שואלין ודורשין...איתן גיל

פסח בשער.

כמידי שנה סוגיית קטניות תופסת מקום מרכזי בשיח בני עדות אשכנז, וספרד שמארחים אשכנזים, ולא רוצים ליפול.

קינואה למשל, יש שמגדירים אותה- קטניות, ויש שלא.

חיפשתי רשימה מפורטת, ו/או מאמר מוסמך, ולא מצאתי, וכאן אני פונה לעזרתכם.

נראה לי הבנתי. מכירה ספר כזה שיוצא כל שנהמאותרת

אבל באנגלית ומותאם לארה"ב.

וגם מאוד מחמיר בפסיקה באופן כללי (אשכנזי).

The Laws of Pesach 5784-2024 - Blumenkrantz

(ואולי האפליקציה הנלווית תהיה יותר יעילה: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sdr.blumenkrantzpesachdigest&hl=en_US)

 

תודה רבהאיתן גיל
תלוי את מי אתה שואל...הסטורי
אין רשימה ממש מוגדרת ולגבי כל המוצרים החדשים, יש מחלוקת גדולה בין הרבנים ובין ההכשרים, האם סוף סוף הם ממשפחת הקטניות, או שמה שנהגו מזמן הראשונים - רק הוא בכלל המנהג ולא נהגו לאסור את מה שלא היה מצוי בימיהם.
וראוי להפנות לתשובה של הרב פיינשטיין בנושאארץ השוקולד
נדמה לי אגרות משה אורח חיים חלק ג סימן סג או סא.


מהצד השני, לרב יעקב אריאל יש תשובה בנושא קמח תפוחי אדמה אם אני זוכר נכון

לרב אריאל יש תשובה גם על הקנולה (=ליפתית)הסטורי

שיוצא ממנה שמן הדין מותר, חוץ מלמי שיודע מנהג אבותיו מדורות להחמיר בזה.


עד לפני כמה שנים הרבנות היתה כותבת 'לאוכלי לפתית', אבל בד"ץ בית יוסף היו כותבים משום מה 'לאוכלי קטניות'. בשנים האחרונות משום מה הרבנות אימצה את הכללים של בדץ בית יוסף וכותבת 'לאוכלי קטניות'.

אבל דווקא בדוגמה שהבאתkaparalay

יותר מורכב עניין מנהג אבותינו מדורות..

לפתית כפי שהיא היא רעילה, אז כנראה שבוודאות לא אכלו אותה, לא?

או שלא הבנתי.

השאלה בעצם, האם נהגו להמנע מ'קטניות' או מקטניותהסטורי
א, ב, ג וכו'.


המהרש"ם, לפני קצת יותר ממאה שנה, דן על הקנולה, כשלמדו להפיק ממנה וזו ההתלבטות. אם נגדיר שקיבלו להמנע מכל מיני קטניות, אז גם אם יש מינים שלא היו מוכרים בזמן שהופיע המנהג - הם בכללו. אבל אם נגדיר שנהגו להמנע ממיני קטניות אלו ואלו (שהיו מצויים בזמנם) - אז כל המינים החדשים בחוץ.


אגב, ה'חיי אדם' סבר שגם תפוחי אדמה בכלל המנהג לאסור. דעתו לא התקבלה וככה האשכנזים  לא מתים מרעב...

הרב לנדא מבני ברקאיתן גיל

הכשיר שמן כותנה לפסח, וכל מערכות הכשרות יצאו נגדו עד שנאלץ לחזור בו. אכן ישנה מחלוקת...

וכן, אין תמימות דעים בכל מה שקשור לצבעי מאכל.

נ.ב. הכלל אומר כי מה שלא נאסר במפורש בדורות קודמים אינו נופל להגדרת קטניות, אלא שבימינו התהפכה המגמה, והכל אסור חוץ ממה שהותר במפורש.

תשובה מאוד פשוטהפשוט אני..

איסור קטניות הוא מנהג.


סבא של סבא שלך, נהג להימנע מקינואה בפסח?


לא, כי הוא בכלל לא שמע על המאכל הזה.


אם כך, איך יכול להיות שיש לך מנהג לא לאכול קינואה בפסח?

