סיפור מקסים לכבוד הילולת הרב ר' שלמה קרליבך זצ"לנפש חיה.
*לוּלִי תורתך // רבי שלמה קרליבך*

*סיפור אישי אמיתי, חזק ביותר !!!!*

*ארוך מאוד, אבל אסור לוותר !!*

ניסי ה ועזו11במדינת ישראל


נולדתי בליל חג השבועות. קראו לי ישראל, גם על שם עם ישראל שנהיה לעם ביום הזה וגם על שם הבעל-שם-טוב הקדוש שנפטר ביום הקדוש הזה. ברגע האחרון, החליט אבא, להוסיף לי גם את השם דוד, על שם דוד המלך שנולד ונפטר ביום הזה. אבל מהיום שנולדתי, דבק בי כינוי החיבה – לוּלִי.

נולדתי כבן יחיד אחרי שש בנות, למשפחה חרדית. אבא שלי הוא תלמיד חכם עצום. יהודי שכולו תורה. אי אפשר היה לתאר את האושר שלו כשזכה לבן אחרי שש בנות ועוד אחרי כל כך הרבה שנים. ההורים שלי השקיעו בי את כל נשמתם. הייתי משוש חייהם ובבת עינם. מהאחיות שלי, שרובן היו גדולות ממני בכמה שנים טובות, למדתי לצייר ולנגן. ובתור ילד צעיר כבר ניגנתי וציירתי כוותיק ומומחה.

הילדות שלי זכורה לי כחוויה אחת מתוקה של משפחתיות, חום ורוחניות.

כשחגגתי יום הולדת 12, החלו הדיונים על בר המצווה. הייתי בן יחיד וזו הייתה בר המצווה היחידה של המשפחה שלא תכננה להחמיץ אף פרט. השאלה החשובה באמת היתה: מה תהיה דרשת בר המצווה. נושאים עלו וירדו, מערכות שלמות נפסלו, עד שאמא הציעה הצעה שאי אפשר לסרב לה: שאדבר על הסוגיה המסובכת שאבא למד בזמן הלידה. שכן היא מסרה את הנפש ללכת לחדר לידה לבד, כדי לא לבטל אותו מתורה בליל חג השבועות.

אבא לא התלהב: "זו סוגית 'בר פדא' (במסכת נדרים). זו סוגיה מסובכת, לא מתאימה לגיל 13 וגם לא בטוח שהציבור יתעניין בזה".

אבל אמא לא ידעה לקבל לא. היא החליטה ומבחינתה זה היה סוף פסוק. "אתה תלמד עם לולי את הסוגיה עד שהוא יֵדע אותה ישר והפוך, אני בטוחה שהוא כבר ימצא מה לחדש".

🌱🌾🌱

התחלנו ללמוד את הסוגיה, זו סוגיה מאוד קשה, אבל עם אבא שום דבר לא היה קשה. זו הייתה חוויה מרתקת. למדנו כל יום שעתיים. כל הבית הפך להיות בר פדא. אחרי שסיימנו ללמוד את הסוגיה, העליתי על הכתב כמה קושיות ותירוצים שהתחדשו לנו במהלך הלימוד – והנה, הייתה דרשה לתפארת, בדיוק כמו שאמא רצתה.

כל הסיפור הזה, הוא הקדמה למנהג שהתחיל משנת בר המצווה. מאז, בכל ליל שבועות, יום ההולדת שלי, הייתי יושב עם אבא בבית, ולומדים את הסוגיה של בר פדא. אמא הייתה נשארת ערה כל הלילה, מגישה קפה ועוגות כל חצי שעה, וצוהלת מאושר. לא עזרו הבקשות שלי ושל אבא שאנחנו רוצים ללמוד בבית המדרש ההומה. 'פעם בשנה אני צריכה את זה', היא הייתה אומרת ואנחנו מילאנו את בקשתה בשמחה ובאהבה גדולה".

המסלול שלי היה נראה מוגדר מראש. מעלה מעלה בדרך העולה בית א-ל. שלוש השנים של הישיבה קטנה עברו עלי בהתעלות גדולה. למדתי טוב, הקפדתי על קלה כבחמורה, הייתי חבר טוב ובן אוהב, חלום של כל אבא ואמא.

בשעות הפנאי שלי, בין הסדרים, הייתי משתעשע בתחביבים שלמדתי מהאחיות שלי. כשהייתי חוזר הביתה, הייתי מנגן בגיטרה של אחותי ושר שירי נשמה. גם את תחביב הציור לא שכחתי. הייתה לי מחברת סודית, בה הייתי מצייר קריקטורות של אנשים אותם הכרתי ביום-יום. לא יודע להסביר למה אבל זה היה נותן לי שקט נפשי. את המחברת שמרתי לעצמי. חשבתי שזה לא ראוי לבחור ישיבה לעסוק בכאלה דברים ובעיקר חששתי שהציורים שלי עלולים לפגוע באובייקטים אותם ציירתי. המחברת הזו הייתה נעולה היטב בארון שלי בישיבה, ורק בשעות הלילה המאוחרות, הייתי מוצא זמן להתפרק קצת ולהטמין את המחברת שוב עד להזדמנות הבאה.

הצוות בישיבה היה ממש מצוין, חוץ מאיש צוות אחד, שמהיום הראשון שהגעתי לישיבה לא אהב אותי. מכיוון שאותו איש צוות החזיק בתפקיד שהייתה לו השלכה על כל הבחורים בישיבה, היו לנו מדי פעם חיכוכים קטנים. הוא היה משוכנע שאני יהיר מדי, ואמר בכמה הזדמנויות ש"צריך להוריד לו את האף".

לאורך כל שנות לימודיי בישיבה, על לא עוול בכפי, הוא נהג, איך לומר זאת בעדינות: פשוט להציק לי. מדי תקופה, הייתי נאלץ לספוג ממנו הערות פוגעניות שהיו דוקרות אותי, אבל אני הבלגתי והמשכתי הלאה.

ברוך ה', הייתי מהמצטיינים בישיבה, ולא היו לו הרבה הזדמנויות להציק, אבל הוא לא הפסיד אף הזדמנות. כשהתפללתי באריכות הוא בא להגיד לי שחבל שאני מנסה לעשות רושם על חשבון הקב"ה, וכשהתפללתי באופן נורמלי הוא היה אומר לי שאני חייב להתחזק ביראת שמים.

מהשמועה למדתי שהיה לו בן, בגיל שלי, שירד מהדרך. יצא לתרבות רעה. לעצמי אמרתי, שאולי עלי הוא פורק את התסכול שלו וכיוונתי שהסכינים שננעצו בי יכפרו על עוונותיי.

🌱🌾🌱

וכאן מתחיל הסיפור האמיתי.

זה היה בחג השבועות של שיעור ג'. ביום בו מלאו לי 17 שנה.

כמדי שנה, את ליל חג השבועות עשיתי יחד עם אבא ובר פדא בבית מול עיניה השמחות של אמא שלא היה גבול לאושרה.

למחרת, כשהגעתי לישיבה, חיכה לי איש הצוות בכניסה. "אני מבין שאתה לא יודע שיש כאן סדר ליל שבועות בישיבה?" הוא שאל בעוקצנות.

ידעתי היטב שהוא מחפש רק לעקוץ אותי. הוא ידע היטב שאני מעולם לא מחסיר סדר בישיבה וידע גם היטב משנים קודמות שבשבועות אני לומד עם אבא בבית. ניסיתי להסביר לו את הסיטואציה, אבל הוא היה מכוונן מטרה.

"ביקשת רשות ממישהו? נראה לך כאן הכל הפקר? מה זה הדבר הזה?"

אני לא חוצפן מטבעי. הפוך. אבל הרגשתי שכלו כל הקִצין: "הרב צודק", אמרתי לו. "חטאתי, עוויתי ופשעתי. שהרב ייתן לי עונש וזהו".

הוא התעצבן. אוהו, כמה הוא התעצבן. מאחורי גבי הוא סינן: "אתה עוד תשמע ממני, חצוף".

אני ניגשתי לסטנדר וכל האירוע נשכח ממני כלא היה.

יום למחרת, הגעתי בבוקר לישיבה וראיתי שהחצר כמרקחה. גדודים-גדודים של בחורים עמדו בחצר ודיברו בלהט. מה קרה? אל תשאלו. הנהלת הישיבה החליטה לפרוץ את כל הארונות של הבחורים, וכל הדברים האסורים הוחרמו על ידי הנהלת הישיבה. בחורים רבים רעדו על נפשם. היו שהחזיקו דברים שלא התאימו לרוח הישיבה וכל אחד חשב על התירוצים שיספק כשיבואו לעשות אתו חשבון.

אני לא דאגתי. לא היה לי שום דבר 'לא חוקי' בארון. אבל פתאום 'נפל לי האסימון'. המחברת. הציורים. אוי ואבוי אם מישהו נגע בה. רצתי במהירות לחדר, פתחתי את הארון, הרמתי את הספרים והניירות. הכל היה, חוץ מהמחברת.

נתקפתי בחרדה. אם הבחורים בישיבה יֵדעו על המחברת, זה יהיה אסון נורא. אני אבוד.

התחלתי לחשוב על תירוצים: אולי אני אגיד שזה של אחותי, אולי של חבר שלא לומד בישיבה, אולי כיוון אחר. אחרי תפילת שחרית בכוונה עצומה, התחלתי להירגע. לא עשיתי שום דבר רע. במקרה הכי גרוע תהיה לי קצת אי נעימות מהצוות שיֵדעו שהמצוין של הישיבה מחזיק בתחביב סודי של ציור בשעות הפנאי. לא נעים, אבל גם בכלל לא נורא.

בחלומותיי השחורים ביותר לא דמיינתי מה הולך לקרות.

בשעת הצהריים נתלה פתק בלוח המודעות של הישיבה: "בשעה 16:00, מיד אחרי תפילת מנחה, שיחה חשובה לכל הבחורים. איש בל ייעדר".

במצב הנוכחי, איש לא יכל להרשות לעצמו להיעדר. גם ככה, המצב של כולם היה לא פשוט וצריך רחמי שמים מרובים.

🌱🌾🌱

את השיחה מסר מיודענו, איש הצוות שמעולם לא אהב אותי.

"רבותי", הוא אמר. "אתם יודעים שפתחנו את כל הארונות. ואני חייב לומר שהיינו מזועזעים. כל הצוות של הישיבה, ממש היו בזעזוע. אין לך ארון שאין קללתו מרובה מחברו. מוכרחים לעשות חושבים, איך לתקן את מה שקורה כאן.

"אני אתן דוגמא. אולי הכי מזעזעת מכל מה שמצאנו. יושב בחור, שחושב שהוא בן עלייה, נחשב בחור מצוין, ואומר לעצמו: הרי חז"ל דורשים – אין צור כאלוקינו, שאין צייר כאלוקינו. נו, הוא הרי חושב את עצמו למדן, ואז אומר הבחור הלמדן לעצמו, הרי יש דין והלכת בדרכיו, וממילא – מה הוא צייר, אף אתה צייר. אז אני אעשה לעצמי גם כן איזה ציורים. וככה הוא יושב ומבטל את הזמן, ואם לא הייתי רואה לא הייתי מאמין, אפילו על בחור קל שבקלים, שיעשה כאלה שטויות והבלים ויצייר כאלו ציורים מטופשים. אני לא אגיד כאן שמות. כי זה לא העניין. אבל ברור שיש כאן שורש רקוב. ברור שזה בחור שיש בו חוצפה וגאווה וממילא התורה שלו לא שווה כלום. וממילא לא פלא שלא היה לו מה לחפש כאן בליל שבועות. הוא לא שייך למתן תורה, אין לו הבנה מה זה קבלת התורה. אולי יש לו עתיד בתור צייר באמריקה, אצל הגויים. בעולם התורה ודאי שאין לו מה לחפש"…

את המשך השיחה כבר לא שמעתי.

ראשי הסתחרר, איבדתי לחלוטין את התחושה בגופי והרגשתי כאילו מישהו היכה בי מכת מוות. ישבתי במקומי, מוכה הלם, כשכל חיי קורסים למולי כמגדל קלפים. עיגולים שחורים הופיעו מול עיניי והראש שלי נפל על הסטנדר בלי שהצלחתי להתנגד. התעוררתי רק כשהחברים טלטלו אותי לאחר שהסתיימה השיחה.

השעה הייתה ארבע ורבע. בצעדים כושלים צעדתי לעבר שורת המתלים, נטלתי את החליפה והכובע, ויצאתי הביתה. הייתי מבויש ומפוחד, נדהם והמום. שבור לרסיסים. מרוסק לחלוטין. הגעתי הביתה, חיוור כמת. נשכבתי על המיטה, טמנתי את ראשי בכרית, ורק אז, פרצתי בבכי גדול.

מהר מאוד הגיעו האחיות, ואחריהן האמא, והסתכלו עלי בהלם מוחלט.

"לולי", צעקה לי אמא. "לולי שלי, מה קרה. מה עשו לך?" אבל לא הייתי מסוגל לענות. טמנתי את הראש בכרית, בכיתי בכי גדול וביקשתי את נפשי למות. אפילו לא למות. פשוט להיעלם. כאילו אף פעם לא הייתי קיים.

אחרי ניסיונות כושלים לברר אתי מה קרה, הזעיקה אמא את אבא מהישיבה. אבא הגיע תוך דקות. הוא ניסה לדבר אתי, אבל אני לא הצלחתי להוציא את הראש מהכרית. אבא התחיל לבכות יחד אתי. הוא לא היה מסוגל לראות את לולי שלו, בבת עינו, משאת נפשו ומשוש חייו, מפרכס במיטה.

אבא היה הראשון להתעשת. הוא צלצל לראש הישיבה בה למדתי לבדוק מה קרה. האחרון השיב שהוא לא בישיבה, אבל יברר מה קרה, ויחזור אליו בהקדם האפשרי.

אחרי כמה דקות הוא חזר עם בשורות מרגיעות: "הכל בסדר. פשוט אחד מאנשי הצוות נתן שיחת מוסר בישיבה, וכנראה הוא לקח את זה קצת קשה. הכל בסדר ר' מאיר, זה יעבור בעזרת ה'".

אבל שום דבר לא היה בסדר. שעתיים בכיתי עד שכבר לא נשאר בי כוח. אמא לא משה ממיטתי אפילו לרגע. 'אתה רוצה לשתות, לולי? אני אביא לך מגבת רטובה?' אבל אני? אני נהייתי אפאטי לחלוטין. בהיתי בחלל החדר ולא הוצאתי מילה מהפה.

"מאיר", שמעתי את אמא אומרת, "תעשה לי טובה, דחוף, לך עכשיו לישיבה של לולי, ותברר בדיוק מה קרה. זה לא נשמע לי כל הסיפור הזה".

🌱🌾🌱

אבא לא חיכה אפילו שנייה. הוא רץ לישיבה, ואחרי שעה הוא חזר הביתה בסערת רגשות. מעולם לא ראיתי אותו ככה. אבא שלי, אציל הנפש, סמל הטוהר והעדינות, חזר רועד כולו, פניו אדומות ועיניו זולגות דמעות.

"רוצח! רוצח!" הוא סינן בזעם עצור. "גיהנום כלה והוא אינו כלה! מי התיר לו? רוצח! הוא רוצח כפשוטו! חשבתי שאני שולח אותו לישיבה, לא לבית מטבחיים!"

אמא הביטה בו מבועתת ויצאה אתו החוצה לשמוע את הסיפור. שמעתי איך הוא מגולל בפניה את הזוועה כמו שהוא שמע אותה מהחברים שלי בישיבה. איך עמד יהודי, בתפקיד חינוכי, לפני 150 בחורים ושפך דם נקיים. תקע סכין בלבו של בנו יחידו, אהוב לבו.

איש הצוות ניסה להצטדק. הוא הסביר שלא אמר את השם, והיה משוכנע שאף אחד לא יבין, ואם חס ושלום קרתה תקלה, הוא מוכן לבוא ולהתנצל. אבל בשבילי זה כבר היה מאוחר מדי. אני הייתי מרוסק לחלוטין. שבור לרסיסים קטנים, אשר היו בלתי ניתנים לאיחוי.

התביישתי לצאת מהבית. התביישתי לפגוש חברים, או בני משפחה. ישבתי בחדרי, מהבוקר עד הערב, כשאני מעביר את הזמן בציור פרצופים משונים, ובנגינה בגיטרה של אחותי. הוריי השבורים, לקחו אותי למומחה עולמי שינסה לעזור לי. הוא רשם לי כדורים שיכולים לעזור. אבל אני לא הסכמתי לקחת אותם בשום אופן.

ביום אחד, ברגע אחד, ירדתי מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. התהליך היה מהיר וכואב. מנער צעיר מלא שאיפות ותקוות, שעתידו הגדול לפניו, הפכתי לשבר כלי, שעתידו נחרב ונהרס בעודו באיבו.

גם כעבור חודש וחודשיים, הפצע לא הגליד.

לא יכולתי לפתוח יותר גמרא. לא יכולתי להיכנס לבית המדרש. מבחינתי הסיפור נגמר.

