לפעמים זה מרגיש שלנשים אין מקום בהלכהשדמות בחולות

ואסביר למה התכוונתי: בימים אלו אני לומדת הלכה בתחום שנחשב כולו גברי, למרות שאת רוב ההלכות הללו נשים יישמו כל הדורות.

וההתנגדות לכל דבר הלכה שאני משתפת נתקל במלא חוסר אמון. למרות שלמדתי את זה בקורס מרב, למרות שקראתי את זה בשולחן ערוך שנפסק כך להלכה. 

מתנצחים איתי, מערערים על דבריי- למרות שלא אני כתבתי אותם.

 

זה יוצר בי אנטי לשומרי מצוות שביניהם אני חיה

נראה לי הכי טוב להתעלם מהזלזול. זה סתם סטריאוטיפקעלעברימבאר
זה סתם סטריאוטיפ, כמו המחשבה שנשים לא טובות בנהיגה וגברים לא טובים בבגדים או בישול.


אולי זה מגיע כי בדרך ככל שואלים רב את ההלכה ואז נוצרת אשליה מוטעת שנשים לא זוכרות הלכות.


או אולי בגלל שגברים לומדים גמרא אז נוצרת אשליה כזאת.


רגע, אבל נשים באמת לא יודעות לנהוגימח שם עראפת
לא דיברתי עכשיו על חלוקה ספציפית שלקעלעברימבאר

מה יותר נשים טובות בו ומה יותר גברים.

 

העקרון מובן.

 

בכל מקרה לא נראה לי שיש הבדל בין כשרון זכירת פרטי הלכה בין נשים לגברים

כשאני בכבישבאנגי
בנתיב השמאלי המהיר, ורכב לידי מאותת ולא זז זה 1 מ ה2 או שזה נהג בטלפון, או נהגת..
כאשר אישהבאנגי

מאותתת שמאלה, לא בהכרח תפנה ימינה, כנראה תמשיך ישר

ועדיף בנתיב השמאלי שתיאלץ לנסוע לאט כמו קראצער

תנסי לומר את זה בשם האומרפתית שלג

במקום לומר "אסור\מותר לעשות כך וכך"

לומר "השו"ע כותב שמותר!"

 

זה לא בהכרח קורה בגלל שאת אישה.. זה קורה גם לת"ח צעירים. או לת"ח "מזרוחניקים" מול חרדים. כל עוד לא התקבע אצלם שאת מומחית בתחום מסוים הם יפקפקו.

עצה טובה בהחלטנקדימון
זה נכון בהרבה תחומים. כדי "לרכוש" את אמון הציבור, אדם צריך להיתלות *במפורש* בדברי גדולים עד שהוא מקבל את ההכרה מהציבור.


גם באקדמיה, להבדיל, צריך לספק מקורות בכל עבודה, סמינריון, ומחקר שמגישים.

יכולה לפרט?זיויק
יש בזה משהוימח שם עראפת

בגלל הרבה אנשים שהבינו את "כל המלמד ביתו תורה כאילו לימדה תפלות" כביכול יש איסור גורף לנשים ללמוד תורה, ישנה מגמה של אי לימוד תורה לנשים, אפילו בחלקים שקשורים אליהן.

ישנו גם עוד עיוות, מכך שנשים פסולות לעדות, הסיקו שאסור להאמין להן לשום דבר.

חזקי ואימצי, עלי והצליחי בלימודך, ותתחילי להתעטף בציצית ולהניח תפילין


(שומרי המצוות שביניהם את חיה הר-המורניקים במקרה?)

תגזים עם הנחת התפילין למה לא?! חחחחשדמות בחולות

ולא אני לא הר-המורניקית. 

סתם חרדלי"ת...

את לא צאצאית של רש"י במקרה?ימח שם עראפת
נו, אם את לא הר-המורניקית זה כבר טוב. עכשיו תחזירי בתשובה את ההר-המורניקים הסובבים אותך.
דווקאקעלעברימבאר

אצל הר המורניקים יש הרבה רבניות ידועות חשובות בתחום האמונה

יקראו עיניך מה שאצבעותיך מקלידותימח שם עראפת
בתחום ה*אמונה* לא ההלכה.
נו כי נשים יותר טובות מהגברים בתחום אמונהקעלעברימבאר

אבל השרשור פה דיבר על זכירת פרטי הלכה,  לא פתחו דיון על לימוד גמרא לנשים ופסיקה מחודשת

.........ימח שם עראפת
בדרך כלל אני כבר לא מגיב מרוב ייאוש, הפעם אני מצהיר בגלוי שהתייאשתי
למה התייאשת?קעלעברימבאר

אגב דברי חז"ל מפורשים ששרה גדולה מאברהם בנבואה. עיין רשי על פי חזל "כל אשר תאמר אלך שרה".

