(מביאה שוב את הפירוש הזה, כי הוא מתאים כ"כ לימי אייר המיוחדים שאנו נמצאים בהם)
כִּי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ--וּבָא גֹאֲלוֹ, הַקָּרֹב אֵלָיו, וְגָאַל, אֵת מִמְכַּר אָחִיו.
אור החיים מבאר פסוק זה בדרך הרמז. ומבאר כאן- "ענין גדול והערה ליושבי תבל".
אחיך- הקב"ה
עפ"י הגמרא עם ישראל אחראי לאופן שבו מתגלה כבוד ה' בעולם.מעשיו של אדם אינם גורליים רק למעמדו האישי, אלא למעמדו של הקב"ה בעולם "כי העיקר תלוי בהתחתונים".
ומעשי ישראל גרמו לירידת ה' מנכסיו וה' הוצרך למכור את אחוזתו שזה בית המקדש.
אבל יש סיכוי לגאולה- האח של המך יבוא לגאול את אחוזתו-האח- זה הצדיקים."והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם", הצדיק צריך לעורר את ישראל למאוס בגלות ולעלות לארץ.
קרבתו של הצדיק לקב"ה מטילה עליו אחריות כבדה לעורר את ישראל, ואם לא ימלא תפקידו זה, הוא אשר יאשם במצב.
ו"מהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב":
הפירוש-כה) כי ימוך אחיך וגו'. פרשה זו תרמוז ענין גדול והערה ליושבי תבל, כי ימוך על דרך אומרו (קהלת י' י"ח) בעצלתים ימך המקרה, ואמרו ז"ל (תענית ז' ב) עשיתם לאותו שנאמר בו (תהלים ק"ד) המקרה במים עליותיו מך, כי כשהתחתונים מטין מדרך הטוב מסתלקים ההשפעות ומתמסכן עמוד הקדושה, כי העיקר תלוי בהתחתונים, ואמר ומכר מאחוזתו ירצה על המשכן משכן העדות אשר הוא אחוזתו ית' שבו השרה שכינתו ובעונותינו נמכר הבית ביד האומות, וכמאמרם ז"ל (מדרש תהלים ע"ט) בפירוש פסוק מזמור לאסף באו גוים וגו', והודיע הכתוב כי גאולתו היא ביד הצדיק אשר יהיה קרוב לה' על דרך אומרו (לעיל י' ג') בקרובי אקדש הוא יגאל ממכר אחיו, כי האדון ב"ה יקרא לצדיקים אח כביכול דכתיב (תהלים קכ"ב) למען אחי ורעי, והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו חוץ גולים מעל שלחן אביכם ומה יערב לכם החיים בעולם זולת החברה העליונה אשר הייתם סמוכים סביב לשלחן אביכם הוא אלהי עולם ב"ה לעד, וימאיס בעיניו תאוות הנדמים ויעירם בחשק הרוחני גם נרגש לבעל נפש כל חי עד אשר יטיבו מעשיהם, ובזה יגאל ה' ממכרו, ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב: