שמתי את השאלה שלך בצ'ט gpt. שתדעי שממש יש לו תשובות מעולות הרבה פעמים, ושוה לנסות להתייעץ.
"נלך בכמה כיוונים — רגשיים, ניהוליים ופדגוגיים:
קודם כול — להבין את התמונה
כיתה “קשוחה” לרוב לא באמת שונאת את המורה.
הן בוחנות גבולות. לרוב מתוך:
תחושת כוח קבוצתי (“נראה אותה עומדת מולנו”)
שעמום או חוסר רלוונטיות (לא תמיד בגלל התוכן, אלא בגלל איך הן מרגישות בכיתה)
לפעמים גם כי מישהי קודמת “הייתה בסדר איתן” — ועכשיו הן בודקות אם ימשיכו לקבל יחס דומה.
אז המטרה כרגע היא לא לרצות אותן, אלא להחזיר לעצמך את המעמד.
כדי שמי שמדברת באמצע תרגיש — “אופס, עדיף להקשיב עכשיו”.
🧭 שלב ראשון: מיצוב מחודש של סמכות
(גם אם זה נראה מאוחר — אפשר!)
1. שינוי טון התקשורת:
תעברי לשפה יבשה, עניינית, קצרה, רגועה.
בלי להרים קול, בלי יותר מדי “בנות, אני מבקשת... באמת…” — אלא משפטים קצרים וברורים:
> “עכשיו לוקחים מחברת.”
“מי שמדברת – זה רושם על הלוח.”
“נעצור עד שיהיה שקט.”
השקט הפנימי שלך הוא הנשק הכי חזק.
2. אל תענישי – תנהלי.
במקום “אם תמשיכו אני ארשום למשוב”, תגידי:
> “אני רואה שזה לא הזמן לשיעור כרגע. אני מחכה.”
ואז פשוט מחכי בשקט.
השתיקה שלך מול הכיתה יוצרת מתח שקט. זה עובד הרבה יותר מצעקות.
3. לא לדבר כשהן מדברות.
גם אם זה אומר שדקה-שתיים השיעור "מתבזבז".
אחרי 2–3 פעמים הן מבינות שאת לא נלחמת, את פשוט לא משתתפת במשחק.
4. תמיד להחמיא בקור רוח.
אם שלוש בנות משתפות פעולה – “רשמתי לעצמי מי שהשתתפה – תודה לכן.”
לא “סוף סוף מישהי מקשיבה”, אלא שפה נקייה ועניינית
🌱 שלב שני: לבנות איתן קשר מחדש
הן כנראה לא שונאות אותך, אלא פשוט לא מרגישות קשר אלייך.
1. קחי רגעים קטנים לפני השיעור או אחרי – משפט קטן כמו “מה שלומך היום?” או “ראיתי שהבאת פנקס חדש” – בונה אמון לאט־לאט.
2. אל תנסי להצחיק או להתחבב בכוח. הן מריחות את זה מיד.
דווקא כשאת שומרת על כבוד עצמי – הן יעריכו אותך בטווח הארוך.
3. תנסי לזהות “מנהיגה שלילית” אחת – ותדברי איתה לבד, לא נוזפת אלא מתייעצת:
> “אני מרגישה שקשה לכן עם השיעור שלי. מה יכול לעזור לך להתחבר יותר?”
לפעמים, רק זה גורם לה להרגיש שותפה – והאווירה משתנה.
🧩 שלב שלישי: שינוי מבני קטן בשיעור
לא צריך להמציא את הגלגל, רק לשנות את הדינמיקה:
1. התחלה ברוטינה קבועה וקצרה:
“3 דקות פתיחה” — משהו קבוע שכל שיעור מתחיל בו (חידה, שאלה אישית, פתגם, משהו מצחיק שקשור לנושא).
כך הן יודעות מה מצפה, ואת קונה תשומת לב ראשונית.
2. משימות קצרות ועם תחרות קטנה.
לדוגמה – “מי שמוצאת תשובה נכונה ראשונה מקבלת נקודה לקבוצה שלה.”
תחרות בין קבוצות – לא בין יחידות.
3. דפי עבודה סופר ממוקדים.
לא עמודים שלמים, אלא קטע אחד, שאלה אחת, משימה אחת – ואז שיתוף.
🛡️ שלב רביעי: לגבות את עצמך מול הצוות
אם באמת מדובר בכיתה שידועה כקשה, אל תישארי לבד:
דברי עם מחנכת, רכזת שכבה, יועצת – ובקשי אסטרטגיה אחידה לכל הצוות.
לפעמים מספיק שכולן יחליטו על כלל אחד ברור ("מי שמדברת בזמן שיעור – נקודה שלילית קבוצתית"), כדי שפתאום כל המורות ירגישו שינוי.
❤️ שלב חמישי: לדאוג לעצמך
אל תשאבי את זה הביתה.
זה שוחק. תזכרי — את מורה מקצועית, לא אמורה “להציל” את העולם, אלא פשוט לעשות את המיטב במסגרת הנתונה.
שתי–שלוש הצלחות קטנות בשיעור אחד – זה כבר ניצחון
לי נשמע שהוא נתן כאן כמה כיוונים להתחיל מהם...
בהצלחה רבה, אל תתייאשי🙏 ותודה לך .