אהלן כולם! שאלה:הילת ההילות

מה ההבדל בין מרכז, קו, והר המור

קדימה תפציצווו

מבחינת מה?הָיוֹ הָיָה
קו והר המור זה בעצם אותו דבר. הר המור זה המוקד של ה"קו".
היסוד שלהם זה ההנחה שהרב צבי טאו הוא היחיד שהבין את הרב צבי יהודה, שהוא "גדול הדור" הבלעדי, ושהוא הממשיך האולטימטיבי של הרצי"ה והמוסמך היחידי לפרש את משנתו.
ההבדל הוא שהר המור ספציפית זה מקום עם רמה גבוהה בלימוד ובדוסיות, ולעומת זאת שאר ה"קו" נמצא על רמות שונות לכל אורך הסרגל. גם אם אתה לא למדן ולא מתמיד ולא דוס - ברגע שאתה מכיניסט שרואה את הרב טאו כסמכות עליונה ואת עצמך ככפוף לדרך שלו - אתה "קווניק".

מרכז זה המוקד שממנו התפצלה הר המור. ואיתה מזוהים, חלק בצורה יותר "צמודה" וחלק רק בכללי כזה, כל שאר הישיבות בציונות הדתית שאינן "ישיבות קו". וכן שאר תלמידי הרצי"ה: כל הדור המבוגר של התלמידים חוץ מהרב טאו עצמו, ורוב הדור הצעיר - חוץ מחסידיו המובהקים של הרב טאו.

בנוסף, צריך להבדיל בין "מרכז" כישיבה ספציפית ל"מרכז" כמייצגת ציבור.
כל עוד שהיה חי ראש הישיבה מרן הגר"א שפירא, היו כל מי שעליהם דיברתי בפסקה הקודמת "כפופים" אליו. לדוגמה - הרב דרוקמן, הרב יעקב אריאל, הרב זלמן מלמד, הרב דב ליאור, הרב צפניה דרורי, הרב אליעזר ולדמן, הרב יהושע רוזן, וכן הלאה והלאה. הוא היה המנהיג והמוביל, כמעט המחליף של הרצי"ה, וכולם צעדו לאורו. ישיבת מרכז הרב עצמה, בראשותו, היתה המרכז.
מאז שהוא נפטר, כל אחד מהרבנים האלו נהיה עצמאי, הם לא כפופים לישיבת מרכז הרב הנוכחית ולהחלטות ראשיה. אבל הם כן חלק מהתנועה הציבורית של מרכז, כלומר - מהדרך של מרכז, שאותה התווה בחייו הגר"א שפירא. גם אם כיום הוא לא נוכח והם מתנהלים כהבנתם ולפי מה שלמדו ממנו בחייו.

מה שכתבתי זה לגבי ההגדרה הטכנית - מה זה מרכז, מה זה קו, מה זה הר המור.
אם את שואלת לגבי הבדלים "למעשה" בין הדרכים שלהם - תכתבי ורצוי שתפרטי מה בדיוק את רוצה לברר, כמו שכתבתי בכותרת - "מבחינת מה?".
קצת תיקונים...בייניש אנונימי

הרב טאו בעיניי הקווניקים הוא לא גדול הדור היחיד, אבל מהגדולים ביותר אם לא הכי, תלוי עד כמה אתה קווניק...

 

מרכז היא תלמידי הרב זצ"ל והרצי"ה, למעט הקווניקים ששייכים למרכז בתפיסת הגאולה והציונות וחולקים בנושאים אחרים.

 

רוב הרבנים שהזכרת נהיו תלמידי הגר"א שפירא רק אחרי פטירת הרב צבי יהודה, ורואים את עצמם כתלמידים שלו לא רק בפני עצמו אלא גם כממשיך המובהק של הרצי"ה.

 

אלה כמובן רק חלק קטן מההבדלים, שהם אפילו לא המהותיים בהכרח...

תודה על התיקונים, אבל הם לא נכונים כ"כ לדעתיהָיוֹ הָיָה
א. "הכי" פירושו "היחיד". יסוד תפיסת הקו נמצא בהנחה שהרב טאו יותר גדול מכווולם.

ב. זה נכון שבהגדרה הרחבה מרכז כוללת את כל ההולכים בדרכם של הרב והרצי"ה. אבל מאז הקמת הר המור השימוש במושג "מרכז" הוא לאפוקי מהר המור/הקו. כתבתי שמרכז זה המוקד שממנו התפצלה הר המור.

ג. הם לא תלמידיו בהוקוס פוקוס, הם תלמידיו מהישיבה בשנות לימודיהם בה, ולאורך כל השנים כשהרצי"ה שידר להם ללמוד ממנו. ואכן מפני כך הם ראו בו את ממשיך הדרך עם פטירת הרצי"ה.
איך אפשר לעשות "השוואות" בין רבנים?הילת ההילות


א. לא התכוונתי ב"גדול דור" להכי גדול שבדור,בייניש אנונימי

אלא לתלמיד חכם מורה דרך לרבים שהעמיד אלפי תלמידים, ובזה הוא אולי הכי גדול בעיניהם ועדיין לא היחיד. 