כך יצא, שאני, לולי, התקווה הגדולה של אבא ואמא, האור של חייהם, הגאווה של כל המשפחה, עוד לפני שעליתי לישיבה גדולה, הייתי לגמרי מחוץ לעולם הישיבות. אבא נשבר לחלוטין. תוך שבועות ספורים השיער שלו הלבין לחלוטין. זקנה קפצה עליו.

🌱🌾🌱

התגלגלתי בבתי קרובי משפחה, שניסו לעזור ולשקם אותי, אבל רק גרמו לי לסבל גדול יותר, עברתי בין מוסדות שלא התאימו לי, הרגשתי שהאהבה חונקת אותי עד שחיפשתי את הדרך להתנתק לגמרי. להיות עצמאי.

נעזרתי בכמה חברים חדשים שרכשתי לי ששכרו דירה בתל אביב, בשותפות, והצטרפתי לחבורתם, מנותק מכל העולם שממנו באתי. בלי משפחה, בלי תורה, בלי תפילה, בלי אמונה. רק עם כאב אחד גדול ועמוק בלב, שהלך והעמיק בתוכי ככל שחלף הזמן.

הייתי צריך לממן את עצמי איכשהו, וכך, מצאתי את עצמי, יושב רוב היום בגפי, בטיילת של תל אביב, כששערי גדל פרא, ומציע את כישרונותיי לעוברים ושבים… לצדי מונחת דרך קבע הגיטרה שקיבלתי מתנה מאחותי, עיפרון פחם שחור, ובלוק ציור גדול. כל ציור – עשרה שקלים. ועבור מנגינות, איש אשר ידבנו לבו.. לא שחשבתי שלהיות צייר ונגן רחוב זו העבודה הכי טובה שיכולה להיות לי, אבל השלמתי עם מציאות חיי. משהו אחר לא יכולתי ולא ידעתי לעשות.

🌱🌾🌱

יש הרבה מקרים של בחורים שיצאו מהדרך שמחזיקים בטינה גדולה על המשפחות שלהם. אצלי זה היה הפוך. לא היו לי שום משקעים. הם באמת ריחמו עלי, וקיבלו את ההחלטה שלי, בהרגשה של צער על מר גורלי. והאמת, שגם אני לא כעסתי עליהם בכלל. אהבתי אותם מאוד ואפילו ריחמתי עליהם. ידעתי שאני גורם להם סבל עצום וידעתי שהם לא אשמים, ולכן השתדלתי להתרחק כמה שיותר. רחוק מהעין – רחוק מהלב. לא באתי לבקר, וכמעט שלא הייתי מצלצל. קיוויתי בכל לבי, שהם פשוט ישכחו ממני, וכך יהיה טוב גם להם וגם לי.

לבית הייתי מצלצל פעמיים בשנה. פעם אחת בערב ראש השנה, להגיד שנה טובה, ופעם נוספת. בערב חג השבועות. ערב יום ההולדת שלי. עם אבא זו הייתה שיחה מביכה. עם כל הכוונות הטובות שהיו לו, לא היה לו מושג מה לשאול אותי ואיך מתעניינים בבן שלא שייך בלימוד. וואס הערצאך? מה מחדשים? הוא היה שואל בחמימות. אבל השיחה הייתה גוועת במהירות מחוסר עניין.

רק אמא הייתה מדברת אתי. "לולי, מה שלומך? איך אתה מסתדר? אתה צריך שנשלח לך משהו? אולי תבוא לבקר? אנחנו רוצים לראות אותך קצת, תבוא תראה את האחיינים החדשים שלך"… אבל אני תמיד סירבתי בנימוס. לא רציתי להכאיב. ואמא הייתה אומרת לי תמיד בסוף השיחה: "לולי, גדלת בעוד שנה, אבל תזכור תמיד, כמו בלידה שלך, למרות כל הסיבוכים שהיו, לא ויתרתי עליך. הסכמתי לשלם בחיים שלי בשביל שתבוא לעולם. אני אף פעם לא אוותר עליך. אתה שומע לולי? אף פעם!"

"תודה אמא", הייתי אומר ובסתר לבי מייחל שאמא כבר תוותר עלי ויהיה לי קצת שקט נפשי.

כך נמשכו העניינים ארבע שנים ארוכות-ארוכות.

🌱🌾🌱

באחד מימות הקיץ התל אביביים, ישבתי לי כדרכי, מנגן קצת ומצפה לאיזשהו תייר מזדמן שירצה לרכוש דיוקן משעשע של עצמו בעשרה שקלים.

הייתי די שקוע בנגינתי, כך שלא שמתי לב מהיכן הוא צץ והופיע פתאום. ואיך הוא בכלל שם לב לקיומי. אבל עובדה היא, שהרמתי את עיניי, וראיתי אותו עומד מולי.

הוא היה איש מפורסם בחלקים גדולים של הציבור. אבל אני שגדלתי בחממה רוחנית ומשם עברתי לשממה רוחנית, לא ידעתי במי מדובר. מולי ראיתי יהודי עם שיער ארוך, גיטרה גדולה כמו שלי והוא היה נראה כמו מה שנקרא באותם ימים 'היפי'. הבדל אחד היה בינינו: הכיפה. הוא חבש כיפה שהייתה מהודקת לשערות ראשו עם שתי סיכות. היה בו משהו קסום. הבריזה שנשבה מן הים, שיחקה בתלתליו שהתנופפו בעליזות ברוח.

אתה יודע, כשאתה מצייר הרבה פנים, אתה מתרגל להתבונן לאנשים בעיניים. בעיניים, אם יש לך קצת ניסיון, אתה יכול לראות הכל. כבעל ניסיון, הייתי מסוגל במבט אחד לתוך העיניים, לדעת בדיוק מי האיש שיושב לפני.

ולהפתעתי גיליתי, שגם הוא מתבונן בעיניים – כמוני. התבוננתי לרגע בעיניו, והוא התבונן לרגע בעיניי, ולרגע אחד מבטינו הצטלבו. אומר לך את האמת, כאלה עיניים עוד לא ראיתי. לא ראיתי עד אז, ולא ראיתי מאז. היה בהן ניצוץ פלא מיוחד, זיק של אור, שהיה מלא באהבת אדם. הן היו עמוקות, מתוקות, עוטפות, חודרות עד עומק העומקים של הנשמה.

"הי, חבר קדוש, מה שלומנו היום?" הוא שאל אותי בטבעיות. כאילו היינו ידידים ותיקים שנים רבות. ואתה יודע מה הדהים אותי? שבאותו הרגע, הרגשתי שאני והוא באמת ידידים שנים ארוכות. כאילו גל אדיר, של חום אנושי גאה ושטף את כולי.

ובאותו הרגע הרגשתי שכל החיים חיכיתי לפגוש באדם כזה.

ממבוכה, עניתי שלא ממין העניין. "אתה רוצה אולי ציור?"

"אפשר, אולי אני אקח ציור", הוא אמר. "אבל אגיד לך את האמת: הצייר יותר מעניין אותי מהציור".

הוא התיישב לידי, והניח על הרצפה את הגיטרה שלו. הוא התבונן בי שוב, ושאל בעדינות: "הי חבר, אתה מרשה לי לשאול מה השם שלך?"

"כן, למה לא", עניתי מיד. "השם שלי לולי". אבל מיד הוספתי: "למעשה קוראים לי ישראל דוד. כי נולדתי בשבועות. זה על שם הבעל שם טוב ודוד המלך". הוספתי.

הוא לחץ את ידי בחמימות. "לי קוראים שלמה קרליבך", הוא אמר, והוסיף: "אני מוכרח לומר לך שאתה נראה לי כל כך מיוחד, שאני חייב שתספר לי משהו עליך… אם לא איכפת לך"…


היה בו משהו אמיתי. הרגשתי שאכפת לו ממני. הוא באמת רוצה לדעת מה עובר עלי. אבל המבוכה הייתה גדולה. "אני צייר רחוב", אמרתי לו. "קצת מנגן על הגיטרה. אין לי משהו מיוחד לספר".

אבל הסיפור הזה לא עבד עליו. הוא היה מנוסה ולא הרפה. "ידידי הקדוש, אולי בשבילך זה נראה לא כל כך חשוב, אבל בשבילי, מה שתספר לי זה ממש געוואלד. אתה ממש מחיה אותי". בשלב זה, התמוטטו אצלי כל חומות ההגנה שבניתי בעמל רב במשך השנים. נמסתי לחלוטין.

