עץ מנגוימח שם עראפת

יושב בשדה. מימיני עץ מנגו פורה.

 

לא זה הכלב. של השכן. אולי בעצם דוב...

 

והוא צהוב. זה בטח מנגו. לא נדע...

 

העץ התחיל לזרוק עליי מנגווו

 

אז זרקתי עליו קודם...

 

העץ כעס, תפס את ידי ונשך--


אז זה הכלב, של השכן. או הדוב. בער.


וצצה בפני שאלה חדשה-


האם זה הכלב, או דוב בער.


הלכתי עם העץ-- בעצם הכלב לשכן ושאלתי: מי זה??


השכן הסתכל אליי כמו משוגע, בעצם זה היה הכלב...


השכן אז צעק צעקה גדולה, ודוב בער הגיע


אז מסתבר, שהיה זה העץ שנשך את זרועי הפצועה.


ברחתי מהר ואחרי רודף דוב בער השכן, נפלנו מצוק--


ו--בום, התעוררתי. מי ידע, שיש צוק ליד המיטה...

 

 

...רחל יהודייה בדם
מעניין ושונה.

אני דווקא אוהבת שאתה מעלה מדי פעם דברים,
זה מוסיף משהו אחר
------רב שמואל
את לא מבינה. שאדם שמאשים 'עץ'. הוא בעצם אדם שלא מעוניין לבחון צדק במונחים אנושיים. 'משלים' כאלה ו'מטאפורות' היו מקובלות גם במחנה הנאצי עוד זמן רב לפני ההשתלטות וההשמדה ההמונית. - זה מלבד ההטעיות שהם נקטו בהם, בדיוק מאותה הסיבה - הם הניחו שמותר להם להסתכל על אדם 'לא נוח' כעל 'יצור שנמצא שם - ומזיק או לא מזיק או נמצא במידה מסויימת על סקאלת ההזקה' מתוך הנחה, שהם לא צריכים לבחון את מידת היחסים ההוגנים בינו לבינם. בגלל שהם פשוט לא רצו לבחון את מידת היחסים ההוגנים בינו לבינם. בשלב יותר מאוחר, כשתיעשה ההטעיה - את תגידי לעצמך, בתור התחלה: 'אני יודעת שההגדרות שלו לא הגיוניות - ומבלבלות את התפיסה האנושית מאוד - ' אבל את תגידי ' - מה לעשות שאני לא יכולה להגדיר במקומו - ' ולכן את תאמרי ' - אני אסכים איתו כי אין כרגע ברירה, עד שתהיה ברירה' - את רק לא לוקחת בחשבון - שאצל בן אדם כזה - הברירה לא תגיע - בודאי לא מצידו.

אתם כולכם, חושבים, אולי, שלמרות שיש בעיה כללית של 'חוסר הוגנות' או ליתר דיוק 'בעת שיש בעיה כללית של חוסר הוגנות'. - ואתם מניחים - שהבעיה הכללית של חוסר הוגנות - 'נובעת' מאיזה מקום. שאותו אתם צריכים לברר על ידי 'חוכמה של הבנה פסיכולוגית מלאת אנושיות, שתעזור לנו להבין'. - אבל אתם לא לוקחים בחשבון את מקומכם בעולם - כיהודים. וכל אדם - גם איש גוי - יודע - שבחובת התנהגות הוגנת, הוא מחוייב בראש ובראשונה לבדוק את עצמו. 'קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים'. - וגם את, כיהודייה, מחוייבת לעשות את זה בדיוק - גם ביחס בינך לבין יהודים אחרים - וגם ביחס בינך לבין גויים (יש כללים כלליים שנוהגים בין אומות, וזה נבחן בהתאם לכך. אבל עדיין, הכלל קיים).

