יחס הרבי ל'אתחלתא דגאולה'מושיקו

...באותם ימים - חודשים אחדים לאחר 'מלחמת ששת הימים' - שררה עדיין בארץ וביהדות העולם התרוממות-רוח זחוחה לאחר הניצחון הניסי במלחמה, ורבים משלומי אמוני ישראל, ביניהם רבנים ומנהיגים רוחניים דתיים וחרדיים, סברו בתום-לב כי הקמת המדינה העצמאית שלפתע זכתה לניסים כה מופלאים היא אכן ה"אתחלתא דגאולה" המיוחלת.

אחד שלא הצטרף לאופוריה הכללית ונאבק לביטול מגמות אלה היה הרבי נשיא הדור, שהחל להיאבק נגד הרעיון לראות במדינה 'אתחלתא דגאולה' כבר בתחילת נשיאותו. עמדתו זו של הרבי באה מאז לידי ביטוי במכתבים רבים ששלח בנושא זה לרבנים ולאישים שונים.

להלן כמה מאותם מכתבים רבים:

ב"ה, י"ד כסלו, תשט"ו
ברוקלין,
שלום וברכה!

במענה על מכתבו מא' וישלח בהנוגע למה שקרא במכ"ע אשר כתבתי לרב פלוני, ותמה על זה... והנה בכלל מנהגי ע"פ מה שראיתי מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע לענות לכל השואלים, ובפרט לבני תורה, ובפרט כשיש להבטיח (באווארענען) על-ידי-זה טעות הרבים, ואולי גם מקום לאיזה תיקון... ראיתי בו פרק המדבר ע"ד המאורעות דשנים האחרונות, והעיקר בנוגע לארץ-ישראל וקוראים לזה אתחלתא דגאולה, מצאתי כאן הזדמנות לעורר את המחבר לחדול מלומר את זה, כיוון שלדעתי על-ידי-זה דוחין את הקץ ח"ו, נוסף על זה שהדברים ע"ד אתחלתא דגאולה בזמן זה מביאים לקולא בקיום התורה ובפרט עם הרבנים באה"ק ת"ו, שביניהם גם חרדים, אשר תועים בפירוש המאורעות דשנים אלו, ד' יכפר בעדם, ומפרשים המצב כאתחלתא דגאולה... ויה"ר מהשי"ת, אשר כאו"א מאתנו יזכה למלאות חלקו - ולצאת בעצמו מן החושך כפול ומכופל ע"י שיעורר לאחרים לצאת מטעותם, ובפרט אלו השמים חשך לאור ואור לחשך, היינו שמשתדלים לפרש עניין ההצלה של בנ"י ע"י הקב"ה - באופן בלתי מתאים, ומהם גם כאלו המפרשים בענין כחי ועצם ידי כו'... שכתבתי לעיל, שעי"ז באה גילוי הדיעה שנמצאים אנו עדיין בחשך כפול ומכופל, ובמילא אין ישראל נגאלין אלא בתשובה ובהוספה בדרך התורה והמצוה...

בברכה
מ. שניאורסאהן

המכתב השני המובא בזה, נשלח כשנתיים לאחר-מכן:

ב"ה, י"ט אלול, תשי"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!

במענה על מכתבו בו שואל אם יש כבר אתחלתא דגאולה או לא.
ולפלא השאלה בדבר הפשוט ונפסק בהלכה ע"י המורה הגדול הוא הרמב"ם סוף הלכות מלכים מיוסד על כמה כתובים בתורה ובנביאים ורז"ל, שיעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה (והוא דוקא) ויקבץ נדחי ישראל, עיי"ש, ובהלכות תשובה סוף פרק ט', ונמצאים עתה בגלות חשך כפול ומכופל עוד יותר מדורות שלפנינו, כיון שכמה מגדולי ישראל הלכו למנוחות וכו' ולא די בהחשך מצד עצמו, הנה נתקיים גם החזון דשמים חושך לאור ואור לחשך.

ויהי רצון אשר תחת שאלות בעניינים האמורים, ינצל את זמנו להתמדה ושקידה בלימוד תורתנו הק' בנגלה ובחסידות ויוסיף בהידור בקיום המצות, שכל פעולה כזו מוסיפה אור בעולם ומעט אור דוחה אפילו הרבה חשך ומקרב עי"ז קץ הגלות המר.

ובאיגרת אחרת:

...נבהלתי לקרות בתוכן נאומו שבמכתבו וז"ל - עכשיו שהגענו בעזה"י לאתחלתא דגאולה אני מדגיש רק אתחלתא והגאולה שלמה תהיה בעת ביאת משיח צדקנו וכו' - וכנ"ל נבהלתי בקראי את זה, ולא כ"כ על מה שאמר כי מה שיאמר הנואם בעידנא דהתלהבות אין הוא אחראי כ"כ. אבל גדול תמהוני על מה שמעתיק זה במכתבו כדבר הפשוט. ולא חלי ולא מרגיש הענין דהעלם על האמונה ח"ו הכלול במשפט הנ"ל, ויתבונן אשר משנה תורה להרמב"ם מתחלת וז"ל: יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון. ומסיימת באופן הגאולה ולא מקרה הוא, כי נעוץ סופן בתחילתן ותחלתן בסופן ופסק הרמב"ם בפרט איך תהיה הגאולה, ובמילא גם התחלתה בכלל, וז"ל:

"(הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד') יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו. כפי תורה שבכתב ושבעל פה. ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי, ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד וכו'".


ואין אלה, כאמור, אלא מעט מתוך מכתבים רבים בנושא זה שהרבי שלח במהלך השנים.

 

 

 

ב'עקבתא דמשיחא'

"עומדים אנו בתקופה של אתחלתא דגאולה" - במשפט זה מתחיל מאמר [שהתפרסם ב"הצופה" בערב שביעי של פסח] שכותרתו: 'בעקבתא דמשיחא', והקורא תוהה: אם כך, מדוע כתוב בכותרת "בעקבתא דמשיחא", שהוא שמה של תקופה הקודמת לבוא המשיח, בעוד שאינה זהה בשום אופן עם 'אתחלתא דגאולה' שהיא בהכרח תקופה שלאחר בוא המשיח? - אולם בעל המאמר נותן לי תיכף להבין, שאם אני חושב כך אינני "נקי מנטיות סובייקטיביות ומשפטים קדומים", ולדעתו שתי התקופות הן היינו-הך. בנוסף על כך, הוא מבטיח לנו שקביעתו זו מתבססת על דברי התורה שבכתב ושבעל-פה פלוס הרמב"ם. (יודעים אתם, בזמן האחרון הרמב"ם נכנס אצלנו ב'אופנה' - כל-בר-בי-רב ושלא בר-בי-רב בודה מלבו כאוות נפשו ומסתמך על ה'רמב"ם' - כי הוא יודע שזה בוודאי יוסיף משקל לדבריו...).

אבל יש סוג אנשים, שבכל-זאת אינם בטוחים אם הצליחו לבלבל אותי במידה מספקת ולשכנעני, כי האתחלתא של הגאולה יכולה להיות לפני קץ הגלות, כלומר אפשר להגיע לשטח הטרקלין לפני שעברנו את הפרוזדור עד תומו. מה הם עושים? - משתמשים בשיטה היפנוטית מודרנית. המהפנט המודרני, כשרוצה להרדים אותך, הוא מסובב מול עיניך במהירות מתגברת והולכת טבלא עגולה עם פסים שחורים ולבנים, עד שלבסוף אין להבחין בין שני הצבעים וראשך נעשה סחרחר עליך. בעל המאמר משתמש באותה שיטה, אלא שבמקום פסים שחורים ולבנים הוא מחדיר בך מין 'הוקוס-פוקוס' של מילים, כגון: "תחומין מתעקרין וגבולין מתנתקים, מערבולת חושך ואור, גדלות וקטנות, הרי-הרים וצללי-צללים, הכל נסקרין בסקירה אחת, בלי אופי מיוחד וחותם תכנית ניכר".

האם עדיין לא הסתחררת? - והמחבר מנחם אותך: "תקופה זו אי אפשר לעמוד על אופיה בסקירת-עין ואין אפשר לתהות על טיבה, אם עוברים במהירות וביעף על גורמיה ומחולליה".

ולאחר שבעל המאמר ממטיר עליך צרור נוסף של מלים, בסגנון של ספרות מאד מסוימת, כגון "עזובה ויגון הרוחניות במדבר הגולה, מתגוששים כוחות גדולים, מפרקי הרים משברי סלעים, מנשבות בעולם סערות, מהפכות מרד ומעל, הרס כללי, שוד ורצח, בלי חינוך, דעת ודת, הפקרות והוללות לכדו את כל הנעורים, בעטיים של התועים המתעים בחירות ליברלית, מתירנות פרועה לשימצה" - אתה בהחלט רואה לפניך מערבולת, שבה משתוללים בערבוביא אתחלתא דגאולה עם עקבתא דמשיחא, עד כדי כך, שלרגע כלל לא ברור לך, האם בא משיח או לא - וזאת הרי הכוונה!...

והיות וזאת הכוונה, חייבים אנו - אפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים - להוציא מראשו של כל יהודי את הבלבול האיום הזה - בלבול שלא פעם כבר עלה לעם היהודי ר"ל ביוקר רב... בלבול, שתחילתו הופיעה בלבוש תמים ומיתמם של "ראשית צמיחת גאולתנו", אך ראשית צמיחה זו היכתה שורשים ברבים מן המוחות החמומים, עד כדי כך שצעיר היה מסוגל לכתוב עוד לפני כשלוש שנים כי עברנו כבר את ה"אתחלתא", - הו-הו! - אנחנו כבר אפילו אחרי האמצע... ועוד מעט נוכל לגשת בשקט לבניין בית-המקדש השלישי! - כך!

הנה מה שצמח מן ה"ראשית צמיחה" ההיא!

ואם נוסף על כך ששמענו בימים אלה דיבורים וקראנו אותם שחור על גבי לבן, ש"הגאולה השלישית" פועלת כבר במלוא הקיטור והמדינה שלנו ממלאת כבר "פונקציות משיחיות"... ועכשיו בא מישהו ומערבב בכוונה-תחילה וכורך יחד עקבתא דמשיחא עם אתחלתא דגאולה בליווי "הרי-הרים וצללי-צללים" - הרי לך בלבול מוחות כזה, שגם אדם "נקי מנטיות סובייקטיביות ומשפטים קדומים" עלול להסתחרר ולא לדעת באיזה עולם הוא נמצא.

והנה עוד 'סימפטום משיחי' קטן: אל תחשבו שרק במקרה מאחלים בני האדם "בארצנו הקטנטונת" - "גאולה שלמה" דייקא. הסיבה היא הפסיכוזה; התסביך החולני שנוצר בקרב העם היושב בציון, כי על גאולה גרידא אין כבר מה לדבר, שהיא נמצאת כבר "בכיס", וכל שנותר עוד לאחל, זו הגאולה "השלמה".

תשאל: איך תיתכן גאולה בלי משיח? - והתשובה פשוטה: איזו שאלה? הרי יש לנו מדינה, עם נסים ונפלאות... וגם ירקות יש (סנהדרין צ"ח ע"א). ומי הוא המשיח שהביא את הגאולה? על שאלה זו איש לא יענה לך. יסתפקו בזה, שהרי יש תפילה ובה כתוב בפירוש: "ראשית צמיחת גאולתנו" - והא לך פתח להרהורים האפיקורסיים ביותר, ה' ישמרנו.

בעל המאמר הרגיש, כנראה, את הערפול שבדבריו, לכן מצא-לנכון לעטוף את כל התמונה במיסתורין. "זמן מופלא ומכוסה", הוא כותב, "שכיסה והעלים עתיק יומין... עטוף מיסתורין הוא הזמן הזה, עמוק הוא בעינינו ומי ימצאנו".

ומתוך המיסתורין הזה מבצבץ ועולה גרעינו האמיתי של המאמר, אשר יתפתח בהדרגה ותצמח ממנו הדמות המרכזית, שלמענה באה לעולם יצירה מיוחדת-במינה זו. הנה הגרעין: "ולא כל אדם זוכה להיות ראוי להגיע לחקר המיסתורין של תקופתנו".

ומשנאחז בעקב דמותו הנערצת, מתחיל המחבר בסגנון עילאי התואם את נושאו. הוא מתאר כיצד, "ממיעוט האמונה ומקטנות המוחין", מוכים בתדהמה מימין ומשמאל ומתקשים "לסבול את האור הגדול הבוקע" וכו'... ורק בני עליה מועטים הרגישו "ביתרון רוחם של משב משק כנפי המיסתורין הזה של תקופתנו. הם הרגישו בנפשם שהגיע שעתם לומר שירה, כי עלה השחר". אנא, תנחשו במי מדובר. רוצים עוד פנינה? - "הם הבינו שמבין חשרת חשכת הערפל בוקע ועולה אור מאיר, כדברי הירושלמי ברבות-אור גאולת ישראל".

לאחר מראות נשגבים אלה, שומע המחבר הנכבד פולמוס דברים בין "דתיים" ו"חילוניים", ולשמחתנו הרבה אינו מוצא "אף חילוני אחד". כולם מלאים מצוות כרימון - והוא מצטט את התלמוד - וכל מה שהוא רואה במדינה הזאת, הכל מלא קדושה. אין פלא שהוא מתפעל מן ההרמוניה (בלשונו "קורילציה") השלטת "בין שומרי מצוות ובין אלה שאינם מדקדקים במצוות", ורק "אנשי התורה" הם אלה "המעכבים את הגאולה השלמה האמיתית" - כן, בדיוק כך! - מפני שאינם מצליחים בתפקידם לפדות את נפש העם מחומריותו ושעבודו הגשמיים, ע"י חינוכו במאור שביהדות. ובכן, רק אלה מעכבים עדיין את הגאולה, אבל כל היתר הנמצאים ב"קורילציה" (כמעט ואמרתי "קואליציה"!) - כולם "קדושים וטהורים" (גם זה זוג מלים שאנו מרבים לשמעו בזמן האחרון).

המחבר אינו מסתיר את התפעלותו מכל אלה, שאין להם שותפות עם "אנשי התורה", וכך הוא אומר: "כמה גדולים הם מנהיגי מדינת ישראל שיחיו לאורך ימים ושנים טובים, וכמה חזקה, היא אמונתם בערכי התורה". (ולהתפעלותו זו לא הפריעה, כנראה, קבלת הפנים, שערכו כמה ממנהיגי מדינת ישראל שיחיו לאנית הפאר 'קווין אליזבט' בעצם יום השבת של חוה"מ פסח, ומרוב חוזק אמונתם בערכי התורה, הטיחו בכנסת זה בזה את האשמה שלא לדבר על "חוזק אמונתם בערכים" בשטח הגסטרונומיה, אשר עוררה פליאה רבה בין נוסעי האניה.)

אין פלא, אם אחרי כל אלה מגלה לנו בעל המאמר, "עובדה נפלאה במינה, שעוד לא ראיתי למי שיעריכנה כראוי"... ובאמת, חן-חן לו על גילוי נפלא זה, אשר באמת לא זכינו בכוחות עצמיים להרגיש בו, וטוב - הה, מה טוב! שפקח את עינינו... ומה הגילוי? - אני מצטט: "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שנדפס ספר פסק הלכה של הרבנות הראשית... עם הסיסמה של ממשלת ישראל". והוא ממשיך: "הרי למרות הפולמוס שיצא על הספר, אין באפשרותו להאפיל על העובדה והאירוע המשמח שבהצטרפות בין מלכות ישראל למלכות התורה".

ואני לתומי מעולם לא הייתי משיג את גודל משמעותו של אירוע זה - שאין זה כי אם "סימפטום משיחי" עצום, המסוגל לזעזע את יסודות העולם! עוד כמה גילויים כאלה ו...המהפנט עשה את שלו: הרדים את כולנו והעלה אותנו אל מרומי עולם הדמיון... אנא תארו לכם ספר מרחף בחלל מתחת שמי ארץ-הקודש והוא מסמל מיזוג שתי מלכויות: מלכות ישראל ומלכות התורה! איזה חזיון נהדר!!...

ואם כבר מתרחשים אצלנו מאורעות נשגבים כאלה, שמעולם לא שיערנום, מה הפלא אם בעל המאמר מפרש לנו כמה "סתומים" בתורה. למשל, אם לא ידענו מה פירוש הפסוק "תולה ארץ על בלימה", הרי הוא מסביר ואומר, "חיסורי מחסרא", והוא גורס: "תולה ארץ ישראל על בלימה". נו, באמת - מה זו כבר מלה אחת נוספת בתורה, אם על-ידי הוספה זו אפשר לפרש כי "כל הכוחות שבעולם לא יזיזו את קיום המדינה והליכותיה (מלה: "מייד אין שיקגו") הנצחיות". תשאלו, מה נעשה עם הפסוק "אל תוסף על דבריו" (משלי ל, ו) המוכיח שדברי שלמה המלך נאמרו ברוח הקודש (עיין מגילה ז.) - למחבר פתרונים.

אחר-כך הוא מפרש את הכתוב: "ונשיא בעמך לא תאור", כלומר, נשיא שנבחר ע"י 'עמך' אסור לקללו ויש לכבדו, ומיהו הנשיא? הנה: "אפשר שתהיה, למי שנבחר על ידי כלל ישראל, מעלת הנשיא, אף בזמן שאין סנהדרין נוהגת". ועוד: "נשיא התורה שהוא ראש השררה על כל ישראל בממשלת התורה בארץ ישראל" (ציטוט מילולי).


הנה: באותו "שיר השירים", אשר לפי חז"ל (מגילה ז') נאמר ברוח הקודש, ולפי דברי רבי עקיבא (מסכת ידים פ"ג מ"ה) "כל הכתובים קודש ושיר השירים קודש קדשים" - נותן מחבר המאמר לפסוק "הנה מטתו של שלמה ששים גבורים סביב מגבורי ישראל וכו'" את הפירוש כדלקמן: כשהיה צעיר לימים, מיטתו של הגאון ר' שלמה עמדה בבית המדרש, וכבר אז העידו עליו שישים גבורים מלומדי מלחמתה של תורה, שהוא עילוי. אבל הגיבורים ההם היו לא רק גיבורים בתורה, אלא גיבורים גם בכבישת היצר, מפני שהיו גדולים ביראת שמים ואמונה. "הם היו קדושים וטהורים", כותב המחבר, "נקיים מכל שנאה נוחים לבריות וטובי מזג. חלילה היה להם ללגלג על אחרים וכל-שכן להוציא שם רע או לשון הרע ורכילות", וממשיך: "אבל, חבל שבעוונותינו הרבים שישים הגבורים אינם איתנו, ושוב נשארים שלמה ומטתו בעולם מלא חשד, שנאה וקנאה".