מצאתי את עצמי, לראשונה בחיי, יושב במשך שעה ארוכה ומספר לחבר החדש שלי את סיפור חיי מתחילה ועד סוף. סיפרתי הכל. מהילדות, דרך בר המצווה, הדרשה על הסוגיה של בר פדא, ועד לאותו יום מר ונמהר, שחיי השתנו בבת אחת. כשסיפרתי לו על השיחה בישיבה, ראיתי דמעות עולות בעיניו. הוא היה מזועזע עד עמקי נשמתו. אך הוא המשיך להקשיב לי בשקט, עד שסיימתי.

🌱🌾🌱

כשסיימתי, הוא שתק שתיקה עמוקה שנמשכה כמו נצח. ואז הוא אמר: "אף אחד בעולם לא יכול לסלוח על מה שעשו לך. תדע לך, שהכאב הזה מגיע ממש עד כיסא הכבוד. אתה בחור עמוק, אז אתה תבין את זה ממש עם כל הלב. אתה יודע שבשבועות אנחנו קוראים מגילת רות. יש הרבה סיבות לזה. אבל אני מוכרח לשתף אותך ברעיון שעלה לי. יש יהודים של מתן תורה. ויש יהודים של מגילת רות. אתה מבין את העומק שיש כאן? יהודי של מתן תורה, זה דרגה גדולה מאוד. זה יהודי שלומד תורה יומם ולילה וקשור בכל לבו להקב"ה.

"אבל עם כל הגדולה שלו, הוא עדיין לא יכול להביא את המשיח. המשיח מגיע דווקא מיהודי של מגילת רות. זו תורה אחרת לגמרי. זו תורה שיכולה להביא את המשיח. המשיח מגיע דווקא מרות, כי דווקא רות היא שלימדה את כל עם ישראל, שאת ההשגות הגדולות ביותר מקבלים דווקא אחרי שדוחים אותך. אחרי שמבקשים ממך ללכת. לעזוב. לוותר.

"היא לימדה אותנו, שאם אתה חוזר שוב פעם – אחרי שהרחיקו אותך, אחרי שביישו אותך, ואתה דבק בכל זאת בתורה – התורה שלך הופכת להיות תורה של מגילת רות.

"קוראים לך גם דוד, נכון? אתה יודע שגם דוד המלך, משיח צדקנו, התמודד עם אותם קשיים. מאז שהוא נולד רק ביזו אותו והרחיקו אותו. אבל דווקא זה נתן לו את הכוח של הדבקות הכי עמוקה שיכולה להיות. אתה יודע, כולם חושבים ששבועות זה החג של היהודים ששייכים למתן תורה, אבל אני אומר לך שזה לא נכון. זה החג ששייך ליהודים של מגילת רות.

"אני מסתובב בעולם ורואה לצערי כל כך הרבה ילדים דחויים, כל כך הרבה נשמות אבודות, כמעט אף אחד לא יודע להפוך את הדחייה והאובדן הזה בכדי להפוך להיות יהודי של מגילת רות. רובם נדחים – והולכים לאבדון לצערנו. כמה נשמות אומללות יש בעולם", הוא פלט אנחה כזו שהגיעה מתוך הלב הגדול שלו והמשיך.

"אתה יודע, לולי", הוא אמר ברגש עז, "לפעמים אני חושב על המשיח. הוא יושב בשערי רומי ומחכה כבר לבוא. אבל כל יום הוא שומע תירוץ אחר. אין יום שלא אומרים לו: תבוא מחר. המשיח שומע תירוצים כבר אלפי שנים ועדיין לא מתייאש. הוא ממשיך לשבת בשערי רומי ולחכות שסוף סוף יקראו לו. דע לך, כשאדם חוזר אחרי שדחו אותו, הוא כבר חוזר בן אדם אחר… הוא לא מגיע מסיבות חיצוניות, הוא מגיע כי הוא באמת רוצה להגיע. הוא חוזר, כי הנשמה שלו אמרה לו לחזור. זה כוח שיש רק ליהודים של מגילת רות…

"אתה מבין לולי מה קורה כאן?" הוא שאל רטורית והמשיך. "יש יהודים שלא מקבלים בכלל הזדמנות. לא דוחים אותם אף פעם. הכל הולך להם כמו שצריך. הם יהודים של מתן תורה. אבל יש יהודים קדושים שמקבלים את ההזדמנות, דוחים אותם והם במקום לחזור, מתרחקים עוד יותר. לולי, אנחנו בחצי הדרך. קיבלנו הזדמנות להיות יהודים אמיתיים יותר, יהודים עמוקים יותר, יהודים של מגילת רות. יהודים שהם יהודים בגלל שהם באמת מאמינים בזה בכל לבם, ובאמת אוהבים בכל לבם, בלי שום נגיעה. אנחנו כבר לא עושים משהו בגלל הפחד של מה יאמרו, ומה יחשבו עלינו. עברנו את זה. עכשיו נשארה רק האמת הכי עמוקה שיש לנו בלב. רק היא תפעיל אותנו.

"זה עמוק מאוד, לולי המתוק. עמוק עמוק. אבל אתה מבין את זה.

🌱🌾🌱

"אבל אתה יודע מה?" הוא אמר לי. "אני מדבר יותר מדי. הרי יהודים של מגילת רות, הם יהודים של ניגון. רות זה ניגונים, דוד הוא נעים זמירות ישראל, אז יש לי בשבילך שיר יפה. אתה בטח תאהב אותו. זה שיר מיוחד ל'יהודים של מגילת רות', חיברתי אותו בדיוק בזמן שהקב"ה נתן לי את ההזדמנות, להיות יהודי כזה… הוא כל כך מתאים לנו לעכשיו. בוא ננגן אותו ביחד. תעזור לי עם הגיטרה, תעזור לי עם עוד קול שיהיה אתי".

לקחתי בידי את הגיטרה שלי. הוא החזיק בגיטרה שלו, עצם את עיניו, והחל לשיר: "לולי תורתך, שעשועי…" את השיר הכרתי מהסעודה שלישית בישיבה. שרנו ביחד, על שפת הים בתל אביב את השיר הזה שוב ושוב. ואז הוא עצר. "תן לי לשיר את השיר הזה מחדש". ואז הוא חזר לנגן: לוּלִי, תורתך, כשהוא מדגיש את השם שלי שוב ושוב. אחרי רגע של מבוכה הצטרפתי אליו, ושרתי אתו יחד, את המילים שממש נפחו בי נשמה חדשה…

זר שהיה נקלע לטיילת של תל אביב באותם רגעים, היה רואה שני היפלאך, עם שיער ארוך, יושבים ושרים ומנגנים איזה שיר ישן, אבל למעשה הייתה שם לידה חדשה. יהודי חדש בא לעולם. יהודי של מגילת רות.

היינו יכולים להמשיך ככה עוד שעות. אבל פתאום הוא שם לב שהשמש מתחילה לשקוע.

"תסלח לי לולי", הוא אמר לי בחום. "הייתה אמורה להיות לי הופעה בחמש בערב, עכשיו כבר שבע, בטח מחפשים אותי. הלילה אני חוזר לחו"ל, אבל תבטיח לי שפעם הבאה שאני פה, אנחנו יושבים יחד ללמוד את הסוגיא של 'בר פדא', ונלמד אותה כמו שצריך. אני מברך את שנינו שנזכה ללמוד אותה ביחד כל החיים. אני זוכר את הסוגיה מהישיבה, ואתה יודע מה המשפט הכי חשוב בכל הסוגיה? המשפט שאני רוצה ללמוד אתך מיד שאני חוזר: 'אמר רב המנונא: קדושה שבהם, להיכן הלכה?' דע לך לולי, זה בכלל לא משנה מה היה אתנו עד עכשיו, אבל תזכור שהקדושה שלנו לא הלכה לשום מקום".

נפרדנו בחיבוק ארוך, עקבתי אחריו עד שנעלם עם הגיטרה שלו לרחוב התל אביבי הסואן ונשארתי לבד.

🌱🌾🌱

כמה ימים הייתי עסוק בלשחזר את המפגש הזה שוב ושוב – ונפלה בלבי החלטה. להפוך להיות 'יהודי של מגילת רות'. לנצל את ההזדמנות, ולהתחיל מחדש ממקום שלא הייתי יכול להיות בו קודם. התחלתי להתכונן לחזור. עוד לא סיפרתי לאף אחד. היו לי שבועיים ימים להתארגן, עד תאריך היעד. הלא הוא כמובן – חג השבועות. חיסלתי את כל "עסקיי", נפרדתי מחבריי, הסתפרתי וקניתי בגדים חדשים.

בקוצר רוח המתנתי לערב חג השבועות.