 

ועובדה שלגבי תלמוד תורה נשים לא חייבות

לכן צריך לקבל עול מלכות שמייםadvfb

רק מהקב"ה

 

אם אנחנו עובדים את החברה אז שהחברה תדחה אותנו זה יעשה לנו אנטי

אם אנחנו עובדים את הקב"ה, החברה אולי תעצבן אבל לא יהיה קשר בין זה לקרבה אליו יתברך.

 

קל לחשוב, קשה ליישם.. כמו הרבה אמיתות חשובות בחיים

לא יודע מה הפרופורציה,אני77

אבל התנצחויות בתחום ההלכה היא לא דבר ייחודי כלפי נשים...

(למעשה, גם כלפי רבנים נחשבים אפשר לשמוע לעתים קרובות התנצחויות וערעורים, אלא שאז זה בדרך כלל נעשה ביותר כבוד.)

 

(דבר שיהיה יותר מדד, זה אם מישהו לא יודע מה ההלכה בנושא מסוים,

נגיד הוא בא ושואל שאלה כלשהי, ואז כשאת עונה לו הוא לא סופר...

אז אם זה ככה וכשגבר עונה לו הוא כן מתייחס ברצינות, אז כנראה שזה באמת נובע מסטיגמה...)

 

יש ספר בסיס בהלכהanutk

בשם כל בו ע"פ המסורת כתבה אותו אישה מתחילת זמן הגאונים

שאגב כך אומרים שהיית מעבירה שיעורים בישיבה מאחורי וילון

 

אבל סליחה על הדימוי אם נניח אדם נמצא באוניברסיטה יוצא מההרצאה מבואס שלא ממש הבין ויגש אליו המנקה אאריטראי ויסביר לו את החומר הוא לא  יאמין לו 

ולא יתייחס בירצינות למה שנאמר אפילו שאותו מנקה למד זה מכייון שלא רגילים לראות דבר כזה מנקה מלומד 

אותו דבר פחות או יותר

סלטestblu

זו רק שמועה שכתבה אותו אישה, לא מסורת.

ולא מדובר על זמן הגאונים אלא הראשונים.

על אישה אחרת מזמן הגאונים מסופר שהיתה ראש ישיבה.

והדימוי שלך באמת גרוע, והלכת מאוד רחוק להשוות אריתראי, שחא שייך לזה בכלל, לאישה יראת ה' שמקיימת הכתוב בפועל.

לגופו של ענין, אין סיבה שאישה לא תוכל להביע עמדה הלכתית מנומקת, על פי אותם סטנדרטים המחייבים בפסיקה גם אצל גברים.

כל פסק הלכה נתון לביקורת מדוקדקת של הלומדים, ומחויב לקריטריונים מאוד ברורים.

כך נקבעים פוסקי ההלכה המקובלים, אלו שקשה להתווכח (לא בלתי אפשרי), עם קביעותיהם.

תסתכלי על עוד דור קדימה40+

ברור שיהיה שינוי בנושא הזה ומעמד הנשים ביהדות יהיה זהה לשל גברים ברוב מוחלט של הדברים, את סוללת את הדרך לשם ויש את מי שמתקשים להשלים עם זה. עובדתית הצדק איתך וזה מה שחשוב

ברור שלא.זיויק
רוב מוצק של היהודים שמרן ולא מושפע מפמינזים
בתחושה שלייהודי עם דעה

פשוט בגלל שפגשתי כבר כמה נשים מ''הסוג שלומד הלכה'', והרבה מהן (ובאמת שחלילה לא כולן, אבל כן זו תופעה לא מבוטלת) הגיעו לאיזה עמידת מוצא כזאת של אני יכולה לפסוק לעצמי, גם בדברים באמת מורכבים עם מסורות ברורות שגם רבנים צעירים לא היו מעיזים לפסוק, אבל היא ''למדה את הסוגיה ונראה לה ככה'', וואלה עושה לי ישר אנטי לשמוע פסקים מאשה, אפילו כשזה לא איזה הכרעה אלא רק ציטוט מספר, במיוחד אם זה משהו כמו שו"ע, שהרבה מההלכות שכתובות שם תלויות במנהגים השונים ולא מקיימים אותן כפשוטן..