תגיד את זה גם על תירסנפשי תערוג
שהגיע לאירופה כנראה רק במאה ה15-16
משנה ברורה סי' תנג ס"ק ד:אריאל יוסף

"'ושאר מיני קטניות' - וטטרקי שקורין אצלנו (גריקע [כוסמת]) וקאקערוזי שקורין אצלנו (טירקישע ווייץ [תירס]) ג"כ מיני קטניות הן".

התקבל על כולם שתירס הוא קטניותאיתן גיל

למרות שהוא גדל לגובה כמו קנה סוכר.

יכול להיות שהתירו סוכר בגלל שאין לו תחליף לא מלאכותי.

יש. סוכר שעשוי מסלק סוכרנפשי תערוג
הטכנולוגיה מסלק סוכר לא היתה ידועה באירופהאיתן גיל
סבא שלי אכל שמן בוטנים בפסחדרקונית ירוקה
כי בארצות הברית זה השמן המשובח ביותר לפסח. בארץ זה נחשב קטניות ולכן אנחנו לא אוכלים
מה זאת אומרת ''בארץ זה נחשב''?פשוט אני..
בארץ כל אחד נוהג לפי אבותיו, אין חוק כתוב ואחיד...


אם כבר, מי שטען שיש שיטה אחת שצריכה להתקבל על כל היהודים בארץ היהודים, הוא הרב עובדיה שאמר שהמרא דאתרא בארץ ישראל הוא מרן השולחן ערוך ולכן לשיטתו גם האשכנזים צריכים לקבל את פסיקותיו.

״בארץ זה נחשב״ - זו בדיוק התוצאה של חותמות הכשרותפ.א.

לפסח אליהם כיוונתי.  

שאם כתוב על המוצר קטניות - למרות שמדובר במוצר שיש מחלוקת ומנהגים שונים האם הוא קטניות, ברגע שכתוב כשר לפסח קטניות, הציבור מתייחס לחותמת ולא למרכיבים.  

הכוונה שבארץ בוטנים מוסכם כקטניות על רב הקהילותדרקונית ירוקה

האשכנזיות ולכן כשסבא וסבתא שלי עלו לארץ הם הפסיקו לאכול אותו כדי לא לפרוש מהציבור.

אגב, לפתית אנחנו כן אוכלים

גם אצלנו היו מנהגים שונים. והולכים לפי אבא.פ.א.

סבא וסבתא מצד אבא - מגרמניה. אוכלים בוטנים.

סבא וסבתא מצד אמא - מפולין. לא אוכלים בוטנים בפסח.  

אצלנו המנהג נקבע לפי אבא, ואוכלים בוטנים.   

עוקבאריק מהדרום
כי אין  לי כח לריב עם אף אחד השנה בנושא.
הדבר שהכי מעצבן בנושא קטניות והכשרים לפסח - הכיתובפ.א.

על מוצרי המזון ׳לאוכלי קטניות׳ מאוד תלוי בהשקפה והקו ההלכתי של הגורם שמעניק את הכשרות.

אין שום אחידות.  


אנחנו אשכנזים. משתמשים בשמן קנולה.

נתקלים בהרבה מוצרי מזון שיש בהם שמן קנולה, וכתוב ״קטניות״ (וברור שעוברים בדקדקנות על שאר המרכיבים.  וממש אין שום קטניות).  

וקונים את המוצר כי זה לא קטניות למי שאוכלים קנולה.  

קנולה זה קטניותאיתן גיל
ומי שמחריג קנולה חייב ליידע את האורחים שלו, ולו מדין לפני עור לא תיתן מכשול.
לא נכוןהסטורי
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.yeshiva.org.il/ask/45395&ved=2ahUKEwi3s4b-8JeFAxWDSfEDHZJSCj8QFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw0VsWNxs-aZxSJGcet4xxsw


עד לפני כמה שנים, על קנולה לא היו כותבים 'לאוכלי קטניות',אלא 'לאוכלי לפתית'. משום מה בשנים האחרונות זה השתנה.

וגם דעת הרב ליאור - מותר לכתחילא להשתמש בקנולההסטורי
הרב ליאור לדעתי הולך בשיטת הרב פיינשטייןארץ השוקולד
שלא מוסיפים עוד קטניות לגזרה
נכון, רק שעל קנולה/לפתית, יש כבר דיון באחרוניםהסטורי
של לפני מאה שנה, כפי שמזכיר הרב עמיחי (המחמיר) בתשובה שקישרתי.


אכן, לכאו' גם מי שמחמיר לא להשתמש להדיא, לגבי מוצרים מלפני פסח*, המכילים שמן או רכיבים אחרים, יש הרבה יותר מקום להקל, היות שקטניות בטלות ברוב כמו שמופיע ברמ"א.


*או אפילו כשהכין בפסח עצמו יהודי הנוהג להקל.

אכן יש גם מי שמחמירהסטורי

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=18585


(אכן, כשהוא מסביר את המחלוקת בין דעתו לבין דעת המקלים, הוא מביא את החילוק שהזכרתי כאן:

שואלין ודורשין...

שאלתי מורה הוראה מבד"צ בית יוסףאיתן גיל
דעת הבד"צ, ללא קשר להגדרה הבוטאנית, קנולה היא קטניות, ומסומנת ככזו בכל חותמת כשרות בית יוסף.
אני מתקן: קנולה זה לאוכלי קטניות.איתן גיל

לא מכיר מערכת כשרות שלא מציינת זאת במפורש.

לגופם של דברים אני מצטרף לדעתך שיש מחלוקת בין רבנים ובין הכשרים.

אצלנו בבית צורכים שמן זית, שמן אגוזים, ושמן דקלים.

עד לפני כמה שנים, הניסוח היה 'לאוכלי לפתית'הסטורי
משום מה בשנים האחרונות שינו את זה ל'לאוכלי קטניות'.


אגב, הרבה פעמים, אצל אנשים שלא באמת בקיאים - הרף נקבע לפי הכיתוב על האריזות. יש הרבה דוגמאות לכך.

חג הפסח- חג החומרותאיתן גיל

מתירים מוצרים בסיסיים, ואוסרים כל מה שניתן לדלג עליו.

עוד בעניין זה, ראיתי בשנה שעברה: פיסטוק חלבי- לאוכלי קטניות... אף שלכולי עלמא ברכתו העץ.

נפשי תערוג

מי אמר שקטניה ברכתה דווקא אדמה?


ואני ראיתי כורכום לאוכלי קטניות.

למרות שכורכום זה שורש

כורכום כשר לפסח לכל הדעותאיתן גיל
נדייק את הביטויהסטורי

כל מה שיהודים יראי שמיים אוכלים - הוא 'כשר'.

 


 

חלק מעדות ישראל, נהגו להמנע מלאכול, גם דברים שכשרים בגלל כמה חששות ומכשולים ומי שזה מנהגו - חייב להקפיד על כך. יחד עם זאת, צריך מאוד להזהר, שלא ישתמע מדברינו, שמא שיהודים אוכלים כדין איננו 'כשר'.

מעלה ומוסיף:איתן גיל

כל מוצר שיש לו תעודת כשרות של רבנות מוסמכת מוחזק לכשר.

לצד זה יאמר שיש מי שמקפידים על כשרות של חוג מסויים בדווקא, מה שנקרא בד"צים.

בעיקר מקפידים עלהסטורי
תדגודדו...
תתגודדו למהדריןאיתן גיל
תן לי להחליט האם קנולה זה קטניות.פ.א.

ועובדה שיש יצרני מזון שאצלם תוכל למצוא את הכיתוב - לאוכלי לפתית.

כפי שאמרתי, לצערי הכיתוב ״לאוכלי קטניות״ מאוד תלוי בגוף שמעניק את הכשרות.  


( כידוע, שמן קנולה מופק מזרעי צמח הלפתית )

יש כשרויות שהשמועה אומרתארץ השוקולד
שאם יש קטניות במפעל אז הכל לאוכלי קטניות וזה באמת נראה ככה על חלקם
לכן הנוהג אצלנו במשפחה לעבור בעיון על המרכיביםפ.א.

המפורטים בתווית ולהחליט האם קטניות או לא.  

לא מתייחסים באופן עיוור לחותמת ״לאוכלי קטניות״ 

מובן, רק צריך בשביל זה לדעת מספיקהסטורי
בגדול, לצד היתרונות המערכתיים בכשרות ציבוריתהסטורי
יש גם חסרונות. אחד היתרונות, שלפעמים גורם חסרונות הוא שעובדים לפי נוהלים קבועים.


כמו שבצבא יש פקודות כשרות גם במציאויות שהלכתית אפשר להקל - ככה במערכת, אם יש קו שיש בו קטניות, ואין מספיק יכולת בקרה שלא עוברים דברים - אז מבחינה מערכתית יש כאן קטניות. למרות שכנראה שכל פוסק שתשאל - יתיר את זה מדיני ביטול וספק (מנהג) דרבנן.

ועדיין, לפעמים זה מוגזםארץ השוקולד
זה לא הולך ככהנפשי תערוג

הגדרת כשרות אמורה להיות בינארית.

כשר או לא.

לא יתחילו לפרט איזה קטניה יש שם בכשרות.

כי כל אחד נוהג אחרת. במיוחד בפסח.

בשביל זה יש רשימת רכיבים.


אולי נכון להוסיף ליד סימן הכשרות איזה קטניות יש בפנים .


לא מבין אותךאני77

כשאתה כותב שהגדרת כשרות אמורה להיות בינארית,

אתה מתכוון שזה החזון שלך? אתה מתכוון שאין מחלוקות בכשרות? אתה מתכוון שכל מה שהרבנות מכשירה הוא כשר וכל מה שלא הוא אסור?

 

חותמת כשרות היא מסירת מידע לצרכן. אני מבקש שיבדקו לי את המידע, ואם יש מידע שרלוונטי מבחינתי - אז ברור שכמה שיותר מידע יהיה נגיש לי מבחינתי זה טוב,

אלא שכאן נכנס גם השיקול הפרקטי (כולל השיקול שלא באמת כל פרט מעניין אותי בפועל), ולכן רלוונטי לפרסם רק לגבי דברים שמעניינים הרבה אנשים.

 

זה נשמע כאילו מבחינתך בגלל איזשהו עיקרון ש"כשרות אמורה להיות בינארית", אתה מבקש למנוע מידע מצרכנים.

אם אני מבין לא נכון, וזה לא עיקרון אלא נטו פרקטיקה, אז השאלה היא עד כמה באמת יש ביקוש לפרט המידע הזה ביחס לפרטים אחרים. (ועד כמה קשה לפרט)

חלק מהחזון של הרב אריאל שליט"אהסטורי

לרבנות הראשית - היה הרבה יותר שקיפות בכשרות.

לא יודע אם הכל היה על החותמת או בפרסום נפרד, אבל מפורסם בפירוט, בעיקר בנושאים שיש בהם מחלוקת מפורסמת.


לצערינו הרב, שיקולים פוליטיים גרמו שהתמודד מולו אחד שלא מגיע לקרסוליו וסיים את הקדנציה בחילול שם שמים בכלא...

מי שמתיר שמן קנולה יכול גם להתיר שמן סויהנפשי תערוג

לפתית זה קטניה בדיוק כמו שסויה זה קטניה (ושעועית ופול ואפונה וכו')

זה מגיע בתרמיל.


פעם אמרו לי שבגלל שלא עושים מזה קמח.

אבל גם מאפונה לא נפוץ קמח

לעומת קמח תפו"א שמשום מה הותר ברוב הקהילות


למזלי. אנחנו לא נוהגים איסור בקטניות בפסח.

לכן נמנע ממני כאב הראש הזה.

זה לא בתרמיל. זה בשרביט.פ.א.
פתח ויקיפדיה. לפתית נראה כמו חומוס בקטןנפשי תערוג

דומה לסויה (רק שבסויה זה 2 זרעים והם יותר גדולים)

לסייפא, הכאב ראש הזה - הלוואי וההלכה היתה מתעדכנתפ.א.

לפי חידושים מדעיים והרחבת הידע המדעי.  

והבחנה ברורה מהם קטניות.  

היא דווקא כןנפשי תערוג
עיין ערך כינים בשבת. חשמל בשבת וכו'
הבאת בדיוק את שתי ההוכחות הגדולות שהיא לא.אריק מהדרום
אתה מכיר רב שמתיר להרוג כינה בשבת?נפשי תערוג

כי בתקופת הגמרא זה היה מותר.


או אתה מכיר רב שמתיר חשמל כיום בשבת?

