עקבתא דמשיחא וחישוב קיציןאוהב העם וא"י 3

בגמרא תקופה זאת מבוססת על מספר שבע:

"אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב שנאמר[2] וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא. אביי אמר תרי חרוב שנאמר[3] יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו. תניא כותיה דרב קטינא כשם שהשביעית משמטת שנה אחת לז' שנים כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה שנאמר ונשגב ה' לבדו ביום ההוא, ואומר[4] מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת - יום שכולו שבת, ואומר[5] כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבֹר. תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי עלמא שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח ובעוונותינו שרבו יצאו מהם מה שיצאו "


במנורת המאור כתוב:

"....צָרִיךְ תְּחִלָּה לֵידַע, שֶׁהַקַּדְמוֹנִים הָיוּ מְיַחֲסִים כֹּחוֹת (*) כָּל הַנִּמְצָאוֹת לְשִׁבְעָה כּוֹכְבֵי לֶכֶת וְהָיוּ מְיַחֲסִים שִׁבְעָה חֶלְקֵי הַיִּשּׁוּב אֲלֵיהֶם, כָּל חֵלֶק לְכָל כּוֹכָב מֵהֶם. וּקְצָתָם הָיוּ מְיַחֲסִים אוֹתָם לִימֵי הַשָּׁבוּעַ.... וּכְלַל הַחֲכָמִים שֶׁבָּהֶם, בִּרְאוֹתָם שֶׁבִּתְנוּעוֹת שִׁבְעָה גַלְגַּלִּים (*) מִתְחַדְּשִׁים פְּעוּלוֹת בָּעוֹלָם, הָיְתָה תְפִלָּתָם וַעֲבוֹדָתָם אֲלֵיהֶם, וְלָזֶה הָיְתָה כַּוָּנַת בִּלְעָם הַקּוֹסֵם בִּבְנוֹתוֹ שִׁבְעָה מִזְבְּחוֹת וְהִקְרִיב בָּהֶם שִׁבְעָה פָּרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים....אִם כֵּן כָּל הָעוֹבֵד אוֹתָם יָגֵע לָרִיק וּמַכְעִיס לַאֲדוֹן הַכֹּל....וּלְפִי שֶׁנִּשְׁאָר מָקוֹם גַּם כֵּן לִקְצָת חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל לִטְעוֹת בְּעִנְיָן זֶה, בִּרְאוֹתָם (*) שֶׁמִּסְפָּר שִׁבְעָה סוֹבֵב בַּתּוֹרָה בְּיָמִים וּבְשָׁנִים עַד מִסְפַּר יְמוֹת הָעוֹלָם וְגַם בַּחַגִּים; וְכֵן מָצִינוּ בְּהֶקֵּף יְרִיחוֹ שִׁבְעָה כֹהֲנִים וְשִׁבְעָה שׁוֹפָרוֹת בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים וּבַשְּׁבִיעִי הִקִּיפוּ שֶׁבַע פְּעָמִים; (*) וְגַם בְּהַשִּׂיגָם אַרְבָּעִים וְתֵשַׁע תְּנוּעוֹת לְאֵלּוּ הַשִּׁבְעָה גַלְגַּלִּים; וּבִרְאוֹתָם בִּנְבוּאַת זְכַרְיָה, לְכָל נֵר מִשִּׁבְעַת הַנֵּרוֹת שִׁבְעָה מוּצָקוֹת שֶׁהֵם אַרְבָּעִים וְתִשְׁעָה; וְגַם בְּדִבְרֵי יְשַׁעְיָה הַנָּבִיא, אָמַר ''וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים'' - הֻצְרְכָה תוֹרְתֵנוּ הַתְּמִימָה לְבַטֵּל מֵעָלֵינוּ אֱמוּנָה כוֹזֶבֶת וּלְהָעִיר אוֹתָנוּ עַל הַדֶּרֶךְ הָאֲמִתִּית וּלְלַמְּדֵנוּ, שֶׁכָּל הַמֶּמְשָׁלוֹת הֵן תַּחַת הַמִּמְשָׁלָה הַגְּדוֹלָה הַקְּדוּמָה, יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְכִי לוֹ לְבַדּוֹ הַמְּלוּכָה וְהוּא מִתְנַשֵּׂא לְכָל לְרֹאשׁ וְכֻלָּם מְשָׁרְתָיו עוֹשֵׂי רְצוֹנוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: ''וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת־כֻּלָּם'' (נחמיה ט, ו)....וְעַל כֵּן, כְּדֵי לִמְחוֹת מִלֵּב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָאֱמוּנָה הַבְּטֵלָה וְלִקְבֹּעַ בָּהֶם אֱמוּנָה יְשָׁרָה אֵיךְ כָּל מֶמְשַׁלְתָּם בָּאָה מֵאֵת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, צִוְּתָה תוֹרָה בְּיָמִים וּבְשָׁנִים, לַעֲשׂוֹת אַחַר מִסְפָּר אַרְבָּעִים וְתֵשַׁע, מִסְפָּר חֲמִשִּׁים קָדוֹשׁ, לְהוֹרוֹת לְיִשְׂרָאֵל: מִי (*) שֶׁהוּא עַל הַכֹּל, שֶׁהוּא מֵנִיעַ לֹא יִתְנוֹעֵעַ. וּלְפִיכָךְ צִוָּה לְקַדֵּשׁ בַּשָּׁנִים אֶת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, לְשַׁחְרֵר הַגּוּפִים וְהַקַּרְקָעוֹת. וּבְיָמִים צִוָּה לְקַדֵּשׁ אֶת יוֹם הַחֲמִשִּׁים לָעֹמֶר, לְפִי (*) שֶׁהַיּוֹם הָרִאשׁוֹן הָיָה יוֹם שִׁחְרוּר הַגּוּפִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַחֲמִשִּׁים הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהוּא יוֹם מַתָּן תּוֹרָה, הָיָה שִׁחְרוּר הַנְּפָשׁוֹת לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁהָיוּ בְלֹא תוֹרָה, עֲבָדִים נַפְשׁוֹתֵיהֶם לְגוּפָם."


