מי נקרא אדם ומי לא?
(בהמשך לציטוט שהבאתי לעיל, נתבקשתי על ידי אחד מהאנשים פה להרחיב בעניין)...
ובכן:
אומר הנביא יחזקאל: "ואתם צאן מרעיתי אדם אתם"(יחזקאל ל"ד)
ועל כך אומרת הגמרא בשלושה מקומות שונים בשם רבי שמעון בר יוחאי: "אתם קרויים אדם ואין הגוים קרויים אדם" (יבמות ס"א עמ' א', בבא מציעא קי"ד עמ' ב', כריתות ו' עמ' א') וכן איתא בילקוט שמעוני (יחזקאל ל"ד סימן שע"ג).
בספר הזוהר, מסביר רשב"י את עומק דבריו:
"זכאין אינון ישראל בהאי עלמא באלין פקודין דאורייתא דאקרון אדם דכתיב (יחזקאל לד) אדם אתם , אתם קרויים אדם וגוים לא אקרון אדם, ובגין דישראל אקרי אדם אית לון לאשתדלא באינון פקודין דאורייתא למהוי כלא חד ברזא דאדם" (רעיא מהימנא דף כ"ה עמ' ב')
תרגום לעברית: "זכאים הם ישראל בזה העולם, באילו מצוות התורה, שנקראו אדם, שכתוב: "אדם אתם" אתם קרוים אדם וגוים לא נקראו אדם, ומפני שישראל נקראים אדם, יש להם להשתדל באותן מצוות התורה להיות הכל אחד בסוד של אדם"
אין במימרא זו עניין הצהרתי גרידא אלא גם משמעות הלכתית לדוגמא:
1. מת גוי אינו מטמא באוהל, מכיוון שדין טומאת אוהל נאמר בתורה בפסוק "אדם כי ימות באוהל" וגוי אינו נקרא אדם. וכן פסק הרמב"ם, הלכות טומאת מת, פרק א' הלכה י"ג, אולם יש מהראשונים שחלקו בעניין קברי גויים, (רבינו תם, והראש) מכיוון שפסקו הלכה כרשב"ג בעניין סוגיא דמדורות גוים שקוברים שם נפלים. אין זה ברור שהם חולקים אף באוהל, ומובא בשולחן ערוך (יו"ד סימן שע"ב סעיף ב') "קברי גוים, נכון ליזהר הכהן מלילך עליהם" ואומר הרמ"א: "אף על פי שיש מקילין, נכון להחמיר". יוצא שללכת על הקברים ממש, תלוי במחלוקת הראשונים, אך לא ראיתי שחלקו במפורש אף על אוהל.
2. יש איסור למשוח אדם בשמן המשחה שנאמר "על בשר אדם לא ייסך" אולם הסך אותו על גוי או בהמה פטור (רמב"ם הלכות כלי המקדש פרק א' הלכה ו')
3. גוי אינו מטמא במראות נגעים שנאמר: "אדם כי יהיה בעור בשרו" (רמב"ם הלכות טומאת צרעת פרק ט הלכה א)
ואומר רבינו תם (תוס' מסכת בבא קמא דף לח/א ד"ה אלא האדם) שכל מקום בו נאמר "האדם" זה גם גוי, ורק במקום שנאמר "אדם" סתם זה דווקא יהודי.
ראוי גם לעיין בדברי האורח חיים הק' במקומות הבאים:
בראשית פרק ג פסוק כ
בראשית פרק ג פסוק כ
שמות פרק כא פסוק ד
ויקרא פרק יג פסוק ב
ויקרא פרק יח פסוק ה
במדבר פרק יט פסוק יד
סליחה על כל החומר שכתבתי - אבל מספיק 4 השורות הראשונות שכתבתי...
ואני מסכים שלא צריך להרוג סתם כל גוי:[
אם הורגים צריך סיבה:
נקמה, קידוש השם, וכו' וכו'.