעסקים עם שדכנים וחשוב מצד אחד לדעת לצאת מאיזור הנוחות או להרחיב אותו כדי שיהיה עוד אופציות להצעות, מצד שני חשוב גם להיות במודעות ריגשית ולשים גבולות גזרה ביחס ליציאה מאיזור הנוחות
אתה מתכווןהפי
שבזמן הזה קיבלת כבר הצעה אחרת? כי אם כן לגיטימי לקבל אותה .
אבל אם לא קיבלת הצעה ואתה סתם מעניש את מי שהציע כי שלח שבוע אחרי זה מיותר
האופציה הראשונה חחחadvfb
אני שואל את עצמי מה הוא התכוון שהוא שלח לי את זה תוך שלושה ימים
מן הסתם אנשים עסוקים ולא תמיד פנויים אבל בדרך כלל נראה לי הכיוון זה להציע ישר
וואו. מעניין.פצלשי"ת
אצלי אני לא מרגישה ככה
הכל איטי מאוד, ותמיד לוקח כמה ימים..
וגם אחרי קשר לוקח לי מלא זמן עד שמתחילה משהו חדש
אתה חושב שכמה ימים זה בגלל הווטסאפ?ארץ השוקולד
אני לא חושב,
אנשים לא רוצים לחכות ימים כי ההנחה שזה עוד כמה ימים עד שייפגשו, ומן הסתם יהיו הרבה נסיונות כך שזמן רב לברר יקח עוד זמן.
התכוונתי לטענה ההפוכה ממה שהבנת מדבריadvfb
בגלל שהפלטפורמה הזאת מאוד מהירה אז הציפייה שזה לא יקח כמה ימים אלא יהיה באותו יום.
כמה אתה מכיר שהלינו על תשובה אחרי יום?ארץ השוקולד
לא תשובה כפרהadvfb
על עצם ההצעה.
אני אשלח לך הצעה ואז לוקח כמה ימים עד ששולח את ההצעה.
תאמת היה ממש לאחרונה שרשור על זה.
אני גם לא מלין על כך... אני תוהה על כך.
אתה חושב שלפני הפלאפונים זה לא הפריע?ארץ השוקולד
הוואטסאפ יצר אפשרות להעברת מסרים בצורה מאוד מהירהadvfb
ולכן הכל נהיה מהר מאוד מאוד.. ולכן גם קיימת ציפייה שדברים יעברו מהר.
מאמין שלפני הוואטסאפ היתה ציפייה לזמן יותר ממושך, דהיינו היתה יותר סבלנות כי זה לקח יותר זמן.
לפני הפלאפונים בכלל מן הסתם היתה ציפייה לזמן עוד יותר ממושך.
ככה מסתבר לי
מקווה שהפעם זה מובן חח
זה מובןארץ השוקולד
בטח, זה דחף ממש חזקadvfbאחרונה
הלבד קשה ולהיות בזוג זה הרצון האולטימטיבי.
לכן בגלל שמדובר בדחף, אז יש גם סבלנות יכולה להוות טריגר.
הדברים הקטנים שהיה נחמד מאוד אם הצד השני היה מעדיףמוקי_2020
אני מדבר על דברים שאם לא קיימים אצל אצל הצד שני, זה לא מפריע,
אבל אם כן קיימים, אז זה בונוס נחמד מאוד.
אני לא מכיר בן אדם נורמלי, שלא יכול להמציא רשימה של עשרות ואולי מאות דברים כאלה.
זה יכול להיות צבע מכונית, סוג מכונית, תוספות לפיצה, סוג מוסיקה, זמר, אלבום, שיר, עיר בירה בעולם לטייל בה...וכל דבר שהוא בעיקרון לא משמעותי
להצלחה ותחזוקת קשר אבל הוא בונוס שתמיד נחמד לדעת שהוא קיים ושבני הזוג באותו ראש שלכם גם בחלק מהדברים הקטנים שבחיים.
אז לכבוד החנוכה, יש 2 דברים שהם בונוס די נחמד עבורי. זה משהו סמלי כזה.
אגב, רק השנה למדתי שאין כזה דבר "חג החנוכה" יש "ימי החנוכה". חנוכה זה לא חג ביהדות כמו ראש השנה, פסח.
אם יש תלמיד חכם בקהל, הוא מוזמן לאשר שלא חירטטו אותי.
לעניין עצמו :
א. בונוס 1 - שהיא אוכלת סופגניות רק בחנוכה, לא חודש וחצי לפני כמו שרשתות השיווק היו שמחות כי זה טוב לביזנס.