כמובן אני לא אומר שנשים לא צריכות ללמוד הלכה, להפך, בהלכות יום יום הן חייבות לחלוטין לשלוט, אבל עת תחושת האנטי, בטח ליותר למדניות שבהן- אני לחלוטין מבין

בודאי שאפשר להביןadvfb

אך נראה לי שכדאי פחות להכליל ולדון כל מקרה לגופו

באופן כללי זה נכון, ונראה לי גם לנידון פה

זה משהו שנשים לא מבינותדורין השמיני

אבל עצם זה שאת מדברת עם גברים עושה רושם שאת לא יודעת את ההלכה

אני לא יודע מה היה המקרה שם אבל בדרך כלל זה עושה אי נוחות כזאת וציפיה שתלכי וישר יוצר אנטי

ממש לאadvfb

לא אצל כולם ואין סיבה טובה לכך בעיני.

למה אין סיבה טובה בעיניךדורין השמיני
הוי דן את כל האדם לכף זכותadvfb

לא צריך להכליל במדברים עם אנשים, מאוד רצוי להתייחס לאדם כשלעצמו

אז למה היא מדברת עם גבריםדורין השמיני

וחוץ מזה שזה אמור להיות אינסטינקט בריא גם אם זה לא נכון

ישנם הרבה שאלות ואנחנו לא יודעים תמיד את התשובהadvfb

"וטוב מאד לאדם שיהיה שקוע לחשב חשבון עצמו, ולחטט במומיו הנפשיים ולהביט בעין יפה על אחרים שיוכל באמת להיות שיש במצפונם גם אוצר טוב הסמוי מן העין" (הרב קוק, מסע המחנות), לכן לא נראה לי שצריך לדווקא לתת תשובה לשאלות האלה. התשובה "איני יודע" היא גם טובה.

פעולת נגד ("אנטי") כלפי משהו שלא בטוח קיים היא נשמעת לא כל כך טבעית כי לא בטוח שהמשהו הזה קיים בכלל. תמהון/סקנות/פחד הן פעולת שנדמות לי יותר טבעית.

 

 

לא שאני שופטדורין השמיני

פשוט אמרתי שזה מפריע למלא גברים אחרים

שיבלעו את האגו שלהם וישתקו.ימח שם עראפת
אגו זה חמץקעלעברימבאר

לפחות החטיף

למה אגודורין השמיני

זה תחושה

בריאה גם לי יפריע אם אישה תגיע ותתחיל לדבר איתי

זה לא הנושא שדובר עליוימח שם עראפת
עבר עריכה על ידי advfb בתאריך כ"ז בניסן תשפ"ה 8:38

דובר על גברים שהיא מכירה, זה לא שהיא הולכת ברחוב ומתחילה להסביר לאנשים רנדומלים כיצד מעברים את השנה. הנושא הוא שאותם גברים מעקמים אפם כשאישה אומרת להם משו הלכתי.

 


 

יפריע לך אם מישהי שאתה מכיר תדבר איתך? לצורך העניין שכנה שלך, שתתעניין אם אתה מודע לכך שאסור להשקות בשביעית? כי אם כן אז תדע שזה ממש לא תחושה בריאה.

תלוי איזה שכנהדורין השמיני
..דורין השמיני

זה מתחיל במרכזניקים ממשיך בחצי טאצ' ונגמר בואיבערס

זה מתחיל בהכלל גסה שכל הנשים בורות הן,ימח שם עראפת

ממשיך בלימוד חובה והמצאת לשון הרע, ונגמר בטמבל.

מתי אמרתידורין השמיני

שנשים הם בורות יש לי טקט בכל זאת

זה מתחיל בהוצאת שם רע וכולי

אמרתי שנשים לא מבינות על הקטע שאני לא ירגישדורין השמיניאחרונה

בנוח אם אישה תדבר איתי לא על הנושא בכללי @שדמות בחולות  אם לא הבנת אותי נכון אני מתנצל

מזכיר לי סרטון של אנדרדוס קעלעברימבאר
תגידי אבא שלך גנן? כי יש לי בעיה בהלכות שביעית...
שאלהטאטע מלך העולם

איזה כוונות אפשר לכוון בהדלקת נרות?

