מחשבות המתנה לסוס הפצוע במקווהצדיק יסוד עלום
עבר עריכה על ידי צדיק יסוד עלום בתאריך ט' בכסלו תשפ"ה 13:31

לרעש פכפוך המים,

צהלת יגונך

חבוט חבוט בצלצול פרסותיך

תן לזה לטהר

רעמתך פרועה נערתך קרועה

בטוש ובעט בפרסת ברזל

המים בשצף קצף שיניך

שחור הברק והבזק עיניך

צהל וצהל, התז התז

געה בבכי יילל יילל

בטוש ודחוף ומתח ומשוך

שונא שבטו בניו יחשוך

קלל יילל הלל האל

ללא הועל

המדרגה האחרונה, מי המקווה - דמעותיך

כמעט הצלחת, עוד למטה

עוד ועוד ועוד חושך

למה תתפלא

גם בנקישות פרסותיך גם בהדהוד החדר בכל מתפשטת חלודה חייכנית

שריריך רופסים

תן להם לשקוע

זו המדרגה האחרונה

היטהר

שיניתי את השםצדיק יסוד עלום

כתבתי אתמול בשטף, והמדיום שבחרתי עדיין מעסיק אותי, להביע כאב וכליאה ופחד, דחוק בתוך מקווה לקראת ההיטהרות מנקודת מבטו של סוס.

הכותרת החדשה מרפררת לשיר של אריק ברמן בעל שם דומה (התאו באורווה).

אם הכתיבה הגועשת דיברה 

אז מעניין מה אמרה

 

(מבולבל)ימח שם עראפת
סוס? מקווה?! זה נשמע כמו סוס טרויאני שמתגייר והופך לטבריאני.


מיותר לציין שלא הבנתי מה הלו"ז של השיר בכלל, ולמה התכוונת בדיוק???


תסביר! סיקרנת עם כל הדימויים האלה

סליחה צדיק יסוד עלום

מבין לליבך. אני גם זוכר שהמון פעמים שירים מופשטים כמו זה איימו עלי וגרמו לי לחשוד שבעצם יש איזה עומק שכמוס ממני שרק "האנשים העמוקים" מבינים.


יחד עם זאת, אני חושב שכדאי להיזהר מהדוגמטיות. אני לא חושב שהשיר מסתכם במסר מסויים שבאתי להעביר. הרגשתי רע במיוחד, והתחשק לי במיוחד לכתוב. רציתי לבטא בכתיבה גועשת ומיידית כאב וכליאה מול הצורך לעבור תהליך, או משהו מעין זה. הכפייה להיטהר היא מחלישה ומכאיבה. המאבק בתוך המקווה (לא מקווה קונקרטי אלא כמקום שבו עוברים תהליך לטובה) הוא פראי.

הסוס הסתדר לי בעיקר ויזואלית בראש בתור חיה מבועתת. התיאורים של הפרסות המפורזלות, של דחיפת המדרגה במקווה, המאבק, העין השחורה העגולה והברק בה, הקצף בשיניים, הצהלה היללה והנערה, הבטישה והקצפת המים - מאבק ופחד ותחושת כליאה... זה לא נועד להעביר מסר, אלא לצייר ציור. הציור הזה מעביר מסר, אבל באופן מעט אחר

ימח שם עראפת

אני מודה שעדיין לא הבנתי,

זה מרגיש שעומד משהו מאחורי הכל, אבל ממש לא מובן לי מה.

חשבתי שאני מפספס את המסר, אבל אתה אומר שלכאורה אין מסר, או שיש, ואני עדיין מפספס אותו?


השירים שאני כותב בדרך כלל עם מסרים מאד ברורים, כנראה באמת אינני "איש עמוק" במיוחד...


כשקראתי אותו בהתחלה לא הגבתי, כי לא הבנתי אותו. אחר כך שינית את השם, והבנתי שבכלל לא הבנתי אותו...


עכשיו אחרי שהסברת, אני מבין כמה בכלל לא הבנתי, ועדיין לא מבין את מה שעומד מאחורי המילים. בכל אופן אהבתי את הציור שציירת ואני מבין אותו בכיוון משלי, ייתכן שלא מה שהתכוונת.


