מה היה קורה אם פרמיר היה לוקח את הטבעת?קעלעברימבאר
העולם היה נראה אחרתארץ השוקולד

בתפיסה הנוצרית של טולקין - גונדור הייתה מנצחת והופכת למדינה עם שליט רע שחי שנים רבות (פרמיר)

 

בתפיסה היהודית - יש מצב שהוא היה מצליח להיות שליט טוב ויש מצב שלא, תלוי בכוח רצונו.

אם זה היה קורהגנדלף הורוד

אז התפיסה הנוצרית הייתה, כמצופה מטולקין 

נכוןארץ השוקולד

ניסיתי פשוט להאיר שיש מקומות בהם אנחנו רואים בצורה משמעותית את ההבדל בתפיסות בין הדתות ואת הדתיות של טולקין

ולמה זה שונה בתפיסה היהודית?גנדלף הורוד

ומה המקורות לכך?

כי ביהדות לאדם יש בחירה חופשיתארץ השוקולד

הוא יכול לבחור להשתמש בכוחותיו לטובה והוא יכול לרעה,

למשל, המדרש על מי שנולד במזלות השונים:

https://www.yeshiva.org.il/midrash/23109

 

בנצרות האדם הוא רע מעצם טבעו ולכן עודף כח יוביל לרע בסופו של דבר, שים לב לכך שאצל טולקין הסיפור צריך להיגמר בטעם רע או בריחה מהעולם עם העלפים.

בנצרות אין בחירה חופשית?גנדלף הורוד
להבנתי, הבחירה בנצרות מוגבלת הרבה יותרארץ השוקולד
מוגבלת במה?גנדלף הורוד
בחטא הקדמוןמנ-דוס
מה החטא הקדמון קשור לבחירה החופשית?גנדלף הורוד

זה שהאדם רע מטבעו?

לא בקי בנצרות, אבל להבנתי לתפיסתם האדם רע מטבעוארץ השוקולד
מן הסתם אם הסופר היה יהודי אז גולום היה מתגבר ברגעקעלעברימבאר

האחרון וזורק את הטבעת לאש, ואז היתה יוצאת בת קול ואומרת "סמיאגול מזומן לחיי העולם הבא".

אבל בגלל שטולקין נוצרי אז גולום לא יכול להתגבר על יצרו, ורק הזכות שלו שהיה לעיתים סמיאגול טוב (או בזכות שפרודו היה טוב אליו - את זה טולקין אמר) זיכתה אותו בחסד שמימי שיסובב שעל ידי נפילתו לאש הטבעת תושמד 

מעניין, אם כי בסיפור אליו אתה רומזארץ השוקולד

הוא אמנם זומן לחיי עולם הבא אבל מת כחלק מהתהליך.

כי לפעמים יש עדיין מחיר שצריך לשלם ותשובה לא מוחקת הכל תמיד.

אבל שים לב שלא מדובר בכוח "רגיל"מנ-דוס

הטבעת היא חלק מסאורון וקשה לי להאמין שפרמיר היה מסוגל לבצע "הורדת ידיים" מנטלית מולו עם כל הכבוד לדם הנומנורי, הוא היה נופל לאופל אפילו מוקדם מכולם, מכיוון שהוא בניגוד לסמיאגול ידע מה טבעה של הטבעת.

ועדיין יש לו בחירה, אין הכרח125690

אם כי הוא שר אז אפשר לומר שו אין בהכרח בחירה. אני נוטה לומר שכמו שהוא הצליח לא לקחת אותה, הוא היה מצליח להישאר טוב אבל אני לא אובייקטיבי מספיק כדי לומר את זה, הוא אחת הדמויות האהובות עלי.

בתפיסתי הדתית גם במקרה כזה הייתה לפרמיר היכולתארץ השוקולד

להתגבר

הבדל בין אלו דתות?קעלעברימבאר
יהדות ונצרותגנדלף הורוד
אבל היהדות היא לא דת, היא אומהקעלעברימבאר
זה נושא שנשפך עליו דיו רבגנדלף הורוד

האם יש דת יהודית 

אני אישית נוטה לכך שהיהדות איננה דת, לפחות לא עוד דת ז(חוץ מנכונותה)

אבל מטעמי נוחות 

כולם מודים שהיהדות היא אומה, חוץ מהרפורמיםקעלעברימבאר

שקוראים לעצמם "גרמנים בני דת משה", "אמריקאים בני דת משה", "ישראלים בני דת משה", וכו וכו

נכוןגנדלף הורוד

אבל השאלה אם יש ליהדות גם פן דתי בנוסף להיותה אומה

זה לא שליהדות יש 2 פנים, אחד לאומי ואחד דתיקעלעברימבאר

יש לה רק פן אחד - אומה שהרגש הקולקטיבי הלאומי שלה מבוסס על ה', או על הקודש. מכאן אפשר לראות את המטבע משני צדדיו, הדגש על הייותינו *עם* ה', או הדגש על היותינו עם *ה'*. 

כמובן העניין הלאומי הזה מתבטא בתורה ומצוות, ובגלות האתוס הלאומי התבטא בתחפושת של דת (כי אי אפשר היה לחיות חיים לאומיים בפועל)

קודם כל תגדיר דתגנדלף הורוד
ההגדרה לדת ולאומהקעלעברימבאר

דת - אוסף של חוקים, מחשבות וסיפורים שהרבה בני אדם מאמינים בהם

אומה - קבוצה של בני אדם שיש להם תוכן *רגשי* *מהותי* קולקטיבי משותף אותו הם *חיים* (ולא רק מאמינים בו). התוכן הרגשי, כדי להיות מהותי לאותה קבוצה, תמיד יתבטא בארץ (מרחב רגשי גשמי ממשי), בזכרון היסטורי (המאחד את כל הדורות של אותה אומה), ובדרך כלל גם רוב בני האןמה נולדים לאותה אומה (מרחב רגשי אתני משפחתי),  ועשוי להתבטא גם בתכנים היוצרים רגש משותף אחר, כמו שפה משותפת, תרבות משותפת. כאשר כל אלה נובעים מהתוכן הרגשי הבסיסי עליו האומה מתבססת. במקרה של עם ישראל התוכן הרגשי אותו העם חי בצורה לאומית הוא אלוקים (ולא רק קבוצה של אנשים ש*מאמינים* באלוקים)

 

היהדות לא נכנסת גם לתוך דת?גנדלף הורוד
וחלקים נרחבים מהאומה חיים חיי חוליןגנדלף הורוד
העניין הוא שבאומה היהודית גם חיי החולין נמצאיםקעלעברימבאר

תחת מטריה קודש לאומית המקיפה אותם. או כמו שבמצוות סוכה כל חולין שאדם עושה בסוכה זה מצווה (וכן במצוות מגורים בארץ ישראל).

אם אדם פרטי נאמן לאתוס הלאומי שלו או לא זה כבר סיפור אחר.

הרבה מאוד מבני עמנוגנדלף הורוד

לא נאמנים לאתוס הלאומי

מעל לחצי, הייתי אומר 

לא הולכים לפי רצון רוב הדור אלא לפי האתוס של האומהקעלעברימבאר

לדורותיה. התוכן שעושה את כל הדורות לעם אחד.

דור המדבר היה דור רע, האם זה אומר שהאומה היהודית היא רעה?

גם כיום הם מודים ש"סבא שלי היה רב"קעלעברימבאר
נפתח לכם דיון מרתק שאינני בקי בוארץ השוקולד

אבל אני חושב שיש הרבה רבנים לא ציונים שיחלקו, אני רואה שיש פה הצעה לדעה של הרש"ר הירש בנושא:

לאומיות יהודית במשנת רש"ר הירש - צריך עיון

 

כל הרבנים הלא ציונים מודים שהיהדות היא אומהקעלעברימבאר

רק הם מדגישים "אין אומתינו אומה אלא בתורתה" (כלומר החרדים).

לא דיברתי על לאומיות בתור אידאולוגיה, אלא על אומה קיימת, עם אידאולוגיה או בלי.

גם הרשר הירש לא ראה עצמו כגרמני בן דת משה.

אם כבר יש אנשים מודרן אותודוקס שיאמרו שהיהדות היא רק דת ולא אומה, והם טועים. העיוות שלהם נוצר מהתאהבות בגלות, גם אם הם בארץ.

בכל מקרה כל מי שמאמין בביאת המלך המשיח (שעיקר האמונה בו לפי הרמבם היא אמונה וצפייה לשוב עם ישראל לארצו ולהקמת מדינה בארץ, כפי שהרמבם אומר במפורש שכל מי שלא מאמין במשיח  לא בנביא לבד הוא כופר אלא בתורה, שכבר הבטיחה התורה שנשוב לארץ ונירש אותה) שזה עיקר אמונה ביהדות, במילא מודה ביהדות בתור אומה, גם אם יקרא לה דת, כי דת שאמורה להיות רק לעם אחד בארץ אחת עם מדינה אחת, כאשר זה חלק מהאתוס שלה לגבי העבר ולגבי העתיד - היא אומה.

 

כל?ארץ השוקולד

אני לא למדתי את כל כתבי הרש"ר הירש אבל ממה ששמעתי הוא דווקא חשב שלא בהכרח החזון שנהיה כאן כמדינה.

אתה מכיר את כתביו כדי להוכיח שלא?

 

אתה יכול להראות לי איפה אצל החזון איש ואצל האדמור מסאטמר מדובר על הצורך שיהיה לנו מדינה?

לפי מה שאני יודע לגבי הרשר הירשקעלעברימבאר

הוא טען שעם ישראל מתקן את העולם והגויים דרך הגלות, ורק כשנסיים את תיקון העולם רק אז נחזור לארץ ישראל ותקום מלכות בית דוד וכו'.

הוא התנגד ליוזמה ציונית לעלות לארץ בעליה גדולה כמו יוזמת הרב קלישר. הוא טען שכשנהיה ראויים לכך כבר המשיח יעשה זאת. למרות שהוא לא חי בתקופה הציונית עצמה, וייתכן שאם היה רואה את ההתרחשות היה הופך להיות בעדה, בכל מקרה כל תלמידיו ותלמידי תלמידיו ציונים.

אין שום סיכוי בעולם שרב אורתודוקסי לא יאמין בהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל שתקום אי פעם, אחרת יוצא שהרב הזה כופר בעיקר היהדות של ביאת המלך המשיח שזה אחד מיג עיקרים

מענייןארץ השוקולד

יש לך ביסוס לכך מדבריו?

 

אתה מניח משהו מעגלי, ברור שצריך לסבור כך וממילא כולם מסכימים. יתכן שחלקו וממילא לא הייתי מחייב שצריך לסבור כך.

ברור שהחזון איש והרבי מסאטמאר אומרים שצריך אומריםקעלעברימבאר

שצריך מדינה. מצוות ירושת הארץ (שלדעת הרבי מסאטמאר אנו פטורים ממנה עד ביאת המשיח) ומצוות העמדת מלך. 

הרבי מסאטמאר אומר שרק שתקום מלכות בית דוד של המשיח רק אז זו תהיה מדינה כשירה, עד אז זו מדינה של חטא ואסור היה להקים אותה.

החזון איש נראה לי סובר שמדינה שהוקמה כחילונית לא נחשבת מלכות ישראל ולכן במילא לא מקיימים את שתי המצוות הנ"ל

מקור לכך בדבריהם?ארץ השוקולד

ברור זה הנחת יסוד, אם זו ההנחה, על סמך מה מדבריהם ההנחה הזו נכונה?

לא מכיר, רק שואל

לגבי הרבי מסאטמארקעלעברימבאר

הוא כותב את משנתו בעניין ב"ויאל משה" ו"על הגאולה והתמורה". ידוע ומפורסם שהוא סובר שמדינה יהיה מותר להקים רק כשיגיע המלך המשיח.

הוא מסתמך על בעל "המגילת אסתר" עיין בדבריו של המגילת אסתר על ספר המצוות לרמב"ם בעניין מצוות ירושת הארץ או בדבריו על השגות הרמב"ן על ספר המצוות.

לגבי החזון איש - לא מכיר כזה את כתבי החזו"א.

אבל ברור שכל רב אורתודוקסי מאמין בביאת המלך המשיח כמו שברור שהוא מאמין באלוקים.

כולם זוכרים את השופטים, מלכות בית דוד ומלכות חשמונאי.

כולם מתפללים "וכסא דוד לתוכה תכין" "רחם על מלכות בית דוד משיחך", "שמחינו במלכות בית דוד משיחך", "שבור עולינו מעל צוואינו ותולכינו קוממיות לארצינו".

