אשריכם ישראלוהוא ישמיענו
לפני מי אתם מיטהרים ומי מטהר אתכםנפש חיה.אחרונה
ספרי יסודonda
לאחרונה התברר לי יותר ויותר כמה הידע שלי ביהדות שטחי ומפוזר. אני רוצה לבסס אותו יותר, וחשבתי שיעזור ליצור רשימה של ספרי יסוד כנקודת מוצא. מה הייתם כוללים ברשימה כזו? ("ספרי יסוד" מן הסתם מעלה מייד את הטקסטים העתיקים והבסיסיים כמו התנ"ך והתלמוד, אבל הייתי כוללת גם ספרים מתקופות מודרניות יותר שאפשר ללמוד מהם על ההתפתחות של הזרמים ביהדות היום)
בנוסף לספרי יסוד יהודיים, אם במקרה יש לכם המלצה לספרים על היהדות מנקודת מבט חיצונית (סקירה כללית של ההיסטוריה של היהדות, זרמים ביהדות וכו') אשמח (אני יודעת שיש המון כאלה אבל דווקא לכן קשה לבחור)
אני יודעת שזו גישה די פשטנית וכמובן שאני לא הולכת ללמוד את כל ספרי היסוד, אפילו לא קרוב... אבל נראה לי שתמונה כללית תעזור לי להגדיר את החורים בידע שלי ותתן לי כיוון להמשך
את נשמעת כמי שלא מחפשת להעמיק את הידע בהלכהפ.א.
היהודית - אלא מחפשת להעמיק בהכרת תרבות היהודית, בפולקלור, במנהגים, בזרמים, בהיסטוריה - פורום בית המדרש אינו עוסק בכל זאת.
את מחפשת ספרי "יהדות"
ספרי יהדות | מסורת, חכמה והשראה - עברית
רשימת הספרים למתעניינים: רוצים להכיר קצת יותר מקרוב את עולם היהדות? אלה הספרים המומלצים
תודהonda
גם הלכה כמובן, אבל באמת פחות דינים ספציפיים ויותר תמונה כללית.
הייתי מתחיל עם הספר יהדות הלכה למעשהפ.א.
של הרב לאו.
ספר מאוד יסודי ובסיסי ומקיף את כל העולם של יהודי שומר תורה ומצוות במעגל השנה.
(זרמים והיסטוריה יהודית מתאימים מאוד לפורום)טיפות של אור
מעניין. לא ראיתי כאן שרשורים תואמיםפ.א.
זו שאלה יפה. דורשת מחשבהטיפות של אור
הנה ככה בשלוףזיויק
מסילת ישרים
חובות הלבבות
שערי תשובה - ר' יונה
אורות התשובה - הרב קוק
הכוזרי
אולי גם לאמונת עתנו
ויש הרבה ספרים של בני דורנו שעושים הנגשה יפה כמו ספרי הרב אבינר והרב לונדין
יש כאן ברשימה ספרים כבדים, שהלימוד בהם למי שחסרפ.א.
רקע תורני רחב, יהיה קשה.
למשל אורות התשובה. זה ספר שצריך ללמוד במסגרת. לא לבד. יצאו גרסאות עם ביאור שמקלים על הלימוד העצמי.