היום למעשה היא היתה אמורה לטעום את הסופגניה -הראשונה- שלה השנה ובאמת להנות ממנה בימי החנוכה ( לא לכעוס ! זה רק בונוס אם היא כן אוכלת בחנוכה בלבד ! )
ב. כאן אני מודה שזה קשוח יותר. אבל שוב, זה בעיקר בונוס. אז.. אה-אהמ ..
בונוס 2 - בחנוכה היא אוכלת סופגניות...רגילות. בצק, ריבה, אבקת סוכר.
ולא את כל ה"סופגניות" שהקשר בינהם לסופגניה זה כמו הקשר בין מכונית לרכבת.
עכשיו לפני שמישהו קופץ עם :
"מה נסגר בן אדם ? זה ..ח.. סליחה זה..ימי החנוכה, תן לאנשים להנות מ "סופגניה" עם קצפת וקרם קמבודי בטעם פיסטוק חלבי-כנאפה- מלוח- מתוק"
אני בעד לאכול קינוחים שווים ומפנקים אבל שזה הופך מסופגניה ל..אני אפילו לא יודע איך לקרוא לזה..זה מבחינתי...לא בונוס.
יש לך את כל השנה לאכול את זה. תשאירי את חנוכה, חנוכה.
הסבר על הבונוס במימד החילוני-מסורתי-רוחני.
אני רואה את זה (במיוחד בשנים האחרונות) כסוג של...אני לא רוצה להגיד סדום ועמורה כי אז לא יבינו אותי בכלל,
אבל סוג של השתוקקות שהיא שורש יצר הרע ומקור הסבל.
כלומר, זה בכלל לא משנה מה היו מוכרים ברשתות השיווק, אנשים פשוט רוצים את מה
שכולם רוצים בלי לחשוב לרגע אחד אם הם -באמת- צריכים את זה ואם זה באמת קשור לאירוע שבשבילו התכנסנו.
יש לכם דברים קטנים שחשובים לכם, לא קריטיים, אבל יהוו בונוס נחמד אם הצד השני מעדיף אותם גם ?
ספרו בכיף.
לא בא לכם לשתף ורוצים לשמור את זה רק לעצמכם ? גם בכיף. רק קחו בחשבון שבסוף הכל יתגלה אז לפחות כאן תקבלו פידבק.
נ.ב - אם במקרה התחלתם לאכול סופגניות עם קצפת וקרם קמבודי בטעם פיסטוק-חלבי-כנאפה-מלוח-מתוק, כבר לפני חודש וחצי...אז..לבריאות.
ימי חנוכה שמחים לכולם.
מה עם מי שלא אוהבת סופגניות?מבולבלת מאדדדד
זה גם בונוסShandy
כי היא לא תראה כמו אחת כזאת בסוף החג
אופס ימי החנוכה😂
לגבי ימי החנוכה זה נכון. זוכרת שלמדתי את זה לפנייעל מהדרום
חחחחח חזק. מזדהה מאוד עם הסופגניותפצלשי"תאחרונה
ותודה על התזכורת שיש לי כל מיני העדפות קטנטנות כאלו שאסור לשכוח בתוך כל ההתרכזות בערכים החושבים והגדולים,
כי הדברים המשותפים הקטנים הם הרבה פעמים הבסיס לקשר טוב
להתחיל קשר חדשראובן255
שלום לכולם לאחרונה יצאתי מקשר די ארוך שלא צלח לצערי
אני מעוניין לחזור לדייטים
מישהו מכיר שדכן או מקום שאפשר להתחיל בו את עולם הדייטים?
אני יודע שיש את הטבלה של השדכנים אבל מישהו מכיר חלק מהם שאפשר לסמוך עליו שיעזור לי?
תודה לכולם תזכו למצוות
מה הסגנון שלך?ברוקולי
דתי לאומי כיפה סרוגה בראש פתוח אבל מתייעץ רבניםראובן255
בהצלחה רבהארץ השוקולד
נראה לי כדאי למקד קצת יותר לפחות לעצמך.
מה זה אומר ראש פתוח?
האם זה אומר שאתה מוכן לשמוע גם רבנים מהר המור וגם ממרכז?
האם זה אומר שאתה מוכן לשמוע רבנים חרדים ו/או דמויות מהשמאל?
האם זה אומר שאתה לומד ספרים של הרב בני לאו?
האם זה אומר שאתה רואה סרטים? איזה סגנון?
מה זה אומר מתייעץ עם רבנים?
האם ההתייעצות אומרת שאתה מחפש הסכמה שלהם לאופי הכלה שתבחר או שתצטרך אישור שלהם בטרם תצא?
או שזה רק בשאלות ערכיות כגון ענייני פוליטיקה/השקעות? או שאולי גם ביחס לעבודה וחיי חברה?