 

ב. לא חולק, רק אומר שעיקר התפיסה שלהם את העולם (התורני והכללי) היא דומה מאוד

 

ג. חשבתי שהתכוונת שלמדו אצלו כשהוא היה ראש הישיבה, וזה לא נכון, מסתבר שטעיתי

אז מה ההבדלים ההשקפתיים?חושבת בקופסא

יחס לעולם החול, יחס למדינה, יחס לחסידות, יחס להקפדה על ההלכה, יחס לכל דבר מהותי יותר או פחות שכחתי.

בגדול-בייניש אנונימי

כמו שכבר נכתב, זה פרץ סביב סוגיית מכוני ההוראה בישיבות, אבל ההבדל העיקרי היום הוא שהר המור ובנותיה פועלים בציבור הרחב  כמו מפלגת נעם ותנועת חזון, ובמרכז זה לא יקרה...

 

היחס לחסידות די דומה אצל שתיהן, אותו דבר ביחס למדינה ולהקפדה על ההלכה. ההבדלים הם האם אנחנו צריכים לפעול בעניין באופן ציבורי במדינה או לא, ומה המינון של הפעילות הזו שמשתנה גם בין ישיבות הקו 

זה ממש לא נכון, ממש.הָיוֹ הָיָה
א. הסיפור על המכון הוראה הוא אגדה. לא היו דברים מעולם.
ב. מרכז משמעותית הרבה יותר בציבור הרחב, רק שהיא לא עושה את זה בדרך של הר המור. היא לא עסוקה בלהתפלג ולהקים תתי-מפלגות לעצמה, אלא בהפצת תורה כפשוטה ובפעילות לא עויינת.. (לשם ההבנה, סמוטריץ הוא בעצם "מרכז"... עכשיו תשווה בין זה לבין מעוז..).

ג. היחס לחסידות הרבה יותר מכיל במרכז מאשר בהר המור. זה אמנם לא האג'נדה אבל זה מצוי וקביל.
ד. היחס למדינה דומה בבסיס, אבל מגיע לפערים עצומים בסוגיית הממלכתיות, ע"ע סירוב פקודה בגירוש מגוש קטיף, ועוד
..בייניש אנונימי

א- לא יודע מה הסיפור המדויק, אבל סביב השאלה הזו היה האירוע הנקודתי של הפילוג בפועל.

ב- לא מתייחס לאנשים ספציפיים אלא לתנועות- למרכז אין תנועת של בוגריה ותלמידיה שפועלים בגלל זה היום, היה גוש אמונים ודברים כאלה, אבל היום אין ונעם וחזון הן תנועות שבאופן מובהק הן תלמידי הרב טאו שמתייעצים איתו על הדברים...

ג- נכון, אבל לא באופן משמעותי. למרכז יש כמה ישיבות חסידיות שהולכות בדרכה, מעין ישיבות בת, אבל שתיהן לא חסידיות- אבל גם לא מתנגדות. בספרים של הרב טאו אפשר למצוא הרבה דברים דומים מאוד למה שאמרו גדולי החסידות, אין לי כרגע דוגמה ספציפית בראש אבל אני יכול לבדוק לך.

ד- דיברתי על הבסיס, ביישום בפועל אני לא כל כך יודע מה אומרים במרכז...

..הָיוֹ הָיָה
א. לא סביב השאלה אלא סביב העלילה. ר' אברום התראיין והסביר כמה מגוחך לומר שהוא בעד, אחרי שחמישים שנה הוא היה זה שחינך נגד...
ב. אתה מניח הנחה מוקדמת ובונה על גביה טיעון. זה שאין במרכז "חסידות" עם "מויסדע'ס" לא אומר שמרכז לא משפיעה, אלא שהיא עושה את זה בדרך אחרת.
להניח מראש שהשפעה = תנועה רשמית של החסידות, ואז על גבי ההנחה הזו לומר שיש הבדל בין מרכז להר המור לגבי ההשפעה - זה בניין רעוע מיסודו.
ג. לא יודע מה המקורות שלל בספרי הרב טאו, אבל הוא מחנך את תלמידיו ליחס ממש עוין לחסידות, אין את זה במרכז בכלל.
ד. זה הבדל יסודי ובסיסי. (אתה באמת לא מכיר את ההיסטוריה של הגירוש?)
יש לי שאלה.נעה ונדה

אוקי, אז המרכזניקים הם תלמידי הגר"א שפירא ותלמידי תלמידיו, והקווניקים (ובראשם הר המור) הם תלמידי הרב טאו.

אתה טוען שהקווניקים רואים את הרב טאו כ"הרב" בה' הידיעה, גדול ממשיכי דרכו של הרצי"ה. אבל מהצד השני, מדבריך נשמע שאתה מכבד הרבה יותר את הגר"א שפירא (דרך אגב, סליחה על הבורות, אבל מה הר"ת?) מאשר את הרב טאו. אני מניחה שאתה כנראה מרכזניק (לאו דווקא מהישיבה, אלא לא קווניק).

כלומר, המרכזניקים רואים בגר"א שפירא ממשיך דרכו המרכזי של הרצי"ה והקווניקים רואים את זה ברב טאו. אם כן, מה הטענה שלך נגד הקווניקים? מה ההבדל?

אין לי שום ידע בנושא, זאת שאלה שעלתה לי רק מלקרוא את התגובה שלך. אשמח אם תסביר את הדברים.

יש לי תשובהסוזנה ושות'

חוץ מהתשובה לשאלה "מיהו ממשיך דרכו של רבנו", יש גם את העניין של הפילוג.

בגדול, זה מה שקרה:

בתום השבעה לרבנו, נתלה פשקוויל/מודעה בלוח המודעות של מרכז  שעליה היו חתומים חלק מהר"מים, בדרישה למנות את הרב טאו לראש הישיבה במקביל לגר"א שפירא ולרב שאול ישראלי- וכן שלרב תהיה סמכות שווה בענייני ניהול הישיבה [כספים, קבלת תלמידים וכו']. בישיבת הר"מים שהתקיימה באותו יום [בלעדי הר"מים תולי המודעה] הרב ישראלי ביקש לסלק את אותם הר"מים- אך הגר"א שפירא סירב.

במשך 17 השנים לאחר מכן, היה שקט יחסי. הרב אביהוא שוורץ סיפר כי הוא הציע לרב טאו ללכת ולהקים ישיבה אחרת בהסכמת שני הצדדים- אך הרב טאו סירב באומרו כי "כאן נמצאת רוחו של רבנו".

בראשית אלול התשנ"ז נפוצה שמועה כי הולך לקום מכון הוראה בישיבה [הגר"א שפירא הכחיש שמועה זו] . שוב נתלתה מודעה ע"י חלק מהר"מים המוחה בכוונה לעשות זאת, שהשמיצה את הגר"א שפירא [הרב ישראלי נפטר לפני כן]- אך הפעם אותם ר"מים הושעו מן הישיבה.

בראשית זמן חורף תשנ"ח, תוך פגיעה ברורה בכודו של הגר"א שפירא, הוקמה ישיבת הר המור.

 

כמובן שיש פערים אידאולוגיים, אך הפגיעה בכבודו של גדול הדור הייתה נוראה [לפני כמה שנים גם פורסם מכתב של הרב מרדכי אליהו מאותה התקופה, שתמך בגר"א שפירא]. מספרים כי מתישהו בשנים הראשונות של הר המור הייתה שריפה בפנימיות, ואחד הרבנים שם [שמעתי כמה גרסאות, אינני יודע מה באמת קרה] אמר שזה בגלל הפגיעה בגר"א שפירא.

 

*הגר"א שפירא- מו"ר הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא.

**הערות/הארות- בברכה. השתדלתי לכתוב באופן אובייקטיבי יחסית, חוץ מהפסקה האחרונה.

אוקי, אז הטענה היא אחרת.נעה ונדה

הבנתי, תודה רבה

רק דיוק חשוב:הָיוֹ הָיָה
לא "נפוצה שמועה" אלא *הם* הפיצו.
הם המציאו עלילה כדי לקבל גושפנקא לקריעת הישיבה.

ולא "הגר"א שפירא הכחיש" אלא גם שר החינוך בכבודו ובעצמו.
זה היתה פשוט עלילה מצוצה בלי שום ביסוס. תירוץ כדי להילחם בגרא"ש.

(ודיוק פחות חשוב - הסיפור לא התחיל באלול תשנ"ז אלא באייר תשנ"ז)
השתדלתי להיות אובייקטיבי, לפחות לגבי הטענה הראשונהסוזנה ושות'

לגבי השנייה- לא ידעתי. לגבי הדיוק האחרון- נו, שוין..

מלבד דברי סוזנה, יש תשובה יותר מדוייקת:הָיוֹ הָיָה
את צודקת שאני רואה ברב שפירא את הסמכות המרכזית.
אבל יש הבדל ענק.
הרב שפירא, עובדתית, הוא *רבם* של כל אלו שהוא הסמכות שלהם. הם לא חברים שלו ולא בני גילו, הם תלמידים שלו. וכמובן - א' ב' ביהדות זה שתלמיד כפוף לרב. לא רק שזה לא בעייתי, אלא אדרבה: כך צריך להיות
לעומת זאת, הרב טאו כמובן ממש אינו רבם של שאר תלמידי הרצי"ה, אלא שתלמידיו שלו החליטו על דעת עצמם שהוא יותר גדול מכל תלמידי הרצי"ה - חבריו בני גילו, שישבו איתו על הספסל בישיבה. וזו סתם התנשאות וחוצפה.