איך מיישבים את הסתירה ? ואולי אין סתירה ושתי הכתובים משלימים זה את זה.


מה השאלה?קעלעברימבאר

אם הסתירה בין 7 ל50, אז שמעתי שהמקובלים אומרים שעד שנת 6000 חייבת להגיע אחרית הימים ומאז והלאה זה עולם שכולו טוב (ואז נכנסים גם לאלף השביעי שהוא שבת), אבל בלי קשר המציאות תמשיך בסבב של 6000 שנה עולם יותר בפעילות (כמו ששת ימי המעשה) ואלף שביעי שבת -עולם יותר סטטי ונח או יותר רוחני, לא יודע בדיוק, אבל כמו בשבת שנחים. (זה הכוונה בגמרא חרוב, כי במקום אחר כתוב שבאלף השביעי שובת, לא חרב, וגם בגמרא הנוכחית הגמרא אונרת שחורבן זה אינו פורענות אלא שביתה, ובכל האלף השביעי ה נותן לצדיקים כנפיים ועפים על פני המים (כמובן זה משל) ובאלף השמיני ה מחדש את עולמו, כך כתוב בגמרא).

ככה יהיה שבע פעמים, 6000 עולם פעיל, 1000 נח. עד שבאחף ה-50 יהיה אלף יובל מיוחד כמו שנת היובל.


אבל זה לא קשור לכך שאחרית הימים תבוא עד שנת 6000, ומשם והלאה זה עולם שכולו טוב. פשוט  גם לעולם שכולו טוב יש לו"ז מפורט לנצח, שה' כבר כתב

אני אבהיר...אוהב העם וא"י 3

...

1. מחד "אמר רבי שמואל בר נחמני, "תיפח רוחם של מחשבי קיצים".  מאידך "אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב..."

2.מדוע אם כדי למחות מהלב את המספר 7  בכל זאת מבססים את הקיצים על המספר 7.

תשובהקעלעברימבאר

1. לדעתי - תיפח רוחן זה מי שמחשב קץ שיגיע לפני הקץ האחרון שבטוח עד אליו יהיה אחרית הימים. על הקץ האחרון עצמו שבטוח יהיה עד שנת  6000 (או מוקדם יותר, תלוי במעשינו) לא נאמר תיפח רוחן, וגם אין מה לחשב פה כי זה מפורסם

2. לא קראתי הכל, 7 זה מספר מאוד משמעותי בתורה. המהרל אומר ש7 מייצג את הקדושה שבטבע (שבת בתוך השבוע למשל) ואילו 8 (7+1) או 50 (7 שביעיות +1) מייצג את המימד של הקדושה שמעל הטבע, כך ששני המספאים טובים, אבל תלוי באיזה הקשר. ברית מילה ביום השמיני כי זה התילות מעל הטבע, וכן שבועות זה תורה מהעליונים.   שבת מייצגת את הקדושה שבתוך המציאות ולא מעליה, לכן היא שביעית

תשובהקעלעברימבאר

1. לדעתי - תיפח רוחן זה מי שמחשב קץ שיגיע לפני הקץ האחרון שבטוח עד אליו יהיה אחרית הימים. על הקץ האחרון עצמו שבטוח יהיה עד שנת  6000 (או מוקדם יותר, תלוי במעשינו) לא נאמר תיפח רוחן, וגם אין מה לחשב פה כי זה מפורסם

2. לא קראתי הכל, 7 זה מספר מאוד משמעותי בתורה. המהרל אומר ש7 מייצג את הקדושה שבטבע (שבת בתוך השבוע למשל) ואילו 8 (7+1) או 50 (7 שביעיות +1) מייצג את המימד של הקדושה שמעל הטבע, כך ששני המספאים טובים, אבל תלוי באיזה הקשר. ברית מילה ביום השמיני כי זה התעלות מעל הטבע, וכן שבועות זה תורה מהעליונים.   שבת מייצגת את הקדושה שבתוך המציאות ולא מעליה, לכן היא שביעית

מי שרוצה תשובה - צריך לשאול שאלהנקדימון
אנחנו לא אמורים לקרוא טקטסטים ארוכים ולנחש מה השאלה שלך.


תוסיף בלשונך מה אתה שואל, מה מפריע לך, ומה אתה רוצה לדעת. אחרת זה רק ספאם.

הוא תמיד מספיםהסטורי

רק עושה זאת בדרכי חלקלקות, כאילו הוא באמת מברר שאלות תורניות מסוג "כיצד מעשרין את התבן והמלח..."

 

בפורום או"ח הוא כנראה הפציע עם ניק חדש, שמראה שבסדני לא יודעים אפילו להעתיק פסוק נכון ומוסיפים סתם אמות קריאה.

