הדת לא "כולאת את אלוקים", חלילה וחס. הוא לא יצור חלש ומסכן שאפשר לכלוא ואנשים קטנים יכולים להפוך אותו לאחד משלהם.
גם התורה שבכתב וגם התושב"ע הם דברי אלוקים חיים (ואם את לא מסכימה עם זה זה כבר דיון נוסף).
הקב"ה "הסתכל באורייתא וברא עלמא"- הסתכל בתורה וברא את העולם- כלומר התורה, כולל התושב"ע, היא כמו "הוראות היצרן" לאיך לחיות ו"להשתמש בעולם" בצורה נכונה.
אנחנו לא יכולים להבין למה היצרן אמר לעשות דווקא ככה או ככה ומה ההיגיון מאחורי זה, כי בואו, ה"יצרן" של משהו כמו כל העולם כולו קצת יותר חכם מאיתנו… ויש גבול למה שהשכל המוגבל שלנו יכול להבין.
אבל אם מאמינים בו, מבינים שגם אם לא מבינים, צריך להתנהג לפי כללי השימוש שקבע, אחרת ייגרם נזק.
לא באנו לעולם הזה כדי להנות, והמטרה בעולם הזה היא לא להנות ולספק את תאוותינו בבחינת "אכול ושתה כי מחר נמות"... וגם על המצוות נאמר- "מצוות לאו להנות ניתנו". אפילו המצוות לא נועדו כדי שנתענג עליהם ולא בשביל הרגשות הרוחניים הגדולים שנובעים מהם. לא שאסור להנות, אבל זו ממש לא המטרה לשמה אנו חיים. המטרה היא לעבוד את ה', לא את עצמינו… ולדמיין כל מטרה אחרת זה לעבוד על עצמינו. החיים הם קצת כמו מלחמה, מלחמה במסירות נפש על השמחה והשפיות, מלחמה על האמונה, מלחמה על עשיית רצון ה', מלחמה על האמת מול השקר. ומלחמה זה דבר קשוח. אף אחד לא אומר שלחיות זה קל. לנשמה היה הרבה יותר נוח ונעים לנוח באוצר הנשמות ולהתענג שם על זיו ה' לפני שירדה. בלי טלטלות.
אבל בטובו הגדול הוא זיכה אותנו לרדת לכאן לעולם הזה כדי לעבוד אותו ולהמליך אותו דווקא מתוך ההסתרה ומלחמה מול היצר הרע כדי שתהיה בחירה חופשית אמיתית- "אני לא נבראתי אלא לשמש את קוני". וזו המטרה האחת והיחידה של חיינו, לעשות את רצון ה'. כשאנחנו שוכחים מהמטרה הזו וכביכול "משתחררים" מהכבלים של חוקי ה' ובורחים כדי לספק את תאוות החומר והרצונות שלנו אנחנו לא נעשים מאושרים יותר. ה"אושר" המדומה הזה הוא רק אשליה, אשליה חולפת, כמו לדוגמא שמי שלקח סם ונמצא באקסטזה אף אחד לא יאמר עליו שהוא מאושר או משוחרר. ההפך, כולם יחשבו שהוא הכי אומלל שיש והכי כבול שיש להתמכרות שמזיקה לו והוא פשוט בהזיה של אושר מדומה. כל הנאות העולם… הם סתם אשליה.
אלוקים לא רוצה לכלוא אותנו ע"י הדת... ה' ח"ו הוא לא כוח אכזר שהוריד אותנו כאן לעולם מלא שקר וקשיים סתם, ובנוסף כפה עלינו כגיגית תרי"ג מצוות, כלא אותנו בד' אמות של הלכה ויאללה תתמודדו....
ה' לא ציווה עלינו דברים שאי אפשר לעמוד בהם והוא לא מעמיד אדם בניסיון אם הוא לא יכול לעמוד בו.
"לא בשמיים היא ולא מעבר לים"....
אלוקים רק רוצה בטובתנו. "דרך הטוב להיטיב". והוא אמר לנו מה טוב לעשות ואיך יהיה לנו טוב, ע"י התורה.
נכון שאנחנו ממליכים את ה' ע"י זה שאנחנו מצייתים לחוקיו "ואין מלך בלי עם" ואז לכאורה ה' "צריך" אותנו כביכול, אבל זה רק לכאורה. לה' שהוא שלימות מוחלטת לא יווצר חיסרון אם תשמעי בקולו ואם לא.
אבל לך כן יווצר חיסרון משמעותי מזה, כי תפסידי למלא את התפקיד לשמו נוצרת…
ע"י הציות לחוקי התורה והכניעה לה' למרות שזה קשה מאוד ודורש מסירות נפש של ממש,וגם אם לא מבינים את המשמעות, אז אנחנו משתחררים מהכבלים של החומריות והמגבלות שלנו ומתרוממים מעליה ומתחברים לאינסוף ברוך הוא שהוא בלי שום מגבלה וגבול. אם נתעלם מכל הרצונות השקריים שעולים בנו ונברר את הרצון שלנו כך שרצון ה' יהיה כל רצוננו, רק אז נחוש אושר אמיתי. רק כך לא תהיה סתירה בין הגוף והנשמה שלנו, רק כך נשתחרר מכל הכבלים שלנו ונהיה חופשיים באמת ואין אושר ושמחה גדולה מזו .כמו שכתב ריה"ל: "עבדי הזמן עבדי עבדים הם, עבד ה' הוא לבדו חופשי, על כן בבקש כל אנוש חלקו- חלקי ה' אמרה נפשי."
ריבוי המצוות נועד לטובתנו! כדי שאנחנו נזכה, כדי שאנחנו נזדכך!
"רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר"."
וכשמבינים את כל זה, כל הקושי והמאבקים שיש הופכים להיות הרבה יותר קלים ואנחנו מתמלאים בשמחה על הזכות העצומה. ואז עול התורה והמצוות, שזה באמת "עול", הופך להיות קל מאוד לנשיאה כי כמו ש"הארון נושא את נושאיו" כך ה' מסייע לאדם שלא להרגיש בכלל בכובד המשא.
בעל התניא אומר שאם אדם מרגיש שעול התורה והמצוות כמו משא כבד עליו, זה לא בגלל כובד של התורה אלא בגלל שהוא נושא עליו דברים שהוא לא אמור לשאת, למשל מטענים רגשיים או שהוא לא מדייק בעבודת ה' ונושא על עצמו חומרות מיותרות. אבל יש חומרות שהם לא מיותרות אלא הכרחיות, לכן חייב למצוא סמכות תורנית שתכוון ותדריך אותך מה לשאת על עצמך ומה לא.
ואחרי כל זה, נפתרת התמיהה על העם המוזר שכל שנה בשמחת תורה רוקד ושמח עם….ספר החוקים שלו.
זה החיים שלנו וכל סיבת היותנו! "כי הם חיינו ואורך ימינו ובם נהגה יומם ולילה!"
"אשרינו, מה טוב חלקינו, ומה נעים גורלנו, ומה יפה ירושתינו…"
"יפה ותמה, תורה תמימה, הנעימה, מי יוכל להעמיק בסודך, סוד אלוקים חיים"
שנזכה לשמוח בתורה ולעשות את רצון ה' באמת ותמים!