בדיוק כמו שלא תשאלי אותי: מה הבעיה לומר שהרב טאו הוא גדול מכולם וממשיכו של הרצי"ה, הרי כמו שאתה אומר כך על הרצי"ה בעצמו, לגיטימי הלאה.
למה לא תשאלי? כי ברור מאליו שזה שהרצי"ה הוא רבם של תלמידיו, גורם להיותו הסמכות מעליהם. מה שלא נוגע בכלל להעדפת אחד התלמידים על פני חבריו.
באותה מידה - גם הרב שפירא הוא רבם של תלמידי הרצי"ה. הוא לימד בישיבה משנת ה'תש"ד (!!) - כשהרב טאו היה ילד בן תשע... (!). הוא לימד את השיעור הכללי בישיבה משנת ה'תשי"ב, והרצי"ה כינה אותו בחייו שלו בתואר "ראש ישיבה" בנוסף אליו עצמו. כל הדור של תלמידי הרצי"ה למדו גם אצלו והוא נחשב למורם ורבם, לצד הרצי"ה.

הגיחוך הוא כשהקווניקים החליטו שהרב שלהם יותר גדול מכל שאר תלמידי הרצי"ה, בני גילו ומעמדו, כשחלקם אפילו מבוגרים ממנו... והכי הזוי: שהחליטו שהוא יותר גדול מהרב שפירא עצמו - שמבוגר ממנו בעשרות שנים, שזכה עוד ללמוד אצל מרן הרב עצמו, שלימד בישיבה כשהרב טאו עוד לא ידע עברית, שהוכתר כראש ישיבה כשהרב טאו עוד היה בחור צעיר, ושנחשב לאחד מגדולי הדור המובהקים ביותר. זה הזיה.


ונקודה חשובה נוספת: אצל הרב שפירא מעולם לא זלזלו בגדולים בני מעמדו שחלקו עליו. הוא מעולם לא שידר שהרב ליכטנשטיין לא מספיק גדול או לא מספיק מבין... והוא עבד תמיד בשיתוף פעולה ובכבוד, הערכה והקשבה הדדיים עם הרב שאול ישראלי והרב מרדכי אליהו ועוד. ואפילו דעות של גדולי תורה שהיו תלמידיו, כמו הר, דב ליאור והרב יעקב אריאל לדוגמה, הוא כיבד והחשיב.
כל הסגנון המגעיל הזה של "רק הרב שלנו מבין ויודע וכל השאר אפס" זה נטו יצירה של הר מור לגבי הרב טאו.


מניח שקיבלת תשובה, נכון?
קיבלתי.. תודהנעה ונדה


....באולפנה...
אני לא הרמורניקית, ולא מתקרבת. אבל עם כול מה שאני רק מבינה מיום ליום מבחינת "כבוד רבנים" יראת שמיים" הר המור הרבה יותר חזקים בזה, מחילה אבל כול פעם שאני שומעת זלזול בתלמדי חכמים, זה מאנשים שהם לא הר המור, אתם קצת מעבדים את היראת שמיים שלכם, עם כול האנטי קיצוני שלכם להר המור, הר המור מה שהרב אומר עושים, הר המור הרבה יותר חרדלניקים, ו פחות מזרוחניקים, אני כמה פעמיים הייתי בסעודות עם בחורים ממרכז וכודמה.. וכול הסעודה הם רק ריכלו על רבנים וירדו עליהם, וביזו ורק הר המור הר המור... אבל שהייתי אצל משפחות הרמורניקית חזקות, לא היה שום ביזוי, רק כבוד לתלמידי חכמים, ורק שיחות על כמה שרבנים אחרים הם גדולים וצדיקים, ובמחילה מבחינת כבוד תלמדי חכמים ויראת שמיים, הר המור לדעתי יותר...
ועכשיו תחשוב שאני תמימה ולא מכירה כלום, וסתם מדברת, אבל לא.
אני חיה את זה מקרוב מכירה את שני הצדדים חזק, כואב מאוד מאוד..
אני מבין שיש לך קריטריונים מעניינים לכבוד ת"חהָיוֹ הָיָה
אני חשבתי, בבורותי, שמי שכותב על ראש הישיבה שלו "עובד עבודה זרה" - זה לא נקרא שהוא מכבד ת"ח.
עוד חשבתי, עם הארץ שכמוני, שמי שאומר שהרב הנזיר היה "היפסטר תמהוני" - זה לא נקרא שהוא מכבד ת"ח.
וגם חשבתי משום מה שמי שמוציא חוברת שלימה כדי להסביר למה הרב שלו הוא רשע מרושע ואסור ללמוד אצלו מהיום, לא ממש מכבד בזה את הרב...

את כל זה עשו אנשי הר המור
ועכשיו כבוד תורתך מסבירה לי שזה נקרא יראת שמיים וכבוד תלמידי חכמים
גישה מעניינת ומחכימה בהחלט...


