תשובה: לכבוד ידידי )מ(]ה[נוער, שמחתי לקבל שאלה )אתון(]חמורה[ זו ומה
נפלאת היא בעיני שזכיתי שיתקיים בי 'הלא המה יורו חמוריך'. והנה ידוע דעוג
הוא כמו בצל העשוי שכבות שכבות, והוא הדין בסוגיא, שיש לקלף שכבה שכבה,
ובס'ד נפרוס הדברים כשמלה.
קליפה א - עיון בברכת 'משנה הבריות'
ראשית יש לברר על מה מברכים משנה הבריות.
והנה שנינו )ברכות נח ע'ב( שהרואה פיל קוף וקיפוף )כמין ינשוף( מברך ברוך משנה
הבריות. ויש לחקור בטעם הדבר האם הוא מצד שינוי בגוף חיות אלו דווקא, או
שמא חיות אלו הן משונות ואין הכי נמי יברך על כל חיה משונה.
ונראה שמצינו מחלוקת בדבר זה. דיש אומרים שמברכים על כל חיה הגורמת
התפעלות לאדם והזכירו אלו משום שאלו היה המיוחדות באותן הזמנים. מאידך
המאירי סובר דאמרו חיות אלו דווקא משום דיש להן דמיון לאדם דפיל משתמש
בחדק כיד, הינשוף צורת פניו דומה לשל אדם, והקוף כולו דומה לאדם. א''כ דווקא
חיות אלו מברכים עליהם.
ראיתי מובא בשם הגרי'ש אלישיב, שסובר שלא מברכים על חיות אחרות מטעם
דהמאירי, ומאידך בשם הגרש'ז אוירבעך כתבו )הליכות שלמה פ' כג אות לה( שמברך
על כל חיה משונה. ורצו להביא ראיה מהא דמצינו במקור חיים לבעל החוות יאיר
)סימן רכה( שמתאר שהגיע עליהם עגל עם ראש אחד שבחלקו האחורי מופתל לשני
גופים ויש לו ו' רגליים, והורה לברך עליו משנה הבריות. ונראה דאין משם הוכחה,
דדילמא שאני התם דהוא שינוי מכל בריה שכמוהו מברכים גם בבני אדם, אבל חיה
שלמה נימא דלא מברכים עליה משנה הבריות, אלא בהני ג' חיות דהוזכרו בגמ'.
והנה במלאכת שלמה כתב )כלאים פרק ח' משנה ו'( דמברכים דווקא על חיות אלו
משום שבדור הפלגה נענשו ואת חלקם הפך ה' לחיות אלו, על כן מברכים דווקא
על אלו משנה הבריות. א''כ לשיטתו גם נברך רק על חיות אלו. עוד יש להעיר הא
דסיים המלאכת שלמה שם וכתב שמשום כך הפיל מבין לשון בני אדם.
והנה האי נידון דחמורנו הי'ו, ככל הנראה, הוא אינו פיל, קוף או קיפוף, אך ודאי
חמור מדבר הוא דבר שלא שכיח, והשאלה האם יש לדמותו לאותו עגל סיאמי או
דילמא הוא עניין אחר. ומה שכתבנו 'ככל הנראה' הוא משום שאין לדיין אלא מה
שעיניו רואות, ואילו בימנו גם חמור יכול לו מר שהוא פיל או קוף וכיו'ב, וממילא
לא מצאנו ידינו ורגלינו, כי גם רגלינו אולי הם ידינו רח'ל ואכמ'ל.
קליפה ב - האם דיבור הוי שינוי
והנה לכאו' היה צריך לחקור בכח הממללא שבפה החמור, האם הוא רוח ממללא
ממש והוי שינוי הראוי לברכה, או דילמא הוי כציפצוף הזרזיר ודיבור התוכי שהוא
כמעשה קוף בעלמא ואינו שינוי. אולם היה נראה לומר דאף אי מעשה קוף בעלמא
הוא הרי אמרינן דמברכים על ראית קוף, א'כ ה'ה הכא, חמור מדבר ב'מעשה קוף'
הרי הוא כקוף ונברך עליו.
איברא דאפשר דיש לחלק בין ראיית קוף לבין ראיית חמור בעל מעשה קוף. ונראה
דיש לתלות זאת במחלוקת שהוזכרה לעייל. דלמ'ד דמברכים על קוף משום דדמי
לאדם הזכיר שם שזה משום שבמעשיו הוא מחקה לאדם, ולכן מברכים עליו דהוי
כבריה משונה. א''כ נימא דה'ה הכא דהחמור מדבר במעשה קוף הוא מחקה לאדם
וממילא מברך עליו. אולם למ'ד שהוא חיה משונה - הכא חמור הוא וחמור נשאר
ואין בזה שינוי.