לא תמיד, אבל אולי פה כן, לא יודעקעלעברימבאר
נא לשמור על שיח מכבדאריק מהדרום
כמי שעוקב בפורום או"חהסטורי
אתה אמור לדעת שהוא קבוע עושה הכל להשמיץ את מיישבי הארץ במסירות, ודואג מפרוץ מהלחמה לגרום דה-מורליזציה בכל יכולתו.


בגדול, אני מאוד מכבד את אלו שאינני מסכים אתם, את היורד הזה, ממשיך דרכם של המרגלים, שעושה הכל להמאיס את ארץ חמדה ולוחמיה - איני מכבד. לא סתם הוא נחסם בפורום או"ח כבר בלמעלה מעשרה ניקים.

מוטב שנחמיר באהבת חינם מאשרקעלעברימבאר
בחסימת בעייתיים
..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ב בסיוון תשפ"ה 1:42

..

אני הדיקטטור פה ואני דורש שיח מכבד.אריק מהדרום
אתה מעוות את דברי במזיד...אוהב העם וא"י 3

...מה לעשות אתה איש מלחמה ואני מאמין בשלום ולכן לעולם לא נסכים אחד עם השני.


רק אל תבכה בדמעות תנין. לא רק לכם יש זכות להלחם.


מה שאני יודע שאני מתפלל שלוש פעמים ביום והמילה שלום מופיעה לאורך כל התפילה.


"   מִי־הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים;    אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב.

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע;    וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה.

 סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה־טוֹב;    בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ."

אתה לא מאמין בשלוםאינגיד

אתה מאמין בכניעה. אתה מאמין שהאויב צודק לפחות כמונו, וזו עמדה שהיא היפך התורה לגמרי.

 

השמאל, בסירובו להכריע אחת ולתמיד, בפחד שלו לנצח, באימה שלו מההצלחה ומההצדקה היהודית, משאיר את המלחמה על כנה.

 

מי שאוהב שלום, לא מתאמץ לשמור את המצב שבו צריכים לחיות על חרבנו. אתה לא אוהב שלום אלא מלחמה, ולשם אתה מוביל.

 

לא הצדק מניע אותך, כי אין צדק בכניעה לבריונים שהשתלטו על הארץ שלנו.

ולא השלום מניע אותך, כי אין את מושג השלום בדת שנלחמת בנו. יש שם פקס-איסלאמנה.

יצא המרצע מן השקהסטורי

אנחנו מאמינים באלוקי אברהם יצחק ויעקב שהוציא את ישראל ממצרים ונתן להם תורה ובתורה הזאת ציווה לרשת את הארץ ולצאת לעזרת ישראל מיד צר הבא עליהם. שלום בתורה שהקב"ה נתן לנו הוא תוצאה של עשיית כל מצוותיו, כולל מצוות ירושת הארץ והישיבה בה "ובשכר שתירש - תשב''.


אתה לעומת זאת, לא מאמין באלוקי אברהם יצחק ויעקב, אלא כדבריך "מאמין בשלום". דת השלום היא דת חדשה שהומצאה במאה העשרים. ראשוני המאמינים בה היו ככל הידוע לחוקרים איבי נתן וצלי רשף, גדול נביאי הדת היה כמובן שמעון פרס עם 'חזון המזרח התיכון החדש' שלו. סגנו ותלמידו המובהק של פרס, יוסי בילין, עדיין מנסה בשלל מאמרים לשמר את תורת דת השלום, שכמו מאמיני כל דת גם כשהמציאות מתנפצת להם בפרצוף, לא משקרים באמונתם.


כמה וכמה מהמאמינים האדוקים והשותפים בפולחן 'דת השלום' גרו בקיבוצי עוטף עזה, בשם הדת הזאת הם עמדו ושחקו לאידם של אחיהם מאמיני ד' אלוקי ישראל, כשהוגלו מנחלתם ובתיהם הוחרבו. זה לא עזר להם ביום עברה, פראי האדם, אלו שהם היו מפריחים לעברם בלוני שלום ומסיעים אותם במרכבות השלום לבתי חולים וטקסי זכרון משותפים - טבחו בהם מנער ועד זקן טף ונשים ובתיהם גם הם, נשרפו עד עפר.


האמת, אתה 'מאמין בשלום' מאוד קטן. מאוד קל לגור בסידני ומשם להשמיץ את עם ישראל, לוחמיו ומנהיגיו. נראה אותך גר בשכנות לפראי האדם ונואם על שלום. נראה איך פראי האדם יגמלו לך על הקריאות כאן בפורום להכנע להם ולתת להם את מבוקשם.

דבר אחד אני יכול להבטיח לך. ביום פקודה, כשאנשי ה'שלום והאחווה' יתהפכו עליך, בדיוק כמו בקיבוצי העוטף בשמחת תורה ובערים המעורבות בשומר חומות - אחיך מההתיישבות, אלו שאתה כל כך לועג ובז להם, יהיו הראשונים שישימו נפשם בכפם ויצאו בלי חשבונות להציל אותך.

אני יודענקדימון

התגובה שלי לא מיועדת לו. זה מיועד למנהלים האימציבלים שיש פה בפורומים. הרכרוכיות הדתית-לאומית מונעת מהם להגן על הבית של עצמם.

