איך אתם מזהים יראת שמים על אנשים?כְּקֶדֶם
שאלה מדהימהadvfb
התמסרות ועקשנות על קיום מצוות (מכל הסוגים, בין אדם לחבירו, בן אדם למקום, מצוות פרטיות, מצוות כלליות שלא נמנות בתרי"ג)
אנרגיות וחיות - מי שפועל למען מטרה נעלה וחי את זה יש לו אנרגיה אחרת. כמו ת"ח קשישים שאפילו בגיל מופלג הם פעילים בצורה מאוד גבוהה ביום יום
יפהכְּקֶדֶם
אצלי זה יותר לשים לב על הבן אדם במצבים שלא שמים לב אליו ולראות איך הוא נוהג.
לעיתים יש הארות על אנשים שזה פשוט בולט מהם ואז אתה כזה- וואו...
קשה להסביר
על זה נאמר "ויראת מא-להיך אני ה'"advfb
שמובא שם בפרשנים, ברש"י לכל הפחות, שזה נאמר במצוות שאנשים יכולים לעבור עליהם בסתר ויש בזה גילוי מסויים של יראה מה' ולא מבשר ודם.
ובכל זאת אסייג את דברי. הגבולות גזרה של הדיון במה שאפשר לראות אבל יראת שמיים זה דבר פנימי, "האדם יהיה לעיניים וה' יראה ללבב". יראת שמיים בפועל לא תמיד נמדדת במעשה כזה או אחר שרואים בעיניים רגילות. כמו כן, היא נמדדת בעיקר בתהליך שהאדם עובר ולא במבחן התוצאה. ככה שיהיו מעשים מסויימים שלאדם מסויים במקום מסויים יחשבו טובים ולאחר לא.
יראת שמים במובן של ענווהעשב לימון
מתבטאת בענווה, בעדינות
כבוד לאנשים ולדברי תורה
...אני:))))
קשה לומר
אבל דקדוק וזהירות בענייני בן אדם לחברו.
ענווה.צניעות.
....תות"ח!
ברגעי קיצון של האדם, שם הוא נבחן, האם הוא "מתפרק", או שאפילו במצבים האלו הוא מתגבר כדי לעשות את רצון ה'.
יש סיפור יפה שמובא בתניא עם הפירוש של הרב שטיינזלץ על רבי אחד שעבר ביער וראה יהודי מניף גרזן על אבא שלו ואומר שאם הוא לא היה מפחד מה' הוא היה הורג אותו. ואותו רבי עמד והתפעל ואמר לתלמידיו שיש לו יראת שמים מאוד גדולה (מקווה שדייקתי בפרטי הסיפור).
זה קשור גם לאם האדם מכניע את עצמו לפני הקב"ה, מרגיש בענווה כלפיו, מבין שהכל ממנו. והאם הוא רוצה לעשות רצון ה' או שהוא מחפש לעשות רצון עצמו (החלק האחרון מקשר את שני הדברים שכתבתי).
..הל"ט
כשפגשתי אותו בפעם הראשונה לא אכחד שבאתי לקראתו עם המון גאווה, ופשוט קיבלתי שיעור מוסר מבן אדם, אך ורק דרך הדיבור שלו. ממש היה לו "ואל תביט בפני אדם בדברך עימו" ועוד שאר דברי רבינו הרמב"ן באיגרת, עד היום כשאני רואה אותו אני מתמלא בשלווה לא מוסברת כאילו אותו בחור מביא איתו את השכינה לכל מקום שהוא בא. עד כדי כך שהצטערתי שאין לי בת לחתן אותה איתו. חחחחחחחחח
בכמה אופנים:פיטוניה
1) צורת הדיבור שלהם תהיה מכבדת יותר, לא נוטים להרים את הקול.
2) הקפדה על מצוות מבלי לדרוך על האחר.
3) ויש כאלה שזה קורן מהם פשוט בדיבור, בהליה, במקצוע שבחרו בחיים....
לא ניתן לזהות על אנשים כלום.בת הרמח"ל
בני האדם הם שחקנים, אין אפשרות לדעת מי האדם אלא אם אתה קורא מחשבות.
שמחתי לעזור.
לא נכון, עובדה שעל אבא שלך ז"ל זיהיתכְּקֶדֶם
לדעתי=C
צניעות וענווה, יושר פנימי, והיכולת לעזור לאחרים ולנהוג בגדלות בלי להפיק מכך כבוד או הערצה אלא באמת לשם שמיים.
לשם מה צריך את זה?shindov
אי אפשר לזהות. אי אפשר להאמין למה שרואים, לשני הצדדים. וצריך להזהר מאוד. א. מהתיוג. ב. ממראה עיניים והתבנית. ההפתעות קיימות לכאן ולכאן.
כשהם נותנים ביס בחזירזיויק
אם הם עושים את זה בכיף או שרואים עליהם את המצפון והייסורים
רק אם יש לךanutkאחרונה
דתומטר
שאלהטאטע מלך העולם
איזה כוונות אפשר לכוון בהדלקת נרות?
של חנוכהטאטע מלך העולם
ואם יש לכם סגולות ותפילות אשמח ממש שתשתפו.
כוונה פשוטה. לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה.נפש חיה.
כוונותדרור אל
כמובן הכי בסיסי זה לכוון לפי הברכות:
לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה, כפי שתיקנו חכמים.
לפרסם את הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.
וזה כולל: את נס הניצחון על היוונים ואת נס פך השמן.
מעבר לזה:
להרחיב במשמעות הנס: ניצחון שהביא לשלטון ישראל. נצחון של האמונה על פני הכפירה, הטהרה על פני הטומאה.
לכוון נר איש וביתו - האור של הבית, המשפחתיות.
לכוון מוסיף הולך - שאנחנו מעלין בקודש ועל תוספת הניסים.
לכוון שהנר הוא הנשמה, נר ה' נשמת אדם, מה רוצים להאיר בנשמה ולהאיר כלפי חוץ לנשמות נוספות.
לכוון שהנר הוא התורה והמצוות, כי נר מצווה ותורה אור - התורה והמצוות שאני מבקש להאיר בנשמתי.
תודה!טאטע מלך העולםאחרונה
יש סגולות שקשורות לתיקון המידות?
הדלקת נר חנוכה אצלכםזיויק
1. מדליקים וזהו, אם שרים זה ככה בהרצה
2. מדליקים ושרים בנחת ושמחה
3. מדליקים, שרים בשמחה, ואח"כ מתבוננים בנרות
4. מוסיפים עוד משהו? לימוד?
יש משו ממש ממש עןצמתיכְּקֶדֶם
מבין אותךזיויק
..פצלשי"ת
אשזיויק
איזה יופי של שאלה !!נפש חיה.
אנחנו מדליקים בנחת
(עושים הכנות לפני, זה מיוחד!)
ואז שרים את המזמור למנצח
ואת ארוממך
ואחר כך יושבים מול הנרות ומתפללים
משתדלים להתבונן ולא רק להסתכל , כמה שיותר.
ארוחת ערב משתדלת משהו יותר חגיגי
ולשלב בזה לימוד, שיהיה סעודת מצווה.
בעיקרון לא שאלתי אף פעם אבל אני מאמינה שבגלל שהחנוכייה היא חפץ של מצווה (כמו ארון קודש , נרות שבת וכו) אז גם כשהיא מכוסה אפשר להתפלל עוד בזכות המצווה שקיימנו כאן.
מה ז"א מכוסה?זיויק
מכובה, כשהיא לא דולקת. ברור שיש עניין להתפלל לידנפש חיה.
הנרות הדולקים ולהתבונן בהם
אבל גם כשהיא מכובה, זה עדיין חפץ של מצווה.
אני לא רב אבל תמיד אפשר להתפלל.. לא?זיויק
תמיד תמיד. גמני לא רב...נפש חיה.אחרונה
ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה
שלום לכולם,
מצרף לשימושכם קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים ללימוד ללא תשלום בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:
קיצור הלכות חנוכה למנהגים השוניםעיתים לתורה
ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf
או ישירות לפרק הנדרש:
זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.
אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.
החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.
משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.
חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.
מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.
הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.
הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.
'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.
פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.
הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.
מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.
שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.
כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.
הלל ועל הניסים בחנוכה – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.
הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.
מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.
טוב, זה הזמן לשאול: מה זה חנוכה בשבילכם?זיויק
משפחה?
המצווה?
האווירה?
האוכל?
הקדושה?
ההיסטוריה?
הניצחון?
המקדש?
ועוד מלא דברים שאפשר לכתוב...
מה מודגש לכם?
