## סיפור: הצעצועים של גן חצב
ביום ראשון בבוקר נכנסו ילדי **גן חצב** וראו הפתעה גדולה:
על המדף חיכתה קופסה ענקית, מלאה צעצועים חדשים שקנתה הגננת נעמה.
היו שם **משאית כחולה גדולה** עם גלגלים מבריקים, **בובת דוב רכה** עם צעיף אדום, **סט קוביות צבעוניות** לבניית מגדלים גבוהים, וגם **מטוס ירוק קטן** שעושה רעש כשדוחפים אותו קדימה.
הילדים קפצו מרוב שמחה.
"וואו!" קרא יואב, "אני רוצה להיות הראשון שמשחק במשאית!"
"ואני רוצה את הדוב!" צעקה מיה וחיבקה אותו.
דני מיד התחיל לבנות מגדל מהקוביות, ועדי הריצה את המטוס הלוך ושוב.
באותו יום היה כיף גדול, אבל בסוף היום קרה משהו שונה:
יואב הסתכל על המשאית ואמר בליבו: *"איזו משאית מושלמת, אם אקח אותה הביתה אוכל לשחק בה לבד."* הוא החביא אותה בתיק.
גם מיה חשבה: *"הדוב כל כך רך, אני רוצה לישון איתו בלילה."* והיא הכניסה אותו לתיק שלה.
עדי אהב מאוד את המטוס הירוק ולא הצליח להיפרד ממנו – וגם הוא החליט לקחת אותו.
למחרת בבוקר רצו הילדים ישר אל המדף. אבל המדף היה כמעט ריק.
דני חיפש את הקוביות ומצא רק חלק קטן מהסט.
"ואיפה המשאית?" שאל.
"לאן נעלם הדוב?" התפלאה שירה.
"אני רציתי לשחק במטוס!" קרא אורי.
בגן השתררה שתיקה. חלק מהילדים נראו עצובים, חלק כועסים.
כולם הביטו בגננת נעמה.
נעמה ישבה במפגש ואמרה:
"ילדים אהובים, אתמול הבאתי לגן צעצועים חדשים כדי שכולכם תהנו מהם. אבל הבוקר גילינו שחלק מהם נעלמו. אני מבינה שחלק מכם לקחו אותם הביתה. חשוב שתדעו – הצעצועים בגן הם של כולם. אם לוקחים אותם הביתה, אחרים נשארים בלי לשחק. זה עושה לכולם עצוב."
יואב, מיה ועדי הרגישו חום בפנים. הם לא אמרו מילה, אבל בלב ידעו שהגננת מדברת עליהם.
בהתחלה הם הרגישו טוב עם הצעצוע החדש, אבל עכשיו הם הרגישו לא נעים – גם כי אחרים עצובים, וגם כי זה לא באמת שלהם.
למחרת חזרו שלושתם עם הצעצועים.
יואב אמר: "אני מצטער שלקחתי את המשאית, רציתי לשחק בה לבד."
מיה חיבקה את הדוב והחזירה: "הוא כל כך נעים, אבל הבנתי שהוא שייך לגן."
ועדי הניח את המטוס ואמר: "סליחה, הייתי צריך לבקש לשחק יותר זמן."
נעמה חייכה ואמרה:
"אני שמחה שהחזרתם. הכי כיף כשכולנו משחקים יחד. אם יש צעצוע שממש בא לכם עליו – תמיד אפשר לבקש להאריך את התור, או לספר לי, ונמצא פתרון."
מאז למדו הילדים שצעצועים של הגן נשארים בגן, וכך כולם יכולים ליהנות מהם – בלי שאף אחד יהיה עצוב.
---
## שאלות מנחות להורה
1. **"למה לדעתך יואב, מיה ועדי לקחו את הצעצועים הביתה?"**
*מטרה:* לברר את **המניע** – רצון אישי חזק, קושי לחלוק.
2. **"איך הרגישו שאר הילדים כשלא מצאו את הצעצועים?"**
*מטרה:* לפתח **אמפתיה** – להבין את הצד השני.
3. **"מה קרה כתוצאה מכך שהצעצועים נעלמו?"**
*מטרה:* להראות את **הקשר בין פעולה לתוצאה** – מעשה קטן גרם לעצב גדול.
4. **"איך לדעתך הרגישו הילדים שהחזירו את הצעצועים?"**
*מטרה:* לעזור לזהות תחושת הקלה ותיקון.
5. **"איזה פתרון אחר יכלו יואב, מיה ועדי למצוא במקום לקחת את הצעצועים?"**
*מטרה:* לחשוב על **פתרונות חלופיים** – לבקש עוד תור, לשחק יחד, לבקש מההורים צעצוע דומה בבית.