של חנוכהטאטע מלך העולם

ואם יש לכם סגולות ותפילות אשמח ממש שתשתפו.

כוונה פשוטה. לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה.נפש חיה.
כוונותדרור אל

כמובן הכי בסיסי זה לכוון לפי הברכות:

לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה, כפי שתיקנו חכמים.

לפרסם את הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

וזה כולל: את נס הניצחון על היוונים ואת נס פך השמן.


מעבר לזה:

להרחיב במשמעות הנס: ניצחון שהביא לשלטון ישראל. נצחון של האמונה על פני הכפירה, הטהרה על פני הטומאה.


לכוון נר איש וביתו - האור של הבית, המשפחתיות.

לכוון מוסיף הולך - שאנחנו מעלין בקודש ועל תוספת הניסים.

לכוון שהנר הוא הנשמה, נר ה' נשמת אדם, מה רוצים להאיר בנשמה ולהאיר כלפי חוץ לנשמות נוספות.

לכוון שהנר הוא התורה והמצוות, כי נר מצווה ותורה אור - התורה והמצוות שאני מבקש להאיר בנשמתי.

תודה!טאטע מלך העולםאחרונה

יש סגולות שקשורות לתיקון המידות?

הדלקת נר חנוכה אצלכםזיויק

1. מדליקים וזהו, אם שרים זה ככה בהרצה

2. מדליקים ושרים בנחת ושמחה

3. מדליקים, שרים בשמחה, ואח"כ מתבוננים בנרות

4. מוסיפים עוד משהו? לימוד?

יש משו ממש ממש עןצמתיכְּקֶדֶם
בלהדליק נר לבד בחושך ואז להתבונן בו בשקט
מבין אותךזיויק
מצד שני: נר איש וביתו
..פצלשי"ת
מדליקים, שרים, לומדים ואוכלים ביחד.. 
אשזיויק
ממש
איזה יופי של שאלה !!נפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך כ"א בכסלו תשפ"ו 12:20

אנחנו מדליקים בנחת

(עושים הכנות לפני, זה מיוחד!)

ואז שרים את המזמור למנצח

ואת ארוממך

ואחר כך יושבים מול הנרות ומתפללים

משתדלים להתבונן ולא רק להסתכל , כמה שיותר.

ארוחת ערב משתדלת משהו יותר חגיגי 

ולשלב בזה לימוד, שיהיה סעודת מצווה.
 

בעיקרון לא שאלתי אף פעם אבל אני מאמינה שבגלל שהחנוכייה היא חפץ של  מצווה (כמו ארון קודש , נרות שבת וכו) אז גם כשהיא מכוסה אפשר להתפלל עוד בזכות המצווה שקיימנו כאן.

מה ז"א מכוסה?זיויק
מכובה, כשהיא לא דולקת. ברור שיש עניין להתפלל לידנפש חיה.

הנרות הדולקים ולהתבונן בהם

אבל גם כשהיא מכובה, זה עדיין חפץ של מצווה.

אני לא רב אבל תמיד אפשר להתפלל.. לא?זיויק
תמיד תמיד. גמני לא רב...נפש חיה.אחרונה
ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

שלום לכולם, 

 

מצרף לשימושכם קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים ללימוד ללא תשלום בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

קיצור הלכות חנוכה למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

טוב, זה הזמן לשאול: מה זה חנוכה בשבילכם?זיויק

משפחה?

המצווה?

האווירה?

האוכל?

הקדושה?

ההיסטוריה?

הניצחון?

המקדש?

ועוד מלא דברים שאפשר לכתוב...

מה מודגש לכם?

החגoo

האהוב עלי

חג ארוך אבל לא מחייב

בלי מלא סעודות

חורפי

הדלקת נרות כיפית

מפגשים משפחתיים

היסטוריה של ניצחון

עם גבורה נשית

נכון!זיויק
גבורה נשית.. שכחתי
..פצלשי"ת

מעבר למהות של החג,

בשבילי זה גם הפסקת התרעננות באמצע השגרה.

ולכן גם אם אין חופש מהלימודים/עבודה, אני אקח בעצמי חופש

זה נכוןזיויקאחרונה
אבל בטוח שחנוכה זה הרבה מעבר בשבילך
יש לכם רב?זיויק

אולי יותר מרב אחד?

אולי בכלל לא?

