כ"ז בסיוון תשפ"ב 19:08

מה עדיף להיות? אדם דתי שמקפיד מאוד על בן אדם למקום אבל זבל בבן אדם לחברו, או בן אדם חילוני שמתנהג בדרך ארץ, מכבד ומוסרי?

ואם הייתם לבד בעולם עם שני אנשים, משני הסוגים שמוזכרים לעיל, אבל בקטע קיצוני ממש, אם מי הייתם מעדיפים להתחתן?

ומי משני הסוגים הייתם מעדיפים שיהיה הבן שלכם ח''ו?

אמונתי את מעירה בי"
מה שלפעמים נשכח
מה אוכל עוד לבקש לעצמי
"..רק אדמה, שמיים ואותך
 
(מילים של רוח)
כ"ז בסיוון תשפ"ב 19:22
וזהו זה בגדול מסכם את כל מה שיש לי להגיד על הנושא...
בנאדם יכול להיות צדיק גדול ולהתפלל בכוונה עד מחר, אבל אם אין לו דרך ארץ זה לא שווה הרבה...

"בחיים יש לך שתי אפשרויות: להתעסק בעצמך או לעשות דברים גדולים" (הדר גולדין)

כ"ז בסיוון תשפ"ב 19:50

עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה💪🇮🇱

 עשית היום משהו טוב למישהו אחר?❤

~לא מתכתבת עם בנים בפרטי, אם חשוב אז מסרים~

 

ד' בתמוז תשפ"ב 20:10

"לא כל יהודי הוא קדוש, אבל כל יהודי הוא קודש הקודשים." (הרב שלמה)

רבי אלימלך מליז'נסק מתלמידי הרב המגיד מספר, שפעם קרא לו הרב המגיד ואמר לו: שומע אתה, מיילך, מה שאומרים במתיבתא דרקיע (בישיבה של מעלה) שאהבת ישראל פירושה לאהוב רשע גמור כצדיק גמור (הרבי הריי"צ בספר השיחות ת"ש עמ' קי"ט). 

אין על העם שלנווו עם ישראל אני פשוט אוהבת אותכם ברמות אששש!!!

כ"ז בסיוון תשפ"ב 20:13
הזלזול במצוות שבין אדם לחבירו כדבר מובן ורגיל, עלול להיות נחלת כולם, גם אלו המקפידים במצוות, כדברי ה"חפץ חיים" באגרותיו (סימן לה):
"ובאתי לעורר רק לנבונים שבאומה, שיש להם ידיעה בתורה ומכל מקום לא שוו בדעתם איסור זה לאיסור מרק נבילה וטריפה... וסיבת הדבר הוא, מפני שאיסור זה נעשה הפקר בעיני ההמון ואינם משימים לבם עליו כלל, וממילא על ידי זה נעשה האיסור לענין קל, גם להנבונים שאינם משימים לבם הרבה לאיסור זה".
...
ירא השמים ניכר בהתנהגותו, ובמיוחד בתחום שבין אדם לחברו. במזמור תהלים ט"ז: "מִזְמוֹר לְדָוִד ה' מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ", מונה דוד את המידות המאפיינות את הגר באהל ה': "הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ", המזמור לדעת המהר"ל (תפארת ישראל נ"ד) מתאר את התנהגותו של ירא ה' השלם בהתנהגותו כלפי ה' וכלפי חבריו: "שראוי שיהיה שלם מצד עצמו, ושלם מצד זולתו".


כ"ז בסיוון תשפ"ב 21:23

"תבטיח לי שתזכור תמיד שאתה יותר חזק, יותר אמיץ, ויותר חכם- ממה שאתה חושב" (פו הדוב)


 


  "אני חי בין אלו שאיבדו את התקוות


      לבין אלו שאיבדו את הראש


       הלוואי נמצא טיפת חמלה


לאלו שסובלים כי לא נעים להם לדרוש."(איזי)


​​​​אל תשפטו🙏


כ"ח בסיוון תשפ"ב 10:13

חלק מהמצוות קשורות ליחס לבני אדם.