הטלפון צלצל. מהצד השני של האפרכסת הייתה השיחה המסורתית. אמא על הקו. "לולי שלי, מה שלומך? איך אתה מסתדר? אולי לחג הזה אתה מגיע, אפילו רק לשעה? מה אתה אומר, לולי? אנחנו כל כך מתגעגעים. כל כך רוצים לראות אותך".

"טוב אמא", אמרתי ביובש. "אני אבוא".

"אתה צוחק, לולי? אל תגיד לאמא סתם. מתי תבוא? לכמה זמן? אולי תישאר אתנו קצת. לא ראינו אותך ארבע שנים. אתה לא חייב, אני רק מציעה".

"אמא", אמרתי לה. "זה בסדר. אני אשאר. כמה שתרצי".

"אני לא רוצה להחליט לך. אבל אולי תישאר לכל יום ההולדת. נעשה מסיבה כמו פעם. מה אתה אומר?"

"בסדר, אמא. אני אשאר ליום ההולדת. אין בעיה".

אמא לא ידעה את נפשה. "אני מתחילה להכין את העוגות. חבל שלא אמרת אתמול, הייתי מכינה כמו שצריך. אבל לא חשוב. אתה רוצה לדבר עם אבא? או שתדבר כבר בבית. מה שאתה רוצה. אל תרגיש לא נעים".

עוד לפני שהספקתי להשיב, קולו של אבא בקע מהאפרכסת. "אני שומע בשורה טובה. נו, ברוך ה'. נו, מה מחדשים?"

אחרי ארבע שנים, סוף סוף עניתי לו: "אני מגיע בעזרת ה'. יש כמה חידושים בעיקר על דברי רב המנונא: 'קדושה שבהם להיכן הלכה', נדבר כבר בבית"…

🌱🌾🌱

אני יכול לומר לך, שאני לא יודע אם 'יהודי של מגילת רות', מביא את המשיח, אבל תחיית המתים ראיתי שהוא יכול לעשות…

גם בלי לראות, הספיקה לי השמיעה. ההורים שלי ממש קיבלו חיים חדשים.

שבתי הביתה. אחרי שנות נדודים. יצאתי 'יהודי של מתן תורה', הביזיונות ששפכו את דמי קידשו אותי ב'קדושת דמים', וחזרתי – 'יהודי של מגילת רות'. יהודי שדבק בתורה למרות שדחו אותו, למרות שביזו אותו, ובכל זאת, הוא בוחר לדבוק באמת שלו, מתוך הכרה והחלטה פנימית, שאי אפשר לעקור בשום אופן שבעולם.

הסוגיה האחרונה שלמדתי הייתה הסוגיה של 'בר פדא', ואליה חזרתי שוב בגעגוע, בליל שבועות הנוכחי. שוב ישבתי עם אבא, כל הלילה, אבל הפעם היה לי ניגון מתוק מלא געגועים. ידעתי שזו אהבת חיי.

🌱🌾🌱

בבוקר, הלכנו לבית הכנסת יחד. כל המשפחה. וכמובן, הקריאה היא הקריאה של בר המצווה שלי, אז כיבדו אותי לקרוא, גם בתורה וגם מגילת רות.

ואתה יודע, תמיד במגילת רות, הראשים נשמטים. אנשים נרדמים אחרי לילה ארוך של לימוד. אבל בשבילי כל מילה הייתה חיים חדשים. נעמי דוחה את רות. ורות? דבקה בה! נזכרתי איפה הייתי רק לפני שבועיים, נזכרתי בחבר הקדוש שלי, שנתן לי נשמה חדשה, נזכרתי בניגון השמימי שניגנו יחדיו, ולא עצרתי בעצמי. כשהגעתי למילים: 'ותאמר רות אל תפגעי בי לעזבך', התחלתי לקרוא את המילים במנגינה ששרנו על הטיילת. במנגינה של לולי תורתך…

זה ממש התאים לכל מילה. שים לב איך זה משתלב יפה עם המנגינה. "כי אל-אשר תלכי אלך, ובאשר תליני אלין – – – עמך עמי, ואלוקייך אלוקי. באשר תמותי אמות, ושם אקבר, כה יעשה ה' לי, וכה יוסיף כי המוות, יפריד ביני ובינך"… עד שאנשים התעוררו וקלטו מה קרה, כבר סיימתי את הפסוקים "שלי", והמשכתי לקרוא כרגיל.

אתה אולי תצחק, אבל מאותה שנה, בכל שנה שם בבית הכנסת של אבא שלי, הבעל קורא מנגן את הפסוקים האלו במנגינה הזו ששרתי באותו חג שבועות. הם כל כך נהנו מהרעיון, וגם ראו שזה מעיר את האנשים במגילה, אז הם פשוט אימצו את הרעיון…

(מתוך אתר 'תיקון הכללי', מקבוצת באהלי צדיקים, סיפורים)
ואו מדהים כל-כך מרגשהפי
אין על הרב קרליבך ♥
סיפור 2נפש חיה.
*רגליים של שבת // רבי שלמה קרליבך*

פעם הוזמן ר' שלמה קרליבך לשבת בבית כנסת רפורמי בלוס אנג'לס. מנהל בית הכנסת אמר לו כך: "אתן לך את כל בית הכנסת. תעשה שם כל מה שאתה רוצה לפי המנהגים שלך".

ר' שלמה הסכים ושאל את המנהל: "כמה זמן ייקח לי להגיע משדה התעופה לבית הכנסת?".

"בערך חצי שעה נסיעה", ענה המנהל.

ר' שלמה נחת בלוס אנג'לס ביום שישי בשעה שלוש אחר הצהריים, כאשר השבת נכנסת בחמש וחצי, זמן סביר בהחלט להגיע למלונו ולהתארגן לקראת תפילת שבת שתוכננה לשמונה בערב. החבר'ה שלו מסן פרנסיסקו הגיעו כבר למלון שבו היו אמורים לשהות עמו.

הוא נסע עם מלווהו בכביש המהיר והכול זרם כמתוכנן. אחרי זמן מה פתאום התנועה החלה להיות איטית עד שנתקעה כמעט לגמרי. התברר שאירעה תאונת דרכים לפניהם ונוצר פקק גדול, ומי יודע מתי הוא ישתחרר.

השיירה הענקית בקושי זחלה. הדקות נקפו, עברה שעה ועוד שעה, כניסת שבת התקרבה ואין מוצא. בשעה חמש ורבע החליט ר' שלמה לרדת מהרכב וללכת ברגליו אל היעד. הוא ידע שזה אמור לארוך חצי שעה ברכב, ואם כן, לפי חישובו יגיעו ברגל בעוד שלוש שעות לבית הכנסת, ואולי אפילו יספיקו להגיע לתפילה בזמן.

ר' שלמה ומלווהו החלו ללכת ברגל בזריזות. ואז אירע עיכוב נוסף, קשה לא פחות מקודמו. לפתע השמיים קדרו מאוד, והחל לרדת גשם זלעפות נורא, שלא היה כמוהו באותו מקום מזה עשרות שנים...


ר' שלמה וחבריו הלכו בגשם השוטף, ובתוך זמן קצר נכנסו לתוך אפילת ליל שבת. מדי פעם שאלו שוטרי תנועה שפגשו בדרך איך להגיע אל יעדם. השוטרים היו בטוחים שהם מטורפים או מסוממים, הרי מי ילך ברגליו בחושך גמור ובמטר סוחף ויסרב לעלות על רכב?! אז הבין שלא כדאי להם לשאול יותר את שוטרי התנועה, פן יכניסו אותם לבית מעצר.

בשעה שמונה וחצי, בעודם באמצע הדרך, הגיעה מכונית עם ארבעה ילדים ונעצרה לידם. הנהג אמר שרב בית הכנסת אמר להם שר' שלמה ומלוויו הולכים ברגל בגשם שוטף, והם ביקשו להצטרף אליהם.

אט אט הגיעו מפה ומשם יהודים רבים. בתוך חצי שעה הגיעו יותר מאלף איש להצטרף למסעו הרגלי של ר' שלמה לעבר בית הכנסת בלוס אנג'לס! זה היה מחזה הזוי לגמרי, לראות כל כך הרבה אנשים לבושים חגיגית צועדים לצד הכביש בגשם זלעפות.

ר' שלמה עודד את כל הצועדים במסירות נפש באומרו: "אתם יודעים מה פירוש הדבר ללכת ברגל בגשם שוטף לכבוד שבת? זה קידוש השם הכי גדול! אין למעלה מזה!".

כל התהלוכה הענקית בראשות ר' שלמה הגיעה לאחר שבע וחצי שעות של צעדה מפרכת לבית הכנסת, כשהם רטובים עד לשד עצמותיהם. השעה הייתה רבע לאחת, אבל איש לא התייחס לכך והשמחה הרקיעה עד לב השמיים.

