הצבעים שבצבעים.תות"ח!

*כחול

כמו הים, השמים

כחול

כעפר הארץ

עולם החול, העפר

מכוון לשמים, לכחול

שהוא כְחול הים

והחול סמוך ונושק למים הכחולים*

 

*תכלת

זו התכלית

הדבקות בכסא הכבוד

הפשטות, הטוהר "...וכעצם השמים לטוהר"

או מלשון לכלות. תחליט*.

 

*אדם. אדמה לעליון. או אדמה.

אדם מלשון אדום. כי הדם הוא הנפש, כוחות גדולים.

או חטאים, תאוות*.

 

*כתום. כתם, צלקת. רמז לחטא. קטוּם.

או תמימות, כְתום. שלימות*.

 

*אפור. אפר, שום דבר. שפלות.

או אופיר, זהב. חן שמתנוצץ וממלא את הלב*.

 

*שחור. ריקנות, חוסר צבע. היעדר חום ואש.

או שחרות, נערות. "אז יבקע כשחר אורך...."*.

...רחל יהודייה בדם
זה מעניין ואחר.
אהבתי.
תודה רבה!תות"ח!

מה הכוונה אחר?

זה לא נראה שאני כתבתי את זה?

אם כן, אשמח לשמוע במה זה מתבטא....

...רחל יהודייה בדם
אחר הכוונה שונה..
בקטע חיובי. יש בזה משהו מיוחד
טוב, מעניין....תות"ח!

תודה רבה

יפה מאוד!חסוי112

מחכים...

תודה רבה!תות"ח!

אשמח שתגידי מה למדת....(מעניין לשמוע בדיוק מה למדת....).

....אילת השחר
זה עמוק מאוד..
מזכיר קצת את השוליים האלו בצד הספר תוך כדי שלומדים, וכותבים הארות שמתנוצצות תוך כדי מפגש עם מילים שמישהו אחר כתב לפנינו. מעין התכתבות עם מושגים וביטויים קיימים.
פה זה עם הצבעים.
וזה מעניין הכניסה הזו לעומק המילה ומציאת הגוונים שונים בה, לא למראית עין אלא לשורשה (תרתי משמע) ולעומקה.
זה יפה הציור הזה של הציר שמאחד במילה אחת שני קטבים מנוגדים.
יש עוד מה להתבונן בהם..
תודה על זה.
תודה רבהתות"ח!

אכן...בוודאי שיש.

בשמחה

תודה רבה על התגובה....תות"ח!

תודה

יפה מאוד, רעיון יפה...

 

וואו, תודה רבה, עזר לי להסתכל על עצמי בצורה יותר בהירה....

 

בשמחה, שמח לשמוע....

התלבטתי על זה...תות"ח!

אבל לבסוף החלטתי להוסיף "פירוש":

גוף האדם מכוון לדברים של מעלה, רומז לדברים רוחניים וגדולים. זה לא סתם, זה משום שהשמים גם הם מכוונים כלפי מטה, ותמיד משפיעים כלפי מטה. הקשר ביניהם מראה שגם בחול יש קדושה, וגם הוא רוחני, והרוח גם היא "מעשית", גם היא יורדת עד עמקי תהום ומאירה את הכל, ולא רק עליונה. וזו נקודת המפגש בים, בין החול לבין הים, בין הרוח לבין החומר, ותמיד יש יחסים ביניהם, ואנחנו צריכים להקשיב לרחשים האלו ולמצוא את האיזון.

 

הציצית רומזת שאנחנו עבדי ה', ועושים רצונו אפילו שיש לנו רצונות אחרים (תאוות..."וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם...."). זה מראה שהאדם מיועד לגדולות הרבה יותר, הוא עליון ונישא, ואפילו העבדות, העולם הזה הסבוך, רומז לתכלת, לעליונים. והעובדה הזאת היא שמראה לאדם שאפילו שנראה שעכשיו הוא רוצה כך וכך והוא נמצא במקום נמוך, זה לא הוא באמת, הוא באמת נמצא בעולמות עליונים, ורק צריך לחשוף את הנשמה שקשורה בגוף, וכך תתגלה הקדושה גם בגוף, גם במקומות התחתונים שנראים כהפוכים מהקדושה. לעומת זאת, אם האדם בוחר להתעלם מהתכלית הזאת, הוא גורם בכך לכליון של הכוחות שלו לשווא, שכן הכוחות לא מופיעים במקום הנכון שלהם ולא מוכוונים לתכלית שלהם, וכך הם מבוזבזים, חסרי משמעות. ודווקא כשהם מכוונים לתכלית, אין בהם כליון, הם שייכים לנצח, לאינסוף.

 

מצד אחד האדם עשוי מעפר ואפר. מצד שני יש בו נשמה. מצד הנשמה האדם נדמה לעליון. מצד שני, מצד הגוף שלו הוא אדמה. אבל באמת שני הדברים קשורים זה בזה, והנשמה היא עצמה מתגלה בעפר עצמו, היא לא דבר לעצמו. אמנם, במציאות, באדם עצמו יש מן "סתירה", ויש בו את שני הדברים. מבחינה פנימית וודאי שיש אדמה לעליון, מבחינה חיצונית, אדמה, עפר ואפר, כחרס הנשבר. ועל האדם להבין שיש את שני הדברים האלו, ולהיות מודע לשניהם. כשהגוף שלו לא הזדכך והבחינה הפנימית לא התגלתה לגמרי, צריך להבין שיש צד שהגוף הוא עפר ואפר, תחתון ונמוך. אבל להבין גם שמצד שני יש אדמה לעליון, והשאיפה של האדם להתעלות היא דווקא משום שיש את יצה"ר, שיש אפשרות להתקדם.