נכוןזיויק
סליחה על השאלה, מנסה לעזורלעבדך
אוקיי אני אנסה להסביר..onda
למדתי בבי"ס ובתיכון קצת תנך והלכה ומחשבת ישראל, אבל זה היה ברמה של בית ספר ובזמנו רק רציתי לעבור את המבחנים, אז לא נשאר לי מזה הרבה. בשנים מאז לא למדתי הרבה (היחיד שקראתי הרבה זה התנ"ך), וכשאני חושבת על זה אני רואה שאין לי תמונה ברורה בכלל של איך היהדות התפתחה, מי כתב מה ומתי, מתי ואיך התגבשו התפיסות השונות... זוכרת ציטוטים, סיפורים ורעיונות מעורפלים אבל לא יודעת מאיפה ומה ההקשר. אני זוכרת שלמדתי בבי"ס מסילת ישרים, חובות הלבבות ואורחות צדיקים, למשל, אבל כבר בקושי יש לי מושג מה היה כתוב שם. ידוע לי בגדול על המחלוקות המפורסמות (נגיד קראים ורבניים, חסידים ומתנגדים, ציונים ואנטי ציונים) אבל מתי ואיך בדיוק זה קרה, מי הוביל את הצדדים, מה היו הטיעונים? אין לי כמעט שום מושג. זה יכול לבוא לידי ביטוי כשיש לי איזו דילמה רוחנית, אבל גם באופן כללי, היהדות היא אחד הדברים שמשפיעים הכי הרבה על החיים שלי ומפריע לי שאני יודעת עליה פחות מאשר על מתמטיקה לדוגמה.. כלומר החיים שלי מתנהלים במסגרת הזו אז אני רוצה לדעת ממה היא מורכבת ואיך היא נוצרה. ואני רוצה להכיר את המקורות ולא רק איזושהי סקירה מודרנית שלהם, במידת האפשר. מקווה שמשהו מכל זה היה מובן 😅
(שוב כמו שאמרתי, כמובן שאני לא מתכננת ללמוד עכשיו בעצמי את כל ספרי היסוד שנכתבו במשך אלפיים שנה, אבל כנקודת מוצא אני חושבת שזה יועיל לי לבחור כמה מהספרים האלה ולחפש מסגרת/הרצאות/פירושים ללמוד איתם, וככל שזה יילך להמשיך עם עוד)
יפה מאדזיויק
אנסה להגיב בהמשך, משאיר את זה לטובים ממנילעבדך
ממליץ קודם כל להתחבר לשיעורים של רב מסויםפתית שלג
יש ביוטיוב בשפע..
ויחד עם זה ללמוד את התנ"ך. ממליץ על ביאור של הרב שטיינזלץ. נמצא גם באינטרנט באתר ספריא.
ממליץ גם להיכנס לחנות ספרים עם ספרים יחסית מונגשים (אני חושב שדברי שיר יכול להיות ממש טוב) ולראות לאיזה ספרים ונושאים הנפש נמשכת.
העניין הוא שענייני הפולקלור וההיסטוריה היהודית, הוא לרוב חלק מאוד מאוד צדדי ושולי באורח החיים היהודי- שבפועל עוסק בעיקר בחיים שבהווה. בהלכה, באורח החיים, בתיקון המידות, בעבודת ה', בתפילה ובלימוד התורה עצמה.
וואי הפסקה האחרונה פגז!!! ניסוח מעולה!לעבדך
אשרייך. לגבי ספרים של סקירה כללית של היהדות וכו'-נוגע, לא נוגע
נשמע שזה לגמרי יכול לעזור ... תבחרי לך אתלעבדך
הנושאים שהכי מעניינים אותך... (מן הסתם קשה לשמוע את כל הסדרה...)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMWXhEO9MAFyvoSUIP1zvdQF6Y_Xiz8T3
עדיף להשקיע ולשמוע הכל כי יש קשר בין השיעוריםנוגע, לא נוגעאחרונה
את יכולה לצפות בשורת הסרטונים של מחשבהחסדי הים
יהודית של פרופסור הלברטל בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
יש את זה ביו-טיוב.
לא הכל מדוייק ונכון, וצריך לקחת בערבון מוגבל, אבל הוא נותן מבט כללי.
דפי מקורות מפורטים ושיעורים ללימוד הלכות ברכותעיתים לתורה
שמחים לעדכן על זמינות סדרת שיעורים בהלכות ברכות הכוללת דפי מקורות מפורטים וכן שיעורים מצולמים של הרב ירון אליה רב קהילת רינת ירושלים ביד בנימין וראש הכולל שם.
כל השיעורים כוללים מקורות מהגמרא ועד לפוסקי ימינו, על פי שיטות הפסיקה השונות למעשה לספרדים ולאשכנזים. ומותאמים לקובעי עיתים.
