אם העם היה מאמין לנבואות ירמיהו…סיעתא דשמייא1
…בית המקדש היה בנוי לתפארת עד היום!!!!
או שהיו חוטאים בדור אחר וגורמים לו להחרבקעלעברימבאר
הכוונה שלי...סיעתא דשמייא1

...היא ירמיהו כדוגמא. מי שחושב שהרוב תמיד צודק

צריך בימים אלה כשהוא שומע את נבואות התוכחה של

ירמיהו להפנים שלא תמיד הרוב צודק.

לרוב יש סמכות לא בגלל שהוא צודקנקדימון

אלא משלוש סיבות אחרות:

האחת היא שאין סיבה שכולם יתיישרו לפי המיעוט. זהו מימוש הכפייה המינימלי האפשרי.

השניה היא שהדינמיות של הרוב, קרי אפשרות שינוי הפילוח הציבורי בכל נושא וערך, שומרת על חירות.

השלישית היא שרק בזכות הסיבה השנייה אפשר להתקרב בתהליך ספירלי לאמיתי ולצודק.


וראה עוד כאן

דמוקרטיה פורמלית - בית המדרש

ברור שלא תמיד הרוב צודק, לא יודע למה היה צריךהסטורי
להגיע עד ירמיהו בשביל זה. ובכלל, לא ברור בירמיהו מה דעת הרוב, מה שברור זה שהאליטה הקובעת לא הקשיבה לו.


דוגמא מובהקת שבה הרוב לא צדק היא ארבעה דורות קודם, ככשבנה וסיעתו שהיו הרבה יותר מסיעתו של חזקיהו, רצו להכנע לאשור. ישעיהו הנביא מורה שם בפירוש "לא תאמרון לכל אשר יאמא העם הזה קשר" (אין לפני נביא כרגע) וכמו שמסבירה הגמרא - קשר רשעים אינו מן המניין, כלומר כשהרוב מתנגד לרצון האלוקי, לא מתחשבים בו.

תשובה..סיעתא דשמייא1
... בגלל שאומרים "שממשלה נבחרת" רשאית לעשות מה שבא לה.
אף אחד לא אומר דבר כזההסטורי
לאף אחד אסור לעבור על רצון הקב"ה.


אבל נכון, שמבין צורות השלטון הקיימות, צורת השלטון בה העם מחליט עדיפה על כל צורה אחרת.

את רצון הקדוש ברוך הוא…סיעתא דשמייא1

… צריך לנסות לדעת על ידי חשבון נפש ופשפוש במעשים ולא רק על ידי שמירת מצוות קלות כחמורות.

כפי שכתב רבי נחמן מברסלב:

כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר, ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר, להתקרב להשם יתברך על ידי אותו הדבר. כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו, כמו שכתוב (קהלת ח א): "חכמת אדם תאיר פניו".

נכון ולא קשור לחלוטין למסר שניסת לדחוף כאן...הסטורי
את רצון ה יודעים על ידי לימוד תורהנקדימון

ועל פי ההלכה הנפסקת.

גם רבי נחמן למד תורה וקיים אותה.

בלי זה, כל פישפוש הוא הבל ורעות רוח. נצרות.

אין קשרנקדימון
ממשלה נבחרת רשאית לעשות מה שהחוק מסמיך אותה לעשות. זה לא קשור לנכונות ההחלטות שלה.


ממשלת לפיד, למשל, הפקירה את שדות הגז ללבנון בניגוד לחוק יסוד מפורש שמחייב מעבר של ההפקרה בכנסת. כאן גם ההחלטה הייתה פיגור רמה 3, וגם בלתי חוקית ואנטי דמוקרטית.

נכון לא תמיד הרוב צודק. במקרה שלנו כןקעלעברימבאר
אפשר גם להקשיב היוםזיויק
כן , לממשלה שנבחרה "באופן דמוקרטי".סיעתא דשמייא1
לא... לירמיהוזיויק
דמוקרטיה פורמליתנקדימון

היא הצורה היחידה שבה לא ניתן להשחית ערכים באופן קבוע.

 

לעומת זאת, בדמוקרטיה "מהותית" השליטה עוברת לקבוצה אוליגרכית, וההשחתה הופכת ככה לשאלה של זמן בלבד. והאפשרות לתקן לא קיימת, כי רק לאוליגרכיה מותר. זה הפרק הראשון הספר "דיקטטורה למתחילים תאבי שליטה".

אז רגע,מי האיש? הח"ח!

במלכים א' פרק כ"ב (לפחות עד פסוק מ'), מי האוליגרך?

לא מבין את שאלתךנקדימון

התנך מראה בבירור שמלוכה זה דבר כושל.

 

הנביאים אינם בעלי שליטה, ולכן זה לא רלוונטי.

ג'ורדן פיטרסון מאוד לא מסכים איתך.מי האיש? הח"ח!

בלי קשר לדיעותיו הפוליטיות (ובמנותק מהן אפילו לפי שיטתו שלו), יש בטענותיך כשל מובנה. "דמוקרטיה", "פורמלית", "להשחית", או "ערכים" זה ארבעה שמות (nouns / adjectives / pronouns) שמספקים לפחות ביליוני צירופים אפשריים של פרשנויות. את החיים הממשיים, לעומת זאת, די קשה לחוות ביותר מאשר אופן אחד מסוים. אז אתה לא מוכיח שיש בידך להנחיל את הדרך הנכונה ביותר או נכונה בכלל.
למה למשל שלא תהיה נוסחה לכימות ערכו של קולו של בוחר ביום הבחירות? מי אמר שבוחר אחד אמור להיספר כקול אחד? למה שהנוסחה לא תהיה למשל סכום של [אחת ועוד] המס ששילם הבוחר מאז הבחירות הקודמות, וכן של מיסי העסקים בבעלות הבוחר (כל אחד כפול אחוז שליטת הבוחר בעסק), חלקי [אחת ועוד] מספר ילדיו?
אם יש ביליונר סייבר שאיננו מנהל את עסקיו בישראל, או מוציא את הונו להשקעות זרות, אין בעיה לצמצם את כוחו והשפעתו בבחירות. אם יש ביליונר סייבר שהוכיח ציונות ועשה את הונו במסגרת מיסוי ישראלי, אז גם אם הוא גיי קפלניסט, יהא נא כוחו בבחירות מנוי בביליונים, עשרות מונים יותר ממיליוני אנשים אחרים שחיים אחרת את חייהם ואת דגשי אמונותיהם כולם גם יחד (ודאי בהתחשב במספר צאצאיהם הרב המתבטא במכנה ולא במונה).
אגב, אם אין לו ילדים אז כל כוחו יישמר בהתאם לנוסחה, אבל אם קיים ביליונר סייבר דתי שעשה והשתתף בכלכלה הישראלית באותה רמה אבל הוליד עשרה ילדים (שעל פי התפישה הפרוגרסיבית בוודאי מעמיסים על האקולוגיה, הטבע ומשאבי המדינה), כוחו יקטן פי עשר. אולי זו "דמוקרטיה פורמלית" נכונה לאין ערוך מזו שאתה דיברת בשבחה, ואולי אף היצגת כמציאות בלתי משתנית שבהכרח תתקיים?
ואגב, ג'ורדן פיטרסון עצמו לא יהיה בהכרח נאמן לשאלות שהיצגתי בדיוק לפי שיטתו הדיאלקטית, כי בנוסף לדיאלקטיקה ולסילוגיזם (המקצועיים מאוד בעיניי הפשוטות) שהוא מלמד, הוא גם מחזיק בתפיסות הפחדה ותבהלה בסגנון תיאוריית ההחלפה הגדולה (הסכנה לגזע האירופאי והארי מהגירה ומגידול דמוגרפי של אוכלוסיות אתניות "אחרות" - בקיצור גווני עור גדושי מלנין...), ולכן יחתור לשימור של פרשנות מאוד מאוד מאוד מסוימת של "דמוקרטיה" כשזה נוח.

מה?! אתה נשמע מבולבל מאודנקדימון
ג'ורדן פיטרסון אומר שבתנך מלוכה היא דבר נפלא ושהנביאים הם בעלי שליטה? זה המשמעות של הוא לא מסכים איתי?


מה שתיארת עם העשירים הוא לא דמוקרטיה כי הוא לא שלטון העם אלא שלטון העשירים. לא הבנתי מה ניסית לומר בזה.


המושג "דמוקרטיה מהותית" מתייחס לערכים שמישהו (יחיד או יותר) החליט שדווקא הם חייבים להתקיים בתוך המערכת, ושאפילו אם כולם במערכת מתנגדים לאותו הסט אז מיעוט כוחני יוכל לכפות על כולם. כלומר לא-דמוקרטיה. זהו שלטון שלא קשור בכלל לדמוקרטיה. ראה ערך איראן.