ואמר לי אחד מן החכמים, דהרי ברכה זו היא ברכת ראייה וממילא כיון שלא
מתקיים פה 'רואים את הקולות' אי אפשר לברך על חמור מדבר שזה לא נכלל
בראיה, וממילא ליכא לברוכי עליה. אך אחר המחילה לית בדבריו מששא מתרי
טעמי. חדא דהרי למדנו דעקימת שפתיו הויא מעשה, והכא נמי כיון דקא חזינן
עקימת שפתיו שפיר מברך עליהו. ועוד דאפ' נימא עקימת שפתיו לא הויא מעשה,
אכתי כיוון שיודע שהוא חמור מדבר ורואהו מברך עליו ולא מברך על הדיבור עצמו.
קליפה ג - גדר שינוי
ואחר הנ''ל אכתי יש לעיין עד כמה הדיבור עצמו נחשב שינוי, אם היינו בארץ
נרניה, שם החיות מדברות, ודאי לא היה נחשב זה שינוי, אך כיון שאנו כאן בעלמא
הדין, יש לעיין בדבר. דהנה מצינו במה שאמרו שהרואה כושי מברך ברוך משנה
הבריות אמרו שהוא דווקא בשחור ביותר או בשחור הנולד מן הלבן, אבל שחור בן
שחור במקום דרגילים בכיוצ'ב, לא מברך. וא'כ י'ל דה'ה בנידון דידן, דאם מצינו
הרבה חמורים מדברים אין זה נחשב שינוי שמברכים עליו.
והנה אמרו חז'ל על ישמעאל ואליעזר 'עם הדומה לחמור', וא'כ מצינו הרבה דומים
לחמור ומדברים.
אולם אעפ'כ נראה שיש כאן שינוי, דהמצוי הוא חמור מדבר הנראה כאדם, ואילו
הכא מדובר בחמו ר מדבר הנראה כחמור ולכן יש כאן שינוי.
אלא דיש לעי' מצד אחד. דהרי אמרנו ששחור הנולד מן השחור לא הוי שינוי, והכא
הרי חמורנו מיוחס לאתונו של בלעם וא'כ דילמא אינו שינוי.
אך בזה יש לחקור מה הדין בשחור הנולד מלבן, אך אותו לבן הוא צאצא של שחור.
והנה מצינו בגמ' בברכות )דף ו ע"א( 'אוכמתא בת אוכמתא' ולכאו' משמע דאוכמתא
אמיתי היינו בן אוכמתא ולא שהיה באמצע לבן. ושמא שאני התם דלצורך גילוי
השדים צריך דווקא אוכמתא כזה.
אולם נראה דאם השינוי פחות תדיר, כלומר אם לפני כמה דורות היה שחור שהוליד
לבן ומאז המשיכו לבנים, ורק אח''כ נולד שוב שחור - שהוא בגדר שינוי, וא'כ הכא
נמי דהרי כמה דורות עברו מאתונו של בלעם להשתא.
קליפה ד - האם יש מקום לעלבון
המורם עד כה דבעלמא דידן ודאי יש לברך על ראיית חמור מדבר. אלא דיש לדקדק
כיצד יש לברך ברכה זו והאם יש להצניעה כדי שלא יפגע בבריה המשונה. והנה
מצאתי בחישוקי חמד )בכורות לה ע'א( בשם ר' שלום שבדרום מעשה באחד שהגביה
ננס וברך עליו משנה הבריות, וכתב עליו 'אוי לו לחסיד שוטה זה, שבמקום תברך
את ה' ניאצו, ובמקום להודות לו רצח את יציר כפיו'. וא'כ ודאי דהכא נמי שאין
להגביהו ולנענעו. אולם אכתי על פניו ה יה נראה לעיין מה הדין במי משברך על
ננס בקול ללא הגבהה וניענוע, דהרי המברך בס ה'כ קיים דינא דגמרא.
ובעצם שיש לעי' בשורש הדבר, דמאי פגיעה איכא. בשלמא בננס, ששינויו הוא
לגריעותא - אפשר להבין שיש פגיעה שמזכירים לו גריעותו ברבים. אבל חמור
מדבר הוא מעליותא, לא מיבעיא אי דיבורו הוא רוח ממללא ממש, אלא אפ' אי
דיבורו מעשה קוף בעלמא, אכתי מעליותא היא לחמור כשהוא יודע לדבר, ומאי
פגיעה איכא.
ועוד נראה לדקדק מהא דפסק בשו'ע )סי' יד( דיכול אדם לקחת טלית חברו בלא
רשות משום דניחא ליה לאיניש דליעבד מצווה בממוניה כשהוא באקראי ולא
בקביעות ודווקא דלית ביה חשש פסידא. והלא דברים ק'ו, אם בממונו ניחא ליה
דליעבד מצווה, בגופו לא כל שכן, וא'כ הכא נמי ודאי ניחא לי לחמורנו דליהוי חפצא
דמצווה דמברכי עליו, וכאן שמברכים פעם ב-ל' יו ם ודאי הוא אקראי בעלמא.
סברא נוספת מצינו למימר דהרי למדנו שגדול העונה אמן יותר מן המברך )ברכות
נג ע"ב( והרי הנידון דידן לא יכול לברך על עצמו משום דאין הפסקת ל' יום בין
ראיה לראיה, וא''כ המברך מזכה לו בעניית אמן.
אלא דמצינו בגמ' )מו'ק כז ע'ב( 'דבראשונה היו מטבילין כלים על גבי נדות מתות,
והיו נדות חיות מתביישות, התקינו שיהיו מטבילין על גבי כל הנשים מפני כבודן של
נדות חיות' וכן מובא שם שינויים שנעשו כדי לא לפגוע בכבודו של עניים וחולי
המעיים. והנה בשלמא ברישא, בעניים ובחולי מעיים, הוא גריעותא ומובן מדוע
חסו על כבודן, אלא דאשה שהיא נדה מאי גריעותא איכא, הרי זו דרך העולם,
ואדרבה נדתה מעידה עליה דבריאה היא. ואעפ'כ היו מתביישות הנשים בכך, א''כ
נימא דה'ה הכא, דאף אי סבירא לן דאין לחמור להפגע מזה, ועוד שהוא יהיה גדול
מהמברך, אך כיון שהוא נפגע יש להמנע מלברך עליו בצורה שתביישו.
אך באמת אין להביא ראיה משם. שכתב האגרות משה )יו''ד ח'ב סימן עז( דאין בזיון
לאשה בכך שהיא נדה, וז'ל: 'דידוע לכל שהנשים הן נדות י'ב יום בכל חודש כשאינן
זקנות ולא מעוברות.. ואדרבה הא הרבה היו לובשות בגדים מיוחדים לימי הנדות
ומזה היו יודעות השכנות שהיא נדה, אלמא לא היו מתביישות מזה'. ומה שהגמ'
אמרה שהיו מתביישות, הסביר האג'מ שלא התביישו משום נדתן, אלא משום
שבמיתתן היו משונות מכל אדם, וכך משמע ברש'י שם. א'כ ליכא ראיה מהתם
להחשיב פגיעה בדבר שסבירא לן שאינו פגיעה.
אולם בשבט הלוי )סי' קצה סעיף ב ס'ק ג( משמע שנקט שיש בושה לאשה כשנודע
ברבים שהיא נדה, ודלא כאג'מ. וכן כתב בתוספת אהל )עמ' רסה-עדר(. ולדבריהם
אפשר לומר שאם לאדם יש בושה, אסור לביישו אף דאנן ס'ל שאין ממה להתבייש,
ואף שיחשב גדול מצד 'גדול העונה'.
ובעינא דשפיר חזאי מצאתי במלאכת שלמה הנ''ל שכתב שאנשי דור הפלגה נהפכו
לפילים, הוסיף לומר 'ופיל נמי מבין לשון בני אדם', ולא מצינו בגמ' או בשום פוסק
דכתבו דיש לברך לידו 'משנה הבריות' בשקט כדי שלא ישמע ויבין כי היכי דלא
לביישו. ונראה ליישב דהרי הברכה נעשית בריחוק מקום מהפיל, וממילא אינו שומע
הברכה. )ואף דיש לו אוזניים גדולות, מסבירים המחקרים דאין זה כדי שישמע
למרחוק אלא לויסות חום הגוף.(
על כן נראה שבאמת אם יודע האדם שהוא פוגע בברכה זו, ודאי אין לברכה בקול.
ולכן בננס סברא היא לומר דפוגע - דהרי שינויו לגריעותא וכנ'ל. אולם אדם שפוגש
חמור מדבר בפעם הראשונה ודאי יתפעם כל כך דיברך מיד ואין לו לאסוקי אדעתיה
בברכה זו פוגעת בחפצא דברכה. על כן אבקש ממעלת ידידי שישתדל שלא להעלב
או על כל פנים למחול מיד למי שלא יודעו ומכירו. ולאחר מכן לבקש שבפעם הבאה
)אם יעברו ל' יום כדינא( יברך בשקט