ניתן ללמוד מדפי המקורות לבד או בצירוף השיעור. וכן לשמוע את השיעורים בדרך בוידאו או באודיו.
בהצלחה רבה!
הלכות ברכת הפירות
ברכת הגרעינים והקליפות של פירות
ברכת החיטה בכסיסה בתבשיל ובתערובת
ברך על פרי ורוצה לאכול פרי אחר שלא לפניו
ברכת האורז בבישול פריכיות ופצפוצים
ברכת פת קטנית, טורטיה תירס ובמבה
צירוף שיעורים לחיוב ברכה אחרונה
הלכות ברכת הריח
היסח הדעת, טעות וקדימה בברכות הריח
ברכות עצי בשמים והנותן ריח טוב בפירות
הלכות סעודה
מדהיםזיויק
יפהפתית שלג
יש הבדל בין זה לצורבא מרבנן?
זה בהחלט דומה. אמנם...עיתים לתורה
דפי המקורות כאן ניתנים לא תשלום. גם כרגע אין לצורבא אתר וידאו לשמיעת השיעורים לציבור הרחב.
👍נוגע, לא נוגעאחרונה
שרשור המלצות ספריםטיפות של אור
(נראה אם יתפוס)
קראתן אי-פעם ספר תורני שאהבתן ורוצות להמליץ עליו הלאה? כתבו נא!
זה יכול להיות קומיקס מפלדהיים, חוברת חסידית, פרשן שכוח של התנך, ספר חידושים על הגמרא, מה שתרצו
אני אתחיל בשניים רנדומליים שקראתי מזמןטיפות של אור
א. 'מדינה קטנה לעם גדול' של הרב חיים נבון. מקיף בצורה מצויינת את הנושאים והמקורות התורניים שקשורים לדת ומדינה - עם הרבה מקורות שלא הכרתי. מצויין כהפניה למישהו ששאלות מהסוג הזה מעסיקות אותו. הוא גם מאוד מודולרי - גם אם לא מסכימים עם המחבר בפרק אחד, אפשר להזדהות עם הדיון והמסקנה של פרק אחר.
ב. 'בין הכוזרי לרמבם' של הרב שילת. קראתי כשהייתי בישיבה, פותח את הדעת לכיוון שונה מהמטריֶה הרגיל של 'לימודי אמונה' בישיבות. הרב שילת הקדיש המון מזמנו ומרצו לרמבם, כך שהדיוקים שלו בכל מיני מקומות מאירים עיניים
למדת במעלה אדומים?שמיניסט באמ"ש
נופטיפות של אור
תוכל להסביר מה כוונתך במיליםלעבדך
אני אדגיםטיפות של אור
כל פרק עוסק בנושא אחד. בפרק על סגולת ישראל הוא מציג את הגישה המוכרת של הכוזרי - על סגולה וקליפה וכו - ואז שואל "מה הרמבם אומר".
ומראה שאצל הרמבם הכיוון שונה לגמרי. למשל, בסוף הלכות עבדים הרמבם כותב: 'ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בעכו"ם עובדי עבודה זרה, אבל זרעו של אברהם אבינו והם ישראל שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא טובת התורה וצוה אותם בחקים ומשפטים צדיקים רחמנים הם על הכל'. כלומר ליהודים יש אופי של רחמנים, *בזכות התורה שחינכה אותנו*. שזה אמירה שונה מאוד.
זה רק נקודה קטנה מהפרק. בסוף התמונה המתקבלת שונה מאוד מהגישה הרווחת ב'שיעורי אמונה'.