למרות השעה הכה מאוחרת, בית הכנסת היה מלא מפה לפה. לאחר שהחליפו את הבגדים הספוגים במים, ניגשו ר' שלמה ואנשיו לתפילה המשולבת בריקודים. בדרך כלל תפילת ליל שבת עם ר' שלמה היא חוויה מיוחדת, וכל מי שהשתתף בה לא ישכח אותה, אבל ליל השבת הזה שהסתיים בחמש לפנות בוקר היה כל כך מיוחד, שאפילו ר' שלמה לא היה מסוגל לשכוח.

כאשר נפרד מהחברים הרבים שהכיר שם, אמר לכל אחד ואחד: "אם תכתוב לי מכתבים בעתיד, אל תשכח לחתום במילים: 'רגליים של שבת'".

ואכן ר' שלמה קיבל מכתבים רבים מאותם אנשים שהשתתפו בצעדת השבת והודו לו על השבת הכי מיוחדת שהייתה להם בימי חייהם.

(על פי סיפורו של ר' שלמה קרליבך בתוכנית טלוויזיה)

הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים - סיפורים'.

נהנתם?
שתפו את זה הלאה!

ניסי ה ועזו11במדינת ישראל
ואווזית שמן ודבש

מדהים

יש שיר מקסיםekselion

שמבוסס על סיפור שלו

הנה:

מרגש!נפש חיה.
בכיתי בשמיעה הראשונה
זה פעם ראשונה שאת שומעת?ekselion

זה אחד השירים האהובים עליי הוא מלא בטוהר

לא , אבל כל פעם מחדש..נפש חיה.
שמעתי לראשונה בטקס יום השואה לפני ארבע שנים בערך, ובכיתי ממנו.
הוא באמת מקסים.
באמת שיר מרגש מאודשואל כדי ללמוד
ותודה על הסיפורים המרגשים
בבקשהנפש חיה.
וואו... איזה סיפור..ד.

מזעזע מאד

 

ומרגש

 

[ולצערנו, אכן שמעתי על דברים כאלה, נוסח ה"מחנך-הרוצח" ההוא. לא יאומן. ה' ירחם]

אבאלהניצוץ.

תודה שהבאת את זה לכאן

עשה לי דמעות עמוקות הסיפור הזה..

בבקשהנפש חיה.
הגיע הזמן להפסיק את הקרנבל סביבו, לא שמר נגיעהEfff

העיד בעצמו על ההפסק בינו לבין הרבי מליובאוטיש שהרבי שלח אותו לקרב בישיבות והוא הלך לאוניברסטאות ואח"כ התחיל להופיע מעורב ואז גם לחבק נשים

הרבי אמר לו שלא עושים מצווה על ידי עבירה והוא אמר שהוא לא יכול ואז במילותיו של קרליבך עצמו: ושם דרכינו נפרדו

ומאז פטירתו עולות עדויות על נשים שהרגישו לא בנוח מינית. אז לא יכולה לראות יותר את ההאדרה שעושים עליו. מקסימום מספר סיפורים, אבל לא רב

רבוסייי קבלו את האדמור"ית החשובה הקוראת בבדולח...תילי חורבותאחרונה

באת להטריל או מה?
נכנסת פתאום לפורמים. מגיבה כל שניה תגובה...

לא אמין בגרוש.

כנרת בחורף, כבר ניסיתם?זיויק
עובר שם מחר
מחר לא חורףפשוט אני..
לא רשמית ולא מהותית
ותן טל ומטרזיויק
😛
אכן גם בסתיו אנחנו מתפללים לגשםפשוט אני..
בארץ יש רק 2 עונות חורף וקיץ, עםקעלעברימבאר

2 עונות מעבר של סתיו אביב. סתיו באוקטובר אביב באפריל.

 

החלוקה ל4 עונות שוות מקורה באירופה.


 

אמנם חזל דרשו על 6 עונות : קיץ חורף זרע קציר קור וחום. אבל זה דרך דרוש וזה קשור רק לחקלאות לא למזג אוויר.

 

סתיו זה מילה נרדפת לחורף "הסתו עבר הגשם חלף לו" ובארמית חורף זה סיתווא. אביב זה התקופה בה השעורה מבשילה.


 

"קיץ וחורף אתה יסדתם".

 

אז שיהיה חורף נעים וסתיו שפיר!

לילה?מחפש שם
למה לא? אחלה דבר והגיוני שהטמפרטורות יהיו סבבהפתית שלג
קרררזיויק
חחח אוישפתית שלג
יש סכנה שלקעלעברימבאר
סערות למפליגים בספינה בכנרת בחורף, עם טביעת ספינות והתקעות על אי בודד לכל החיים 
השאלה אם המים קרים, כי האוויר בטח בסדרקעלעברימבאר
כן קריםםזיויק
והאוויר חם או קר?קעלעברימבאראחרונה
מה כל כך גרוע אם מקנאים בך?חסדי הים

יש חילוק פשוט של החתם סופר שאצל יצחק וכל האבות (ואפשר להוסיף הרבה דוגמאות בהיסטוריה) הגויים התקנאו בהם, אבל לעתיד לבוא הגויים דווקא יפרגנו ויאהבו אותנו. הוא אומר שזה חוסר בטוב האבות, ויתמלא לעתיד לבוא.

אז אני שואל מבחינה כללית מה כל כך גרוע אם מקנאים בך?

אנחנו גם מתפללים על זה בכניסה לבית המדרש.

אז נכון זה יכול לגרום לך נזק בפועל, כמו אצל יצחק בפרשה.

אבל אני שואל אם יש נזק לך עצם הקנאה?

ראיתי בעבר, שמדקדקים יותר בדין של מי שמקנאים בו.

אבל אני שואל מבחינה רחבה בכל כיוון: רוחני, פסיכולוגי ומעשי.

 

קנאה יוצרת ריחוק וגם סלידה לפעמיםנוגע, לא נוגע

ובני אדם בד"כ רוצים קרבה וחברות

קנאה היתה אצל יצחק לא אצל אברהם. זה רעקעלעברימבאר
כי זה יוצר שנאה בין יצחק לאומות. זה לטובה כי זה גורם ליצחק להתבדל מהאומות ולהדגיש את ייחודיות ישראל.


אפשר לומר שיצחק הוא הראשון בהיסטוריה שחווה אנטישמיות

כי לזרוק את המאמין הראשון לכבשן האשחסדי הים
זה לא אנטישמיות.
לא. זה אנטי-מונותאיסטיות. עדיין לאקעלעברימבאר

היה הבטחת ה' לאברהם על עם ישראל. אז זה לא שנמרוד שנא פוטנציאל של לאומיות קודש. אלא שנא דת.    

 

אנטישמיות היא חא שנאת דת אלא שנאת עם ישראל. כמו שאומר רשי שאויביו של ה' זה אלו ששונאים את ישראל. "ומי הם אויביו של ה'? אלו ששונאין לישראל". היה יכול לענות אלו ששונאים את אלוקים או את הדת או את יראת אלוקים, אבל ענה ישראל.


 

נמרוד זרק את אברם לאש, לא את אברהם.


 

זה דוגמת כל מלחמת עובדי האלילים במונותאיסטים צדיקים, כמו המדיינים שגירשו את יתרו שפרש מע"ז.

 

מה גם שאם סיפור הכבשן לא מופיע בכתוב ואילו גירוש יצחק מגרר כן , זה אומר משהו

אם אתה לא מגדיר את אברהם בכללחסדי הים
אנטישמיות, אלא רק עם ישראל, אז למה אתה מגדיר את יצחק בכלל זה?
כי יצחק כבר נכרתה ברית עם אברהם, בעודקעלעברימבאר
שכשנמרוד זרק את אברהם לכבשן עדיין הוא לא צווה לך לך אל הארץ ואעשך לגוי, הוא היה אברם ולא אברהם.


לפי המדרש נמרוד זרק את אברהם רק כי לא עבד ע"ז, משמע אם היה עובד היה אוהב אותו. את יצחק שנאו בלי קשר לעמדתו הפולחנית, וכן כל האנטישמיות לדורות, שונאים האנטישמים את ישראל בין עם הם דתיים קיבוצניקים או מתבוללים או אפילו יהודים שהתנצרו המשיכו לשנוא 

קנאו את יצחק בגלל:חסדי הים

"בעבור כי גדולתו אשר נתגדל שם בארץ פלשתים במקנה ובעבדה היתה , ויקנאו אותו פלשתים בענין ההוא; וזה טעם "כי עצמת ממנו מאוד" (להלן , טז) - אמר: גם לי שאני המלך אין לי בביתי מקנה ועבודה כמוך , וחרפה הוא לנו להיות ביתך גדול מבית המלך". (רמב"ן ועוד ראשונים)


 

החתם סופר, מתכוון שקנאו בכל האבות, בלי קשר ממה זה נבע.


 

לגבי אם זה אנטישמיות או לא, זה סתם משחק הגדרות: אתה יכול להגדיר באברהם וביצחק שזה אנטישמיות כי הם היו ראשית האמונה הישראלית, או שאתה יכול לבחור לא להגדיר את זה ככה בשניהם, כי עדיין לא היה עם ישראל. אבל אינני רואה הבדל מהותי בין אברהם ליצחק לגבי הגדרת האנטישמיות. אם כבר באברהם שייך יותר כי נלחמו בו בגלל אמונתו, מה שאין כן יצחק שזה היה גורם חיצוני.

הדיון הזה לגבי אם להגדיר את זה כאנטישמי או לא, לא כזה משנה לעצם השרשור.

שנאו את יצחק בגלל הוא עצמו, ומה שהואקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ו בחשוון תשפ"ו 21:36

 

מייצג בין אם יודה בזה או יכפור. בעוד שאם אברהם היה כופר באמונה בה' היו אוהבים אותו.

 

דברי החתם סופר נכונים שהייתה אנטישמיות נגד כל האבות, אבל אצל אברהם זה לא הודגש כל כך, חוץ מכך שעבדי אבימלך גוזלים את הבאר ואבימלך לא ידע מזה (בניגוד ליצחק שהם מערערים על 2 בארות בפומבי ובתוך אבימלך ידע מזה ועדיין הוא תומך בנתיניו הפלשתים ולא מוחה)


 

 

למה אבימלך קינא ביצחק ולא באברהם?


 

 

הקנאה היא תירוץ של ההומניסט פרופסור אבימלך לשנוא את יצחק ולהשאר מוסרי בעיני עצמו. שהרי ה' דיבר עם אבימלך סימן שהוא אדם מאוד רוחני. אבל עדיין היתה בו אנטישמיות שהרי הלכה שגויים שונאים את ישראל.


 

גם וולטייר היה פילוסוף הומינסט , וזה לא מנע ממנו לשנוא את היהודים בתירוצים שהם מזיקים להומניזם. כנל רוב האינטלקטואלים האנטישמים כיום גם מוצאים תירוצים "מוצדקים" למה לשנוא את העם היהודי - " היהודים שולטים בעולם, היהודים מזיקים לטנושות וכו וכו".


 

בקיצור הקנאה היט רק תירוץ לאנטישמיות.

 

אברם לא חווה אנטישמיות כי הוא עדיין לא ייצג בעצמו את האמונה בה דגל. אברהם כבר כן ייצג, וכבר היה אבי אומה שהרי נכרתה ברית כבר, אבל לא חווה אנטישמיות כי אברהם שידר את המאחד בין ישראל לאומות את הרצון להיות אור לגויים. האנטישמיות נובעת מההרגשה של הגויים שישראל הם עם נבדל מהם, ויצחק מבטא את ההבדלות מהאומות, ולכן התעוררה לראשונה בימיו אנטישמיות. אין לו את הגודל של אברהם אלא יצחק מבטא את סוד הצמצום והמיקוד של הקדושה וההתכנסות. מאפיין לזה זה שבעוד אברהם רק מוכיח את אבימלך אך עושה איתו שלום, יצחק לא מוכן לעשות שלום עד שישמע שהם חזרו בתשובה. אברהם משפיע טוב על הרשעים אפילו הם משתחווים לאבק, יצחק פורש מהרשעים כדי לא להיות מושפע לרעה

עין הרעאורין
מה הכוונה "מדקדקים יותר בדין של מי שמקנאים בו"?סוסה אדומה
זה קצת דומה למי שמלמד חובה על חבירוחסדי היםאחרונה
בפשטות נראה ליהרמוניה

כי לקנא (ברוב המקרים) זה לא דבר טוב

ואני לא רוצה שמישהו יפול לזה בסיבתי

 

כשעושים משהו שידוע שיגרום לאנשים לקנא זה קצת כמו לדרוך למישהו על היבלת

עם הדבר האחרון אני מסכים. אני יותרחסדי הים
עבר עריכה על ידי חסדי הים בתאריך כ"ז בחשוון תשפ"ו 12:43

שואל על האם זה קורה לא באשמת מי שמקנאים בו.

אולי אםריבוזום

מישהו שמקנאים בו יודע להנות אחרים במתנות שלו ולא להתנשא אז הם פחות יקנאו, ולכן יש לו (במידה מסוימת) אחריות על זה.

למשל, מישהו מוערך מאוד בגלל חכמה \ כשרונות \ קסם אישי - כשהוא יהיה צנוע באמת, נעים לאחרים, יתפעל מהמעלות שלהם, יחמיא להם וכו', המחמאות שלו יהיו "שוות" ויגרמו לאנשים להרגיש טוב, יהיה לאנשים נוח בקרבתו, הם יאהבו אותו ולא יקנאו בו.

מישהו עשיר שלא מנקר עיניים ועוזר לנזקקים - פחות יש סיבה לקנא מאדם ראוותן וקמצן.

מישהו יכול לעזור לי עם משהו? (דואר ישראל)פרח בר מתוק

היי, אני צריכה עזרה. 

 

הזמנתי משהו ואני צריכה להחזיר אותו ויש לי את כל מה שצריך, כבר הדפסתי הכל והדבקתי על החבילה.

רציתי לשאול איך זה הולך בסניף עצמו, הזמנתי תור ל"אשנב כל" אין לי מושג מזה אומר אבל מניחה שזה מה שהייתי צריכה לבחור. 

שמתי את המספר שלי.. מישהו יכול להסביר לי מה אני עושה כשאני מגיעה לסניף? ולמי פונה בדיוק? תודהה

הדפסת ברקוד ששלחו לך והדבקת לחבילה?שבבצער

אם כן, את לא צריכה יותר לעשות כלום, הפקיד/ה פשוט סורקת את זה ויש שם את כל המידע שהם צריכים, בלי שאלות, זה הכי קל בעולם.

 

את נכנסת לסניף יש בכניסה מכשיר כזה, מסך מגע שאי אפשר לפספס. מקלידה את מספר הטלפון שלך, והוא מוציא לך מס' תור. יכריזו לאיזה עמדה התור שלך ואת הולכת בהתאם. יש גם פלזמה למעלה שמציגה את התורים.

 

"שלום באתי להחזיר, זאת החבילה"

*זיפ* לברקוד.

"תודה, המשך יום טוב"

תודה !! כן זה עם ברקוד כזהפרח בר מתוק

אני די בטוחה שאני צריכה לשלם למרות שזה רק החזרה. כמה זה עולה?

 

ועשיתי טוב שהזמנתי ל"אשנב כל" ?

כן אשנב כל מתאיםשבבצער
ולא יודע. אכפת לך להגיד מאיפה הזמנת? בדרך כלל כשאת לשלם הם נותנים לך כתובת בחו"ל לשלוח אליה שתשלחי בעצמך בדואר
הזמנתי מnextפרח בר מתוק

לא זה לא קשור לכתובת בחו"ל אני מכירה את זה..

 

נקסט נתנו לי להדפיס ברקוד אחרי תהליך באתר 

אז לא יודע. יגידו לך במקום (סניף הדואר) אם אכןשבבצער

עלות המשלוח עלייך

אז לא משלמים בדואריראת גאולהאחרונה

נקסט משלמים את המשלוח,

אבל הם מקזזים מההחזר נדמה לי 25 ש''ח. (אא"כ זו אשמתם).

מי ששלח לי בפרטי אני לא יכולה לראות זה לא נותןפרח בר מתוק
קרה לכם??? שיתוף חוויה מהיוםלעבדך

נכתב בלשון זכר אך פונה לשני המינים וכו...

קרה לכם שפגשתם משהו זר פעם אחת וזהו, משהו חד"פ, והוקסמתם ממש ממנו?

יכולים לספר קצת מה המקרה?

אם לא מעונינים, מוזמנים להישאר עימנו לשאלות הבאות..

מסקרן אותי אם עשיתם עם זה משהו אחרי המפגש? הקלאסי - אמרתם לו את זה בתום המפגש? או שמן הסתם זה סתם מפדח/מוזר ומוטב לשתוק?

אני מניח שסיטואציה קלאסית לזה זה דייט ראשון.. (כמובן, לא עם כל מדויטת.. ).