את בעצם שואלת מה יותר חשוב - איך עושים את המצוות או האם עושים את כולן

נראה לי שפתחו שרשור כזה לפני כמה חודשים

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ח בסיוון תשפ"ב 14:26


כ"ח בסיוון תשפ"ב 14:35
המשמעות המקורית של המשפט הזה היא שדרך ארץ קדמה לתורה ב26 דורות, לא שזה יותר חשוב

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ח בסיוון תשפ"ב 16:21


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ח בסיוון תשפ"ב 17:40

"אמר רבי ישמעאל בר רב נחמן: עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה" אני מניח שזה גם מבוסס חלקית על "אם אין דרך ארץ אין תורה"

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ח בסיוון תשפ"ב 17:47


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ח בסיוון תשפ"ב 19:29

הבעיה היא שאי אפשר לפרש מדרש על פי פשט...

בכל מקרה, הכוונה היא לא שזה עדיף (יש משנה באבות שאומרת ש"כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ", אם יש תורה, לא צריך לדאוג לדרך ארץ)

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ח בסיוון תשפ"ב 22:05
היא לעבודה ומיסים, וחס וחלילה אף תנא לא אומר שמי שעוסק בתורה יכול להיות בלי דרך ארץ..

"תבטיח לי שתזכור תמיד שאתה יותר חזק, יותר אמיץ, ויותר חכם- ממה שאתה חושב" (פו הדוב)


 


  "אני חי בין אלו שאיבדו את התקוות


      לבין אלו שאיבדו את הראש


       הלוואי נמצא טיפת חמלה


לאלו שסובלים כי לא נעים להם לדרוש."(איזי)


​​​​אל תשפטו🙏


כ"ט בסיוון תשפ"ב 10:34

אני הסתכלתי בויקיפדיה, שם הם הביאו מפרשים ממשנה אחרת.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ט בסיוון תשפ"ב 11:04

יש סיכוי טוב שהכוונה שם היא לא הפירוש המקובל בעברית המודרנית.

(כמו שבמשנה ההיא כמו שאמר @כיפת ברזל-סרוגה דרך ארץ הכוונה לעבודה ומיסים).

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ט בסיוון תשפ"ב 14:59

בעיקרון זה כן איך שאנחנו מבינים את זה היום

על המשנה הזאת הוא כותב שהפירוש שונה.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ט בסיוון תשפ"ב 17:29

אז בואו נפסיק לצאת נגד האימרה הזאת, מסתבר שהיא בהחלט מבוססת.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ט בסיוון תשפ"ב 18:30

היא מבוססת על הבנה מוטעית של מדרש ועל משנה באבות עם פירוש של משנה בקידושין.

ניסיתי קצת למצוא מקור למשפט עצמו, לא הצלחתי.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ט בסיוון תשפ"ב 19:20

מה הפירוש הנכון של המדרש, מה הפירוש המוטעה ומה ההבדל ביניהם?

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ט בסיוון תשפ"ב 20:37

הפירוש הנכון הוא שאנחנו לא באמת יכולים להבין מדרש, הפירוש המוטעה הוא שחז"ל אומרים ש'דרך ארץ קדמה לתורה' (למרות שאפשר לנסות ללמוד את זה ממשניות אחרות)

ההבדל הוא התשובה לשאלה, לפי הפירוש הראשון, עדיף דרך ארץ, לפי הפירוש השני, הפירוש הראשון לא נכון. בגלל שהפירוש השני מבוסס על מה שחז"ל אמרו, הנחתי שהתשובה תהיה שזה לא מצב הגיוני, חלק מהתורה הוא דרך ארץ.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"ט בסיוון תשפ"ב 21:04

למען האמת כשאני חושבת על זה, זאת בדיוק הטענה שלי כאן בתגובות האחרות בשרשור, שהדת והמוסר הן בלתי ניתנות להפרדה. הפירוש הפשטני המקובל ל"דרך ארץ קדמה לתורה" מפריד ביניהם, וזאת הפרדה מוטעית.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

ד' בתמוז תשפ"ב 22:16

1- עבודה, בשדה וכו'

2- קרבה בין איש לאשה

3- מוסר, הכי פחות נפוץ אאל"ט

ד' בתמוז תשפ"ב 23:15


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

ד' בתמוז תשפ"ב 20:15
כי כשכתוב לך
"..מה ששנוא עליך..."
"...ואהבת לרעך.."
ועוד הרבה אז אולי לא צריך לדאוג כי אתה מספיק צדיק שמיים את זה גם בלי הדרך ארץ אלה בגלל שאתה צדיק... מובן??