תודה על השיר וההסבר, ידידי הצדיק!

וואובועית אור

קוראת שוב ושוב והיא בהחלט מדברת ההתגעשות הזו, ובכל פעם מגלה עוד משהו חדש שעולה שם.

זה עמוק ופלאי.  

תודה רבה רבהצדיק יסוד עלום
שימחת אותי מאוד!
חיבור מדהים בפלאיותו.אחו

ממש נדיר.

אדוניצדיק יסוד עלום

אתה מסקרן מדי. עוד אתפוס אותך לשיחת בירור

תודה רבה רבה

מעולה!בין הבור למים

המצלול, הקצב 

אפשר להדק ולסתת קמעא, משהו בשורה של עוד ועוד חושך  קצת שבר לי את הרצף של הקריאה
סליחה שמתערבת בשיר! פשוט אהבתי

 

תודה רבה 🙏צדיק יסוד עלום
הכל בסדר, מוזמנת להעיר כאוות נפשך. תמיד משמח לקבל תגובות על יצירה (תכף אשיב כגמולך על הקטע המיוחד שפירסמת).


מעניין ששילוש ה"עוד" הפריע בקצב. אני יודע שחוש הקצב משחק תפקיד מכריע בכתיבה מהסוג *הזה* שלי, וכשאני קורא בקול את השיר אני חושב שה"עוד" מוסיף צרימה חזקה שתורמת לאווירה המטרידה של השיר. מכיוון שהשיר נכתב ברגע אחד, אני נוטה לחשוב שהוספתי את ה"ועוד" השלישי בשביל לתאר מתח חריג וכאוטי.


תבורכי!

האם כך גם אנחנו,אחו

נחזור לנקודה הסינגולרית, רמז לתוכן מסתורי, שתהפוך שוב לעולם ומלואו?

לא יפה! צדיק יסוד עלום
הקלטתי את עצמי מקריא את זה אבל הקובץ אודיו לא עלה
כן ראיתי לפני שמחקת אבל רציתי להיות פילוסופיאחו
הצלחתצדיק יסוד עלום

אם כבר פילוסופי, תראה משהו נחמד משיר שאולי כתבתי אחרי פרידה לפני כמה שנים ואולי רק מההשראה

אמנם השתמשתי היום כבר איזה עשר פעם בשורשאחו

"פלא" אבל עדיין! מאוד אהבתי את "גופך אמר לי גוף" ו"לבך אמר לי לב", זאת צורת התבטאות מאוד מיוחדת.

 

מזכיר לי את נתן זך:

 

"ראיתי ציפור רבת יופי.

הציפור ראתה אותי.

ציפור רבת יופי כזאת לא אראה עוד

עד יום מותי.

 

עבר אותי אז רטט של שמש.

אמרתי מילים של שלום.

מילים שאמרתי אמש

לא אומר עוד היום."

אני התכוונתי לבית שעוסק בידידינו אפלטוןצדיק יסוד עלום

לא היה לי כוח לסיים את "כוכב הגאולה" של רוזנצווייג אבל הוא מתחיל את הפרק הראשון בכותרת "ויי לפילוסופים"

 

אבל תודה רבה! אתה אוצר אינטרנטי בלום!

אפלטון מעצבן אותיאחו

הוא משחק אותה cross-examination מול החבר הניהיליסטי הזה שלו ב"המדינה"

אבל בעצמו מניח מיליון הנחות סמויות.

צחקתי ממשבין הבור למים

אבל זה חצוף משהו

@צדיק יסוד עלום 
אצלי אלו היכולות הטכנולוגיות שמוגבלות
לדאבוני לא נשמעת לי ההקלטה

היא לא פועלתצדיק יסוד עלום
לא נורא 🤷‍♂️
"מילות סיוםאחואחרונה

מצאנה דרככן
ופעלנה משהו
אם לא הכל
אז לפחות…
משהו
למישהו
מתישהו
אי־שם."

בדיקה, חצי בדיקהצדיק יסוד עלום

@בין הבור למים הקלטתי את עצמי מקריא את זה. אני חושב שככה זה אמור לשבת. יש שם איפשהו חצי מילה שנקטעה כי אני בן אדם ויכולות העריכה שלי מוגבלות

 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך