אפילו יש לי סיכום של השיעור.
מעתיקה לפה, למי שמעניין אותה...
(לא יודעת אם זה בהכרח ההסבר היחיד הנכון. בהחלט יכול גם להיות שהיה מעורב פה נס. אבל סה"כ זה הסבר הגיוני וגם מסתדר עם הפסוקים, בהתאם לפרשנות שמובאת פה...).
זה כן מתבסס על הרבה מושגי יסוד בגנטיקה, אז אם למישהי זה מורכב מידי, כנראה שהיא פשוט לא מספיק מכירה את המושגים שהשתמשתי בהם...
היום ידוע לכל שהסביבה לא יכולה להשפיע על תורשה. דברים חיצוניים שקורים לאדם או דברים שהאישה רואה בזמן ההריון לא משפיעים על הוולד.
יש מוטציות שיכולות להיגרם מקרינה או מגורמים אחרים, ואז הן יכולות להישאר לדורות הבאים ולעבור אליהם בתורשה.
למשל כושים לא נולדים כושים כי השמש מכהה אותם, אלא כי המוטציה של עור כהה הצליחה לשרוד טוב יותר במקום עם שמש חזקה ולכן הם אלו ששרדו והתרבו שם.
במקורות שלנו יש דברים שונים שלא מסתדרים עם המדע של היום. כמו הדין שמותר להרוג כינה בשבת כי היא לא פרה ורבה, למרות שהיום אנחנו יודעים שהיא כן פרה ורבה.
אבל יש גם דברים שהמשמעות שלהם היא יותר פנימית. כמו ר' יוחנן שישב על פתחי מקוואות כדי שהנשים יסתכלו עליו ויוולדו להן ילדים כמוהו. פה לא מדובר על השפעה על המראה על השפעה רוחנית, וזה וודאי אמת.
בפרשת ויצא נראה שיעקב השפיע על הצאן שנולד באמצעות דברים של הסביבה (מקלות מפוצלות וכו'), והיום אנחנו יודעים שזה לא נכון. איך זה מסתדר בכל זאת?
נלמד קצת על גנטיקה ומתוך כך נבין את הפרשה.
ניסיון של השפעת הסביבה על התורשה:
פעם רצו להביא תירס לגדל בסיביר. חשבו שאם יקפיאו אותו ובכך ירגילו אותו לקור של מקפיא, אז כשיוציאו אותו בסיביר הוא כבר יהיה רגיל לקור ויצליח לגדול שם, אבל זה לא עבד. הסביבה לא מצליחה לשנות את הגנטיקה.
מנדל היה הראשון שהצליח לחקור את דרך ההורשה הגנטית באמצעות מחקרים של זרעי אפונה בצבעים שונים.
רק בשנת 1900 שלושה חוקרים בעולם גילו שמנדל אכן צדק, וקיבלו את הדברים שחקר וגילה.
רק בערב פסח בשנת תשס"ג פיענחו את כל הגנום האנושי.
בתורשה הגנטית, יש תכונות דומיננטיות ותכונות רצסיביות. בתכונות דומיננטיות מספיק אלל אחד כדי שהן יתבטאו, ובתכונות רצסיביות - רק אם שני האללים מכילים את התכונה הזו היא אכן תופיע.
מה הקשר לפרשה שלנו? בפרשה יש התייחסות לצאן לבן והשכר שקיבל יעקב.
יעקב סיכם עם לבן שכל הצאן החלק יהיה של לבן, וכל העקודים, נקודים, טלואים וכו' (מי שהפרווה שלו לא חלקה) יהיה של יעקב.
התכונה של 'חלק' היא דומיננטית, והתכונות האחרות הן רצסיביות. כך לבני זוג ששניהם חלקים - אם שניהם נשאים, יש 25% סיכוי ללדת טלואים/עקודים/ברודים, ואם אחד ההורים לא נשא (אלא נושא שני כללים דומיננטיים של 'חלק'), אז בוודאי הוולד יהיה חלק (ואולי נשא, אם בן הזוג הוא נשא).
"וַיָּ֣סַר בַּיּוֹם֩ הַה֨וּא אֶת־הַתְּיָשִׁ֜ים הָֽעֲקֻדִּ֣ים וְהַטְּלֻאִ֗ים וְאֵ֤ת כׇּל־הָֽעִזִּים֙ הַנְּקֻדּ֣וֹת וְהַטְּלֻאֹ֔ת כֹּ֤ל אֲשֶׁר־לָבָן֙ בּ֔וֹ וְכׇל־ח֖וּם בַּכְּשָׂבִ֑ים וַיִּתֵּ֖ן בְּיַד־בָּנָֽיו"
אחרי שלבן מבטיח ליעקב את הצאן שיוולד עם תכונה מיוחדת - עקודים/טלואים/ברודים/חומים, הוא משאיר ליעקב רק צאן חלק. מה הסיכוי שיוולדו לו צאן עם תכונה אחרת? לא גדול, כי רק לזוג נשאים יכול בכלל להיוולד תכונה אחרת, וגם זה רק בסיכוי של 25%.
איך עזר הקב"ה ליעקב?
בתקופת הייחום יעקב חלם על מלאך שכיוון אותו לזווג בין הנשאים שבצאן שלו, וכך הגדיל את הסיכויים ללידות של צאן עם תכונות מיוחדות.