ניסיתי להסביר אם לא תגידו לי...

"לא כל יהודי הוא קדוש, אבל כל יהודי הוא קודש הקודשים." (הרב שלמה)

רבי אלימלך מליז'נסק מתלמידי הרב המגיד מספר, שפעם קרא לו הרב המגיד ואמר לו: שומע אתה, מיילך, מה שאומרים במתיבתא דרקיע (בישיבה של מעלה) שאהבת ישראל פירושה לאהוב רשע גמור כצדיק גמור (הרבי הריי"צ בספר השיחות ת"ש עמ' קי"ט). 

אין על העם שלנווו עם ישראל אני פשוט אוהבת אותכם ברמות אששש!!!

כ"ח בסיוון תשפ"ב 16:21

אני לא אוהבת את השאלה הזאת.

כי היא כאילו מעמידה אותנו בפני בחירה בין דת לבין מוסר, וזו טעות. הדת והמוסר הם היינו הך. הם מחייבים אחד את השני.

אדם דתי שאינו מוסרי לא יכול לייצג את הדת, אפשר לומר במידה מסוימת שהוא איננו דתי באמת. הדת כוללת בתוכה את המוסר.

אדם חילוני מוסרי זהו פרדוקס. אם הוא מוסרי באמת - הוא איננו חילוני במובן הפילוסופי של המילה.

 

כמו שלא אבחר בין מחלל שבת לבין אוכל חזיר, כך לא אבחר בין 2 החלופות הגרועות שהצעת.

לגבי בן, במקרה הגרוע שבו תהיה לי ברירה כזאת הייתי מעדיפה חילוני מוסרי, כיוון שכמו שאמרתי - אם הוא יהיה מוסרי באמת, הוא לא באמת יהיה חילוני.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ח בסיוון תשפ"ב 17:51

מוסר הקודש

וזאת המסקנה הנובעת ממנו: "בתחילת הדיון נאמר כאן כי לא יכול להיות דבר כזה דתי מוסרי", אמרתי לקהל בחוג הבית, "אני רוצה להגיד שלא יכול להיות חילוני מוסרי. איני אומר, חלילה, שאין חילונים מוסריים – יש הרבה מאוד אנשים טובים ומוסריים מאוד מאוד, אבל אם הם מוסריים באמת – יש להם אלוקים בנשמה" (מתוך המאמר).

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ט בסיוון תשפ"ב 16:15
כתבתי כאן לפני שנה בערך, כשהשאלה הזו בדיוק עלתה, שזו שאלה מטעה מאוד. שכביכול מחייבת להחליט "או זה או זה", בעוד שהאמת שפשוט צריך את שניהם.

יותר מזה: זו שאלה מטעה כי אין כאן קריטריון ברור לרמת החריגה של האדם.
החילוני המוסרי - זה מישהו שמעולם לא דיבר לשון הרע?
הדתי ה"לא מוסרי" - זה מישהו שאין לו שום ערכים לזולת?

וכי הגיוני לשאול שאלה בנוסח כזה, שיכול לכלול מנעד שלם - החל ממי שרוצח אנשים ואוכל אותם לארוחת בוקר, ועד למי שפעם בשלושה חודשים מדבר בטעות לשון הרע?
כ"ט בסיוון תשפ"ב 17:31


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ט בסיוון תשפ"ב 20:29
שימי לב, שחלקה הראשון של התגובה שלי תואם לתגובה שלך אבל המשפט האחרון דווקא מצביע בעצם על כשל שנמצא בסיום התגובה שלך.
הרי כתבת שבמקרה הגרוע וכו' תעדיפי חילוני מוסרי וכו' אז בואי נבדוק: האם תעדיפי בן שיחלל שבתות וימי כיפור, יאכל חזירים ויבלה(...) עם גויות, אבל יקפיד שלא לדבר רע על מישהו אחר, או מישהו שילמד תורה בהתמדה, יתפלל בכוונה גדולה, מאיר פנים, ידקדק בקלה כבחמורה, אבל לא כל כך נוטה לעשות חסד כשמבקשים ממנו?
כ"ט בסיוון תשפ"ב 20:58

אם הוא מחלל שבת וכו' לדעתי הוא לא מוסרי, כי המוסר האמיתי הוא אלוקי (כמו שמסביר הרב בקישור שהבאתי).

אז אולי באמת לא הייתי צריכה להוסיף את המשפט האחרון. הדת והמוסר הולכות ביחד, אי אפשר להפריד ביניהם.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

כ"ט בסיוון תשפ"ב 21:03
כ"ט בסיוון תשפ"ב 22:11

כמאמר הרב שרקי: "כמו שאומרים בערבית- בין א מענטש"..

אי אפשר להיות דתי ללא דרך ארץ. זה לא עובד ככה. וגם להיפך- אין מוסריות בלי תורה.

[תמיד אוהבים להביא את הגרמנים כדוגמה, אז הנה אני מביא]

בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

ל' בסיוון תשפ"ב 07:29

אני זוכר שמביאים את הרוסים

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

ל' בסיוון תשפ"ב 18:03


בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

א' בתמוז תשפ"ב 17:03


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 17:05
באופן כללי האסתטיקה נתפסה כשלובת זרוע עם האתיקה. "תרבות".
א' בתמוז תשפ"ב 17:33

אז או שהתפיסה המקשרת בין האסתטיקה לאתיקה היא מוטעית, או שפשוט האתיקה שלהם היא אנושית וככזו היא בסה"כ קבוצת נורמות נזילות שנתונה לשינויים והתאמות לתורת הגזע ודומיה.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 18:08


בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

ב' בתמוז תשפ"ב 13:16

הנאצים, להזכירך, התנגדו לדת. רוב הגרמנים (בין דתיים, בין לא) שתקו במקרה הטוב או סייעו להם במקרה הרע.

בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

ל' בסיוון תשפ"ב 21:14
עבר עריכה על ידי שימולבאלהנשמה בתאריך ל' בסיון תשפ"ב 22:33

בתור אדם לא מאמין, אתה מגדיר לעצמך מה מוסרי ומה לא...וזה בעייתי.

כי מוסר אנושי משתנה כל הזמן, ומה שהיה מוסרי היום לא יהיה מוסרי מחר...

לדוגמא: כל התנועות ההרסניות- קומניזם, נאציזם, פאשיזם ועוד- באו אחרי הנאורות והם בעצם תוצאה של ההשכלה שהביאה חילון וטענה שהגדרת המוסריות נמצאת בידי האדם.

קומוניסט שהלשין על חבר למשטר, היה בטוח שזה הכי מוסרי בעולם... 

זו בדיוק הבעיה ב"מוסריות חילונית". הוא מגדיר לעצמו מה מוסרי,

ולא מכופף את עצמו למוסר האלוקי, האמיתי, המדויק והנצחי, שלא משתנה אף פעם,

ולכן לא דתי לעת עתה לא יוכל לענות אף פעם במאה אחוז  להגדרה של "מוסרי" לפי התורה,

לא משנה כמה "מענטש" ואדם טוב יהיה...

עם כל הכבוד, אדם עם יצרים ונגיעות אישיות, בשר ודם, לא יכול להגיע לעולם למוסר מושלם.

אם ינסה להחליט מה מוסרי בעצמו ולא יקבל את המוסר האלוקי- הוא יטעה בוודאי והמוסר שלו ילקה בחסר. 

ובכלל, יש הרבה דינים מורכבים וקשים בבין אדם לחברו שבלי יראת שמים שמתוכה נובע קיום תורה ומצוות לא חושבת שאפשרי שמישהו שיעמוד בהם בשלימות.

ה' ציווה על בין אדם לחברו אז מצוות בין אדם לחבירו זה גם סוג של בן אדם למקום,

וכשעוברים על מצווה של בין אדם למקום זה לא פוגע  רק באדם הפרטי אלא משפיע על כלל ישראל וכל הסביבה לכן זה סוג של בן אדם לחבירו...

"הא בהא תליא", והלוואי ונזכה בשלימות לשניהם, גם תורה וגם מידות 

"נאמר בנביא: 'כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון' – על-ידי השמחה אפשר לצאת מכל הצרות שבעולם" (רבי חנוך-העניך מאלכסנדר)

כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא (רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן)

 

 

 

ל' בסיוון תשפ"ב 23:47
אבל בכל זאת יש מוסר בסיסי שמוסכם על רוב העולם, ועל זה נראלי דיברה פותחת השרשור.

"תבטיח לי שתזכור תמיד שאתה יותר חזק, יותר אמיץ, ויותר חכם- ממה שאתה חושב" (פו הדוב)


 


  "אני חי בין אלו שאיבדו את התקוות


      לבין אלו שאיבדו את הראש


       הלוואי נמצא טיפת חמלה


לאלו שסובלים כי לא נעים להם לדרוש."(איזי)


​​​​אל תשפטו🙏


א' בתמוז תשפ"ב 00:04

נכון.. אמרתי יותר כהארת ביינים שקשורה בנושא

לעניות דעתי, כל יסודות העקרונות הבסיסיים העיקרים שמוסכמים על כל העולם במשך שנים רבות ללא שינוי- מה שאתה מדבר עליהם,  מאיפה הם נובעים אם לא מהתורה הקדושה?

עשרת הדיברות למשל... הבסיס הזה נובע מהמוסר האלוקי שה' נתן לעמ"י ואנחנו הפצנו ומפיצים!

הכל נובע מזה- מהמוסר האלוקי. הם לקחו ועיוותו ועשו בזה כרצונם ולטעותם בהמשך ולקחו את זה לידיהם, מוסיפים תוספות ומשמיטים חלקים, אבל הבסיס שנשאר ולא השתנה-

זה שייך למוסר האלוקי, לא האנושי

 

"נאמר בנביא: 'כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון' – על-ידי השמחה אפשר לצאת מכל הצרות שבעולם" (רבי חנוך-העניך מאלכסנדר)

כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא (רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן)

 

 

 

א' בתמוז תשפ"ב 00:10
יש אלפי דוגמאות לעניינים שהמוסריות שלהם תלויית תרבות והשקפה.
כמו עבדות, שהייתה לגמרי בסדר בתקופות קדומות כי העבדים נחשבו לרכוש שאפשר לעשות בו מה שרוצים. איך בראית "כל אחד והאמת שלו" אתה יכול לגנות מוסרית בעל עבדים?
אותו דבר לגבי רצח על כבוד המשפחה, נישואי קטינים, טבעונות, הפלות, עבודת ילדים, ועוד המון נושאים אחרים ששנויים במחלוקת מוסרית עבר מול הווה, או אפילו בימינו.
מה שמוסכם בלי קשר לתורה היום, יכול להשתנות כל רגע וגם ככה זה שונה בהרבה נושאים אצל אנשים שונים.

אפילו המושג המאוד מקובל של זכויות אדם, לא ניתן להסברה בלי נקודת מבט דתית מסוימת (לא חייבים אפילו לקרוא לזה יהדות) למה כל אדם שנולד ראוי לזכויות בסיסיות? אם לא עונים משהו שלפחות מזכיר "כי הוא נברא בצלם אלוקים והוא חלק אלוק ממעל" אין לך תשובה לשאלה זאת.

בקיצור, אין שום אמת מוסר אונבירסאלית מקובלת מחוץ לדת.
א' בתמוז תשפ"ב 00:16

נכון! גם מה שכביכול נראה "כאמת אוניברסלית מקובלת" על כולם שלא קשורה לדת,

נובע ישירות או עקיפין מהיהדות

 

 

"נאמר בנביא: 'כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון' – על-ידי השמחה אפשר לצאת מכל הצרות שבעולם" (רבי חנוך-העניך מאלכסנדר)

כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא (רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן)

 

 

 

א' בתמוז תשפ"ב 13:52


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 13:49

יש רק נורמות נזילות. דוגמאות מתוך המאמר שהבאתי: האם להט"ב זה מוסרי? האם נישואי אח ואחות הם מוסריים? האם פדופיליה היא מוסרית? לפי המוסר האלוקי, שהוא מלשון מוסרות הכובלות את האדם, ברור לנו שאלו דברים לא מוסריים בכלל. אבל לפי הנורמות הנהוגות בעולם, ה"מוסר" האנושי, לאט לאט זה נהיה בכלל לא מובן מאליו! להסבר ולפירוט עיין במאמר שהבאתי.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 16:57