אתה נשמע זחוח מאוד.מי האיש? הח"ח!

נאחל לך שחצי ממי שאתה רוצה שיהיו משוכנעים במה שאתה משוכנע, יהיו חצי משוכנעים במה שאתה משוכנע לחלוטין.
אל תיעלב אם דילגתי בקלילות על התיוגים שאתה כל כך מחפש להצמיד בקפידה לכל סיטואציה וחברה ("בעלי השליטה", "מראה בבירור שמלוכה זה דבר כושל" [כאילו 55 שנות מלכותו של עוזיהו היו חסרי משמעות לענייננו, כי אפיזודה שלא מתאימה לתיאוריות שלך לא נחשבת]). בסופו של דבר אתה די מרוויח את זה ביושר, כשפתאום אצלך איראן היא "דמוקרטיה מהותית", כי מתברר שזו הגדרה שלך לדיקטטורה תיאוקרטית הייררכית ברוטלית. ו"דמוקרטיה מהותית" - שהחלטת שה"היא הצורה היחידה שבה לא ניתן להשחית ערכים באופן קבוע" (לא יומרני?), זה כנראה מה שחווים בארץ הקודש.
בוא ננסה להיות קצת יותר ישירים: אתה די בטוח שברור מה הדרך הנכונה לחיות חיים ולנהל מדינות. זכותך, ולך תדע, אולי זה אפילו נכון. אבל בוא, לא היצגת שום סיבה שנאמין לכל הספיץ' הגדול. ההגדרות שלך הן שליפה, ירי מן המותן. אין שום הבדל בינך לבין מטיף שמכריז "רואים אותי? נכון שאני אמיתי? אז תאמינו למה שאני אומר!"

אתה נשמע מאוד מתחמקנקדימון
זה נחמד מידי פעם לשמוע ניתוח אישיות מאדם זר. באמת עבר זמן רב מאז השמאלני האחרון שקפץ מהר לטכניקה הזו.


בתוך כל הפסיכולוגיה בגרוש שלך, אין אפילו לא צל של התייחסות לטיעונים. אם אתה נהנה מזה, סבבה.

חס וחלילה לא רוצה להתערבאדם 12

אבל אפשר לשאול מלא אם ואם ואם...

אבל זה לא יעזור לך בשום צורה.

השאלה מה אתה עושה עכשיו כדי שבדורונו ממש הוא יגיע. ולא מה היה קורה לפני 2000 שנה אם היה אחרת

 

אחדות מעל הכל!!!!….סיעתא דשמייא1

…. אפילו מעל שלמות ארץ ישראל.

למרות שאחדות עם ישראל תביא בהכרח לשלמות ארץ ישראל ובעזרת השם לביאת המשיח ובנין בית המקדש.

היינו בתהליך הזה מ1948 עם גבולות החלוקה המצחיקים עד שהחזרנו את סיני למצריים. ואז התחילו הצרות.

לא בהכרחאדם 12

אולי שלמות הארץ תביאי לאחדות?
לא חושבת שב1948 ניסינו להיות באחדות. וגם לא ב1948 החזרנו את סיני.(אם אתה רוצה לכתוב הודעה כדי להוכיח משו בבקשה לדייק)

גם אני חושבת שלא היה צריך להחזיר את סיני, אבל זאת היתה בחירתו של הבורא, ובטוח יצא מזה משו טוב

דווקא החזרת סיני היא דוגמא לבחירה חופשית…סיעתא דשמייא1
…. עודה שהרבי התנגד בתוקף לתהליך. אני לא חושב שאפילו את מאמינה למה שאת כותבת.
איפה דיברנו על בחירה חופשית???אדם 12

אתה פשוט ממציא מילים

אתה שם לב שאתה מגיב ללא קשר?אדם 12
רגע לא כתבת…סיעתא דשמייא1

" גם אני חושבת שלא היה צריך להחזיר את סיני, אבל זאת היתה בחירתו של הבורא, ובטוח יצא מזה משו טוב"?

בניגוד לך אני חושב שזה לא רצון האל וכנראה שגם את יודעת שהרבי מלובביץ' התנגד בתוקף לנסיגה האווילית הזאת שהתחילה את כל הצרות.

אוקי, הסבר מפורט יותר וסימני פיסוק היו עוזריםאדם 12

לגבי הבחירה חופשית פעם כבר כתבתי על זה באחד הפורומים, שהנושא הזה של הבחירה חופשית מאוד מאוד מסובך. 

כי הרי אומרים שליהודי יש בחירה חופשית אבל גם ה' יודע כל דבר עוד טרם נברא העולם.. איך זה מסתדר?

אתן לך דוגמא, בפרשת קרח, קרח חוטא מבחירתו החופשית נכון? אבל במדרשים כתוב שהאדמה היתה מוכנה לבלוע אותו עוד מיצירת העולם איך זה הגיוני?

ועוד יותר מזה התורה נכתבה 1,276 (אם אני זוכרת נכון) דורות קודם שנברא העולם. איך זה יתכן שלקרח עדיין היתה בחירה חפשית?

ולגבי כל דבר האם הוא טוב, לא, לא כל דבר הוא טוב, לפעמים ה' נותן לנו עונשים אבל ברחמיו המרובים הוא דואג ש"מעז יצא מתוק" שמכל דבר רע יצא לנו קצת טוב. לדוג' יכול להיות שבזכות מסירת סיני, מצרים לא התחילו ביחד עם העזתים את השבע באוקטובר ואז המצב היה הרבה יותר גרוע. אבל אני לא באמת יודעת רק משערת.

מקווה שעניתי כמו שצריך😊

קודם כל התורה נכתבה...סיעתא דשמייא1

1000-26=974 דורות לפני בריאת עולם.

אם לא היינו מחזירים את סיני ורק נותנים למיצרים לפתוח את תעלת סואץ אז לא היה אוסלו, לא היה גרוש מגוש קטיף,

לא היה חמס  ולא היה השביעי באוקטובר המקולל. גם בתור בונוס לא היו מכריחים את החרדים להתגייס לצבא.

ברגע שבגין והליכוד החליטו להחזיר את כל סיני כבחירה חופשית כנגד התנגדות נמרצת של גדול הדור הרבי מלובביץ.

השם כבר אז תכנן את השביעי באוקטבר

אוקי, דעותנו שונות..אדם 12

הבנתי שירדת מהארץ בגלל זה נכון?

אז נראה לי קצת חסר ערך להסביר.

אתה נשמע מלא כעס על המדינה אז אין מה להסביר

וחוץ מזה זה רצון הבורא כמו שהסברתיאדם 12

בתגובה הקודמת.

ולא נראה לי שאירוע גרר אירוע אלא דברים שקרו ללא קשר אחד לשני

הבונוס שלך מוזר למדייאדם 12

לא רק צריכים אלא חייבים לגייס את החרדים.

אני יודעת שאתם רוצים ללמוד תורה אבל לא נראה לי שמי שעושה את ההפגנות לומד תורה. מי שלומד אין בעיה אבל מי שלא שילך לצבא. אחים שלכם מקריבים את עצמם ומתים בשבילכם ואתם עושים הפגנות על נמות ולא נתגייס???????

אני לא בן אדם שכועס.סיעתא דשמייא1

אני מאמין שהמדינה מאז 1977 לא במסלול של תיקון עולם אבל אין כעס בליבי.

אני מאמין שכל יהודי חרדי שאם יש ספק שהוא יצא לתרבות רעה בגלל שהוא שרת בצבא

עדיף לא לגייס אותו.

ארבעת בני למדו בבית ספר של חבד הלכו עם ציצית ופאות ארוכות וברגע שעלינו לישראל

כשהם נכנסו לישיבה תיכונית ולבית ספר ממלכתי דתי הם לאט לאט זלגו וכיום אף אחד מהם

לא שומר מצוות. זה בפרוש כשלון חינוכי שלי.

שניים מילדי שרתו שרות צבאי מלא משמעותי ואחד אפילו השתקע בארץ.

מי שלא מאמין שיש קשר בן ארועים שקוראים לעם היהודי פשוט לא מאמין בהשגחה עליונה.

..אדם 12

א' בעצמך אמרת שבניך חזרו בשאלה בגלל חינוך שלך לא של הצבא.

תאמת אשמח שתגיד לי מה ההבדל בין דתיים לאומים לבין חרדים למה הם כן צריכים להתגייס ועושים הכל על מנת להתגייס לעומת החרדים שמסכימים למות (וזה לא בצחוק כבר ראיתי כמה וכמה סירטונים) ולא להתגייס איפה השיווין בנטל, התורה של הדתיים הלאומים לא חשובה? או בשבילך איך יהיה אחדות ככה?

