קצת על הצום...:
הרקע לרצח גדליה:
המלך צדקיהו, אחרי שמלך 11 שנה, מרד במלך בבל והפסיק להעלות מסים לנבוכדנצר.
כתגובה על כך עולה מלך בבל לירושלים ובונה דייק.
בחודש אב , בז' לחודש נבוזראדן רב הטבחים , עבד מלך בבל, שורף את בית המקדש,
מגלה את העם לבבל מוריד את כל כלי המקדש לבבל ומותיר בארץ רק את דלת העם לכורמים וליוגבים.
על העם שנותר ביהודה הפקיד מלך בבל את גדליה בן אחיקם בן שפן - בזמן זה יהויכין כבר בגלות.
הסיפור בירמיהו משלים את סיפור המעשה כפי שתואר בספר מלכים מתוך ראייתו של הנביא.
הכתוב מספר כי ירמיהו היה בחצר המטרה ונבוזראדן שידע שירמיהו אסור באזיקים התירו והיציע לו לרדת לבבל וליהנות מכבוד רב .
זאת עשה משום שירמיהו ניבא על שליטת מלכות בבל והציע לישראל להיכנע עד יעבור זעם.
במקביל הוצע לנביא להצטרף לגדליה בן אחיקם אשר על המצפה.
ספור המעשה: סוף מעשה :ישמעאל בורח לעמון. מדוע יום זה הפך ליום אבל לאומי:
לאחר שכבשו הבבלים את יהודה הותירו רק את דלת העם ככורמים ויוגבים מתוך הנחה כי אלה חסרי ישע לא ימרדו ויעלו מס מתוך כניעה.
הבבלים מינו את גדליה בן אחיקם כשליט מקומי על הנותרים מטעמם.הם אף הושיבו את ירמיהו לצדו כדי לתת גיבוי דתי לשליט.
מינוי זה עורר זעם רב מצד אנשים אשר אינם משלימים עם הכיבוש ועם מינוי זה.
גדליה בן אחיקם ישב במצפה( נביא סמואל של היום).
גדליה משכנע את תושבי יהודה לצאת לאסוף ענבים ותאנים ואף אחד לא יפריע להם.
יהודים שהיו במואב עמון ואדום נהרו לחזור לארץ.במקביל נרקמת מזימה לחסל את השליט החדש.
משלחת מקורבים וביניהם יוחנן בן קרח באו והודיעו לו כי בעליס מלך בני עמון שלח את ישמעאל בן נתניה לרצוח אותו. גדליה לא האמין לנאמר לו ולא הסכים שמקורביו יפגעו לרעה בישמעאל.
לא די שלא הניח להם לנהוג כך הוא אף כינה את יוחנן שקרן. במסכת נידה דנים התנהגות זו כהתנהגות חסרת אחריות וטיפשית. גדליה אכן נרצח בעורמה שפלה והרצח גרם לזעזוע עמוק בעם.
רצח על רקע שנאה אישית- כנראה שישמעאל היה מזרע המלוכה ( ירמ' מא') מצאצאי מלכי יהודה. שחרה לו כי ממנים אדם שאינו שייך למלוכה.
רצח על רקע פוליטי- גדליה היה פרו בבלי, ישמעאל ראה בהכתרה כזו השלמה עם הרוצים הכובשים. את כעסו על ברית זו ביטא ברצח הממונה מטעם הבבלים.
רצח על רקע בין לאומי-יתכן כי ישמעאל הוסת ע"י עמון . מלך עמון חמד בארץ יהודה הנטושה והמריד את ישמעאל , שכנראה ישב בעמון עקב פלישת הבבלים .
מלך עמון הבין כי ברגע שיהיה מרי ורצח על רקע שליטתו של מנהיג יהודי , הכובשים יענישו את כל יושבי המקום ויגלו אותם לבבל כך יוכל לרשת את יהודה ולהרחיב את גבולו.
יושבי יהודה נסים לכיוון מצרים מחשש לתגובה בבלית .
רציחות רבות היו בהיסטוריה של עם ישראל אם כן מדוע נבחר יום זה כיום צום ?
ניתן להשיב על כך במספר תירוצים:
1. רצח זה גרם לחיסולה של מלכות בית יהודה.
2. רצח זה בוצע על רקע האסון הנורא של חורבן הבית.
3.היה כאן רצח של יהודי בידי יהודי.
4.החורבן שקדם למעשה היה עונש קולקטיבי כאן מדובר בדין שלקח היחיד.
המעשה הוא מעשה אישי.
5. יש להניח כי ההלם אחרי החורבן היה כל כך עמוק שמכה זו הגבירה את תחושת
"האין תקומה " ולכן יש לקרא ליום של צום ותענית.