"וַיְהִ֗י בְּעֵת֙ יַחֵ֣ם הַצֹּ֔אן וָאֶשָּׂ֥א עֵינַ֛י וָאֵ֖רֶא בַּחֲל֑וֹם וְהִנֵּ֤ה הָֽעַתֻּדִים֙ הָעֹלִ֣ים עַל־הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּבְרֻדִּֽים׃ וַיֹּ֨אמֶר אֵלַ֜י מַלְאַ֧ךְ הָאֱלֹהִ֛ים בַּחֲל֖וֹם יַֽעֲקֹ֑ב וָאֹמַ֖ר הִנֵּֽנִי׃ וַיֹּ֗אמֶר שָׂא־נָ֨א עֵינֶ֤יךָ וּרְאֵה֙ כׇּל־הָֽעַתֻּדִים֙ הָעֹלִ֣ים עַל־הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּבְרֻדִּ֑ים כִּ֣י רָאִ֔יתִי אֵ֛ת כׇּל־אֲשֶׁ֥ר לָבָ֖ן עֹ֥שֶׂה לָּֽךְ׃"
"וְהָיָ֗ה בְּכׇל־יַחֵם֮ הַצֹּ֣אן הַמְקֻשָּׁרוֹת֒ וְשָׂ֨ם יַעֲקֹ֧ב אֶת־הַמַּקְל֛וֹת לְעֵינֵ֥י הַצֹּ֖אן בָּרְﬞהָטִ֑ים לְיַחְמֵ֖נָּה בַּמַּקְלֽוֹת׃ וּבְהַעֲטִ֥יף הַצֹּ֖אן לֹ֣א יָשִׂ֑ים וְהָיָ֤ה הָעֲטֻפִים֙ לְלָבָ֔ן וְהַקְּשֻׁרִ֖ים לְיַעֲקֹֽב׃"
'און יתר אצל הטרוזיגוטים' -
הטרוזיגוט הוא מי שנשא לתכונה שלא מקבל ביטוי בפועל. ידוע היום שבצאן מי שמתייחם מוקדם יותר הוא הטרוזיגוט.
יעקב בעצם מנצל את התכונה הזו - הוא מכוון את מי שמתייחם מהר להתרבות, וכך להגדיל את הסיכויים ללידת צאן שמבטא את התכונה הרצסיבית.
בפסוקים רואים שיעקב דאג להרבות בין 'הצאן המקושרות'- המבכירות, שמתייחמות מהר.
'ובהעטיף הצאן - לא ישים, והיה העטופים ללבן והקשורים ליעקב' - הצאן שלא התייחמו מהר (ההומוזיגוטים - שאינם נשאים לתכונה רצסיבית) - יעקב לא הרבה אותן וגם נתן אותם ללבן, וכך השאיר אצלו יותר צאן של נשאים.
איך המלאך מגלה את זה ליעקב? הרי זה לא ישר לגרום ליעקב להרוויח יותר שכר מאשר בדרך הטבע? 'כי ראיתי את כל אשר לבן עושה לך' - בגלל הרמאות של לבן, המלאך עוזר ליעקב להתמודד מול זה.
כמובן מעבר להשתדלות של יעקב בעקבות הנחיית המלאך, רואים את הברכה של הקב"ה שהביא לכך שלא נולדו רק 25% אלא 100% של עקודים, נקודים וברודים.
כדי לא לנקר עיניים ללבן הרמאי, יעקב מכר את הצאן שלו וקנה בכסף שקיבל שפחות, עבדים, גמלים וחמורים.
מה הסיפור של המקלות? למה יעקב השתמש במקלות שכביכול היו אמורות להשפיע על התורשה, אבל אנחנו יודעים שאין להן שום יכולת להשפיע?
יכול להיות שיעקב האמין בזה באמת, אבל יכול להיות שהוא עשה את מה שכולם עושים, כדי שלא ינקר עיניים יותר מידי, וכדי שלא יחשבו שהוא מרמה או מטיל איזה כישוף. כך היה מקובל לעשות (ואצל הבדואים עדיין עד היום משתמשים בשיטות כאלו), ולכן גם הוא עשה את אותם דברים, בנוסף למה שעשה בעקבות החלום ודברי המלאך.
"וְהַכְּשָׂבִים֮ הִפְרִ֣יד יַעֲקֹב֒ וַ֠יִּתֵּ֠ן פְּנֵ֨י הַצֹּ֧אן אֶל־עָקֹ֛ד וְכׇל־ח֖וּם בְּצֹ֣אן לָבָ֑ן וַיָּֽשֶׁת־ל֤וֹ עֲדָרִים֙ לְבַדּ֔וֹ וְלֹ֥א שָׁתָ֖ם עַל־צֹ֥אן לָבָֽן"
עוד דבר שיעקב עשה כדי להגדיל את השכר שלו - הפריד את כל ה'לא חלקים' מהצאן של לבן, והרבה אותן אחד עם השני. באופן הזה כל הצאצאים שלהם היו רק עם התכונות הרצסיביות וכך כל הצאצאים נשארו שלו.
ההפרדה הזו גם נצרכת כדי שלבן לא יוכל להאשים אותו שאת הצאן שנולד הוא הרבה עם ההורים שלהם. הוא הפריד שלא יהיה עוד פתחון פה עליו, כי עם רמאי צריך להיזהר יותר מהרגיל.