ב' אני מאמינה מאוד בהשגחה עליונה ואני עדיין חושבת שה' לא יביא לנו על אותו הדבר יותר מעונש אחד כי הוא אוהב אותנו ואנחנו לומדים לקח, זה כמו חינוך של ילדים לרוב אתה לא תכעס עליו על אותו דבר כי הוא לומד אלא על דברים אחרים ושונים (בהנחה שזה לא ילד בן שנתיים)

לא ממעיט חלילה מהשרות של ישיבות ההסדר אבל...סיעתא דשמייא1

... זה לא שירות מלא כמו אזרח רגיל אז גם כאן יש מעין הפלייה.

נשים יכולות לפתח קריירה  לעשות שירות לאומי במשרד החוץ למשל אם ההורים שלהם מחוברים מספיק.

אז בואי לא נעוף על עצמנו. בבקשה לא להתרגז אבל זה המציאות.

 

לא המעט חלילה משירות של נשיםנקדימון

אבל הן עושות רק שנתיים, ואחכ יכולות לבחור להתנדב למילואים. דבר שרבות אינן עושות.

למה זו אפליה שהחילונים מקבלים באהבה? או מטימטום או מצביעות.


חיילי ההסדר, למעט הקיצור בשירות הסדיר (שהוא אגב נשאר אותו דבר גם כשמקצרים את השירות הכללי, כלומר כשהפרופורציות מצטמצמות) עושים שירות זהה לגמרי של מילואים. והם משלמים מחיר: הם תמיד יהיו חפ"שים אם הם במסלול הזה. מי שרוצה קצונה יצטרך לצאת מהמסלול.


לגבי פרוטקציות, זו טענה מגוחכת ואפילו חצופה. חיילי 8200 שאבא ואמא יכלו לשלם כדי להכין אותם ולחבר אותם? ג'ובניקים שעובדים אחה"צ כשחוזרים הבייתה? הדתיים הם היחידים פה בלי פרוטקציות. המחיר על קיצור השירות לא משתווה לכל ההטבות שיש לכל היתר.

אין בעיה שגם חרדים יתגייסו להסדראדם 12

עם זאת הבעיה שלך. 

וזאת עוד יותר ההוכחה לכך שלמדינה חשוב מאוד מלימוד התורה-  למה חרדים לא יכולים לקבל את זה?

בהסדר הזה...סיעתא דשמייא1

... יש הרבה שמנצלים את זה ללימודים כלליים (משפטים וכדומה), יש גם תופעה של חזרה בשאלה.

בכלל לולי השלומיאליות של הממשלה בניהול המלחמה הצבא לא היה צריך גיוס חרדים מה גם

ששרות קרבי משמעותי לא יגיע מהם באופן נרחב.

נשמע כמו שקרים. אופייני.נקדימון

לולי התושיה של הממשלה הזו, השמאל כבר היה מחריב את המדינה.

ברוך השם שלא נתננו טרף לשיניכם.

אף פעם לא היה לחץ כזה…סיעתא דשמייא1

…בעולם להקים עוד מדינה בארץ ישראל. אפילו בתקופת אוסלו לא היה צונמי כזה. וכל זה למה?

כי יש לנו ממשלה שלומיאלית שדואגת רק לעצמה, מעלימה עין מפורעים יהודים ששורפים רכוש ערבי כדי להפחיד במטרה לנקות שטחים מנוכחות של ערבים ולסבך אותנו יותר עם כל העולם.

לכל דבר יש סוף וכנראה שרק בחירות 2026 ישימו קץ לסיוט הזה שנקרא ליכוד וחבר מרעיו.

לא רק שהיו לחצים כאלהנקדימון
גם היו הזויים מתוכנו שהציעו פעם לתת 97 אחוז מיו"ש, ולהקים מדינת טרור בצמוד. מזל שהאויב סירב והציל אותנו מהשמאל הישראלי.


לעלילות הדם והשקרים בנוגע לפגיעות בערבים אני אפילו לא אטרח להתייחס, ולו מהסיבה הפשוטה שאתם מצדיקים את המעשים האלה שמתרחשים נגד יהודים.


הפריץ לא צריך סיבה כדי לשנוא את היהודי. מזל שממשלת השנאה נזרקה לאופוזיציה בבחירות האחרונות. ברוך השם שלא נתננו טרף לשיניכם.

רצו ודאגו שהצד השני יסרב!!!!....סיעתא דשמייא1

... וזה כמו שנאמר "והקשה השם את לב פרעה".

זה יותר טוב מלהחזיר שטחים שנכבשו בדם ופינוי ישובים שנבנו בדם יזע ודמעות.

תמשיכו להתעלם מהעובדות ולגלגל עיניים.

כל בוקר אנחנו מזמרים:

שַׁבְּחִ֣י יְ֭רוּשָׁלִַם אֶת־יְהוָ֑ה הַֽלֲלִ֖י אֱלֹהַ֣יִךְ צִיּֽוֹן:

כִּֽי־חִ֭זַּק בְּרִיחֵ֣י שְׁעָרָ֑יִךְ בֵּרַ֖ךְ בָּנַ֣יִךְ בְּקִרְבֵּֽךְ:

הַשָּׂם־גְּבוּלֵ֥ךְ שָׁל֑וֹם חֵ֥לֶב חִ֝טִּ֗ים יַשְׂבִּיעֵֽךְ:


"השם גבולך שלום חלב חיטים ישביעך". "אין מעלה גדולה ממעלת השלום,

כל הברכות והטוב טמונים בשלום והפרנסה מתרבה, כאשר השלום הוא מנת חלקו של האדם.

וזה דברי דוד המלך: "השם גבולך שלום", מתי שיש בחיי האדם ובסביבתו שלום, אז הקב"ה מרבה את חייו, את גבולו, בחלב חיטים ובפרנסה מרובה. אין מציאות שיהיה פרנסה לאדם, ברגע שמחלוקת סובבת אותו, לכן, כשרואה

האדם שמזונתיו מצטמצמים, ירבה שלום בסביבתו."

הרב פינטו

סימני קריאה הם לא עובדות גם אם תשים הרבה מהםנקדימון

הניסיון שלך לשכתב את ההיסטוריה מראה כמה אתה נואש. עצוב, ובעיקר מאוד מאוד עלוב.

 

ברוך השם שלא נתננו טרף לשיניכם.

אז מה עדיף?אדם 12

חוץ מזה שאם הממשלה תשתנה אתה תחזור לארץ?

קודם תבררי באיזו שנה הוא מאס בארץ חמדהנקדימון

ואחר כך תוכלי לדעת אם זה קשור לאיזו ממשלה שהיא או לא

השאלה באיזה שנה הוקם ארץ חמדהקעלעברימבאר
א. אין בעיה שילמדו לימודים כלליםאדם 12

ב. התופעה הזאת קיימת משום מה רק במגזר החרדי ולא במגזר הדתי, כי אולי אנחנו לא הולכים ראש בראש? מה שלא טוב מבחינת צניעות עוזבים לדוגמא תותחנים.

עם החרדים היו מנסים קצת לקבל את מה שיש ולא רק מה שבדיוק הם רוצים המצב פה היה נראה שונה בהחלט.

ג. אני משום מה לא שמאלנית ועדיין חושבת שהחרדים האלה חייבים להתגייס! למה שאחים שלי והחברים הכי טובים שלי ימותו ואתם רק תעשו הפגנות אפילו לא תלמדו תורה???!!!

בדיוק כמו שרצון הבורא שעם ישראל יחזיק בארץהסטורי
כולה ולכן אתה צודק שלא היה בסדר שבגין המשיך את הנסיגות של גולדה ומסר את רוב סיני למצרים, גם רצון הבורא כפי שציווה בתורה ופסקו כל הפוסקים - שכל יהודי יגור בארץ בעצמו.


אני לא מבין איזה עזות מצח יש לך, לתקוף את בגין, כשאתה בעצמך נופל באותו חטא ועוד הופך אותו לאידיאולוגיה.

תפסיק להשמיץ…סיעתא דשמייא1

…אין לך מושג מה הקשר ביני לבין בוראי. כמו שלי אין מושג מה הקשר בנך לבין בוראיך. כולנו קודם כל יהודים ואחר כך ישראלים. אין לך מונופול על אהבת ארץ ישראל. אתה ושכמותך לא מבינים שהדרך לתיקון עולם והגאולה היא האחדות של עם ישראל ואם הרצון המיידי לשלמות ארץ ישראל פוגם באחדות העם אז ממילא לא יגיע תיקון עולם והגאולה שבהכרח תביא לשלמות הארץ כפי שכולנו כיהודים רוצים לראות.

באהבה.

אמר גדול המשמיצים בפורום...הסטורי
אין לי מושג מה זה "הקשר" הזה שאתה מדבר עליו. התייחסתי לנקודה מאוד ספציפית - אתה תוקף את בגין, על חוסר נאמנות לארץ ישראל, כשאתה בעצמך ברמה האישית, בגדת בארץ ישראל.
תרגע בבקשהסיעתא דשמייא1
אם אין לך מה לענות, על דברים פשוטיםהסטורי

אתה יכול פשוט לשתוק.

זה בסדר, אני רגוע לגמרי.

הי חבריםאריק מהדרום
מצטער להפריע לכם בתוך כל הכיף הזה אל ניק אחד דיווח לי פה שאין פה שיח מכבד אז אם הרוחות לא ירגעו אתם תאלצו אותי להשתמש בכוחות העל שלי כדי שיתקיים בנו "דברי חכמים בנחת נשמעים".


צום קל

חזק וברוך. צום קל גם לךסיעתא דשמייא1
אחי זה לעג לרש לאחל צום קל😉קעלעברימבאר
כשבאוסטרליה עכשיו הכי קר וחורף ובכלל לא חם ואתם מסיימים את הצום ב17.00 ואז אוכלים קנגורו בצאת הצום.


סתם אחי הכל בצחוק😉


שיהיה צום קל ובבניין ירושלים ננוחם🙂

מצד שני ליל ט באב אצלכם ארוך אז זה מתאזןקעלעברימבאר
צודק. מבקשת סליחהאדם 12
למה את מבקשת סליחה? לא עשית כלוםפצפוצי
מה שלא יזיק יעשה טובאדם 12אחרונה
נחרצות מזקיקה מקורות ברוריםנקדימון
סימני קריאה לא יהפכו את ההצהרה שלך לנכונה
פירוש הביטוי "בכור שוטה"שלג דאשתקד

רש"י בפרשת מקץ (מב, לח) מביא את דברי המדרש (מדרש רבה, בראשית צא), שיעקב קרא לא אהב את ההצעה של ראובן "את שני בניי תמית אם לא אביאנו אליך", וקרא לו "בכור שוטה".

הרד"ל בהגהותיו למדרש (אות יד), מציין שהביטוי "בכור שוטה" מופיע בגמ' בפרק יש נוחלין, לגבי אדם שהיה קורא לבנו בכור שוטה, והמשמעות היא שהוא בכור מאמא ואינו ראוי לנחלה כפולה. כך - אומר הרד"ל - גם יעקב כינה את ראובן כבכור שאינו הבכור העיקרי (בגלל שהוא מבני לאה שאינה עקרת הבית, או בגלל שהוא הפסיד את הגדולה כשחילל יצועי אביו).


תכלס, לא הבנתי מה המשמעות של הביטוי הזה ביחס לראובן בהקשר הזה. האם הוא לא יכול להיות שוטה גם אם הוא לא בכור? האם בכורים הם בהכרח יותר/פחות שוטים? ומה הקשר לעניין של נחלה ובכור מאמא (לפי הרד"ל)?!

במעט שחיפשתי לא מצאתי הסבר ברור ומניח את הדעת.

ראובן תמיד מנסה יוזמותקעלעברימבאר

טובות, ותמיד זה נכשל אצלו.


 

מעשה בלהה נועד לקנאות לכבוד לאה, ובסוף קרה מה שקרה.

ניסה להציל את יוסף ולא הצליח.

מנסה לשכנע את יעקב אבל זה הצעה טפשית יחד עם אחריות וטוב לב.


 

ראובן מייצג את מידת החסד שבמלכות,  כמו החסד שהיא המידה הפותחת והבכורית,  שהיא נטיה טובה אך גולמית חסרת גבולות וצורה מוגמרת (בניגוד למידת הדין), כך תפקידו של ראובן בעם זה להיות הפותח, היוזם (בכורי אתה כוחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עז), אבל לא המנהיג. כי הוא לא יכול להנהיג כי הצעותיו טובות הלב לא מגובשות ולא אפקיביות. הוא מהיר ופזיז וחסר גבולות "פחז כמים" ולכן נשללה ממנו הבכורה "אל תותר", מה שהכי התבטא בחטא מעשה בלהה שם היה פזיז לקנאות לכבוד אימו.


 

בטומאה, לדורות זה מתגלם בדתן ואבירם שלא מסוגלים לקבל מרות וגבולות. קרח מערער על חוסר השיוויון, בעוד דתן ואבירם על עצם השלטון "כי תשתרר עלינו גם השתרר" הם הדמות של האנרכיסטים שלא מקבלים מרות וגבולות "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו" לפי חזל זה דתן ואבירם הניצים.

גם בשופטים שבט ראובן חי לעצמו ולא מגיע להזמנת דבורה להלחם בסיסרא, כי הוא לא מקבל מרות. והוא לא יושב רק בתחום גבולות נחלתו אלא מתפשט עם צאנו מתישהו עד נהר פרת (כנראה בתקופת שלמה) לפי דברי הימים 

תודה!שלג דאשתקדאחרונה

האמת שזה היה כיוון החשיבה שלי. ש"בכור שוטה" הוא לא אדם רגיל - מונהג. אלא בכור, שכן מנסה ליזום ולהנהיג, אך לא מצליח להביא תוצאות טובות.


 

אני שייכתי את זה לפחדנות מסוימת שמתלווה לפעולות של ראובן. הוא רוצה להציל את יוסף אז מציע שיזרקו אותו לבור עם נחשים ועקרבים... ורוצה שיילכו להביא אוכל לחיי המשפחה ומציע להרוג את ילדיו...

הכל: כוונה טובה ותוצאה מסובכת, לפתור בעיה בבעיה אחרת. יתכן שזה גם מה שעשו בני ראובן כשבנו מזבח בעבר הירדן - הכוונה להיות בקדר, אבל הפרקטיקה היא של היפרדות - בדיוק הפוך מהמטרה.

(את הרעיון של פחדנות כבעיה במנהיגות, מציין הרב חיים שמואלביץ בשיחות מוסר שלו)


 

עכשיו ראיתי ב"סדר הדורות" התייחסות לביטוי "בכור שטן" (חכם, יצירתי), לעומת "בכור שוטה". אבל הדבר עוד צריך בירור.


 

בכל מקרה, כל הדברים שלי (ואולי גם שלך) לא מעוגנים בספרות. אז אם יש למישהי מקורות - זה ממש יהיה נחמד!

מחשבה שאני משתף בעיקר כדי לדעת אם היא רווחתצע

לכן אשמח שמי שמסכים יתגבר על העצלות והשעמום ויגיב תגובה ולו קצרה ביותר של "מסכים/מסכימה". כמובן להרחיב או לחלוק זה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב..


זמן מה אני חושב על כך שהתורה/היהדות היא משהו מסובך/מורכב.

היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה/חד מימדית אך למעשה היא מסובכת יותר..


אני חושב שזה בגלל שיש מתח בין גדולי ישראל/בחזל ביחס לכל מיני ערכים.

אמונה תמימה מול שכל וחקירה, נס מול טבע ביטחון מול השתדלות.

מוסר אנושי לעמת אלוקי. עד כמה ללמוד/להתרחק מהגוים.

מהי צניעות. מהי ענווה. מהי תפילה. שינוי הרצון.

היחס לחכמה הכללית. היחס למיסיטיקה. וכו וכו..


וממילא הרבה אנשים כולל אני קצת קרועים ומסתבכים להבין מה רצונו של הקב"ה ביחס לכל אלו..


אולי גם תורם לזה שיש ביהדות מושגים קיצוניים , אחד מהם שעולה לי הוא  למשל "עבירה לשמה" שקצת שוברת את חוקי המשחק ומעלה אפשרות שלפעמים ניתן לסטות מן המסגרת הרגילה ושוב זה ביטוי לכך שעבודת ה' היא מורכבת ויש בה עקרונית בכל אופן, גם פן של לחטוא, לעבור על ההלכה..


גם בלי המושג עבירה לשמה יש הרבה התלבטות האם לדבוק בפורמליות של ההלכה או בכוונה/תכלית שמאחוריה מה שיוצר עוד מחלוקות וכו..


לא הצלחתי לכתוב את טיעוניי ברמה של מאמר קצר בהיר ומסודר אבל מקווה שבכל זאת הטיעון הובן.


חנוכה שמח!!... 

העולם מורכב, לכןקעלעברימבאר
התורה מורכבת. אבל התורה מצליחה להכליל את כל אלו בהרמוניה, לא בקריעה. מאחדת את כל הערכים
וממילא שבעים פנים לאותה תורה. הבסיס של כל הדעותנפש חיה.