אוי חבלאריק מהדרום
אילצת אותי לחסום אותך.
לידיעהאריק מהדרוםאחרונה
בפורום הזה לא משתלחים אחד בשני, זה לא או"ח פה, רוצים לריב? לכו לאו"ח.
האם מותר או אסור לישא יותר מאישה אחת?גבר גבעות

בעקבות דיון תיאורטי בפורום אחר אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי סדר לגבי הנושא בכלל והנושא היום.


א- האם יש דעה שאוסרת נישואים של גבר עם יותר מאישה אחת חוץ מחדר"ג?

ב- האם כולם קיבלו את חדר''ג?

ג- האם מי שמתיר היום לישא יותר מאישה אחת כמו הרב עובדיה בתשובה וכדו' נקרא קראי כי הוא לא ממשיך את שושלת התושב''ע?


תודה 

התורה נצחית, ומאחרקעלעברימבאר
שהתורה עצמה נתנה סמכות לסנהדרין לבטל מצוות עשה, יוצא שזה חלק מהתורה הנצחית עצמה, כי זה כלל שהתורה קבעה.


אבל באופן יותר עמוק - ישראל ואוריתא חד, וסנהדרין מיייצגים את כלל ישראל, ולכן כלל ישראל מופיע בעולם את מה זה תורה. ראה אורות התורה פרק א

שרשור חדש כדי לא לנצלשטיפות של אור

תראה איך בלעם מדבר עם בלק.... - בית המדרש

 

@אוהב העם וא"י 3, כשהייתי קטן שמתי לב לפסוקים האלו וחשבתי שבלעם נשמע ממש צדיק. והיה קשה לי עם רשי בסוף הפרשה שאמר שבלעם יעץ לבלק להחטיא את ישראל, ועם זה שבסוף הורגים את בלעם. ואז הגעתי לפרשת מטות וראיתי שכתוב בפסוקים במפורש "הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם"

 

~~

כשגדלתי עוד קראתי הסבר שמאוד אהבתי, שזה ההבדל בין משה לבלעם. משה מתווכח עם הקב"ה, אומר לו 'למה ה' יחרה אפך בעמך' 'ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך' 'ושמעו מצרים' וכו וכו. בלעם לא מתווכח, 'אם רע בעיניך אשובה לי', 'לא אוכל לעבור את פי ה' '

 

וזה בדיוק ההבדל בין עבד לבן, או בין שירות לזוגיות. משה מקשיב לסאבטקסט, לרמיזה, לרצון האמיתי. החיכוך הזה מבטא את עומק הקשר, כמו בזוגיות אמיתית

 

בלעם הוא העובד שנראה צייתן, אבל לא נרמז ומנסה לקדם את מה *שהוא* רוצה, בלי לעבור על שום פקודה מפורשת. 'אני רק אמרתי לשרי בלק השניים להישאר ללילה' 'אם רע בעיניך אשובה לי'. אבל אתה יודע שה' לא רוצה! 

עכשיו תורך, תגיד במילים מפורשות את המהלך שלך טיפות של אור
(אל תדאג, אין לי מוטיבציה להתווכח איתך או לסתור אותך)
תראה בלעם הוא כלי …סיעתא דשמייא

… בניגוד למשה  שהוא שליח של השם.

לשם יש תוכנית על  שהיא נשגבה מבינתי אבל בפשטות אני חושב שאף אחד לא זכה להוציא ברכות כאלה על עם ישראל כמו בלעם ועובדה שהם מצותתות בסידורים , ובדרשות  לאורך כל ההסטוריה.

תבאר יותר טיפות של אור
כאיש ירא שמיים…סיעתא דשמייא

… לא יכול להיות שהשם ישים ברכות כאלה בתוך כלי פחות ערך.  כנראה בלעם ידע את תוכנית השם שנאמרה לאברהם בברית בן הבתרים "יידוע תדע….."

ולפי הגמרא יעץ לפרעה את אשר יעץ כדי להגשים את התוכנית הזאת עד "ואחרי כן יצא ברכוש גדול". לכן כאשר הוא הלך אל בלק הוא הבין שהוא לא הולך לקלל אלה לברך.

אבל מבואר שבלעם הוא גדול הרשעיםקעלעברימבאר
גם הרשעים הם כלי של השםאוהב העם וא"י 3
בגמרא כתובשלג דאשתקד

שהברכות של בלעם יותר גרועות מהקללות דל אחיה השילוני (מס' תענית).

אז הברכות שלו כשלעצמן לא כאלה...

עיין מהרל, שמסבירקעלעברימבאר
שמצד אחד יש ייתרון בעדות אובייקטיבית וחיצונית על מעלת עם ישראל, (כמו שמורה יעיד על הצלחת ילד בניגוד לאימו) מצד שני יש חסרון שזה לא אותנטי (בסוף העדות של האמא על הילד מלאה בחיבור ואהבה ואותנטיות)
בגמרא גם כתוב…סיעתא דשמייא

…  

"ואמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך…"

אולי זה קשור לכך שבלעם תפסקעלעברימבאר
את ה' רק דרךך החכמה ולא דרך המוסר, ולכן הקשר שלו עם ה' הוא מת, כמו פילוסוף.