בהתגלות של המציאות שלנו, מצד האדמה, האדם שואף למטה, מצד הנשמה, האדם שואף למעלה. אבל באמת, שתי השאיפות מקורן בקודש, "אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול- הנךּ" (עיין שיר של הראל טל "אנה אלך"). גם הבחינה התחתונה של האדם, גם היא מקורה בקודש, משום שבאמת שאיפה אחת היא, שאיפה לה' יתברך.

 

כתום זה צבע האש. האש יכולה לגרום לכוויות, לשריפה של דברים והפיכתם לאפר, מכלה. ומצד שני, שורפת את כל הלכלוכים ומחזירה את המצב לקדמותו, כמו ליבון ברזל, שע"י האש מקבל הוא צורה חדשה, נקייה. לפתוח דף חדש.

אש זה כמו נשמות דתוהו. היא שואפת למעלה, לשלימות, היא שואפת לרוחניות המוחלטת, ולכן כל דבר גשמי שורפת ומכלה, כי הוא מצומצם, הוא קטן, הוא במסגרת. אבל דווקא היא יכולה לתת צורה, להחזיר את הדבר לצורתו המקורית, מבלי לכלוכים. היא מקלפת את כל הקליפות ומגלה את הנשמה התמימה והמוחלטת, שהיא בלי גבולות, רוחנית לגמרי. "כל דבר אשר יבוא באש תעבירו באש וטהר....", הטהרה, הזיכוך. וכשאש במידה ובאה רק כנגד הגשמיות הלא טובה, המלוכלכת, בכך עושה היא את עבודתה. שמעתי פירוש מעניין, שבשלב כלשהו אחרי שרשב"י ובנו יצאו מהמערה, רבי אלעזר בנו שרף, ורשב"י תיקן. היה אפשר להבין שהייתה ביניהם מחלוקת, ורבי אלעזר חשב שעדיין צריך לשרוף, ורשב"י הגיע למסקנה שלא צריך לשרוף. אבל שמעתי פירוש, שבכוונה הם שרפו ורשב"י תיקן, כי כשרשב"י החזיר את העולם ע"י השמות הקדושים, העולם הרבה יותר קדוש, עם הרבה יותר ברכה ביבול. ואני מוסיף נופך, צריך לטהר את העולם, ולהתחיל מהתחלה, וכך העולם יכול לבוא מנקודה טהורה וחלקה יותר, נקי ממומים וחטאים, מדברים לא טובים.

 

אפור זה בדיוק המקום האמצעי, בין טוב לרע, בין חיובי לשלילי. התחום האפור הוא הכי מורכב, כי יש משהו יותר קל בלברוח מהרע, זה מאוד ברור, אבל המשימה הכי קשה זה להופיע בצורה קדושה דברים בהיתר. אבל זה רצונו של הקב"ה. הזהב והחן מסמלים את התחום של העולם הזה האמצעי, שהוא בתחום האפור. חן, זהב, כסף, יופי. אלו דברים אמצעיים שיכולים להיות בקודש, ויכולים לשמש לדברים לא טובים. והתפקיד שלנו הוא להופיע אותם בצורה קדושה וטובה. וחלילה כשלא משתמשים בהם בצורה טובה זה "נזם זהב באף חזיר", "שעמום מביא לידי חטא", הבטלה מאבדת מהמשמעות, ודווקא משהו שיכול להיות טוב נלקח לרע, בכך יש משהו יותר חמור במובן מסויים אפילו מרע, כי יש פה ערבוב של הטוב והרע, יש פה טימוא של דברים שאמורים להיות בקדושה.

 

השחור הוא העדר כל צבע. לכן הוא יכול להיות חושך, שיצה"ר הוא ההעדר הגמור. חוסר האש, הנשמה, הקדושה, הסתר הפנים, מביא לכך שיש חושך. אבל דווקא החושך יכול להיות כלי לאור הגדול. ודווקא החושך שהוא העדר הכל, דווקא שם יכול להיות האינסוף, כי כל אור, הוא מוגבל, הוא מצומצם, הוא מוגדר. ודווקא המקום הריקני, שאין בו מעצמו כלום, דווקא שם יכולה לשרות שכינה, והאדם יכול להיות כלי לשכינה. ה' משרה שכינתו על כלים שבורים. ולכן דווקא החושך הגמור מגיע לפני האור הכי גדול (איילת השחר), והשחור הוא הגורם להבאת האור והשראתו. "קווצותיו תלתלים שחורות כעורב".

 

כמובן, זו המשמעות הפשוטה שעליה חשבתי, יש אולי עוד משמעויות, אשמח לשמוע משמעויות נוספות שראיתם בשיר....תודה רבה!

בשמחהתות"ח!אחרונה

שמח לשמוע....

כן, ב"ה....(כשאני קורא את השיר זה ברור לי מאליו.....)

כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאראחרונה

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

מי קרא את ה'מכתב פתיחה'?אני הנני כאינני

לידיעתכם, זה פיצ'ר שהתאפשר בפורומים די לאחרונה, עד אז זה היה טמון ב'ניהול פורום' שהיה זמין רק למנהלים. 

 

למען הסר ספק - לא אני כתבתי.

לאחרונה? קפיץ
כי הוא שם לפחות ב–13 שנה האחרונות
נדמה לי שקראתי מכתבי פתיחה בחלק מהפורומיםארץ השוקולדאחרונה

ואפילו לא בכל אלה שאני מנהל,

במחשב היה אפשר לראות אותם גם לא כמנהל.

✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאראחרונה

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

אולי יעניין אותך