הוא המכנה משותף לכולם

אנשים עשו אותה מסובכתפ.א.
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ז בכסלו תשפ"ו 19:07

במקור אני בטוח שהכל היה יותר פשוט, נהיר, קל וברור


 

המורכבות נובעת מטשטוש הגבולות בין מה שחובה מהתורה או מהמשנה, לבין חומרות שהפכו עם הזמן להלכות שלא היו במקור.

- הרבה מאוד חומרות שנקבעו כ-"גדרות" ששומרות על הזהות היהודית בגלות. כמו איסורי אכילת בישולי גויים, פת עכו"ם, יין נסך, ועוד.

- הלכות טהרת המשפחה נעשו מורכבות ומסובכות מאוד, לעומת המקור בתורה.  הפער כאן הוא עצום: חומרות רבי זירא, טומאה וטהרה של יולדת בתורה לעומת ההלכה כיום  

- חומרות בולטות נוספות: המתנה בין בשר וחלב, קטניות בפסח לאשכנזים, וכמובן חשמל.  

בעיית החשמל היא מורכבות שההלכה לא פתרה, אלא העמיסה עליה שלל איסורים שבכלל לא היו בתקופה הקדומה.  

 

יש אינספור הלכות שנוצרו מתוך מחשבה על מראית עין, צביון של האדם הדתי, מדרון חלקלק.  

 

והנקודה הכי כואבת - הבעיה הגדולה של חוסר יכולת של פוסקי הדור לבטל הלכות שנקבעו בזמנים אחרים למרות שהמציאות השתנתה לבלי הכר.   

אפשר לנסות להציע נקודת מבט אחרת?טיפות של אור

הירושלמי אומר "אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה"

 

גם בהלכה, גם בתחומים אחרים, יש אינסוף דעות של רבנים והוגים. ועל דעת זה התורה ניתנה. במקום לסבך ולקרוע, המגוון הזה יכול לאפשר לכל אחד למצוא את המקום שלו. למצוא את הדרך שמתיישבת על הלב שלו, לשמוע ולקרוא רבנים ואנשים שהדברים שלהם טובים עבורו. אבל אחרים אומרים אחרת? "מה לי בזה, זה מעשה שלו, וזה מעשה שלי" 

מסכים לגבי קיומה של הבעיהשלג דאשתקד
לא מסוגל להסכים עם שום פתרון שיוצע לה 😁
תסבירפ.א.אחרונה
איך אתה יכול לא להסכים על פתרון שטרם הוצע?
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר

שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?


 

(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)


 

האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?


 

זו אפשרות א'.


 

מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.


 

מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?


 

אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים  שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין.  ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע.  ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.

 

ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע

 

אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.

ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.


ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.

מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
אז ככה:קעלעברימבאר
ההסבר שכל המהלך של יוסף 9 שנים היה רק כדי לאמר ליעקב " אמרתי לך שהחלומות נכונים ואתה תשחווה לי" תמוה שהוא הפשט. אם יוסף חשוב לו להוכיח שהוא נביא, תמיד יכול לומר לאביו על פתרון חלום השרים ופרעה במצרים. מה גם שהחלום ייתגשם, שהרי יעקב היה כפוף פוליטית ליוסף במצרים, כלומר השתחווה לו או מעיין זה.


לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.


הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.


מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאר

גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו  האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?

שאלה שקשורה לעניין היא-קעלעברימבאר
האם ה' הודיע ליעקב שכל בניו ימשיכו אותו?


ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?


(כי "ולזרעך אחריך אתן את הארץ" יכול להתפרש כמו ההבטחה ליצחק "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל" שזה רק חלק מזרעו)

לא הבנתי את דברי הרב בן נון -קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)

זה מזכיר את השאלה למה יעקב נשאר במצרים אחרי הרעבנוגע, לא נוגע

כנראה שבשני המקרים ה' גלגל שיהיה איזה הכרח שאנחנו לא מודעים אליו.

יתכן שיוסף חשש לשלוח שליח לאביו, כדי שזה לא יתפס כמרידה במלכות או משהו כזה (שהוא עדיין קשור לעבריות. אפשר למצוא רמז לזה במה שנאמר בסופו של דבר- וְהַקֹּ֣ל נִשְׁמַ֗ע בֵּ֤ית פַּרְעֹה֙ לֵאמֹ֔ר בָּ֖אוּ אֲחֵ֣י יוֹסֵ֑ף וַיִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּבְעֵינֵ֖י עֲבָדָֽיו- משמע שהייתה הו"א שזה בעייתי).

אבל אז השאלה היא למה כשהאחים באו אל יוסף הוא לא סיפר להם מייד שהוא יוסף ואמר להם לבשר לאביו שהוא חי כשהם חוזרים.

נראה לומר ככה:

וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַֽחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ מְרַגְּלִ֣ים אַתֶּ֔ם לִרְא֛וֹת אֶת־עֶרְוַ֥ת הָאָ֖רֶץ בָּאתֶֽם.

יוסף נזכר בזה אז (כי לא כתוב "ויוסף זכר"). לכן מסתבר שהגעת האחים הייתה שינוי כיוון בשביל יוסף, והוא הבין שהוא צריך להביא להתגשמות החלומות, כנביא שהוטלה עליו משימה (זו לא הייתה נבואה ממש, לכן יוסף ההיה יכול להתעלם מהחלומות עד הגעת האחים (ואולי לחשוב שהם רק היו הגורם לכך שהאחים ימכרוהו והוא יגיע למצרים)).

יוסף מבין שהתגשמות החלומות זה לא השתחוויה של כבוד, אלא של הסכמה- שהאחים יבינו את תפקידו וחשיבותו ושילכו בדרך שהוא מתווה. זה מסומל בערבותם בעבור בני רחל. ולכן הוא מתכנן את כל העניין עם בנימין. כמובן שלא שייך לספר ליעקב עד שהמשימה תושלם.


מה שנשאר להבין זה מה חשב יוסף עד שהאחים באו למצרים, ואולי זו גם תהיה סיבה נכונה יותר למה הוא לא הודיע ליעקב שהוא חי.

אם ניכנס ל"ראש" של יוסף, ונסתכל על דברים מתוך מבטו (האמוני, כפי שאנו נוכחים לדעת בפרשה זו ובפרשה הבאה)- ה' גלגל אותי למצרים וניתק אותי ממשפחתי, נמכרתי לעבד ואז ה' העלה אותי, ואז שוב הפיל אותי לבור תרתי משמע והעלה אותי משם למקום הכי גבוה שאפשר.

השתלשלות האירועים מראה שמי שפועל פה זה ה' ואסור לי לנסות שום דבר שהוא לא חלק מהתכנית שה' מתווה לי. אם אני מודיע לאבי שאני חי, זה יחבר שוב את המשפחה, וזה יגרור שינוי מהותי כלשהו, ולכן אסור לי לעשות זאת. אני עדיין מאמין בדרך של יעקב אבא, ואולי מה שיקרה בסוף זה שאני אתקן את מצרים (מבני חם ש"עבד עבדים יהיה לאחיו"), או לפחות אהיה הנשיא העברי המכובד של מצרים והתפקיד יעבור לבניי, בד בבד עם זה שאחיי וזרעם יבנו את שלטונם בארץ ישראל. בסופו של דבר נתחבר יחד ונשפיע על כל העולם (תפקידו של אברהם).


קשה על זה ממה שכתבת לגבי ברית בין הבתרים. אבל מי אמר שהם חשבו שזה יתקיים בדורם או בדורות הסמוכים אליהם ולא הרבה זמן אחרי?  (אגב, מה ההכרח לומר שהם בכלל ידעו על ברית בין הבתרים? אי אפשר לומר שאברהם לא גילה זאת לאף אחד?)  

לגבי יעקב זה פשוט: ה' אומר לו "כי לגוי גדול אשימךקעלעברימבאר
שם". אל תרא מרדה מצרימה.


"ויוסף ישית ידו על עניך" כלומר יעצום את עיניך כשתמות.


ויעקב ידע על כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם

לא מוכרחנוגע, לא נוגע

בנ"י פרו ורבו מאוד עוד לפני פטירתו של יעקב:

וַיֵּ֧שֶׁב יִשְׂרָאֵ֛ל בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֑שֶׁן וַיֵּאָחֲז֣וּ בָ֔הּ וַיִּפְר֥וּ וַיִּרְבּ֖וּ מְאֹֽד׃ וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה׃


רשב"ם-  ישית ידו על עיניך: על ענייניך וצרכיך, ישתדל לעשותם, כדכתיב ישית ידו על שנינו.


הפירושים שאנחנו קוראים מבוססים בד"כ על מה שקרה בפועל, לא בטוח שככה יעקב הבין את הדברים בשעה שהם נאמרו לו.

