קרדיט: גלעד אדמוניתילי חורבות
בישיבה לכל אחד היה בחדר ארון משלו. הרבה תלמידים לא נעלו את הארונות שלהם כי לא היו הרבה גניבות.

יום אחד חזרתי מארוחת הבוקר וגיליתי שמישהו גנב לי את אלוהים מהארון. בהתחלה חשבתי שאולי שמתי אותו במקום אחר מהרגיל והתחלתי לחפש בכל מיני מקומות.
לא, אמרתי לעצמי, אני זוכר שהשארתי אותו בדיוק שם.

התחלתי לשאול את החברים שלי לחדר. לא התכוונתי להאשים, אבל מרוב עצבים כך יצא לי.
ג', שבהמשך אותה שנה עבר לישיבה שחורה, התגונן ואמר בלגלוג שזה בכלל לא אלוהים כמו שלו שיש לי אלוהים של אשכנזים (למרות שאמא שלו הייתה אשכנזיה).
א', שאחרי זה נהיה חב''דניק, אמר שהוא היה זורק את האלוהים שלו מהארון אם אבא שלו לא היה בודק אצלו בתיק כל שבועיים שהוא חוזר הביתה אז מה לעזאזל הוא יעשה עם האלוהים שלי.
נ', ניסה כרגיל לעשות לי מניפולציות פסיכולוגיות ואמר שמעולם לי היה לי אלוהים שיש לי רק מגפיים של טימברלנד ותיק ג'נספורט שאמא שלי קנתה לי.

אחרי שחיפשתי כל היום ניגשתי לרב ש' בסדר ערב ואמרתי לו שאני לא מוצא את האלוהים שלי.
סליחה, שאל אותי הרב כשהוא מקיץ מתוך הגמרא שלו ומוציא את העט פיילוט שהוא לעס מפיו.
אלוהים, ששמתי בארון שלי, איבדתי אותו.
(לא רציתי לצאת שטינקר לכן לא אמרתי שאולי גנבו לי).
אני לא מבין, גירד הרב בתוך באוזן שלו, אתה לא מוצא את התפילין שלך?
לא, לא את התפילין את ה-א-ל-ו-ה-י-ם שלי אמרתי לו.

הרב ש' לא ידע מה לעשות במקרה כזה. או שתלמידים שמרו על האלוהים שלהם או שלא. אם אני כזה חסר אחריות אז כנראה שלא שמרתי עליו. הוא לא אמר לי את זה בצורה מפורשת, אבל ככה הרגשתי שהוא חושב.

הרב ש' לקח אותי לראש הישיבה הרב מ' במשרד שלו. הוא התקרב והסביר לכבוד הרב בלחישה במה מדובר.

אז השארת את האלוהים שלך בארון ועכשיו אתה לא מוצא אותו? בכל זאת ראש.היישבה הרב מ' ביקש לשמוע את הדברים ממני.
כן, עניתי. זאת אומרת, כן, כבוד הרב.
מאיפה האלוהים הזה שלך?
כבוד הרב, מה זאת אומרת, הוא שלי מהבית.
אה, חייך אליי ראש היישבה ואז חייך אל הרב ש', שחייך אליו בחזרה, מהנהן כמבין, למרות שכלל לא היה בטוח שהבין. נו, אל תדאג לגבי האלוהמצ'יק הזה שהבאת מהבית. זה בטח אלוהימצ'יק שאבא שלך הביא לך כשהלכת איתו בפעם הראשונה לבית הכנסת בשבת נכון?
לא זכרתי ממתי האלוהים שלי מלווה אותי אז רק הנהנתי. אם ראש הישיבה אומר, אז בוא בטח יודע.
אל תדאג, אל תדאג, המשיך ראש הישיבה. פה בישיבה נדאג לך לאלוהים. כולם פה מקבלים אלוהים כמו שצריך מהישיבה.

לא מצאתי את אלוהים בישיבה וגם לא קיבלתי מהם אלוהים אחרים על פני זה של אבי.

בערב התקשרתי לאמא שלי וסיפרתי לה. חששתי שהיא תכעס ששוב איבדתי משהו יקר, שאבא שלי יתאכזב שלא שמרתי על האלוהים שהוא העביר לי. אני כבר שמעתי איך הוא יוכיח אותי שאם זה היה חשוב לא הייתי מאבד את זה. אני אפילו לא זכרתי אם זה האלוהים כמו שאבא שלי קיבל מסבא שלי או מסבא שלו (או שזה היה סבא של סבא) אני תמיד מתבלבל.

אבל אמא לא כעסה ואמרה שגם אבא לא יכעס עליי. היא הרגיעה אותי ואמרה שהיא בטוחה שאני אמצא אותו ואם לא, אז אני מספיק מוכשר למצוא אחד בעצמי. אחרי זה היא סיפרה לי על סבתא שאיבדה חצי מהמשפחה בשואה. גם את אלוהים היא הייתה בטוחה שהיא איבדה ובסוף היא מצאה אותו.
אחרי זה היא אמרה לי משהו שהפתיע אותי, היא אמרה, גם יש דברים חשובים יותר בחיים.

