רעיון על הפרשה !עזרא - ארכיון

שם הפרשה: משפטים

הכלל1, ששמה של פרשה בתורה מבטא את תוכנה, נראה לכאורה בגלוי בפרשתנו. הפרשה נקראת משפטים, ואכן רוב המצוות המפורטות בה שייכות לסוג ה'משפטים' שבתורה, מצוות המתחייבות מצד השכל וההיגיון.

אולם כשאנו מגיעים לסוף הפרשה, אנו מוצאים שם דברים שתוכנם מנוגד ל'משפטים'. שם מתוארות ההכנות למתן תורה2, כאשר עם-ישראל הקדים 'נעשה' ל'נשמע'3. הקדמת 'נעשה' ל'נשמע' מבטאת ציות גמור וקבלת-עול, ההפך מהבנה והכרה שכלית. נוסף על כך, בין הדינים שבפרשה כלול 'חוק' מובהק - "לא תבשל גדי בחלב אמו".4

מעלת ההבנה

להבנת העניין ראוי להביא את דברי השל"ה5 על הפסוק "זה א-לי ואנווהו, אלוקי אבי וארוממנהו".6 הוא מסביר, שכאשר יהודי מגיע להכרה בבורא מצד שכלו ומחשבתו - "זה א-לי", הרי אז "ואנווהו" (מילה המורכבת מהמילים 'אני והוא') - האדם מתאחד עם הקב"ה. לעומת זאת, כאשר הקשר עם הקב"ה בנוי רק על האמונה העוברת מדור לדור, "אלוקי אבי", נשאר הקב"ה מרוחק מן האדם - "וארוממנהו".

האמונה הטבעית, שהיא ירושה מאבותינו, אמנם צריכה להיות יסוד ההבנה והחשיבה, אבל אין להסתפק בה. האמונה עצמה עדיין אינה יוצרת התקשרות נפשית עמוקה עם הקב"ה. רק כאשר האדם מבין ומכיר בשכלו את גדולת ה', נוצרת בנפשו התקשרות פנימית עם הבורא.

מעלת האמונה

לפיכך צריך היה לכאורה סדר הדברים בפסוק להיכתב להפך - קודם האמונה הבסיסית, "אלוקי אבי", ורק לאחר מכן ההכרה האישית, "זה א-לי"?

אלא כאן טמון רעיון עמוק יותר. הפסוק אינו מדבר על האמונה הראשונית, הטבעית, שאינה נרכשת על-ידי האדם עצמו. הפסוק מדבר בשתי דרגות של עבודה עצמית, שבאות לאחר האמונה הראשונית.

האמונה הטבעית בקב"ה, הטבועה בנפש האדם מלידתו, היא הבסיס הראשוני לכל העבודה של האדם בחייו. על בסיס האמונה הזאת הוא מתחיל להתבונן ולהגיע להכרה שכלית עצמאית בקב"ה. ההבנה הזאת מביאה אותו להזדהות שלמה עם הבורא, תורתו ומצוותיו - "זה א-לי".

השכל מוגבל

אלא שאז נדרש האדם להגיע לשלב עליון יותר - "אלוקי אבי וארוממנהו". לאחר שהוא מגיע להבנה ולהכרה המרבית, הוא נדרש להכיר בעובדה, שיש גבול ליכולת ההבנה האנושית, וכי אי-אפשר לתפוס באמצעותה את הבורא הבלתי-מוגבל. או-אז הוא נדרש שוב לאמונה - אמונה במה שאי-אפשר להבין, ברוממותו של הקב"ה.

זו אינה האמונה הראשונית, שהייתה הבסיס לכל העבודה. זו דרגה עליונה יותר של אמונה, אמונה שבאה דווקא לאחר מיצוי כל יכולת ההבנה וההשגה. אמונה זו מביאה את האדם להכרה עמוקה יותר בגדולת הקב"ה - "וארוממנהו".

עיקרון זה מסביר גם את מבנה פרשתנו. אחרי התגלותו של הקב"ה על הר-סיני מתחילה העבודה העצמית של עם-ישראל, 'משפטים'. אולם לאחר שלב ההבנה העצמית נדרש היהודי להגיע להכרה, שמעל ההבנה צריכות לעמוד האמונה וקבלת-העול. לכן בסוף הפרשה מדובר על הקדמת 'נעשה' ל'נשמע' ועל מצווה שבבחינת 'חוק', כדי להמחיש שהקב"ה עצמו הוא למעלה מהשכל

למדתי אתזה בבראשית..עזרא - ארכיון
הרמב"ם אומר שע"י זה שעם ישראל אמרו במעמד הר סיני "נעשה ונשמע", הם תיקנו את חטא אדם הראשון בגן עדן.

מישהו יודע למה?
אולי-עזרא - ארכיון
בגלל שזה סוג של בחירה בטוב? כתיקון לחטאו של אדם הראשון שבחר בחירה שלילית...
סתם מחשבה...
אפרת,עזרא - ארכיון
מה שאת אומרת די מזכיר את התפיסה הנוצרית, של ה"כפרה על החטא הקדמון". לענ"ד וידיעתי, ביהדות אין עניין של כפרה על "החטא הקדמון", אלא שאנו פשוט גוררים איתנו את העונש מאז, העונש של חיים המוגבלים בזמן, אך אינני יודע אם יש עניין ביהדות של כפרה על חטא זה..
אני כמעט בטוח שיש עניין בזה.עזרא - ארכיון
ובטוח שיש עניין בנשיאת החאט של האדם הראשון.

אגב, הפתיח של הד"ת לא קשור להמשכו.
...עזרא - ארכיון
החטא של אדם הראשון השפיע על כל מהלך החיים שלנו. האדם הכריע שלכל האנשים אחריו תהיה בחירה בין טוב לרע ושיהיה להם בכלל יצר הרע...(זה מפורט בספר של הרמח"ל- "דרך ה'"- בפרק השני או השלישי אם אני לא טועה...אתה מוזמן לעיין...)וכמובן שכל חיינו אנחנו משלמים על זה- ומה עם "בעצב תלדי בנים", "בזיעת אפך תאכל לחם"? זה סוג של תיקון שהעולם חייב לעבור- על מנת לחזור באיזשהו שלב למצב האידיאלי שבו הוא היה לפני חטאו של אדם הראשון.
אינני מטיל כל ספקעזרא - ארכיון
בעניין החטא והשפעותיו עלינו!
שאלתי היא, האם מטרתנו- האם ביכולתנו לכפר על "חטא" זה?
לענ"דעזרא - ארכיון
זוהי מטרתינו וזה ביכולתינו..



(אפריים- לא כיוונתי שיהיה קשר..סתם נזכרתי)
מריםעזרא - ארכיון
אני די משוכנע בדעתי, כך שאם את רוצה לערער אותה\ להביע דעה קצינית- אני אשמח לשמוע\ לראות פירוט- ולא רק מסקנה..
תשובהעזרא - ארכיוןאחרונה
ב,ה
כתוב ש"עולם הזה על, מלואו נברא, כלומא נברא בשלימות, וישלאדם בחירהחופשית וכשחאטו בעגל כביכול הסתלקה שכינת ה' מקרבנו, ממילא שבהר סיני, כאשר כתרו 2 כתרים, וכתר למשל מקיף את הארם,וזוהי הקדושה שהיתה בתחילת רק שהיתה ירדה באמצע של חטא אדם הראשון שהוריד את העולם ממדרגתו, וענין זה להחזיר את הקדושה בגילוי נפעל בהר סיני
..בתוך בני ישראל

פשוט 

כ"כ לבד לי

וזה לא אמור להשתפר איכשהו מתישהו

לא משנה מה,

..בתוך בני ישראל

כל העולם סוגר עליי

לא לזה התכוונתי כשביקשתי חיבוק,

רק אומרת שקחי בחשבון שזה פורום שמופיע ב'אחרונים'אונמר

של הראשי..

הוא לא מהמוסתרים.

היא כותבת פה שנים, נראה לי שהיא מודעת לענייןאנונימי (2)
אוי, מה קרה?מקפיצים נטושים
רוצה לשתף יותר?אנונימי (3)אחרונה
גם הכתיבה והתיאור כאן בטח יעזרו לך לפרוק (ואחכ ייקל עלייך להתמודד)
נראה פורום כמעט פעילמקפיצים נטושים

יחסית....

מדהים אחרי כמה פורומים נטושים כאלה אני עוקבתעשב לימון

ורואה את ההקפצות שלך

מישהו שם לב אליימקפיצים נטושים

 

 

איך שמים מעקב על פורומים כאלה?

יש כוכב ליד השם של הפורום- צריך שהוא יהיה מלאעשב לימון

אחר כך אפשר לראות את כולם בכותרת "עדכני"

🤩טויוטהאחרונה
..בתוך בני ישראל

כל הלב הוא רק הצטברות של רגעים

כל רגע הוא רק הצטברות של רגשות

כל רגש הוא רק הצטברות של לבבות

לנשום 

..בתוך בני ישראל

נצח של רגעים ששורפים מבפנים

אבל, זה יעבור

 

 

קור בועראנונימי (פותח)
אני שוכב שם על הרצפה, מרוקן, דומם.
שוכב במקום של עומדים מתאמץ להחזיק את הראש מעל המים הגואים, רק להצליח לנשום איזו נשימה של חמצן.
לעמוד לבד להיות איתן.
..בתוך בני ישראל

האם הוא אנוס גוף או אנוס נפש

יואו!

..בתוך בני ישראלאחרונה

ואין ראיה ממה שכתב הרמב"ם פרק י"ח מהלכות סנהדרין גזרת הכתוב שאין בה בית דין ממיתין ולא מלקין את האדם בהודאת פיו דהתם לא מיירי אלא כשהוא מכה אותו דרך עונש או דרך כפייה דאי לא תימא הכי לקתה מדת הדין מי שעבר עבירה שחייב עליה כרת אם בא וכפו אותו בית דין לקבל מלקות ועשה תשוב' יפטר מן הכרת כל שכן מי שחטא בלא עדים והתראה אם רצה לקבל מרצונו מלקות ועשה תשובה שיפטר מן הכרת…

..בתוך בני ישראל

אני שונאת לבכות מדברים מטופשים. אבל,

איזה כיף זה שבוע חזרה. יואובתוך בני ישראל


איזה כיף זה שאפשר ללמוד,בתוך בני ישראלאחרונה


אולי יעניין אותך