במסכת אבות דר' נתן (פ"א מ"ד) מספרים לנו חז"ל, כי שיר השירים גנוז היה בראשונה, עד שבאו אנשי כנסת הגדולה ופירשו אותו. מזלו של שיר השירים היה, שבאותה שעה עדיין לא היה קיים פירוש זה שהבאנו לעיל בשם בעל המאמר, שאחרת בוודאי היו גונזים אותו ח"ו לעולמים!

איך אומרים? "קומנטארים מיותרים". דבר אחד ברור מעל כל ספק, כי מאמרים מהסוג המתואר יכולים באמת להופיע רק בתקופת עקבתא דמשיחא, ולכן אני כבר מבין מדוע הכתיר המחבר את מאמרו בשם "בעקבתא דמשיחא"...

 

 

המשך^^מושיקו

להלן המאמר השני, זה שהרב פלדי דיווח עליו לרבי.

האמנם אתחלתא דגאולה?

"היכן אנו עומדים?" שואל מחבר המאמר בשם "אין לך קץ מגולה מזה" ("שערים" י' מנ"א תשכ"ט). לכאורה שאלה במקומה, בייחוד בהתקרב ימי הרחמים והסליחות, כאשר חשבון-הנפש הולך ונעמד במרכז חיי כל יהודי. אך חיש מהר מתברר, כי הבעיה המטרידה את בעל המאמר היא זו: האם אנו עומדים "לפני אתחלתא דגאולה, בתוך אתחלתא דגאולה, שלב אחר שאין בינו לבין עניינים רוחניים כלום?" - כך הוא שואל.

ואם כאן עולה על דעת הקורא השאלה ה'אפיקורסית' למאי נפקא מינה?, כלומר, מהו הדבר אשר לדעת המחבר ישתנה, או צריך יהיה להשתנות בחיי היום-יום שלנו, האם כבר נקבל את התשובה הברורה על שאלתו? - וגם על כך משיב המאמר עוד בראשיתו, באמרו: "בתחילת בירור הליכי גאולתנו וכו' יש לברר האם גאולתנו - גאולת ישראל - תלוי' בתשובה או לא".

עלי להדגיש, כי אין ברצוני להתפלמס עם המחבר הנכבד, אשר כוונותיו היו בוודאי טובות, וכפי הנראה רצה בנוסח ר' לוי יצחק מברדיצ'ב זי"ע לעורר רחמים על עם ישראל, שאף-על-פי שלא הספיק לשוב בתשובה שלמה אל בוראו ית', ישלח ברוב חסדו את משיח צדקנו - בחי' חננו ועננו כי אין בנו מעשים.

אולם, חובה קדושה להתפלמס עם כל אלה (וביניהם רבים וטובים) אשר מזדהים פחות או יותר עם הרושם שהמאמר מעורר - בלי לימוד-זכות כנ"ל.

והרושם הוא פשוט: אם ישנם (וישנם!) בינינו יהודים, אשר תקיעת השופר כבר בר"ח אלול מעוררת בהם הרהורי תשובה ורגשי כוננות לימים הקדושים - הרי בא המאמר ההוא להרגיעם ולהרדימם, כמי שאומר: אין כל צורך; אל נא תטריח את עצמך ואל תדאג. שתי המסקנות הנובעות מהמאמר ההוא - שתיים שהן אחת. לא מלבי בדיתי זאת - והריני מביא את שתיהן ככתבן וכלשונן.

האחת: "ואם-כן, מכל הני מילי, יסוד היסודות בזה העניין, כי הגאולה העתידה איננה תלויה בזכות במעשים טובים ובעשיית-תשובה". עכ"ל.

והשניה: "ולכן ברור: בוודאי אנו חיים בתקופה של אתחלתא ועוד יותר, תקופה זו כבר מאחורינו, אנו עומדים כבר בשלבים האחרונים, המתקרבים להשבת סדר העבודה לירושלים לבואו של המבשר-טוב". אלה דברי הסיכום והסיום של המאמר הנ"ל.

ואגב: אחרי כל המסקנות הברורות הללו, אינני יודע, מה יוכל עוד המבשר-טוב לבשר טוב?!

תשאלו - מהיכן מסיקים מסקנות כאלה? - והמאמר משיב: "ממקורות תורת חיים". ועוד כתוב: "לשם כך פתחתי את הגמרא, מסכת סנהדרין, דף צ"ז עמ' ב'". ובכן, פתחתי גם אני את הגמרא באותו מקום ובאמת מצאתי: רבי אליעזר אומר, אם ישראל עושין תשובה - נגאלין, ואם לאו - אין נגאלין. וזה גם מובא במאמר, אבל אינו מובא מה שרבי יהושע ענה לו על כך, והוא: "אם אין עושין תשובה אין נגאלין, אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב". וזאת, כי תשובה זו של ר' יהושע היתה מקלקלת את המסקנה הראשונה של המאמר, היות ומתברר שבנוגע לצורך עשיית תשובה לא פליגי, אלא שרבי אליעזר עומד על תשובה רצונית (כפי שמסביר המהרש"א במקום את מהות המחלוקת כולה), ואילו רבי יהושע סבור שהגאולה אפשרית גם ע"י תשובה כפויה בידי העמדת מלך וכו' וכך פוסק גם הרמב"ם (הלכות תשובה פ"ב ה"ב). וכאשר כל אחד מן התנאים הנ"ל מביא בגמרא פסוקים רבים בזה אחר זה, כדי להצדיק את עמדתו (תשובה מתוך רצון חפשי, או מתוך לחץ) נאחז המאמר בפסוק אחד ויחידי אשר אפשר להתאימו לצורך מגמתו ומסקנתו, שלפיו אנו לכאורה פטורים ח"ו מתשובה ומעשים טובים.