בפשטות יעקב חשב- אנוכי ארד עמך מצרימה, ואנוכי אעלך גם עלה (בעודך חי), ויוסף ישית ידו על עיניך (כפירוש הרשב"ם דלעיל).

ולגבי הידיעה על הגלותנוגע, לא נוגע
רבינו בחיי- וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גושן- ונראה בפשט הכתוב הזה כי לפי שהיה יודע יעקב אבינו ירידתם למצרים סבת הגלות לזרעו, וכי יתחיל בו עתה, מפני זה יאמר וישב ישראל כלומר נתישב שם, לא כמחשבת בניו שאמרו לפרעה לגור בארץ באנו כי היו סבורים לחזור לארץ כנען ככלות הרעב מיד וע"כ אמרו לגור ולא להתישב.


הוא אומר שהשבטים לא ידעו על הגלות (או לא ידעו שהיא מתחילה עכשיו). לפי"ז אפשר לומר שגם יוסף לא ידע.

גוי גדול זה גוי גדול, לא אלפי איש.קעלעברימבאר

ואנכי אעלך בתור גופה.

 

יוסף אומר פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי

יעקב לא חשב שיפטר בגיל 147נוגע, לא נוגע
לכן אין מניעה לומר שבעת ששמע את הדברים הוא חשב שזה יקרה בחייו.


ואנוכי אעלך בתוך גופה זה פירוש למפרע של הדברים. יתכן שיעקב חשב גם על הפירוש הזה כשהדברים נאמרו לו, אבל הוא לא חשב שזה הפירוש היחידי.


כי יוסף שמע את זה מיעקב לפני פטירתו

תראה את תוספות השלםנוגע, לא נוגע

אפשר לפרש גםקעלעברימבאר
ש"אנכי אעלך גם עלה" מוסב על "לגוי גדול אשימך שם".


כלומר תהפוך לגוי גדול, ואתה (כלומר הגוי הגדול) תעלה ממצרים.


חוץ מזה שאדם צריך לעשות את ההשתדלות שלו ולהשביע את יוסף, גם אם ה' הבטיח

זה לא מסתדר עם שאר הפסוקנוגע, לא נוגע
שמדבר על יעקב עצמו.


אבל מה שבאתי להוכיח מדבריהם זה שההסבר שלי (שיעקב הבין בהתחלה שהוא עצמו יעלה חזרה) לא מופקע ובלתי מתקבל בגלל החידוש שבו.

כן אבל זה נשמע פסוק פיוטי שעיקרוקעלעברימבאר
שה' משרה את שכינתו בישראל גם בגלותם ויעלה אותם משם "אנכי ארד עמך מצרימה"
הא בהא תליאנוגע, לא נוגע
זה בגלל שיעקב מסמל את עם ישראל
בכל מקרה עד שיעקב לאקעלעברימבאר

הפך לגוי גדול הוא מנוע מלצאת ממצרים כאדם חי.

ואם תאמר שב17 שנה הם כבר הפכו לאלפי איש (מה שלא סביר, וזה עדיין לא "גוי גדול"). אז אולי יעקב חשש שהכנענים כבר לא יסכימו לקבל אלפי איש בארץ כנען, בעוד שפרעה נתן להם מקום. מה גם שהיה להם מקום מרעה משובח, בעוד שבכנען ייתכן שאין מקום למקנה כל כך גדול שכבר גדל מאז שהם התיישבו

יעקב מן הסתם הניח שהוא יחיה 180 שנהנוגע, לא נוגע

שבסופם הוא כבר יהיה גוי גדול (או לפחות עם בסיס איתן להפוך לכזה אחרי לא הרבה זמן) שיכול לחזור.

כשהוא הגיע לגיל 147 והרגיש שהוא עומד למות, הוא הבין למפרע אחרת את דברי ה' אליו.



אז ענית על התשובה למה יעקב לא חזר לארץקעלעברימבאר
התשובה הידועה לשאלה הראשונה125690אחרונה

היא שמבחינת יוסף, יעקב היה שותף במכירה, הוא זה ששלח אותו לאחים.

לבבי השאלה השניה, הפשט הוא שהוא רצה לראות אם האחים חזרו בתשובה

סוגית "פרסום הנס" האם....סיעתא דשמייא1
יש תמימות דעים לגבי הסוגיה הזאת או לכל מגזר יש את דרך המחשבה שלו בנושא?????
רק אם באלך.. תוכל להסביר יותר את שאלתך?צע
מה הצווי ההלכתי בנוגע לסוגית פרסום הנס בכלל.סיעתא דשמייא1
עיין כאןנקדימון
פניני הלכה - חנוכה


פרק זמנים - פניני הלכה

כלומר אין מניעה לנהוג כמנהג חבד.סיעתא דשמייא1
ברובד הרעיוניטיפות של אור

יש שמקשרים את אופי ההדלקה למשפחה ולביתיות. עם המדרש על הגזירה של היוונים שגרמה לעקירת דלתות הבית וכו

 

כשהייתי קטן שמעתי גם דבר תורה חמוד, שהדרך שלנו להאיר את המרחב בקודש היא לא ביציאה לכיכר העיר, אלא שאני מאיר אור קטן אצלי ואז גם ההוא ממול מאיר אצלו וכן הלאה


 

(כלומר, אלו טיעונים רעיוניים שיכולים להעניק משמעות לגישה ההלכתית שלא אוהבת הדלקה בברכה שלא בבית או בבית הכנסת)

רעיון מקסים🙂קעלעברימבאראחרונה
האם היציאה משעבוד מלכויות בבית שני היתהקעלעברימבאר

כשיהודה המכבי כבש את ירושלים והמקדש, או כשהיוונים עשו הסכם עם שמעון שהוא משוחרר מכל כפיפות להם ומכל מס?


 

הכוונה מבחינה תורנית הלכתית.


 

שהרי מצינו שגם בימי השופטים שהעלינו מס לאומות או בימי חזקיהו או צדקיהו שהעלינו מס לאשור ובבל, זה עדיין היה נחשב מלכות או עצמאות (עובדה שלא אומרים הלל על מרידת שאול בפלישתים, או חזקיהו וסנחריב). לעומת ימי זרובבל או נחמיה שאז היינו כפופים לגמרי לאומות וזה לא עצמאות. או כדברי עזרא

" ואת מלכינו שרינו כהנינו ואבתינו לא עשו תורתך ולא הקשיבו אל מצותיך ולעדותיך אשר העידת בהם . והם במלכותם ובטובך הרב אשר נתת להם ובארץ הרחבה והשמנה אשר נתת לפניהם לא עבדוך ולא שבו ממעלליהם הרעים. הנה אנחנו היום עבדים והארץ אשר נתתה לאבתינו לאכל את פריה ואת טובה הנה אנחנו עבדים עליה. ותבואתה מרבה למלכים אשר נתתה עלינו בחטאותינו ועל גויתינו משלים ובבהמתנו כרצונם ובצרה גדולה אנחנו"

וגם "כי עבדים אנחנו ובעבדתנו לא עזבנו אלהינו ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס לתת לנו מחיה לרומם את בית אלהינו ולהעמיד את חרבתיו ולתת לנו גדר ביהודה ובירושלם".

 

וגם מצינו שהורדוס ואגריפס נחשבים מלכים שהרי קוראים את התורה בהקהל. למרות שכפופים לרומא. בניגוד לזרובבל שלא נחשב מלך.

"ופורקן כהיום הזה" הכוונה לעצמאות מדינית או סתםקעלעברימבאר
הצלה?


פורקן במובן של פריקת עול מצווארינו של שעבוד מלכויות, או במובן של פדות והצלה מאסון?


או שמא "מסרת גיבורים ביד חלשים וכו' " מדבר על העצמאות?

גם בפורים אומרים "על הנסים ועל הפורקן"טיפות של אור
פורקן זה מילה נרדפת לפדות,קעלעברימבאר

לפרוק בארמית זה לפדות. לפדות זה לגאול.

 

גאולה בתנך זה גם הצלה מצרה, וגם הוצאת דבר משעבודו (גאולה משעבוד מלכויות, גאולת שדה, גאולת עבד). גאולה קלאסית בדברי חז"ל זה יציאה משעבוד מלכויות. עם זאת ברכת גאולה ב18 עוסקת בגאולה מצרה, ויציאה משעבוד מלכויות זה בתקע בשופר גדול לחרותינו. כך שלא ברור מתי פורקן משמש כהצלה מצרה ומתי כיציאה משעבוד מלכויות.


 

אם באמת פורקן כהיום הזה בעל הניסים זה גאולה מצרה. אז השאלה האם איפשהו בעל הניסים של חנוכה מוזכרת עצמאות פוליטית או רמז שחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן? (בדברי חז"ל זה מפורש, שהרי חזל אומרים שהלל אומרים רק עם הנס קרה כשלא היינו משועבדים לאומות, שנאמר הללויה הללו עבדי ה', ולכן בפורים לא אומרים הלל ש"אכתי עבדי אחשוורוש אנן".

ובפסיקתא רבתי דחנוכה (פרשה ב'): משאין אומרין הלל אלא על מפלתה של מלכות... הללו עבדי ה' ולא עבדי אנטיוכוס" ).

 

השאלה אם "מסרת גיבורים ביש חלשים וכו' זה אזכור ליציאה משעבוד מלכויות. שהרי אם מלכות יוון נמסרה ביד ישראל, משמע יצאנו משעבודה, אחרת לא שייך לומר "מסרת משעבד ביד משועבד".

 

כמובן זה לא הסיבה העיקרית לחנוכה, אלא הסיבה העיקרית היא שניצלה התורה מכליון, כדברי על הניסים "כשעמדה מלכות יוון על עמך ישראל להשמידם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך ואתה ברחמיך הרבים עמדת להם בעת צרתם" כמו נוסח פורים "כשעמד המן הרשע ביקש להשמיד את כל היהודים ואתה ברחמיך הפרת את עצתו"

פורקן זה המילה בארמית לישועהטיפות של אור
"וגאל את ממכר אחיו" תרגום אונקלוס:קעלעברימבאראחרונה

וְיִפרוֹק יָת זְבִינֵי דַאֲחוּהִי.

 

גאולה פה זה הוצאת השדה משעבוד זר (שלא של המשפחה).

 

אבל כמובן אתה צודק וגאולה עצמה יכולה להיות הצלה מצרה גם, כמו "קרבה אל נפשי גאלה" בתהילים ודגמאות רבות, וברכת גאולה ב18).

 

אבל למשל "אשר גאלנו וגאל את אבותינו ממצרים...ברוך גאל ישראל" בברכת גאולה בפסח, זה יציאה מעבדות לחירות (משעבוד מלכויות לעצמאות)

לדעתי זה משהו כללי שמתייחס לכל הישועות "בזמן הזה"זיויק
כלומר מאז ימי החשמונאים ועד היום בכל התקופות
השאלה היתה על המילה פורקן השניה בתוךקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 8:35

 

 

על הניסים של חנוכה "ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה ופורקן כהיום הזה".

 

אגב "בזמן הזה" הכוונה - בתאריך הזה, כלומר על הניסים שעשית לנו בימים(בשנים) ההם לפני אלפיים מאתיים שנה, בזמן הזה בתאריך הזה של כה בכסלו. "שעשית *לאבותינו* בימים ההם בזמן הזה" - אבותינו לא חיים בהווה.

 

"בימים ההם (ו)בזמן הזה" במובן של בעבר ובהווה, זה דרשה על המשפט. וזה אחד המקרים שמרוב פרסום הדרשה, נשכח הפשט הפשוט של המשפט...

 

כמובן הדרש גנוז בפשט, כי הרי הימים ההם (השנים ההם) כבר לא יחזרו, אבל "הזמן הזה" כלומר התאריך הזה, חוזר כל שנה ושנה, ומביא את התנוצצות העבר כל שנה מחדש בהווה באותו תאריך, ובמילא זה גם רלוונטי להווה. אבל צריך להבדיל בין פשט מובן של ברכה לבין דרש.

 

למרות שבדקתי עכשיו וזה לא לגמרי כך, הנה נגיד דברי הרב מרדכי אליהו:

 

"מאי מברך? שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה".
ומדקדקים בלשון הברכה שאין לומר "ובזמן הזה" בו"ו עיין כה"ח
תרע"ו ס"ק ה' ומש"ב ס"ק א' אולם עיין בשלמי חגיגה הלכות
חנוכה שהביא משם הלבוש שיש לאמר "ובזמן" והפירוש עשה
לאבותינו אז ובזמן הזה עושה עמנו נסים ונפלאות גלויים ונסתרים.
אבל כאמור אומרים בזמן והכוונה נסים לאבותינו בתקופה הזאת".

 

ועוד ממקור אחר:

 

 

 

 

 

 

בימים ההם בזמן הזה, ולא ובזמן הזה בתוספת וא"ו. דהנה הט"ז סק"ג הביא מה שכתב הלבוש שי"ל ובזמן הזה כדי לכלול כל הניסים שעשה לאבותינו ולפרוט אותו הנס דעכשיו מעין המאורע, שבכל יום עושה לנו ניסים גלוים ונסתרים כמו שעשה לאבותינו ג"כ גלוים ונסתרים ע"כ. וכתב ע"ז הט"ז ולא נראה לי כן, דא"כ קשה ל"ל לומר בימים ההם, ודאי היה בימים ההם, ובשלמא להנוסחא בלא אות וא"ו הוכרח לומר כן, דאל"כ הוה המשמעות שבזמן הזה שאנו קיימים בו נעשה נס לאבותינו, ע"כ צ"ל בימים ההם בזמן הזה, כאלו אומר בימים ההם בכ"ה לחודש. וכו' ע"ש. (ואכן כך הוא הנוסח והפירושגם בברכת שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.)"

 

הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
הציל את העולם כולו כך אומרים חז"ל.


שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים 

איפה זה כתוב?אדם פרו+

שהפיקניק הציל את העולם?

ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא


 

היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.


 

הם נענשו על זה שמכרו את יוסף


 

והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל

על מכירת יוסף.

...כְּקֶדֶם
א"ר אחוה בר זעירא עבירתן של שבטים זכורה היא לעולם תקווה היא לעולם וישבו לאכל לחם מאכיל לחם לכל באי עולם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאר

לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?

 

ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה

(במקבילות למדרש המסר הוא לכאורה מעלתם של בני יעקב)טיפות של אור
'הסיבה אחת שישבו השבטים ונטלו עצה על יוסף למוכרו זיכה את כל העולם כולו, שנמכר למצרים וכלכל את כל העולם בשני הרעב. וישבו לאכל לחם - להאכיל לחם לכל העולם. ואם עבירתם שלהם גרמה לכל העולם שיחיו, זכותם על אחת כמה וכמה'


'בא וראה חבתן של ישראל, שעבירותיהן מביאין לידי מעלות גדולות. אם עבירותיהן כך, זכיותיהן על אחת כמה וכמה... ישיבה אחת שישבו השבטים בעצה אחת למכור את יוסף, כלכלה את העולם שבע שנים בשני רעבון. אם עבירותיהן כלכלה והעמיד את העולם, זכיותיהן על אחת כמה וכמה'

אז על אחת כמה וכמה אם הם היו עושים סעודת סולחה עםנוגע, לא נוגעאחרונה

יוסף..

לענ"ד כוונת המדרש היא שהתכנית של ה' לעמ"י ותפקידו הם הבסיס לקיום עולם, ולכן בין כך ובין כך הם מביאים לקיום העולם.

אם הצעירים רוצים לבנות את בית המקדשטיפות של אור

אסור להקשיב להם

מדרש מענייןקעלעברימבאר
מישהו יודע לתרץ את הסתירה הזו?הודעה1

בבא בתרא טז: ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אמר רבא עפרא לפומיה דאיוב איהו באחרניתא אברהם אפילו בדידיה לא איסתכל דכתיב "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את", מכלל דמעיקרא לא הוה ידע לה.

מכאן משמע שהוא לא היה מודע ליופיה. וברור שעשה זאת כחלק מעבודת ה'.

 

לעומת זאת יש מדרש שאומר שה' נתן שכר לאבות שיהנו מהיופי של נשותיהן. משמע שה' רוצה שיהנה מהיופי הזה:

מישהו יודע לתרץ סתירה זו?

הכוונה שאברהם תמיד אהב את שרה בתור נפש, ואףקעלעברימבאר
על פי שנהנה מיופיה, מעולם לא שם לב שניתן להסתכל על יופיה במנותק מהנפש.


וכשהגיע למצרים היה חייב לשים לב אם היא יפה גם במנותק מהנפש ואם המצרים יראו אותה כיפה או לא.


הרי מעולם לא מצאנו שום חומרא שאדם לא יהנה מיופי אשתו, ואפילו התנא אבא חילקיה המלומד במופתים, אשתו היתה יוצאת מקושטת לקראתו שלא יתן עיניו באשה אחרת

הרבה פעמים יש מחלוקות בין מדרשיםטיפות של אור
^^^^הסטורי
ופשוט שהגמ' בבבא בתרא אינה לפי הפשט, כמו שרש"י על התורה כותב כשמביא את הגמ'.
נכון שזה לא הפשט. אבל מה המסר?קעלעברימבאר
יש צד בצדקות כזאת ויש בגמרא כמה מימרות כאלוהסטורי
"כמה צנוע אדם זה שלא הכיר באשתו" וכד'.


נכון שיש גם לא מעט אמירות אחרות בש"ס ובמדרשים ובד"כ לא זאת ההדרכה. יש מקום לעיין האם זו הדרכה של גלות והילקוט שהובא הוא הדרכה של ארץ ישראל.

אם זה היה כתובקעלעברימבאר

על משה אז היה מובן. שהרי נבואתו היתה ללא כוח מדמה ובלי קשר לחושים והיה צריך לפרוש מאשתו, וכל עולמו היה רוחני עם מיעוט בגשמיות (שזה עצמו גם ייתרון, אבל גם חסרון לעומת זיהרא עלאא דאדם הראשון ששם הכוח המדמה לא מעכב שום רוחניות, כפי שמתאר הרב קוק ב8 קבצים).

 

אבל מוזר שמתארים את זה דווקא על האבות, שכל עולמם היה קדושה בגשמיות.

 

אבל אולי זה קשור לזה שאברהם עדיין היה אברם ערל, ולא אברהם מהול (ויש קשר בין מילה לבין קדושת הבשר וקדושת הארץ), ועדיין לא נכרתו איתו כל הבריתות על הארץ, אז עדיין הגשמיות אצלו היתה חסרון. ייתכן שכשנאמר ששרה חזרה בזקנתה ליופי נעוריה, זה בחינת יופי חדש שלא סותר את הקדושה, לעומת היופי של שרי

1. נראה שהמדרש רבה חולק ב'אשה יפתחסדי הים
מראה את'. 2. יש גירסה במדרש ש'לא' יהיו מתרפקות. 3. גם לפי הגירסה שלנו, זה כדי שיהיה להן ביטחון ביופי שלהן להתרפק על בעליהן, זה לא אומר שבעליהן יסתכלו על יופין.
אבל ר' מאיר אמר "כדי שיהנו בעליהן בנויין" (שה''ש)הודעה1
זה אותו תירוץ שלישי. במיוחד שהגירסהחסדי הים

המקורית 'ומתעובת' לא 'ומתועבת'. היא עושה את זה לעצמה כשהיא מתעברת. זה פסיכולוגי. ההנאה של האבות זה לא מעצם הנוי אלא ההנאה מהתחושה שזה יוצר בבית כשאשה מרגישה יפה, לכן גם המדרש מביא שכאשר היא מתעברת יש עצב.

(אני לא מאה אחוז בתירוץ הזה, אבל יש גם את התירוץ הראשון שכתבתי לעיל שזה פשוט מחלוקת)

בדומה חשבתי על קושיה ותירוץ ל2 הדעות האחרונותקעלעברימבאר

במדרש.


 

דעה 2 במחילה נשמעת כאילו נכתבה על ידי מירב מיכאלי, כאילו האשה ממשת את עצמה ללא ילדים וברגע שיש לה ילדים משועבדת. דעה 3 מייצגת את דעת למך שלקח לו אשה לפריה ורביה ואשה לנוי (הפרדה בין הרומנטיקה הזוגית לבין הולדת ילדים, כמקובל בתרבות המערבית כיום).

עד כאן הקושיה.


 

התירוץ: לדעתי 3 התשובות אומרות שהאמהות היו עקרות כדי שישקיעו את מלוא האיכות ביצירת הילד שיוולד להן, כי אצל העקרות האמהות זה לא כמות ריבוי הילדים אלא האיכות, וכל חייהן הוקדשו בשביל התוצר הסופי שהוא הילד שיוולד: שרה ילדה רק את יצחק, רבקה התוצר הטוב שלה רק יעקב, רחל זה יוסף (ובנימין). לאה שלא היתה עקרה יש לה 6ילדים , לא אחד.

דעה 2 אומרת שמכיוון שכל אשה שיולדת צריכה להקריב מעצמה משהו (למרות שזה המימוש הכי גדול שלה) ומשועבדת לבנה, אז כדי שיצחק יצא הכי איכותי שיש , שרה כדי להכין אותו היתה צריכה 90 שנה לממש עצמה בחירות ללא ילד כדי שבנה בסוף יצא הכי איכותי שיש, כמו רופא שמוטב שידחה את רפואתו 7 שנים של לימוד כדי שיצא רופא מעולה, או כמו טייס שהצבא מוכן להשקיע כמה שנים רק בהכשרתו כדי שיצא בסוף טייס מעולה.

כנל תירוץ 3 - למרות שמימטש הזוגיות הכי גדול שיש זה הולדת ילד משותף, זה בא על חשבון משהו. אז מוטב היה שהאבות והאמהות יהיו שנים רבות ללא ילדים כדי שיתמקדו בזוגיות רק זה בזו ללא ילד ש"יפריע", וכל זה הכנה והכשרה לנשמה הענקית שהם יולידו בסוף, ואז מתברר שכל שנות הזוגיות היו הכנה להולדת הילד

כן אני מסכים אוסיף שחז"ל אמרו שבצורהחסדי הים

פיזית בהתחלה לא יכלו להוליד ילדים בגמרא ביבמות סד אעתיק חלק עיקרי מהסוגיא: "אמר רבי אמי אברהם ושרה טומטמין היו שנאמר (ישעיהו נא, א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם וכתיב (ישעיהו נא, ב) הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שרה אמנו אילונית היתה שנאמר (בראשית יא, ל) ותהי שרי עקרה אין לה ולד אפי' בית ולד אין לה"

אני מבין את הסוגיה כפשוטו. ברגע שיש לך מניעות פיזיולוגיות כאלו, אז אתה פחות עסוק בתאווה הגשמית.


אני כן יכול לקבל את המדרש של @הודעה1 כפשוטו, אבל לפי דעתי זו דעה פחות מרכזית בחז"ל וגם בפשט הפסוקים עצמם. לכן הצעתי הסברים אחרים.

לא התכוונתי שלא היו להם תאוות גשמיות, אלאקעלעברימבאר
שעד שנולדו הילדים הם היו עסוקים בזוגיות בקשר בין זה לזו (כולל המימדים הגשמיים, כולל היופי), ללא ילד שיסיח את הדעת , וזה עצמו היה ההכנה הכי איכותית לילד שעתיד להיוולד.


תרצתי את המדרש שהובא, לא את המדרש השני על זה שאברהם לא הביט בשרה


להפתעתי מצאתי תירוץ ברמב"ם!הודעה1

בפירוש המשנה אבות ה,יט הוא כתב שאברהם מעולם לא הסתכל עליה "הסתכלות שלמה" עד אז. כלומר הוא לא התבונן בגופה עד אז, אלא רק על פניה.

 

ישר כח למי שניסה לתרץ

חשבתי על תירוץ -קעלעברימבאר
החילוק הוא בין אברהם לפני הברית מילה לאחריה. לפני המילה הוא לא יכל לקדש את הגשמיות ואת הגוף.


כי מצאנו חילוקים במדרש בין לפני מילתו לאחריה. למשל שלפני מילתו הוא היה קורס ונופל כשקיבל נבואה כי הטומאה של הערלה לא אפשרה לו לעמוד מול ה' בנבואה (רשי על ויפל אברהם על פניו וידבר איתו אלוקים לאמר)

הבנה מוטעית. צורתה זו פניה כמבואר בפיהמ"שחסדי הים
סנהדרין ז, ד והלכות עבודה זרה פרק ג בסוף.
איפה המדרש השני שהבאת?דרור אל
תן מקור
לא חייבים ליישב, אבל אפשר לומר שהתורה בכוונהנוגע, לא נוגעאחרונה

מתנסחת בצורה שאפשר להבין אותה ביותר ממשמעות אחת (פה זה ההוספה של המילה "נא". מצד אחד פשוטו של מקרא זה לא כמו הדרשה בגמ' (כפי שאומר רש"י), מצד שני לפי פשוטו של מקרא היינו מבינים אותו דבר גם בלי המילה "נא").

היא רוצה לומר לנו- אתה צריך לקרוא בכמה אופנים, וללמוד את המסר מכ"א מהם. מה קרה בפועל תשאל אח"כ, אחרי שהפנמת את כל המסרים.


ואז בפשטות יוצא- החיבור של אברהם לשרה היה פנימי ועמוק מאוד. לא רק מעל המגע, אלא גם מעל הראיה/מראה. אחרי שיודעים את זה, מבינים שזה שאברהם כן הכיר את יופייה של שרה, ואף נהנה ממנו, לא פגע בכהוא זה בחיבורו הפנימי אליה (ומן הסתם אף העצים אותו).



אולי יעניין אותך