הופרטו המבחנים העיוניים בנהיגה
במסגרת התוכנית לשפר את רמת השירות לתלמידי הנהיגה נבחרו שלושה זכיינים פרטיים להפעלת מערך מבחנים עיוניים (תיאוריה) בכל הארץ. כל זכיין יהיה אחראי לתפעול מערך המבחנים באחד משלושת המחוזות בארץ, ירושלים והדרום, מרכז וצפון. בסך הכל יופעלו כ-25 אתרים בכל רחבי הארץ.
מבחני התיאוריה ייערכו לראשונה באמצעות מחשבים מתקדמים שיזהו את הנבחנים ויצלמו אותם באמצעות מצלמת אינטרנט. צילום הנבחנים נועד למנוע זיופים או ניסיונות התחזות במבחנים. כיום, מתבצעים מבחני הנהיגה העיוניים בכתב, באמצעות טפסים הנבדקים על ידי בוחנים של אגף הרישוי.
כל נבחן יעבור זיהוי מיוחד באמצעות השוואת תמונתו שצולמה במצלמת האינטרנט עם תמונה שבמאגר התמונות המרכזי של משרד התחבורה. נתוני הנבחן יוזנו למחשב משרד התחבורה לצורך קביעת זכאותו לביצוע הבחינה, וכדי לוודא כי הנבחן אינו נמצא תחת שלילה או פסילה של רישיון הנהיגה.
מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי בעקבות הרפורמה יוזל התעריף למבחן עיוני חוזר מ-116 שקלים כיום ל-40 שקלים בלבד ואילו מחירו של מבחן מעשי חוזר יעמוד על 76 שקלים בלבד, במקום 116 שקלים.
מבחן התיאוריה החדש יורכב מ-30 שאלות אמריקאיות. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות ורק תשובה אחת נכונה. יש לענות לפחות על 26 שאלות נכונה כדי לעבור את המבחן. זמן המבחן יוגבל לראשונה ל-40 דקות בלבד. לאחר תום הזמן לא יתאפשר לנבחן להמשיך בבחינה. כיום המבחן אינו מוגבל בזמן.
בכל אולם בחינה יותקן מכשיר אלקטרוני מיוחד למיסוך שיחות סלולריות אשר ימנע לחלוטין אפשרות לקבל שיחות במהלך הבחינה או להתקשר מהטלפון הסלולרי לצורך בירור התשובות.
מבחני התיאוריה יבוצעו בשפות עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, ספרדית ורוסית ויערכו מדי יום. בערים הקטנות יתקיימו המבחנים 3 פעמים בשבוע.
מדי שנה נערכים בארץ כ-290 אלף מבחני נהיגה עיוניים. שיעור ההצלחה במבחנים אלה עומד כיום על כ-49% בממוצע.