למעשה אפשר למצוא את מקור הסוגיא הזו בשני פסוקים שבתורה (דברים ד' כט-ל') "וביקשתם משם כו' ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך" - זו תשובה מרצון, אך "בצר לך וכו' ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקולו" - זו דרגה של תשובה תחת לחץ - כפי שמפרש "אור החיים" הק', בנוגע לאחרית הימים, וזה לשונו: "והם חבלי משיח, ולא יהי' להם כל הצרות בתמידות בזמנים ארוכים, אלא באחרית הימים, ומבטיחם שיעורר ה' לבבם אז לשוב בתשובה, והוא אומרו ושבת עד ה'" עכ"ל.

אכן, כל מי שרוצה באמת ובלב תמים להסיק אם הגאולה תלויה בתשובה אם לאו, אין לו כל צורך בחיטוטים נוספים, לנוכח האמור בפירוש בתורתנו הקדושה, ולא עוד, אלא שגם המחלוקת בין רבי אליעזר ורבי יהושע בסנהדרין איננה - כאמור - בנוגע לתשובה עצמה, כי אם (כפירוש המהרש"א) באשר לשתי דרגות התשובה. בנוסף על כך, אם כבר חשקה נפשו של החוקר לפתוח את הגמרא, ודווקא במסכת סנהדרין דף צ"ז ע"ב, הרי בסך-הכל שורה אחת לפני המחלוקת הנ"ל אנו מוצאים (אם רוצים) את דברי רב האומר, "כלו כל הקצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה". ובעירובין (צ' ע"ב) נחלקו רב ושמואל, ואמר שמואל גופיה הלכה כרב. אגב, אותה בת-קול שיצאה ואמרה, "מה לכם אצל רבי אליעזר, שהלכה כמותו בכל מקום", משמע - גם בפלוגתא בסנהדרין צ"ז.

המסקנה הראשונה של המאמר הנדון היא איפוא לא רק בלתי-נכונה אלא - מה שיותר גרוע - שמגמתה פסולה מעיקרה. הדבר מוכח גם - וביתר שאת - בחלקו השני של המאמר, אשר משתדל בכל מחיר לשכנענו כי אתחלתא דגאולה היא כבר מאחורינו, עד שאפשר כבר להתחיל לבנות את בית-המקדש, ובמילא אין כבר צורך ח"ו בתשובה ומעשים טובים.

וכדי להוכיח זאת, המאמר מסתמך שוב על מסכת סנהדרין, והפעם דף צ"ח ע"א: "ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר (יחזקאל ל"ו ח') ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו'". ופירש רש"י: "כשתיתן ארץ-ישראל פריה בעין יפה אז יקרב הקץ ואין לך קץ מגולה יותר". והמאמר קופץ על המציאה וצוהל ואומר בזו הלשון: "לא בתשובה, לא בעליה ברוחניות קבעו את הסימן המגולה, אלא בפריחה הגשמית של ארץ-ישראל ראו את תחילת בוא הגאולה".

ואני אומר, כי אין לך סימן מגולה מצהלתו המגולה של המאמר, עד כמה שכל תכליתו היא אך ורק למנוע מקוראיו כל רעיון של הרהור תשובה! יש פירות וירקות בשוק - אם כן מה מקום כאן לתשובה, לא כן?...

ואולם, פירוש המהרש"א במקום מבטל את כל ההנחות הדחוקות והמגמתיות האלה באופן חד-משמעי, וזה לשונו: "לפי שכל זמן שאין ישראל על אדמתם, אין הארץ נותנת פירותיה כדרכה, אבל כשתחזור ליתן פירותיה, זהו קץ מגולה, שקרב לבוא זמן גאולה. שיחזרו ישראל על אדמתן". המהרש"א מביא גם פירוש אחר בנוגע לצמיחה, וגם שם מסיים "וזה יהיה בזמן שקרוב לבוא זמן הגאולה, וזהו דבר נסי, ודאי קץ מגולה הוא". ועכשיו לא נוכל לטעות גם בדברי רש"י "אז יקרב הקץ", כלומר זה יהיה סימן שהקץ עומד להתקרב, - אבל אתחלתא דגאולה מאן דכר שמיה?

בכלל, משחקים אצלנו במושג הזה 'אתחלתא דגאולה' כדבר המונח בקופסא, מפני שמערבבים אותו (לפעמים בזדון!) במושג "קץ". אדרבא, תשאלו ילד בן שש הלומד בכיתה א', האם התקרבות של קץ שנת הלימודים בכיתה א' זהה עם התחלת שנת הלימודים השניה? והוא בוודאי לא יסכים. לעומתו, מצויים למרבה הצער יהודים רבים וטובים אשר לא יהססו לערבב תחומים אלה, ויראו בסימני התקרבות הקץ - שאמנם נראים אצלנו יום-יום ושעה-שעה - לא פחות ולא יותר מאשר "ראשית צמיחת גאולתנו", או כדברי המאמר הנדון - סוף אתחלתא דגאולה על כל הנובע מכך.

ואין לזלזל בהבדל 'הקטן' הזה כלל וכלל.

אכן, הרמטכ"ל מכריז אחרי פשיטה עמוקה לתוך מצרים כי זאת היתה אחת הפעולות הנדירות בהיסטוריה הצבאית - אנו שואלים את עצמנו: עם כל המעלות הנדירות של חיילינו ומפקדיהם - הלוא דבר הוא?! הכיצד זה קורה דווקא אצלנו ודווקא בימים אלה, והכיצד זה מופיעה אזלת-יד בלתי-נשמעת כזאת אצל אויב, אשר ציודו ומספר חייליו עולים פי כמה וכמה על שלנו? הייתכן, שזה דבר טבעי? הרי מוכרח להיות כאן משהו שמעל דרך הטבע! שוב - "דבר נסי", סימן לקץ מגולה, דהיינו שקרוב הזמן לבוא הגאולה, כי לאחר הקץ נגיע בע"ה לתקופה של אתחלתא דגאולה. אך ח"ו לערבב יחד קץ הגלות עם תחילת הגאולה! דבר זה מדוע? כי בעוד ההכרה - אף הקלושה ביותר - בהתרחשויות מעל דרך הטבע, מן ההכרח שתסלק את האפשר שהצטבר במשך הזמן מעל לגחלת, מעל לניצוץ הקיים בנשמתו הקדושה של כל יהודי ויהודי (ומה עוד אילו היו מסייעין לכך מאות ואלפי רבנים שליט"א, הממונים על ויסות תהליכים רוחניים בתוך העם השוכן בארצנו הקדושה!) והתלקחות הניצוץ ההוא מעוררת הרהורי תשובה והתקרבות היהודי אל בוראו. ולפי שלדברי רב כלו כל הקצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה, הרי שיהודים היו באים לידי אמונה חזקה יותר בביאת הגואל צדק, וע"י אמונה זו עצמה היו באמת מקרבים את הגאולה ב"ה.

לעומת זאת - כאשר מחברי תפילות חדשות כותבים אצלנו בריש גלי: "ראשית צמיחת גאולתנו", הרי זה מצמיח בתודעתם של מאות-אלפי יהודים לא רק טשטוש גבולות בין קץ לבין אתחלתא, אלא גם את האשליה החמורה, שכאילו כל הנסים והנפלאות המתרחשים מגיעים לנו, כביכול, כי הרי אלה כבר שייכים - כביכול - לתהליך הגאולה שכאילו כבר התחילה.

תודעה כזו מונעת איפוא - במקום לעורר - הרהורי תשובה, שנראים כבר לרבים מיותרים (כדברי המאמר הנדון) כי הוכח כביכול שמשיח בא ללא עשיית תשובה. בנוסף על כך - לדעתי ולדעת רבים מאוד - הביטוי "ראשית צמיחת גאולתנו" מנהל ממש מלחמת-התשה נגד האמונה בבוא משיח צדקנו! לא פעם נאמר לי מפי יהודים מאמינים בלעג ובבוז גלוי: "איזה משיח?! מה אתה מדבר? האינך רואה עין בעין שזה זמן רב הגענו לגאולה? ראשית צמיחת גאולתנו! אם כן יש רק להשלים אותה", הוא מסביר לי, "לכן אנו מאחלים לעצמנו 'גאולה שלימה' - אבל הגאולה כבר ישנה פה בארץ!" כך, לא פחות ולא יותר! ואם עד עכשיו בכל-זאת האמנתי, כי אשליה זו היא נחלת מעטים בלבד, בא המאמר הנדון ו'מוכיח' לי באלף הוכחות, כביכול, שאפשר כבר "לחשב את העבודה לירושלים"...

אך בנוסף על כל האמור, מי פתי ויאמין שנכנסנו לתקופת אתחלתא דגאולה, כאשר יראה את חוסר הבושה הטוטאלי ואת העירום של בנות ישראל המתהלכות על אדמת ארצנו הקדושה? הכאלה פני תחילת גאולתנו? הלזאת ציפו אבותינו במשך דורות רבים ושפכו על זאת ללא הרף דמעה כמים? הלזאת התגעגעו הקדושים, לפני שמסרו נפשם ובפיהם השיר: "אני מאמין... שיבוא!"

אולי יאמרו נא לנו מחברי "ראשית צמיחת גאולתנו" וגרוריהם הנכבדים, מדוע שקטה הארץ ומדוע לא אורגנו - בהנהגתם הרוחנית - מחאות המוניות מרעישות עולם ביום י' באלול תשכ"ט, כאשר התאספו ב'בנייני האומה' שבירושלים עיה"ק אלפי יהודים, ביניהם אישים בולטים ביותר של הציבוריות הישראלית, כדי לשמוע יצירה גדולה ברוב פאר והדר לכבוד זכרו של "אותו האיש" ימ"ש, ושם היצירה: "האבוס"?!! מרנן ורבנן, מחברי "ראשית צמיחת גאולתנו" - הלזאת תקראו "אתחלתא דגאולה"?!

* * *

בעש"ק בראשית ה'תש"ל, שיגר הרב פלדי מכתב נוסף לרבי ובו כתב: "כאשר הופיע המאמר 'אין לך קץ מגולה מזה' שעליו הגיבותי במאמר 'האמנם אתחלתא דגאולה?' בגליון הושע"ר של 'שערים', הייתה לי הרגשה כאילו אותו מאמר הופיע אך ורק כדי לפתוח לי הזדמנות להגיב עליו ולהעלות את הנושא ברבים; לעורר ויכוח רחב ככל האפשר בחוגים שונים ובכך להתחיל בע"ה עריכת מבצע הסברה בהיקף ארצי...

"כדי להגשים בע"ה את אשר מצאתי לראוי בעניין זה, נחוצים: א) רבנים וצעירים בעלי הבנה ומרץ, אשר מוכנים ומסוגלים לפעול בלי כל היסוס ובלב שלם למען העניין עצמו. וב"ה מצאתי וגם התקשרתי עם כמה מהם..."

הרב פלדי לא הירפה. על-אף תשישותו הגופנית הגוברת, המשיך במרץ להסביר, לפרסם בכתבי-עת מאמרים נגד ה"אתחלתא דגאולה" ועוד.

בח' בטבת ה'תש"ל, שיגר הרב פלדי מכתב נוסף לרבי ובו כתב: "לאושרי הביאו לי שני בחורי ישיבת תות"ל בכפר-חב"ד את ליקוטי שיחות פ' ויצא, וכך יכולתי להעתיק את דברי כ"ק אדמו"ר במאמרי, בתורת תשובה ניצחת בכל העניין, אשר מכה יותר ויותר גלים בחוגים די רחבים. גם אני עצמי הרגשתי בדברי קודשו עידוד רב לעצם המשכת הפעולה.

"במוצ"ש י"ט בכסלו הוזמנתי לאחד מבתי-הכנסת בצפון ת"א שבו נערכה באותה עת התוועדות חג הגאולה בפעם הראשונה, וניצלתי את ההזדמנות לדבר על נושא זה. נאמר לי, שהדברים נתקבלו ב"ה בהבנה ובשביעות רצון".

* * *

במהלך אותן שנים, זכה הרב פלדי לאיגרות כלליות-פרטיות מהרבי ובהן עידוד רב למאבקו בנושא אתחלתא דגאולה, ולהלן קטעים מתוך אחדות מהן:

"ימי הגאולה יב-יג תמוז ה'תשכ"ט
בברכה לבשו"ט [בשורות טובות] בעניינים הפרטיים וגם הכלליים
חי"ק".

"ר"ח אדר ראשון תש"ל
בברכה לבריאות והצלחה בעניניו (ובפרט - בפעולותיו בשלילת הטועים האומרים לגלות מר וחושך ורווי קרבנות בנ"י [בני-ישראל] הי"ד - אתחלתא דגאולה. ה' יצילנו מהם ומהמונם, שיכפר שגגתם ברחמיו המרובים, ומכאן ולהבא יאמרו לחשך חשך ועי"ז יזכו לראות ולאמר לאור - אור. והוא יבש"ט גם בזה ולבש"ט בכהנ"ל"

הרב יהודה פלדי המשיך להיות חייל נאמן של הרבי גם בנושא זה וגם בנושאים אחרים, ובראשם המאבק הגדול לתיקון חוק "מיהו יהודי" אותו ניהל במסירות נפש כשהוא משמש יו"ר הועד למען שלימות העם.

 

 

עוד מדברי הרבי בנושא אתחלתא דגאולא:

בליקוטי שיחות חלק יח פרשת בלק (בהערה 53) נאמר: "הלשון 'כפול ומכופל' - כי זה גופא שישנם טועים, ר"ל, ש'שמים חושך לאור' לומר על מצב של גלות שהוא אתחלתא דגאולה, ה"ז 'חושך' והסתר ב'חושך' הגלות עצמו. וע"פ פי' הבעש"ט (הובא בתוי"י ר"פ בראשית) עה"פ (וילך לא, יח) 'ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא', כי ההסתר עצמו הוא בהסתר שאין מרגישים אותו - ושמים 'ההסתר אסתיר' לאתחלתא דגאולה!".

* * *

"ישנם הטוענים שנמצאים אנו עתה בתקופה ד'אתחלתא דגאולה' – רחמנא-ליצלן לומר על תקופה זו שזוהי 'אתחלתא דגאולה'!

[אין כוונתם ל'אתחלתא דגאולה' בדוגמת ההתחלה שהיתה ברגע הראשון לאחרי חורבן ביהמ"ק, כמבואר במדרז"ל שכאשר געתה פרתו של הערבי פעם שנייה (מיד לאחר החורבן) אמר הערבי (שהבין שפת חיות ובהמות) שעתה נולד מושיען וגואלן של ישראל - שלאחרי אתחלתא זו התחיל מר הגלות, רחמנא-ליצלן, אלא כוונתם היא ל'אתחלתא דגאולה' כפשוטה.]

"שיטה זו היא היפך פס"ד מפורש ברמב"ם - כאמור לעיל שהרמב"ם פוסק שהגאולה תבוא ע"י משיח צדקנו, וסדר הדברים מפורש ברמב"ם: 'יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות... ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה'... עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל'. כלומר, שהגאולה תהיה ע"י משיח צדקנו דווקא, וסדר הדברים יהיה באופן שבנין ביהמ"ק יהיה לפני קיבוץ גלויות!

"ומכיוון שכל נושאי כלי הרמב"ם (הראב"ד, הכסף משנה, הב"י, הרדב"ז וכו') לא השיגו על דברי הרמב"ם - הרי זו הוכחה שהם מסכימים לדבריו (כידוע הכלל בענין זה) (ראה לקו"ש ח"ה ע' 149 הערה 51)). ועפ"ז - אלו שטוענים באופן אחר, הרי הם יוצאים נגד פס"ד מפורש ברמב"ם, פס"ד המוסכם אצל כל נו"כ הרמב"ם!

"וכמדובר כמ"פ שכאשר אומרים על חושך כפול ומכופל דזמן הגלות שזוהי 'אתחלתא דגאולה' - עי"ז גורמים לעכב, רחמנא-ליצלן, את הגאולה!

"נמצאים אנו בעיצומה של חשכת הגלות - חושך כפול ומכופל, ואדרבה: מעולם לא היה המצב מאוים כל-כך כמו בתקופה האחרונה, וזאת - הן ביחס ל'הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב', כלומר, ששנאת אומות-העולם החריפה ביותר בתקופה האחרונה; והן ביחס ל'רגש הנחיתות' של כו"כ מבנ"י כלפי גויים ו'גוי'שקייט', ליפול לרגליו של הגוי ולבקש תחנונים וכו'.

"והדברים אמורים במיוחד ביחס לאלו הטוענים שתקופה זו היא אתחלתא דגאולה. [שבת פ' חיי שרה מבה"ח כסלו].

* * *

"...ועוד באתי להעיר ביחוד במה שמסיים שזכינו לראות אתחלתא דגאולה. חס-ושלום לומר דברים כאלו ובפרט להדפיסם. אשר המצב דעתה בארצנו הק' בענייני יהדות הם סימנים לאתחלתא דגאולה, וכואב הלב להאריך בזה, ובפרט שהוא ידוע לרבים. ויה"ר שבמהרה בימינו נזכה לצאת מן החשך כפול ומכופל ששמים חשך לאור ואור לחשך, ומשיח צדקנו יגאלנו בתוך כלל ישראל, הן בחו"ל הן באה"ק ת"ו מן הגלות המר, גאולה שלמה ואמיתית".

אלה הדברים ואלה העובדות, אשר, דומני מדברות בעד עמן.
בברכת חסידים ובציפי' לישועת ה' על עמו ועל ארצו בביאת מנחם לציון בחסד וברחמים.

 

ביחס למדינה-אלעד
מה בינכם לבין סאטמר?
ההבדל בין חב"ד לסאטמראנונימי (פותח)אחרונה

חב"ד מתנגדים לרעיון הציוני בדיוק כמו סאטמר, ובמובן מסויים אף יותר. חב"ד רואים במושג 'יהודי' משהו מהותי שלא תלוי בהנהגה (ומאותה סיבה חב"ד כן משתפים פעולה ברמה הפרקטית גם עם יהודים שלא מקיימים מצוות).

ומאמר מעניין שראיתיאלעד
 
[לא מכיר את הכותב]
 
~מועדים לשמחה לגאולה שלמה~
פלא גדול!!חיים שלמה
הרי ידוע שהרמב''ם הינו הפוסק היחיד המקובל על שכבות הציבור בעניני מלך המשיח וכו'  כלומר הרמב''ם נתן סדר מסודר איך הגאולה תתחיל:

חזקת משיח הינה הגדרתו של משיח בזמן הגלות, הנקבעת על פי פעולותיו להשבת קיום התורה והמצוות על ידי עם ישראל, "יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה, . . יכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה'".

פעולות אלו הם חלקו הראשון של 'התגלותו על ידי פעולותיו', המוכיחות לנו כבר בזמן הגלות שהוא המשיח הנבחר על ידי ה'.

המקור להגדרה הזו הוא הרמב"ם בספרו "היד החזקה.

 

מכמה מדרשים ומאגדות הגמרא בתלמוד בבלי וירושלמי נראה שחידוש היישוב היהודי בארץ ישראל הינו התחלת הגאולה. בגמרא בסנהדרין מובא על פריחת הצומח בארץ ישראל, "אין לך קץ מגולה מזה".

תפיסת היסוד של הרבי היא כי אי אפשר להסמך על מדרשים וגמרות ולקבוע מהם הלכה, ההלכה נקבעה ברמב"ם שהוא הפוסק היחיד בענין הגאולה, ובמקום שלא חלקו עליו סימן הוא, כי הסכימו לדבריו, הרמב"ם כותב בהלכות מלכים פרק י"א על הסדר בגאולה: "יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה", כלומר הגאולה תתחיל בביאת המלך המשיח. רק לאחר מכן יהיה השלב של קיבוץ גלויות.

גם את המדרשים אפשר לפרש בצורה שונה, מכיון שהשם 'גאולה' הוא שם כללי, כל גאולה של יחיד או רבים מצרה קרוי גאולה, לכן ייתכן שהמדרש והגמרא מדברים על גאולה, אך לא על הגאולה המיוחלת.

ישנם (בודדים - כמובן) שרצו לומר שמדברי הגמ' בסנהדרין: שהקב"ה מקים 'דוד אחר' שהוא יהי' מלך המשיח, הכוונה לדוד בן גוריון. טענה מגוחכת ומבהילה זו דחה הרבי, כפי המובן בפשטות שמלך המשיח תפקידו לכוף את ישראל לקיים תורה ומצוות ולהחזיר את שלימות התורה לעם ישראל, ממילא מובן שדוד בן גוריון לא שייך שיהיה מלך המשיח...

 

במכתבים רבים הרבי שלל בחומרה את הטוענים שכעת כבר התחילה הגאולה. המצב בארץ ישראל מהבחינה של קיום תורה ומצוות לא נעשה טוב יותר על ידי הקמת מדינת ישראל, ולהיפך, ממילא לא ייתכן שזוהי התחלת הגאולה, שמטרתה שלימות התורה ומצוות.

הרבי אמר כי טענות אלו מביאים לקולות בתורה ובמצוות (מכיון שמסתכלים על שלטון שאינו מאמין בתורה ובמצוות כתחילת הגאולה). הרבי אמר שאמירה זו היא שימת חושך לאור, ואור לחושך.

ביטוי חריף (יוצא דופן בסגנון הכתיבה של הרבי) על אמירה זו כתב הרבי (אגרת ט'תקס"ב): "הכרזת 'אתחלתא דגאולה' - ענין של סכנה, כי זהו הביאור היחיד ש(לע"ע) מצאתי על ענין הקרבנות והחללים באה"ק ת"ו וביניהם אפילו כאלו שניצולו מהשואה וראו ניסים גלויים בזה, ובכל זה נפלו בארץ הקודש ת"ו, וג"ג באופן בלתי טבעי כנ"ל, הי"ד".

 

ואין לנו אלא דברי בן עמרם.

ההבדל בין לגיון המלך - חב"ד לחסידות סטמארבן ציון גגולה
ב"ה
 
חסידות חב"ד הם שליחי מלך המשיח - אמירתו של הרבי מחייבת את כל האנושות הלכתית ומעשית
אמירתו של האדמור מסטמאר היא דעת יחיד אשר כל החוגים חלקו עליו .
וכן אמירתו שהשלטון הציוני יעלם - לאחר יותר מ60 שנה יעלם הוכחה כשגוייה כמו אמירתו של הרב קוק
שהיהודים שמקימים את המדינה יחזרו בתשובה ויהיה שלטון התורה - כמה גירושים ועוד הרבה דברים אחרים
הוכיחו דעתו גם הייתה שגוייה כמו ששגו כל החכמים בדיעה האמיתית על מצב דורנו עד שבא הנביא ולימד אותנו מה האמת .
לכן רק הרבי ראש בני ישראל יכול להגדיר את היחס למדינה וכל השאלות האחרות
לדוגמא הרבי אומר לאדמור מסדיגורה [מי שרוצה יכול לראות הספר החדש שיצא בבקשתו ועידודו של הרב מרדכי אליהו - "שיח שרפי קודש"] בשיחה שדין 3 שבועות לא חל היום
לידע כללי - דין 3 שבועות הוא ההשקפה של חסידות סטמאר שאסור לעלות לארץ בכמויות ואסור להתגרות באומות
ולכן הם לא מעודדים עלייה לארץ ונגד שירות בצבא .
הרבי מעודד שירות בצבא ומחשיב את החיילים לצדיקים וכן בקשר לעלייה לארץ הרבי גורם ליותר יהודים לעלות לארץ מאשר הסוכנות היהודית ומתקיים בו אחד מסימני משיח וודאי של הרמב"ם - מקבץ נדחי ישראל .
 
או יותר נכון קיבץ כי מקבץ הוא מפעולותיו כאשר הואבן ציון גגולה
ב"ה
 
משיח וודאי זה כמובן במצבנו של אחישנה -זכו
שרשור ישן על יחס חבד ליום העצמאותמושיקו
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך