איזו היא עבודה שבלב? זו תפילהאני:))))

קצת מצחיק אבל עלתה לי שאלה כזאת-

התפילה היא כנגד עבודת הקרבנות 

כיום שאין בית מקדש מתפללים

כשהיה בית מקדש היו מקריבים קרבנות והיו מתפללים אבל לא בנוסח ובמתכונת שהיום,זה לא היה קבוע וכו'

אז אני שאלה- כשבעז"ה בקרוב יבנה המקדש , התפילה כמו שהיא היום מה יהא עליה? היא תישאר באותה מתכונת?

או שהיא כבר לא תהיה רלוונטית ונחזור למתכונת שהיה לפני שניסחו את התפילה ותיקנו אותה כמו היום?

תודה לעונים!

 

ברור שהתפילה תיראה אחרת לגמריאחו

אבל הרבה מהיסודות שלה יישארו לדעתי

הרש"ר הירש אומר שבזמן שביהמ"ק היה קיים, בברכה שלישית של ברכת המזון (שהיא מהתורה), לא היו אמנם מתפללים על בניין בית המקדש, "בשנות קדם היו ימים, אשר בברכה הזאת לא העתירו על אודות שיבת ציון ובנין ירושלים, רק על דבר ההחזקה של מנת גורל ישראל הכללית"

 

כך שכנראה חלק מהברכות תוסבנה לברכות של "החזקה והתמדה" במקום "תיקון"

 

מעניין,תודה!אני:))))
גם בזמן המקדש היו תפילותתות"ח!

לא זוכר להגיד לך בדיוק באיזה שלב זה היה, אבל היה זמן שבו אע"פ שהיה מקדש, היו תפילות. גם האבות מצד אחד התפללו ומצד שני הקריבו קרבנות. התפילה היא הצד הפנימי, והקרבן מבטא את מידד התפילה בעולם המעשה (אפשר לומר אפילו שאלו שני צדדים הפוכים לחלוטין של אותו מטבע, שכן התפילה מבטאת, לפחות בתפיסה שרגילים לתפוס את התפילה, את מימד החסד, ואילו בית המקדש יותר מבטא את הדין. שני צדדים בקשר שלנו עם בורא עולם שנועד להחזיר את הרצון של ה' בנו).

אכן גם חלק מהנוסחים ישתנו, כמובן. נגיד לדוגמא מה שאומרים בהגדה של פסח שנקריב מן הפסחים וכו' ישתנה. באותו זמן הסנהדרין בעז"ה תקבע נוסח חלופי.

תודה!אני:))))

תפילות באיזה מתכונת היו?

סליחה על האיחור....תות"ח!

"מובן שגם בימי בית המקדש הראשון היו ישראל מתפללים לה' ומברכים ומודים על הטובות וההנאות. אלא שלא היה לזה נוסח מסודר. וכיוון שלא היה נוסח מסודר, הצדיקים והחסידים היו מתפללים ומברכים בכוונה, אבל המוני העם, היו פוטרים עצמם בתפילות קלושות. אמנם זהו אידיאל גדול, שכל אדם יתפלל בלשונו תפילה נרגשת היוצאת מעומק הלב, אולם בפועל, טרדות היום יום שׁוחקות, ובלא סדרי תפילות קבועים, הציבור הולך ומתנתק מעבודת התפילה ומרבונו של עולם. על ידי תקנת התפילות וניסוחם החלו כל ישראל להתפלל, ומתוך כך נתחזקה מאוד האמונה בה'. וכך במשך השנים נוצרה דבקות כזו בלבבות, עד שאפילו אלפיים שנות גלות לא יכלו לבטלה.
יתר על כן, בזמן בית המקדש הראשון, רבים טעו והתייחסו לקרבנות כאל פעולה אלילית בעלת כוח כישופי, שמועילה למזל טוב בפרנסה, בריאות, ביטול גזרות רעות וכיוצא בזה. והנביאים יצאו כנגד דעה מקולקלת זו, ולימדו כי עיקר עניין הקרבן בא לבטא את הרצון להתקרב לה' במסירות נפש. שזה עיקר תכליתו של האדם, שנאמר (דברים י, יב):
"מָה ה' אֱלוֹקֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ, כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹוקֶיךָ, לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלוֹקֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ".
וכשמביא הקרבן אינו מעוניין להידבק בה' ולהיטיב את דרכיו, לא רק שקרבנו אינו מועיל אלא שהוא מתועב בעיני ה', שנאמר (ישעיה א, יא-יג):
"לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה', שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים, וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי, מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי. לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא, קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי..."
על ידי תקנת התפילות החזירו אנשי כנסת הגדולה את הסדר הנכון לעבודת ה', שהאמונה, הכוונה והדבקות, הם היסוד. והם אכן באים לידי ביטוי ברור יותר בתפילות, כמו שאמר רבי אלעזר: "גדולה תפילה יותר מן הקרבנות" (ברכות לב, ב). ומתוך הדגשת כוונת הלב אנו באים ומתפללים לפני ה' שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ונזכה לבטא את דבקותנו בה' בשלמות - בתפילות ובקרבנות" (ציטוט מתשובה של הרב אליעזר מלמד באתר ישיבה).

https://www.yeshiva.org.il/midrash/3604

את יכולה גם לחפש בגוגל: "באיזו מתכונת היו התפילות בזמן בית המקדש" ותקבלי עוד הרחבות והסברים, אם את רוצה.

שבת שלום

תודה! עדיף מאוחר מאשר לעולם לאאני:))))

ויש עוד תגובה שאני מחכה לה...

כן, כמו שאמרתי, שלא היה נסוח מסודר לכולם אלא כול איש לפי העבודת תפילה שלו,במילים ובצורה שלו.

תות"ח!

כבר אי אפשר להגיב שם, זה כבר התיישן....

אולי אפתח שרשור חדש ואכתוב שם תשובה, אם יהיה לי זמן....

אה, לא שמתי לב שכתבת את זה....

עכשיו, שקלטתי את שאלתך, אצטט קטע אחר מהתשובה שלו שם: "בנוסף על מה שאנו מבינים בנוסח התפילה, הוא כולל בתוכו אין ספור כוונות עמוקות, שמקצתן נתבארו בחכמת הקבלה. וכפי שכתב רבי חיים מוואלוז'ין (נפש החיים ב, י):
"והמשכיל יבין מדעתו, שלא לחינם הוצרכו לתיקון תחינה קטנה ותפילה קצרה כזו מאה ועשרים זקנים ומהם כמה נביאים. אלא שהמה השיגו ברוח קודשם והשגת נבואתם העליונה, ונהירים להם שבילי כל סדרי בראשית ופרקי המרכבה, לזאת יסדו ותקנו מטבע ברכות והתפילות באלו התיבות דווקא, מאשר ראו והשיגו איזה דרך ישכון אורה של כל תיבה פרטית מהם, אשר היא נצרכת מאוד לתיקון ריבוי עולמות וכוחות עליונים וסידור המרכבה".
ועוד כתב (שם ב, יג), שכל הכוונות שנתגלו לנו על ידי קדושי עליון והאר"י ז"ל, אינם אפילו טיפה מן הים כנגד עומק פנימיות הכוונות של אנשי כנסת הגדולה מתקני התפילה. שעל ידי הנבואה ורוח הקודש שהופיעה עליהם בעת שתקנו את נוסח התפילות והברכות, הצליחו לכלול במילים קצרות את תיקון כל העולמות, באופן כזה שבכל יום יומשך תיקון נוסף ומחודש לכל העולמות".

לפי זה נראה שלפחות בזמן שכל אחד ידע את ה' מעצמו: "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", אז בהחלט הגיוני שלא יצטרכו נוסח אחיד, ודווקא יותר יהיה שלם שכל אחד יתפלל לפי שורש נשמתו (אולי זה לא סותר, ובכל נוסח כל אחד יכול לכוון לפי שורש נשמתו, כמו קרבנות הנשיאים, שכל אחד מעצמו חשב להקריב מסברה אחרת, ואיכשהו כולם הגיעו לאותו דבר בדיוק, אבל יכול להיות שיותר שלם שגם כל אחד ידגיש את הצדדים המיוחדים שלו בנוסח. יש נגיד משנ"ב שאומר שלא טוב (לא זוכר אם בגלל זה הוא אוסר או שרק לא טוב) לשנות נוסח, כי יש כמה שערים בשמים, וכל נוסח מכוון לאותו שער. יוצא מהמשנ"ב הזה שדווקא טוב שיש נוסחים שונים, ואולי לפי זה כן תשתנה התפילה).

בנחת אני:))))
יפה מאוד, תודה!אני:))))
אכן....אני גם מאוד אוהב את החקירות האלותות"ח!

זה בחינת ההוד שבתורה.

בשמחה!

יפהאני:))))
תן דוגמא לחקירה
הנה דוגמא לחקירהתות"ח!

זו חקירה שכבר הגעתי לתשובה בה: כשה' אומר מצד אחד בשבת לאכול הרבה, ומצד שני נראה שבימי חול הוא לא רוצה שנאכל הרבה, אז מה ה' רוצה שנעשה? וזה לא שיש מן גזירת הכתוב שצריך לאכול בשבת, ואז ה' רוצה שנאכל בשבת, ובימי חול הוא רוצה שלא נאכל הרבה, ואין בכך סתירה. ה' רוצה שנתענג בשבת, זה חלק מהמצווה שבאכילה, ולא שנאכל כאילו כפאנו שד. אז אם ככה, מה רצון ה' מאיתנו?

התשובה היא, וזה מבוסס על דברים ששמעתי משני רבנים (כל אחד אמר משהו אחר, וזה התחבר לעניין הזה), שה' רוצה שנאכל אחרי שכל השבוע לא אכלנו הרבה (כמובן, כל דבריי כאן הם כל אחד לפי מדרגתו, ואין לקפוץ מדרגות וכו'....). בבחינת: "מתוקה שנת העובד", ובבחינת: "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת", ה' רוצה שננוח ונתענג אחרי שעבדנו (אני משתדל כשאני יכול לרוץ בערב שבת). אחרי שישנו הבירור והתיקון, אז יכולה לבוא מנוחה מבלי בושה והרגשת "בטטוּת", או בנמשל לשנות העולם (ששת אלפים שנים של עולם התיקון והעמל, ואז האלף השביעי שבו ישנה מנוחה: "יום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים"): אחרי עבודת האדם, אז יכול להיות חסד א-לוקי אינסופי, בחינת מנוחה: "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה", מבלי בושה, בלי "נהמא דכיסופא".

יפה, זה באמת נחמד מאוד החקירות האלהאני:))))

לדעתי אפילו אפשר לפתוח שרשור רק על חקירות שעולות. זה יכול להיות מעניין.

אכןתות"ח!

בכבוד, "קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא" (תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף פב עמוד א).

ב"נ בוטלאני:))))
מה הכוונה ?תות"ח!

מה בוטל?

בוטל התוכנית ב"נאני:))))
של פתיחת שרשור על חקירות וכו 
אהה...תות"ח!

אבל למה....?

דווקא אחלה רעיון

אוקיאני:))))אחרונה
ספרות תורנית והיסטורית לחנוכהזיויק
מה אתם קוראים ולומדים בימי החנוכה?
רק אצלינו צריך להחליף את "הפרט" עם "האומה"קעלעברימבאר
אתם מצליחים לתרגם גובה רוחני לחיים עצמם?זיויק

נגיד את העוצמה של קדושת חנוכה לחיים של קדושה בפרטים הקטנים? תלמדו אותי

שאלה כלליתרק להידבק בצדיק

חג שמח
מישהו יודע למה סגרו את הפורום של חסידות ברסלב? או שרק לי הוא לא מופיע?

כן פשוט בעמוד הראשי של הפורומים הוא לא נפתח לי..רק להידבק בצדיק
מוזרזיויקאחרונה
שאלהטאטע מלך העולם

איזה כוונות אפשר לכוון בהדלקת נרות?

של חנוכהטאטע מלך העולם

ואם יש לכם סגולות ותפילות אשמח ממש שתשתפו.

כוונה פשוטה. לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה.נפש חיה.
כוונותדרור אל

כמובן הכי בסיסי זה לכוון לפי הברכות:

לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה, כפי שתיקנו חכמים.

לפרסם את הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

וזה כולל: את נס הניצחון על היוונים ואת נס פך השמן.


מעבר לזה:

להרחיב במשמעות הנס: ניצחון שהביא לשלטון ישראל. נצחון של האמונה על פני הכפירה, הטהרה על פני הטומאה.


לכוון נר איש וביתו - האור של הבית, המשפחתיות.

לכוון מוסיף הולך - שאנחנו מעלין בקודש ועל תוספת הניסים.

לכוון שהנר הוא הנשמה, נר ה' נשמת אדם, מה רוצים להאיר בנשמה ולהאיר כלפי חוץ לנשמות נוספות.

לכוון שהנר הוא התורה והמצוות, כי נר מצווה ותורה אור - התורה והמצוות שאני מבקש להאיר בנשמתי.

תודה!טאטע מלך העולם

יש סגולות שקשורות לתיקון המידות?

לקשר כל מדרגה לזו שמעליהוהוא ישמיענואחרונה
הנר (הכלי) כנגד הגוף, הפתילה כנגד הנפש, השמן כנגד החכמה והאור כנגד הנשמה
הדלקת נר חנוכה אצלכםזיויק

1. מדליקים וזהו, אם שרים זה ככה בהרצה

2. מדליקים ושרים בנחת ושמחה

3. מדליקים, שרים בשמחה, ואח"כ מתבוננים בנרות

4. מוסיפים עוד משהו? לימוד?

יש משו ממש ממש עןצמתיכְּקֶדֶם
בלהדליק נר לבד בחושך ואז להתבונן בו בשקט
מבין אותךזיויק
מצד שני: נר איש וביתו
..פצלשי"ת
מדליקים, שרים, לומדים ואוכלים ביחד.. 
אשזיויק
ממש
איזה יופי של שאלה !!נפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך כ"א בכסלו תשפ"ו 12:20

אנחנו מדליקים בנחת

(עושים הכנות לפני, זה מיוחד!)

ואז שרים את המזמור למנצח

ואת ארוממך

ואחר כך יושבים מול הנרות ומתפללים

משתדלים להתבונן ולא רק להסתכל , כמה שיותר.

ארוחת ערב משתדלת משהו יותר חגיגי 

ולשלב בזה לימוד, שיהיה סעודת מצווה.
 

בעיקרון לא שאלתי אף פעם אבל אני מאמינה שבגלל שהחנוכייה היא חפץ של  מצווה (כמו ארון קודש , נרות שבת וכו) אז גם כשהיא מכוסה אפשר להתפלל עוד בזכות המצווה שקיימנו כאן.

מה ז"א מכוסה?זיויק
מכובה, כשהיא לא דולקת. ברור שיש עניין להתפלל לידנפש חיה.

הנרות הדולקים ולהתבונן בהם

אבל גם כשהיא מכובה, זה עדיין חפץ של מצווה.

אני לא רב אבל תמיד אפשר להתפלל.. לא?זיויק
תמיד תמיד. גמני לא רב...נפש חיה.
באמת את לא?זיויק
מפתיע
באמת באמתנפש חיה.
גם אותי זה הפתיע
תשקלי אולי להכנס למקצועזיויק
😄
לא רווחי 😉נפש חיה.
הינוקא?זיויק
מיליארדים
פפפפפפנפש חיה.אחרונה

ושנא את הרבנות

ככה כתוב בפרקי אבות


ואל תתוודע לרשות (המס)

ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

שלום לכולם, 

 

מצרף לשימושכם קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים ללימוד ללא תשלום בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

קיצור הלכות חנוכה למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

טוב, זה הזמן לשאול: מה זה חנוכה בשבילכם?זיויק

משפחה?

המצווה?

האווירה?

האוכל?

הקדושה?

ההיסטוריה?

הניצחון?

המקדש?

ועוד מלא דברים שאפשר לכתוב...

מה מודגש לכם?

החגoo

האהוב עלי

חג ארוך אבל לא מחייב

בלי מלא סעודות

חורפי

הדלקת נרות כיפית

מפגשים משפחתיים

היסטוריה של ניצחון

עם גבורה נשית

נכון!זיויק
גבורה נשית.. שכחתי
..פצלשי"ת

מעבר למהות של החג,

בשבילי זה גם הפסקת התרעננות באמצע השגרה.

ולכן גם אם אין חופש מהלימודים/עבודה, אני אקח בעצמי חופש

זה נכוןזיויקאחרונה
אבל בטוח שחנוכה זה הרבה מעבר בשבילך

אולי יעניין אותך