האם יש ערך בנימוק של מצוות וציווים?שפרינצא בוזגלו

כיום מאד מקובל לנסות ליפות מציאויות תורניות שלא מאד נוחות לנו ולנסות להתאים את ההסבר לרוח התקופה. 
הרבה פעמים בדרך המצווה כ"כ מתרדדת ומתבזה, אני פשוט מסרבת להאמין שהמצוות ניתנות להתאמה לרוח התקופה. ככה זה וזהו.

ו\\הניסיון הכפייתי לנמק מצוות וציווים לפעמים פשוט מחרפן, כי הציווי עצמו נשמע פחות גרוע מהניסיון הכושל לנמק אותה...

ככה כתוב בתורה וזה מה שצריך לעשות. אין מה לחפש מתחת לבלטות הסברים!

אם אני מאמינה בה', אני גם אמורה ללכת אחרי תורתו, ומה שהוא אמר- קדוש. גם אם זה מעצבן. והרבה פעמים זה מאד מעצבן.
נימוק שמטרתו לקרב את המצווה או הציווי לרוח התקופה- פשוט מיותר בהנחה שגם אם לא יהיה הסבר אני מחוייבת לקיים את ההלכה.

אשמח לפתוח דיון ולשמוע את דעתכם.

@חושבת בקופסא

אני לא יודעת למה תייגת אותי, אני ממש לא סמכות בנושאחושבת בקופסא
אבל ממה שנראה לי ואני מקווה שאני לא אומרת דברים לא מדוייקים:

כמובן שקיום מצווה לא תלוי בכמה משכנע ההסבר. אם אדם לא מקבל את עול המצוות בגלל שזה רצון ה' לפני הכל, אז זה באמת מיותר לשבת ולנמק כל מצווה כי אין פה שום קבלה של סמכות, שזה השלב הראשון לפני הסברים.
אבל, זה גם לא אומר שלא צריך להתעסק בטעמי המצוות. רבנים גדולים כתבו על זה הרבה ספרים שהם אבני יסוד ביהדות, זה עניין ממש מהותי בתושב"ע. פרשנים כל הזמן מדברים על טעמי המצוות. אין דרך להיות יהודי אורטודוקסי בלי להתעסק עם זה.

גם זה לא שהעובדה שהמצווה ניתנה מאת ה' לא אומרת שאין לה טעם הגיוני. ה' לא עושה דברים בחוסר היגיון. גם מצוות שבאופן מפורש אין לנו יכולת להבין, זה לא אומר שאין להן היגיון, רק שזה לא ברמה של בני אדם להבין.

הנושא שאת מדברת עליו לפי מה שהבנתי הוא התפלספות חסרת תועלת בטעמי המצווה, כנראה שבעיקר בנושאי צניעות.
וכאן אני באמת מסכימה שאם הדגש הוא על הסברים, במיוחד הסברים הלא משכנעים, אז בעצם ניתנת האפשרות לדחות את ההסבר.
אבל, זה לא אומר שאסור לחפש הסברים, בימינו לרוב האנשים "כי ככה" לא מספיק להם. אז אחרי שברור שקיום המצווה ממש לא תלוי ב"אם ההסבר מתאים לי", אני חושבת שהסברים הגיוניים ומדוייקים עוזרים לאנשים שיש להם קושי בנושא להתחבר אליו.

אני לא מדברת על הפחדות גיהנום, סיפורי חוזרות בתשובה ששרפו בגדים לא צנועים והתחתנו/ הבעל התרפא ממחלה/ הבן חזר לישיבה/ זכו במליון דולר/ התוכי שלה חזר/ וכולי.
זה עדיין אותה הגברת בשינוי אדרת- "תעשו את זה תקבלו פרס" שזה הסבר שפחות מתקבל בדור של היום. (במיוחד כשאמינות הסיפור לא גבוהה במיוחד)

יש הרבה ספרים ושיעורים שמדברים על הנושא בצורה יותר שכלית ומפוקחת ואז זה באמת יכול לעזור. אך ורק אחרי שמבררים את האמונה עצמה והמחוייבות למצוות.

@נשמה כללית אני חושבת שאתה יכול להרחיב בתחום ההלכתי-אמוני הרבה יותר טוב ממה שאני יכולה.
תייגתי אותך כי אני אוהבת לקרוא את דעותייך שפרינצא בוזגלו

כשאני אומרת הסברים אני מתכוונת לניסיות הדיי דביליים למצוא הוכחה לכך שהמצוות מתאימות לרוח התקופה/לרוח תקופה כלשהי שיש אנשים שעדין מתקיימים בה. אני אתן דוגמא שעלתה היום (שבעקבותיה פתחתי את השרשור הזה): מישו כתב שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמן כי נשים דעתן קלה והן צריכות להיות במטבח. עכשיו ללא ספק אישה צריכה להיות גם במטבח, אחרת איך יאכלו?, אבל זה שהיא במטבח זה לא שהיא טיפשה, עובדה שהיא מסוגלת לפתור משוואות מסובכות, אלא מה, מישהו ניסה לתת טעם לציווי והסתבך קצת, וזה לרוב מה שקורה כשמישו שאינו בעל סמכות מנסה לתת טעם לציווים. הוא פשוט מרדד אותם בצורה מביכה עד שהציווי עצמו פחות גרוע מנסיון התירןוץ. 

השאלה שלי היא מה מקום ההסבר, מי יכול לקבוע אותו ועל פי מה?

באמת שההסברים המוקרצים נוצרים דווקא בנושאים שקשורים לנשיםחושבת בקופסא

לגבי זה שהאישה צריכה להיות במטבח: אני חושבת שיותר נכון לומר שצריך שיהיה אוכל בבית. לא משנה אם הכין אותו הגבר או האישה או שקנו מבחוץ. אין סיבה להתנצל על כך האישה מכינה את האוכל בבית, אבל זה גם ממש לא אידאל קדוש.

 

(שמעתי שמקרה על מישהו שסיפר על הנוסטלגיה הגדולה שהייתה לו מהמרק של אמא שלו בילדות, ואחרי שנים הוא גילה שזאת בכלל אבקת מרק מוכן זולה. האם האמא עשתה משהו לא בסדר בכך שהיא לא הכינה אותו לבד מאפס? בסופו של דבר הילד קיבל ארוחת צהריים, וזה מה שמשנה.)

 

בכלל, הסבר הזה הוא פשוט איסוף לא קוהרנטי של סיסמאות שמקושרות לנשים בלי להבין אותן. נשים דעתן קלה לא קשור בשום צורה למטבח (וגם ממש לא אומר שנשים הן טיפשות) וגם אין שום קשר בן הכנת אוכל במטבח למצוות עשה שהזמן גרמן. זה רק משחק אסוציאציות חסר מחשבה.

 

בנוגע לשאלה שלך, אני חושבת שזה קשור מאוד לעובדה שההסברים הם בנושאים שקשורים לנשים, ששם שלא מו נושאים תורניים מובהקים- מי החסר ידע שיעז לקשקש חצי משפט לא ברור בנוגע לטעם מצוות קורבן פסח למשל? (כנראה שתלמיד לא מוכן במבחן בתושב"ע... אבל לפחות הוא יודע שהוא לא יודע) כל אחד מרגיש סמכות בנושא של "מהות האישה".

 

אני חושבת שבכלל הניסיונות לקטלג ולקבוע את המהות של חצי מאוכלוסיית העולם (הרבה פעמים תוך כדי אידאל מובהק לא לדבר איתן) הוא חסר תועלת ונשבר ברגע שמראים הוכחה אחת שלא מתאימה לתאוריה הנחמדה הזאת.