כל תשובה פה לגיטימית, אבל לפחות לעצמך ורצוי גם לטובת מי שתחפש שתצא איתך כדאי לדעת מה הכותרות שאמרת אומרות
המון בהצלחה
תשובה לארץ השוקולדראובן255
זה אומר שאני דתי בראש פתוח לעולם תרבות מערב מתערבב בין אנשים\קהילות אם זה חילוניים אז לוקח מהם את הדברים הטובים (למשל תרבות) אם זה דתיים לוקח מהם את הדברים הטובים (למשל אהבת חינם וחיבור בין אנשים) ומהחרדים לקחתי את ללכת לפי הלכה לא דתי לפי דעתי ולעשות מה שבראש שלי בלי להייעץ אם אני נמצא בבעיה או שיש לי בעיה אני פונה לרב שייעץ לי ויעזור לי אני לא ישר הולך לבעל מקצוע רק כי יש לו תואר בדבר הזה למשל פסיכולוג
מקווה שדי הגדרתי את עצמי טוב
ולכן חשוב לי משהי מאמינה בדרך הזאת בחיבור בין העולמות
לא בטוחה שהכוונה הייתה שתענה כאןלגיטימי?
אבל לפחות לי עדיין לא ברור איפה אתה נמצא.
התרבות החילונית טובה לדעתך? רק לדתיים יש אהבת חינם וחיבור בין אנשים? רק חרדים הולכים לפי ההלכה?
בדברים שאינם הלכתיים, למשל מצב נפשי, תפנה לרב לפני שתפנה לפסיכולוג?
אולי יהיה יותר נח להגדיר לאיזה רבנים אתה הולך? איזה ישיבות מתאימות לתפסית עולמך? עם מי אתה מתייעץ? לפי איזו השקפת עולם הלכתית אתה הולך?
איך אתה מחליט מה מהתרבות החילונית אתה לוקח ומה לא?
במה מתבטאת הפתיחות שלך?
בעיני לא צריך לענות על זה כאן, רק שמדברך אין לי מושג איפה אתה נמצא על הציר הדתי.
מסכים לגמרי עם דברי לגיטימיארץ השוקולדאחרונה
לא.לגיטימי?
יש כאלו שיותר מכוונים לסגנון מסוים.
אבל מעבר לזה,
הייתי ממליצה לפנות לכמה שדכנים,
אבל לא רק.
להירשם לכמה מיזמים\אתרים\אפליקציות\קבוצות וואטסאפ,
ככל שיש לך כח להתמודד..
אתה צריך לדעתי להודיע לעולם (כולל חברים ומשפחה), שאתה פנוי ומחפש - ומה אתה מחפש.
מצאתי בכתב ישן נושן את השיר הזה לחיזוק בחנוכה:חסדי הים
"הוי בחורים גיבורים וחזקים כארזים, הוי בנות בנויות חטובות כמגדלים.
חשבתם מחשבת חוץ לזמנו, כאילו ה' איננו משגיח בעתו.
האם ה' עזב אתכם גלמוד וערירי? האם הוא לא מכריז עלכים 'שלי'?
הקורא מראש דורות לא ראה? האם השגחתו הפרטית נסתרה?
יש לכם עוד תקווה ואחרית, בסוף הקשיים תגיעו לתכלית.
אהבתי אתכם אומר ה' אל נורא וחומל, מעיניי לא חבוי הקושי והסבל.
הנני בא לגואלכם כאם על בנים, בנפלאות אדירות ורחמים עצומים.
בית ה' נחנך בימי החנוכה, את הבית שלכם אבנה מהרה.
יצאתי לישע חשמונאים צדיקים, אצא כיום לישע הבדידות והמכאובים.
הכנתי לך גבר בחורה כלילת המעלות, ולך יפהפיה הכנתי איש חמודות.
נס פך השמן יאיר ויצהיר לעולם, ללבבות הנשברים לחזקם בריא אולם.
לרוממם לחשבם ממש כבני עליון, להסיר מהם כל פחד וחדלון.
לנטוע בהם כוחות וצפיות חדשים, להצמיח בהם חלומות כיוסף נרהבים.
עוד יהיה לכם ממלכת משפחה חמה, שבו מאיר באור יקרות השכינה הקדושה.
השכינה שורה על הנרות הקטנים היפים, זה ישרה על ביתכם באהבת עולמים."
התבוננתי על המראה וזה פלא עצום שגיליתי מסר כזה חזק לרווקים לפני חנוכה.
😂😂😂
מדהים!חרמון
מחזק מאוד! במיוחד המשפט "בית ה' נחנך בימי החנוכה, את הבית שלכם אבנה מהרה" נגע בי.
תודה!