(מטריֶה = חומר. חומר לימוד במקרה הזה)
ספרים מעולים!!!שדמות בחולות
השאלה מופנית דווקא לנשים?🤔מתואמת
בכל אופן, אכתוב כמה שמות:
סוד הנישואין, סוד הנישואין בפרשת השבוע
ספרי הרב יהושע בכרך
ספרי נעם ונגרובר על ספרי התנ"ך (בסתר המדרגה, השבה משדי מואב, בני בכורי ישראל)
כנפי יונה של הרב חננאל אתרוג (על ספר יונה)
סדרת מכלל יופי של הרב יואב מלכא
90 יום למנוחת הנפש של בת שבע דרגן
הרוקמת במסתרים של אורנת ורנו
תורה סדורה (ספר שמסכם את כל נושאי הפרשות)
רמזי אלול של הרב אייל ורד
יש לי עוד הרבה ספרים על המדף, אבל נסתפק בזה כרגע...
מופנה לכל המינים
טיפות של אור
תודה על הרשימה!
זו הטעיה לשונית...
מתואמת
אבל מוצלחת
טיפות של אוראחרונה
מכלל יופי של הרב יואב אוריאל כן?לעבדך
כן, נכון, התבלבלתי...מתואמת
תורה, נביאים, כתוביםהסטורי
מקום בפרשה של הרב יואל אליצורקעלעברימבאר
גם אני אהבתי. ממליץ על עוד ספר בסגנוןנוגע, לא נוגע
פרשת דרכים- מבט ארכיאולוגי וגיאוגרפי על פרשות השבוע
הרב ד"ר יצחק מייטליס
יאא אחלה שרשורלעבדך
ספר על חשיבות שמירת ההלכה או מוטב תפקידה של ההלכה - "הגדר הטובה" של הרב חיים נבון.
ספר שמתמודד עם טענות של אתיאסטים - "פשוט להאמין" של הרב ד"ר משה רט. (ויש כמובן את אמונה ברורה של הרב פיירמן אבל הוא מוכר יותר לענד..).
פרשת שבוע + הרב קוק. "עיוני איה" - החיבור עין איה של מרן הרב קוק הינו ארוך מאוד, ואמנם יחסית נחשב לספר קל בהתחשב בשאר הכתבים של הרב, אך ישנן גם פסקאות קשות, ארוכות וכו וכו..
והספר מהווה מפגש עם קטעים נבחרים מעין איה לכל פרשה. (כתב אותו ר"מ בישיבת אורות שאול, הרב גיל דביר).
יאללה מחכה לעוד תגובות..
טיפות של אור
מצטרף מאוד להמלצה על עיוני איה - שנים לא הצלחתי ללמוד עין איה (למרות שקראתי ולמדתי ספרים אחרים של הרב קוק). בשנתיים האחרונות למדתי את הספר עיוני איה (יש שני כרכים, כלומר שני סבבים של פרשות שבוע) וסוף סוף הבנתי. בדרך כלל גם הייתי מדלג על לשון הרב קוק עצמו וקורא את ההסבר שבספר שכתוב במילים ברורות 🤭
('הגדר הטובה' קלאסי בחוויה שלי. 'פשוט להאמין' חביב)
"משמחי לב"ברגוע
כתבי המהר"ל וחידושי אגדות למהרש"א תוךחסדי הים
השוואה. זה מרתק.
למשל, המהרש"א אומר שניצר הרע מגיע מחומריות האדם עצמו, והמהר"ל אומר שזה מגיע מחוץ לאדם מכח מעל השמש.
הכל סביב גמרא בסוכה נא ע"א-ע"ב וקידושין ל ע"ב.
מענייןטיפות של אור
שרשור טובנוגע, לא נוגע
תורת המקרא של הרב גורן (זה על פרשות השבוע).
באופן כללי זה מומלץ, ויש שם לפעמים דברים פשוט מדהימים (נניח מה שהוא כתב בפרשת נח. יש את הספר באוצר החכמה, וזו התחלת הספר ככה שזה פתוח לכולם).
נקודת פתיחה של הרב אמנון בזק (שבעה מאמרים קצרים בכל פרשה שמאירים דברים בפשט).
טיפות של אור
אולי אני אקח את הרב גורן לפרשן של שנה הבאה. תודה!