אצל משה הקשר חי, וגם אצל איוב הגוי המוסרי

ולכן גם איוב מתווכח עם הקעלעברימבאר
רעיון יפה מאוד 🙂 חידשת לי הרבהקעלעברימבאר
(מצאתי איפה קראתי את ההסבר)טיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ג בתמוז תשפ"ה 10:07

אברהם סתיו

מה רע מיראה מפחד את השם?אוהב העם וא"י 3אחרונה
"אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים. אִם כְּבָנִים רַחֲמֵנוּ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים. וְאִם כַּעֲבָדִים עֵינֵינוּ לְךָ תְּלוּיוֹת עַד שֶׁתְּחוֹנֵנוּ וְתוֹצִיא כָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ, אָיֹם קָדוֹשׁ". 
למה התורה כתבה את סיפור בלעם ואתונו?קעלעברימבאר
למה זה רלוונטי לדורות?
אתה בטח מכיר את הפסוק "למען דעת צדקות ה'"מבקש אמונה

מיכה ו' ה'

avid;font-size:21.7px;">עַמִּי זְכָר נָא מַה יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב וּמֶה עָנָה אֹתוֹ בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִן הַשִּׁטִּים עַד הַגִּלְגָּל לְמַעַן דַּעַת צִדְקוֹת ה'

 

רשי:

"ומה ענה אותו בלעם בן בעור" - מה אזעום לא זעם ה' (במדבר כג) שלא כעסתי כל אותן הימים "מן השטים" - שחטאתם לי שם דעו צדקותי שלא מנעתי טובתי ועזרתי מכם עד הבאתי אתכם לגלגל וכבשתי לפניכם שם את הארץ.

 

זה הרי אחד מעשר זכירות שצריך לזכור בכל יום.

 

 

מיחא זה שהמלאך מתגלה אליו, אבל מהקעלעברימבאר
הטעם בכל סיפור האתון עם השלוש פעמים והדו שיח ביניהם וכו'? הצורה מקצרת במילים ולא תארה את מסעו של אברהם לעקידת יצחק למשל
אה. עכשיו הבנתי את השאלהמבקש אמונה

אמנם אין לי תשובה מוחלטת מחז"ל

אבל אני חושב שרעיונית זה בא ללמד מוסר כמה אדם שרוצה משהו (רע במקרה הזה) יכול להתעלם מסימני אזהרה - אפילו מעל הטבע כמו בעל חיים שמדבר איתו 

ההסבר המקובל לסיפור האתוןטיפות של אור
זה שה' רומז לבלעם שברצונו הוא גורם לאתון לדבר, וברצונו הוא יכול למנוע מבלעם לקלל (וגם לגרום לו לברך)


וכל הפרשה נועדה להראות שה' מעל המאגיה של קללות וכו

יפה. אבל מה העניין של הפירוט הרב שלקעלעברימבאר
התורה על 3 המקומות עם האתון והדו שיח בין הלעם לאתון, כשזוכרים שיש מאורעות שהתורה מקצרת בהן מאוד, ועוד כאן הסיפור לא עוסק בישראל אלא סך הכל באדם חיצוני שבא לקללם
הן א-ל שגיב בכחו מי כמוהו מורהטיפות של אור

'בשר ודם המבקש להנקם מחבירו מעלים את דבריו שלא יבקש הצלה, אבל הקב"ה ישגיב בכחו ואין יכולת להמלט מידו כי אם בשובו אליו, לפיכך הוא מורהו ומתרה בו לשוב'
 

באופן כללי נדמה לי שיש הרבה סיפורים בתנך בהם הקב"ה מעביר אנשים או נביאים סדרת חינוך (פרעה, אליהו, יונה)
 

(זו אולי לא תשובה מלאה או לגמרי מספקת, ובכל זאת זו נראית לי תשובה טובה)

מחילה אבל בלעם ידע שהוא הולך לברך...אוהב העם וא"י 3

...."וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם; לֹא תָאֹר אֶת-הָעָם, כִּי בָרוּךְ הוּא"

ואז בלילה השני השם אמר:

"וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לַיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם; וְאַךְ, אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר-אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ--אֹתוֹ תַעֲשֶׂה."

לפי פרשנות מקובלת,טיפות של אור
בלעם עדיין חשב שהוא יצליח לרמות את הקב"ה (וגם כשהוא התייאש בלק עדיין לא)


"ואך – על כרחך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה. ואף על פי כן, 'וילך בלעם'. אמר, שמא אפתינו בדברים ויתרצה" (רשי)

אתה לא חושב...אוהב העם וא"י 3

...שצריך אומץ ובטחון בשם  כדי להשמיע באוזני מלך מואב ושריו ארבע פעמים ברכות מופלאות במקום הקללות

שהם ציפו ממנו לקלל

זו שאלה יפה, והפרשנים הציעו כמה תשובותטיפות של אור
(למשל שה' הכריח את בלעם להשמיע לבלק; או שעד שבלעם התחיל לדבר הוא לא ידע מה הוא עומד לנבא)


אבל נשמע לי שיש לך פרשנות משלך לפרשה. תרצה לחלוק אותה בתגובה להודעה הראשונה או בשרשור חדש?

תראה איך בלעם מדבר עם בלק....אוהב העם וא"י 3

...."וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-בָּלָק, הִנֵּה-בָאתִי אֵלֶיךָ--עַתָּה, הֲיָכֹל אוּכַל דַּבֵּר מְאוּמָה:  הַדָּבָר, אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלֹהִים בְּפִי--אֹתוֹ אֲדַבֵּר."

"וַיַּעַן, וַיֹּאמַר:  הֲלֹא, אֵת אֲשֶׁר יָשִׂים יְהוָה בְּפִי--אֹתוֹ אֶשְׁמֹר, לְדַבֵּר."

"וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-בָּלָק:  הֲלֹא, דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר, כֹּל אֲשֶׁר-יְדַבֵּר יְהוָה, אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה."

"וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-בָּלָק:  הֲלֹא, דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר, כֹּל אֲשֶׁר-יְדַבֵּר יְהוָה, אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה. אִם-יִתֶּן-לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ, כֶּסֶף וְזָהָב--לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת-פִּי יְהוָה, לַעֲשׂוֹת טוֹבָה אוֹ רָעָה מִלִּבִּי:  אֲשֶׁר-יְדַבֵּר יְהוָה, אֹתוֹ אֲדַבֵּר. וְעַתָּה, הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי; לְכָה, אִיעָצְךָ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים."

ממש קידוש השם. שלא לדבר על זה שהשם זיכהו להוציא מפיו ברכות מופלאות על עם ישראל .

זה עובדה פשוטה.

שאני אומר "אל נורא עלילה"...אוהב העם וא"י 3

אני מתכוון לזה:

מצד אחד : " וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לַיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם; וְאַךְ, אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר-אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ--אֹתוֹ תַעֲשֶׂה."

מצד שני: "וַיִּחַר-אַף אֱלֹהִים, כִּי-הוֹלֵךְ הוּא,"

נשמע בפשט שמכיוון שבלעם היה נאמן לאמת והחכמה,קעלעברימבאר
אך הפנה עורף למוסר, ברגע שידע שמצד האמת אין בעם ישראל קללה אז היה חייב להודות על האמת, כי האמת והחכמה חשובה לבלעם , לא מצד צדקות אלא מצד דבקות בחכמה.


הרב שרקי השווה זאת לפילוסוף ניטשה, שמצד אחד היו לו דעות אנטישמיות מסויימות ומצד שני היה נאמן לאמת והיה חייב להודות שעם ישראל הוא העם הנפלא בעולם

ההוכחה שהוא נאמן לאמת, שהוא מתפאר שהוא יודע דעתקעלעברימבאר
עליון
אני לא חושב שלרמות, הרי בלעם היה חכם.קעלעברימבאר
בלעם חשב שיש חסרון מהותי בפנימיות עם ישראל, וכשיעלה על חסרון זה, במילא  ימשיך דפע של פורענות בעולם הגשמי על עם ישראל. דומה לפילוסוף גאון המחפש חסרון מהותי בעם ישראל.


בסוף ה' מראה לו שבפנימיות עם ישראל אין שום חסרון כי האתוס של ישראל מבוסס רק על אלוקים, ואלוקים הוא מושלם "מה אקוב לא קבה אל, ה' אלוקיו עמו ותרועת מלך בו. אל מוציאם ממצרים כתועפות ראם לו".


אין שום כוח טומאה הנובע מהטבע, בישראל "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל"

האם באמת אנו מושלמים בגשמיות ורוחניות?אוהב העם וא"י 3
לא אנחנו הפרטים, אלא האומה בכללותה, כי בסיסקעלעברימבאר

האתוס היחיד של האומה זה ה', ומכיוון שה' מטדלם אז גם האומה באתוס שלה מושלמת. כאשר מצד האתוס עצמו נאמר "כולך יפה רעייתי ומום אין בך" ומצד הופעת האתוס בחיי הכלל בעולם הזה, יש דורות שנאמר על האומה "כי זנתה אמם הובישה הורתם".

וכמו שאומר הרב קוק "אהבתינו את האומה לא תפריע לנו מלבקר את מומיה, אבל כשמסתכלים בפנימיותה, רואים שאין שם מום כלל אלא כולך יפה רעייתי ומום אין בך"

השם שופט אותנו כיחידים...אוהב העם וא"י 3

...ולכן שלמות נמדדת כך.

אתה באח מכיר את הסיפור על נוסע בספינה שרצה לקדוח חור בחדר שלו.

אז קודם, עם ישראל לא חטא עדקעלעברימבאר
בעל פעור ואז ה הרג את הרשעים, ואילו אתם הדבקים ב ה חיים כולכם היום.


חוץ מזה עם כלל הדור לא רשע, אז גם עוונות היחיד לא מחייבים גלות, למשל בדור השופטים בפלגש בגבעה עם ישראל היה רשע יותר מדורו של מנשה מלך יהודה אהל לא התחייב גלות כי לא היה מלך וזה היה אוסף של פרטים חוטאים והחטא לא מוסד בסדרי הציבור הקולקטיביים או הפוליטיים

בכל מקרה ברכות בלעם הם על כלל ישראל, הןקעלעברימבאראחרונה
עם לבדד ישכון, ה אלוקיו עמו, אל מוציאם ממצגים כתועפות ראם לו וכו'
השם לא רק "מעל המאגיה של הקללות"...אוהב העם וא"י 3
.... הוא מעל הכל. כל פרשה בתורה מראה את זה מזוית אחרת.
מודעא רבה לשיקמה ברסלרמי האיש? הח"ח!

כי עלון מכון ויצמן לילדים היה נקרא פי האטום וד"ל ואכמ"ל וזה

לפתוח את פי האטום זה לא ביקוע גרעיני?קעלעברימבאר
אם כן מובן למה בלק שכר מדען גרעין
כדי שנדע אותושמיניסט באמ"ש
כל העולם ידע שהייתה יציאת מצרים, כל העולם ידע שהיה מעמד הר סיני, אבל אף אחד לא ידע שבלעם ניסה לקלל את עם ישראל
שאלה טובה מאד. בהתחשב בעובדה שהמיתו את האתוןכְּקֶדֶם

רק מפאת כבודו של בלעם כביכול.