(ולגבי ה"פחות מזרוחניקים" - איך נגיד את זה... לצערי כבר התרגלתי לזה שאת מאוווד מזלזלת בציבור הדתי לאומי, ומאוד מעריכה את הציבור החרדי. לא פלא שבגלל זה את הרבה יותר אוהבת את הר המור - שמנסים כל הזמן להיות דומים לחרדים... עצוב)
....באולפנה...
ממש לא!
לא יודעת מאיפה הבאת את זה, שאני מזלזלת בציבור הדתי לאומי, ח"ו. פשוט אולי אני כותבת פה את הבעיות שלו, חושבת שיש מה לתקן... אבל חפיפ זה הרבה בציבור, ובהר המור פחות. זהו..
ובציבור החרדי יש הרבה יותר בעיות מהדתי לאומי, אם הייתי מזלזלת לא הייתי לומדת באולפנה, הבל הבלים...
ולגבי היראת שמיים, מחילה אני לא מאמינה לך, יש בזה הרבה נפח וצבע.
אני לא מאמינה לדברים האלה... זה דברים שהמטרה שלהם כול כך שטחית ומגעילה, אין לזה הוכחות.
אתם יכולים לכתוב מגילה שלמה כמה אחיכם ההרמורניקים, רשעים ולא צדיקים ולא הולכים בדרך הרב זצ"ל וכו'...
המצווה הראשונה בספר החינוך זה אהבת ישראל, בסיסי לכול דבר.
את כותבת קצת מעורבב אבל אני אנסה בכל זאת לענותהָיוֹ הָיָה
א. ברור שיש במגזר המון בעיות, גם אני כתבתי על זה לפעמים. אבל עדיין היחס שלך מזלזל מאוד.
במחילת כבוד תורתך, יש המון בני תורה ויראי שמיים גם מחוץ להר המור, תתפלאי

ב. אם כשכתבת שאת לא מאמינה לי ושהכל נפח וצבע ובמטרה שטחית וכו' וכו', התכוונת למה שכתבתי שהר המור עשו, יש לי בשבילך פתרון פשוט: אני אשלח לך תמונות וצילומים. סבבה?

ג. אני אוהב את כל עם ישראל. גם רשעים כמו יאיר לפיד וגם רשעים שעשו מעשים נוראיים כמו שכתבתי. אהבה לא סותרת ביקורת וממש לא אומרת שצריך להתעלם מהאמת.
....באולפנה...
אשמח לדעת איפה היחס שלי מזלזל, אני מאוד מאוד מחוברת לרב זצ"ל אני יפסול בחורים על זה שעם אם לא בדרכו, מרוב שזה חשוב לי. עשיתי אפילו בגרות על הרב זצ"ל וחסידות באומנות, מרוב שאני מחוברת לזה.
אז בבקשה, אני ממש לא מזלזלת.
אני חושבת שב"ה יש המון המון בחורים יראי שמיים מכול הסוגים, אבל עדיין אני חושבת שההתעסקות הזאת כול הזמן, בלהפיץ כמה הר המור הם ככה וככה, זה אומר משהוא. אצלנו בבית אין כזה דבר בשולחן שבת, לדבר ולזלזל בישיבות ותלמדי חכמים, ב"ה!
ולגבי התמונות והצילומים, זה עדיין לא הוכחה לי. הוכחה נכונה זה שמישהוא שלומד שם וחי שם, יעיד על זה. אבל מלכתחילה אני מוותרת.
ואהבת ישראל התכוונתי יותר לעומק, בוא נראה אותך הולך להתפלל מנחה בהר המור נגיד , יש חיה כזאת שזה יקרה?
או שאני טועה...
...הָיוֹ הָיָה
א. את לא מרגישה שאת מזלזלת במגזר? טוב.
ב. הגישה שלך מוזרה. מספרים לך שמישהו עשה משהו, את: לא מאמינה שזה היה, אני: להראות לך תמונות של זה?, את: זה עדיין לא יוכיח...
כלומר, את מסוג האנשים שגם כשרואים משהו בעין הם אומרים "לא נכון"?
שמעי, אם ככה אני מבין איך יש אנשים שמכחישים שואה...
ג. אהבת ישראל, הכי לעומק שיש, לא אומרת לוותר על האמת.
את מוכנה לחלל שבת בשביל אהבת ישראל? את מוכנה לאכול חזיר בשביל אהבת ישראל?
אל תהיי לי חתיכת בנט ותתקעי בכל מקום "אהבת ישראל" בלי קשר. טוב?
אם את כל כך אוהבת ישראל תפסיקי לדבר לשון הרע על מרכזניקים. יאללה?
......באולפנה...
לא רואה בעיה בגישה הזאת, זה מאוד הגיוני לבדוק מהצד השני לעומק, ולא רק מתמונות.
אני מלכתחילה מסרבת, כי זה סתם מצער.
חוץ מזה, ההשוואה הזאת על הבנט אלי, מאוד לא מכבדת! ומזלזלת!
מה קשור לתקוע? בעצם שאתה אומר "לתקוע" אז זה אומר שאהבת ישראל לא צריך להכניס אותה בכול מקום, זה גם אומר משהוא.
אני לא יצאתי על כול מרכז ממש לא, ח"ו! וחוץ מזה אמרת שזה ביקורת...
..הָיוֹ הָיָה
תבדקי לעומק כמה שבאלך, אבל את לא יכולה לומר "לא היה" על נושא ספציפי שמראים לך בתמונה שכן היה, מבינה מה בעייתי?
(ומצחיק שאת טוענת שבדקת "לעומק" כשכולה המידע שלך מסתכם בכמה שסעודות שבת אומללות... קצת פחות יומרנות לא תזיק לך)