מומלץ בחוםנוגע, לא נוגע
עונהנקדימון
נצחוני בני של הרב אמנון בזק
שמיים בארץ של הרב אהוד ברזילי
טיפות של אור
הספר התורני היחיד שזכור לי מלאחרונה הואכְּקֶדֶם
חרשתא
רומנטי פנטזי חמודילה
טיפות של אור
חחחחחחחחחחכְּקֶדֶם
אזקעלעברימבאר
ההמלצה שלישדמות בחולות
אבני ברקת- על פרשת השבוע.
"שמחת תורה" של יורם טהרלב.
ספר מעולה לקריאה בשולחן שבת עם משפחה/אורחים: "שבת לכלל המשפחה"- יש שם נושאי הפרשה, שאלות כלליות, סיפור, "הידעת" וקומיקס קשור- וגם פינה על ההפטרה.
טיפות של אור
אמונות (שני הכרכים) הישן והטוב של הרב הס זצ"לאורין
מהימים שהיה הרב של בר אילן
למה האבות נקברו בחברון ולא בירושלים?קעלעברימבאר
1. לפי הזוהר חדש רות זה פתח גן עדן (עיין בעירוביןחסדי הים
יט ע"א שאם בארץ ישראל זה בית שאן. ואולי יש לחלק בין פתח גן עדן תחתון עליון. עיין חסד לאברהם מעין שלישי עין הארץ נהר יג).
2. בעיר מקלט לכפר על הרוצחים בשגגה.
3. התשב"ץ כותב בתשובה שקבורה בארץ ישראל זה כיבוש נצחי של הארץ, והיה חשוב שיהיה נוכחות של כיבוש במקום שהיו ענקים שקשה בפועל לכבוש, וגם היה ענין לכבוש את הנגב תחילה.
4. חברון זה עיר היסודות, והאבות הם יסודות העולם והאומה כפירוש הערוך ורבינו חננאל על איתנים.
ובגדול לא קוברים מתים בירושלים...hodayab
דוד ובית דוד כן נקברו בירושלים, וגםקעלעברימבאר
גם בחלק מחברון לא ברור אם קובריםשלג דאשתקד
כי לא קוברים מתים בעיר מוקפת חומה 
אבל זה לא ממש מוסכם, זכור לי שכתבתי על זה פעם ומצאתי שגם לפי הרמבם וגם לפי הראבד יתכן שאנשים נקברו בחברון. אבל אחך שלא יהיה, מעאת המכפלה זה כנראה בשדות שהיו מחוץ לעיר עצמה
זה שונה הלכתית, כיקעלעברימבאראחרונה
מערת המכפלה מחוץ לתחום יהושע שהרי היא בקצה שדה עפרון מול ממרא היא חברון תל רומדה.
הר הבית כנראה מחוץ לתחום יהושע אבל התקדש.
אבל זה לא משנה, ניתן לקבור בירושלים עם יש מחיחה שמוציאה את הטומאה מחוץ.לעיר, כך עשו לקברי בית דוד, ותקנת איסור קבורה היא מאוחרת
למה כשמדברים על רפואה אומרים רפואת הנפש והגוףתמימלה..?
מה המקור למה שכתבת על בריאות?זיויק
זורקפתית שלג
אולי כי בשגרה נפש בריאה- בגוף בריא.
לעומת זאת חולי גוף לרוב מגיע מטריגר נפשי..
תנסי לפתח את זה
לדעתי ההבדל נובע פשוט ממקור שונה לתפילות האלופ.א.
אחד מגיע מניסוח של אשכנזים ואחר הוא ניסוח של עדות המזרח, כל נוסח חובר בנפרד ובלי קשר לאחר. ויצא מה שיצא.
לא מכיר את השני. הראשון באלשיך תהלים ל:חסדי היםאחרונה
משניות זרעיםלעבדך
האם לדעתכם יש מסכתות שמוטב להקדים כדי להבין מסכתות אחרות בסדר זה או פשוט ללמוד על הסדר?
שאלה מעט שונה - אם אני רוצה ללמוד תחילה את המסכות הקלות האם יש כמה [חוץ מברכות] שקלות יותר או לחילופין יש כאלו שקשות יותר?