ההבדלים האישיותיים הידועים בין גברים לנשים הם תיאור של המציאות הקיימת ולא קביעה מה היא אמורה להיות. אישה שכלתנית שקוראת ספרי מ"מ ועוסקת בנגרות כתחביב לא עשתה שום רע. זאת האישיות שלה ואין שום סיבה שהיא תדחק את עצמה לתוך אישיות אחרת, שהעובדה היא קיימת אצל רוב הנשים לא אמורה לחייב אותה.

 

(אני מדברת על פסיכולוגיה והתנהגות בחברה, ההבדלים הגופניים הם עובדות מוצקות שאי אפשר לשנות)

 

לא כל הגברים אותו דבר ולא כל הנשים אותו דבר, ולטעון שיש רק צורת התנהגות מותרת אחד זה פשוט להיות עיוור למציאות, וכדי להתעוור למציאות אנשים ממציאים הסברים מטופשים.

ביחס לנושא הספציפי שאת מעלהאני77

אז יש לי כמה השערות חזקות, אבל אין לי אינדיקציה חזקה מספיק לאף אחת מהן,

אז אני רק אתן נקודה כללית יותר שתיתן מבט אחר על הדין הזה.

לרשימת המצוות עשה שהזמן גרמן (שהיא לא כל כך גדולה) יש מאפיין משותף בתוכן שלהן- הן מצוות שבאו להזכיר לנו דברים, מקריאת שמע שאנחנו צריכים לשנן אותה בוקר וערב כדי לזכור את מלכות ה' ואהבתו, ועד הישיבה בסוכה שבאה "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל". 

וכנראה שמאיזושהי סיבה בנפש או במערכת התפקידים של הגבר והאשה, הענין הזה במצוות שנועדו לזכור דברים הוא בעיקר לגבר ופחות לאשה.

(ואגב, כמובן שגם לאשה מותר לקיים את המצוות האלה וזו אף זכות עבורה, ורק בהקשר של תפילין יש לחכמים הסתייגות מזה, ושם יש לציין שגם גברים נמנעים מלקיים את המצווה באופן המהודר (כל היום) בגלל קדושת התפילין והחשש שאיננו במדרגה מספיק גבוהה לכך.)

רק שלא יחשבו שזה הבלוג האישי שלי... 😏😏הָיוֹ הָיָה
אבל בסדר, אכתוב בהמשך.
...טיטו
אני דיי חושב שאת צודקת ממבט של צריך או לא צריך לקיים כי באמת הנימוק לא משנה וגם אם השם היה אומר לנו בעצמו שהסיבה לדבר מסויים זה כדי להציק לנו אנחנו עדיין נהיה חייבים לעשות את המצווה הזאת אבל בכל זאת אני חושב שלאנשים שפחות מאמינים או לחוזרים בתשובה טריים יותר קל לעשות את המצוות מתוך ידיעה שיש הסבר וסיבה לכל דבר שהם עושים ואולי בשביל זה קיימים כל הנימוקי סרק האלה
מצוות זה בבחינת ''בכל דור ודור''...החיים מאושרים

אבל ברור שיש דברים לא הגיוניםפ נגיד כל המצוות של הבית מקדש וכאלה אין לנו אפשרות לעשות אבל מה שאפשר לעשות זה מקיום על בכל דור ודר לדעתי...

..נעה ונדה

הניסיונות לתת הסברים מודרניים או בריאותיים למצוות (כמו שברית מילה מפחיתה את הסיכון למחלות, שאוכל כשר הוא בריא יותר וכדו') נועדו בעיקר כדי לחבב עלינו את המצוות מעבר לחובה הבסיסית הנובעת מהמחויבות לתורה ולהלכה.

לדעתי הבעיה מתחילה כשההסברים האלו הופכים לסיבות העיקריות לקיים את אותן המצוות או כשהם מאולצים, מוטים ומגמתיים.

כן ולאאלפיניסטית

צריך להבין שאנחנו פה עם תכלית מסוימת לתקן את העולם, והקב"ה לא סתם ישב להנאתו וחשב מה יהיה משעשע לראות אותנו מקיימים.