אני באמת מזלזל בזה שאת תוקעת "אהבת ישראל" כאילו זה תירוץ לשקר או להתעלם מהאמת.
תמיד צריך אהבת ישראל, אבל לא תמיד זה קשור לדיון.
אם מישהו אומר לך "צריך לשמור שבת" ואת עונה לו "מה פתאום! אהבת ישראל" זה בהחלט לתקוע בלי קשר. כמו בנט והחברים שלו...
.....באולפנה...
צודק אולי שאמרתי שבדקתי לעומק, לא היה הכי לעומק. לכן גם כתבתי שאני לא יצאתי על כול מרכז.
אני פשוט יותר יאמין אם אני ישמע את זה מבן אדם, זהו.
זה לא לתקוע, זה חלק מייראת שמים.
אתה שוב מביא דוגמא קיצונית, עושה את הר המור גוים שבישבילם אני יחלל שבת , בשביל אהבת ישראל. איזה מן דוגמא זאת?
תמשיך לזלזל ולצטט אותי מבנט..
טובהָיוֹ הָיָה
קצת קשה להתווכח איתך בצורה כזו, אז אני אוותר על התענוג.
לילה טוב גם לך
ועוד משהוא -באולפנה...
"את מוכנה לחלל שבת בשביל אהבת ישראל? את מוכנה לאכול חזיר בשביל אהבת ישראל?"
מה זה קשור למה שאמרתי?
אתה לא חושב שאתה מגזים, אתה כול הזמן זורק אמירות קיצוניות מאוד!
ללכת להתפלל מנחה בהר המור, זה " זה לאכול חזיר בשביל אהבת ישראל"? בחייאת הגזמת..
הבאתי את הדוגמא הזאת, שכאילו אם יש לך מניין ליד למה לא? הרי יש מצווה להתפלל במניין, כך התפילות יותר מתקבלות. אז לא אתה לא תכנס למניין כי זה "הר המור" אז אתה הורס לעצמך,.
אין לי מושג איך הגעת למנחה בהר המור ומה זה קשורהָיוֹ הָיָה
לא כתבתי כלום על מנחה בהר המור. תגיבי בפחות בלגן ופחות להט, ותחשבי על מה שאת אומרת. זה יכול לעזור לכולנו
....באולפנה...
אני רק הבאתי את זה כדוגמא, לא הטענה על מה שכתבת .
מזתומרת "שלכם"?סוזנה ושות'

במחילה, קצת הגיוני שהתלמידים ימחו על ביזוי רבם.. ורבני הר המור בעצמם מודים שהייתה פגיעה נוראה ברב אברום בעצם הפילוג. קשה לקרוא לזה "אנטי קיצוני"..

 

ממתי "כמה בחורים ממרכז" הם אינדיקציה לכל המרכזניקים? מאמין שאת יודעת שבמרכז יש מגוון רחב יותר של אנשים ודעות ביחס להר המור, ולכן "כמה בחורים" לא מעיד על הכלל (בניגוד להר המור, ששם עוד אפשר לומר זאת בדוחק).

 

הערה דרך אגב: אשמח שתסבירי איפה לא ניכר במרכז "כבוד ת"ח", חוץ מאותם "כמה בחורים"..

 

מה ההגדרה שלך לחרד"לניקיות? רק כדי שאוכל להבין מה את מנסה לומר.. ביראת שמים- ב"ה אנחנו לא יכולים לדעת מהי יר"ש של הזולת..

 

וההכללה הזו של ציבור שלם (דתי, שומר תו"מ ואפילו "חרדלניקי") שכולו "צריך לעבד את היר"ש שלו" חסרת כל היגיון, והיא עצמה מבזה את רבותינו.. [הרב אריאל, רב אברום והרב ישראלי זצ"ל ולהבדיל הרב ליאור, הרב אליהו, הרב אריאל וכל הר"מים במרכז, ועוד ועוד]

.....באולפנה...
יש הבדל בין למחות, לבין לבזות.
אני אמרתי בפרוש שלא התכוונתי לכול מרכז, וגם לא אמרתי שמרכז אין כבוד לתלמדי חכמים, אני פשוט חיה את האווירה הזאת, אני לא מכלילה.
חרדלנקיות התכוונתי שהם יותר חרדים, זה לא דווקא לצד הטוב. כאילו זה לא שמרכז הם פחות, שאני אומרת שהר המור יותר חרדלנקים, הם פשוט יותר קרובים להיות חרדיים ממרכז.

..סוזנה ושות'

בנוגע לבזיון ת"ח, אני לא אכנס לזה. אם כי באמת שלא קשה להבין למה הצד שנפגע מהפורשים מתנגד אליהם.. זה ההסבר ל"אנטי הקיצוני", כלשונך..

 

הייתה בתגובה ההיא אמירה מאוד פשוטה: בהר המור יש יותר כבוד ת"ח ויותר יר"ש. לענ"ד אין לנו היכולת לומר מי יותר יר"ש (רק ה' "יראה ללבב" וכו'), ונשמה כללית הביא כמה מקרים שהיה בהם חוסר כבוד לת"ח דווקא מצד רבני הר המור, כך שקשה לומר זאת [למעשה, עצם הקיום של הר המור התחיל מביזיון ת"ח]..

הבעיה היא שההגדרה שלה ליראת שמיים זהחושבת בקופסא

להיות כמה שיותר דומה לחרדים.

[נמחק]סוזנה ושות'
עבר עריכה על ידי סוזנה ושות' בתאריך י"ח בתמוז תשפ"ב 11:45


....באולפנה...
אני לא התכוונתי לזה שיראת שמיים זה ללכת כמו חרדיים,קצת היה לי קשה לנסח את עצמי פה...
ואני באמת יגיד שלא התכוונתי חס וחלילה להוציא שם רע על מרכז, בנושאים האלה קצת קשה לי לבטא את דעתי...נראלי זה היה טעות שהגבתי אפילו, ואני נראלי באמת לעולם לא יבין את המחלוקות האלה...
מחילה, כול טוב!
*טעות שליסוזנה ושות'

אולי לא התכוונת, אבל מדברייך בהחלט נשמעה ביקורת חריפה על המרכזניקים..

לאף אחד אין בעיה עם דעתך, רק לבטא אותה באופן קצת יותר מחושב.. אשמח אם תכתבי בנקודות את דעתך, זה יועיל לדיון.. [לפחות זו דעתי]

 

....באולפנה...
אני יודעת לכן התנצלתי, ותיקנתי ואמרתי שזה ממש לא הייתה כוונתי.
אני ראיתי פה קצת זילזול...החיים מאושרים
ואני לא הרהמוריניקית אבל קצת היה פה זלזול...
מצטער לשמוע על החויה הלא נעימה שהיתה לךהָיוֹ הָיָה
...החיים מאושרים
מה אני אמורה לענות???
סתםתסם זה לדעתי לא מכבד רבנים אני את שלי הערתי לעכשיו...
אבל באמת זה לא היה מכבד
ודיברנו על זה השבת היה דווקא מצחיק...
איפה בדיוק? נראלי שלא הגבת להודעה הנכונה..סוזנה ושות'

אבל לגופו של עניין: הגר"א שפירא לא היה בהכרח רבם המובהק של הפורשים, אך מוסכם שהיה גדול הדור [עובדתית מה שנשמה כללית כתב פה   אהלן כולם! שאלה: | ערוץ 7 נכון..] וכמו כן הרב אליהו זצ"ל גם תמך בגר"א שפירא. גם הקווניקים מודים כי הפילוג היה בניגוד לדעת שני המאורות, אם כי התשובה בד"כ היא שהרב טאו "גדול הדור" באמונה. אינני יודע עד כמה תשובה זו הגיונית/נכונה/מספקת [אם למישהו יש תשובה קווניקית אחרת/הסבר לאמירה הזו, אשמח..].

הגיג שעלה לי, ואני שם אותו כאן: שני הצדדים לא רצו בפילוג מלכתחילה, לפחות לא באופן שבו הוא נעשה. אשמת הפילוג מוטלת על אותו האחד שהפיץ את השמועה על מכון ההוראה.. שהרי הדבר לא היה ולא נברא [כדברי הגר"א שפירא]. וצ"ע.

..הָיוֹ הָיָה
הוא היה רבם המובהק של שלושת הר"מים שפרשו, שהיו "בעלי תלמוד". הוא אמנם לא היה רבם המובהק של האמוניסטים, אבל גם לגבי אלו - הוא זה שלימדם את מעט הגמרא והסברא שהיה להם מעבר לענייני אמונה... ודי למבין.
חוץ מזה, הוא היה רבם של כל התלמידים שפרשו, ועל זה אין עוררין.
ומלבד זה ידועים דברי הרמ"א - שראש ישיבה דינו כרב מובהק לכל תלמידיה.

לגבי התמיכה בו - לא רק הרב אליהו, אלא גם הרב ישראלי, הרב גורן, והרב נריה. שלושתם מגדולי הדור, שלושתם מזקני הדור, ושלושתם תלמידיו המובהקים של מרן הרב זצ"ל - ששימשו אותו הרבה לפני שהזקן שבמורדים נולד... שלשתם תמכו בגר"א שפירא מפטירת הרצי"ה ועד לפטירתם בעצמם.

" גדול הדור באמונה" היא לא תשובה, לא הגיונית, לא נכונה, ולא מספקת. מכמה סיבות: א. ההלכה לא מכירה בזה זה מושג מומצא שיצא לאור במיוחד לכבודו... הוא הראשון שזכה בזה מאז בריאת העולם ומתן תורה... ב. גם אם כן - זה כקומה נוספת על גבי גדלות אמיתית בתורה, ולא במקומה או בעדיפות ממנה. ג. על סמך מה בדיוק לטעון שהוא כזה? ד. זה בכל מקרה לא מתיר לתלמידים למרוד ברבם.