"נאמר בנביא: 'כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון' – על-ידי השמחה אפשר לצאת מכל הצרות שבעולם" (רבי חנוך-העניך מאלכסנדר)

כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא (רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן)

 

 

 

א' בתמוז תשפ"ב 17:05


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 17:14

רק מעניין שכל הדוגמאות שהבאת הם דווקא בתחום ההתנהגות המינית.

א' בתמוז תשפ"ב 17:34

והשם של המאמר מסביר את זה - התקרנפות, הומוצנטריות ומוסר הקודש

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 13:44


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 16:55


"נאמר בנביא: 'כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון' – על-ידי השמחה אפשר לצאת מכל הצרות שבעולם" (רבי חנוך-העניך מאלכסנדר)

כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא (רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן)

 

 

 

א' בתמוז תשפ"ב 20:45

דתי מושחת הוא לא דתי.

אולי הוא שומר תורה ומצוות אבל... לא. פשוט לא. כל המטרה של התורה היא להפוך אותנו לאנשים טובים יותר, חברותיים ורגישים כלפי הזולת. אם מישו שומר שבת אבל הוא *** של בנאדם אז.. הוא לא באמת נחשב דתי..

בן אדם למקום ובין אדם לחבירו זה תחומים מקבילים.

ומרגיש לי נכון לציין את ה[דברים רבה, ה', י] שאומר:

אמר ר' שמואל בר נחמן: דורו של אחאב עובדי עבודת כוכבים היו, והיו יוצאין למלחמה ונוצחין. ולמה כן? שלא היו ביניהן דלטורין [=מלשינים]. לפיכך היו יוצאין למלחמה ונוצחין. תדע לך, כשביקשה איזבל להרוג כל נביאי ה', מה עשה עובדיה?- הטמין אותן במערות, שנאמר: "ואחבא מנביאי ה' וגו' חמשים איש במערה" (מלכ"א, י"ח, יג), ולא  היה אדם שאמר לאחאב: כך וכך עשה עובדיה.

קיצר מוכח מכאן שיש חשיבות לבין אדם לחבירו אפ' יותר מאשר בין אדם למקום..

 

קיצר למי שלא הבין את דעתי החד משמעית:
דתי מושחת<חילוני מוסרי

מוזמנים לחלוק ולנהל דיון

א' בתמוז תשפ"ב 21:52

בהתחלה אתה טוען שדתי מושחת הוא לא דתי, אז איך אתה יכול אח"כ לומר שעדיף חילוני מוסרי על פני דתי מושחת אם אתה טוען שלא קיים דבר כזה?

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 22:32

התכוונתי לומר שאין דבר כזה באמת דתי מושחת

אלא אנחנו מגדירים את זה כך, אנחנו מגדירים: שומר מצוות=דתי

===

אין דבר כזה דתי מושחת אבל יש דבר כזה שומר מצוות מושחת ועדיף חילוני מוסרי על גביו...

 

[לדעתי ההגדרה של דתי יהודי היא יותר מאשר "שומר מצוות" אלא צריך להיות בה את הפן האנושי והמוסרי-חברתי]

 

א' בתמוז תשפ"ב 22:44

שומר-חלק-מהמצוות-מושחת הוא גרוע כיוון שהוא משחק כרצונו בדת, החילוני אולי גם הוא אינו מוסרי (כיוון שהמוסר הוא דתי בהכרח, כמו שהסברתי למעלה), אבל הוא לפחות אינו מעוות את הדת.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 22:59


א' בתמוז תשפ"ב 23:07

שדתי מושחת לפי ההגדרה שלך הוא גרוע מהחילוני (שאינו יכול להיות מוסרי כמו שכבר אמרתי) כי החילוני לפחות לא הורס את הדת, רעיונית ותדמיתית. מאותה סיבה לדעתי הרפורמים גרועים מהאתאיסטים.

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

א' בתמוז תשפ"ב 23:54

אז אנחנו מסכימים בעצם?

ב' בתמוז תשפ"ב 01:39


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

ב' בתמוז תשפ"ב 13:05

כמו שדנו למעלה, "דתי" ו"מושחת" זה לא הולך ביחד.

אבל אדם שנתפס כ"דתי" והוא מושחת- זה גרוע ביותר, בעיקר מצד חילול ה' שבדבר.

בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

ד' בתמוז תשפ"ב 08:20

אם הוא לא נותן צדקה אף פעם זה לא גורם לחילול ה', הכל תלוי ברמה של השחיתות (ואם הוא כל כך מושחת, מתישהו ישימו לב שהוא לא דתי).

את החילוני ה"מוסרי" יוכלו להביא כהוכחה לזה שדרך ארץ קיימת גם בלי תורה.

לדעתי לא צריך לנסות לענות על שאלות לא הגיוניות.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

ד' בתמוז תשפ"ב 08:46

 

 

בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

ד' בתמוז תשפ"ב 11:08

אני לקחתי את זה כדוגמא של יציאה לפועל של מידות רעות.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

ד' בתמוז תשפ"ב 11:30

גניבה, גזל.. וכו'.

אי נתינת צדקה זה הימנעות מעשיית טוב, לא "מעשה" רע.

בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

ד' בתמוז תשפ"ב 12:50

אם הוא אף פעם לא נותן צדקה או עושה גמילות חסדים זה אומר שיש לו בעיה במידות.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

ד' בתמוז תשפ"ב 14:52

זה מידה מקולקלת אבל לא שחיתות.. לצורך העניין- דתי שמדבר בגסות יותר קרוב להגדרה הזו

בציפייה לבניין אריאל!

לא מתכתב עם בנות בפרטי. תודה.

[סוזנה זה שם משפחה, אני בן]

ד' בתמוז תשפ"ב 15:26

צודק, הדוגמא שלך יותר טובה.

בטוחים שאתם היחידים בערוץ שקוראים שר הטבעות?

כנסו לפורום שר הטבעות - המקום בשבילכם!

 

 

"הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' אלוקיך דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך"

 

 

 

 

 

 

 

 

ד' בתמוז תשפ"ב 12:27


"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

ד' בתמוז תשפ"ב 20:18
יש חילונים כאלה כי פשוט ה' ברא אותם אז יכול להיות שהם לא יהיו מתוקים?!?!????
ובכלל זה גם יש חסדי אומות העולם וכו...

"לא כל יהודי הוא קדוש, אבל כל יהודי הוא קודש הקודשים." (הרב שלמה)

רבי אלימלך מליז'נסק מתלמידי הרב המגיד מספר, שפעם קרא לו הרב המגיד ואמר לו: שומע אתה, מיילך, מה שאומרים במתיבתא דרקיע (בישיבה של מעלה) שאהבת ישראל פירושה לאהוב רשע גמור כצדיק גמור (הרבי הריי"צ בספר השיחות ת"ש עמ' קי"ט). 

אין על העם שלנווו עם ישראל אני פשוט אוהבת אותכם ברמות אששש!!!

י"ב בתמוז תשפ"ב 18:29

"אומללים הם האנשים, שמהות החיים שלהם ריקה היא מאורה המחיה של האמונה הטהורה. אפילו אם יושר וצדק, כבוד הבריות, גמילות חסדים וכמה מדות טובות וכשרון ודעת יהיו בגורלם, כל אלה אפלים הם, נטולי אור החיים, כל זמן שאין בהיקת אור האמונה האלקית העליונה, המתנשא מכל ערך" (מאמרי הראיה 74, האמונה).

"העולמים כולם וכל אשר בהם אינם כי אם גילויים שהם נדמים לנו כעין נצוצות פרטיים מהתגלות האורה העליונה, אבל כשהם לעצמם הם כולם חטיבה אחת, התגלות אחת" (מאמר צמאון לאל חי). "האחדות הכוללת, המכרת רק את הא-להות, ויודעת גם כן שכל גלוי פרטי איננו ענין הא-להות, כי אם הכל, ומקור הכל, ומה שהוא למעלה למעלה מזה" (מאמר האחדות הכוללת ד).

אולי יעניין אותך