לע"ד

האתון היא מעין משל לעם ישראל

ודי לחכימא

אני דווקא חשבתי שהאתון הוא משל לאומות.קעלעברימבאר
כי ישראל נמשלו לאדם והאומות לחיות בדניאל
ישראל הם בת זוגו של בלעם?!קעלעברימבאר
כנסת ישראל*כְּקֶדֶם
וזה מתחבר לתמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתו כמוהו. בלעם שאף לחיבור איתנו, חיבור מקולקל, אבל חיבור. 
קצת קשה. בלעם שונא אותנו. וחוץ מזהקעלעברימבאר
למה שישראל ימשלו לחמור? מצרים זה חמור אשר בשר חמורים בשרם.


רק הכלים הפוליטיים והגשמים בישראל נמשלו לחמור כמו חמורו של משיח. אפילו יוסף נמשל לשור ולא חמור. חמור זה חומרי מדיי.


נראה שדווקא האתון זה משל לאומות העולם. 

הנה שני פירושיםוהוא ישמיענו

ר' אפרים מלונטשיץ כתב:

"ויפתח ה' את פי האתון. נראה שגם זה צורך שעה היה להראות לו כי הוא דומה לחמור זה שאין מטבעו לדבר, ולכבודן של ישראל לבד פתח ה' את פיו כך בלעם רק לפי שעה פתח ה' את פיו בנבואה לכבודן של ישראל, ושלא יאמרו האומות אילו היה לנו נביאים חזרנו למוטב"


רבנו בחיי:

ע"ד הפשט דבור האתון נס גדול וחוץ מדרך הטבע והיה זה לכבוד ישראל, כי הקב"ה הפליא לעשות ורצה לשנות סדרי בראשית בדבור הבהמה לומר שאפילו הבהמה תכיר ותדע שאין השליחות הזה ראוי להעשות, והנה זה כאדם שאומר להרים שיכסוהו ולגבעות שיפלו עליו, ואין צריך לומר המין האנושי שהוא משכיל, כי אפילו הבהמה שאין לה שכל תשכיל שאין ראוי להסכים בקללת עם כי ברוך הוא

להתפלל דחוףףףףשמיניסט באמ"ש
ללידה קלה לתמר בת ראשית 
בלעם, עוד פרשה מרתקת…סיעתא דשמייא
…אם צריך לקבל תמלוגים על דברים שיוצאים מפיהם של ברואי השם אז בלעם היה לוקח את המקום הראשון.
למה קורח ועדתו נקראו רשעים?סיעתא דשמייא

כי הצדק היה אתם שנאמר:

"וְעוֹד רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע וּמְקוֹם הַצֶּדֶק שָׁמָּה הָרָשַׁע."

כנראה הרצון האלוהי יותר גבוה מהצדק.

וההיסטוריה מראה שכמעט בכלקעלעברימבאר
מקום בעולם משפחה, מגדר וזוגיות קבועה (מבחינה רשמית, ברור שהיה ניאוף מהצד אבל הוא הוגדר ניאוף) היו דבר בסיסי. ובשום מקום כמעט לא היה ריבוי בעלים לאשה אחת.


ומונוגמיה היא דבר בסיסי במערב ב1000 שנה האחרונות (ונראה לי גם ביוון ורומא)

האם יש אתר/תוכנה לחיפוש בכתבי הרב קוק?מתואמת

אם בכלל יש את כולם ממוחשבים...

משהו כמו פרויקט השו"ת.

עדיף בחינם כמובן, אבל מוכנה גם לשלם...

למושגים יש את מילון הראיהקעלעברימבאר
אבל זה רק למושגים ואיפה הם מופיעים חלקית ולא לכל מילה.  זה גם באינטרנט.


אולי כמו פרויקט השות באספקלירא או ספריא?

תודה! אנסה לחפש ולהיעזר גם בבעלי...מתואמת
אוצר החכמה אולימשה
לחפש בספרים מסויימים. 
תודה רבה!מתואמת
לגמרי אוצר החכמה^^טיפות של אור
רושמים במחבר 'אברהם יצחק בן שלמה זלמן קוק' ובוחרים באפשרות לסמן את כל הספרים ברשימה, ואז עושים חיפוש ב'ספרים מסומנים'
תודה רבה!מתואמת
ספריאnacho

יש גם את אתר ספריא שמאפשר עיון וחיפוש

כמו כן יש וויקיטקסט

 

מחשבת ישראל, ספרות מודרנית, כתבי הרב קוק | ספריא
קטגוריה:אברהם יצחק הכהן קוק – ויקיטקסט

 

 

יפהמשה
צחוק הגורל. אני 3 שנים עובד שם ומעולם לא התנסיתי בחיפוש.
מה שנקרא המרדים הולך עייףקעלעברימבאר
פעם ראיתי תוכנה כזאת בעבר הרחוק, אבל לא מוצא כעתחסדי הים
זהו, גם לי זכור שראיתי משהו כזה לפני כעשרים שנהמתואמת
אבל זה היה משהו די "פרמיטיבי", אז כנראה שזה לא החזיק...
צריכים להמציא דבר כזה.חסדי הים
אני עובד בתחום אבל אין לי זמן לעשות רציני.
תגייס עוד אנשים שיעזרו לך... כי זה באמת דבר נצרך!מתואמת
זכור לי משהו של פרויקט השו"תשלג דאשתקד

או ממש בקונספט של פרויקט השו"ת, היה את זה במחשבים במרכז הרב, ככה זכור מהימים שלמדתי שם לפני כ20 שנה.

ממה שזכור לי זה היה די מושקע, והיה שם גם מ"תלמידיו" שזה יכל לכלול ספרים ודמויות לא צפויים.


אגב אני לא יודע אם יש או אין, ואולי אפילו באותה תוכנה יש...

בעיקרון היה ממש כדאי אם היה אינדקס של כתבי הראי"ה בכל מיני נושאים, כי יש הרבה מפוזרים בכתבי עת מחיי הראי"ה (כמו "הפלס", שי"ל ע"י איזה בן דוד שלו, וזה ממש מצחיק לראות את הראיה שם יחד עם כל הקנאים הקיצוניים...) - אז זה נחשב תורת חו"ל אבל עדיין נראה לי שיש הרבה שלא אוגד וחבל (ולדעתי יש גם תרומה משמעותית מתורת חו"ל של הראיה אבל זה עוד עניין).

ויש גם כל מיני מכתבים וקטעים קטנים שפורסמו בכתבי עת חדשים... הלוואי שמישהו היה טורח לאגד או לפחות לקטלג הכל.

תודה! אבקש מבעלי לבדוק אם זה עדיין קיים...מתואמת
יש כזו, נקראת "כתבי הרב קוק ותלמידיו 4.0"אלרנ
לרוב האנשים פשוט יותר לקחת את התיקייה של כתבי הרב קוק שמסתובבת ברשת ופשוט לעשות חיפוש בה. או על ידי מאגרים שמאפשרים חיפוש כזה
תודה!מתואמת
איך מוצאים את התיקייה הזו שמסתובבת ברשת?
הנה כמה קישורים:אלרנ

א. פה יש את התיקייה באחת הגרסאות שלה, מעבירים בין תלמידים בישיבות אז את יכולה לשאול גם יכול להיות שיש להם גרסה אחרת.

ספרי קודש להעלות לדרייב – Google Drive

ב. אשים פה על הדרך, מאמרים אקדמיים על תורת הרב:

הרב קוק - מחקרים אקדמיים (בעיקר) – Google Drive

ג. השוואת כתבי הראיה הערוכים ומקורותיהם:

כתבי הראי"ה הערוכים ומקורותיהם – Google Drive


עשי חיל!

תודה ויישר כוח!מתואמת
גילוי נאות: אני זקוקה לזה בשביל מקורות לספר עלילתי שאני כותבת. לצערי פחות לומדת דברים כאלה "להנאתי"...
כתיבת ספר עלילתי זו לא הנאה?שלג דאשתקד

ובכלל,מה עם ההנאה שלנו, הקוראים?!

 

ולעיקר העניין, אם כתבי הרב הם לא תחום עיסוקך, אז שימי לב להשתמש בתיקייה "הרב קוק" בקישור הראשון ששלח אלרנ, זה נראה הכי הרבה ספרים בסיסיים של הרב. הקישור השלישי נראה סתם פסקאות מפה ומשם...

תודה על הטיפים!מתואמת

ולכן כתבתי להנאתי במירכאות, כי ספר הוא באמת להנאה ולא לשם לימוד בפני עצמו... (אבל זו הדרך שלי ללמוד בדרך כלל, לכתוב בעקבות הלימוד. אם כי פה הלכתי הפוך - קודם כתבתי, ועכשיו אני מחפשת מקורות...)

בכל אופן, אני מתכננת לתת לבעלי לעבור על הספר לפני פרסומו...

אז בעלך ודאי יהנהשלג דאשתקד

אין לי ספק

גם בלי להכיר אותך ו/או את הספר

אכן כןמתואמת
הרב אלעזר גולדשטיין 0504206804 גירסה 5יאיר הילר
תודה!מתואמתאחרונה
הרב אלעזר גולדשטיין 0504206804 גירסה 5יאיר הילר
כתבי הרב קוק גירסה 5 - ת"ת כנגד כולם - tora.co.ilelico
תודה רבה!מתואמת
ספריא וויקיטקסטnacho

יש גם את אתר ספריא שמאפשר עיון וחיפוש

כמו כן יש וויקיטקסט

 

מחשבת ישראל, ספרות מודרנית, כתבי הרב קוק | ספריא
קטגוריה:אברהם יצחק הכהן קוק – ויקיטקסט

 

תודה רבה!מתואמת
כל השבת נכסוס ציפורניים במתחהסטורי
מה תהיה ההטרלה השבועית של היורד האוסטרלי. איזה רשע הוא יצדיק הפעם, תוך הטלת רפש בגדולי ישראל...
צ'יל אחי מה אתה כל־כך מתרגשים התכלת
אסור לכסוס ציפרניים בשבתשלג דאשתקד
אסור להפוך קנגורו בשבת, זהקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בתמוז תשפ"ה 2:56

מוקצה מחמת חסרון כיס.

 

 

 

אסור לצוד עם בומרנג בשבת, גם גרמא אסור.

 

 

 


 

 


 

 

👍הסטוריאחרונה

אולי יעניין אותך