פעם זה לא היה אסור (כי זה לא היה קיים)

לאסור זה מה שקל.מי האיש? הח"ח!

להתיר זה מה שקשה.

החוכמה היא במה שקשה.

אנחנו לא מבטלים אפילו איסורים שמקורם ידוע בוודאות כטעות.

ברור שאריק צודק.

והדברים כבר יגעים לגמרי בסוגיא דכאן.

תן דוגמה...נפשי תערוג

וזה בעיה לבטל איסורים. כי אין באמת סמכות שיודעת שבאמת בטל הטעם.

אתה בתוך הדוגמא, עדיין לא שמת לב?מי האיש? הח"ח!

איסור קטניות בפסח פשט באשכנז כאש בשדה קוצים בשל טעות, ורק אחר כך הומצאו הנימוקים.

אם הדיון הזה חדש לך, אז אתה הטירון כאן, כי הנושא כבר נטחן לעייפה - יותר מדיכת קטניות של ימי הביניים - ומפעם לפעם לצערי העיסוק בו נעשה אובססיבי ופנאטי יותר ויותר. הקצנה זריזה בעשרים שנה יותר ממה שקדם להן במשך אלף שנים.

אין כל קשר לטעמים.

לא מבטלים איסורים כי חשים כבוד כלפיהם, אפילו שגויין אפילו מביכין.

נולדתי בישראל, הרעיה נולדה בישראל, ולא נעז להעלות על שולחן הסדר אורז ואפונה, מפני הורי הורינו שכולם חשו לאסור.

למה אתה כל כך חושש לאכול קטניות בפסח?נפשי תערוג

אצל הורי לא נהגו איסור בקטניות. אבל נהגו שלא לאכול חומוס כי הוא מחמיץ (ואולי שמו הוא חמצה )


מהיום שעמדתי על דעתי, אמרתי במפורש לאבא שלי שאחרי החתונה אני אוכל חומוס בפסח. אצלם בבית לא. אבל אצלי כן.


אצל אישתי בבית הוריה לא אכלו קטניות אלא רק קטניות ירוקות טריות.

ועדיין אישתי אוכלת אצלנו בבית קטניות.


הסברתי היטב.מי האיש? הח"ח!

יש כבוד למסורת, אפילו בלי אם.

וזה עיקר הקונץ וזה מבחינתי העסק.

ואם רב יגיד לך מותרנפשי תערוג
הכבוד ישתנה?
אני רואה שזה לא הופנםמי האיש? הח"ח!

כל רב ספרדי יאמר שמותר.
וכי רב ספרדי אינו רב?

אף רב ספרדי, לא יגיד לאשכנזי שמותרהסטורי
וגם לא למרוקאי/עירקי ועדות אחרות, שנהגו לאסור חלק מהקטניות
הילקוט יוסף מתיר את החלק השנינפשי תערוג
זה תלוי במחלוקת יותר רחבההסטורי
ולא במחלוקת על הקטניות.
אדייק. אם הרב שלך (שאתה פוסק לפיו)נפשי תערוג
יגיד לך שמותר....
לא סביר שיהיה רב ספרדי שאדם כמוני ידבר איתו,מי האיש? הח"ח!

ויחשוש לומר לי את מה שצריך.

איך אני אנהג מכאן ואילך זו שאלה נפרדת.

השאלה למה אדם כמוך בכלל צריך לדבר עם רב...הסטורי
אם ממילא אתה מבין שגדולי ראשונים ואחרונים טועים ורק אתה צודק...
לי טוב לדבר עם רבניםמי האיש? הח"ח!

לא יודע לגבי השאר כאן

במצב מתוקן היא מתעדכנת (לחומרא וקולא)פתית שלג

כל עוד אין סנהדרין, אנחנו תקועים בהנהגות של לפני מאות שנים, מתי שהיתה הסנהדרין האחרונה.

אז למה חשמל אסור בשבת?נפשי תערוג
בונה וסותר\מבעיר\מולידפתית שלג

לא?

זה כןנפשי תערוג

אבל אמרת שלא מוסיפים איסורים בלי סנהדרין 

זה אותו איסורפתית שלג

מה זה משנה אם זה תוף שהיה בתקופת חז"ל או יוקלילי?