- אתם חושבים - שביחס למה שכתבתי בפיסקה הראשונה - על מטאפורות שמתעלמות מהבחינה האנושית - אתם מניחים ש'תפתרו' את הבעיה על ידי התייחסות ישירה למעשי הגויים. ותבחנו אותם, לאור ההסבר - הפשוט יחסית - שכתבתי פה בפיסקה הראשונה. - ואתם חושבים, שבמקביל - תתעלמו מבעיות פנימיות אצל היהודים. - זה ייראה לכם כ'עובד' בטווח הקצר, כשאתם מול הגויים, ועדיין לא ראיתם יהודי אחר שנכנס לתמונה. - אתם לא לוקחים בחשבון - שכיוון שיש יחסים 'שלמים' בין מערכת של אומה אחת למערכת של אומה שנייה - לכן זה לא יעזור לכם - ולא רק זה, אלא שזה עלול להזיק לכם. - גם אם היהודי השני לא עשה שום דבר לאף אדם גוי. אבל הזיק למערכת. - ולא רק זה. אלא אתם בכלל לא מבינים. או לא רוצים להבין. שאנחנו כרגע במקום - כבר מקום אחר לגמרי - שבו אתם יכולים 'רק' להתעלות לארץ ישראל הרוחנית - ומשם להיגאל. או, להישאר בחוץ לארץ הרוחנית - על אדמת ישראל הגשמית - ואז תיקלעו לאותה הבעיה הנ"ל כנ"ל. ושם לא יעזור לכם שום דבר מהבחינה הגשמית. - לא בגלל שהגשמיות לא קיימת או לא עובדת - אלא כי אין אף אחד - ואף עם - שמאמין או בודק רק תפיסות גשמיות. ואם מדובר באדם שמדבר ב'מטאפורות' גשמיות שמתייחסות לרוחניות. וכביכול הוא איננו מזיק, כי 'הוא רק דיבר'. - אבל את יכולה ללמוד מהתנהגותו, - שהרי הוא כבר התעלם - במכוון ובזדון - מקיומך, או מזכויותיך הרוחניות. - ואם כן - דיבוריו הם גם בעלי משמעות והשלכות מעשיות ממש - גם אם כרגע הוא לא יישם אותם או לא הוציא אותם לפועל - מסיבות אלה או אחרות.

- והבעיות האלה שכולם - כאמור - מתחילות ממקום פנימי שבין היהודים. - גם התנ"ך - אגב - הוא ספר פנימי שבין היהודים - בתור כזה הוא נכתב. כולל כל השבחים וההאשמות. כולל כל דבר. מי שמתייחס אליו אחרת, זה כמו אדם, שייקח איזה ספר על תוכנת מחשב. ויישם אותה לגבי תוכנה אחרת - זה לא עובד. אלא אם כן אתה אדם שלא איכפת לך - או רוצה בזדון להזיק לתוכנה שעליה אתה מנסה ליישם.

- כל זמן - שאתם תתייחסו לזה - כבעיה 'פסיכולוגית' במובנה ה'גשמי' - אתם לא תביאו לפיתרון - קרוב לוודאי, שגם לא תשימו לב - או תתעלמו במכוון תוך כדי - מעניינים 'רוחניים' - כלומר, כאלו שהם בעלי השפעה טרנסצנדנטית - ולא סימבוליסטית, וגם לא אקזנסציאליסטית. ברגע שתעשו את זה - אתם תתחילו להפיל את עצמכם - בין אם רציתם - ובין אם לא רציתם. - אלא אם תבינו את מה שאמרתי - אתם צריכים להגיע לארץ ישראל הרוחנית.

אני - אגב - מודיע לכם מראש - שכבר עכשיו אתם צפויים להתייחס - לא רק אליי - אלא גם למשפחתי - באותה צורה, אותה טעות. של התעלמות מהבחינה ומהנושאים הטרנסצנדנטיים - על חשבון תאוותכם המרובה לעיסוק בשאלות פסיכולוגיות - שאתם תרימו אותה על נס - בינכם לבין עצמכם - וחלקכם גם ביחס לאחרים (משפחתי) - בגלל שאתם לא מתגברים על תאוותכם - 'לשלוט' בשאלות פסיכולוגיות. ולתת מרווח אנושי לבני אדם מבחינה טרנסצנדנטית. בצורה הגיונית ואנושית. - שזה דבר מאוד בסיסי - גם לכל אדם. וגם היהודים - בגלות או שלא בגלות. - לא שרדו אלא כאשר זה היה להם. - לפנים, בזמן הבית בית המקדש - המרווח הטרנסצנדנטי היה בשלמותו, גם כאשר בני ישראל לא היו כולם על 'ארץ ישראל הרוחנית'. - כיוון שהקדוש ברוך הוא הוריד את השפע לעולם. בגלל שלא היה חטא או איזה דבר - שימנע מנתינת מקום טבעי פשוט וישיר לחזרה בתשובה, כל זמן שלישראל הייתה זכות האבות - לאחר מכן, בני ישראל נתבקשו ונדרשו לעמוד בזכות עצמם - הם אולי, כנראה לא התאמצו מספיק. בכל מקרה - אם אתם רוצים לחיות - אין לכם ברירה - בפרט אם אתם רוצים להיות 'צדיקים במיתתם קרויים חיים'. ולא 'רשעים בחייהם קרויים מתים'. - אז אתם צריכים - ואין לכם ברירה - אלא להבין את חובתכם לעלייה אל 'ארץ ישראל הרוחנית'. אין לכם משהו אחר. - על ארץ ישראל הרוחנית - יש מרווח לעם - 'ארץ הצבי'. במקום אחר - אין לכם מרווח - אלא זה או/או. - ולא בטוח שהמקום הזה יהיה נוח לכם.
------רב שמואל
אתם יכולים כמובן לשאול 'האם זה 'צודק' ' - וייתכן אולי, שזה לא 'צודק'. - ואני לא בא אליכם בטענות - כמו אחרים 'מי שלא עלה לארץ ישראל - למה לא עלית? אסור היה לך לחיות באירופה' ואז כביכול אתה לא צודק, וכיבכול זה הופך לכלום מבחינת צדק. - אני אומר - שאם אתם חפצים בצדק - וזה חפצכם - אתם לא יכולים להגיד ש'העולם חסר צדק ביסודו'. ו'השואה קרתה סתם'. ובמקביל להגיד 'אני מאמין ומבין את מלוא המשמעויות של המושג 'צדק' ' - שזה אולי נכון, מבחינה פסיכולוגית - לא יכול להיות נכון מבחינה רוחנית וטרנסצנדנטית - כי אם זה היה נכון מהבחינה הזאת - הייתם צריכים לפחות להביא איזה הסבר שאתם מבינים משהו ביחס למצב שלכם שם - ואת זה אתם לא עושים. ובעיקר לא רוצים. - זה אולי הגיוני שאתם כועסים ו'לא נוח לכם' להתייחס לכך - אבל זה שזה 'הגיוני' שאתם כועסים - לא אומר שזה 'צודק' שאתם כועסים. - כעס, הוא באופן כללי, מידה שמחייבת יותר בחינה של 'צדק' עבור גבולותיו - יותר ולפני בחינה של 'היגיון' עבור גבולותיו. (יש מידות אחרות, שבהם המצב הפוך - והבחינה של 'היגיון' עבור גבולותיהם, קודמת לבחינה של 'צדק' עבור גבולותיהם - לא בגלל שהבחינה של 'צדק' איננה קובעת בסוף - כי היא בודאי קובעת. אבל אי אפשר לבחון אותה כראוי אם לא תמדדו קודם עד הסוף את הבחינה של ה'היגיון' - בדיוק כמו - שבכעס, גם אם יש צורך - וכמובן שיש צורך - כי כעס תמיד כולל איזה 'תוכן' שאליו מתייחסים - ואי אפשר לבדוק את ה'תוכן' בלי בחינה של 'היגיון' עבור גבולותיו של התוכן. - אבל מידת הכעס עצמה - לא תיבחן לעולם על ידי 'היגיון' סתם. אלא על ידי 'צדק' - דווקא ובמיוחד בגלל, שכעס תמיד מתקשר לאיזה 'תוכן' - ולא באוויר). אז אולי זה 'הגיוני' לכעוס - אבל אם אתם חושבים שזה 'צודק' לכעוס - בלי להסביר למה - אתם אולי צודקים. - אבל אין שום דבר שמצדיק את טענתכם או מחשבתכם ש'אתם מבינים בדיוק מהו צדק, רק כולם בוחרים להתעלם מכך בגלל שהעולם חסר צדק, ואתם לא מוכנים לבדוק את השאלה 'האם העולם אכן חסר צדק' או שהוא 'לא לגמרי' 'חסר צדק' - רק בגלל שאתם כועסים. - כי אם הכעס שלכם הוא הסיבה, שבגלל זה אתם לא בוחנים את השאלה של צדק - אז הכעס כבר לא מוצדק. - גם אם הכעס היה בעל התחלה צודקת.
ממש מעניין, ולשם שינוי גם יפה!שפרינצא בוזגלו


אם את אומרת שזה יפה, מי אני שאחלוק?ימח שם עראפתאחרונה


כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאר

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

הסתכלתיארץ השוקולד

האם מהתנך מלכות זה מוסד חיובי?

זה לא בדיוק התחושה מספר מלכים ושמואל.


מזכיר, אבל מתכוון לשלטון שלנו.


ב. האם זה מחייב דווקא כשושלת?

הפסוקים וחז"ל מפורשים על למשל מינוי יהודי למלכות ורק גבר.

האם זה אומר שאסור להצביע מן התורה למפלגה בה יש מישהו לא יהודי ברשימה?

ומה לגבי מפלגה עם נשים?


אלא שאנחנו סוברים אחרת כיום כמפורש במגוון תשובות בנושא, וממילא באותו אופן אפשר לומר לגבי התפיסה של השלטון ומי שם.

אזקעלעברימבאר

מהתנך מלכות זה לא מוסד חיובי,למעט מלכות בית דוד הנזכרת כמוסד חיובי. שנכרתה איתו ברית עולם.

 

אני לא מבין בי"ג עיקרים. אבל אם אתה סובר שתמיד יבחר ראש ממשלה מתוך צאצאי בית דוד ל4 שנים ויתחלף. אולי זה כלול באמונה בחזרת מלכות בית דוד.


 

מה אתה מכוון ב"כסא דוד עבדך" וב"את צמח דוד" וב"שמחינו במלכות בית דוד"?


 

האיסור למנות אשה זה רק למנוי למלך, לא למושל כמו השופטים. לגבי מושל יש פוסקים שאומרים שאם האשה יותר טובה מהגבר , מותר למנותה. ובוודאי שח"כ אינו מלך. אבל נראה שיש איסור למנות ראש ממשלה גוי


 

לא כל כך הבנתי. יש נבואות מפורשות על הברית עולם עם בית דוד ונבואות שיחזור להיות מלך בישראל מבית דוד לנצח. אם אתה מפרש מלך בתור ראש ממשלה אז יכול להיות.

 

אין חיוב דווקא לשושלת. השאלה אם מינוי ל4 שנים זה מלך

שאלות יפותארץ השוקולדאחרונה

מכוון לשלטון יהודי עצמאי ולא לפרטים.

ראש ממשלה הוא לא מלך וזה היתרון הגדול.

 

זה לא רק דין בראש ממשלה אלא כל מינוי על הציבור כמפורש ברמב"ם.

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

שיר רע מיום רעצדיק יסוד עלום

"עולם מכוער מאוד"

-



אוויר הרים צלול כיין, סיפרו לתרים

רקיע עמוק ועמוס כוכבים הניבט מפסגות ההרים

אבדה לה הדרך, התפתלה בין צוקים

נשברו אמיתות, אותיות, מספרים


שותים כיום משקה חריף ומקיאים בצד שולחן

נערות מסלסלות בשערן ופוזלות הצידה בארס

מי שיעמוד באמצע הרחוב יישמע נהרות יישאו קולן

את הביוב השוצף, המגבונים לסתימות, הצואה השקרים והרפש


מצאנו בעדשת הטלסקופ:

העולם קטן מאוד

ייקטן עוד ונבעט בו במיאוס

נשכח נזעם נפצע ונתמוגג


הענקים יוצאים להפלגה, בעיניהם ברקים

ההמון על המזח צוחק וגונח

מוכר הקרח מחלק להמונים


בשביל מה שמו גרוגרת בגרונך

אם לא כדי להטביע צעקה נואשת

אתה יוצא מן הדלת ומנשק מזוזתו

של עולם מכוער מאוד

שירת נשים חצי נחמהצדיק יסוד עלום

(לטיפשים)

דמיורגוסצדיק יסוד עלוםאחרונה

את האדמה הזאת, כן, כאן

עם האנשים האלה, הקמוטים

מחשבות יתבטאו במילים

רצונות כמוסים ייתגלו במבוכה

למאוויים הגדולים תוצמד שפלות

תאווה ערמומית וחולה תלווה לכל אצילות


תאהבו את האדמה הזאת

תצדיקו אותה, תשבחו אותה, כן

תירקבו מבדידות אם תוותרו עליה

היא שלכם ובשבילכם


אם תתגעגעו אל הכוכבים

אם נשמתכם תתפקע מרוב כאב

אם האנושי יהרוג בכם את הנשגב

אתן בכם את אותותי מכותיי ומופתיי


לחזור לשורה!

✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאר

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

ולמה בסוגריים?אני הנני כאינני
אני אוהבת מילים, לא טובה בלכתוב אותןמרגולאחרונה

האמת שעלה לי קטע לראש, אבל לא מצאתי אותו. (בגדול הרעיון שלו זה שאהבה זאת אמת. שני אנשים שיודעים שיש ביניהם רק אמת ומרחב בטוח בשבילה)


מצאתי כמה דברים אחרים ששמרתי.

אצרף שניים מהם.


ועוד אחד, יותר במציאות (זה לא נותן לי להעלות אז אתמלל):


זוגיות | עידית ברק


כל הזמן הולכים

זה לקראת זו.

ישנם ימים שנפגשים

ישנם ימים שלא. 

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

אולי יעניין אותך