כמה הוא משמעותי בחייכם?

מה אתם שואלים אותו?

ומה לא?

תשובות:קגג

א: כן

ב: כן

ג: יש

ד: מאוד, מורה דרך חיים.

ה: כל שאלה שקשורה איכשהו לרוחניות מלכתחילה

ו: כל שאלה שלא קשורה באופן ישיר לרוחניות הוא משהו שהתקדש בגלל משהו מסוים אבל ביסודו הוא לא רוחני הוא עם קשר רוחני.

יש לי כמה רבנים לשאלות הלכתיות,פתית שלג

וכמה רבנים שמשפיעים מאוד על העבודת ה' שלי והבחירות שלי בחיים.

למרות זאת לצערי הרבה שנים לא יצא לי להתייעץ אחד על אחד עם רב לגבי שאלות שהן לא הלכתיות.

באמת מרגיש שזה חסר, וזה יעד בשבילי בעז"ה

היו לי רבנים גדולים שכולם נפטרו. אני שואלחסדי הים

את הבנים והתלמידים שלהם, שהם גם סוג של רבנים שלי.


 

[יש לי רב אחד שהיה מאוד משמעותי בחיים שלי שעדיין חי, אבל כשהתבגרתי ובהשפעת אחד הרבנים שנפטרו ודוד שלי שהיה חברותא של הרב הנפטר, התרחקתי בצורה מסויימת מדרך הלימוד של אותו רב.

עיקר המחלוקת האם צריך ללכת בלימוד תורה ולמדנות מהכלל אל הפרט, או מהפרט אל הכלל. כמובן שאני הכרעתי כדרך הראשונה, שלימד אותי הרב הזקן שנפטר ודוד שלי. יש לי גם מחלוקות אמנויות עם אותו רב, וגם בהשפעת הרב שנפטר ודוד שלי ניצלתי מאותם השקפות, אבל זה עניין יותר מזערי.]

יש לי רב אחיימח שם עראפת

יש לי רב ושמו עשיו, ויש לי רב ושמו עשב.

אולי בעצם בכלל אין לי. על כל פנים יש לי שיער.

משמעותי מאד, הוא מחובר לקרקפת.

האם הגיע הזמן להסתפר.

את כל שאר הדברים.

רבנית נחשב?פצלשי"ת

משמעותית לי מאוד ואוהבת את הגישה שלה לחיים,

אבל לא בקשר מאוד אישי איתה, היא נמצאת שם בשביל להתייעץ מידי פעם..


שואלת אותה שאלות רק כשאני מרגישה שאני לא מצליחה לענות לעצמי בכנות לבד.

כן אבלזיויק

רק אם היא אמיתית כי יש כל מיני מתחזות.

מסקרן לדעת מיהי.

אם אני מחזיקה ממנה, כנראה שאני תופסת ממנה אמיתיתפצלשי"ת
סומךזיויקאחרונה
רק מסקרן
קרה לכם שנשחקתם?הננח הנודד

קרה לכם שהרגשתם שאתם שחוקים (מלשון שחיקה)? יעני לא באותה רמה רוחנית כמו שהייתם פעם. למשל פעם הפריע לכם חוסר צניעות או משהו אחר ואחרי השחיקה פחות, איך התגברתם על זה? ואיך זהיתם שאתם נשחקים?

עצם השאלה שלך היא התשובהלאחדשה

מרגיש שפחות מפריע לך דברים שפעם הפריעו.

החיים עליות ומורדות.

חשוב לזהות לתפוס בזמן, לא להתבוסס ב'חטא'

לצמוח משם ולהפוך את הירידה- לתכלית של העליה.

לזכור שהירידה לא מגדירה את מי שאתה אסל ביא בבחלא נורת אזהרה לכיוון שלך כרגע..

יש לגמרי תקופות כאלהadvfbאחרונה

נראה לי ששחיקה זה מצב שאין כל כך דרייב להמשיך, להתגבר, להוביל וכו'

אני חושב שבשני דרכים אפשר להתמודד במקביל 

אחת - לבלוע את הרוק, למשיך למרות תחושת החוסר שמלווה

שנייה - לראות איזה נקודה טובה נאחזים בה ויוצאים ממנה לדרך חדשה אחרת

חסר לי בצורה מסויימת שלא שמשתי רב גדולחסדי הים

שמתמקד בחלק הרגש של עבודת ה'. (ניסיתי קצת למצוא אבל לא מצאתי.)