לגבי ההגיג: תיזכר במש"כ לעיל... מי שהפיץ את השמועה היה מי שהיה מעוניין בפילוג כדי להקים לעצמו ישיבה משלו....
לגבי ההגיגסוזנה ושות'

אני מסופק אם הרב טאו ו/או הר"מים הפורשים היו יוזמים כזה דבר. נכון שזה מישהו שהיה חפץ בפילוג, אבל כאן נל"ל ששניהם לא רצו בו..

רצו גם רצו...הָיוֹ הָיָה
ואין כאן המקום להאריך.

(להרחבה - עיין בראיון עם ר' אברום שמודפס ב"מורשה" ח"א)
הפנו אותי לכאן.. אני עכשיו רואה.סוזנה ושות'
עכ"פ- מזבח מוריד דמעות.. במיוחד על הפירוד בצה"ד.סוזנה ושות'

נעשינו פלגים פלגים.. התלמיד מעיז פניו בפני רבו [מתאר כלפי המציאות כיום, לא שאני ח"ו יכול לומר זאת כלפי הר"מים הפורשים]..

אבל טובה אחת יצאה מזה: הישיבה המרכזית העולמית אינה ישיבה אפופת קרבות, והעניין נרגע יחסית.. שלא כמו בישיבת דגל אחרת של מגזר אחר, שם הישיבה כולה היא קרע אחד גדול..

רק המזבח? מה הקב"ה עצמו אומר על זה...הָיוֹ הָיָה
עבר עריכה על ידי נשמה כללית בתאריך י"ג בתמוז תשפ"ב 20:58
באמת עצוב שנעשינו במצב כזה שתלמידים מעיזים פניהם, שאיבדנו את האבחנה בגדלות, שכל אברך חולק על פוסקי הדור, וכל רב יישוב חולק על שולחן ערוך... באמת עצוב ומזעזע.
ואכן, מה שגרם לזה היה בדיוק המעשה המחוצף שלהם. אני לא יודע למה אתה "ח"ו לא יכול לומר זאת על הרמים הפורשים". זה לא אתה, זה השולחן ערוך. ההלכה לא נושאת פנים לאף אחד. עבירה זו עבירה.
הרמים האלו הכשירו את השרץ. הם היו הנחש שאמר לחווה "הנה נגעתי ולא קרה כלום, תאכלי". בעקבותיהם נוצר המצב - שהיום גם הם בוכים עליו - שכל רע'בלע צעיר חושב שהוא גדול הדור.
באמת נורא.
קטונתי. כמי שקשור משפחתית לשני הצדדים..סוזנה ושות'
מה?? לאיזה הודעה?החיים מאושרים

לא הבנתי

מסתבר שפשוט לא הבנתי נכון מה שהלך שם.. הכל טובסוזנה ושות'


האאא סבבה...החיים מאושרים

שבת שלום!

בגדול, מה ש"נשמה כללית" כתבסוזנה ושות'

אבל הנה ליקוט שלי מתוך הפורומים פה..

מקווה שזה יעזור.

20220705080507.docx

תודה רבה!נעה ונדה

סיכום טוב מאוד. סופסוף הסבר מפורט ומנומק של ההבדלים בין הישיבות (יותר נכון, בין ההשקפות שהן מייצגות).

רק הערה, ב"ה לאורך כל ההסבר נשמרה הענייניות, אבל חוץ מבמשפט הבא: "אני זוכר ששמעתי שיחה של הרב טאו וזה היה כל כך משעמם שנרדמתי באמצע". זהו משפט לא ענייני שלא היה ראוי להיכתב ולא ראוי להיחשב כטענה כלשהי בעד או נגד אחת הישיבות.

נכון.. לא זוכר למה השארתי אותו שם.סוזנה ושות'


אז בעיני הקווניקים, רב אברום מהו? גם ממשיך?הילת ההילות


לא.. יש שיאמרו שרב אברום "גנב להם את הישיבה"סוזנה ושות'

והפך אותה למשהו אחר לגמרי ממה שרבנו התכוון ועשה.. כך שמעתי.

וואו איך שאני גרוע בדברים האלא!!!!!!!!!!!!היי זה אני

אז מה סיכמנו שההבדל?

חחח כנלהילת ההילותאחרונה

תכלס,דיברתי על זה אם חברות והן אמרו משו כזה: הר המור ממלכתים אבל כן עושים הפגנות (איך זה מסתדר?) ומרכז פחות מרובעים משהו כזה אבל איך זה מסתדר הממלכתיות עם ההפגנות? (יצא לי מבולגן אבל תנסו להסביר לי טנקס)

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירותאחרונה

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילהאחרונה
מדהים!
שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

בדידותהרשפון הנודד

למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?

לכן לנוער יש תנועות נוער. מפגשים, פעילויותפ.א.
כן אבל זה מרגיש לי קצת בריחה משום מההרשפון הנודד
בריחה? אשמח שתסבירפ.א.

אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?

אתה לא חבר בתנועת נוער? 

זה לא זההרשפון הנודדאחרונה

זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)

...הרמוניה

א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך? 

מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?

תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.

ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...

אולי יעניין אותך