במלאת שנתיים לגירוש - כדאי לשוב ולהתבונן במה שבאמת אירע שם, לפחות על מנת להפיק לקחים לעתיד.
האם זה כשל או אידיאולוגיה מוטעית?
זוהי תפישת עולם מוטעית, מחטיאה וחוטאת.
האם מועצת יש"ע ורבניה "כשלו" או שתפיסת עולמם המוטעית הביאה אותם מתוך בחירה חופשית לשתף פעולה עם מכונת הגירוש?
לרב אורי שרקי יש שיעור יפה אודות מה שהתרחש בסדום. על פי הרב שרקי אנשי סדום ראו את עצמם כחברה המשיחית הראשונה בהיסטוריה, ומאחר שהם הגיעו למסקנה ש"ימות המשיח הגיעו" הם היו מתאכזרים ודוחים עניים שהגיעו לעירם. כי הרי בימות הגאולה לא יתכן שהעוני קיים, ולכן עשו כל שביכולתם כדי לסלק כל גילויי עוני.

האם העובדה שמאחורי הפשע יש אידיאולוגיה או צידוק מוסרי המכשיר את החטא? התשובה היא לא. על האדם לעמוד מול שתי העמדות המוצעות, ובבחירה חופשית לבחור באידיאולוגיה המוסרית בניהן
על פי האדמו"ר הזקן מחב"ד חטאם של המרגלים היה שלא רצו לבוא אל הארץ, כי לא רצו לבוא אל "הארציות". הם רצו להישאר עם פילוסופי ועם של רוח, בלי לגעת בחומר.ובלי להתעסק בקטנות של החיים.
אלה רק שתי דוגמאות לאידיאולוגיות שעמדו מאחורי מעשים נפשעים, כמו בסדום, ומאחורי חטאים, דוגמת חטא המרגלים. כלומר, לרוב פשעים וחטאים נעשים בשם אידיאולוגיות או צידוקים מוסרים כאלה או אחרים. לרוב הפושעים בהיסטוריה הייתה איזו אידיאולוגיה או צידוק מוסרי למעשיהם.
האם העובדה שמאחורי הפשע יש אידיאולוגיה או צידוק מוסרי המכשיר את החטא? התשובה היא לא. על האדם לעמוד מול שתי העמדות המוצעות, ובבחירה חופשית לבחור באידיאולוגיה המוסרית בניהן.
"אני נותן לפניך את החיים והטוב, המוות והרע ובחרת בחיים", כלומר: לאדם ניתן כוח לברר ולבחון מה טוב ומה הרע, גם כאשר מאחורי שתי הדרכים המוצעות יש "אידיאולוגיה".
ולעניין מועצת יש"ע ורבניה: ידיד העיד שבמהלך הגירוש הרב אלי סדן אמר לו ששרון הוא רודן שגנב את לב העם. מה היינו מצפים מאדם שחושב שרודן גנב את השלטון? היינו מצפים ממנו להורות לתלמידיו לסרב לפקודת הרודן ולהתקומם נגדו. ומה עושה הרב סדן? הוא מצווה על חייליו לציית לפקודות ודואג שהם לא יהיו במעגלי הגירוש הראשונים, אבל הם השתתפו במעגלי גירוש אחרים. כלומר, למרות שהוא עצמו מודה ששולט כאן רודן, הוא ממשיך לציית לו ציות עיוור.
הטעות הפתולוגית הראשונה של חברי המועצה ורבניה הוא שכאשר הם אומרים "עם ישראל" הם מתכוונים בעיקר לאליטה השלטת ולשלטון העשירון, ולא לעם. הם מקדשים את השלטון, המדינה והצבא.
זה מזכיר אידיאולוגיות של משטרים אפלים.
דוגמא נוספת: הרב יובל שרלו הורה לתלמידיו לפני הגירוש שעליהם לציית לכל פקודה, אלא במקרים קיצוניים שהצבא אף פעם לא מגיע אליהם. כלומר, הוא מצווה על תלמידיו לציית ציות עיוור לכל פקודה.

יש לציין שמדינת ישראל דווקא מכירה בפקודות לא חוקיות בעליל. כך למשל, חייל שירה בגלגלי מכונית פלשתינאית שהפרה עוצר, בהוראת מפקדו, נשפט ונכלא. בית המשפט קבע שהוא ביצע פקודה בלתי חוקית בעליל
יש לציין שמדינת ישראל דווקא מכירה בפקודות לא חוקיות בעליל. כך למשל, חייל שירה בגלגלי מכונית פלשתינאית שהפרה עוצר, בהוראת מפקדו, נשפט ונכלא. בית המשפט קבע שהוא ביצע פקודה בלתי חוקית בעליל.
דוגמא נוספת: בעז העצני העיד שלפני הגירוש התקבלה במטה מועצת יש"ע הדלפה שהדבר הפשוט ביותר לצבא יהיה, לו ירוכזו ההמונים בנוה דקלים בבתי הכנסת. נאמר שפיזור של ההמונים ביישוב יקשה על הגירוש, ויתכן שיעשה אותו לבלתי אפשרי. ההתראה הגיע לפני יום הגירוש. ומה עושים מועצת יש"ע ורבניה? הם מרכזים את הנוער בבתי הכנסת. וגם כאשר מתפרץ לבתי הכנסת אחד המשובחי"ם ומתחנן שיוציאו את כולם לרחובות, ממשיך הסירוס.
האם כל הדוגמאות האלה הם "כשלים" או האידיאולוגיה מוטעית ונפשעת?
יש שיטענו שמה שהניא את המועצה ורבניה היה פחד מפני היריות. אוכיח שזה לא כך ושזה היה אך תירוץ.
כבר אמר ויקטור פרנקל: "כשיש לאדם למען מה, הוא מוכן לסבול כמעט כל איך". רוב אנשי מועצת יש"ע ורבניה מתגוררים בהתנחלויות, באזורי סיכון. מחבלים עלולים, חלילה, לירות בהם בדרכם הביתה. האם הם מתקפלים מפחד היריות? למרבה האבסורד את הנשק והכסף מספקת מדינת ישראל לרוצחים בדרכים אותה הם מקדשים, וזאת כדי להבעיר את השטח ולייצר את הגירוש הבא.
במקרה הנ"ל הם אינם מפחדים מהיריות. כלומר, כאשר האידיאולוגיה שלהם מתיישבת עם מעשה מסוים הם לא מפחדים מהאש ומוכנים גם להקריב את הנפש. בנוסף לכך, ברור לכל מי שיש לו מעט היגיון, ודברים דומים שמעתי גם מאליקים העצני, שלמרות האיומים בכפר מימון לא היו מעיזים שחורי המדים לירות בנהר הנשים והילדים מול כל המצלמות. ובכל מקרה, אילו עשו כן היה המשטר הרודני נופל והיינו מנצחים. כך קרה תמיד כאשר משטר רודני ירה באזרחיו.
ובכל מקרה, ברור שכאשר האידיאולוגיה של מועצת יש"ע ורבניה מתיישבת עם מעשה מסוים, הם אינם מפחדים מאש ולא מיריות. התגוררותם בהתנחלויות מעידה על כך.
הם יגידו שיש הבדל, כי הרי כאן מדובר ב"מלחמת אחים". וזו אכן האידיאולוגיה הטראגית השנייה שהובילה אותם לשיתוף פעולה עם מכונת הגירוש.
כאשר כלב ויהושע אומרים: טובה הארץ מאוד מאוד, אומר העם לסקול אותם באבנים. האם בשם הפחד מ"מלחמת אחים" מתקפלים יהושע וכלב? האם הם נסוגים מעמדתם המוסרית ודבקים באידיאולוגיה המרגלית כדי למנוע "מלחמת אחים"? לא ולא. הם דבקים בעמדתם המוסרית. כל הדור ההוא אובד במדבר, וכלב ויהושע זוכים ונכנסים אל הארץ הטובה.
ומי כן נוהג כך ומצטרף אל החוטאים בחטאם כדי "למזער נזקים"? אהרון הכהן בחטא העגל. וכשמשה יורד מההר הוא קורא: "מי להשם אלי" ומצטרף אליו המיעוט, בני המשפחה שלו... שבט לוי. משה מצווה עליהם להרוג איש באחיו ואיש בבני משפחתו. כלומר, ההצטרפות אל הפושעים דווקא היא שמובילה למלחמת אחים עקובה מדם.
כשמועצת יש"ע ורבניה קוראים לציית ציות עיוור למכונת הגירוש זה אינו כשל, אלא תפישת עולם. זו האידיאולוגיה שלהם. אלא שזו תפישת עולם מוטעית, מחטיאה וחוטאת, ודווקא היא זו העלולה לגרור מלחמת אחים.
העשירון העליון משתמש במועצת יש"ע וברבניה לביצוע פשעי הגירוש. והעיד על כך מחקר שהתפרסם לאחרונה בעיתונות ובו ציטוטים של כוחות הגירוש והפסיכולוגים שלהם, בו נאמר במפורש שרבנים וראשי ציבור מתוך המחנה הכתום שימשו אותם כגורם עזר פנימי לביצוע פשע הגירוש.

כמעט בכל הפשעים שנעשו בהיסטוריה השתמש הפושע במשתפי פעולה מצד הקרבן על מנת לבצע את זממנו. בגוש קטיף ברור שללא שיתוף פעולה זה, גדולים היו סיכויינו להינצל ולהציל גם את פושעי הגירוש מעצמם
כמעט בכל הפשעים שנעשו בהיסטוריה השתמש הפושע במשתפי פעולה מצד הקרבן על מנת לבצע את זממו. בגוש קטיף ברור שללא שיתוף פעולה זה, גדולים היו סיכויינו להינצל ולהציל גם את פושעי הגירוש בעצמם.
לכן, הפשע נורא ומעוות. והנורא מכל שהוא מגובה בתפישת עולם מעוותת ומשיחית, עד כדי כך שבנווה דקלים התנפל רב מסוים על נער שניסה לחסום ג'יפ של הגירוש, טלטל אותו, ונהג בו באלימות (אותו רב סיפר לי אישית שאכן כך עשה). ובכפר מיימון מתנפל רב אחר על האזרחים המנסים למנוע ממכתזית של כוחות הגירוש להיכנס אל הכפר.
ממש כמאמר הפתגם הידוע: המרחם על אכזרים, סופו להתאכזר לרחמנים.