זכיתי ללמוד תורה, עבודת ה', מידות ודרך ארץ מזקני וגדולי הדור, אבל כל מי שלמדתי אצלם היו בצורה מסויימת מופנמים מבחינת הרגשות, כמובן לא לגמרי.

כשאני קורא על עבודת ה' של החתם סופר ושל גדולי חסידות, הבכי, ההתלהבות וההתלהטות, זה מושך אותי מאוד ואני מנסה ללכת בדרכם. אני מרגיש שזה כל כך מתאים לנפש שלי ולערגה שלי ל-ה'.

אבל למדתי את זה מדברי תורה, ספרים וסיפורים, לא מגדולים חיים. סבא רבה שלי שלמד אצל הנין של החתם סופר, ר' עקיבא סופר, נפטר לפני שנולדתי, ומה שנשאר זה סיפורים ושירים.

אני עדיין החלטתי שאני ילך בדרכם הנפלאה ויהי מה. 

בהצלחה בעז"הנוגע, לא נוגע

אני חושב שאת העניין של הרגש אפשר ללמוד מילדים, נערים ומנשים (במיוחד מבוגרות). אפילו מגברים מבוגרים שיש להם אופי פשוט יותר.

לקחת מהם את הפשטות של הרגש, ולהכניס לתוכו את האורות של התורה והרוחניות שלך.

אתה צודק שזה לא יהיה כמו לראות את החת"ס בוכה בתיקון חצות, אבל גם זה משהו (ואגב, בדורות של החת"ס וגדולי החסידות, האופי הטבעי של האנשים היה תמים יותר ורגשי יותר, ככה שיותר קשה להגיע לזה היום).


לי חסר שלא פגשתי את הרב קוק.

לראות אותו, אולי קצת לדבר איתו, ולקבל וייב של ישן עם חדש, עבר עם עתיד, קודש עם חול, שכל חד יחד עם רגש חם, אהבה יחד עם קנאות, אמת יחד עם הכלה, כיסופים גדולים יחד עם סבלנות, ענווה יחד עם עזות דקדושה, תורה שבכתב עם תורה שבעל פה, פשטות עם פלפול, פשט עם סוד, תורה עם מדע, חרדיות יחד עם לאומיות וחול, אשכנז יחד עם עדות המזרח, גלות יחד עם א"י. והכל יחד בכפיפה אחת מתוך דבקות שלמה בה'.

הרב קוק היה משהו מיוחד בעבודת ה',חסדי הים
אבל בעיקר השפעת הרצי"ה הייתה בהמשכיות הישיבה, והיה פחות דגש על עבודת ה' ברגש.
אגב, תראה מה קראתי השבתנוגע, לא נוגע

(מהספר שירת הי"ם על הרב חרל"פ שיום פטירתו השבוע ז כסלו)


לא הכרתי. מדהים. הרב חרל"פ והרב הנזירחסדי הים
היו מלאים רגש פורץ.
מטורףזיויק
כן.. הספרים עליהם מכניסים אותך לעולם אחרנוגע, לא נוגע
מרגיש לי רחוקadvfb

קטע שאתם מתרגשים מזה

אותי זה הכי מרגש שישנוגע, לא נוגע

כי יש פה הרבה דברים- משהו רוחני שמתבטא בצורה מוחשית ואי אפשר להחליף אותו בהסבר פסיכולוגי או רגשי. חיבור בין העולם פה לעולם הנשמות. עולם הקבלה המעשי ולא רק הלמדני. חיבור מוחשי לעבר (האר"י). רבנים שהיו מחוברים בצורה מוחשית לא רק לקדושה שבטבע אלא גם לקדושה שמעל הטבע. וכמובן שזה יותר מרגש כשאלו הרבנים שאני הכי מחובר אליהם.

מילת המפתח כפי ששמים לב- מוחשי

מדהים!advfb

ממה שאני מבין אתה מרגיש שזה נוגע במידת מה לחיים שלך ויש לך אפשרות לשאוב מזה השראה ב"ה.

הארמח"ל מביא במסילת ישרים בקנית מידת החסידות (פרק כ"א) שסיפורי חסידים זה העניין שלהם, י"ר שנזכה כל אחד בדרכו הוא להתחבר למעשיות מרוממות

חלום שליאושפיזין מהירחאחרונה

אולי יעניין אותך