בפרשה אנחנו קוראים על יעקב שמתעורר מחלומו, והוא ירא מכך שלא הבחין שמדובר במקום עם נוכחות אלוקית. משתמע מכך שבמקום כזה לא ראוי לישון - על אף שזכה בשנתו לחלום.
אומר על כך התפארת שמואל:
"יש ללמוד מכאן יסוד גדול, שההצלחה איננה ראייה על צדקת דרכיו.
כי יש הרבה חשבונות בשמים למה יצליח.
ממילא אע"פ שיעקב אבינו זכה בחלום של נבואה והבטחות וברכות גדולות -
אע"פ כן לא חשב זה לראיה שצדק זה שישן שם."
אני לומדת מזה - אל תנסו להיכנס לחשבונות שמים. אם אתם מצליחים במשהו, או חלילה לא מצליחים במשהו - אל תראו זאת כסימן משמים להסכמה או אי הסכמה, אלא תמיד כמקום לבחון את מעשינו האם הם ראוים או לא.
רעיון נוסף, שאביא כאן באנגלית (ואולי אחרי שבת אצליח להביא גם בעברית), ג"כ קשור לפרשה וללנ"ו, אז חשבתי ששווה להביא, של הרב סולוביצ'יק:
God’s revelation at times of crisis, from the depths of despair and distress, is a basic principle of Judaism. Sometimes God does not reveal Himself to the contented soul; He reveals Himself to the mute soul, battered by weariness and exertion. Sometimes God reveals Himself to one who grieves for the ruin of His Temple and the destruction of its altars, while avoiding one who dedicates His Temple and stands at the side of his offering; sometimes He does not reveal Himself to the rational individual, but to one who is confused about life, who is bankrupt and has lost track of his world. From time to time, man’s salvation comes out of distress. Even the choicest members of the Jewish people first encountered their Lord at a time of raging fear, helplessness, and distraction, when they were not anticipating such an encounter but were thoroughly surprised by it. Jacob comes close to his God in a nocturnal dream, while sleeping on the cold stones of the place (Gen. 28:11). Moses encounters a burning bush at a time when he is pasturing Jethro’s flock, entirely devoted to this simple everyday occupation (verses 1-2). Ezekiel sees visions of God in exile, on the river Kebar, at a time when the appearance of the present, full of quaking and horror, contradicts the vision of a glorious future (Ezek. 1:1). (From There Shall You Seek, p. 33)