אחרי זה לא כל כך הלך לי בחיים. בסוף כתה י''א הייתי צריך לעזוב את הישיבה ואחרי זה היה לי ממש גרוע בצבא. אפילו לא הלך בטיול שאחרי הצבא. כן, אפשר גם בזה להיכשל. איכשהו חזרתי מבלי לעשות את כל הדברים שהייתי אמור לעשות ובעיקר אני זוכר שסבלתי שם מבדידות.

אבל היו כמה רגעים יפים. בעיקר בשעות המעטות שהתחברתי אל מישהו ולא הייתי לבד.

היה אחד, קנדי, בן שלושים פלוס, שומר ייערות לשעבר, עם עיניים כחולות ואצבע קטועה (כשהיה ילד אבא שלו אמר לו לא לקרב את היד למסור דיסק והוא היה פשוט חייב). הוא דיבר איתי על חלימה מודעת, מוזיקה אתנית ועישון היידרו עם נרגילה.
אחרי שחזרתי קראתי בגללו את משנתו של דון חואן.

הוא אמר לי שאלוהים זה קונספט. זה משהו שאנשים שמים בראש שלהם. כמו, כמו, כמו... הוא ניסה לחשוב על משהו.
כמו בתוך ארון? הצעתי.
כן, הוא התלהב, פוקח עיניים גדולות ומפנה לכיווני אצבע ביד הלא קטועה. כמו בתוך ארון! או, או, מגירה, קופסאת נעליים ישנה. לא חשוב מה. זה משהו שאנשים שמים שם ואז כשמגיע יום אחד והם צריכים את אלוהים הם מוצאים אותו שם מחכה להם.
אבל זה שקר בנאדם, הוא תקע את האצבע בחזה שלי. זה הרי האלוהים שהם בעצמם שמו שם מלכתחילה. הם לר מצאו שומדבר. הוא ינק שאיפה ארוכה מהנרגילה שלו ועיניו נפקחו עד שמסגרת לבנה הקיפה את כל אישוניו הכחולים.

אז אתה לא מאמין באלוהים? שאלתי אותו.
מאמין, בטח שמאמין! אני פגשתי אותו!
אחרי זה הוא התחיל לספר לי על חווייה דתית שהייתה לו. אמיתית ולא כמו כל הדברים שאנשים מכניסים לעצמם לראש. הוא בא במגע עם משהו שבשום אופן לא היה בתודעה שלו או בתת מודע שלו (שאותו הוא הכיר היטב מהחלימה המודעת).
זה היה כמו לפגוש חיזרים הוא אמר. צורת חיים שלא מהעולם הזה. משהו שאתה לא יודע איך להתחיל לדמיין... רגע, יש מצב שזה אפילו היה חיזרים, הוא הרהר בקול. רגע, אולי בכלל פגשתי חיזרים? אני לא מאמין, רק עכשיו זה עולה.
מרוב התרגשות הוא חיבק אותי.

התרחקתי ממנו בהמשך הערב. הגיעו שתיים שטיילתי איתם לפני כמה ימים עם עוד בחור ואמרתי לו שאני מעוניין באחת מהן ולכן אני צריך קצת ספייס.
זה היה תירוץ להתרחק, כבר ידעתי שאין לי סיכוי עם אף אחת מהן. אבל הן היו מספיק נחמדות בכדי שלא יפריע להן שאני אצטרף לכמה בירות.
הוא לגמרי פירגן.
לאורך כל הערב הוא ישב לבד ותקע בי מבטים. בכל פעם שיצרנו קשר עין, משהו שקרה הרבה כי הרגשתי איך שהוא מביט בי, הוא חייך אליי והנהן. לא ידעתי האם זה בגלל שהוא מעודד אותי בקשר לבחורה או בגלל שאנחנו חולקים סוד לגבי המפגש שלו עם החיזרים.

מאז עברו הרבה שנים. הרבה פעמים ניסיתי למצוא שוב את אלוהים. בתקופות קשות הייתי פותח ארון, מגירה או קופסא ישנה ומקווה למצוא אותו שם. כאילו היה שם כל הזמן ואיכשהו פספסתי. זה בעיקר קרה לי בתקופות הקשות.

בשנים האחרונות אני כבר כמעט ולא עושה את זה. אני כל הזמן נזכר בקנדי קטוע האצבע ומה שהוא אמר ואני כבר לא באמת זוכר את האלוהים שהייתי בטוח שהנחתי אז בארון בישיבה. לפעמים אני חושב שאולי לא שמתי אותו שם מלכתחילה כדי שאמצא אותו.
✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפתאחרונה
...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

מי קרא את ה'מכתב פתיחה'?אני הנני כאינני

לידיעתכם, זה פיצ'ר שהתאפשר בפורומים די לאחרונה, עד אז זה היה טמון ב'ניהול פורום' שהיה זמין רק למנהלים. 

 

למען הסר ספק - לא אני כתבתי.

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

נוגע.

נשמע קצת כואב

אולי יעניין אותך