אבל אותי גם מעניין האם זה גם קרה לכם לא בדייט?(למשל לא עם בחורה אלא במפגש אקראי עם גבר כלשהו, או עם בחורה אבל נשואה/חילונית בקיצור לא עם משהי שיש פוטנציאל רומנטי..).


שמעו אני פגשתי עכשיו משהי חילונית בראיון עבודה, ועד עכשיו , 8 שעות אחרי אני אומר לעצמי אמאלה איזה בן אדם מיוחד...

(אלא אם כן תנפצו לי את הבועה, ותגידו לי שכל מראיינת במשאבי אנוש משחקת אותה הטיפוס הכי נחמד בעולם ואז בבית היא חוזרת להיות מכשפה.. ואז אם כן תחזלשו את מה שכתבתי, הכל הצגה בעולם הזה..😀😅).


לגמרי הסוגריים בסוף😅פצל"פ

סתם, יכול להיות שהיא באמת אדם אבל תמיד שפוגשים אנשים רק פעם אחת אתה פוגש רק צד מסוים באישיות שלהם

זה לא אומר שהם לא אנשים טובים

אבל גם לא אומר שאתה באמת מכיר אותם


לי מה שעולה כרגע זה הרב ביניום רוזנצווייג זצל

שמעתי אותו רק פעם אחת וממש הוקסמתי ממנו

שיתפתי אותו אחרי השיעור דברים ממש אישיים ששיתפתי בקושי את החברים הקרובים

ולא, לא אמרתי לו כלום ולא המשכתי לנסות לשמוע אותו עוד מאז 

כן. פעם נכנסתי באמצע דרשה, ולא ידעתיחסדי הים

מי הדובר.

ממש התרגשתי וזלגו לי דמעות מאיך שהוא דיבר.

מי זה היה?

הרב יונתן זקס זצ"ל.

מעניין מאוד על מה הוא דיברריבוזום

אתה זוכר (ורוצה לספר)?

זה היה פחות על מה הוא דיבר, אלא יותרחסדי הים

צורת הדיבור והאישיות הקורנת.

(לעצם השאילה זה היה סוג של יום זיכרון למישהו)

ריבוזוםאחרונה
דייט זו סיטואציה קלאסית כיריבוזום

היא באמת מכוונת לפגוש את האישיות של האדם כמכלול. 

ברוב המפגשים האחרים החד פעמיים בחיים פוגשים צד ספציפי. אז קרה נניח שהייתי אצל רופא שמאוד הרשים אותי: ביחס למטופל, לסטז'ר, ברגישות, בחדות, במקצועיות - כלומר, בכל פרמטר שנכח במפגש המאוד צר הזה, אבל זה לא "הוקסמתי ממש" (וטוב שכך) כי זה בכל זאת לא מפגש עם האישיות כולה.

 

אולי כן חוויתי סיטואציה כזו בכל זאת מתישהו, אבל כרגע לא עולה לי זיכרון כזה.

 

ראיון במשאבי אנוש באמת יש לו פוטנציאל להגיע להרבה נושאים גם מקצועיים וגם אישיים... אם כי הייתי מצפה שהוא יתמקד במראויין ולא במראיין, מעניין.

תקשיבו סיפור מטורףמחפש שם

היה לי איזה קורס שהייתה שם משהי שמצאה חן בעיני, בקטע טוב ממש.

אני בצחוק שמרתי אותה ווצאפ בתור ***

אישתי לעתיד חחח

עכשו אני לא מכיר את התחושה הזו שהרגשתי כלפיה, מין תחושה עמומה כזו של וודאות ברצון לקשר איתה.

נכנסתי עכשו דרך קישור לקבוצה של מקומות יפים לדייטים, ומי היחידה שנמצאת בקבוצה מתוך כל האנשי קשר שלי - היא!

חחח אלוהים צוחק

ככה להשאיר אותנו במתח?זיויקאחרונה
שאלה על השקעותמחפש שם

יש למישהו ידע קטן בהשקעות?

מחפש מקום אמין להשקיע בו סכום לא גדול( כמה מאות) בחודש עם אפשרות להוציא את הכסף בכל רגע נתון.

אשמח לשמוע רעיונות

יש פורום לזהזיויק
נכון לא שמתי לב תודהמחפש שם
יש לך חברים, מכרים, בני משפחה להתייעץ איתם?פ.א.

צריך להתחיל בסקר שוק לגבי דמי הניהול.  כל בית השקעות ומדיניות דמי הניהול שהוא לוקח.  ויש הבדלים גדולים.  

אם יש כבר מישהו במשפחה הגרעינית שמשקיע ויש לו דמי ניהול טובים, יש בד"כ אפשרות לבקש תנאים דומים. (תלוי כמובן בגובה ההשקעה. על סכומים נמוכים קשה לקבל דמי ניהול נמוכים במיוחד).


אח"כ צריך להגדיר טווח השקעה ומזה לגזור מדיניות השקעה.  

תמיד אפשר להוציא את הכסף בהתראה קצרה. העניין הוא שאם אתה צריך את הכסף בעוד כמה חודשים או בעוד שנים - ככל שהטווח ארוך יותר מומלץ להשקיע באפיק מסוכן יותר.  

אתה רוצה לבחור כיצד להשקיע או שמישהו ינהל עבורך?ארץ השוקולד
אתה רוצה כסף בטוח או שאתה מוכן גם להפסיד ובתקווה תרוויח יותר?
משקיע בפסגותאריק מהדרום
עבר עריכה על ידי אריק מהדרום בתאריך כ"ד בחשוון תשפ"ו 23:30

 

הבנתי שהם הכי זולים.

מה מקור הטבלה?זיויק
כתוב לךאריק מהדרום
קהילת השקעות לעצלנים
איך מצטרפים?זיויק
איך מצטרפים למה?אריק מהדרום
לתפוצה הזאתזיויק
עושים לייק בפייסבוקאריק מהדרום
אין תפוצה מה אנחנו בניינטיז?
חחחזיויק
פייסבוק זה ניינטיז
טבלה יפהארץ השוקולדאחרונה

אבל מה שמשמעותי וחסר בטבלה זה מרווח ההמרה שיכול להיות משמעותי. (זה 2 אגורות לדולר ברוב המקומות, כך שזה יותר מחצי אחוז)

מרגישה לפעמיםהפי

שה' דוחק אותי לקצה

זה קשה כל אדם אחר היה נשבר מזמן

לפעמים אין לי מה להגיד יותר

נגמרו לי המילים 

רוצה לפרט?פשוט אני..
לא, נוח לי ככההפי
"קץ שם לחושך ולכל תכלית הוא חוקר"חסדי הים
כוונההפי
כתבתי מהלב לא מהראש. הראש שלי מסבירחסדי הים

את התגובה בכמה צורות.

אבל בסוף זה בחינת 'דברים שבלב שנכנסים ללב', ואז הלב שלך שמקבל את המסר, אמור לפרש את זה בראש שלך.

אם את רוצה אני יגיד לך את הצורות שהראש שלי מפרש את התגובה שהלב שלי כתב.

הראש שליהפי
מפרש שהוא שם קץ סיום לכל חושך לכל אתגר יש סיום גם כאלה שמרגישים בלי תכלית . 
כן. זה גם הפירוש הפשוט והמעודדחסדי הים

בראש שלי, ש-ה' חוקר ויודע מתי יהיה קץ, וסיום התכלית של החושך, ואחרי זה בעז"ה יבוא אור גדול.

תודה רבההפי
מאחל רק טובארץ השוקולד
קשה
שולח כוחותפ.א.

הלב איתך. זה לגמרי אנושי להרגיש מותשים כשהכול כבד. את לא אמורה להיות חזקה כל הזמן. מאחל לך קצת מנוחה לנשמה והרבה הקלה.

גם בתוך העומס והכאב — ה’ מחזיק אותך, ה' איתך גם בקשיים  


בע"ה בשורות טובות בקרוב!

אמןהפי
שולחת חיבוק❤️המקורית

וזה בסדר גם להישבר וגם שנגמרות המילים

♥♥הפי
אמן שיצא מזה טוב גלויזיויקאחרונה
הודעה מנהלתיתפשוט אני..

בחודש האחרון נפתחו 6 (!) שרשורים שונים, שבכולם הרעיון זהה:

תראו איזה מצחיק/אידיוט צ'אט GPT.

 

א. איחדתי את כולם לשרשור אחד כדי למנוע הצפות

ב. לעניות דעתי הנושא מיצה את עצמו די מהר, ובאמת ככל שהשרשורים היו מאוחרים יותר כרונולוגית - כך היו להם פחות תגובות ופחות עניין.

 

והאמת והשלום אהבו

יותר טוב ככה.. הכי נכון.בנות רבות עליאחרונה

אולי יעניין אותך