רש"י: "שכינה ביניהם - שהרי חלק את שמו ושיכנו ביניהן יו"ד באיש וה"י באשה: לא זכו אש אוכלתן - שהקב"ה מסלק שמו מביניהן ונמצאו אש ואש.
האש, אותה מדליקים בחנוכה, מלאה בגוונים. צבעים רבים ושונים. ובאמת בהבדלה אנחנו מברכים "בורא מאורי האש". בורא כל 'סוגי' האש.
החיים שלנו מלאים בגוונים, רבים ושונים. קודש וחול, רגש ושכל, אור לחושך. אך בחנוכה אנחנו מדליקים נר. "להדליק נר של חנוכה". לא נרות. הנר אוסף את כל הגוונים, כל המורכביות ויוצר מהן אחדות מופלאה.
זה מה שיש לנו בחנוכה. חנוכת המזבח מצד אחד, ומהצד השני עצמאות מדינית מהיוונים. והכל למגמה אחת, להגדיל את שם ה' בעולם. בחנוכה אנחנו מאחדים את הכל לעבודת ה'.
בלשונו של הרב דרוקמן: יש הרבה גווני אורות האומה ואין ביניהם סתירה כלל, אדרבה! הם מהווים מהות אחת נר אחד! (רעיון זה של אחדות הנר, מובא גם כן בעין אי"ה)
שנזכה לחיות את הכל מתוך אחדות אמיתית ונכונה. ה' ברא את עולמו כך שדווקא שני הפכים, איש ואישה, באים יחד ויוצרים משהו מביניהם דווקא. "מה' אישה לאיש" – בחסדו של ה' ובטובו להביא יחד את האיש והאישה כדי ליצור משהו יותר גדול ויותר יפה. כל הגוונים כולם, של האישיות כולה, יוצרים יחד קשר נפלא ומלא. אומנם הם יכולים להוות סתירה, אך בכוח החג הזה – חג האור, ובכוח חסדו של ה', נכיר בכך שהגוונים כולם, גם ההופכיים מתחברים יחד ויוצרים אור יפה וייחודי!