לכל מצווה יש טעם ותכלית בתיקון האדם והעולם, לכן חשוב לדעתי לדון בטעמי המצוות (כמובן לא ממבט של התאמה לרוח התקופה)

כי ע"י לימוד מושגת הבנה כלשהי בתיקון העולם וכמובן לימוד מתוך ידיעה שבסופו של דבר לא נדע את התכלית השלמה והעמוקה של הדברים אלא רק נגרד את הלמעלה של הטעם 

ומעל הכל לימוד טעמי המצוות צריך לבוא אחרי הפנמה של כך שקיום המצוות הוא חובה בכל מקרה,

כמו שכותב רבי יצחק על הסיבה שלא נתגלו הטעמים (הציטוט המדויק בשבילך): אמר ר' יצחק מפני מה לא נתגלו טעמי תורה שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן נכשל בהן גדול העולם כתיב (דברים יז, יז) לא ירבה לו נשים אמר שלמה אני ארבה ולא אסור וכתיב (מלכים א יא, ד) ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו וכתיב (דברים יז, טז) לא ירבה לו סוסים ואמר שלמה אני ארבה ולא אשיב וכתיב (מלכים א י, כט) ותצא מרכבה ממצרים בשש וגו'

 

טעמי המצוות היא שאלה גדולהדעתן מתחיל

ולא באתי להעמיק, רק להעלות נקודה. שיש דרך נוספת מלבד השתיים שהזכרת -

להבין את טעמה המקורי והמתוק של המצווה ולקרב ולדייק אותנו אליו.

ולמחויבות לדבר ה' לא משנה הטעם זה דבר פשוט. נושא מורחב יהיה "בטל טעם [לא] בטלה תקנה".

העלית נקודה נכונה, תודה!שפרינצא בוזגלו


רק הערה קטנהבייניש אנונימי
הכלל 'בטל טעם- בטלה או לא בטלה תקנה', מדבר רק על תקנות חז"ל. מדאורייתא כלום לא בטל כשטעמו בטל אלא בגאולה
בגדול יש עניין.סוזנה ושות'

כמובן שהטעם המרכזי של קיום מצוות הוא שזה ציווי ה', ובלי זה כל השאר חסר ערך.

אבל זה יכול לעזור לנו להתחבר למצווה, ולעשות אותה באופן היותר טוב ויותר נעלה..

 

אני חושב שכן, יש ערך.אני77

אבל המטרה לא צריכה להיות "לייפות מציאויות שלא נוחות לנו", והדרך לא צריכה להיות "לנסות להתאים את ההסבר לרוח התקופה".

 

אז מה כן?

דבר ראשון, זה צריך לבוא מתוך אמון בה', בחכמתו, בצדקתו ובטובו. וכמו כן, אמון בחכמי ישראל שבמשך הדורות, בחכמתם, בנאמנותם לתורה ולדרכה, ובמוסריותם.

דבר שני, צריך שזה יהיה בבחינת "נעשה ונשמע". את המצוות אנחנו מקיימים כי זה רצון ה', וזה מה שהוא אמר בתורה. אחר כך אנחנו גם מעמיקים להבין למה.

דבר שלישי, אנחנו לא צריכים להבין איך המצווה מסתדרת בהיגיון שלנו, אלא להבין מה ההיגיון של המצווה. כלומר- לא לתרץ למה המצווה היא בסדר, אלא פשוט להבין מה עומד מאחוריה. ואם זה לא נח לנו- אז כדאי לחשוב שוב- אולי אנחנו אלה שטועים... (יכול להיות גם שהבנו את המצווה לא נכון. גם זה קורה הרבה...)