על החפץ חיים אני יודע שאמר ליהודי שהיה חייל בצבא רוסיה "שתזכה להיות חייל בצבא המלך המשיח"

וכולם קראו את הרמבם ביד החזקהקעלעברימבאר

שכותב על מלכות בית דוד העתידה לחזור ומפרט בפרק אחרון ולפני אחרון מהלכות מלכים. ואת השגות הראב"ד עליו ונושאי הכלים. ואת שבתאי צבי להבדיל, שרוב עם ישראל האמין בו שנה, וטען שהוא עומד לרשת את כס הסולטן ולמלוך על ישראל בארץ

מעניין, אם כי אין פה ראיה מדבריהםארץ השוקולדאחרונה
..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ח בכסלו תשפ"ו 8:54

..

שם אחר למערת צדקיהו:קעלעברימבאר
מכרות מוריה
כי היא היתה מכרה אבנים, והיא ליד הר המוריהקעלעברימבאר
מערת צדקיהו זה מכרה?גנדלף הורוד
זו היתה מערה טבעית קטנה שרובה הוגדלקעלעברימבאראחרונה
על ידי חציבה כדי להיות מחצבה לאבנים לבניה בירושלים בבית שני
טבעות הכוח חוזרת לעונה 3!Gandalf66

אין תאריך עדיין..

מאחורי הטבעות: "תחזית שלי ללא ביסוס, 26/9/2026"

סדרה אנרייטדGandalf66
יצא חלק 2? חח לא עוקבסוורוס סנייפ
העונה השנייה ממש טובהGandalf66
לאפוקי מהעונה הראשונה?סוורוס סנייפ

כי אם לא אין סיכוי שאני מציץ

לא125690
אבל אני אופטימי לגבי השלישית (אם כי לא נראה סביר שאראה אותה עד אחרי הצבא, תחזית לא מעודדת במיוחד בהתחשב בזה שאני לא מתכנן להתגייס בקרוב)
מה יהיה מיוחד בשלישית?גנדלף הורוד
שאני עוד לא יודע איך היא125690אחרונה
מה דעתכם על מפגש פורום בחנוכה?גנדלף הורוד
קודם תקרא לבעל האוב שיעלה את מנדוס ודורין מהאובקעלעברימבאר
מנדוס נתן את אישורוגנדלף הורוד
אם זהקעלעברימבאר

בתחנה המרכזית תקראו ל @כקדם😅

מה עם מתחם שרונה?גנדלף הורוד
מישהו בעד?גנדלף הורודאחרונה
זה לא צריך להיות בטבעת הגורל,ומצריך לחכות 3 עדנים?קעלעברימבאר

לפני שתהיה אפשרות לחנינה?

 

נתניהו הגיש לנשיא הרצוג בקשת חנינה

 

(חוץ מזה שעל תיקי אלפים נותנים בכלל חנינה? הרי הם ילדי ארו?)

דווקא על זה שמעתי הפעםגנדלף הורודאחרונה
חשבתי על משהוגנדלף הורוד

הקטע בסילמריליון, שגורלים האומלל מסגיר את ברהיר וחבורתו לסאורון

ממש ממש מזכיר את סיפור יהודה איש קריות 

איך אתם רושמים בני לילית?Gandalf66

עלפים

או

אלפים

אלפיםGandalf72
עלפיםגנדלף הורוד

לא סובל "בני לילית"

תרגום כושל

אלפים עדיףGandalf66אחרונה
תאוריה נחמדה:Gandalf69

-Denethor Goes Mad From Lead Poisoning

First, a brief history lesson. The tomato was introduced to Europe in the early 1500's when the Spanish conquistadors brought it back from Mesoamerica. Because tomatoes are so acidic, when they were placed upon European pewter plates or cooked in pewter pots, the acidity would cause a greater amount of the lead in the pewter to leach into the food. The resulting increase of lead poisoning lead to the tomato being blamed for causing sickness and death.


In The Return of the King, as Pippin sings for Denethor as he feasts, he is explicitly shown eating tomatoes from a pewter platter. He is also shown drinking from a pewter cup.


I believe this was very intentional by Peter Jackson to subtly imply that lead poisoning was contributing to Denethor's unbalanced mental state.

חבל שמישהו מוצא כזה תאוריה נחמדה...סוורוס סנייפ

על הסרט..

שר הטבעות זה שר הטבעותGandalf66
מה, זה פורום רק על הספרים?
פורום ל"כל מה שקשור לטולקין וספריו"גנדלף הורוד
הסרטים של ג'קסוןGandalf66אחרונה
קשורים לספרים של טולקין, אפילו, השם שלהם די דומה
ובעברית?גנדלף הורוד

אולי יעניין אותך