בפרשה שלנו אנחנו מתחילים מהסיפור על תפילתם של יצחק ורבקה מתוך עקרותם.
הפסוק שמספר לנו על התפילה, משתמש בלשון "ויעתר" - "וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא". ובהמשך אותו פסוק, כאשר מתוארת היענות הקב"ה לתפילה, הלשון בה הפסוק משתמש היא מאותו שורש רק בבניין אחר, "ויעתר" - "וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ" (בראשית כ"ה, כ"א).
בבראשית רבה לפרשת תולדות (ס"ג, ה'), המדרש מסביר את הקשר בין שתי הפעולות הללו, שנאמרו בלשון כל כך דומה.
רבי לוי מסביר במדרש שהמילה 'עתירא' בלשון ערב היא במשמעות של 'חתירה' - כמו חפירה. והוא מסביר את הדברים במשל על בן מלכים שרוצה לקחת מאביו זהב, וחופר כדי להגיע אל הזהב, ואביו המלך חופר מבפנים כדי לעזור לו להגיע אל הזהב.
"ויעתר יצחק וכו' ויעתר לו ה' " – רבי לוי אמר: משל לבן מלכים שהיה חותר על אביו ליטול ליטרא של זהב, והיה זה חותר מבפנים וזה חותר מבחוץ, שכן בערביא קורין לחתירה עתירא.
המדרש בעצם מלמד אותנו, שהתפילה שלנו היא לא חד כיוונית. היא לא מבטאת מציאות שאנחנו מנסים 'לשכנע' את הקב"ה להיענות לבקשה שלנו, יד שבסוף הוא ישתכנע ויעתר לנו.
למעשה, הקב"ה הכי רוצה בטובתינו, ורוצה לתת לנו שפע של טובה וברכה, ולכן כשאנחנו מתפללים ו'חותרים' לעבר הדבר שאנחנו מתפללים עליו, הקב"ה 'חותר' מהכיוון השני כי הוא רוצה לתת לנו, הוא רוצה להיענות לבקשה שלנו. (ולפעמים הבקשה שלנו לא מדויקת למה שבאמת יהיה לנו נכון וטוב, ואז הקב"ה נותן לנו טוב בדרך אחרת).
התכלית של העולם היא המלכת הקב"ה פה בעולם הזה. הקב"ה רוצה שנהיה מחוברים אליו מתוך המציאות. לכן גם כשהוא רוצה לתת לנו שפע וברכה, הוא מחכה לתפילה שלנו. כי התפילה היא למעשה התכלית עצמה של הקשר וגילוי מלכותו בעולם.
ולפעמים יש חסרונות במציאות שצריך להתפלל הרבה כדי להסיר אותם, כי האדם צריך להגיע למעלה רוחנית גבוהה של קשר עם הקב"ה, שהוא יוכל להגיע אליה דווקא על ידי התפילה המרובה.
אבל גם אז, כשהקב"ה לא מקבל את התפילה מיד, זה לא כי צריך 'לשכנע' אותו, הוא רוצה בהתקבלות התפילה ועוזר בכך גם מצידו.
וכך גם אצל יצחק ורבקה - לאחר 20 שנה של תפילות, שהם עתרו וחתרו מצידם, והקב"ה חתר ונעתר מצידו, ועל ידי זה הם התקרבו לקב"ה וגילו יותר ויותר את מלכותו בעולם, הגיע הזמן ורבקה נכנסה להריון של יעקב ועשיו.
(מבוסס על דברים שלמדתי מהרב ראובן ששון, גם מהשיעור על הפרשה שעוד לא סיימתי לשמוע, וגם מהספר שלו על התפילה)