האמת שאם היית כותבת את השאלה הזו לפני 200 שנה, הייתי מבינה אותה.
אחרי קרוב אלפיים שנה שעמ"י התפלל לגאולה, והתפלל לחזור לארץ ישראל, ועדיין היו מפוזרים בגלות, סובלים מפוגרומים, ובלי שום צפי לשינוי המצב - זה באמת מפליא שהצליחו להמשיך להאמין בגאולה (היו כאלו שלא, הרפורמים באמת הורידו מהתפילות שלהם את המילה לחזרה לארץ ולבניין המקדש. הם חשבו שזה חסר סיכוי. אבל רוב עם ישראל, בכל התפוצות, המשיכו להאמין ולהתפלל).
אבל עכשיו, אחרי כל מה שעמ"י התקדם, אחרי כל הנבואות שכבר התגשמו וממשיכות להתגשם? עכשיו לחשוב שהקב"ה לא באמת רוצה לגאול אותנו?
ז"א, אני מבינה לגמרי את הקושי. מזדהה מאוד עם הכאב על הבשורות הקשות מאז מוצאי החג. זה באמת כואב, ובאמת קשה להכיל את זה שכל כך הרבה יהודים צריכים לשלם מחיר קשה כל כך בתהליך שאנחנו עוברים.
(צריך לזכור גם שבמלחמה בדרך הטבע אין איך להימנע גם מפגיעות אצלנו. והיחס בין ההרוגים אצלנו לעומת אצל האויב הוא בלתי נתפס. אבל זה עדיין לא מקהה את הכאב העצום על כל הרוג, וגם על כל הפצועים שהחיים שלהם ושל המשפחות שלהם מתהפכים בעקבות המלחמה…).
ובכל זאת, ועם כל הקושי, אני חושבת שצריך לפקוח את העיניים כדי לראות מה קורה פה בתמונה רחבה יותר.
מגיל קטן מחנכים אותנו לצפות למשיח. והרבה פעמים מתארים את זה כרגע שבו פתאום המשיח מגיע ובית המקדש יורד מהשמיים והכל נהיה מושלם.
ואולי זה באמת יכול לקרות בצורה הזו.
אבל בעיני לפעמים הציפייה הזו מקלקלת את הציפייה האמיתית למשיח.
כי כשמצפים רק לרגע הסופי של הגאולה, ולא יודעים להודות על כל הצעדים שבדרך, עלולים לפספס את הגאולה (הגאולה בוודאי תגיע, אבל העיתוי תלוי גם בנו, ולפעמים יש הזדמנות שעלולה להתפספס, ואז זה יגיע רק בהמשך).
זה מה שקרה לחזקיהו המלך. שחז"ל כותבים שהוא עצמו היה ראוי להיות המשיח, אבל בגלל שלא אמר שירה על הנס שהיה בימיו - לא זכה לכך.
והאמת שהמצב בתקופה שלו היה הרבה יותר קשה משלנו. בימיו סנחריב הגלה את עשרת השבטים (רוב עם ישראל) למקומות מרוחקים מאד (עד אפגניסטן). כעבור עוד כמה שנים סנחריב כבש את ערי יהודה וצר על ירושלים. הוא גם שלח את רבשקה, יהודי משומד, שבכוונה דיבר עברית ולא ארמית כדי שיבינו אותו תושבי ירושלים, וניסה לשכנע אותם להיכנע לאשור, ולפי הגמרא היתה מחלוקת גדולה בעם, וחזקיהו היה במיעוט.
בסופו של דבר היה נס גדול, צבא סנחריב מת בלילה אחד במגיפה, וירושלים ניצלה. אלא שהצבא של סנחריב החריב את האדמה. ישעיהו אמנם מנבא שלא ימותו מרעב, אבל לא הרבה מעבר לזה: "אכול השנה ספיח ובשנה השנית סחיש ובשנה השלישית זרעו וקצרו ונטעו כרמים ואכלו פִּרְיָם".
עם רוב העם בשבי, מחלוקת גדולה בין הנשארים, ונבואה שהרעב ימשיך במשך שלוש שנים, אפשר להניח שמצב הרוח היה עגום למדי. גם אז היה קשה להודות.
אבל חז"ל מספרים לנו על הפספוס הזה שהיה בדור שלו, כדי ללמד אותנו. שלא נחזור על זה שוב. שנלמד להודות לקב"ה גם כשהמציאות לא מושלמת.
אנחנו גם חווינו ניסים. בכל מלחמות עמ"י היו ניסים עצומים. וגם במלחמה הזו יש המוני ניסים שאפשר לספר. אנחנו לגמרי מנצחים, בהצלחה גדולה הרבה הרבה מעבר למה שציפו מומחי הביטחון, וכל העולם משתאה מההצלחות המופלאות שלנו בכל החזיתות.
קראתי לאחרונה שבחזית הצפונית מאוד חששנו מלתקוף בצורה משמעותית, כי ידענו שיש להם יכולת להטיל עלינו מכת אש עצומה (אלפי טילים בו זמנית) שלא נוכל ליירט הכל בבת אחת, וההערכה היתה שזה יגרום לעשרות אלפי הרוגים. וזה באמת נס שהם אף פעם לא השתמשו בכל הכוח שלהם בבת אחת נגדנו, ועד שהם קלטו שאנחנו באמת נלחמים איתם - כבר חיסלנו את נסראללה ואת כל צמרת הפיקוד שלהם, וגם המון משגרים וטילים שלהם, וכבר די הכרענו את המלחמה (עדיין יש עוד מלחמה ממשית על השטח, ובמלחמה יש גם הרוגים ופצועים, וזה כואב מאוד. אבל אנחנו מנצחים בכל קנה מידה. וכל הזמן רק מגלים מאיזה אסון הרבה יותר נורא ניצלנו).
והלילות שבהם איראן ניסו לתקוף אותנו במאות טילים - שמעתי ממומחים שאמרו שסטטיסטית זה לא היה ריאלי שאף טיל לא יפגע (בכל אחד מלילי התקיפות היה הרוג אחד, ערבי). שמעתי ממישהו שאמר שזה נס בסדר גודל של עשרת המכות (ככל שיותר מבינים בזה מבינים את גודל הנס).
והאמת שגם ביציאת מצריים, שבה כביכול כן היתה גאולה ניסית ובבת אחת - גם אז היו כאלו שלא באמת האמינו שהקב"ה רוצה לגאול אותם.
אפילו אז זה היה בשלבים, קודם עשרת המכות שהתמשכו על פני שנה, ואז ליל היציאה, ואז ים סוף, ואז עוד דרך עד להר סיני, כשבדרך לא היה להם מים, וגם פגשו את עמלק שתקף אותם. וגם אחרי מתן תורה משה לא ירד מהר סיני כשציפו שירד, ואחר כך המרגלים שהפחידו את עמ"י שהם לא יוכלו לכבוש את הארץ, ואז עוד 38 שנים שהיו צריכים להסתובב במדבר, ואחר כך היה צריך להילחם כדי לכבוש את הארץ. וגם אחרי זה לקח עוד מאות שנים של סבבים של חטאים ומלחמות וחזרה בתשובה, ועוד הרבה תלאות עד שבסופו של דבר הקימו את המקדש, 480 שנה אחרי יציאת מצריים.
הקב"ה יכול לעשות בשבילנו הכל. הוא יכול לעשות נס ולהחזיר את כולנו בתשובה ולבנות את בית המקדש ברגע.
אבל לא בשביל זה הוא ברא את העולם.
הוא רוצה שנהיה שותפים. וגם אם לא חזרנו בתשובה בעצמנו, ולא היינו ראויים ל'אחישנה', וגם כשהגאולה מגיעה 'בעיתה', כשמגיע העת של הגאולה וההיסטוריה חייבת להתקדם, הקב"ה דוחף אותנו לעברה, ולפעמים גם דרך כאב וקשיים, כי הוא רוצה שאנחנו נהיה חלק מזה, שאנחנו נעבור תהליך ונביא את הגאולה בעצמנו.