החגoo
האהוב עלי
חג ארוך אבל לא מחייב
בלי מלא סעודות
חורפי
הדלקת נרות כיפית
מפגשים משפחתיים
היסטוריה של ניצחון
עם גבורה נשית
נכון!זיויק
..פצלשי"ת
מעבר למהות של החג,
בשבילי זה גם הפסקת התרעננות באמצע השגרה.
ולכן גם אם אין חופש מהלימודים/עבודה, אני אקח בעצמי חופש
זה נכוןזיויקאחרונה
יש לכם רב?זיויק
אולי יותר מרב אחד?
אולי בכלל לא?
כמה הוא משמעותי בחייכם?
מה אתם שואלים אותו?
ומה לא?
תשובות:קגג
א: כן
ב: כן
ג: יש
ד: מאוד, מורה דרך חיים.
ה: כל שאלה שקשורה איכשהו לרוחניות מלכתחילה
ו: כל שאלה שלא קשורה באופן ישיר לרוחניות הוא משהו שהתקדש בגלל משהו מסוים אבל ביסודו הוא לא רוחני הוא עם קשר רוחני.
יש לי כמה רבנים לשאלות הלכתיות,פתית שלג
וכמה רבנים שמשפיעים מאוד על העבודת ה' שלי והבחירות שלי בחיים.
למרות זאת לצערי הרבה שנים לא יצא לי להתייעץ אחד על אחד עם רב לגבי שאלות שהן לא הלכתיות.
באמת מרגיש שזה חסר, וזה יעד בשבילי בעז"ה
היו לי רבנים גדולים שכולם נפטרו. אני שואלחסדי הים
את הבנים והתלמידים שלהם, שהם גם סוג של רבנים שלי.
[יש לי רב אחד שהיה מאוד משמעותי בחיים שלי שעדיין חי, אבל כשהתבגרתי ובהשפעת אחד הרבנים שנפטרו ודוד שלי שהיה חברותא של הרב הנפטר, התרחקתי בצורה מסויימת מדרך הלימוד של אותו רב.
עיקר המחלוקת האם צריך ללכת בלימוד תורה ולמדנות מהכלל אל הפרט, או מהפרט אל הכלל. כמובן שאני הכרעתי כדרך הראשונה, שלימד אותי הרב הזקן שנפטר ודוד שלי. יש לי גם מחלוקות אמנויות עם אותו רב, וגם בהשפעת הרב שנפטר ודוד שלי ניצלתי מאותם השקפות, אבל זה עניין יותר מזערי.]
יש לי רב אחיימח שם עראפת
יש לי רב ושמו עשיו, ויש לי רב ושמו עשב.
אולי בעצם בכלל אין לי. על כל פנים יש לי שיער.
משמעותי מאד, הוא מחובר לקרקפת.
האם הגיע הזמן להסתפר.
את כל שאר הדברים.
רבנית נחשב?פצלשי"ת
משמעותית לי מאוד ואוהבת את הגישה שלה לחיים,
אבל לא בקשר מאוד אישי איתה, היא נמצאת שם בשביל להתייעץ מידי פעם..
שואלת אותה שאלות רק כשאני מרגישה שאני לא מצליחה לענות לעצמי בכנות לבד.
כן אבלזיויק
רק אם היא אמיתית כי יש כל מיני מתחזות.
מסקרן לדעת מיהי.
אם אני מחזיקה ממנה, כנראה שאני תופסת ממנה אמיתיתפצלשי"ת
סומךזיויקאחרונה
קרה לכם שנשחקתם?הננח הנודד
קרה לכם שהרגשתם שאתם שחוקים (מלשון שחיקה)? יעני לא באותה רמה רוחנית כמו שהייתם פעם. למשל פעם הפריע לכם חוסר צניעות או משהו אחר ואחרי השחיקה פחות, איך התגברתם על זה? ואיך זהיתם שאתם נשחקים?
עצם השאלה שלך היא התשובהלאחדשה
מרגיש שפחות מפריע לך דברים שפעם הפריעו.
החיים עליות ומורדות.
חשוב לזהות לתפוס בזמן, לא להתבוסס ב'חטא'
לצמוח משם ולהפוך את הירידה- לתכלית של העליה.
לזכור שהירידה לא מגדירה את מי שאתה אסל ביא בבחלא נורת אזהרה לכיוון שלך כרגע..
יש לגמרי תקופות כאלהadvfbאחרונה
נראה לי ששחיקה זה מצב שאין כל כך דרייב להמשיך, להתגבר, להוביל וכו'
אני חושב שבשני דרכים אפשר להתמודד במקביל
אחת - לבלוע את הרוק, למשיך למרות תחושת החוסר שמלווה
שנייה - לראות איזה נקודה טובה נאחזים בה ויוצאים ממנה לדרך חדשה אחרת
חסר לי בצורה מסויימת שלא שמשתי רב גדולחסדי הים
שמתמקד בחלק הרגש של עבודת ה'. (ניסיתי קצת למצוא אבל לא מצאתי.)
זכיתי ללמוד תורה, עבודת ה', מידות ודרך ארץ מזקני וגדולי הדור, אבל כל מי שלמדתי אצלם היו בצורה מסויימת מופנמים מבחינת הרגשות, כמובן לא לגמרי.
כשאני קורא על עבודת ה' של החתם סופר ושל גדולי חסידות, הבכי, ההתלהבות וההתלהטות, זה מושך אותי מאוד ואני מנסה ללכת בדרכם. אני מרגיש שזה כל כך מתאים לנפש שלי ולערגה שלי ל-ה'.
אבל למדתי את זה מדברי תורה, ספרים וסיפורים, לא מגדולים חיים. סבא רבה שלי שלמד אצל הנין של החתם סופר, ר' עקיבא סופר, נפטר לפני שנולדתי, ומה שנשאר זה סיפורים ושירים.
אני עדיין החלטתי שאני ילך בדרכם הנפלאה ויהי מה.
בהצלחה בעז"הנוגע, לא נוגע
אני חושב שאת העניין של הרגש אפשר ללמוד מילדים, נערים ומנשים (במיוחד מבוגרות). אפילו מגברים מבוגרים שיש להם אופי פשוט יותר.
לקחת מהם את הפשטות של הרגש, ולהכניס לתוכו את האורות של התורה והרוחניות שלך.
אתה צודק שזה לא יהיה כמו לראות את החת"ס בוכה בתיקון חצות, אבל גם זה משהו (ואגב, בדורות של החת"ס וגדולי החסידות, האופי הטבעי של האנשים היה תמים יותר ורגשי יותר, ככה שיותר קשה להגיע לזה היום).
לי חסר שלא פגשתי את הרב קוק.
לראות אותו, אולי קצת לדבר איתו, ולקבל וייב של ישן עם חדש, עבר עם עתיד, קודש עם חול, שכל חד יחד עם רגש חם, אהבה יחד עם קנאות, אמת יחד עם הכלה, כיסופים גדולים יחד עם סבלנות, ענווה יחד עם עזות דקדושה, תורה שבכתב עם תורה שבעל פה, פשטות עם פלפול, פשט עם סוד, תורה עם מדע, חרדיות יחד עם לאומיות וחול, אשכנז יחד עם עדות המזרח, גלות יחד עם א"י. והכל יחד בכפיפה אחת מתוך דבקות שלמה בה'.
הרב קוק היה משהו מיוחד בעבודת ה',חסדי הים
אגב, תראה מה קראתי השבתנוגע, לא נוגע
לא הכרתי. מדהים. הרב חרל"פ והרב הנזירחסדי הים
מטורףזיויק
כן.. הספרים עליהם מכניסים אותך לעולם אחרנוגע, לא נוגע
מרגיש לי רחוקadvfb
קטע שאתם מתרגשים מזה
אותי זה הכי מרגש שישנוגע, לא נוגע
כי יש פה הרבה דברים- משהו רוחני שמתבטא בצורה מוחשית ואי אפשר להחליף אותו בהסבר פסיכולוגי או רגשי. חיבור בין העולם פה לעולם הנשמות. עולם הקבלה המעשי ולא רק הלמדני. חיבור מוחשי לעבר (האר"י). רבנים שהיו מחוברים בצורה מוחשית לא רק לקדושה שבטבע אלא גם לקדושה שמעל הטבע. וכמובן שזה יותר מרגש כשאלו הרבנים שאני הכי מחובר אליהם.
מילת המפתח כפי ששמים לב- מוחשי
מדהים!advfb
ממה שאני מבין אתה מרגיש שזה נוגע במידת מה לחיים שלך ויש לך אפשרות לשאוב מזה השראה ב"ה.
הארמח"ל מביא במסילת ישרים בקנית מידת החסידות (פרק כ"א) שסיפורי חסידים זה העניין שלהם, י"ר שנזכה כל אחד בדרכו הוא להתחבר למעשיות מרוממות