לא מדויקנפשי תערוג

 בתקופת חז"ל לא היה חשמל או משהו דומה לזה.

שהגיע החשמל החליטו לאסור. כל אחד בגלל שיטתו. (אצל חלקם זה מרגיש שקודם אסר. ואז חיפש הסבר למה אסור)

לפעמים למרות שהיום במציאות זה לא כך. עדיין זה אסור.


לדוג' מי שפוסק שאסור בגלל מבעיר.

טלפון סלולרי לא מגיע אפילו לטמפרטורה של יד סולדת. ועדיין אותו פוסק לא יתיר את זה. 

אין הכי נמיפתית שלג

אפשר להקשות על כמה אחרונים נקודתית, זה לא סותר את העקרונות שמלווים את ההלכה לדורותיה בכל התחומים.

 

דבר שני, בשבת יש דין של 'עובדין דחול', שיכול להתלבש על המון דברים.

ביניהם גם על חשמל בשבת.

פתיחת ברז בשבת דומה מאוד. ובכל זאת לא נאסרהנפשי תערוג
שאלות יפותפתית שלג

אבל לא מספיקות כדי להוכיח שההלכה משתנה.

תפתח ספר ותראה על מה ההיתרים\איסורים מתבססים.

אנחנו באמת רוצים להכניס כאן לדיוןאריק מהדרום
שימוש בטלפון סלולרי בשבת? כי אנחנו לאמנצא מזה בכלל, גם נושא הקניות כשלעצמו מספיק חומר לשרשורי פלצת מלא בית המדרש.
לענ"ד חשמל קרוב להיות תולדה של מבעיר,אני77אחרונה

ולא בגלל הטמפרטורה אלא בגלל אופי המוצר והפונקציות שלו.

(ולכן זה לא מבעיר, אלא תולדה של מבעיר.)

 

ואני מכיר רבנים שאומרים כך (אם כי הם לא כל כך מפורסמים).

 

ואגב, אתה מכיר את שיטת ר' אשר וייס בזה?

במובן מסוים, מה שיושב בעומק של הטענה שלו, זה שברור שיש כאן דבר שהוא משמעותי וראוי להיחשב מלאכה, והשאלה היא רק מה הסעיף שבו זה נכנס.

המאמר "המוסמך" היחיד זה בספר מנהג אשכנז הקדמוןמי האיש? הח"ח!

והסיבה היחידה שהאיסור לא בטל זה כבוד כלפי מנהגי טעות.

להוציא מלבן של כל מגונני האיסור, כולל שטות זה מקרוב באה לומר שבאירופה היו זורעים שדות חיטה לכמה שנים, ואחריהן באותו שדה גם קטניות לשנה אחרת כדי להיטיב את הקרקע, ושאסרו קטניות לפסח שמא... יבלעו מהאדמה את הדגן(?!) או משהו בדומה.
וכל זה לא היה ולא נשמע, ובוודאי אין זה מקור האיסור, אלא הטעות המתוארת בספר הנזכר לעיל.

מחילה, זה לא מה שמוזכר בראשוניםהסטורי

מוזכרים בראשונים שלושה טעמים ושלושתם רלוונטיים גם בימינו:


1. מה שהזכרת, אבל לא בניסוח הלועג שהזכרת. אלא שבשדה שזורעים (כמקובל) בחילוף זרעים, יש תמיד ספיחים משנים קודמות ולכן יש חשש שיתערבבו זרעי דגן.

2. מקובל להשתמש באותם שקים לדגנים ולקטניות ולכן עלולים להשאר גרעינים משימוש קודם.

3. מקובל לעשות מקטניות קמח ואנשים עלולים להתבלבל.


בגלל טעמים 1ו2, גם בקהילות שלא הנהיגו להמנע לחלוטין, כן הנהיגו לברור שלוש פעמים לפני פסח. אפשר לטעון שהיום המפעל בורר טוב בבורר אלקטרוני , אבל לטעון שזה טעות - זה לא להכיר לא את מה שמופיע בראשונים ולא את המציאות עד היום.

גם אני למדתי על הטעמים הנ"לנפש חיה.
מה שלמדת לא חשוב.מי האיש? הח"ח!

האמת חשובה יותר.

לא תגורו וכל זה.

מה הקשר לנ"ל?נפש חיה.
ממחלוקות אף אחד לא מת
ההתנהגות כאן מביישת.מי האיש? הח"ח!

"למדתי" הופך את זה לעניין אישי.

אין חשיבות למה שאדם למד, החשוב הוא ללמוד כל הזמן.

וודאי שיש ערך ללימוד מתמידנפש חיה.

אני לא חושבת שזה סותר משהו.

סהכ התגובה ההיא באה לחזק את דברי @הסטורי

אתה מוזמן להתווכח עם מי שצריך, וזה לא אני כמובן.מי האיש? הח"ח!

את בקשת המחילה שלך תשלח לרבנים גדולים ואדירים.

איסור הקטניות החל לפני הראשונים שאתה מציין, ומקורו בטעות שתיאר מנהג אשכנז הקדמון.

אתה בטוח בשם הניק שלך?!הסטורי
כי המינימום, של החפץ חיים שנוצר לשונו מרע,  הוא לא לזלז בגדולי עולם שמפיהם כולנו חיים.


לגופם של דברים, לא מכיר את המאמר שאתה בונה עליו ואין לי את הספר לעיין בו. כן יודע בוודאות שגדולי ראשונים התייחסו למנהג ובגדול לקהילות אשכנז יש מסורת ברורה של קהילות וגדולי תורה מדור לדור ואם קבלו עליהם מנהגי חומרא, היו לכך סיבות טובות.

אם אין לך את הספר, למה אתה חלק מהדיון?מי האיש? הח"ח!

אילו אני הייתי רוצה להביע דעה בנושא מלחמת העולם השנייה, נראה לך שהייתי נכנס לדיון בלי לעיין קודם בספרו של גנרל ג'ון פרדריק צ'רלס פולר?

חוץ מאשר לירות באוויר בסגנון "יודע בוודאות ש...", יש עוד משהו מעניין שנשמע לך חשוב שתאמר?

אתה אמיתי?!הסטורי
נושא מנהג איסור הקטניות, נידון באין ספור מספרי גדולי הראשונים והאחרונים במשך למעלה משבע מאות שנה.


אתה הבאת טענה מאיזה פרק באיזה ספר לא מוכר. עניתי לך שגדולי ראשונים שהתייחסו למנהג (וכל האחרונים שדנו בדבריהם) הסבירו אחרת.


עכשיו אתה בא, בשם איזה ספר לא מוכר וטוען שמי שמכיר היטב את הדיון ההלכתי, לא יכול להשתתף בו?!

נשמע שהוא מחפש להשתלח ולא לדיון אמתנפש חיה.
*ספר אקדמי שמי שלא עיין בו לא בקי בשיח ההלכתי...אריאל יוסף
כמה קשה לחמוק ממינוי לנביא, ולהשתדל להיות רק חכם.מי האיש? הח"ח!

הרי מראש חזיתי את כל זה: "ההתנהגות כאן מביישת", "העיסוק בו [באיסור] נעשה אובססיבי ופנאטי יותר ויותר", "והדברים כבר יגעים לגמרי", וכן הלאה.
אבל באמת, זה לא כי אני נביא אלא כי אני מכיר היטב את הנפשות הפועלות כאן.
טורקוומדה האינקוויזיטור היה נבהל מהפנאטיות והבוטות שלוחות הרסן.

אתם פוחדים מפני ספר - ספר, ריבון העולמים - וחושבים שבזה רחצתם ידיים, שעכשיו שהשמצתם, שיצאתם חשמנים לבושי אדום זעומי פנים, הכל כבר יסתדר.
יש לי חדשות בשבילכם.

גם כשיצא מנהג אשכנז הקדמון הרוחות סערו, אולי יותר ממה שהיה באירופה כשהדפיסו את קופרניקוס.

מספיק לראות מה קורה בערך הויקיפדיה של איסור קטניות, שכנראה מצוי תחת מתקפה עצומה שמונעת מהקורא לדעת על הספר.

אבל זה לא יעזור לכם. העובדה שאתם ככל הנראה באמת לא פתחתם אותו, וכך מעוניינים לעסוק בסוגיא, מעידה עליכם יותר מאשר על כל אחד אחר.
אתם מביכים רק את עצמכם.

אתם מביישים רק את עצמכם.
אתם מבזים רק את עצמכם.

תמשיכו לפחד מספר.

אתה יכול להפסיק עם השיח הנוראי הזה?אני77

אם יש לך טענות - אתה מוזמן לומר אותן בענייניות ובלי השמצות ולעג.

 

אני בעד דיון פתוח, אבל ממש ממש נגד סגנון ההבעה שלך.

אנחנו לא פוחדים מספרהסטורי
אנחנו כן נדהמים מהגאווה שלך, שקראת מאמר באיזה ספר וזה מספיק לך כדי לטעון שגדולי הראשונים טעו...
האמת שאם הוא רק היה טוען שהם טעו,אני77

אבל טוען את זה בענייניות ובכבוד, אני יכול להבין שמישהו מגיע למסקנה כזו בחשיבה הגיונית, עם או בלי גאווה.

 

לענ"ד הבעיה המרכזית בדבריו היא לא הטענות אלא אופן ההצגה שלהן.

(יכול להיות גם שהטענות עצמן לא נכונות, אבל זה כבר דבר שאפשר פשוט לדון בו בכבוד.)

אם הייתי מחכה לדיון מכובדמי האיש? הח"ח!

לא הייתי יותר בשום פורום

אני סיימתי להיות נדהםמי האיש? הח"ח!

מאנשים שלא קוראים, לא לומדים, לא ניגשים לספר, וחושבים שכדאי לנפנף בזה, בדיוק במסגרת דיון שעוסק באותו נושא

נו באמת, בניגוד אליךהסטורי
הזכרתי כאן דברי ראשונים, אחרונים ופוסקי דורינו. כמדומני שהוכחתי בשרשור הזה (ואם תעבור על הכ.א. תראה שלא רק בו) שבהחלט קראתי ולמדתי כמקובל וכנהוג בעם ישראל ומסורת ההלכה והמנהג מוכרת לי מאוד.


אתה נתפסת לאיזה מאמר, בספר שלמרות שנות לימוד ארוכות לא פגשתי בבתי המדרש. על אף שהודת בעצמך שהוא חולק על גדולי הראשונים.


ואתה עוד מטיף לדיון מכובד - מי שיש לו חמאה על הראש וכו'.

שנות הלימודים שלך לא מעניינות.מי האיש? הח"ח!

פשוט יש בך פחד לפתוח ספר.

רק תודה בכך, זה לא קשה.

פוחד?! איפה ראית פחד?!הסטורי
הגבתי לטענתך המקושקשת על "אנשים שלא קוראים, לא לומדים".
ומה אתה אומר על דגים בחלב?אריק מהדרום
סתם זורק מוקש להנאתי.
די, מיותר.מי האיש? הח"ח!

הרי הסיפור כאן זה רק קורטוב מאותו סיפור שכבר עתיק הוא משנים.

וכי המחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר אילן (המתוייגת תמיד כ"ביר אילן, של הדתיים האלה") איננה מלמדת בקורס סידור התפילה [נניח, במחלקה ללימודי יסוד] שטקס ליל הסדר הוא אדפטציה מימי חיבור המשנה [על רקע ההלניזם] לסימפוזיון - משתה היין והשיחה - היווני, כולל ספות ההסבה?

וכי החינוך החרדי איננו משבש את שיעורי ההיסטוריה מבחינת ציון תאריכים כלליים, בהיצמדו למשל לשנת חורבן הבית הראשון שמונה ספר סדר עולם, שאיננה מתמזגת עם המחקר הארכאולוגי המבוסס?

עד היום באוניברסיטת בר אילן הטיח בקירות של כיתות הלימוד מתפורר מהצרחות, כשמגיעים תלמידים לשיעורים היסודיים האלו, בוגרי ישיבות תיכוניות, הסדרניקים, ישיבות גבוהות, אולפנות ואולפניות, ולעתים גם החינוך החרדי, ומתחילות לעוף צעקות הזעם בינם לבין הדוקטורים.

אז תראה מה קורה כאן כשרק מזכירים - אינפורמטיבית בלבד - את המקור המרכזי בנושא זניח לחלוטין.

עיקר הבעיה היא שלא מלמדים איך להתבגר ולא מלמדים איך להתגבר.

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשהאחרונה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).

אולי יעניין אותך