רוב תודות..
אתה יכול ללמוד על הסדר. חוץ מקצת מתמטיקה אין מעכבפתית שלג
(בעיקר בפאה\כלאיים).
ממליץ מאוד ללמוד עם משניות קהתי ולעשות הספק יומי.
לא בשמים היא, מה שצריך זה בעיקר משמעת עצמית.
בהצלחה! תעדכן כשסיימת
לדעתי תשקיע בידע המקדים של המושגיםזיויק
למשל, תקרא את ההקדמות של קהתי.
מבחינת ידע קודם..אדם כל שהוא
נדמה לי שאפשר להסתפק בידע בסיסי, כמו ההקדמות של הרב קהתי שהוזכרו כאן.
לגבי קושי - נראה לי כלאיים קשה יותר, ואולי גם תרומות.
סדר זרעים לא מסודר כמו שאנחנו רגילים לסדראחד איש
נגיד כדאי ללמוד תרומות שזה בסיס לתרומות לפני דמאי שזב כבר סעיף של הלכות תרומה
באמת ברמבם זה מסתדר שונה
תרומות והלאה לא קשות, אבל גם כלאיים שנחשבת קשה בפועל זה עולה לסך כמה משניות מתוך כל המסכת
ככלל המסכתות קצרות ומובנותשלג דאשתקד
אולי מסכת מעשר שני, ביכורים, חלה וכדו' יותר פשוטות.
אכן כדאי ללמוד תרומות ודמאי ומעשרות ב"חדא מחתא". שים לב שתרומות קצת יותר מסובכת (וגם את דמאי אפשר ללמוד בעמקות אם רק רוצים).
בכלאיים יש כמה קטעים שיותר קשה לחשב (אאל"ט הבולטים זה פרק ג משנה ג ופרק ה משנה א). אבל בקטע מסוים היא דווקא מעניינת יותר.
שביעית היא מסכת מעניינת אבל כדאי להבין פרטים, להיות מסוגל להבין מה ההבדל בין כל מיני פירות ומטעים וכדו'.
באופן כללי הייתי ממליץ לך, אבל זה נכון על כל לימוד שחשוב לך. לא לגרוס, לא לסיים. להיות מספיק פנוי ומרוכז לשאול שאלות פשוטות ולהיות מסוגל לקבל עליהן תשובות טובות. זה לא קשה ולרוב לא יגזול המון זמן, אבל זה הבדל ענק בהבנה ובהנאה שלך!
על הסדר עדיף. הכי קל להבנה ברכות הראשון והאחרוןחסדי היםאחרונה
ביכורים.
[פרק ד בביכורים זה לא מהמשניות אלא תוספתא.]
יש עם או שבט בתנך בשם הגרים או הגריים. האם זה קשורקעלעברימבאר
ראה כאןשלג דאשתקד
תסתכל באבן עזרא ורד"ק ורי"ד:
לא קצת דחוק לומר שהיו לה בנים מבעל אחר?קעלעברימבאר
לעיתים זה סתם דמיון צלילי, כמו כוש וכושן. זה גם יכול להיות שבט ישמעאלי שנקרא על שם אמא של ישמעאל, כמו שהצידונים בני צידון בכור כנען נקראו הכנעני
עוד מראי מקומות (שחולקים)טיפות של אור
MikraotGedolot – AlHaTorah.org
MikraotGedolot – AlHaTorah.org
MikraotGedolot – AlHaTorah.org
תודה🙂קעלעברימבאר
מסתבר שהם כן מבני הגר, כי יוסף בן מתתיהוחסדי הים
ישמעאלים גרו באזור הזה בלי קשר, יטור נפיש ונודבקעלעברימבאר
מוזכרים יחד עם ההגריים בדברי הימים באותו אזור. ייתכן שכשם שנודב זה שבט ישמעאלי חדש שלא על פי תבנית 12 בני ישמעאל, גם ההגרים זה כך