ווכדי לעשות את זה טוב כדאי שתהיה גם הכרות עמוקה עם התורה- בהלכה ובאגדה, בעיון ובבקיאות, וגם נפש עם מידות טובות כי המידות הטובות מחוברות לתוכן של המצוות, ובנוסף- הסתכלות רחבה שיודעת להכיר את השורש הטוב שבכל צד שבנפש. ולמה ההסתכלות הרחבה הזו היא חשובה? כי זה מעיד על הכרות עמוקה עם השורשים הטובים שיש מאחורי התנועות הנפשיות, ומי שלמד והתנסה בזה- יהיה לו קל יותר למצוא גם את השורש האמיתי שמאחורי המצוות, והוא לא ינסה להשליך טעמים לא קשורים כדי לתרץ איך זה מסתדר.

 

ולמה כן חשוב להתעסק בזה?

א'- בהנחה שההסבר הוא באמת טוב, זה מחזק אותנו לאהוב ולהעריך את המצוות (בבחינת "ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת...)". זה חשוב שנדע ונזכור שהתורה היא תורת חיים, ושממש נשמח בה, כמו מי שקיבל מתנה טובה - "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו".

ב'- זה עוזר לנו להתחבר לתוכן של המצווה, ומעלה את המוטיבציה שלנו.

ג'- אם אנחנו לומדים את המצוות נכון- זה גם עוזר לנו להתחבר למידות של התורה, ולהבין איך להתנהג גם בתחומים האפורים ובמה שלא כתוב.

 

ה' רוצה שבאמת נהפוך לאנשים טובים יותר על ידי התורה. הוא רוצה שהתורה תעשה אותנו אנשים ערכיים ומתוקנים. זה לא סתם איזה משחק של "המלך אמר". והמצוות הן באמת טובות, גם אלה שקצת קשות, וגם אלה שנראות קצת חריגות בתרבות היום- הן עדין מצוות טובות וישרות.

 

כי לא רוצים לעשות דברים כמו תוכים. ״מצוות אנשים מלומדה״Jewice
זה לא דבר טוב. לעשות כי הרב אמר. אבל למה? אז יש את הרבנים שמביאים הסברים ויותר נחמד לדעת למה עושים את מה שעושים.

״ושאינו יודע לשאול את פתח לו״
ז״א זה רע לשמור מצוות בלי לדעת למה עושים אותן. ומה תסבירי לילדים שלך כשיישאלו למה כך ולמה כך?
לענ"ד עיקר הבעיה היא שבניגוד להלכות, פה רווח יותר שאנשיםנוגע, לא נוגע
חושבים שהם ברי סמכא לומר טעמים והסברים.

לגבי עצם השאלה- נפשנו בנויה רבדים רבדים, ויש רבדים שכדי להיות שלמים צריכים טעמי מצוות, כלומר הבנה שכלית. במילים אחרות, אם את חוקיות הטבע וכו' אנחנו מנסים כמה שיותר להבין, ובתחום של המצוות לא ננסה, אנחנו בעצם לא מופיעים את הקב"ה שם.
ומכיוון שיש שינויים בעולם ובאנושות מהרבה בחינות, צריכים מדי פעם לפתח כיווני חשיבה חדשים לגבי טעמי המצוות.

אפשר להמשיל את זה לאישה שמתלבשת יפה ומסתרקת יפה וכו' ובעלה לא שם לב.
אז היא אומרת לו- למה אתה לא שם לב??
והוא עונה לה- שמתי לב אבל לא אכפת לי מזה. אני מאוד אוהב את הפנימיות שלך ולא צריך יותר מזה.
אז היא עונה לו- יפה, אבל כדי שהקשר בינינו יהיה חזק יותר, מלא יותר ומקיף יותר, אתה צריך ליהנות גם מזה. כלומר להתחבר לרובד הנפשי שבך שזה כן מדבר אליו.
ככה גם בנמשל- כדי להופיע את ה' בעולם בשלימות צריכים טעמי מצוות, כמובן מתוך הבנה שעיקר הקשר זה הפנימיות- הקשר הנפשי העמוק עם ה', שמכוחו מקיימים את המצוות גם בלי טעם (ובאופן מדוייק יותר- גם כשיש טעם טוב ומתאים, בזמן שמקיימים העיקר זה לא הטעם אלא החיבור עם ה' שיש אז).
ה'טעם' כמשלאניוהוא
למילה טעם יש שתי משמעויות -
טעם - סיבה
טעם - מלשון טעים.

אדם צריך לאכול בשביל לחיות.
אז למה צריך שיהיה אוכל טעים? .כי אז כיף לו לאכול.

אדם צריך לקיים מצוות כדי לחיות.
ואם יש לו טעם - זה גם יותר 'טעים'...
יפהה אהבתיהחיים מאושרים


כןן!Jewice
נושא חשובהיום הוא היום
אם אני זוכר נכון זה דיון של רבותינו.

יש צד שזה מרדד ויש צד שזה עוזר לנו להתחבר. שווה לפתוח על זה קישור בפורום עבודת השם ותקבלי תשובות יפות

...תות"ח!אחרונה
בוודאי שלא.
אם אין חיבור אז נחתך חלק מהותי וחשוב בעשיית המצוה, אמנם יש את ה"נעשה", אבל אין את ה"ונשמע".
הקב"ה לא עשה את העולם הזה ונהיה כמו רובוטים/מלאכים שעושים את רצונו באופן יבש, ה' לא ברא את העולם הזה רק שנכבה אותו ונשרוף אותו, חלילה לומר כן, שהרי זה משהו שברא הקב"ה ולא יכול להיות שהוא יהיה רע, אלא הוא רוצה שנחבר את הרגש האנושי ונרתום אותו לעבודת ה', אם כן, זה משהו מהותי, כל העולם נברא לשם כך, שנתחבר מהמקום של הרגש האנושי.
המטרה היא לא רק לעשות את המצוות, אלא שגם על ידן נידבק בקב"ה ונגיע לאהבת ה'. בשביל שנגיע למדרגה העליונה של האהבה, צריך להתחבר למצוה. לא חלילה להגיד שזה כל העומק והתוכן של המצוה, אלא להבין בשביל עצמך שתוכל להתחבר למצוה, ואז האדם רוצה לעשות המצוה, והרבה יותר מתרומם ממנה.
הרב זצ"ל כבר אמר שהדור שלנו הוא דור של אהבה, ולכן דווקא בימינו יש חשיבות מאוד גדולה להבנת המצוות, טעמיהן והחיבור אליהן.
פסוק מפורש: "תחת אשר לא עבדת את ה' א-לוקיך בשמחה...", אם אדם לא עובד את ה', ברצון, בחיבור, יש משהו פגום וחסר בעבודת ה' שלו.
יש אמרה שאומרת: ככל שאתה יודע יותר, יש יותר מה לאהוב. (אני לא זוכר אם שמעתי אותה או שהמצאתי אותה, אבל בכל אופן היא נכונה...;)). המהר"ל כמדומני אומר שמצווה זה לשון הצטוות, שהאדם ע"י עשיית המצוות מתחבר לריבונו של עולם. לכן, אם האדם לא יבין את משמעות המצוות, לא יוכל להתחבר לקב"ה כמו שצריך, וככל שאדם יותר אוהב את הקב"ה אז הוא רוצה יותר לדעת מה המחשבה שלו מאחורי כל דבר, כמו למשל, להבדיל, מורה שהתלמיד שלו מאוד אוהב אותו, התלמיד תמיד ינסה להבין את דרך הפעולה של המורה, בעוד שהשאר רק יעשו את מה שהוא אומר ויסתפקו בזה. ואחרי שאדם אוהב את הקב"ה ולומד את טעמי המצוות, אז הוא מגיע לאהבה עוד יותר גדולה, כי הוא קולט כמה המצוות מתוקות (כמו הרעיון היפה מאוד שראיתי פה בשרשור שטעמי מצוות מעשירים את המצוות וממתיקים אותן), וקולט כמה המצוות הן "לטוב לנו כל הימים לחיותינו כיום הזה".
שנזכה לחוש את המתיקות במצוות!
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך